071-91009294  | 021-88724227  |

شرایط زندگی در عمان

شرایط زندگی در عمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

در مقاله پیشرو سعی بر آن شده تا تمامی شرایط که یک فرد خارجی با زندگی در کشور خاورمیانهای عمان با آن روبهرو میشود شرح داده شود.متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین پرسشهایی در زمینه ی شرایط زندگی در کشور عمان، می-توانند با مشاوران مجرب موسسه ی حقوقی و مهاجرتی میرداماد در تهران و شیراز تماس حاصل فرمایند.مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

  • نگاهی کلی بر کشور عمان
  • برخی از شرایط زندگی در عمان
  • درآمد و هزینهی زندگی در عمان
  • مزایای زندگی در عمان برای خارجیها
  • بایدها و نبایدها در عمان برای خارجیها

نگاهی کلی بر کشور عمان

عمان یک کشور پادشاهی است که در شرق شبه جزیره ی عربستان قرار دارد. پایتخت این کشور شهر توریستی “مقسط” است. مساحت کشور عمان تنها کمی کمتر از کشور لهستان است. عمان کشوری در خاورمیانه و در همسایگی کشورهای امارات، عربستان سعودی و یمن قرار دارد و همچنین با ایران از طریق مرز دریایی مرتبط است.عمان در سال 1983 میلادی، اولین کشور عربی بود که به چین نفت صادر کرد. این کشور همچنین دارای قدیمی ترین دولت مستقل میان کشورهای عربی است.این کشور نیز مانند دیگر کشورهای عربی آب وهوای گرم و خشک خود را در تمامی فصول حفظ کرده است. آب و هوا در شهرهای داخلی عمان گرم و خشک و در شهرهای کناره ی ساحل گرم و مرطوب است.بیش از نیمی از جمعیت عمان عرب هستند اما این کشور بلوچهایی که طی دهه های اخیر از ایران و پاکستان نیز مهاجرت کرده اند را نیز در بر میگیرد. در این کشور مردم به زبان عربی صحبت میکنند اما به واسطه ی توریستهای فراوان و اقامت خارجی زبانها مردم اکثراً با زبان انگلیسی هم آشنایی دارند.اقتصاد رو به رشد و حمایت دولت عمان از کسب و کارهای جدید فرصتهای شغلی خوبی را برای افرادی که در جست و جوی کار هستند به وجود آورده است. همچنین روابط مثبتی که این کشور با همسایگان خود دارد باعث شده تاسرمایه گذارانی از سراسر جهان به خود جذب کند.

برخی از شرایط زندگی در عمان

زندگی در عمان دارای شرایطی است که افراد خارجی برای زندگی در این کشور باید از این شرایط اطلاعات کافی داشته باشند. در این قسمت به 10 نکته از این شرایط اشاره خواهیم داشت:

  • تحصیلات: تحصیل در عمان اجباری نیست. شش سال اول مربوط به مقطع ابتدایی، مشابه با بسیاری از کشورهای غربی است. سه سال بعد به این بستگی دارد که دانش آموزان تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند یا به بازار کار وارد شوند. بعد از آن سه سال دبیرستان هستند که آن هم مشابه با کشورهای غربی است. دانش آموزان میتوانند بین رشته های علمی و هنری انتخاب رشته کنند.
  • آب: 95.5 درصد از جمعیت شهری و 86.1 درصد از جمعیت روستایی این کشور به منابع آب شرب پیشرفته دسترسی دارند.
  • انرژی الکتریکی: طبق آمار جهانی 100هزار نفر از شهروندان عمان برق ندارند در صورتی که 98 درصد از مردم عمان به انرژی الکتریکی دسترسی دارند. عمان این انرژی را از سوختهای فسیلی، سوخت اتمی و سوختهای تجدیدپذیر به دست میآورند.
  • قانونگذاری: عمان کشوری سلطنتی که تصمیمات کشور توسط پادشان این کشور گرفته میشود البته پارلمان نیز درصد کمی در این تصمیمگیریها دارند.
  • جرم و جرائم: وزارت ایالات متحده ی آمریکا اعلام کرده است که جرائم خشونت آمیز در کشور عمان بسیار کم و غیرمتداول است. سازمان تروریسم جهانی اعلام کرده است که هیچ گونه تروریسمی در این کشور وجود ندارد. همین امر عمان را به یکی از کشورهای با امنیت بالا تبدیل کرده است که افراد بتوانند با خیال آسوده در آن اقات کنند.
  • نیروی کار: نرخ بیکاری در این کشور بین سالهای 1991 تا 2017، 3.94 درصد اعلام شده است. رشد اقتصادی باعث گسترش و توسعه ی کاری شده است و همین امر باعث پذیرش نیروی کار بیشتر گشته است. دولت عمان با تدابیر اقتصادی و حمایت از کسب و کارهای جدید در تلاش برای کاهش این نرخ هستند.
  • خدمات درمانی: خدمات درمانی عمان برای شهروندان این کشور رایگان است. همچنین مراکز بهداشت خصوصی با مجهزترین امکانات و همچنین کارمندانی مسلط به زبان انگلیسی برای مهاجران در این کشور وجود دارند تا در صورت نیاز از این امکانات بهره برداری کنند.
  • صنعت توریستی: عمان کشوری است که سعی کرده تمام امکانات تفریحی روز دنیا را برای تمام ملیتهایی که در این کشور زندگی میکنند، فراهم سازد. شهر مقسط دارای بزرگترین سینماهاست که فیلمهای پرفروش هالیوود و بالیوود را اکرن میکند.
    نمایش دلفینها، خرید در مالها و فروشگاههای بزرگ، پیاده روی در وادی و آفرود در بیابانهای این کشور جزو فعالیتهای پرطرفداری است که خارجیهای مقیم این کشور انجام میدهند.مقسط که به شهری با شنهای طلایی است هر ساله هزاران توریست را به خود جذب میکند. فستیوال های هر ساله ی این شهر یکی از مشهورترین و پرمخاطب ترین فستیوال های دنیا به حساب میآید.
  • مصرف اینترنت: تنها 69.8 درصد از کل جمعیت عمان از اینترنت استفاده میکنند در صورتی که این درصد برای مردم آمریکا89درصد است. با این حال در حدود 6.9 میلیون نفر مشترک شرکتهای موبایل هستند.
  • حمل ونقل: جاده های شهری و بزرگراه ها دارای شرایط خوب جادهای است. شرایط جاده های روستایی از خوب تا ضعیف متفاوت است و همین امر رانندگی در شب را در این مناطق خطرناک کرده است.

درآمد و هزینه های زندگی در عمان

وزارت کار کشور عمان در سال 2020 درآمد افراد را بسته به شغل هر فرد بین 450 تا 7900 ریال عمانی تخمین زده است. میانگین درآمد در کشور عمان 1630 ریال عمانی است.بدین معنا که نیمی از جمعیت عمان بیش از 1630 ریال عمانی و نیمی از آنها کمتر از این مقدار درآمد دارند. میانگین رشد درآمد در یک سال در حدود 4% است.هزینه ی صدور ویزای توریستی در این کشور 50 ریال عمانی است که افراد اگر با این ویزا شغلی پیدا کنند میتوانند این ویزای توریستی را به دائم تبدیل کنند.برخی از هزینه های روزمره در این کشور به شرح زیر است:

  • اجاره ی خانه ی تک خوابه در مرکز شهر در حدود 220 ریال عمانی و در خارج از شهر در حدود 150 ریال عمانی است.
  • اجاره ی خانه ی سه خوابه در مرکز شهر در حدود 410 ریال عمانی و در خارج از شهر در حدود 260 ریال عمانی است.
  • هزینه ی یک سال مدرسه ابتدایی بینالمللی برای هر کودک 2850 ریال عمانی است.
  • هزینه ی یک پاکت شیر 0.63 ریال عمانی، یک کیلوگرم برنج 0.78 ریال عمانی، یک کیلو فیله ی مرغ 2.13 ریال عمانی، یک کیلو گوشت چرخ کرده 3.19 ریال عمانی، یک شانه تخم مرغ 0.95 ریال عمانی، یک کیلو پنیر محلی 2.81 ریال عمانی است. هزینه ی یک بطری آب (1.5 لیتری) 0.21 ریال عمانی است.
  • هزینه ی یک کیلو سیب 0.91 ریال عمانی، یک کیلو موز 0.60 ریال عمانی، یک کیلو پرتقال 0.67 ریال عمانی، یک کیلو گوجه 0.55 ریال عمانی، یک کیلو سیب زمینی 0.42 ریال عمانی، یک کیلو پیاز 0.37 ریال عمانی و یک عدد کاهو 0.62 ریال عمانی است.
  • هزینه ی یک ماه استفاده از باشگاه 19.91 ریال عمانی است. هزینه ی یک بلیط سینما 3.5 ریال عمانی است. هزینه ی یک ساعت اجارهی زمین تنیس 8.53 ریال عمانی است.
  • هزینه ی بلیط یک طرفه یک وسیله ی حمل و نقل عمومی در این کشور 5/. ریال عمانی است. هزینه ی شارژ یک واحد 95 متری در حدود 22 ریال عمانی است.
  • هزینه ی یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت در این کشور 2 ریال عمانی و هزینه ی دو وعده غذا در یک رستوران گرانقیمت در حدود 10 ریال عمانی است.
درآمد و هزینه های زندگی در عمان
درآمد و هزینه های زندگی در عمان

مزایای زندگی در عمان برای خارجیها

برخی از مزایای زندگی در عمان برای افراد خارجی به شرح زیر میباشند:

  • در این کشور مالیات به درآمد تعلق نمیگیرد و هزینه های زندگی در عمان نسبت به دبی و قطر کمتر است.
  • این کشور از امکانات رفاهی و تفریحی بسیار بالایی برخوردار است و باعث شده که همه ساله برای تفریح هزاران نفر از این کشور خاورمیانه ای دیدن کنند.
  • سطح امنیت این کشور بسیار بالاست و همین نکته این کشور را به محیطی بسیار مناسب برای زندگی و رشد کودکان و نوجوانان تبدیل کرده است.
  • کشور عمان شامل مدارس بین المللی با امکانات و استانداردهای بسیار بالایی است که برنامه های درسی به روز و با حداکثر بازدهی را شامل میشود.
  • از دیگر نکات مثبت زندگی در این کشور خدمات درمانی است که برای افراد فراهم میکنند. دولت عمان مراکز بهداشتی با پرسنل انگلیسی زبان برای ارائه خدمات به افراد خارجی به وجود آورده است.
  • فرودگاه بین المللی مسقط که سال قبل افتتاح شد ظرفیت 2میلیون مسافر را دارد. این فرودگاه در سال 2019 به عنوان بهترین فرودگاه خاورمیانه شناخته شد.
  • عمان دارای دانشگاه های معتبری است که این دانشگاهها در سراسر جهان شناخته شده اند. دانشگاه سلطان قابوس، کالج دانشگاه مسقط و دانشگاه نیزوا از معتبرترین دانشگاههای کشور عمان است. دانشگاه سلطان قابوس در رده ی 12 جهانی قرار دارد.
مزایای زندگی در عمان برای خارجیها
مزایای زندگی در عمان برای خارجیها

بایدها و نبایدها در عمان برای خارجیها

افراد غیر عرب زبان و خارجی، برای زندگی در این کشور موظف به رعایت بایدها و نبایدهایی هستند که این اعمال عبارتند از:

  • پوشیدن لباس مناسب: افراد موظف هستند که لباسهای نامناسب و کوتاه نپوشند.
  • بلند صحبت نکردن یا نخندیدن در خیابان: مردم عمان در مکانهای خاصی گرد هم می آیند تا درمورد مشکلات یا اتفاقات خوب زندگی صحبت کنند در نتیجه در خیابان با صدای بلند درمورد این مسائل صحبت نمی کنند تا باعث مزاحمت همسایگان و سالمندان نشوند و از افراد خارجی نیز انتظار دارند که در خیابان با صدای بلند صحبت نکنند.
  • مصرف نکردن مشروبات الکلی و مواد مخدر: مردم عمان مسلمان هستند و فرهنگ عربی خود را حفظ کرده اند. با اینکه در هتل یا بارهای مخصوص مشروبات الکلی وجود دارد اما افراد نمیتوانند در فضای عمومی مشروبات الکی بنوشند یا مواد مخدر استعمال کنند.
  • احترام به مسجدها: مسجد مقدسترین مکان برای مسلمانان محسوب میشود در نتیجه تحمل کوچکترین بی احترامی به این مکان مقدس را ندارند.
  • نداشتن حق حمل سلاح: عمان یکی از امنترین کشورهای خاورمیانه است. افراد در این کشور حق حمل سلاح را ندارند.
  • رد نکردن مهمان نوازی مردم عمان: مردم عمان بسیار مهمان نواز هستند و علاقه ی زیادی به شناخت افراد خارجی دارند. از این رو رد کردن مهمان نوازی از سوی افراد خارجی را بی احترامی تلقی می کنند.
  • مسخره نکردن فرهنگ عمانی: مردم عمان به فرهنگ خود افتخار میکنند و از افراد خارجی انتظار دارند تا به این فرهنگ ها احترام بگذارند.
  • صمیمیت با زنان عمانی ممنوع: در عمان، زنان موجودات ارزشمندی هستند. بی احترامی به زنان یا صمیمیت با آنها در این کشور ممنوع است و به شدت با این رفتار برخورد میشود.
بایدها و نبایدها در عمان برای خارجیها
بایدها و نبایدها در عمان برای خارجیها

سوالات متداول در مورد شرایط زندگی در عمان

1- پایتخت کشور عمان کجاست؟

شهر مسقط پایتخت کشور عمان است.

2- آب وهوای عمان چگونه است؟

آب و های شهرهای میانه ی عمان گرم و خشک، و آب وهوای شهرهای کنارهی ساحل گرم و مرطوب است.

3- کشور عمان کجاست؟

عمان کشوری است در خاورمیانه که بین کشورهای امارات، عربستان سعودی، یمن قرار گرفته است و با ایران نیز ار طریق دریا در ارتباط است.

4- حداقل درآمد افراد در عمان چقدر است؟

حداقل در آمد افراد در عمان مبلغ 450 ریال عمانی است.

5- آیا در عمان محدودیت پوشش وجود دارند؟

عمان پذیرای افراد از سراسر دنیاست و هر کس میتواند باحجاب یا بدون حجاب باشد، ولی اجازه ی پوشیدن لباسهای نامتعارف و بسیار کوتاه به افراد داده نمیشود.

6- امنیت در عمان چگونه است؟

در عمان میزان جرم و جنایت بسیار پایین است. این کشور جزو یکی از امنترین کشورهای خاورمیانه محسوب میشود.

7- نرخ بیکاری در عمان چگونه است؟

نرخ بیکاری در عمان در سالهای 1991 تا 2017، 3.94 درصد اعلام شده که این درصد روند کاهشی دارد.

8- دولت عمان چه امکاناتی یا خدماتی را برای مهاجران خارجی فراهم میکند؟

از بهترین امکاناتی که دولت عمان برای مهاجران فراهم میکند میتوان به عدم پرداخت مالیات، حمل و نقل آسان و ارزان، مدارس بین-المللی با هزینه های کم و مراکز بهداشتی با پرسنل انگلیسی زبان اشاره کرد.

9- آیا دانشگاه های عمان رنکینگ جهانی دارد؟

بله، دانشگاه های معتبری در این کشور وجود دارند. بهترین دانشگاه این کشور، دانشگاه سلطان قابوس است که در جهان رتبه ی 12 را دارد.

10- در عمان به چه زبانهایی میتوان صحبت کرد؟

زبان رسمی عمان عربی است اما به دلیل مهاجرت و توریستهای خارجی اکثر مردم با زبان انگلیسی نیز آشنایی دارند. زبان فارسی نیز در برخی نقاط به دلیل مهاجران بلوچ از ایران و پاکستان صحبت میشود.

11- هزینه های زندگی در عمان چگونه است؟

هزینه های زندگی در عمان به نسبت درآمد در این کشور بسیار مناسب است. همچنین هزینه های زندگی در این کشور نسبت به دبی و قطر کمتر است.

اسکرول به بالا