071-91009294  | 021-88724227  |

شرایط ورود به کالج های آلمان

شرایط ورود به کالج های آلمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

دانشگاه های آلمان رتبه و رنکینگ بسیار خوبی در دنیا دارند و مدارک تحصیلی این دانشگاه ها در کشورهای دیگر به رسمیت شناخته شده است. دانشگاه های آلمان دارای الزامات خاصی برای پذیرش در یک دوره تحصیلی می باشند. اگر قصد دارید برای تحصیل در آلمان برای سال تحصیلی بعدی درخواست بدهید، باید شرایط ورود به کالج های آلمان را بدانید.

در این مقاله که توسط کارشناسان مجرب دفتر حقوقی مهاجرتی میرداماد تهیه شده و فرآیند پذیرش دانشگاه و الزامات دانشگاه ها در آن ذکر شده است، به شما کمک می کند تا به عنوان یک دانشجوی آینده نگر، در یک رشته و دانشگاه عالی ثبت نام کنید و بتوانید شروع به تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان کنید.

صلاحیت ورود به کالج های آلمان

برای مهاجرت به آلمان دیپلم مدارس متوسطه و دانشگاه: وزارت امور بین الملل تعیین می کند که آیا صلاحیت ورود به دانشگاه آلمان از کشور شما برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در آلمان وجود دارد یا خیر. برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط پذیرش، لطفاً به پایگاه داده DAAD مراجعه کنید.

متقاضیان چینی، ویتنامی و مغولی باید مدارک خود را به ترتیب توسط مرکز سنجش علمی در پکن یا اولان باتور تأیید کنند. گواهینامه اصلی مرکز سنجش علمی، باید در درخواست درج شود.

آزمون ارزیابی (Feststellungsprüfung) از کالج مقدماتی (Studienkolleg) برای تحصیلات مرتبط با بیزینس: برای دانشجویانی که دارای مدرک مرتبط با تجارت و کسب و کار هستند و تنها در دوره W در کالج مقدماتی (تمرکز در علوم اجتماعی و مدیریت) پذیرفته می شود. گواهینامه آزمون ارزشیابی اصلی از دوره مقدماتی شما باید همیشه همراه با مدارک مربوطه از مدارس متوسطه و دانشگاه که قبلاً در کشور خود حضور داشته اید، ارائه شود.

آزمون ارزیابی (Feststellungsprüfung) از کالج مقدماتی (Studienkolleg) برای تحصیل در مددکاری اجتماعی یا مراقبت های بهداشتی: برای ثبت نام در این دوره های تحصیلی، فقط دوره های مقدماتی “W” یا “S” پذیرفته می شوند (تمرکز در علوم اجتماعی یا علوم انسانی). مدرک آزمون ارزشیابی اصلی از دوره مقدماتی شما همیشه باید همراه با مدارک مربوطه از مدارس متوسطه و دانشگاه که قبلاً در کشور خود شرکت کرده اید، ارائه شود.

آزمون ارزیابی (Feststellungsprüfung) از کالج مقدماتی (Studienkolleg) برای تحصیل در فناوری اطلاعات کسب و کار: برای دانشجویانی که دارای مدرک مرتبط با تجارت و کسب و کار هستند، و تنها در دوره W و T در کالج مقدماتی (تمرکز در علوم اجتماعی و مدیریت) پذیرفته می شود. گواهینامه آزمون ارزشیابی اصلی از دوره مقدماتی شما باید همیشه همراه با مدارک مربوطه از مدارس متوسطه و دانشگاه که قبلاً در کشور خود حضور داشته اید، ارائه شود.

الزامات زبان برای ورود به کالج های زبان آلمان

متقاضیان باید برای تحصیل پزشکی در آلمان و ورود به کالج های پزشکی مدرک زبان ارائه دهند.

لیست مدارک زبان که در زیر برای شما آورده شده است برای پذیرش کالج های پزشکی آلمان و دیگر کالج ها، مورد تایید است:

  • Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang- 2 (DSH-2) در دانشگاه آلمان
  • گواهینامه C1 از موسسه گوته
  • آزمون Deutsch als Fremdsprache (TestDaF) با حداقل نمره 4 در 4 مهارت آزمون
  • Deutsches Sprachdiplom II (DSD II) از کنفرانس وزیران آموزش و پرورش (Kulturministerkonferenz) در سطح C1 در هر 4 مهارت
  • OSD C1
  • Telc C1 Hochschule با نتیجه “befriedigend”، “gut” و “sehr gut”

گواهینامه هایی که تعداد ساعاتی که در یک دوره شرکت کرده اید را مشخص می کنند، تأییدیه کافی برای مهارت های زبان آلمانی نمی باشند. همچنین گواهینامه های مدارس زبان خصوصی را نمی توان ارائه داد. همچنین اگر از گواهینامه شما 3 سال گذشته باشد و شما به طور مداوم زبان آلمانی را مطالعه نکرده باشید، گواهی زبان آلمانی شما پذیرفته نمی شود.

اگر هنوز مهارت کافی در زبان آلمانی برای درخواست مستقیم پذیرش ندارید، می توانید در یک دوره آموزشی مقدماتی زبان در یک مؤسسه در منطقه Mannheim/Ludwigshafen شرکت کنید.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در کالج های آلمان
مدارک مورد نیاز برای پذیرش در کالج های آلمان

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در کالج های آلمان

  • حداقل، یک سطح متوسط از مهارت های زبان انگلیسی برای کلیه برنامه های تحصیلی ضروری است. البته گواهی مهارت های زبان انگلیسی لازم نیست. آموزش ها به زبان انگلیسی در دانشگاه تجارت و جامعه لودویگشافن (Ludwigshafen) مطابق با سطح زبان دانشجویانی ست که از سیستم دبیرستان آلمان فارغ التحصیل شده اند، یعنی افرادی که حداقل 5-7 سال به زبان انگلیسی تحصیل کرده اند.
  • عدم سوء پیشینه
  • گذرنامه به همراه ویزا یا اجازه اقامت
  •  چندین عکس گذرنامه
  • فرم ثبت نام تکمیل شده
  •  مدرک صلاحیت ورود به تحصیلات دانشگاهی و همچنین گواهینامه های اصلی یا کپی و ترجمه های تایید شده رسمی
  •  نامه پذیرش
  •  مدارک و گواهی دانش کافی زبان آلمانی (یا انگلیسی)
  •  شواهد بیمه سلامت قانونی در آلمان
  •  رسید پرداخت هزینه ترم تحصیلی
  • تأییدیه دوره های تحصیل در آلمان (در صورت وجود)
  • گواهی های ثبت نام (Immatrikulationsbescheinigung)
  • نسخه یا مدرکی از دستاوردهای تحصیلی (Leistungsnachweise)
  • گواهی های از اعتبار خوب فردی (Unbedenklichkeitsbescheinigung)

نکته مهم! کلیه اسناد باید به عنوان نسخه های معتبر اسناد اصلی با ترجمه های معتبر به یک زبان مشترک اروپایی (آلمانی، انگلیسی، فرانسوی یا اسپانیایی) ارسال شود. کپی اسناد رسمی معتبر پذیرفته نمی شود.

نحوه ثبت نام برای کالج های آلمان

قبل از شروع دوره تحصیلی و استفاده از امکانات دانشگاهی میبایست ثبت نام کنید. همچنین باید قبل از شروع هر ترم، دوباره ثبت نام کنید. این پیش ثبت نام معمولاً بین 150 تا250 یورو یا 170-290 دلار هزینه دارد که بسته به دانشگاه متغیر است. ممکن است مجبور باشید هزینه اضافی در حدود 180یورو یا 205 دلار بپردازید که برای Semesterticket (بلیط دانشجویی) که به مدت شش ماه هزینه حمل و نقل عمومی را پوشش می دهد.

پس از ثبت نام، یک گواهی ثبت نام دریافت خواهید کرد که به عنوان شناسه دانشجویی موقت می باشد، به شما این امکان را می دهد تا برای اقامت خود درخواست دهید و برای کلاس ها ثبت نام کنید.

مراحل درخواست برای کالج های آلمان

بررسی کنید که شرایط پذیرش دانشگاه آلمانی انتخابی شما چه مواردی می باشد، که می توانید از طریق تماس با دفتر بین المللی دانشگاه مطلع شوید. شما به یک HZB (صلاحیت ورود به آموزش عالی) یا معادل آن برای پذیرش احتیاج دارید. بررسی کنید که چه مدارک تحصیلی برای برخی از کشورهای غیر اروپایی مورد نیاز است.

دانشجویان خارجی غیر اروپایی که دارای مدارک تحصیلی خارج از منطقه اتحادیه اروپا می باشند، ممکن است مجبور شوند پس از شرکت در یک دوره مقدماتی در کنکور دانشگاهی (Feststellungsprufung) شرکت کنند.

حتی اگر شرایط پذیرش را برآورده کرده باشید، معمولا قادر نخواهید بود مستقیماً ثبت نام کنید. بیشتر دوره های تحصیلی پر طرفدار در آلمان معمولاً محدودیت های خاصی با نام Numerus Clausus دارند. شما میبایست بر اساس این محدودیت ها روند انتخاب را طی کنید.

تحصیل در آلمان و پذیرش در دانشگاه های آلمان بر اساس معدل نمرات دیپلم دبیرستان (GPA) است. هرچه نمره شما بالاتر باشد، شانس پذیرش در دانشگاه شما در آلمان بیشتر است.

برای جلوگیری از عدم پذیرش به دلیل محدودیت های دوره، بهتر است در یک زمان برای دانشگاه های بیشتری در آلمان درخواست داده شود.

پذیرش افراد غیر واجد شرایط برای ورود به کالج های آلمان

اگر به وسیله گواهینامه پایان تحصیلات دبیرستان شما مستقیماً برای پذیرش تحصیلات دانشگاهی در آلمان واجد شرایط نشوید، می بایست در یک آزمون ارزیابی یا Feststellungsprüfung شرکت کنید. می توانید جهت آمادگی برای این آزمون در یک دوره مقدماتی یا Studienkolleg در یک دانشگاه آلمانی شرکت کنید.

این آزمون های ارزیابی براساس دانشگاه یا دانشگاه های علوم کاربردی متفاوت است. وب سایت Studienkolleg یک لیست کامل دارد که در ارتباط با دانشگاه هایی که دوره مقدماتی و سایر اطلاعات مفید را ارائه می دهند، در اختیار شما قرار می دهند.

دوره های مقدماتی موضوعات اصلی مختلفی مانند فناوری یا اقتصاد را ارائه می دهد. این آزمون ارزشیابی اغلب بعد از دو ترم (1 سال) انجام می شود. همچنین شما میبایست در آزمون اثربخشی زبان شرکت کنید.

گواهی Feststellungsprüfung به شما این امکان را می دهد تا موضوعاتی را که با موضوع اصلی تطابق دارد و در هر نقطه از آلمان در آن شرکت کرده اید، مطالعه کنید. برای پذیرش در یک دوره مقدماتی، شما باید دانش کافی به عنوان مثال سطح B1 زبان آلمانی داشته باشید.

شرایط دریافت ویزای دانشجویی آلمان برای ایرانیان
شرایط دریافت ویزای دانشجویی آلمان برای ایرانیان

شرایط دریافت ویزای دانشجویی آلمان برای ایرانیان

اگر دانشجوی ایرانی هستید، برای مهاجرت تحصیلی به آلمان به ویزای نوع D نیازمند هستید‌‌. این ویزا به طور خاص برای دانشجویانی مثل شما که آماده شروع تحصیل در خارج از کشور در آلمان هستند، ساخته شده است.

برای تصمیم گیری در مورد تحصیل در خارج از کشور در آلمان، مناسب ترین اطلاعات در مورد روند دریافت مجوز اقامت ویزای نوع D را بدانید. حتماً وقت اضافی را برای درخواست ویزا خود اختصاص دهید. بلافاصله پس از پذیرفتن و ورود به دانشگاه مورد نظر خود، می توانید درخواست خود را برای اجازه اقامت ویزا نوع D آلمان شروع کنید.

شما باید حداقل 3 ماه قبل از شروع برنامه دانشگاه خود اقدام کنید. اقدامات اصلی برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان برای دانشجویان ایرانی که به آنها امکان تحصیل در آلمان را می دهد، باید مراحل زیر را انجام دهند.

دانشجویان ایرانی شاید در طی مراحل درخواست ویزا مجبور به ارائه بیومتریک باشند. بیومتریک شما اساساً شناسایی های لازم است (مانند اثر انگشت و تصاویر) که کشورها برای اهداف امنیتی از آن استفاده می کنند. در طی درخواست باید در مصاحبه ویزا شرکت کنید.

ویزای اقامت نوع D از آلمان تا 3 ماه اعتبار دارد. برای اینکه بتوانید در کل دوره تحصیلی خود بمانید، ممکن است لازم باشد هر سال ویزا خود را تمدید کنید. اگر می خواهید بعد از اتمام تحصیل خود در آلمان بمانید، باید از طریق اداره مهاجرت درخواست ویزای دیگری یا تمدید ویزا را بدهید.

برای درخواست ویزای نوع D آلمان نیز باید 75 یورو پرداخت کنید. بسته به وضعیت شما، مقامات آلمانی به شما این امکان را می دهند که این هزینه را بصورت آنلاین، در مرکز درخواست ویزا در ایران یا از طریق نقل و انتقال بانکی پرداخت کنید.

دانشجویان ایرانی برای دریافت ویزای آلمان نیازی به بیمه درمانی ندارند. دانشجویان باید سالانه 110 یورو هزینه اقامت سالانه بپردازند. هنگامی که برای ویزای خود درخواست می کنید یکی از مهمترین مواردی که باید اثبات کنید این است که می توانید در طول برنامه تحصیلی از خود حمایت کنید.

برای آلمان، آنها از شما درخواست می كنند كه ثابت كنید كه می توانید 720 یورو در ماه یا از یك منبع خارجی یا از قبل در حساب بانك خود پرداخت كنید. دانشجویان ایرانی لازم نیست که ثابت کنند که به اندازه کافی انگلیسی صحبت می کنند تا بتوانند در دانشگاه بین المللی آلمان تحصیل کنند. این مهارت های زبانی تضمین می کند که شما می توانید در کلاس های خود موفق شوید و راه خود را در سراسر آلمان مدیریت کنید.

دانشجویان ایرانی قبل از ورود به آلمان و دریافت ویزای تحصیلی آلمان نیازی به آزمایش پزشکی نخواهند داشت و همچنین نیازی به ایجاد حساب بانکی محدود نیز ندارند. این نوع حساب بانکی میزان پولی را که می توانید هر ماه پس بگیرید، محدود می کند و تنها با ورود به آلمان به شما امکان دسترسی می دهد. برای اطلاعات دقیق تر در مورد ویزا به وب سایت مهاجرت آلمان مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سرمایه گذاری در آلمان می توانید به صورت حضوری به دفاتر ما در تهران و شیراز مراجعه نمایید.

 

اسکرول به بالا