071-91009294  | 021-88724227  |

سرمایه گذاری در اوکراین

سرمایه گذاری در اوکراین

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

یکی از مهم ترین روش هایی که منجر به مهاجرت افراد زیادی به کشور های مختلف می شود، سرمایه گذاری است. در واقع هر فردی که شرایط سرمایه گذاری به روش های مختلف را داشته باشد می تواند برای سرمایه گذاری اقدام نماید. روش های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند و در هر کشور دارای قوانین خاصی هستند. از انواع روش های سرمایه گذاری می توان به خرید ملیک، ثبت شرکت، کارآفرینی و … اشاره نمود. برای این این که بتوانید به روش های مختلف برای سرمایه گذاری اقدام کنید لازم است تا در ارتباط با قوانین و مقررات مربوط به آن اطلاع داشته باشید. در این مقاله ما در ارتباط با سرمایه گذاری در اوکراین صحبت خواهیم کرد.

مهاجرت به اوکراین به روش های مختلفی امکان پذیر است که هر متقاضی مهاجرتی می تواند یکی از این روش ها را برای خود انتخاب نماید. برای انتخاب شرایط مهاجرتی به اوکراین می بایست از راه هایی در این زمینه اقدام نمایید که متناسب با شرایط شما باشد. از جمله راه های مهاجرت به اوکراین عبارتند از مهاجرت سرمایه گذاری به اوکراین، مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو به اوکراین، مهاجرت کاری به اوکراین، مهاجرت از طریق تولد فرزند در اوکراین، مهاجرت از طریق ازدواح در اوکراین و … . برای مهاجرت به اوکراین و کسب اطلاعات می توانید به موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد مراجعه نمایید. موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد دارای نمایندگی های معتبر در شهر های شیراز و تهران می باشد.

ویزاهای اخذ شده

سرمایه گذاری در اوکراین

همان طور که گفتیم یکی از روش های مهاجرت به اوکراین، سرمایه گذاری در اوکراین می باشد. سرمایه گذاری در اوکراین به روش های مختلفی امکان پذیر است که این روش ها عبارتند از خرید ملک در اوکراین، ثبت شرکت در اوکراین، کارآفرینی در اوکراین و … . برای این که بتوانید از هر روشی برای سرمایه گذاری در اوکراین استفاده کنید لازم است تا با قوانین سرمایه گذاری در این کشور آشنا شوید.

البته به غیر از سرمایه گذاری در اوکراین می توان از روش های دیگری مانند تحصیل در اوکراین و اخذ ویزای تحصیلی برای رشته پزشکی و دندانپزشکی در اوکراین یا کار در اوکراین و اخذ ویزای کاری اوکراین برای اقامت و حضور در این کشور نیز اقدام نمود. اوکراین در حال تبدیل شدن به یک مقصد سرمایه گذاری جذاب برای همه افراد می باشد. زیرا این کشور بازار نسبتاً بزرگی را با بیش از چهل و دو میلیون مصرف کننده نشان می دهد. نه تنها نیروی کار بلکه مواد اولیه و سایر هزینه های تولید ، از جمله برق و آب ، در مقایسه با کشور های دیگر ارزان تر هستند.

از این رو می توان گفت که اوکراین محل مناسبی برای سرمایه گذاری می باشد. با این وجود باید به این نکته توجه داشت که همراه با بی ثباتی سیاسی در اوکراین، سرمایه گذاران خاطرنشان کردند که ناکارآمدی و فساد اساسی در سیستم دادگستری از مهم ترین موانع سرمایه گذاری بوده است. سایر موانع جدی پیچیدگی قوانین و مقررات ، رعایت نکردن قرارداد ها و حاکمیت ضعیف است. علیرغم مشکلات اداری ، اوکراین به دلایل متعددی یک مقصد جذاب برای سرمایه گذاری است.

در واقع می توان گفت که اوکراین این کشور دارای یک بازار داخلی بزرگ ، پتانسیل کشاورزی اثبات شده ، انرژی و منابع معدنی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک است و آن را تبدیل به یک قطب ترانزیت و دروازه ای برای اروپا و اوراسیا می کند. علاوه بر این ، به نظر می رسد دولت فعلی به طور جدی مشغول اصلاح جو سرمایه گذاری است.

نقاط ضعف و قوت اقتصاد اوکراین برای سرمایه گذاری

در این بخش می خواهیم در ارتباط با نقاط ضعف و قوت در اقتصاد اوکراین صحبت کنیم. این مسئله بر شرایط سرمایه گذاری در این کشور تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. نقاط قوت اقتصاد اوکراین عبارتند از: یکی از بزرگ ترین بازار های اروپا با چهل و هفت میلیون مصرف کننده، نیروی کار ماهر و ارزان، دولتی که به دنبال بهبود وضعیت تجارت برای تسهیل سرمایه گذاری از طریق اصلاح بخش بانکی است، یک سیستم آموزشی بسیار خوب و در واقع اوکراین از نظر متخصصان واجد شرایط در بخش فناوری های پیشرفته در جهان رتبه چهارم را دارد.

نقاط ضعف و قوت اقتصاد اوکراین
نقاط ضعف و قوت اقتصاد اوکراین

نکته بسیار مهم بعدی موقعیت جغرافیایی استراتژیک است. این کشور در دروازه های اروپا ، روسیه و آسیا قرار دارد. حضور سرمایه گذارانی چون Kraft Foods ، Coca-Cola ، Hewlett Packard، Cargill، Knauf، Raiffeisen Bank Aval در این کشور باعث بهبود و پیشرفت بازار شده است. یکی دیگر از نکات قوت اقتصاد اوکراین حمایت مالی قوی بین المللی چه توسط نهادهای جهانی (صندوق بین المللی پول ، بانک جهانی یا اتحادیه اروپا) و چه از طریق توافق نامه های دو جانبه می باشد. علاوه بر این اوکراین دارای منابع طبیعی فراوان (ذخایر سنگ آهن و منگنز) و یک صنعت کشاورزی بزرگ می باشد.


اما از جمله نقاط ضعف اقتصاد اوکراین عبارتند از: یک چارچوب قانونی که امنیت کمی برای پشتیبانی از سرمایه گذاران خارجی را فراهم می کند. اقتصادی با تنوع ضعیف که به روسیه وابسته است. بدهی های خارجی بسیار کشور اوکراین. شکنندگی مالی شرکت ملی نفت و گاز و خطر دائمی عدم توانایی کشور در پرداخت بدهی های نفتی به کشور های دیگر. کاهش تولید صنعتی از سال دو هزار و نه میلادی. اقتصاد ناپایدار ، که با نرخ بالای تورم مشخص می شود.

بی ثباتی سیاسی در اثر درگیری مسلحانه داخلی با جدایی طلبان و خارجی با روسیه باعث ضعف در این کشور شده است. یک محیط تجاری که عموماً  همراه با چالش های بسیار زیادی خواهد بود. به طور مثال می توان به روش های سخت و ناکارآمد ترخیص کالا از گمرک اشاره نمود.

ثبت شرکت در اوکراین برای سرمایه گذاری

یکی از راه های سرمایه گذاری در اوکراین، ثبت شرکت در این کشور می باشد. از این رو اگر تمایل به ثبت شرکت در این کشور داشته باشید لازم است تا حداقل به میزان صد هزار دلار سرمایه گذاری کنید. در اوکراین شما می توانید به روش های مختلف برای ثبت شرکت اقدام نمایید. در واقع شرکت ها با توجه به ساختار شرکت، تعداد شرکای موجود، نوع سب و کار، پیچیدگی و … با یکدیگر متفاوت خواهند بود. اما مهم ترین و رایج ترین مدل شرکت های موجود در این کشور شرکت با مسئولیت محدود خواهد بود. در واقع بیشترین مدل شرکت هایی که در اوکراین ثبت می شوند، شرکت های با مسئولیت محدود هستند.

در این مدل شرکت ها هر سهام دار همراه با سرمایه گذاری خود دارای مقداری سهام خواهد بود و به عمان اندازه مسئول بدهی های شرکت خواهند بود. افرادی که قصد دارند در این مدل شرکت ها سرمایه گذاری کنند لازم است تا بدانند که این امر بدون هیچ گونه محدودیتی در تابعیت انجام خواهد گرفت. اگر تمایل به دریافت اقامت دائم اوکراین را داشته باشید باید دقت کنید که اخذ اقامت دائم در این کشور از این طرق عموما یک سال به طول می انجامد . از این رو شما لازم است تا ویزای اوکراین را دریافت نموده و برای صد و هشتاد روز در این کشور بمانید تا بتوانید مراحل کار شرکت خود را انجام دهید.

سرمایه گذاری مستقیم بین المللی در اوکراین

برای جذب سرمایه گذاران ، اوکراین بسیاری از مزایای قانونی را ارائه می دهد. از جمله این مزایای موجود برای سرمایه گذاران می توان به تعرفه بازخورد ، پردازش داخلی ، مزایایی برای متخصصان فناوری اطلاعات و …. اشاره نمود. اقتصاد اوکراین به تدریج آزاد می شود و در حال حاضر یکی از جذاب ترین شرایط اقتصادی برای سرمایه گذاری را ارائه می دهد.

بخش هایی که بیشترین رشد را در سال های گذشته داشته اند و از این رو بهترین قسمت برای سرمایه گذاران محسوب می شوند،‌ عبارتند از: صنعت فناوری اطلاعات ، کشاورزی ، صنعت خودرو ، صنعت پردازش و بخش انرژی تجدید پذیر. اما ببینیم سرمایه گذاری در هر بخش صنعتی در اوکراین چگونه بوده است؟!

سرمایه گذاری در صنعت فناوری اطلاعات در اوکراین

صنعت فناوری اطلاعات اوکراین در ده سال گذشته شاهد بزرگترین رشد اقتصادی خود بوده است و به قطب سرمایه گذاری های بزرگ تبدیل شده است. این مسئله تا جایی پیش رفته است که در سال دو هزار و هجده میلادی بخش فناوری اطلاعات چهار درصد از تولید ناخالص داخلی را در کشور اوکراین تشکیل داده بود. اوکراین دارای بزرگترین صنعت برون سپاری و توسعه نرم افزار فناوری اطلاعات در اروپای مرکزی و شرقی است.

بهبود شرایط اقتصادی و مشوق های مالی سرمایه گذاران داخلی و خارجی را تشویق می کند تا سرمایه گذاری بیشتری در شرکت های فناوری اطلاعات اوکراین انجام دهند. در واقع این صنعت به حدی رشد کرده است که در پنج سال گذشته شرکت های نوپا توانسته اند یک میلیارد دلار سود جمع آوری کنند.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در اوکراین

یکی از بخش های بزرگ اقتصادی در اوکراین بخش کشاورزی می باشد. حدود بیست و پنج درصد از خاک های بسیار حاصلخیز دنیا در اوکراین وجود دارد. این کشور همچنین بزرگ ترین صادرکننده روغن آفتابگردان در جهان و یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان دانه های روغنی در جهان است. عمده محصولات کشاورزی که اوکراین را در بین برترین تولید کنندگان بازار جهانی قرار می دهد عبارتند از: محصولات غلات و علوفه ها شامل گندم ، ذرت ، جو ، آفتابگردان ، چغندرقند ، تنباکو ، حبوبات ، میوه و سبزیجات. اوکراین سالانه نود تا صد میلیون تن محصول غلات و حبوبات تولید می کند.


این کشور با صادرات 50 تا 60 میلیون در سال ، سومین صادرکننده بزرگ غلات در سراسر جهان است. در حالی که سرمایه گذاران خارجی به خوبی از مزیت های رقابتی اوکراین در زمین های کشاورزی کشاورزی آگاه هستند ، این کشور همچنین از نظر کیفیت و نوآوری در کشاورزی شناخته شده است. کشاورزی خصوصاً با توجه به امضای توافق نامه انجمن و DCFTA با اتحادیه اروپا ، برای دولت اوکراین در اولویت قرار دارد. با توجه به پتانسیل بسیار زیاد ، کشاورزی همچنان به عنوان یک بخش اصلی برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در اوکراین
سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در اوکراین

سرمایه گذاری در صنعت خودرو در اوکراین

سال هاست که اوکراین موقعیت خود را به عنوان مکان تأمین کننده صنعت خودروسازی آلمان تثبیت کرده است. از نظر جغرافیایی ، اکثر شرکت های بین المللی کرسی های خود را در مناطق غربی اوکراین دارند. فروش قطعات یدکی حدود شصت درصد گردش مالی صنعت خودرو را تشکیل می دهد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ، نیروی کار ماهر ، پتانسیل علمی و صنعتی و زیرساخت های توسعه یافته ، صنعت خودروسازی اوکراین فرصت های گسترده ای را برای سرمایه گذاری خارجی ارائه می دهد. کارخانه های خودروسازی که در اوکراین فعالیت می کنند متعلق به تولید کنندگان آلمانی ، ژاپنی ، اتریشی و فرانسوی و تعدادی دیگر از شرکت ها هستند.

سرمایه گذاری در بخش انرژی تجدید پذیر در اوکراین

اوکراین هدف بلندپروازانه تولید بیست و پنج درصدی انرژی از انرژی های تجدید پذیر را تا سال دو هزار و سی و پنج میلادی تثبیت کرده است. انرژی تجدید پذیر در اوکراین  توسط شرکت حقوقی DLF برای سرمایه گذاری در دسترس است. شرایط جغرافیایی مطلوب اوکراین با تابش شدید خورشیدی ، سرعت باد کافی و چارچوب قانونی مناسب برای سرمایه گذاران ، امکان توسعه پروژه های انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ در اوکراین را فراهم می کند و صنعت انرژی تجدیدپذیر را به یکی از جذاب ترین صنایع برای سرمایه گذاری تبدیل می کند. علاوه بر این ، این کشور از نظر بیوگاز پتانسیل بسیار زیادی در تولید برق دارد.

سوالات متداول درباره سرمایه گذاری در اوکراین

بله این کشور دارای مزایای خاصی برای زندگی و سرمایه کذاری است.

از جمله این روش ها برای سرمایه گذاری در اوکراین عبارتند از ثبت شرکت در اوکراین، سرمایه گذاری در صنایع خاص در اوکراین و …

در برخی حالت ها می تواند منجر به اخذ اقامت دائم شود.

خیر این مسئبه صرفا در برخی حالت های سرمایه گذاری در اوکراین امکن پذیر می باشد.

بهترین بخش ها عبارتند از: صنعت فناوری اطلاعات ، کشاورزی ، صنعت خودرو ، صنعت پردازش و بخش انرژی تجدید پذیر.

بهترین مدل ثبت شرکت با مسئولیت محدود است.

از جمله نقاطوت می توان به دروازه اروپا و آسیا بودن و بازار با مصرف کنندگان بسیار اشاره نمود.

برخی از نقاط ضعف عبارتند از بی ثباتی سیاسی، نرخ بالای تورم و …

کارخانه های خودروسازی که در اوکراین فعالیت می کنند متعلق به تولید کنندگان آلمانی ، ژاپنی ، اتریشی و فرانسوی و .. هستند.

بزرگ ترین رشد اقتصادی مربوط به صنعت فناوری اطلاعات می باشد.

میزان سرمایه گذاری در این بخش صد هزار دلار است.

اخبار مرتبط

اسکرول به بالا