071-91009294  | 021-88724227  |

کنکور پزشکی فرانسه

کنکور پزشکی فرانسه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور فرانسه که از برترین کشورهای دانشجوپذیر جهان است، در سال های اخیر مقصد تحصیل پزشکی بسیاری از متقاضیان ایرانی بوده است. بر این اساس در این مقاله چگونگی پذیرش در کنکور پزشکی فرانسه را مورد بررسی قرار می دهیم.

مطالعه بیشتر:

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

اقامت فرانسه

در این مقاله می خوانید:

  • اهمیت تحصیل در رشته پزشکی فرانسه
  • شرایط اخذ پذیرش پزشکی فرانسه
  • آزمون و کنکور پزشکی فرانسه
  • آزمون PACES پزشکی فرانسه
  • شرایط آزمون PACES پزشکی فرانسه
  • مدارک و شرایط لازم تحصیل پزشکی فرانسه
  • دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه
  • دوره اول تحصیل پزشکی PCEM فرانسه
  • دوره دوم تحصیل پزشکی DCEM فرانسه
  • دوره سوم تحصیل پزشکی عمومی فرانسه
  • مزایای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه
  • سخن آخر
  • سوال های متداول در مورد کنکور پزشکی فرانسه

اهمیت تحصیل در رشته پزشکی فرانسه

کشور فرانسه بنا به پیشرفت های علمی و سطح آموزشی و کیفیت زندگی به گزینه برتر مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. مهاجران تحصیلی بنا به دلایل فراوانی این کشور را برای تحصیل پزشکی انتخاب می کنند. امکان تحصیل در دانشگاه های معتبر جهانی، تحصیل به زبان های فرانسوی و انگلیسی، امکان اخذ اقامت دائم پس از فارغ تحصیلی پزشکی و امکان اخذ ویزای همراه در حین تحصیل را می توان از دلایل مهم متقاضیان در تحصیل پزشکی درفرانسه دانست.علاوه بر این موارد امکان اخذ ویزای تحصیلی بدون ارائه مدرک زبان، پایین بودن شهریه پزشکی، معتبر بودن دانشگاه ها، امکان اشتغال و کار در بهترین کشورهای دنیا و امکان تحصیل رایگان پزشکی را می توان از مهم ترین دلایل انتخاب کشور فرانسه برای تحصیل پزشکی دانست.

بر این اساس در این مقاله که توسط مشاوران و کارشناسان موسسه مهاجرتی و حقوقی میرداماد (توسعه گران عدالت و مهر) تهیه شده است به بررسی چگونگی کنکور پزشکی در کشور فرانسه می پردازیم. اگر درصدد تحصیل در رشته پزشکی کشور فرانسه می باشید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

شرایط اخذ پذیرش پزشکی فرانسه

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی فرانسه باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان باشند. دانشگاه های پزشکی فرانسه بر خلاف دیگر کشورهای جهان برای اخذ پذیرش هیچ آزمون ورودی و کنکوری را برگزار نمی کنند. در واقع ساختار آموزشی این کشور به گونه ای است که وارد شدن و پذیرش در رشته پزشکی بسیار راحت و بی دردسر و ادامه تحصیل در این رشته بسیار سخت و با آزمون های فراوانی همراه است. می توان گفت که ورود و پذیرش در رشته پزشکی فرانسه بسیار راحت و ادامه آن سخت می باشد و به تلاش و کوشش دانشجو در جهت بالا بردن سطح علمی و سواد تحصیلی وی بستگی دارد.متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه می تواند بدون شرکت در آزمون ورودی و کنکور از این دانشگاه ها پذیرش دریافت کند اما در پایان سال اول باید در آزمون PACES شرکت کند و نمره لازم را برای تحصیل در سال دوم پزشکی کسب کند. این آزمون که با تمام شدن ترم دوم سال اول برگزار می شود، از دروس دوران متوسطه و دبیرستان و همچنین دروس تدریس شده در دو ترم سال اول و زبان فرانسه می باشد.دانشجویانی می توانند سال دوم تحصیلی پزشکی را ادامه دهند که آزمون PACES را با موفقیت سپری کنند. از مجموع تعداد افرادی که تحصیل در فرانسه در رشته پزشکی این کشور را آغاز می کنند، در حدود ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد موفق به کسب حداقل نمره و ادامه تحصیل در رشته پزشکی فرانسه می شوند. البته این تعداد نیز در صورتی پذیرفته می شوند که رتبه آخرین متقاضی خارجی پذیرفته شده مساوی یا بیشتر از رتبه آخرین متقاضی فرانسوی پذیرفته شده باشد. متقاضی می توانند فقط برای ۲ بار در این آزمون ثبت نام و شرکت کنند.

شرایط اخذ پذیرش پزشکی فرانسه
شرایط اخذ پذیرش پزشکی فرانسه

آزمون و کنکور پزشکی فرانسه

دانشگاه های پزشکی فرانسه برخلاف کشور ایران کنکور و آزمون ورودی برای پذیرش پزشکی ندارند. در واقع ورود به رشته پزشکی فرانسه راحت اما ادامه تحصیل در این رشته مشکل می باشد. متقاضیان برای پذیرش پزشکی فرانسه نیاز به شرکت در آزمون ورودی و کنکور پذیرش ندارند. متقاضیان پس از ورود به دانشگاه و تحصیل در سال اول پزشکی باید در آزمونی شرکت کنند که مبنای پذیرش در سال دوم پزشکی فرانسه می باشد. دانشگاه های پزشکی فرانسه به جای برگزاری آزمون پذیرش پزشکی قبل از ورود به دانشگاه این آزمون را در پایان سال دوم برگزار می کنند. بدین منظور متقاضیان باید در آزمون PACES شرکت کنند.

آزمون PACES پزشکی فرانسه

دانشجویان مشغول به تحصیل پزشکی فرانسه در پایان سال اول موظف به شرکت در آزمون و کنکور پزشکی PACES می باشند. این آزمون از دروس دبیرستان متقاضی و درس های فراگرفته در سال اول پزشکی فرانسه می باشد. اگر دانشجو در این آزمون نمره لازم را کسب کند، می تواند به سال دوم پزشکی راه یابد و تحصیل پزشکی را ادامه دهد. در صورت عدم کسب نمره لازم دانشجو می تواند برای بار دوم در این آزمون شرکت کند. اما هر دانشجو فقط ۲ بار می تواند در این آزمون شرکت کند. آزمون PACES آزمون دشواری است با سوال هایی که به زبان فرانسه طرح می شود و بیشتر دانشجویان برای بار اول موفق به کسب نمره لازم برای ورود به سال دوم پزشکی نمی شوند.

شرایط آزمون PACES پزشکی فرانسه

آزمون PACES به صورت کتبی و تشریحی و بیشتر به صورت چهارگزینه ای برگزار می شود و بنابراین نیاز به تمرین های سخت و آمادگی قبل از آزمون دارد. برنامه برگزاری این آزمون ۲ هفته قبل به اطلاع دانشجویان می رسد. این آزمون که به زبان فرانسه می باشد از دروس شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضی و زبان فرانسه است. دانشجویان به هنگام برگزاری این آزمون و پاسخ به سوال ها اجازه ترک کردن سالن آزمون را ندارند. آزمون از ۲۰ نمره می باشد و برای تعیین صلاحیت دانشجو نمره خاصی در نظر گرفته نشده است. دانشجویان به منظور ادامه تحصیل در سال دوم پزشکی فرانسه و یا تحصیل در رشته های دندانپزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی باید نمره لازم را کسب کنند.

شرایط آزمون PACES پزشکی فرانسه
شرایط آزمون PACES پزشکی فرانسه

مدارک و شرایط لازم تحصیل پزشکی فرانسه

متقاضیان بین المللی که قصد تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های فرانسه را از نوع دولتی و رایگان را دارند باید دارای مدرک B2 مهارت زبان فرانسه باشند. دولت فرانسه این امکان را برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده است تا با اخذ ویزای تحصیلی و شرکت در دوره ها و کورس های زبان فرانسه و کسب نمره لازم در سطح B2، آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه کسب نمایند. به منظور پذیرش در کنکور و آزمون ورودی رشته پزشکی دانشجویان باید دارای مدارک و شرایط زیر باشند:

  • دارا بودن مدرک مهارت زبان فرانسه حداقل سطح B2 و یا مدرک مهارت زبان انگلیسی، متقاضیانی که فاقد مدرک مهارت زبان فرانسه و یا انگلیسی می باشند، می توانند در دوره های آمادگی زبان فرانسه شرکت کنند که در برخی کالج های فرانسه برگزار می شود و پس از کسب نمره لازم تحصیل در دانشگاه را شروع کنند.
  • ارائه حداقل نمره قبولی در دروس پایه، متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه باید دارای حداقل نمره لازم ۶۵ در درس های شیمی، فیزیک، ریاضیات و زیست شناسی باشد. اگر متقاضی فاقد حداقل نمره لازم در این دروس باشد، می تواند با ارائه اسناد تکمیلی در رشته پزشکی پذیرفته شود.
  • ارائه گواهی تمکن مالی کافی، متقاضی تحصیل در رشته پزشکی فرانسه باید با ارائه گواهی ها و اسناد مالی ثابت کند که توانایی تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود در مدت زندگی در کشور فرانسه را دارد.
  • ارائه گواهی سلامت جسمی و روحی، متقاضی باید برای تحصیل پزشکی در فرانسه از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشد.
  • دارا بودن گواهی دیپلم دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی، اگر متقاضی فاقد تحصیلات دانشگاهی دوره لیسانس و یا بالاتر باشد، گواهی مدرک دیپلم دبیرستان الزامی می باشد.
  • دارا بودن آخرین مدرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا
  • ارائه انگیزه نامه تحصیلی
  • دارا بودن حداقل ۱۷ سال
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ورود به رشته پزشکی فرانسه
  • ارائه ریزنمره های دبیرستان و پیش دانشگاه
  • ارائه پاسپورت معتبر

دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه

متقاضیان تحصیل پزشکی در کشور فرانسه باید بر اساس برنامه های خاص این رشته به تحصیل خود بپردازند. برنامه تحصیل دانشگاهی پزشکی فرانسه به ۳ دوره تقسیم می شود. دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه عبارت است از:

  • دوره PCEM
  • دورهDCEM
  • دوره پزشکی عمومی
دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه
دوره های تحصیلی پزشکی فرانسه

دوره اول تحصیل پزشکی PCEM فرانسه

این دوره که برای همه دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی و مامایی مشترک است، بین یک تا ۲ سال طول می کشد. از آن جا که مردم کشور فرانسه و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا علاقه فراوانی به تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور فرانسه دارند، سهمیه بسیار کمی برای تحصیل دانشجویان بین المللی در این رشته ها در کشور فرانسه وجود دارد.دانشجویان بین المللی در صورتی می توانند گوی سبقت را از دانشجویان بومی فرانسه و کشورهای اتحادیه اروپا بربایند و پذیرش این رشته ها را اخذ کنند که نمره های آزمون ورودی آن ها برابر یا بیشتر از دانشجویان بومی فرانسه باشد. آزمون ورودی رشته های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه در نوع خود از دشوارترین آزمون های ورودی دانشگاه ها محسوب می شود. در واقع کیفیت این نوع سوالات و آزمون نشان دهنده کیفیت آموزشی دانشگاه های فرانسه در رشته های ذکر شده می باشد.در صورتی که دانشجویی برای بار اول موفق به اخذ نمره لازم برای پذیرش در این رشته ها نشود، می تواند شانس خود را یک بار دیگر امتحان کند، اما اگر برای بار دوم نیز موفق به کسب نمره لازم نشود، تا همیشه امکان تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی کشور فرانسه از این دانشجو سلب می شود.دانشجویان پس از پذیرش در آزمون ورودی، تحصیلات خود در رشته های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه را آغاز می کنند. در پایان سال اول همه دانشجویان باید در آزمون سخت و رقابتی شرکت کنند تا با کسب نمره لازم به مرحله دوم راه پیدا کنند. اما متاسفانه از میان همه دانشجویانی که سال اول را با موفقیت سپری کرده اند، فقط ۲۰% آن ها موفق به راهیابی به مرحله دوم می شوند.

دوره دوم تحصیل پزشکی DCEM فرانسه

مدت تحصیل در این دوره ۴ سال می باشد. دانشجویان در سال اول به فراگیری دروس پزشکی عمومی می پردازند. در ۳ سال بعد این دانشجویان دروس مربوط به آسیب شناسی و درمان را در دانشگاه پزشکی و بیمارستان های فرانسه فرامی گیرند. به طور کلی دانشجویان در این دوره باید در طی ۳ سال آموزشی در برنامه های کارآموزی و کشیک و سمینار شرکت کنند. در ۳ سال آخر این دوره دانشجویان از کمک هزینه تحصیلی برخوردار می شوند.

دوره سوم تحصیل پزشکی عمومی فرانسه

مدت تحصیل در این دوره معمولا ۳ سال می باشد، هرچند این مدت مربوط به تحصیل پزشکی عمومی است و دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی را دارند، مدت زمان تحصیل آن ها بر اساس نوع تخصص انتخابی بیشتر می شود. شرط پذیرش در دوره سوم رشته های پزشکی دانشگاه فرانسه، شرکت در آزمون سراسری است. علاوه بر این آزمون دانشجویان باید دوره دوم و دوره های نظری و کارآموزی را با موفقیت گذرانده باشند. در صورتی که دانشجویی در آزمون سراسری پذیرفته شود، می تواند یکی از ۱۱ گرایش پزشکی را انتخاب کند. یکی از این گرایش ها دوره پزشکی عمومی است. انتخاب گرایش های تحصیلی و شهر و دانشگاه آن بر اساس نمره آزمون تعیین می شود.در صورتی که دانشجویی دوره هایی به جز دوره تحصیلی پزشکی عمومی را انتخاب کند، پس از ۴ تا ۵سال می تواند مدرک تحصیلی DES را دریافت کند.در صورتی که دانشجویی دوره تحصیلی پزشکی را انتخاب کند، در مدت ۳ سال باید در دوره های کارآموزی ۶ ماهه در بیمارستان ها شرکت کند. مدت زمان دوره کارورزی برای دوره پزشکی فرانسه در حدود ۳ سال است. دانشجو باید دوره طرح خود را در یک بیمارستان و به همراهی یک پزشک بگذراند. مدت زمان کارورزی تخصصی پزشکی بر اساس نوع تخصص دانشجو از ۴ تا ۵ سال متغیر است. مدت زمان تحصیل در دوره پزشکی فرانسه در حدود ۹ سال است.

مزایای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه

متقاضیان تحصیل پزشکی در کشور فرانسه از مزیت های شگفت این کشور اروپایی قدرتمند برخوردار می شوند. از هر ۱۰ دانشجوی بین المللی ۹ نفر آن ها این کشور را یک کشور بی نظیر و ایده آل برای تحصیل می دانند. دانشجویان از زندگی و تحصیل در کشوری با تنوع فرهنگی بسیار زیاد و فرصت تحقیق و پژوهش علمی در کشور فرانسه احساس رضایتمندی دارند. از جمله مزیت های مهم تحصیل پزشکی در این کشور موارد زیر را می توان نام برد:

  1. امکان تحصیل در دانشگاه های معتبر جهانی و امکان تحصیل به زبان های فرانسوی و انگلیسی
  2. امکان اخذ اقامت دائم پس از فارغ تحصیلی پزشکی و امکان اخذ ویزای همراه در حین تحصیل
  3. امکان اخذ ویزای تحصیلی بدون مدرک زبان و پایین بودن شهریه های تحصیلی پزشکی فرانسه
  4. معتبر بودن دانشگاه های پزشکی فرانسه و امکان اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی در حین تحصیل
  5. امکان اشتغال و کار در بهترین کشورهای دنیا و امکان تحصیل رایگان فرانسه در رشته پزشکی
  6. بالا بودن سطح و سواد علمی فارغ تحصیلان و امکان زندگی در یک کشور اروپایی فوق العاده
  7. امکان تحصیل در بهترین سیستم آموزشی دانشگاهی جهان
  8. فرصت یادگیری فرهنگ و آداب و رسوم و زبان کشور فرانسه
  9. استفاده از بورسیه تحصیلی فرانسه و کمک هزینه های دانشجویی
  10. امکان دریافت مجوز کار دانشجویی در حین تحصیل و کمک هزینه محل اقامت دانشجویی
  11. تخفیف های دانشجویی با ارائه کارت دانشجویی
  12. تسلط و مهارت به زبان فرانسوی( زبان فرانسه در ۳۲ کشور جهان رواج دارد و در حدود ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می کنند.)
  13. امکان شرکت در دوره های آمادگی زبان فرانسه در کالج های فرانسه
  14. امکان رفت و آمد و سفر و کار و تحصیل و اقامت در کشورهای حوزه شینگن
  15. امکان استفاده از بیمه های دانشجویی و امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه
  16. امکان کار و اشتغال در فرانسه پس از تمام شدن دوره تحصیلی پزشکی
  17. زندگی و تحصیل در کشوری با تنوع فرهنگی بسیار زیاد و فرصت تحقیق و پژوهش علمی در فرانسه
مزایای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه
مزایای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه

سخن آخر

این مقاله به بررسی چگونگی کنکور پزشکی فرانسه پرداخت. از مجموع موارد شرح داده شده در این مقاله می توان این طور نتیجه گیری کرد که دانشگاه های پزشکی فرانسه برخلاف کشور ایران کنکور و آزمون ورودی برای پذیرش پزشکی ندارند و متقاضیان پس از ورود به دانشگاه و تحصیل در سال اول پزشکی باید در آزمونی شرکت کنند که مبنای پذیرش در سال دوم پزشکی فرانسه می باشد. کنکور و آزمون پزشکی فرانسه از دروس پایه دبیرستان و زبان فرانسه طرح می شود که با آمادگی و تمرین کامل متقاضیان می توانند در این آزمون نمره لازم را کسب کنند. از میان همه دانشجویانی که سال اول را با موفقیت سپری کرده اند، فقط ۲۰% آن ها موفق به راهیابی به مرحله دوم تحصیل پزشکی فرانسه می شوند.

اگر مشتاق تحصیل در رشته پزشکی کشور فرانسه هستید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید، می توانید از مشاوره های مهاجرت تحصیلی کارشناسان موسسه مهاجرتی و حقوقی میرداماد ( توسعه گران عدالت و مهر ) برخوردار شوید. مشاوران و کارشناسان مجرب و زبده موسسه برتر کشور در شعبه های شیراز و تهران به صورت آنلاین، تلفنی و حضوری برترین گزینه مهاجرت تحصیلی را ارائه می دهند.این مقاله به توضیح شرایط کنکور پزشکی فرانسه پرداخت. یکی از مهم ترین و بزرگترین مزیت های تحصیل در فرانسه عدم برگزاری کنکور و آزمون پذیرش می باشد. البته دانشجویان در پایان سال اول باید در آزمون و کنکور پزشکی شرکت کنند که از دروس دبیرستان و به زبان فرانسه می باشد. اگر دانشجو برای بار اول موفق به اخذ نمره لازم برای این آزمون نشود، می تواند شانس خود را یک بار دیگر امتحان کند، اما اگر برای بار دوم نیز موفق به کسب نمره لازم نشود، تا همیشه امکان تحصیل در رشته های پزشکی کشور فرانسه از این دانشجو سلب می شود. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای اروپایی را دارید، مقاله های موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد (توسعه گران عدالت و مهر) را دنبال کنید و از خدمات مشاوره ای این موسسه برتر برخوردار شوید.

 

سوالات متداول در مورد کنکور پزشکی فرانسه

1- آیا پزشکی فرانسه آزمون و کنکور پزشکی دارد؟

دانشگاه های پزشکی فرانسه برخلاف کشور ایران کنکور و آزمون ورودی برای پذیرش پزشکی ندارند. اما متقاضیان باید در پایان سال دوم در آزمون PACES شرکت کنند.

2- کنکور و آزمون PACES پزشکی فرانسه از چه دروسی می باشد؟

این آزمون که به زبان فرانسه می باشد از دروس شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضی و زبان فرانسه است.

3- شرایط کنکور و آزمون PACES پزشکی فرانسه چیست؟

آزمون PACES به صورت کتبی و تشریحی و بیشتر به صورت چهارگزینه ای برگزار می شود و بنابراین نیاز به تمرین های سخت و آمادگی قبل از آزمون دارد.

4- کنکور و آزمون PACES پزشکی فرانسه برای ورود به چه دوره هایی است؟

دانشجویان به منظور ادامه تحصیل در سال دوم پزشکی فرانسه و یا تحصیل در رشته های دندانپزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی باید نمره لازم را کسب کنند.

5- دانشجویان برای تحصیل پزشکی فرانسه باید در چند دوره تحصیل کنند؟

دوره PCEM و دورهDCEM و دوره پزشکی عمومی

6- شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی در دوره دوم پزشکی فرانسه چیست؟

در صورتی که نمره های آزمون ورودی آن ها برابر و یا بیشتر از دانشجویان بومی فرانسه باشد.

7- مدارک لازم برای پذیرش در آزمون ورودی رشته پزشکی چیست؟

مدرک مهارت زبان فرانسه حداقل سطح B2، آخرین مدرک تحصیلی، فرم تکمیل شده درخواست ورود به رشته پزشکی فرانسه و ریزنمره های دبیرستان و پیش دانشگاهی

8- آیا می توان پزشکی فرانسه را به زبان انگلیسی خواند؟

بله. با اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی فرانسه و با پرداخت شهریه

9- آیا برای تحصیل پزشکی فرانسه محدودیت سنی وجود دارد؟

متقاضیان با مدرک دیپلم باید کمتر از ۲۷ سال و با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد کمتر از ۳۲ سال

10- سوال های آزمون PACES پزشکی فرانسه چگونه است؟

آزمون PACES به صورت کتبی و تشریحی و بیشتر به صورت چهارگزینه ای برگزار می شود

11- شرایط و مدارک لازم اخذ پذیرش پزشکی فرانسه چیست؟

مدرک مهارت زبان فرانسه حداقل سطح B2*آخرین مدرک تحصیلی*فرم تکمیل شده درخواست ورود به رشته پزشکی فرانسه*ریزنمره های دبیرستان و پیش دانشگاهی

اسکرول به بالا