071-91009294  | 021-88724227  |

بورسیه تحصیلی فرانسه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

فرانسه همواره یکی از مقاصد جذاب دانشجویان بین المللی برای تحصیل بوده است. دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا آرزوی تحصیل در دانشگاه های این کشور را دارند. ارزان بودن دانشگاه های فرانسه، اعتبار بالای مدرک تحصیلی، معتبر بودن دانشگاه های آن، همگی در جذب دانشجویان بین المللی تاثیر فراوانی داشته است. کشور فرانسه برای حمایت از دانشجویان در دانشگاه، بورسیه های متعددی را برای آن ها در نظر گرفته است تا افراد بدون دغدغه های مالی فقط بر روی تحصیل تمرکز داشته باشند. در این مقاله می خواهیم در مورد بورسیه تحصیلی فرانسه، شرایط اخذ بورسیه و انواع آن و این که چگونه بورسیه تحصیلی بگیریم و افدام به تحصیل رایگان در فرانسه نماییم صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

 شرایط بورسیه تحصیلی در فرانسه تحصیل رایگان

دانشگاه های فرانسه بورسیه های مختلفی را برای تحصیل در فرانسه به دانشجویان ارائه می دهند که افراد می توانند در کاهش هزینه های خود از آن ها بهره مند شوند. اکثر دانشجویانی که در فرانسه به نحصیل می پردازند، خواهان دریافت بورسیه می باشند. در فرانسه بیشتر بورسیه های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان اعطا می شود که برای دریافت ان ها، دانشجویان باید شرایط به خصوصی داشته باشند. دانشجویان برای این که بتوانند از بورسیه تحصیلی فرانسه استفاده کنند، باید از سطح علمی خوبی برخوردار بوده و نمرات بالایی کسب کرده باشند. داشتن رزومه علمی قوی از اصلی ترین شرایط دریافت بورسیه می باشد. در بعضی از بورسیه های این کشور نیز به ملیت و جنسیت متقاضیان توجه می شود. دانشجویان با ارائه مدرک زبان فرانسه در سطح B2 می توانند در دانشگاه های دولتی فرانسه به تحصیل رایگان بپردازند. در صورتی که افراد مدرک زبان فرانسه نداشته باشند می توانند با ارائه مدرک زیان آیلتس و یا تافل در دانشگاه های خصوصی فرانسه به زبان انگلیسی تحصیل کنند. به طور کلی افراد برای دریافت بورسیه تحصیلی رایگان فرانسه باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • رزومه قوی
  • مدرک زبان فرانسه در سطح B2 یا انگلیسی آیلتس 7 به بالا
  • معدل بالا (در مقطع کارشناسی نمره 17 و در کارشناسی ارشد نمره 19)
  • مقالات تحقیقاتی
  • سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی
  • انجام تحقیقات و پژوهش های معتبر
ویزاهای اخذ شده

برای دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه چه فرآیندی باید طی شود؟

افراد زیادی علاقمندبه مهاجرت به فرانسه و تحصیل در این کشور می باشند. برای دریافت بورسیه فرانسه اولین کاری که باید انجام داد، ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات می باشد. پس از ترجمه مدرک و تائید آن، متقاضیان باید مدارک تحصیلی خود را به کمیسیون تخصیص بورسیه در دانشگاه مربوطه ارسال کنند. این کمیسیون پس از دریافت مدارک تحصیلی متقاضیان، به بررسی مدارک ارسال شده می پردازد و رزومه افراد را مورد ارزیابی قرار می دهد. سپس با برگزاری جلسات در کمیسیون اقدام  به تصمیم گیری و انتخاب افراد واجد شرایط برای دریافت بورسیه می نمایند. در صورتی که متقاضی واجد شرایط اخذ بورسیه باشد، از طرف دانشگاه برای فرد نامه پذیرش ارسال می شود. پس از این که متقاضی، نامه پذیرش را دریافت نمود باید اقدام به دریافت ویزای تحصیلی نماید.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه

مدت زمان اخذ بورسیه تحصیلی کشور فرانسه چقدر است؟

اپر قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه و اخذ بورسیه این کشور را دارید باید بدانید که به طور کلی مدت زمان لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی در فرانسه، بسته به رشته تحصیلی و شرایطی که دانشجو دارد متفاوت است. اما اگر بخواهیم یک بازه زمانی برای این فرایند تعیین کنیم باید بگوییم از زمان ارسال مدارک تا بررسی مدارک و اعلام نتیجه نهایی، بین 4 تا 8 ماه طول می کشد.

انواع بورسیه تحصیلی در فرانسه

اگر چه هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی بسیار پایین است و تا حدودی رایگان محسوب می شود، اما هزینه های زندگی در فرانسه به نسبت گران است. افراد برای تامین هزینه های خود نیاز به حمایت مالی دارند که یکی از روش های کاهش هزینه ها، دریافت بورسیه فرانسه می باشد. از طرفی تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه هزینه های بسیار بالایی دارد و دانشجویان بهتر است از حمایت های مالی برخوردار شوند، که با دریافت بورسیه می توان کمی این هزینه را کاهش داد. به طور کلی می توان گفت شهریه های دانشگاه های دولتی در این کشور، حدود 200 تا 600 یورو می باشد و برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه، سالانه باید حدود 10 هزار یورو هزینه کرد که رقم بالایی می باشد. بورسیه هایی که در فرانسه ارائه می شوند، به طور کلی به دو نوع تقسیم می شوند که هر کدام بسته به ارگان ارائه دهنده بورسیه و مقطع تحصیلی افراد متفاوت است.

  • بورسیه هایی که دانشگاه ارائه می کند.
  • بورسیه هایی که از طرف نهاد ها و موسسات خاص ارائه می شود.

بورسیه های اعطا شده از دانشگاه

بورسیه هایی که از طرف دانشگاه های فرانسه به دانشجویان اعطا می شود، فقط مختص دانشجویان مقطع دکترا می باشد. تمام دانشجویان بین المللی می توانند اقدام به تحصیل رایگان در فراسه نمایند.

بورسیه اعطا شده از نهاد ها و موسسات خاص

در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان می توانند از موسسات خاصی بورسیه دریافت کنند. دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد به صورت مستقیم به دانشجویان بورسیه ارائه نمی کنند و بیشتر از طریق نهاد ها و موسسات اقدام می کنند. برخی از موسسات ارائه دهنده بورسیه به دانشجویان در ادامه آورده شده است:

  • یکی از ارائه دهندگان بورسیه به دانشجویان در فرانسه، مراکز و پژوهشکده های تحقیقاتی می باشند. این پژوهشکده ها در زمان انجام تحقیقات بر روی موضوعات مختلف به دانشگاه اعلام نیاز می کنند و به آن ها اطلاع می دهند که برای انجام تحقیقات و پژوهش بر روی این موضوع نیاز به بودجه دارد. به این ترتیب به دانشجویان فعال در آن پژوهشکده، بورسیه تحصیلی ارائه می شود.
  • برخی از نهاد های خاص نیز به دانشجوبان در فرانسه بورسیه تحصیلی ارائه می کنند. از این میان می توان به نهاد هایی همچون نهاد پژوهش های سازمان ملل، نهاد حمایت از زنان، نهاد حمایت از کرد ها و … اشاره کرد. این نهاد ها به دانشجویانی که پایان نامه شان در حوزه های مربوط به آن ها می باشد، کمک هزینه های تحصیلی ارائه می دهند.
  • شرکت های خصوصی نیز در فرانسه اقدام به ارائه بورسیه می نمایند. شرکت های خصوصی مختلف در زمینه های مربوط به فعالیت خود، به دانشجویان کمک هزینه ارائه می دهند. به طور مثال شرکت های دارویی که در حال تولید محصول خاصی می باشند، می توانند با دانشگاه ها قرارداد ببندند و اعلام کنند که دانشجویانی که در زمینه کار آن ها در حال انجام پایان نامه هستند، مورد حمایت آن ها قرار می گیرند.

مدت زمان دریافت بورسیه فرانسه

بورسیه تحصیلی در فرانسه برای مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع کارشناسی فرانسه، حدود 3 سال زمان لازم است و دانشجویان باید در این مدت بتوانند هزینه های خود را تامین کنند. اگر چه تحصیل در دانشگاه های دولتی فرانسه هزینه زیادی ندارد، اما برای تامین لوازم دانشگاهی همچون کتاب، لوازم التحریر و … افراد باید هزینه کنند. از طرفی هزینه حمل و نقل، خورد و خوراک، محل اقامت و … بر عهده دانشجو می باشد. دانشگاه های فرانسه در مقطع کارشناسی نسبت به سایر مقاطع بورسیه های کم تری ارائه می دهند. همچنین دریافت بورسیه در این مقطع بسیار سخت و دشوار است. در نتیجه رقابت بیشتری برای به دست آوردن بورسیه های تحصیلی در این مقطع وجود خواهد داشت. دانشجویان در مقطع کارشناسی می توانند بیشتر با انجام کار پاره وقت، هزینه های خود را کاهش داده و بخشی از مخارج خود را پوشش دهند. شرایطی که متقاضیان باید برای دریافت کمک هزینه های تحصیلی در مقطع کارشناسی داشته باشند عبارتند از:

  • معدل بالای 17
  • شرایط سنی مناسب
  • مدرک زبان

به هر حال برخی از بورسیه هایی که در مقطع کارشناسی به دانشجویان ارائه می شود به شرح زیر است:

  • بورسیه تحصیلی امیل بوتمی
  • بورسیه THE ISDB-FRANCE
  • بورسیه تحصیلی CHALHOUB

بورسیه تحصیلی امیل بوتمی ÉMILE BOUTMY

بورسیه تحصیلی امیل بوتمی از طرف دانشگاه sciences po ارائه می شود و به دانشجویان واجد شرایط بین المللی تعلق می گیرد. این دانشگاه به دانشجویان در مقطع کارشناسی به مدت 3 سال، مبلغ 3000 تا 12.300 یورو پرداخت می کند و برای دانشجویان کارشناسی ارشد به مدت 2 سال مبلغی حدود 5000 تا 16000 یورو اعطا می کند.

بورسیه THE ISDB-FRANCE

این نوع بورسیه در تمام دانشگاه های فرانسه برای مقطع کارشناسی ارائه می شود. بورسیه THE ISDB-FRANCE ماهانه مبلغ 700 یورو را به عنوان کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان کارشناسی در فرانسه ارائه می دهد. علاوه بر این هزینه هایی از قبیل هزینه ویزا، بیمه سلامت، اسکان، شرکت در فعالیت های فرهنگی و بلیت پرواز را متقبل می شود. افرادی که از این نوع بورسیه استفاده می کنند، از پرداخت هزینه ثبت نام در دانشگاه نیز معاف هستند.

بورسیه تحصیلی CHALHOUB

این بورسیه نیز توسط دانشگاه sciences po ارائه می شود و سالانه مبلغی حدود 12.300 یورو به دانشجویان مقطع کارشناسی اعطا می کند.

بورسیه تحصیلی در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در فرانسه به مدت دو سال طول می کشد که در دو سطح M1 و M2 برگزار می گردد. دانشجویان می توانند در این مقطع در دانشگاه های دولتی و زبان فرانسه و یا دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی تحصیل کنند. برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل، افراد می توانند بورسیه های تحصیلی دریافت کنند و به این وسیله هزینه های خود را کاهش دهند. در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه های متعددی در فرانسه به دانشجویان ارائه می شود و تعداد آن نسیت به مقطع کارشناسی بیشتر است. دولت کشور فرانسه برای راحتی خیال دانشجویان و تمرکز آنان فقط بر روی تحصیل، بورسیه های مختلفی را ارائه می دهد. برای دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه در این مقطع، دانشجویان باید دارای شرایط لازم باشند که یکی از این شرایط برخورداری از سوابق پژوهشی و تحقیقاتی می باشد. برخی دیگر از شرایط تحصیل رایگان در فرانسه در این مقطع عبارتند از:

  • مدرک کارشناسی
  • داشتن مدرک زبان فرانسه در سطح B2 در دانشگاه های فرانسوی زبان
  • داشتن مدرک زبان آیلتس 6 در دانشگاه های انگلیسی زبان
  • رزومه تحصیلی عالی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه

بورسیه تحصیلی امیل بوتمی فرانسه

بورسیه های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد فرانسه عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی ENS لیون
  • بورسیه تحصیلی موسسه گرنوبل فناوری INP
  • بورسیه تحصیلی ایفل فرانسه
  • بورسیه‌ تحصیلی اکول نرمال سوپریور
  • بورسیه تحصیلی دانشگاه پاریس ساکلی
  • بورسیه تحصیلی ایل-دو-فرانس
  • بورسیه‌ تحصیلی MBA HEC Paris
  • بورسیه بین‌المللی مدرسه نرمال عالی PSL
  • بورسیه بین‌المللی IESEG
  • بورسیه امیل بوتمی

 

بورسیه تحصیلی ENS لیون (Ampere Scholarships of Excellence)

این بورسیه تحصیلی از طرف موسسه ENS و سازمان های وابسته به آن، به دانشجویان خارجی واجد شرایط ارائه می شود. بورسیه تحصیلی ENS به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد جهت ثبت نام در رشته های هنر، ریاضی و علوم اجتماعی تعلق می گیرد. دانشجویان در این نوع کمک هزینه تحصیلی ماهانه 1000 یورو به مدت 12 ماه دریافت می کنند که بسته به شرایط قابل تمدید خواهد بود.

بورسیه تحصیلی موسسه گرنوبل فناوری INP

یکی دیگر از بورسیه های تحصیلی فرانسه توسط موسسه گرنوبل ارائه می شود که این موسسه بورسیه فرانسه را زیر نظر بنیاد فناوری به دانشجویان واجد شرایط اعطا می کند. این بورسیه به دانشجویانی تعلق می گیرد که با اساتید بین المللی در گرنوبل INP همکاری کنند. در این صورت دانشجویان مبلغی حدود 5000 یورو در ترم به عنوان بورسیه تحصیلی دریافت خواهند کرد. به طور کلی دانشجویانی می توانند در موسسه آموزش عالی گرنوبل پذیرش تحصیلی دریافت کنند که از نمرات بالایی برخوردار باشند. همچنین دارای مدرک زبان انگلیسی و سوابق تحصیلی درخشانی باشند.

بورسیه عالی ایفل (Eiffel Excellence Scholarships )

بورسیه ایفل بهترین بورسیه تحصیلی فرانسه می باشد که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان بین المللی واجد شرایط اعطا می شود. بورسیه ایفل فرانسه از طرف وزارت امور خارجه فرانسه به منظور توسعه در زمینه های علمی و تحقیقاتی در نظر گرفته شده است. این بورسیه به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ماهانه 1.181 یورو و به دانشجویان دکتری مبلغ 1400 یورو در ماه پرداخت می کند. این بورسیه همچنین هزینه های مختلفی از جمله هزینه سفر، بیمه درمانی، اقامت و فعالیت های فرهنگی را پوشش می دهد. لازم به ذکر است بورسیه تحصیلی ایفل فرانسه هزینه های تحصیل را پوشش نمی دهد.

بورسیه‌ تحصیلی اکول نرمال سوپریور فرانسه (École Normale Supérieure)

دانشگاه اکول نرمال سوپریور هر ساله 30 نفراز دانشجویان خارجی با استعداد و نخبه در زمینه های علوم پایه یا علوم انسانی را برای یک دوره دو یا سه ساله جذب می کند. این دانشگاه در مدت این دو سه سال ماهانه مبلغ 1000 یورو به 30 دانشجوی واجد شرایطی که انتخاب کرده پرداخت می کند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه پاریس ساکلی (Université Paris-Saclay International Master’s Scholarships)

دانشگاه پاریس ساکلی به دانشجویان بین المللی مقطع کارشناسی ارشد این بورسیه را ارائه می دهد. این بورسیه هزینه های ویزا و سفر دانشجویان را تا سقف حداکثر 1000 یورو پرداخت می کند. بورسیه تحصیلی دانشگاه پاریس ساکلی هر ساله مبلغ 10 هزار یورو به دانشجویان واجد شرایط اعطا می نماید.

بورسیه تحصیلی ایل-دو-فرانس

بورسیه تحصیی ایل دو فرانس به دانشجویان بین المللی که به تازگی وارد فرانسه شده اند و قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های منطقه پاریس (ایل دو فرانس) دارند، ارائه می شود. این نوع بورسیه تحصیلی به مدت 10 ماه مبلغ 10.500 یورو به دانشجویان ارائه می کند و علاوه بر آن، در شهرک دانشگاهی در پاریس به افراد اقامت می دهد.

بورسیه‌ تحصیلی MBA HEC Paris

دانشگاه HES پاریس به دانشجویان بین المللی با سوابق تحصیلی مختلف، کمک هزینه های متعددی ارائه می کند. که مبلغ آن ها از 6 تا 24 هزار یورو متغیر می باشد. بورسیه هایی که در این دانشگاه ارائه می شوند، بر 3 اساس به دانشجویان تعلق می گیرند: شایستگی، نیاز و بر اساس یک سری معیار ها و ضوابط خاص.

بورسیه تحصیلی در فرانسه برای مقطع دکترا

دانشگاه های فرانسه یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای تحصیل در مقطع دکترا هستند و اعتبار مدرک آن ها بسیار بالا می باشد. دانشجویان دکتری پس از پایان تحصیلات در این کشور می توانند در سراسر جهان مشغول به کار شوند. تحصیل در مقطع دکترا 3 سال زمان می برد و افراد می توانند در این مقطع از بورسیه های مختلفی بهره مند شوند. دانشجویان دکتری در صورتی که واجد شرایط دریافت بورسیه باشند، می توانند هنگام پذیرش دانشگاه، اقدام به درخواست تحصیل رایگان در فرانسه نمایند. در ادامه به بورسیه های مختلفی که در این مقطع به دانشجویان ارائه می شود اشاره می کنیم:

  • بورسیه تحصیلی ایفل
  • بورسیه تحصیلی اکول نرمال سوپریور
  • بورسیه تحصیلی اراسموس موندوس

بورسیه تحصیلی اراسموس موندوس

این بورسیه از طریق اراسموس موندوس برای برخی از برنامه های آموزشی در دانشگاه های فرانسه تامین بودجه می شود و برای چند دانشگاه و موسسه اروپایی و غیر اروپایی در نظر گرفته شده است. بورسیه اراسموس موندوس برای دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند، ارائه می شود. دانشجویانی که مایل به دریافت این بورسیه هستند باید از سطح زبان عالی در زبان های فرانسوی و انگلیسی برخوردار باشند.

بورسیه فول فاند فرانسه چه شرایطی دارد؟

بورسیه فول فاند شرایطی عالی و بدون دغدغه را برای افرد فراهم می کند، تا با تمرکز بیشتر و آسودگی خیال مشغول به تحصیل شوند. برای دریافت این بورسیه شرایط تحصیلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دانشجو باید از نظر تحصیلی عالی باشد. شرایط دریافت بورسیه فول فاند بستگی به برنامه دارد، اما با این حال می توان به برخی شرایط کلی آن اشاره کرد.

  • برای دریافت بورسیه فول فاند متقاضی باید در دروس تخصصی نمرات بالایی داشته باشد. داشتن حداقل معدل 4 از 5 و شرکت در پروژه های علمی و برخورداری از مقالات علمی الزامی است.
  • داشتن پروژه های تحقیقاتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نقش به سزایی دارد که در این مورد، موضوع تحقیق بسیار مهم می باشد.
  • از دیگر شرایط اخذ بورسیه فول فاند ارائه انگیزه نامه می باشد. انگیزه نامه به مسئولین مربوطه نشان می دهد که چرا شخص متقاضی شایسته دریافت بورسیه تحصیلی می باشد. از این رو افراد باید برای نگارش انگیزه نامه وقت و دقت کافی را صرف کنند. نگارش انگیزه نامه مناسب به حدی مهم است که اگر خوب نوشته شود می تواند معدل پایین و دیگر نقصان های فرد را به خوبی جبران کند. ارائه انگیزه نامه نا مناسب به همان مقدار می تواند سبب رد شدن بورسیه در فرانسه شود.
  • تکمیل بودن مدارک و پرونده افراد در دریافت بورسیه فول فاند، به طور مستقیم اثر گذار است، چرا که مامورین در مورد اسناد رفتار سخت گیرانه ای دارند.
  • داشتن اختراع و دستاورد های علمی در دریافت بورسیه فول فاند فرانسه تاثیر زیادی خواهد داشت.

بورسیه فول فاند فرانسه

بورسیه پزشکی و دندانپزشکی در فرانسه

دانشجویانی که در رشته های پزشکی و دندانپزشکی فرانسه تحصیل می کنند، با فراهم آوردن شرایط مورد نیاز و کمی تلاش بیشتر می توانند به بورسیه تحصیلی فرانسه دست پیدا کنند. برای دریافت بورسیه فرانسه در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، متقاضیان باید از معدل بالا و همچنین تسلط کامل بر زبان فرانسوی برخوردار باشند. بورسیه های دریافت شده تمام هزینه های دانشجویان را پوشش نمی دهد، اما می تواند بخشی از مخارج آن ها را تامین کند و سبب کاهش هزینه ها شود. افرادی که قادر به دریافت بورسیه تحصیل پزشکی در فرانسه نیستند، می توانند با سکونت در شهر های کوچک و ارزان فرانسه این مسئله را جبران کنند، چرا که هزینه های زندگی در شهر های کوچک فرانسه تقریبا نصف هزینه های شهری مانند پاریس خواهد بود. در ادامه به چند مورد بورسیه پزشکی در فرانسه اشاره می کنیم:

بورسیه جهت سازمان ها و موسسات بین المللی غیر دولتی

این بورسیه در مقاطع دکترا و فوق دکترا برای دانشجویان پزشکی ارائه می شود.

بورسیه اراسموس موندوس اروپا

این بورسیه در چارچوب تبادل فرهنگی برای دانشجویان یک دانشگاه ارائه می شود و یکی از بورسیه های پزشکی فرانسه می باشد.

بورسیه تحصیلی شارکو

بورسیه تحصیلی شارکو در زمینه تحقیقات بالینی به دانشجویان پزشکی ارائه می شود و تقریبا تمام هزینه های دانشجویان را در طول تحصیل پرداخت می کند. دانشجویان می توانند از این بورسیه برای تامین هزینه های خود در پایان نامه مقطع دکترا برای تحقیقات در علوم پزشکی، دامپزشکی و یا دارویی استفاده کنند.

چه رشته های تحصیلی در فرانسه بورسیه می شوند؟

در دانشگاه های فرانسه به دانشجویان، بورسیه های متعددی ارائه می شود و شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی فرانسه در هر کدام از آن ها متفاوت است. در این قسمت می خواهیم به رشته هایی که فرانسه به آن ها بورسیه ارائه می کند بپردازیم. افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که رشته هایی که به آن ها بورسیه تعلق می گیرد را خود موسسات آموزشی و دانشگاه هایی که بورسیه را ارائه می دهند مشخص می کنند. به طور مثال بورسیه ایفل فرانسه برای چهار رشته تحصیلی مهندسی، اقتصاد و مدیریت، سیاست و قانون ارائه می شود. متقاضیان قبل از هر کاری باید مطلع شوند که آیا به رشته تحصیلی آن ها بورسیه اختصاص می یابد یا خیر؟ برخی رشته هایی که بورسیه کشور فرانسه به آن ها تعلق می گیرند در ادامه اورده شده است:

بورسیه تحصیلی فرانسه در رشته حقوق

اتحادیه اروپا برای دانشجویان رشته حقوق در فرانسه بورسیه در نظر گرفته است که مختص دانشجویان تازه وارد این رشته می باشد. این بورسیه شهریه تحصیل دانشجویان حقوق در فرانسه را پوشش می دهد و علاوه بر آن ماهانه مبلغی به عنوان حقوق به دانشجویان پرداخت می کند که یکی از مزیت های این نوع بورسیه محسوب می شود. دانشجویان حقوق می توانند از بورسیه تحصیلی ایفل نیز بهره مند شوند که برای دانشجویان جدید الورود در نظر گرفته شده است. افراد می توانند در این رشته از بورسیه تحصیلی امیل بوتمی هم استفاده کنند که برای دانشجویان بین المللی که واجد شرایط هستند، امکان بهره مندی وجود دارد.

بورسیه ایفل فرانسه

بورسیه هنر فرانسه

کشور فرانسه معدن هنر و تمدن می باشد و بالتبع اهمیت زیادی نیز برای هنر قائل است. از طرفی هزینه های تحصیل در رشته هنر بسیار بالا است، به خصوص اگر این هزینه ها در کشور غریب باشد. از این رو دولت فرانسه برای حمایت از دانشجویان در این رشته، بورسیه های متعددی برای رشته هنر در نظر گرفته است. برای بهره مندی از بورسیه های رشته هنر دانشجویان باید دارای شرایط لازم باشند که عبارتند از: معدل بالا، توصیه نامه، انگیزه نامه، فعالیت های مستمر در رشته تحصیلی مورد نظر و … .

بورسیه تحصیلی فرانسه در رشته طراحی لباس

در زمینه طراحی مد و لباس هم دولت فرانسه از بقیه رشته ها عقب نمانده و تسهیلات حمایتی در اختیار دانشجویان این رشته قرار داده است. مهم ترین بورسیه رشته طراحی لباس در فرانسه، توسط آکادمی بین المللی مد پاریس ارائه می شود که بورسیه های کامل و یا جزئی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد و دانشجویان می توانند با فراهم کردن شرایط لازم از آن ها بهره مند شوند. شرایط بورسیه تحصیلی در فرانسه در این رشته از جمله انگیزه نامه، نمونه کار، رزومه تحصیلی و … می باشند. معیار های واجد شرایط بودن برای تحصیل رایگان در فرانسه در رشته طراحی لباس به صورت زیر می باشند:

  • برای مقطع کارشناسی متقاضیان باید دیپلم داشته باشند و بالای 18 سال باشند.
  • از همه کشور ها متقاضی پذیرفته می شود.
  • افراد باید شرایط ورود به زبان انگلیسی تافل یا آیلتس را داشته باشند.
  • در تحصیلات تکمیلی اولویت با افرادی است که رشته های مرتبط با مد و تجارت داشته و حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط دارند.

بورسیه تحصیلی فرانسه در رشته پزشکی و دنداپزشکی

فرانسه کشوری پیشرو در علوم پزشکی و درمانی می باشد و در این زمینه شهرت جهانی دارد. دولت فرانسه برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی هم بورسیه های متعددی در نظر گرفته که در قسمت های قبلی به آن ها اشاره شد.

معرفی دانشگاه های ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در فرانسه

دانشجویان بین المللی همواره برای مهاجرت به یک کشور برای تحصیل، کیفیت آموزش و سطح دانشگاه را ملاک اصلی قرار می دهند. دانشگاه های فرانسه دارای سطح بالایی می باشند و از امکانات و تجهیزات مناسبی برای تحصیل برخوردارند. از این رو در سراسر جهان شهرت دارند و مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان خارجی تلقی می شوند. در دانشگاه های فرانسه علاوه بر بهره مندی از بالا ترین سطح کیفیت و آموزش، می توان تحصیل به صورت رایگان را نیز تجربه کرد. دولت فرانسه تجربه تحصیل رایگان را با تحصیل در دانشگاه های دولتی و ارائه بورسیه های متعددی در دانشگاه های مختلف به دانشجویان اعطا کرده است. در این قسمت قصد داریم به دانشگاه هایی از فرانسه که بورسیه های تحصیلی ارائه می دهند اشاره کنیم.

دانشگاه تحقیقات پاریس

دانشگاه پاریس_سود

بورسیه دانشگاه سوربن فرانسه

Ecole des ponts paris tech

دانشگاه اکول پلی تکنیک

دانشگاه Aix_marseille

دانشگاه پاریس

دانشگاه گرنوبل آلپ

دانشگاه پاریس telecom

دانشگاه بوردو

دانشگاه Olecole normale superieure de lyon

دانشگاه استراسبورگ

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه

مدارک و شرایط اخذ بورسیه تحصیلی فرانسه در هر کدام از دانشگاه ها و موسسات ارائه دهنده بورسیه، متفاوت است که برای اطلاع از آن ها، باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرد. اما در حالت کلی متقاضیان باید برای دریافت بورسیه یک سری مدارک را ارئه دهند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست بورسیه
  • مدرک تحصیلی
  • ریز نمرات
  • مدارک شناسایی
  • پاسپورت معتبر
  • توصیه نامه از یک یا دو استاد
  • انگیزه نامه
  • رزومه تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس 7) و یا زبان فرانسه (سطح B2)
  • داشتن مقاله و ارائه آن ها به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا
  • نمرات آزمون های استاندارد GRE و GMAT (در خصوص نیاز)
  • سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی و سابقه بیمه (در صورت داشتن)
  • گواهی مدارک پژوهشی مانند کنفرانس، سمینار و کار های تحقیقاتی

لازم به ذکر است که تمام مدارک ذکر شده باید ترجمه رسمی شده و به تائید وزارت خارجه و دادگستری رسیده باشند.

مدارک لازم برای دریافت وبزای تحصیلی فرانسه

برای دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه یکی از مسائل مهم اطلاع از نحوه اخذ ویزا و مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه می باشد. برای افرادی که می خواهند اقدام به تحصیل رایگان در فرانسه نمایند، مدارک لازم برای اخذ ویزا به صورت زیر می باشد:

  • عکس پاسپورتی
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • مدارک شناسایی به همراه کپی
  • رزومه تحصیلی
  • رسید پرداخت شهریه دانشگاه
  • مدارک نشان دهنده ثبت نام متقاضی در دانشگاه مورد نظر ( نامه پذیرش)
  • بلیط هواپیما
  • ارائه تمکن مالی
  • کپی مدارک تحصیلی
  • داشتن بیمه
  • اثبات اقامت و زندگی فرد در فرانسه

دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه چه مزایایی دارد؟

اخذ بورسیه فرانسه برای ایران مزایای زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه افراد می توانند به صورت رایگان در فرانسه تحصیل کنند.
  • دانشجویان با دریافت بورسیه هیچ تعهدی در برابر بورسیه دریافتی از دانشگاه نخواهند داشت.
  • با تحصیل رایگان در فرانسه تمام هزینه های زندگی همچون هزینه مسکن، حمل و نقل، خورد و خوراک و … رایگان خواهد بود.
  • افراد امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی را در فرانسه خواهند داشت.
  • دانشجویان می توانند در فرانسه در مقاطع بالا تر تحصیل کنند.
  • دانشجویان می توانند از فرانسه به کانادا و استان کبک مهاجرت کنند.
  • با داشتن بورسیه های تحصیلی فرانسه دانشجویان می توانند با یک شرکت فرانسوی قرارداد کاری بسته و ویزای کار دریافت کنند، بدون این که نیاز به برگشت به ایران برای تبدیل ویزا داشته باشند.
  • دانشجویان با تحصیل رایگان در فرانسه این امکان را خواهند داشت که از طرف سازمان ارائه دهنده بورسیه، پیشنهاد کاری دریافت کرده و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

شرایط کار دانشجویی در فرانسه با دریافت بورسیه

در صورتی که دانشجویان برای تحصیل در فرانسه بورسیه دریافت کنند، دیگر اجازه کار کردن پاره وقت و کار دانشجویی را نخواهند داشت. افراد با اخذ بورسیه می توانند تمام هزینه های زندگی و تحصیل همچون شهریه دانشگاه، رفت و آمد، اقامت، خورد و خوراک و … را تامین کنند. از این رو اصلا نیازی به کار کردن نخواهند داشت.

سخن پایانی

فرانسه کشوری پیشرفته و صنعتی می باشد و از دانشگاه های معتبر و با کیفیتی برخوردار است. از این رو این کشور مقصد مهاجرتی بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل می باشد. دانشجویان خارجی علاوه بر بهره مندی از دانشگاه های سطح بالا و مجهز به امکانات به روز و همچنین مدرک معتبر جهانی در فرانسه، می توانند از دریافت بورسیه و تحصیل رایگان در این کشور نیز برخوردار شوند. برای دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه، متقاضیان باید شرایط مورد نیاز را داشته باشند و از نطر تحصیلی و پژوهشی بسیار قوی باشند. در صورتی که قصد تحصیل در دانشگاه های فرانسه را دارید و می خواهید بورسیه فرانسه را دریافت کنید، می توانید با مشاوران ما در مجموعه مهاجرتی میرداماد تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول درباره بورسیه تحصیلی فرانسه

این بورسیه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان در فرانسه ارائه می شود.

به طور کلی دو نوع بورسیه تحصیلی در دانشگاه های فرانسه ارائه می شود که عبارتند از:

  • بورسیه ارائه شده از دانشگاه
  • بورسیه ارائه شده از طرف نهاد ها و موسسات خاص

پروسه اخذ بورسیه فرانسه از زمان ارسال مدارک تا اعلام نتایج حدود 4 تا 8 ماه طول می کشد.

در مقطع کارشناسی ارشد هزینه تحصیل بین 3000 تا 6000 یورو می باشد و تحصیل در مقطع دکترا رایگان می باشد.

معمولا بورسیه های ارائه شده یه صورت کامل و یا جزئی، هزینه های تحصیل و زندگی را در بر می گسرند که بسته به دانشگاه های مختلف، تفاوت دارد.

اخبار مرتبط

تحصیل در پرتغال

تحصیل در پرتغال

پرتغال به عنوان چهارمین کشور مسالمت آمیز جهان در سال های اخیر از مقاصد مهاجرت تحصیلی متقاضیان بین المللی و

مشاهده

نظرات کاربران

  • توسط راحله
    تاریخ: بهمن 28, 1397
    نفر
    نفر

    سلام. جهت تحصیل رایگان پزشکی در کشور فرانسه مزاحمتون میشم خواستم ببینم شرایط رفتن به این دانشگاه چطوریه؟به زبان انگلیسی هم داره یا فقط فرانسه؟ و چه شهرهایی دانشگاه پزشکی دارن؟

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: بهمن 29, 1397
      نفر
      نفر

      با سلام شرایط تحصیل رایگان در فرانسه با زبان فرانسوی می باشد و دانشگاه های معتبری در لیون واستراسبورگ و …وجود دارد.

  • توسط مشیری
    تاریخ: اسفند 13, 1397
    نفر
    نفر

    سلام
    خوب هستين
    ببخشيد ميخواستم شرايط تحصيل در فرانسه رو واسم بگين
    من 30سالمه لیسانس کشاورزی دارم و برا ارشد میخوام اقدام کنم

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: اسفند 16, 1397
      نفر
      نفر

      سلام در خصوص پذیرش در مقطع ارشد معدل لیسانس و سطح زبانی شما ملاک می باشد، شرایط تحصیل در بالاترین مقاطع به زبان فرانسه بصورت رایگان یا نیمه رایگان ارائه میگردد.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا