071-91009294  | 021-88724227  |

تفاوت گرین کارت و تابعیت

تفاوت گرین کارت و تابعیت

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

این مقاله شامل اطلاعاتی درمورد تفاوت گرین کارت و تابعیت در کشور آمریکا است. در اینجا نکاتی درمورد تفاوت­ میان گرن کارت، تابعیت و نحوه­ی کلی دریافت آن ها شرح داده شده است. امید بر آن است تا این مطالب برای متقاضیان و علاقه­ مندان عزیز مفید واقع گردد و بتوانند از آن نهایت استفاده را ببرند.علاقه ­مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین پرسش­هایی در مورد تفاوت میان گرین کارت و تابعیت می­توانند با مشاوران مجرب موسسه­ ی حقوقی و مهاجرتی میرداماد در تهران و شیراز تماس حاصل فرمایند.مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

  • تفاوت گرین کارت و تابعیت
  • حقوق و مزایای گرین کارت
  • حقوق و مزایای تابعیت
  • نحوه و شیوه­ی دریافت گرین کارت
  • نحوه و شیوه­ی دریافت تابعیت
  • پاسخ به سوالات متداول در مورد تفاوت گرین کارت و تابعیت

تفاوت گرین کارت و تابعیت

ابهام میان داشتن گرین کارت و داشتن تابعیت همیشه برای افراد وجود داشته است. هر دوی این ها برای زندگی طولانی مدت در آمریکا صادر می­شوند و حق کار و زندگی به دارندگان آن ها داده می شود. اما این دو دارای تفاوت­ های آشکاری هستند که در این مقاله به اختصار آورده شده اند.افرادی که تابعیت کشور آمریکا را دارند تا هر زمان که بخواهند بدون اعمال محدودیتی می­توانند در این کشور زندگی کنند. در صورتی که افرادی که گرین کارت آمریکا را دارند تنها تا زمانی می­توانند در این کشور بمانند که گرین کارتشان اعتبار داشته باشد و همچنین در این کشور مرتکب جرمی نشده باشند.به افرادی گرین کارت تعلق می­گیرد که اقامت دائم قانونی در این کشور را داشته باشند. اخذ اقامت دائم قانونی اولین کاری است که یک فرد با مهاجرت به این کشور باید انجام دهد. اخذ اقامت دائمی بدین معناست که فرد می تواند در این کشور به طور دائم زندگی کند و مشغول به کار شود.افرادی شامل گرین کارت یا اقامت دائم قانونی آمریکا می­شوند که یا بتوانند یک حامی و حمایت کننده پیدا کنند (حامی می­تواند خانوادگی مثل همسر یا شغلی مثل کارفرما باشد)، یا از طریق دریافت پناهندگی این کشور برای اقامت دائم قانونی اقدام کرده باشند و یا اینکه در ویزای لاتاری برنده شده باشند.در برخی از موارد، دارندگان گرین کارت باید چندین سال صبر کنند تا بتوانند برای دریافت تابعیت آمریکا اقدام کرده و درخواست بدهند. به این فرآیند قبول تابعیت می گویند. فرزند والدینی که طی این فرآیند توانسته اند از اقامت دائم قانونی خود را به تابعیت تبدیل کنند به طور خودکار تابعیت این کشور را دریافت می کنند. افراد می­ توانند با ملحق شدن به ارتش آمریکا مستقیماً بدون محدودیتی تابعیت این کشور را بدست آورند.

حقوق و مزایای گرین کارت

دارندگان اقامت دائم قانونی و گرین کارت آمریکا دارای حق، حقوق و مزایایی هستند. این حقوق و مزایا به شرح زیر می باشند:

  • دارندگان گرین کارت آمریکا می­ توانند برای شوهر، زن و فرزندان مجرد خود درخواست ویزا کنند تا آن ها هم بتوانند در آمریکا زندگی کنند.
  • دارندگان گرین کارت آمریکا مجاز به دریافت مزایای امنیت عمومی، درامد مکمل و مزایا­ی پزشکی هستند.
  • دارندگان گرین کارت در بخش خاصی از ارتش خدمت می کنند.
  • دارندگان گرین کارت در آمریکا حق اجاره و خرید ملک دارند.
  • دارندگان گرین کارت آمریکا حق گرفتن گواهی نامه­ ی رانندگی، باز کردن حساب بانکی و رفتن به دانشگاه ها و کالج های عمومی را دارند.
  • دارندگان گرین کارت آمریکا مجاز به دریافت برخی از مزایای مربوط به فدرال مثل مواد غذایی، خدمات مربوط به خشونت خانگی و کمک­ های موقت برای خانواده های نیازمند هستند. البته میزان و نحوه­ی این کمک ها بسته به میزان درآمد و مدت زمانی است که فرد در آمریکا زندگی کرده است.
  • دارندگان گرین کارت آمریکا می توانند سفرهای خارج از آمریکا داشته باشند. این افراد باید توجه داشته باشند که سفرشان بیش از یک سال طول نکشد، در غیر این صورت امکان دارد گرین کارت فرد باطل شود.
  • دارندگان گرین کارت بعد از گذشت مدتی می توانند برای دریافت تابعیت این کشور درخواست دهند.
حقوق و مزایای گرین کارت
حقوق و مزایای گرین کارت

حقوق و مزایای تابعیت

دارندگان تابعیت آمریکا دارای حقوق و مزایایی هستند که این حقوق و مزایا به شرح زیر می باشند:

  • دارندگان تابعیت آمریکا در زمان انتخابات حق رأی دارند.
  • دارندگان تابعیت آمریکا می توانند برای اقوام خود درخواست زندگی در آمریکا را بدهند. بر خلاف دارندگان گرین کارت که تنها می توانند برای همسر و فرزند مجردشان اقدام کنند، دارندگان تابعیت می­توانند حتی برای خواهر و برادرشان نیز درخواست ارسال کنند.
  • دارندگان تابعیت آمریکا برای دریافت ویزا برای همسر (زن یا شوهر) و فرزند زیر 21 سالشان نیازی نیست که در صف انتظار بمانند و سریعاً به آن ها ویزا داده می شود.
  • دارندگان تابعیت آمریکا می­توانند برای فرزندانی که در کشور دیگری به دنیا آمده باشد تابعیت بگیرند.
  • دارندگان تابعیت آمریکا برای سفر به خارج از آمریکا می توانند پاسپورت آمریکایی داشته باشند. این پاسپورت بسیار معتبر است و می توانند بدون دریافت ویزا به کشورهای مختلفی سفر کنند.
  • دارندگان تابعیت آمریکا در صورتی که در یک کشور خارجی پاسپورت خود را گم کنند یا اتهام ارتکاب جرمی به آن ها زده شود می توانند به سفارت آمریکا در آن کشور مراجعه کرده و درخواست کمک کنند.
  • دارندگان تابعیت آمریکا می توانند برای مشاغل فدرال درخواست دهند.
  • دارندگان تابعیت آمریکا حق خرید و اجاره­­ی ملک در آمریکا را دارند و از تمام حقوق شهروندی نیز برخوردارند.
  • یکی از وظایفی که دارندگان تابعیت آمریکا دارند ملحق شدن به خدمت ارتش است، زمانی که آن ها را فرا بخوانند.
  • برخلاف دارندگان گرین کارت، دارندگان تابعیت نمی توانند از کشور بیرون انداخته شوند.
  • بسیاری از بورسیه­ های تحصیلی، کمک هزینه ­های دولتی و مزایایی خاص تنها به دارندگان تابعیت آمریکا داده می­شود.
حقوق و مزایای تابعیت
حقوق و مزایای تابعیت

 نحوه­ و شیوه ی دریافت گرین کارت

افراد می­توانند طی راه ها و شرایطی اقامت دائم قانونی و گرین کارت آمریکا را دریافت کنند. این راه ها عبارتند از:

  1. از طریق خانواده: افراد تحت حمایت خانواده­ی خود می­توانند گرین کارت آمریکا را دریافت کنند. اگر یکی از والدین یا همسر فرد (زن یا شوهر) تابعیت آمریکا را داشته باشند، آن ها نیز می توانند اقامت این کشور را به دست آورند.
  2. از طریق کارفرما: افرادی که مهاجرت کاری به آمریکا داشته اند می­ توانند توسط کارفرمای خود اقامت دائم قانونی این کشور را به دست آورند.
  3. از طریق برنده شدن در لاتاری: افراد با برنده شدن در لاتاری می توانند گرین کارت این کشور را به دست آورند.
  4. از طریق مهاجرت با شرایط خاص: مهاجرانی هستند که در شرایط خاصی به این کشور مهاجرت کردند، مثل کارگران مذهبی، مهاجران نوجوانان با شرایط خاص، ملیت­های افغانی و عراقی و کارمندان رسانه­ای بین المللی.
  5. از طریق پناهندگی: افرادی که به مدت یک سال تحت عنوان پناهنده در آمریکا زندگی کرده اند می توانند برای گرین کارت این کشور اقدام نمایند.

نحوه و شیوه­ ی دریافت تابعیت

تحت شرایطی افراد می­ توانند تابعیت آمریکا را به دست آورند، این شرایط عبارتند از:

  1. برای گرفتن تابعیت آمریکا افراد باید حداقل به مدت پنج سال اقامت دائم قانونی و گرین کارت داشته باشند. متقاضیان باید توجه داشته باشند که پیش از درخواست تابعیت گرین کارت خود را تجدید کنند.
  2. افرادی که والدینشان تابعیت کشور آمریکا را داشته باشند، به صورت خودکار تابعیت این کشور را دریافت می کنند حتی اگر در خارج از مرزهای آمریکا به دنیا آمده باشند.
  3. افراد باید شامل برخی از نیازمندی ها مثل، داشتن حداقل سن 18 سال، داشتن توانایی خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی و داشتن شخصیت اخلاقی (فردی که کار می کند، مالیات خود را پرداخت می نماید و قوانین کشور را زیر پا نمی گذارد) باشند.
  4. افراد باید یک سری قوانین اقامتی را رعایت کنند. این قوانین عبارتند از: فرد به طور قانونی پذیرش کشور آمریکا را داشته باشد، فرد حداقل پنج سال در این کشور زندگی کرده باشد، فرد از پنج سال دوره ی اقامتش حداقل باید 30 ماه را در کشور بوده باشد، فرد باید ثابت کند سه ماه در ایالتی که از آنجا درخواست تابعیت را فرستاده زندگی کرده است.
نحوه و شیوه­ ی دریافت تابعیت
نحوه و شیوه­ ی دریافت تابعیت

سوالات متداول در مورد تفاوت گرین کارت و تابعیت

1- آیا گرین کارت و تابعیت متفاوتند؟

بله، گرین کارت و تابعیت هر دو برای اقامت طولانی مدت در کشور آمریکا هستند، اما تفاوت هایی در زمینه­ اقامتی و برخی از حقوق شهروندی دارند.

2- چه تفاوت هایی بین گرین کارت و تابعیت در زمینه­ ی خرید و اجاره ­ی ملک وجود دارد؟

برای خرید یا اجاره ی ملک تفاوتی بین دارندگان گرین کارت و تابعیت وجود ندارد و هر دوی آن ها به یک اندازه دارای حق اجاره و خرید هستند.

3- چه تفاوت­ هایی بین گرین کارت و تابعیت در زمینه­ ی سفر­ های خارجی وجود دارد؟

دارندگان تابعیت بدون محدودیت زمانی می توانند به کشورهای دیگر سفر کنند و پاسپورت آمریکایی دریافت نمایند ولی دارندگان گرین کارت نمی ­توانند به سفرهایی بروند که بیش از یک سال به طول می انجامند در غیر این صورت گرین کارتشان باطل می­شود.

4- چه تفاوت­ هایی بین گرین کارت و تابعیت در زمینه­ ی رأی در انتخابات وجود دارد؟

دارندگان تابعیت کشور آمریکا می­توانند در انتخابات شرکت کنند و حق رأی دارند در صورتی که دارندگان گرین کارت این حق را ندارند.

5- چه تفاوت هایی بین گرین کارت و تابعیت در زمینه­ ی دریافت ویزا برای دیگر اعضای خانواده وجود دارد؟

دارندگان گرین کارت تنها می توانند برای همسر و فرزند مجردشان درخواست دریافت ویزا دهند، در صورتی که دارندگان تابعیت به غیر از همسر و فرزند زیر 21 سالشان می توانند برای دیگر اعضای خانواده شان مثل برادر یا خواهر نیز درخواست دریافت ویزا دهند.

6- از چه راه­ هایی می توان گرین کارت کشور آمریکا را دریافت کرد؟

افراد از طریق خانواده، از طریق کارفرما، از طریق برنده شدن در لاتاری، از طریق مهاجرت با شرایط خاص و از طریق پناهندگی می توانند گرین کارت آمریکا را دریافت نمایند.

7- چه تفاوت هایی بین گرین کارت و تابعیت آمریکا در زمینه­ ی حقوق شهروندی وجود دارد؟

برخی از حقوق شهروندی مثل گواهی نامه­ی رانندگی، اجازه­ی تحصیل در دانشگاه ها و کالج های عمومی و باز کردن حساب بانکی برای دارندگان گرین کارت و تابعیت برابر و مشابه هم است.

8- چه تفاوت هایی بین گرین کارت و تابعیت در زمینه­ ی کار و موقعیت شغلی وجود دارد؟

دارندگان گرین کارت و تابعیت هر دو حق و اجازه ی کار در کشور را دارند اما برای برخی از مشاغل مربوط به فدرال را تنها افرادی که تابعیت دارند می توانند درخواست دهند.

9- از چه راه هایی می توان تابعیت کشور آمریکا را دریافت کرد؟

اینکه والدین فرد تابعیت آمریکا را داشته باشند، اینکه فرد باید حداقل به مدت پنج سال اقامت دائم قانونی و گرین کارت داشته باشد و اینکه یک سری نیازمندی ها مثل 18 سال سن، توانایی نوشتن، خواندن و صحبت کردن به انگلیسی و همچنین شخصیت اخلاقی داشته باشد.

10- آیا پاسپورت آمریکایی به دارندگان گرین کارت تعلق می گیرد؟

خیر، پاسپورت آمریکا تنها به دارندگان تابعیت آمریکا تعلق می گیرد.

11- چه تفاوت هایی بین گرین کارت و تابعیت کشور آمریکا در زمینه­ی اخراج از کشور وجود دارد؟

دارندگان گرین کارت امکان دارد تحت نقض مقرراتی از کشور اخراج شوند، در صورتی که دارندگان تابعیت این کشور از کشور اخراج نخواهند شد.

اسکرول به بالا