071-91009294  | 021-88724227  |

مالیات در مالتا

مالیات در مالتا

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

اکنون و پس از گستردگی گزینه های سرمایه گذاری در خارج از کشور؛ زمان آن رسیده است که فرایند شهروندی در مالتا از طریق برنامه سرمایه گذاری در مالتا نیز توسط مشاورین موسسه حقوقی میرداماد بررسی شود. اگر شما نسبت به برنامه شهروندی اقتصادی مالت و در اوایل سال 2019 مبادرت ورزیده اید، باید بدانید که واحد پول در نظر گرفته شده برای این امر به یورو می باشد که به طور قابل توجهی گران تر از دلار آمریکا خواهد بود. هزینه در نظر گرفته شده برای این امر حدود 650000 یورو و یا نزدیک به 900،000 USD $خواهد بود که برنامه مالیات در مالتا نیز به آن تعلق می گیرد.

مالیات در مالتا

سیستم مالیاتی مالتا برای کارآفرینان، افراد ثروتمند و سرمایه گذاران که به دنبال یک محیط تجاری پایدار، ایمن و جذاب هستند سودمند است. شهروندان مالتی که ساکن مالتا هستند، در معرض مالیات بر درآمد شخصی درآمد جهانی خود قرار می گیرند (نرخ افزایشی از 0٪ تا 35٪). در نگاه اول هیچ چیز خاصی یا جذاب نیست. با این حال، چیز خاصی در مورد مالتا وجود دارد، به خصوص برای خارجی ها. میراث بسیار جالب از گذشته استعماری انگلیس بر مالتا، سیستم مالیاتی مبتنی بر حواله (remittance-based tax system) است. این امر پیچیده به نظر می رسد، اما اینطور نیست: مسئله اصلی این است که افراد غیر مالتا (خارجی ها با ملیتی دیگر) می توانند با تبدیل شدن به ساکن مالتا، یک روش مالیاتی بسیار سودمند دریافت کنند. به عنوان یک خارجی، می توانید یکی از برنامه های اقامت ویژه را دریافت کنید و در نتیجه، مالیات بر مبنای حواله اعمال می شود. این بدان معنی است که اتباع خارجی مقیم مالت فقط از دو نوع درآمد در مالتا مشمول مالیات می شوند:

اولین نوع درآمد مشمول مالیات بر درآمد مالتا، درآمد حاصل از درآمد مالتا و سود سرمایه است. به عنوان ساکن مالتا، هنگامی که به عنوان کارمند در مالتا مشغول به کار هستید یا مثلاً کفش دست ساز ایتالیایی را به شهروندان مالتا می فروشید، مشمول مالیات بر درآمد شخصی مالتا می شوید.

نوع دوم درآمد مشمول مالیات بر درآمد مالتا، درآمد حاصل از درآمد خارجی است اما فقط در حدی که به مالتا بازپرداخت شود. و البته این بسیار جالب است! از نظر عملی، این بدان معناست که اتباع خارجی مقیم مالتا از درآمدی که حاصل از خارج از مالتا است که به حساب بانکی مالتا بازپرداخت نمی شود، مشمول مالیات بر درآمد در مالتا نیستند. علاوه بر این، اتباع خارجی مقیم مالت مشمول مالیات بر درآمدهای سرمایه خارجی با منابع خارجی نمی شوند، حتی اگر این سود را به حساب بانکی مالتی بازپرداخت کنند (برای مثال سود سرمایه حاصل از خرید و فروش سهام در بازارهای سهام خارجی).

هیچ مالیات بر ارث، مالیات هدیه و مالیات بر ثروت در مالت وجود ندارد، که این مزایای جدی دیگری است. فقط هزینه مالیاتی برای نقل و انتقالات املاک و مستغلات مالتا (5٪) و نقل و انتقالات برخی از سهام ها در شرکت های مالتایی (2٪) پرداخت شود. با خواندن این مطالب، فرد متوجه می شود که مالتا فرصت های خارق العاده ای را به کارآفرینان، افراد ثروتمند و سرمایه گذاران ارائه می دهد. در ترکیب با یک ساختار مالیاتی کارآمد اما قانونی، می توانید خود را قادر کنید مالیات بسیار کمی را در مالتا بپردازید. به منظور ترکیب زندگی سبک مدیترانه ای، آفتاب فراوان و یک محیط دوستانه از نظر مالیاتی در مکانی نزدیک به اروپا، آفریقا و خاورمیانه، مالتا تعدادی از برنامه اقامت مالتا را به خارجی هایی که مایل به زندگی در این کشور هستند، ارائه می دهد.

مالیات بر درآمد در مالتا
مالیات بر درآمد در مالتا

مالیات بر درآمد در مالتا

در ارزیابی سال 2019 (درآمد سال 2018) در مورد افراد مجرد (از جمله افراد متاهلی که برای محاسبات جداگانه تصمیم می گیرند) به ازای 60،000 یورو درآمد اولیه 12275 یور مالیاتی تعلق می گیرد (افرادی که تا 19500 یورو درآمد دارند تا 90 یورو مالیات در سال پس اندازمیکنند ). افراد متاهل به ازای 60،000 یورو درآمد اولیه موظف به پرداخت 11.095 یورو خواهند بود (زوجی که تا 28.700 یورو درآمد دارند تا 120 یورو مالیات در سال پس انداز می کنند).نرخ مالیات بر درآمد هایی بیش از این آستانه ها، مربوط به افراد مجرد و متاهل 35٪ می باشد.همچنین در شرایط خاص، نرخ مالیات مربوط به افراد مزدوج برای والدین مجرد، بیوه ها و والدین طلاق گرفته اعمال می شود.

افرادی که فرزندی را تحت به سرپرستی گرفته اند، می توانند درخواست دهند که مالیات مربوط به والدین برایشان اعمال سود یا می توانند خواستار پرداخت هزینه های نگهداری از فرزندشان شوند.در صورتی که:

  1.  این فرزند کمتر از 18 سال سن داشته باشد (در صورت شرکت در آموزش تمام وقت در دانشگاه، کالج یا سایر موسسات آموزشی بین 18 تا 23 سال سن) داشته باشد و
  2. این فرزند شغل دائمی نداشته باشد، یا در صورت اشتغال بیش از 3400 یورو در سال درآمد نداشته باشد.
  3. نرخ مالیات والدین در مقابل نرخ مالیات افراد مجرد یا طلاق گرفته مناسب تر می باشد.
  4. برای بازیکنان یا ورزشکاران ثبت شده یا مربیان دارای مجوز کاهش نرخ مالیات بر درآمد 7.5٪ درصدی اعمال می شود.

 در صورت فراهم نمودن شرایطی خاص، درآمد حاصل از کار پاره وقت ممکن است واجد شرایط کاهش نرخ مالیات 15 درصدی باشد که مشمول کاهش 10،000 یورو در سال برای کار پاره وقت و 12.000 یورو در سال برای خود اشتغالی پاره وقت می شود. ممکن است مالیات دهندگان تصمیم بگیرند که از این نرخ مالیات استفاده نکنند، در این حالت مالیات بر درآمد آن ها با نرخ عادی اعمال می شود.

 تخفیف های مالیاتی برای مستمری بگیران تضمین کننده آن است که مستمری بگیران دارای درآمد بازنشستگی بیش از محدوده فاقد مالیات، درآمد بازنشستگی افزایش یافته آن ها مشمول مالیات بر درآمد نمی شود. این مزایا برای افرادی اعمال می شود که از سازمان هایی مثل بازنشستگان تامین اجتماعی، خزانه بازنشستگی و همچنین سایر مستمری دهندگان داخلی و خارجی مستمری دریافت می کنند و کسانی که در سال دریافت این بازنشستگی حداقل 61 سال سن دارند. تخفیف های مالیاتی باعث هیچگونه افزایش مالیات نمی شوند و در صورت عدم استفاده کامل از این امکانات قابل انتقال نیستند.

 سنجش جدیدی از سال ارزیابی 2019 ارائه شده است که در آن افراد از نظر قوانین مالیاتی مالتا:

مقیم معمولی مالتا در نظر گرفته می شوند اما در مالت ساکن نیستند (و اینگونه در مالت موظف به پرداخت مالیات بر اساس منبع و انتقال پول هستند). طبق قانون مالتا مشمول هیچ برنامه حداقل آستانه مالیات دیگری نمی شوند، و در طول سال تقویمی قبل از سال ارزیابی (همراه با همسرشان، در مورد زوجینی که ازدواج کرده اند و در کنار هم زندگی می کنند) درآمد کسب شده ( حداقل 35000 یورو یا معادل آن) که در خارج از مالتا، برای سال مذکور مشمول حداقل مالیات 5.000 یورو در مالت می شود.

مالیات بر ملک در مالتا

یک شخص غیر مقیم فقط می تواند ملک خود را در مالتا به یک شهروند مالتی بفروشد. اما اگر او نتواند خریدارى را پیدا کند که یا مالتی باشد یا شهروند اتحادیه اروپا، فقط در این صورت می تواند انتقال آن را به اتباع خارجی دیگر انجام دهد.

مالیات بر سود سرمایه:

در مالتا، مالیات بر عایدی سرمایه در واقع هزینه معامله می باشد و مالیاتی بر سود سرمایه نیست. معمولاً مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ ثابت 12 درصد از ارزش نقل و انتقال یا قیمت فروش تعلق می گیرد. فقط هزینه کارگزاری از قیمت فروش قابل کسر می باشد. در حین فروش، مالیات موقت برابر با 12 درصد از قیمت فروش است و باید در دفتر اسناد رسمی که بعد از آن به عنوان پرداخت بدهی مالیاتی می باشد به درآمد داخلی وارد شود.

  • اگر فروشنده قبل از 25 ژانویه 1992 ملک را به ارث برده باشد، مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ 7 درصد به ان تعلق می گیرد.
  • اگر فروشنده در تجارت ملک مشارکت نداشته باشد، ممکن است مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ حداکثر مالیات نگهدارنده 5 درصد در مورد املاک و مستغلات که در طی 5 سال پس از خرید به فروش رسیده اند، تعلق گیرد.
  • اگر فروشنده قبل از تاریخ 01 ژانویه 2004 ملک را به دست آورد، مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ نهایی مالیات 10 درصد در نظر گرفته می شود.

مالیات دارایی:

در جزایر هیچ مالیاتی بر دارایی تعلق نمی گیرد.

مالیات شرکت ها در مالتا

شرکت های ثبت شده در مالتا مشمول مالیات با نرخ درصدی از درآمد و سود سرمایه آن ها می شود.مالیات های مالی مختلفی پس از توزیع سود سهام برای هر دو شرکت و سهامداران آنها در دسترس می باشد.

کاهش مالیات مضاعف در مالتا:

تحت رژیم مالیاتی مالتا، تحت شبکه گسترده پیمان مالیات مضاعف، در مالتا، یک کاهش مالیات مضاعف در دسترس می باشد. تا به امروز، مالتا برای جلوگیری از مالیات مضاعف بیش از 72 قرارداد مالیات مضاعف منعقد نموده است. معاهدات مالتا تا حد زیادی مبتنی بر کنوانسیون OECD می باشد و با استفاده از روش اعتبار، از مالیات مضاعف رهایی می یابد. روش های دیگر برای رهایی از مالیات مضاعف طبق قانون مالیات بر درآمد مالتی در دسترس می باشد. تیم ما، متشکل از متخصصان امور مالیاتی است که می تواند هرگونه درخواست مالیاتی را که شما دارید حل نماید.

مالیات شرکت در سود سهام در مالتا:

قانون مالیات بر درآمد ( فصل 123 قانون مالتا ) مکانیسم های مختلفی را برای رهایی از مالیات مضاعف بر درآمد مشمول مالیات در مالت ارائه می دهد. رهایی از مالیات مضاعف براساس روش اعتباری اعطا می شود که به موجب آن مالیات پرداخت شده در خارج از مالتا می تواند در مقابل مالیات ناشی از همین منبع درآمد در مالتا اعتبار یابد.

سه روش کاهش به شرح زیر می باشد:

  1. پیمان کاهش مالیات مضاعف.
  2. کاهش یک طرفه.
  3. اعتبار مالیات خارجی نرخ ثابت.

پرداخت سود سهام، بهره و حق الوکاله به موجب سیستم مالیاتی شرکت در مالتا صرف نظر از اقامت و وضعیت مالیاتی گیرنده می باشد.

شبکه پیمان مالیات مضاعف مالتا:

مالتا دارای چندین قرارداد مالیات مضاعف است که بیشتر آن ها براساس کنوانسیون مدل OECD انجام شده است.

اعتبار مالیات خارجی نرخ ثابت ( FRFTC ):

اعتبار مالیاتی خارجی با نرخ ثابت به شرکت های مالتایی که درآمد یا سود سرمایه از خارج از کشور دریافت می کنند و درآمد آن به حساب درآمد خارجی شرکت اختصاص داده می شود، ارائه می شود. FRFTC هزینه های مجاز 25 درصد از میزان درآمد خارج از کشور یا سود دریافت شده توسط شرکت را محاسبه می کند. درآمد همراه با اعتبار منفی هزینه های قابل کسر در معرض مالیات بر درآمد کامل مالتی با تسویه حساب برای اعتبار تخمینی ( حداکثر 85 درصد مالیات مالتا برای مبالغ قابل پرداخت ) خواهد بود.

مالیات شرکت ها در مالتا
مالیات شرکت ها در مالتا

 زمان های پرداخت مالیات در مالتا

سال مالیاتی در مالتا همان سال تقویمی است که در 31 ام دسامبر پایان می یابد. تاریخ پر کردن گزارش سالانه در مالتا 31 ژوئن است. در طول سال، یک فرد خویش فرما در تاریخ های 30 آوریل، 31 آگوست و 31 دسامبر می بایست سه پیش پرداخت برابر داشته باشد. این پیش پرداخت بر مبنای درآمد مشمول مالیات برای سال قبل است.

اگر پس از این پرداخت ها باز هم مالیات قابل پرداخت باقی مانده باشد مبلغ آن بایستی تا تاریخ 31 آگوست بعد از پایان سال مالیاتی پرداخت شود. یک فرد استخدام شده که کارفرمای او به صورت ماهانه مالیات را از حقوقش کسر می کند ملزم به ارائه فایل گزارش سالانه نیست. با این حال فرد استخدام شده باید اظهارنامه ای را تا تاریخ 15 ژوئن ارسال نماید. اظهارنامه مشابهی هم باید توسط فرد در رابطه با درآمدش از حقوق بازنشستگی، سهام یک شرکت داخلی و درآمدش از سرمایه گذاری ای که مالیات مربوط به آن به میزان 15 درصد در ابتدا کسر شده است، ارسال نماید.

گزارش و تاریخ های پرداخت برای شرکت های دارای مسئولیت محدود در مالتا؛ تاریخ ها برای ارائه گزارش 30 ژوئن است. در عمل یک گزارش هم باید تا تاریخ 30 سپتامبر ارسال شود. پیش پرداخت ها برای یک شرکت باید سه پیش پرداخت برابر در تاریخ های 30 آوریل، 31 آگوست و 31 دسامبر باشد. این پیش پرداخت بر مبنای مالیات مشمول درآمد برای سال قبل است. مابه التفاوت مالیات سالانه باید تا تاریخ 30 سپتامبر پرداخت شود. در کل این جوانب را متخصصین و کارشناسان موسسه حقوقی میرداماد برای شما مشخص خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر قوانین مالیات در مالتا با ما در تماس باشید و روش های نوین مانند اخذ اقامت مالتا از طریق اهدای سرمایه را نیز برای شما تبیین کنیم.

سوالات متداول در مورد مالیات در مالتا

1-واحد پول کشور مالتا چی هست؟

یورو.

2-حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری در کشور مالتا چقدر است؟

650 هزار یورو.

3-زمان های پرداخت مالیات در مالتا به چه صورت است؟

سال مالیاتی در مالتا همان سال تقویمی است که در 31 ام دسامبر پایان می یابد. تاریخ پر کردن گزارش سالانه در مالتا 31 ژوئن است.

4-در کشور مالتا چه زمانی می بایست مالیات پرداخت شود؟

در طول سال، یک فرد خویش فرما در تاریخ های 30 آوریل، 31 آگوست و 31 دسامبر می بایست سه پیش پرداخت برابر داشته باشد. اگر پس از این پرداخت ها باز هم مالیات قابل پرداخت باقی مانده باشد مبلغ آن بایستی تا تاریخ 31 آگوست بعد از پایان سال مالیاتی پرداخت شود.

5-پرداختی های مالیاتی در کشور مالتا بر چه اساسی است؟

این پرداخت بر مبنای درآمد مشمول مالیات برای سال قبل است.

6-مالیات کارمندان به چه صورت است؟

کارفرما به صورت ماهیانه از حقوق کارمندان کسر می کند. فرد استخدام شده باید اظهارنامه ای را تا تاریخ 15 ژوئن ارسال نماید.

7-مالیات شهرواندان در کشور مالتا به چه صورت است؟

شهروندان مالتی که ساکن مالتا هستند، در معرض مالیات بر درآمد شخصی و درآمد جهانی خود قرار می گیرند (نرخ افزایشی از 0٪ تا 35٪).

8-سیستم مالیاتی کشور مالتا برای اتباع خارجی مانند سرمایه گذاران به چه صورت است؟

به صورت مالیات بر مبنای حواله یعنی اتباع خارجی مقیم مالت فقط از دو نوع درآمد در مالتا مشمول مالیات می شوند که نوع اول مالیات بر درآمد شخصی و سود سرمایه در کشور مالتا و نوع دوم مالیات بر درآمد حاصل از درآمد خارج از کشور مالتا که نوع دوم بسیار بسیار جزئی است.

9-آیا میراث به ارث رسیده در کشور مالتا شامل مالیات می شوند؟

خیر فقط هزینه مالیاتی برای نقل و انتقالات املاک و مستغلات مالتا به میزان 5 درصد دریافت می شود.

10- میزان مالیات در کشور مالتا چقدر است؟

میزان مالیات با توجه به شغل فرد و وضعیت تاهل و تعداد اعضای خانواده متغیر است.

11-آیا در کشور مالتا مالیات بر دارایی تعلق می گیرد؟

خیر.

اسکرول به بالا