071-91009294  | 021-88724227  |

سرمایه گذاری در عمان

سرمایه گذاری در عمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

روش های متفاوتی برای اخذ ویزای کشور عمان وجود دارد که سرمایه گذاری و ثبت شرکت یکی از بهترین راه های رسیدن به اقامت می باشد. چنانچه شما قصد سرمایه گذاری در عمان را دارید می توانید به کمک مشاورین موسسه میرداماد در دفاتر تهران و شیراز از تمامی اطلاعات مورد نیازتان مطلع شوید.

مزایای سرمایه گذاری در عمان

فرصت های سرمایه گذاری در عمان نقش مهمی در اقتصادهای در حال توسعه کشور ایفا می کند. علیرغم شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در دوره رنسانس عمانی در سال 1970، برنامه های متمرکز سرمایه گذاری در طول چهار دهه اخیر، توانسته است درآمد ناچیز نفت را به یک زیربنای اقتصادی و اجتماعی توسعه یافته برای رشد پایدار تبدیل کند. در حقیقت، زیرساخت این کشور، سرمایه گذاری ملی و خارجی در عمان را تشویق و تسهیل می کند. موقعیت جغرافیایی، خطوط دریایی بین المللی و وجود بنادر متعدد فرصت های جدیدی را برای سرمایه گذاری و تجارت آزاد فراهم می کند.

ویزاهای اخذ شده

علاوه بر این، کشور با داشتن اقتصادی پایدار، زیرساختی قوی و منابع انسانی واجد شرایط، تسهیل در سرمایه گذاری را تضمین می کند. حمایت و تشویق بیشتر از سرمایه گذاران با تعهدات کشورعمان در سازمان های بین المللی، سازمان تجارت بین المللی و توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا نشان داده می شود. عمان به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی با انگیزه هایی از جمله موارد زیر می باشد:

  • هزینه های خدماتی رقابتی
  • معاف از مالیات برای پنج سال و تحت شرایط خاص ممکن است طولانی تر باشد.
  • افراد از مالیات درآمد معاف هستند.
  • امکان انتقال سرمایه و سود و امکان تبادل ارز خارجی با نرخ ارز ثابت
  • حق و حقوق کامل مالکیت خارجی: میزان مالکیت پس از اخذ رضایت شورای وزیران از 70 درصد به 100 درصد می رسد.
  • خدمات بی وقفه: این به سرمایه گذاران کمک می کند که تمام معاملات و استعلامات مورد نیاز را در اسرع وقت انجام دهند.

افتتاح دفاتر جدید یا دفتر نمایندگی برای شرکت های خارجی در عمان: شرکت هایی که کسب و کارهای دولتی راه اندازی می کنند، مجاز به افتتاح دفاتر جدید و یا دفاتر نمایندگی تجاری در عمان می باشند. دلایل ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری در عمان:

  • وجود بخش مالی و بانکی کار آمد.
  • رشد اقتصادی سریع
  • زیر ساختار درجه یک و نیروی کار متخصص
  • مزایای پیشنهادی توافق نامه تجارت آزاد عمان و امریکا

معایب سرمایه گذاری در کشور عمان

برخی محدودیت ها بر سرمایه گذاری در کشور عمان تاثیر گذار است. این کشور دارای جمعیت کم می باشد و هیچ بازار فروش (مصرفی) با کیفیتی در آن وجود ندارد. این وضعیت با رقابت جهانی صنایع در کشور دبی تشدید می شود. بعلاوه، بقیه کشورها در GCC دارای سهام صنعتی بالاتری هستند. موانع بروکراتیک نیز در این کشور وجود دارد که شامل مجوز ویزا و اجازه کار کارگران خارجی، خصوصا زنان، الزامات پیچیده در ثبت تجاری، الزامات مشاوره تخصصی و ممنوعیت حقوق مالکیت حقیقی برای خارجیان خارج از مجتمع های گردشگری هستند.

تقسیم بخش دولتی و خصوصی در کشور عمان به درستی تعیین نشده است و منجر به ایجاد مشکل در منافع شده است. تصميم گيري دولت اغلب مبهم است. شرکت هایی که در عمان موفق بوده اند، تجربه قبلی خود را در خاورمیانه یا در دفتر شخصی خود ارائه می دهند. یکی از نگرانیهای قابل توجه بسیاری از شرکت های بین المللی در عمان، فرآیند “مدیریت” است که در آن دولت برای بخش استخدام و کار سهمیه تعیین می کند. اگرچه FTA، استثناعاتی را تدوین کرده است، با این وجود شرکت های امریکائی موظف به تابعیت از قوانین تجاری عمان هستند.

معایب سرمایه گذاری در کشور عمان

برخی شرکت های عمانی و بین المللی نیز اظهار داشته اند که تامین سهام رضایت بخش نمی باشد. علاوه بر این، اخذ مجوز کار برای کارگران خارجی جدید یک چالش است. علی رغم تلاش های دولت برای جایگزینی کارگران مهاجر با کارگران بومی کشور عمان، این کشور همچنان به آسیا و نیروی کار خارجی وابسته است. تعداد کل مهاجرانی که در ماه مارس 2016 در عمان ثبت نام کرده اند، 1.99 میلیون بوده استکه تقریبا معادل 45٪ از جمعیت. این کشور می باشد و حدود 80٪ کارگران غیرقانونی دارای تحصیلات متوسطه یا پایین تر هستند و در کارهای ساختمانی و تولیدی کم مهارت می باشند.


طبق پیش بینی های دولت عمان، برای جذب نیرهای جدید در این کشور نیاز به استخدام بیش از 50000 شغل جدید می باشد. در سال 2013، وزارت نفت و گاز، قانون “ارزش درون کشوری” را تدوین کرد که این قانون شامل اندازه گیری ظرفیت داخلی و استفاده از نیروی کار بومی بوده است و بصورت یک معیار اندازه گیری در بخش نفت شناخته شده است. پروژه های سرمایه ای و گسترش زیرساخت ها به شدت تحت تأثیر کاهش و تعویق هزینه های دولت قرار گرفته است و این روند به علت ثابت بودن قیمت های پایین نفت می باشد. ضمنا بخش صنعت به دلیل کاهش بودجه شاهد چالش هایی است که از جمله گزارشات در این بخش تاخیر در پرداخت بوده است. با توجه به افزایش مالیات در کشور عمان، هزینه انجام تجارت در این کشور افزایش یافته است.

شرایط و قوانین سرمایه گذاری در عمان

اشکال مختلف نهاد های تجاری در عمان وجود دارد. سرمایه گذاران می توانند بیش از یک نهاد قانونی برای سازماندهی کسب و کار خود تشکیل دهند. برخی از این نهادها عبارتند از: شرکت های سهامی عام، مشارکت عمومی دولتی، شرکت های مشارکت محدود و شرکت های سهام و اوراق قرضه. وزارت صنعت و تجارت معانی شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) در کشور عمان را اصلاح کرده است، که از این قرار است:

  • شرکت هایی با کمتر از پنج کارگر و فروش سالانه کمتر از 260000 دلار، “شرکت های خرد(micro) “هستند.
  • “شرکت های کوچک “با پنج تا بیست و پنج کارگر و فروش سالیانه 260000 تا 1300000 دلار
  • “شرکت های متوسط”، شرکت هایی هستند که 26 تا 99 کارگردارند و فروش سالیانه آن 1300000 تا 7800000 دلار است.

“ارزش های درون کشور” (ICV) یک تلاش سياسی دولت برای ایجاد انگیزه در شرکت ها، هم عمانی و هم خارجی، است تا از طریق خرید کالاهای داخلی و آموزش به عمانیان، سرمایه گذاری کنند. هدف این سیاست دولت عمان، تنوع بخشی اقتصادی در بلند مدت است، اما شرکت های خارجی جدید، از جمله شرکت های ایالات متحده، ممکن است به دنبال راهکارهایی برای منع ICV باشند. با اجرای توافقتنامه FTA بین ایالات متحده و عمان در روز 1 ژانویه 2009، شرکت های ایالات متحده می توانند بدون داشتن شرکای بومی، مالک شرکت های تجاری خود باشند. در مقابل، باید حداقل 30 درصد (در بیشتر موارد حداقل 51 درصد) از ارائه کنندگان خدمات غیر آمریکایی، عمانی ها باشند.

عمان در خدمات حقوقی FTA استثنائی نیز دارد وفقط حق مالکیت 70 % از شرکت های حقوقی به مالکین امریکایی داده می شود. قانون جدید سرمایه گذاری خارجی که در مرحله سوم و نهایی آن قرار دارد چنین است که حق مالکیت 100 % را به خارجیان خواهد داد و نیازی به حداقل سرمایه برای افتتاح کسب و کار جدید در عمان نیست.


مبلغ سرمایه گذاری عمان

سرمایه گذاری در عمان نقش مهمی در اقتصادهای در حال توسعه دارد. اتباع خارجی هرگونه فعالیت تجاری و کسب و کار در عمان را بدون کسب مجوز از وزارت صنایع و بازرگانی داشته باشند. مجوز کسب و کار در عمان به افرادی که سرمایه آنها کمتر از ۱۵۰٫۰۰۰ OMR است و مشارکت آنها بیش از ۴۹% نیست داده می شود. ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان رایج ترین سرمایه گذاری می باشد. یک شرکت با مسئولیت محدود می بایست حداقل دو سهامدار داشته باشد و یکی از آنها با تابعیت کشور عمان با مالکیت حداقل ۳۰ تا ۳۵۰ درصد سهام شرکت باشد.

مبلغ سرمایه گذاری عمان

حداقل میزان سرمایه برای شراکت ۱۵۰٫۰۰۰ ریال عمان است. برای ثبت شرکت رضایت سرپرست قانونی برای شریک عمانی زیر سن قانونی/ کپی گذرنامه /گواهی سابقه ترخیص کالا از گمرک /اثبات تمکن مالی/گواهی ثبت نام شرکت لازم است. شرکت سهامی در عمان :شرکت سهامی که در آن داد و ستد عمومی انجام نمی شود حداقل سرمایه ۵۰٫۰۰۰OMR می باشد. شرکت سهامی که در آن داد و ستد عمومی انجام می شود با سرمایه ۱۵۰٫۰۰۰ OMR معافیت های مالیاتی شرکتهایی که با هدف اصلی کشاورزی، تولید، شیلات، گردشگری، پروژه های زیربنایی و … تشکیل می شوند ممکن است تا ۵ سال از مالیات معاف باشند.سرمایه گذاری می تواند در زمینه تولید، خدمات، کشاورزی باشد.

اخذ اقامت عمان از طریق سرمایه گذاری

افرادی که قصد سرمایه گذاری در عمان را دارند می بایست برای اخذ این ویزا اقدام کنند. شش ماه پس از تاریخ ویزا در گذرنامه و پس از تأیید سرمایه، مجوز اقامت مجاز دو ساله قابل تمدید تصویب می شود. شرایط و مدارک مورد نیاز جهت سرمایه گذاری در عمان:

  • سرمایه گذار یا شریک باید تأییدیه ای برای سرمایه گذاری در عمان از وزارت تجارت و صنعت دریافت کند.
  • دو قطعه عکس (4 × 6)
  • کپی گذر نامه سرمایه گذار، با اعتبار حداقل 6 ماه.
  • اصل مدرک تایید شده از طرف وزارت تجارت و صنعت و یک کپی از آن.
  • مجوز کار صادر شده توسط وزارت نیرو، که توسط شخص سرمایه گذار مهر شده باشد.
  • کپی نمونه امضای تایید شده سرمایه گذاران توسط وزارت تجارت و صنعت.
  • کپی گواهی معتبر از عضویت در اتاق بازرگانی و صنایع عمان همراه با یک کپی از ثبت تجارت معتبر.
  • در صورت تقاضای ویزا توسط افرادی غیر از شرکا، نماینده باید عمانی باشد و باید مجوز صادر شده از اداره گذرنامه و اقامت را به عنوان ضمانت نامه ی تقاضا ارائه دهد.

یک گواهی پزشکی برای شهروندان برخی از کشورها که توسط وزارت بهداشت مشخص شده (هند، پاکستان، فیلیپین، بنگلادش، اندونزی، سریلانکا، مصر، سوریه، سودان، اتیوپی) این گواهی باید توسط وزارت بهداشت تأیید شود. شرایط زندگی در عمان را می توانید از مشاورین موسسه میرداماد بخواهید.

اخبار مرتبط

خرید ملک در مسقط

خرید ملک در مسقط

نرخ بهره در مسقط تحت تأثیر ملیت، اعتبار شما و اموال شما قرار می گیرد، اما می توانید انتظار داشته

مشاهده

اسکرول به بالا