071-91009294  | 021-88724227  |

شرایط زندگی در صربستان

شرایط زندگی در صربستان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

صربستان که قبلاً بخشی از یوگسلاوی بود ، کشوری کوچک که در جنوب شرقی اروپا بین مقدونیه و مجارستان واقع شده است. صربستان به دلیل شکستن یوگسلاوی در اوایل دهه 1990، با کشورهای همسایه خود سابقه ای بسیار پرتنش دارد. امروزه صربستان بسیار متفاوت از گذشته خود می باشد. در این مقاله که توسط موسسه مهاجرتی میرداماد نوشته شده است با شرایط زندگی در صربستان بیشتر آشنا خواهید شد:آنچه در این مقاله می خوانید:

  • کیفیت زندگی در صربستان
  • سیستم آموزشی در صربستان
  • سیستم حمل و نقل در صربستان
  • سیستم بهداشت و درمان در صربستان
  • یافتن کار در صربستان
  • هزینه زندگی در صربستان
  • ده واقعیت مهم درباره شرایط زندگی در صربستان

صربستان دارای جمعیتی در حدود هفت میلیون نفر است و آب و هوای آن تحت تاثیر بادهای اوراسیا و اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه قرار دارد. با متوسط دمای ژانویه در حدود 0 درجه سانتیگراد (32 درجه فارنهایت) و میانگین درجه حرارت ژانویه 22 درجه سانتیگراد (72 درجه فارنهایت)، می توان آب و هوای صربستان را به نیمه گرمسیری قاره ای، گرم یا مرطوب طبقه بندی کرد.

کیفیت زندگی در صربستان

یافته های حاصل از بررسی کیفیت زندگی اروپایی (EQLS) نشان می دهد که بسیاری از شاخص های کیفیت زندگی در صربستان پایین تر از متوسط یورو 28 است. به عنوان مثال ، شاخص سلامت روان در صربستان کمترین میزان را داشت . با این حال 68 درصد از پاسخ دهندگان در صربستان نسبت به آینده فرزندان یا نوه های خود خوش بین بودند .بر خلاف سطح رفاه در صربستان، زندگی اجتماعی و فرهنگی در این کشور در سطح بالایی قرار دارد. رویدادهای فرهنگی در این کشور مانند کنسرت ، اپرا ، نمایش تئاتر کاملاً مقرون به صرفه است و در عین حال سرگرمی با کیفیتی را ارائه می دهد. همچنین پایتخت این کشور میزبان برخی از بهترین رویدادهای ورزشی و ستاره های بین المللی موسیقی است.در هر مرحله از زندگی شما باید بتوانید به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید. صربستانی ها رفتار بسیار دوستانه ای دارند و همیشه مایل به کمک هستند. زبانهای دیگری که می توانید به واسطه آن ها ارتباط برقرار کنید آلمانی و فرانسوی هستند..

کیفیت زندگی در صربستان
کیفیت زندگی در صربستان

شرایط سیستم آموزشی در صربستان

مانند بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و جنوب شرقی ، سیستم آموزش صربستان آموزش و پرورش رایگان و اجباری را از سنین 6 تا 15 سالگی فراهم می کند و پس از آن دانش آموزان می توانند وارد آموزش عالی شوند که شامل کالج، دانشگاه، دانشکده هنر یا کالج حرفه ای می باشد.به عنوان یک مهاجر ، فرزندان شما هنگام زندگی در صربستان از حق استفاده از سیستم مدارس دولتی محلی برخوردار خواهند بود، با این حال در آنجا مدارس و کالج های بین المللی که به زبان انگلیسی یا سایر زبان ها تدریس می کنند وجود دارد که در صورت تمایل می توانید در آن ها فرزند خود را ثبت نام کنید. بسیاری از این موارد از جمله مدرسه بین المللی بلگراد و مدرسه بین المللی انگلیس در پایتخت بلگراد ، واقع شده اند .

شرایط سیستم بهداشت و درمان در صربستان

سیستم بهداشت و درمان در صربستان به صورت دولتی اداره می شود و از طریق جمع آوری هزینه بیمه درمانی اجباری از شهروندان تامین می شود. به عنوان مهاجر ی که در صربستان ساکن و مشغول به کار است، به شرط کار کردن و مشارکت موثر در پرداخت در بیمه های لازم، مجاز به استفاده از این سیستم مراقبت های بهداشتی خواهید بود. با این حال بسته به مبدأ کشور خود ، ممکن است با هزینه های اضافی روبرو شوید.بسیاری از پزشکان و پرستاران در شهرهای بزرگ به زبان انگلیسی صحبت می کنند ، اما بسیار مهم است که قبل از گرفتن وقت معاینه چک کنید. همچنین شبکه بزرگی از بیمارستان ها و پزشکان خصوصی وجود دارند که می توانند سطح بهتری از مراقبت را ارائه دهند. اما با توجه به این که بسیاری از بیمارستان های صربستان از تجهیزات پزشکی برخوردار نیستند، بسیاری از مهاجران برای انجام معالجات یا درمان های اصلی ترجیح می دهند به سایر کشورهای همجوار با امکانات درمانی بهتر بروند.

شرایط کاری در صربستان

بلگراد دارای یکی از سریعترین بخش های فناوری اطلاعات در اروپا است که دارای موقعیت های بسیاری برای انگلیسی زبانان در زمینه هایی مانند مهندسان نرم افزار و توسعه دهندگان برنامه است. سایر رشته های مورد نظر در زمینه مدیریت و فروش می باشد. همچنین موقعیت خوبی برای ایتالیایی و آلمانی زبان وجود دارد.دستمزد مشاغل ذکر شده در بالا در مقایسه با سایر مشاغل موجود در بازار صربستان بسیار عالی است اما نسبت به برخی از کشورهای همسایه مانند کرواسی یا مجارستان نیز پایین تر است. با این وجود می توانید از برخی کشورهای دیگر در منطقه مانند مقدونیه و حتی بلغارستان، دستمزد بالاتری داشته باشید.تعدادی از وب سایت های جستجوی کار در بلگراد:

  • Poslovi Infostud
  • Halo oglasi
  • Lako do posla

اگرچه صربستان هنوز هم نرخ بیکاری نسبتاً بالایی دارد اما با رشد قابل توجهی روبرو شده است. اگر می خواهید چالش کار در یک اقتصاد در حال توسعه را بپذیرید، در این قسمت با بخش های پیشرو در بازار کار و موارد دیگر اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

شرایط اقتصادی در صربستان

صربستان اقتصاد توسعه یافته ای دارد و از نظر برابری قدرت خرید هشتاد و پنجمین کشور جهان محسوب می شود. از زمان استقلال در سال 2006 ، آزادسازی سیاست های اقتصادی این کشور شاهد رشد سریع اقتصاد بوده است.در سال 2014 ، تولید ناخالص داخلی تخمینی آن 42.65 میلیارد دلار بوده است. این تولید ناخالص داخلی بین اقتصاد خدمات (55٪) ، صنعت (37٪) و کشاورزی (8٪) تقسیم شده است. در سالهای اخیر صربستان سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در اقتصاد خود تشویق کرده است و شرکت های بسیاری در این کشور سرمایه گذاری نموده اند.صنایع اصلی و محصولات صادراتی صربستان شامل خودرو ، ماشین آلات برقی ، فرآوری مواد غذایی ، داروسازی و پوشاک است. با وجود رشد اقتصادی ، نرخ بیکاری در سال 2014 ، 26 درصد بوده است.

شرایط اقتصادی در صربستان
شرایط اقتصادی در صربستان

مالیات در صربستان

در صربستان ، ساکنان مشمول مالیات، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد جهانی خود هستند، در حالی که افراد غیر مقیم مشمول مالیات، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد خود در صربستان هستند. افرادی که به طور دائم در صربستان زندگی می کنند، یا در یک دوره دوازده ماهه بیش از 183 روز در آنجا زندگی کرده اند، یا اینکه منافع حیاتی اقتصادی آن ها در کشور صربستان مستقر است، مشمول مالیات در این کشور می شوند.نرخ مالیات بر درآمد شخصی در صربستان عبارتند از:

  • 10٪ اگر درآمد شما بیش از سه برابر میانگین حقوق سالانه باشد؛
  • 15٪ اگر درآمد شما بیش از نه برابر میانگین حقوق سالانه باشد.

کسانی که درآمد زیر این مبالغ دارند ، مجبور نیستند مالیات درآمد خود را پرداخت کنند. آستانه مالیات بر درآمد مطابق بانوسانات میانگین حقوق در صربستان، سالانه اصلاح می شود.درآمد مشمول مالیات برای کسانی که در صربستان کار می کنند شامل درآمد اشتغال، سود سرمایه، حق امتیاز و درآمد حاصل از املاک غیرمنقول است. مانند بسیاری از کشورها کارفرمای شما مالیات بر درآمد شما مستقیماً به دولت پرداخت می کند. این مالیات ها تحت نظارت توسط وزارت دارایی جمهوری صربستان می باشد.

مالیات در صربستان
مالیات در صربستان

شرایط سیستم حمل و نقل در صربستان

به دلیل موقعیت تجاری استراتژیک صربستان در اروپا شبکه جاده ای این کشور یکی از بهترین ها در منطقه است. با این حال ، در حالی که بزرگراه ها و جاده های اصلی در شرایط بسیار خوبی قرار دارند، جاده های محلی کوچکتر ممکن است تا حدودی با مشکل مواجه باشند.شما می توانید با مجوز رانندگی بین المللی در مدت شش ماه از بیش از 40.800 کیلومتر جاده در این کشور استفاده کنید ، اما پس از آن نیاز به درخواست مجوز داخلی دارید. مهاجران در حال حرکت به صربستان همچنین باید بدانند که محدودیت سرعت 60 کیلومتر در ساعت در مناطق شهری و 120 کیلومتر در ساعت در بزرگراه ها به شدت اعمال می شود.حمل و نقل عمومی در صربستان نیز بسیار مناسب است. این کشور دارای شبکه قطار گسترده ای است که شهرها و برخی مناطق روستایی را با سایر کشورها متصل می کند. از آنجایی که صربستان در نزدیکی بسیاری از کشورهای اروپایی واقع شده است ، شما می توانید از قطارهای مستقیم و غیرمستقیم به سراسر اروپا و تا ترکیه، آلمان و سوئیس استفاده کنید.اگرچه شبکه راه آهن صربستان قدیمی تر از سایر کشورهای اروپایی است اما دولت صربستان در سال 2010 یك برنامه نوسازی كامل را تصویب کرد تا آن را ارتقا دهد. همچنین یک شبکه بزرگ بین اتوبوس و اتومبیل ها و همچنین حمل و نقل آبی از طریق رودخانه های دانوب و ساوا نیز امکان پذیر است.

هزینه های زندگی در صربستان

بلگراد، پایتخت صربستان و بزرگترین شهر آن می باشد. این شهر به دلیل زندگی شبانه پر رونق ، قیمت های پایین و سبک زندگی پر جنب و جوشش مشهور است.هزینه زندگی در بلگراد به طور قابل توجهی پایین تر از اروپای غربی یا مرکزی است و میزان اجاره کمتر است البته لازم به ذکر است که حقوق و دستمزد نیز در این کشور پایین تر از اکثر کشورهای اروپایی است و مالیات ها متوسط هستند. در این قسمت می خواهیم برخی هزینه های زندگی در پايتخت صربستان را بررسی کنیم:

هزینه های زندگی در صربستان
هزینه های زندگی در صربستان

هزینه خورد و خوراک در صربستان

هزینه خورد و خوراک در صربستان به شرح زیر است:

  • یک لیتر شیر: 0.87 دلار
  • یک قرص نان: 0.52 دلار
  • یک کیلو گوجه فرنگی: 1.35 دلار
  • یک کیلوگرم مرغ: 3.60 دلار
  • یک وعده غذایی در رستورانی ارزان قیمت: 4.30 دلار
  • یک وعده غذایی یک نفره در یک رستوران: 17.50 دلار
  • یک لیوان کاپوچینو یا لاته: 1.52 دلار
  • یک پیتزای بزرگ: 10.00 دلار

هزینه مسکن در صربستان

هزینه مسکن در صربستان به شرح زیر است:

  • اجاره آپارتمان یک خوابه (40 متر مربع): 325.00 دلار در هر ماه
  • امکانات رفاهی آپارتمان یک اتاق خوابه (40 متر مربع): 82.00 دلار در هر ماه
  • اجاره آپارتمان دو خوابه (80 متر مربع): 530.00 دلار در هر ماه
  • امکانات رفاهی آپارتمان دو اتاق خوابه (80 متر مربع): 141.00 دلار در هر ماه
  • قیمت خرید هر متر مربع (مرکز شهر): 1857.00 دلار

هزینه حمل و نقل در صربستان

هزینه حمل و نقل در صربستان به شرح زیر است:

  • حمل و نقل عمومی یک طرفه: 0.85 دلار
  • بلیط حمل و نقل عمومی ماهانه: 30.75 دلار
  • هر کیلومتر تاکسی یا برنامه حمل و نقل مشابه: 0.70 دلار
  • هر لیتر بنزین (1/4 گالن): 1.45 دلار
  • تویوتا کرولا: 19850.00 دلار

حقوق و دستمزد در صربستان

میزان حقوق و دستمزد در صربستان به شرح زیر است:

  • حداقل حقوق: 332.00 دلار
  • متوسط حقوق (خالص): 453.00 تا 6000 دلار در ماه

سایر هزینه های رفاهی در صربستان به شرح زیر است:

  • بلیط سینما (قیمت بزرگسال): 4.71 دلار
  • اینترنت پر سرعت: 21.95 دلار در هر ماه
  • یک ماه اشتراک سالن بدنسازی یک ماهه: 26.58 دلار

ده واقعیت مهم درباره شرایط زندگی در صربستان

  1. آلودگی در صربستان:صربستان در حال حاضر در معرض مسائل زیست محیطی از نظر آلودگی قرار گرفته است. به ویژه پایتخت صربستان، شهر بلگراد مستعد آلودگی هوا می باشد. آلودگی آب نیز در سراسر صربستان مسئله ای شناخته شده است چرا که در نهایت زباله های صنعتی از شهرها به درون دانوب سرازیر می شوند. مدیریت انواع زباله ها – خانگی ، صنعتی و خطرناک  ضعیف بوده است.
  2. جمعیت در صربستان: صربستان جمعیتی بیش از هفت میلیون نفر دارد و پرجمعیت ترین منطقه آن پایتخت بلگراد است با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است. علی رغم جمعیت زیاد ، نرخ بیکاری در بین جوانان صرب 15 تا 24 ساله 29.7 درصد است ، که بسیار بالا است. در نتیجه ، بسیاری از صربستانی های جوان برای یافتن کار به کشورهای دیگر می روند.
  3. تجارت در صربستان: شرکای تجاری اصلی صربستان ایتالیا و آلمان هستند. با این حال روسیه سوئیس چین و مجارستان نیز با صربستان همکاری می کنند. بسیاری از کشورها به دلیل ضعف زیرساخت های صربستان علاقه ای به تجارت با صربستان ندارند. علاوه بر این ، صربستان با مشکل فساد اقتصادی روبرو است که شرکای تجاری بالقوه را به شک و تردید وا می دارد.
  4. مراقبت های بهداشتی در صربستان: مراقبت های بهداشتی به زنان باردار، نوزادان و کودکان تا 15 سال ارائه می شود. همچنین محصلین تا سن 26 سالگی نیز از خدمات بهداشتی و درمانی اختصاص بهره می برند. همه شهروندان صربستان دارای بیماری ها و مشکلات روانی تحت درمان قرار می گیرند. با این حال ، یک پنجم جمعیت صربستان بدون مراقبت های بهداشتی باقی مانده اند.
  5. فرهنگ خانواده در صربستان: صربستان یک جامعه مردسالار سرسخت است که از دوران عثمانی الهام گرفته شد و هنوز هم دیده می شود. وفاداری به خانواده در فرهنگ صربستان بسیار مهم است. نپوتيسم يك مشكل معمول در فضاهاي كار است و نقوش پدرسالاري را زنده مي كند.
  6. اوقات فراغت در صربستان: بلگراد و نووی ساد، قطب های فرهنگی صربستان هستند که زندگی گسترده شبانه و همچنین نقاط مهم فرهنگی را در خود جای داده اند. کافه های مختلف، مسابقات ورزشی و گالری های مختلفی در سطح شهر باز هستند تا کسانی که در آنجا زندگی می کنند به ویژه جوانان از آن ها استفاده نمایند. اگر شخصی بخواهد زندگی سنتی صربستان را تجربه کند، حومه شهرها نیز با امکانات فراوانی همراه است.
  7. مسکن در صربستان: مسکن در صربستان از دوره ناآرامی های مدنی و در طول دهه 1990 با مشکل مواجه شده است و در نتیجه این مشکل صدها هزار نفر بی خانمان مانده اند. اگرچه ملل غربی کمک هایی ارسال می کردند اما این کمک ها تنها بخشی از مشکلات را کاهش می دهد. در حال حاضر مسکن در مناطق شهری به ویژه برای جوانان یک مشکل است.
    اگرچه صربستان کشوری زیباست و در سالهای اخیر میزان گردشگری آن رو به افزایش بوده است، این کشور همچنان به خاطر درگیری های گذشته خود تنش های زیادی را در خود جای داده است.
  8. تنوع قومی در صربستان: بیش از 80 درصد از جمعیت صربستان را صرب می شناسند که اقلیت های اصلی آن مسلمانان مجارستانی و بوسنیایی هستند. مردم رومی نیز به همراه سایر افراد کشورهای همسایه اقلیت کوچکی را تشکیل می دهند. در اصل صربستانی ها ها به همان زبان کرواسی ها ، بوسنیایی ها و مونته نگروها اما با کمی تفاوت در گویش، صحبت می کنند.
  9. اقتصاد صربستان: اقتصاد صربستان به دلیل مصرف گرایی داخلی بین سالهای 2001 و 2008 شاهد رشد عظیمی بود. با این حال ، به دلیل سریع بودن رشد ، ناپایداری اقتصاد و عدم تعادل داخلی و خارجی را تجربه کرد. از آن زمان اقتصاداین کشور به طور پیوسته توسعه یافته است.
  10. تامین نیرو در صربستان: صربستان هیچ ایستگاه هسته ای ندارد. درعوض آنها از نیروگاه برق و زغال سنگ به عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده می کنند. بزرگترین ایستگاه های زغال سنگ این کشور در بلگراد واقع شده اند و بخش اعظم نیروگاه برق از سد دجرداپ تامین می شود.

همانطور که در این مقاله گفته شد کشور صربستان کشوری در جنوب شرقی اروپا با هفت میلیون جمعیت و آب و هوایی قاره ای و نیمه گرمسیری می باشد. مردم این کشور کم جمعیت بسیار خونگرم هستند و در صورت نیاز حتما به شما کم خواهند کرد. اگرچه هزینه زندگی و مسکن در صربستان کمتر از سایر کشور های اروپایی می باشد اما به همان میزان دستمزد کمتر نیز در این کشور پرداخت می شود. اقتصاد این کشور در حال توسعه می باشد و در بلگراد، پایتخت صربستان فرصت های شغلی متعددی برای افراد انگلیسی زبان در زمینه هایی همچون مهندسی نرم افزار و توسعه دهندگان برنامه، مدیریت و فروش وجود دارد . سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی صربستان نیز افراد بسیاری را تحت پوش می گیرد اما با توجه به کمبود تجهیزات پزشکی در آنجا اغلب برای درمان به سایر کشور های همجوار سفر می کنند است . از نقاط ضعف صربستان می توان به آلودگی هوا، نرخ بالای بیکاری اشاره کرد و کشورهای اروپایی کمی حاضر به تجارت با صربستان می شوند. چنانچه به اطلاعات بیشتری درباره زندگی در صربستان، مهاجرت به صربستان نیاز دارید می توانید با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی میرداماد تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد شرایط زندگی در صربستان

1- متوسط حقوق در کشور صربستان چقدر است؟

متوسط دستمزد در کشور صربستان 453 دلار در ماه می باشد.

2- آب و هوای کشور صربستان چگونه است؟

آب و هوای کشور کشور صربستان قاره ای و نیمه گرمسیری تا معتدل است.

3- برخورد صربستانی ها با دیگر افراد چگونه است؟

صربستانی ها افرادی خونگرم هستند و برخورد دوستانه ای با مهاجرین دارند.

4- کیفیت زندگی در کشور صربستان چگونه است؟

کشور صربستان از سطح رفاهی پایین برخوردار است.

5- هزینه های زندگی در کشور صربستان چگونه است؟

هزینه زندگی در کشور صربستان به نسبت سایر کشور های اروپایی بسیار پایین است.

6- متوسط هزینه اجاره مسکن در کشور صربستان چقدر است؟

متوسط اجاره در کشور صربستان بین 400 تا 700 دلار می باشد.

7- آیا خرید ملک در کشور صربستان امکان پذیر است؟

با توجه به بحران های اقتصادی اخیر در صربستان، قدرت خرید مسکن پایین است.

8- پایتخت صربستان چه شهری است؟

پایتخت صربستان در شهر بلگراد قرار دارد.

9- آیا فرصت کاری در صربستان برای مهاجران وجود دارد؟

بله، فرصت های کاری بسیاری برای انگلیسی زبان ها در بلگراد وجود دارد.

10- صربستانی ها چگونه افرادی هستند؟

صربستانی ها مردمانی بسیار خانواده محور و خونگرم هستند.

11- سیستم درمانی در صربستان چگونه است؟

سیستم درمانی در صربستان ضعیف و فاقد تجهیزات پیشرفته می باشد.

12- فرصت های شغلی در صربستان برای مهاجران کدامند؟

در بلگراد فرصت های شغلی متعددی برای افراد انگلیسی زبان در زمینه هایی همچون مهندسی نرم افزار و توسعه دهندگان برنامه، مدیریت و فروش وجود دارد.

اسکرول به بالا