071-91009294  | 021-88724227  |

زندگی در آلمان برای مهاجران

زندگی در آلمان برای مهاجران

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور آلمان یکی از کشورهای صنعتی اروپا است و هرساله هدف متقاضیان زیادی برای مهاجرت قرار گرفته است. روش های مختلفی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد. در این مقاله کارشناسان مجرب دفتر حقوقی مهاجرتی میرداماد سعی کرده است اطلاعاتی در رابطه با زندگی در آلمان برای مهاجران و اقامت آلمان را برای شما ارائه دهند.

شرایط زندگی مهاجران تازه وارد آلمان

هنگامی که شما تصمیم گرفتید به کشور آلمان مهاجرت کنید، پس از پشت سر گذاشتن مشکلات اداری و دریافت ویزای اقامت، به اجازه انجام کار یا دریافت تابعیت کشور آلمان، تمایل پیدا می کنید. البته شما شنیده اید که آلمان، کشوری اروپایی همراه با شهرها و مناطق زیبایی می باشد و همه چیز در آنجا بسیار منظم و مرتب است.

سازمان خدمات مشاوره مخصوص مهاجرت، به مهاجران کمک می کند تا به زندگی روزمره خود آلمان بپردازند. به عنوان مثال، این سازمان برای یافتن یک دوره مناسب در مورد آموزش زبان یا پیدا کردن مدرسه مناسب برای فرزندان مهاجران آلمان کمک می کند.

همچنین اگر شما به دنبال یافتن یک محل برای اسکان یا یافتن یک پزشک مناسب هستید، سازمان خدمات مشاوره مخصوص مهاجران می تواند مشاوره لازم را در این مورد به شما ارائه بدهد. بسیاری از کارکنان این سازمان به چند زبان صحبت می کنند یا با مترجم های زبان در تماس می باشند.

 به همین دلیل سازمان خدمات مشاوره ای آماده کمک به هر فردی است که آشنایی اندکی به زبان آلمانی دارد و یا به زبان آلمانی صحبت نمی کند. شما حق دارید از خدمات سازمان مشاوره مربوط به مهاجرت در ایالتی که ثبت نام نموده اید به صورت رایگان استفاده کنید.

بیش از 450 سازمان ارائه مشاوره برای مهاجرت جوانان (JMD) در سراسر آلمان وجود دارد که به طور خاص برای ارائه مشاوره به جوانان با سابقه مهاجرت و دارای سن بین 12 تا 27 سال فعالیت می کنند. مربیان این مؤسسات، پشتیبانی گسترده ای را در مورد فعالیت ها به جوانان ارائه می کنند. علاوه بر این، ارائه مشاوره به صورت فرد به فرد نیز وجود دارد که این مشاوره شامل طیف گسترده ای از فعالیت های گروهی است که به ورزش، فرهنگ و صنایع دستی اختصاص دارد.

همچنین این سازمان ها آموزش برنامه های کاربردی و دوره هایی را در مورد نحوه استفاده از محیط جدید آلمان نیز ارائه می دهند. سازمان خدمات مهاجرت جوانان با کلیه آژانس های مربوطه و افرادی که نقش مهمی در انسجام جوانان دارند، همکاری می کنند.

بخش بسیار مهمی از این همکاری، شامل همکاری با مدارس، صاحبان مشاغل و والدین فرزندان می باشد. همچنین، شما می توانید محل هایی را پیدا کنید که در آنجا خدمات مهاجرت مربوط به جوانان از طریق انواع نهادهای مددکاری اجتماعی جوانان ارائه می گردد و می توانید بسیاری از اطلاعات دیگر در مورد خدمات مهاجرت جوانان را بر روی وب سایت سازمان خدمات مهاجرت جوانان در آلمان پیدا کنید.

سازمان خدمات مشاوره مهاجرت برای مهاجران بزرگسال، تقریباً در مورد هر موقعیتی در زندگی روزمره، مشاوره و کمک لازم را ارائه می کند. بنابراین، شما در صورت نیاز، و بدون توجه به اینکه قبلاً به مدت طولانی در آلمان زندگی کرده اید یا خیر، و یا حتی اخیراً وارد آلمان شده اید، می توانید از خدمات مربوط به مشاوره مهاجرت بزرگسالان تا سه سال استفاده کنید. در حال حاضر، سازمان خدمات مشاوره مهاجرت برای مهاجران بزرگسال دارای 600 شعبه در سراسر کشور آلمان می باشد.

راه های مهاجرت به آلمان

شرایط زندگی در آلمان این کشور را به عنوان پنجمین کشور محبوب برای مهاجرت تبدیل کرده است. علت آن اقتصاد بسیار خوب، سیستم آموزشی و فرصت های شغلی موجود در این کشور است. مردم تمامی کشور های دنیا فرصت مهاجرت به کشور آلمان را خواهند داشت. کارشناسان موسسه مهاجرتی میرداماد در این مقاله اطلاعاتی در خصوص راه های مهاجرت به کشور آلمان و چگونگی مهاجرت به آن را در اختیار شما خواهند گذاشت.

برای مهاجرت به کشور آلمان، باید دلیل مناسبی داشته باشید. برای اتباع خارجی راه های متعددی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد. این راه ها شامل دلایل زیر میشوند که هر کدام به صورت جداگانه و با جزییات توضیح داده شده اند.

  • مهاجرت به کشور آلمان از راه کار
  • مهاجرت به کشور آلمان از راه تحصیل
  • مهاجرت به کشور آلمان از راه کارآفرینی
  • مهاجرت به کشور آلمان از راه بازدید از خویشاوندان
  • مهاجرت به کشور آلمان با مجوز اقامت

هرچند که راه های متعددی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد و هر یک از آنها مدارک و شرایط خاص خود را دارند، اما بسیاری از موارد در تمامی راه های ممکن مشترک هستند. برای این که واجد شرایط مهاجرت به کشور آلمان به شمار روید می بایست معیارهای زیر را دارا باشید:

  • تمکن و ثبات مالی خود را ثابت کنید: هر یک از راه های مهاجرتی، آستانه مالی به خصوصی دارد که متقاضی می بایست آن را داشته باشد. اما در هر صورت، لازم است که فرد متقاضی ثابت کند که توانایی تامین مخارج خود حین زندگی در کشور آلمان را خواهد داشت. حتی اگر به نیت کار به کشور آلمان سفر کنید نیز می بایست منبع مالی کافی برای تامین نیازهای خود قبل از دریافت اولین حقوقتان را داشته باشید.
  • بیمه پزشکی داشته باشید: بدون داشتن پوشش بیمه سلامت، مجوز ورود به کشور آلمان به شما داده نمی شود. راهی که به شما پیشنهاد می شود این است که بیمه پزشکی کشور آلمان را دریافت کنید.
  • حداقل در حد پایه ای و مقدماتی با زبان آلمانی آشنایی داشته باشید: برای زندگی در کشور آلمان باید به زبان آلمانی را تسلط داشته باشید. چهارچوب اروپایی ارجاعات زبانی، سه سطح برای تسلط به زبان های خارجی مشخص کرده است که شامل سطوح A، B و C می شوند. هر یک از این سطوح دو بخش دارند. بنابراین میزان تسلط و مهارت زبانی به بخش مقدماتی یا A1 / A2، مسلط یا B1 / B2 و پیشرفته C1 / C2 تقسیم می شود. برای این که اجازه مهاجرت به کشور آلمان به شما داده شود می بایست در آزمون زبان شرکت کرده و حداقل در سطح A1 یا B1 نمره قبولی کسب کنید. اگر قصد داشته باشید اقامت دائم این کشور را اخذ کنید سطح بالاتری مانند C1 یا C2 را لازم خواهید داشت.
  • اخذ ویزای آلمان: اتباع برخی از کشور ها برای ورود به آلمان نیاز به اخذ ویزا خواهند داشت. به جز شهروندان این کشورها، سایر افراد نیازی به اخذ ویزا نخواهند داشت. سپس، بعد از ورود به کشور آلمان می بایست برای اخذ مجوز اقامت اقدام نمایید.

همچنین انواع ویزاهای آلمان عبارتند از ویزای توریستی، یا بازدید، ویزای تجاری، ویزای تحصیل در آلمان، ویزای جست و جوی کار، ویزای کار (استخدام)، ویزای دانشمند مهمان، ویزای آموزش یا کارآموزی.

امنیت در آلمان برای مهاجران
امنیت در آلمان برای مهاجران

امنیت در آلمان برای مهاجران

مردم لیست کشورهای امن در آلمان به ندرت حق پناهندگی دارند. خبرگزاری DW به بررسی این لیست با توجه به قانون پناهندگی در آلمان و ابهامات موجود در برخی از بخش ها می پردازد.

بر اساس تعریف قانون اساسی آلمان کشورهای امن کشورهایی هستند، که بر اساس قوانین کشورشان، شرایط سیاسی عمومی و شیوه هایی اجرایی حکم فرما است که با اطمینان می توان گفت که نه آزار سیاسی و نه مجازات غیر انسانی یا تحقیر آمیز وجود ندارد.

کشورهایی که از طرف مسئولان آلمانی به عنوان کشورهای امن شناخته می شوند، شامل تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین لیست کشورهایی است که توسط هر دو تالار پارلمان آلمان مشخص شده اند می شود. تعداد قابل توجهی از مردم کشورهای این لیست برای پناهندگی به آلمان درخواست می دهند.

اگر وضعیت سیاسی یا امنیتی تغییر کند، ممکن است جزء کشورهای امن در نظر گرفته نشوند. دولت آلمان شرایط را دوباره بررسی می کند و حکم حذف کشور را از لیست برای حداکثر شش ماه صادر می کند. به همین نحو، کشوری ممکن است بعد از ارزشیابی امنیتی به لیست اضافه شود.

اگر مردم از کشورهایی آمده باشند که توسط آلمان به عنوان کشور امن طبقه بندی شده اند، به این معنی است که شانس کمتری برای درخواست پناهندگی دارند و احتمال اخراج آنها از کشور بیشتر است. این طبقه بندی برای کمک به تسریع در مورد تصمیم گیری در مورد پناهندگی توسط مسئولان آلمانی است.

این جنبه اخیر باعث انتقاد بعضی افراد شده است، زیرا احساس می کنند که درخواست های شخصی برخی از کشور ها تحت بازرسی مناسب و کافی قرار نمیگیرند؛ زیرا طبق قانون تنها یک هفته بعد از رد درخواست، درخواست تجدید نظر ارائه می شود.

کار در آلمان برای مهاجران

کشور آلمان شرایط کاری بی نظیری برای بسیاری از اتباع خارجه فراهم کرده است. کارمندان آلمانی از مزایا و امنیت کاری بسیار خوبی بهره می برند و یکی از بالاترین درآمد ها را در کل دنیا دارند. ساعت های کاری در برخی از صنایع به 35 ساعت کار در هفته محدود شده است و تا 30 روز در سال تعطیلات خواهند داشت.

علاوه بر نکات ذکر شده، این کشور یکی از طولانی ترین تعطیلات در کل اتحادیه اروپا را دارد. تعطیلات عمومی به علاوه 40 روز مرخصی سالیانه تعطیلات کارمندان این کشور را تشکیل میدهد. طی رکود اقتصادی که در حال حاضر در کل دنیا در حال وقوع است، آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و غربی عملکرد بهتری از خود نشان داده است. نرخ بیکاری در این کشور 6.8 درصد است که نصف میانگین کشورهای اروپایی، 12.1 درصد، محسوب می شود.

بازار کار  در آلمان، تفاوت های منطقه ای بسیاری وجود دارد. در بخش غربی آلمان، سطح کاری بالاتر از بخش شرقی آن است (به استثنای برلین و جنوب جمهوری دموکراتیک آلمان سابق). به طور کلی، بیکاری بیشتر در مناطق روستایی این کشور دیده می شود. صنایع سنتی آلمان نرخ بیکاری بالایی دارند در حالی که در بخش های خدماتی مانند سازه های معدنی یا ساخت کشتی وفور شغل وجود دارد.

شرایط پیدا کردن کار در کشور آلمان به عنوان مهاجر

اگر زبان مادری شما انگلیسی است، انتظار نداشته باشید که این قابلیت شما نکته مثبتی در بازار کار کشور آلمان به شمار رود. در مدارس، بیشتر افراد آلمانی زبان انگلیسی را یاد گرفته اند، بنابراین کارهایی که به این مهارت نیاز داشته باشند، متقاضیان زیادی دارند ( هر چند که آلمان ها به طور کامل به زبان انگلیسی مسلط نیستند.).

 از آنجایی که کشور آلمان یکی از بزرگترین صادرکنندگان در دنیا به حساب می آید، زبان هایی غیر از انگلیسی می توانند تا حد زیادی برای شما مزیت به شمار روند. برای زبان های خاص، به خصوص زبان های آسیایی میزان تقاضا بسیار بالاست.

درست مانند تمامی کشورهای دیگر، صحبت کردن به زبان محلی این کشور یک ضرورت است. برای اتباع خارجی کار کردن در یک محیط چند ملیتی در مقایسه با شرکت های کوچک خانوادگی می تواند گزینه بهتری باشد. هنگامی که به دنبال کار میگردید این نکته را در نظر داشته باشید. برای افراد حرفه ای کسب و کار ها و شرکت های بین المللی و بسیار بزرگ می توانند هدف مناسبی باشند.

در حالی که بسیاری از شغل ها به شرایط و مدارک رسمی نیاز دارند، خیلی از مشاغل در کشور آلمان قانون های مربوط به خود را دارند. این کشور یک سیستم کارآموزی دارد که مطابق آن، قبل از ورود به بازار کار می بایست 2 تا 3 سال آموزش ببینید تا این اطمینان حاصل شود که در زمینه شغل مورد نظر تجارب کافی را دارید.

 این برای مهاجرین به این معناست که ممکن است از کار کردن در بخش هایی که در کشور محل زندگی خود در آنها سابقه کاری دارید، مانند مهندسین برق، تکنسین کامپیوتر و غیره جلوگیری شود. اگر مدرک رسمی در زمینه کاری خود دارید، مانند پزشکان، معلمان و پرستاران و غیره، می بایست مدرک شما توسط مسئولین مربوط در کشور آلمان مورد تایید قرار گیرد (توسط اتحادیه، شرکت یا انجمن حرفه ای مربوط).

هزینه زندگی در آلمان برای مهاجران
هزینه زندگی در آلمان برای مهاجران

هزینه زندگی در آلمان برای مهاجران

هزینه زندگی مهاجران در کشور آلمان به شرح زیر می باشد:

  • یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان: 10.00 یورو
  • یک وعده غذاایی برای دو نفر، در یک رستوران متوسط: 45.00 یورو
  • مک میل در مک دونالد: 7.80 یورو
  • کاپوچینو متوسط: 2.69 یورو
  • پپسی بطری 0.33 لیتری: 2.25 یورو
  • بطری آب 0.33 لیتری: 1.90 یورو
  • شیر (1 لیتر): 0.71 یورو
  • یک قرص نان سفید تازه (500 گرم): 1.30 یورو
  • برنج سفید (1 کیلوگرم): 2.10 یورو
  • تخم مرغ (12عدد): 1.85 یورو
  • پنیر محلی (1 کیلوگرم): 8.93 یورو
  • 1 کیلو سینه مرغ (بدون استخوان، بدون پوست): 7.33 یورو
  • گوشت گوساله (1 کیلوگرم): 11.08 یورو
  • سیب (1 کیلو): 2.21 یورو
  • موز (1 کیلو): 1.55 یورو
  • پرتقال (1 کیلو): 2.14 یورو
  • گوجه فرنگی (1 کیلو): 2.48 یورو
  • سیب زمینی (1 کیلو): 0.98 یورو
  • پیاز (1 کیلو): 1.13 یورو
  • کاهو (1 عدد): 0.92 یورو
  • آب ( 1.5 لیتر): 0.35 یورو
  • بلیط یک طرفه (حمل و نقل درون شهری): 2.70 یورو
  •  بلیط ماهیانه (قیمت معمولی): 70.00 یورو
  • ورودی تاکسی (تعرفه نرمال): 3.50 یورو
  • تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه نرمال): 2.00 یورو
  • تاکسی 1 ساعت انتظار (تعرفه نرمال): 30.00 یورو
  • بنزین (1 لیتر): 1.42 یورو
  • ماشین فولکس واگن 1.4، 90 KW (یا ماشین های مشابه): 20000.00 یورو
  • ماشین تویوتا کرولا 1.6، 97 kW (یا ماشین های مشابه): 20585.55 یورو
  • خدمات پایه (برق، سیستم گرمایشی، سیستم سرمایشی، آب، زباله) برای یک آپارتمان 85 متر مربعی: 219.10 یورو
  • یک دقیقه مکالمه داخلی با موبایل: 0.10 یورو
  • اینترنت، 60 مگابایت یا بیشتر، نامحدود، ADSL: 30.38 یورو
  • باشگاه بدنسازی، یک ماهه برای بزرگسالان: 29.26 یورو
  • اجاره زمین تنیس، یک ساعت آخر هفته: 18.64 یورو
  • مهدکودک بین المللی، ماهیانه برای یک کودک: 308.99 یورو
  • شلوار جین مارک لوایس: 76.03 یورو
  • یک لباس زنانه در فروشگاه های زنجیره ای مانند زارا یا H&M: 32.75 یورو
  • یک جفت کفش نایک: 80.93 یورو
  • یک جفش کفش چرمی مردانه: 102.73 یورو
  • آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: 708.61 یورو
  •  آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر: 530.70 یورو
  • آپارتمان سه خوابه در مرکز شهری: 1363.26 یورو
  • آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر: 1006.83 یورو
  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر: 5029.63 یورو
  • قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان خارج از مرکز شهر: 3435.81 یورو

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان و مهاجرت به آلمان به دفاتر ما در تهران و شیراز به صورت حضوری مراجعه نمایید.

اسکرول به بالا