071-91009294  | 021-88724227  |

دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه | لیست دانشگاه ها + شرایط تحصیل

دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تعداد دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه کم نیست و یکی از بهترین صنایع موجود در ترکیه که رونق بسیاری دارد صنعت مد و طراحی لباس است و به همین خاطر دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه از اهمیت ویژه ای در این کشور برخوردار اند. در ادامه مشاوران موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد برای علاقه مندان این رشته اطلاعات تکمیلی در خصوص دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه و دانشگاه طراحی لباس در استانبول بیان کرده اند.

مطالعه بیشتر:

مهاجرت به ترکیه

تحصیل در ترکیه

دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه

یکی از صنعت های بزرگ ترکیه آموزش طراحان صنعت مد و لباس در دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه  است. دانشجویانی که می خواهند در دانشگاه طراحی لباس در ترکیه تحصیل کنند، آموزش روشهای تولید همراه با آموزش طراحی را می بینند.

در قسمت ابتدایی برنامه، موضوعاتی مانند آموزش مقدماتی هنر، تاریخ هنر، مفاهیم اساسی هنر و آشنایی با فن آوری نساجی گنجانده شده است. پس از آن، با توجه به دانش نظری در کارگاه ها، بافندگی، چاپ، طراحی لباس و فناوری با مطالعات کاربردی ارائه می شود.

در دانشگاه های طراحی لباس آموزش با انجام پروژه های مورد حمایت صنعت نساجی به پایان می رسد. مطالعات کارآموزی در حین تحصیل این فرصت را به دانشجویان می دهد تا در طول تحصیلات خود با صنعت نساجی آشنا شوند.

امروزه اکثر سازمانهای نساجی در طراحی و تولید پارچه از رایانه استفاده می کنند. به منظور امکان استفاده دانشجویان از برنامه های رایانه ای در زمینه های بافندگی، چاپ و پوشاک، پیشرفته ترین آموزش برنامه های رایانه ای نیز ارائه شده است. زبان آموزش در بیشتر دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه، زبان ترکی و انگلیسی است و آموزش مقدماتی انگلیسی اختیاری است. از این رو دانشجویان می توانند برای تقویت مهازت زبانی خود به تحصیل زبان انگلیسی در ترکیه بپردازند.

لیست دانشگاه های دولتی ترکیه طراحی لباس

رشته طراحی لباس یک برنامه کارشناسی چهار ساله است و کسانی که به ادامه تحصیل در این رشته در دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه علاقه دارند، می توانند دانشگاه های دولتی و خصوصی را در این کشور انتخاب کنند.

لیست دانشگاه های دولتی ترکیه طراحی لباس
لیست دانشگاه های دولتی ترکیه طراحی لباس

حدود 82 دانشگاه دولتی و خصوصی رشته طراحی لباس را در ترکیه ارائه می دهند و لیست دانشگاه های دولتی ترکیه طراحی لباس به شرح زیر می باشد: (نام دانشگاه ها به انگلیسی نوشته شده اند تا متقاضیان به راحتی به سایت اصلی دانشگاه دسترسی داشته باشند)

  1. Marmara University
  2. Mimar Sinan Fine Arts University
  3. Ankara university
  4. Gazi University
  5. Canakkale 18 Mart University
  6. Beykent University
  7. Gedik University
  8. Halic University
  9. Isik University
  10. Istanbul Arel University
  11. Istanbul Aydin University
  12. Istanbul Bilgi University
  13. Istanbul Esenyurt University
  14. Istanbul Gelisim University
  15. Istanbul Kemerburgaz University
  16. Istanbul Culture University
  17. Istanbul Technical University
  18. Istanbul Commerce University
  19. Maltepe University
  20. Baskent University
  21. Silk University
  22. Dokuz Eylul University
  23. Ege University
  24. Izmir University of Economics
  25. Mediterranean University
  26. Anatolian University
  27. Celal Bayar University
  28. Cukurova University
  29. Dumlupınar University
  30. Gaziantep University
  31. Giresun University
  32. Inonu University
  33. Kahramanmaras Sutcu Imam University
  34. Mersin University
  35. Nigde University
  36. Sakarya University
  37. Selcuk University
  38. Suleyman Demirel University
  39. Usak University
  40. Pamukkale University
  41. Ordu University

فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاه طراحی لباس در ترکیه

فارغ التحصیلان دانشگاه طراحی لباس در ترکیه این فرصت را دارند که در بخش هایی مانند طراحی، خانه مدل، P&D ، R&D، مدیریت برند، خانه های مد، آژانس های مد، استودیوهای طراحی، شرکت هایی که لباس طراحی می کنند و الگوهای لباس را توسعه می دهند، دفاتر مشاوره مد، طراح و توسعه محصول، بتوانند به عنوان یک مشاور و توسعه دهنده محصول و یا پژوهشگر کار کنند.

فارغ التحصیلان دانشگاه طراحی مد در ترکیه همچنین می توانند به طور مستقل یا به عنوان طراح در یک شرکت در زمینه های مد، بافندگی، الگوی چاپ و پارچه و طراحی جواهرات و اکسسوری در سطح ملی و بین المللی کار کنند. علاوه بر این فارغ التحصیلان دانشگاه طراحی لباس در ترکیه می توانند در زمینه های تخصصی مانند مدیریت محصول، مدیریت برند، خرید، بازاریابی، کنترل کیفیت در گروه های خرده فروشی فعالیت کنند.

میزان درآمد پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های طراحی لباس

متوسط حقوق طراحان لباس پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های طراحی لباس بین 3300 تا 3800 لیر است. با این حال، طراحان پیشرفته ای که در شرکت های خصوصی کار می کنند می توانند ماهیانه 10 هزار لیر یا حتی بیشتر درآمد کسب کنند.

دانشگاه طراحی لباس در استانبول

بیشترین بخش طراحی مد در دانشگاه های ترکیه در استانبول است و در زیر می توانید لیست دانشگاه طراحی لباس در استانبول را مشاهده فرمایید.

  • Beykent University (دانشگاه بیکنت)
  • Halic University (دانشگاه هالیچ)
  • Isik University (دانشگاه ایسیک)
  • Istanbul Arel University (دانشگاه آرل استانبول)
  • Istanbul Aydin University (دانشگاه آیدین استانبول)
  • Istanbul Bilgi University (دانشگاه بیلگی استانبول)
  • Istanbul Technical University (دانشگاه فنی استانبول)
  • Maltepe University (دانشگاه مالتپه)
  • Marmara University (دانشگاه مرمره: فارغ التحصیلان مشهور: Özgür Masur ، lemzlem Süer ، Burçe Bekrek)
  • Mimar Sinan Fine Arts University (دانشگاه هنرهای زیبا میمار سنان، فارغ التحصیلان معروف: Hatice Gökçe ، Tuvana Büyükçınar ، Özlem Kaya)
  • Nisantasi University (دانشگاه نیسانتاسی)
  • Okan University (دانشگاه اوکان)
  • Yeditepe University (دانشگاه یدیتپه، فارغ التحصیلان معروف: نازلی بوزداغ، نیهان پکر، گیرای سپین)

شرایط تحصیل در دانشگاه طراحی لباس در ترکیه

به طور کلی دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه طراحی لباس در ترکیه بر اساس ترتیب اولویت در نمره آزمون ورودی آموزش عالی YGS-5 توسط مرکز انتخاب و استقرار دانشجو (ÖSYM) در برنامه طراحی لباس قرار می گیرند.

شرایط تحصیل در دانشگاه طراحی لباس در ترکیه
شرایط تحصیل در دانشگاه طراحی لباس در ترکیه

بر اساس اصل یادگیری مادام العمر، دانشگاه های طراحی لباس دوره هایی را که قبلا در موسسه ای دیگر گذرانده شده است، به رسمیت می شناسد و اگر نتایج یادگیری این دوره ها با برنامه ثبت شده در دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه مطابقت داشته باشد، آنها را از اعتبار فارغ التحصیلی معاف می کند.

برای به دست آوردن مهارت در این زمینه و فارغ التحصیلی از دوره کارشناسی برنامه طراحی لباس، گذراندن تمام دوره ها با 240 اعتبار ECTS در برنامه دوره و داشتن معدل حداقل 2.00 از 4.00 در پایان دوره کارآموزی تابستان در طول 30 روز کاری (8 واحد ECTS) نیاز است.

آزمون ورودی دانشگاه های طراحی لباس

آزمون ورودی دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه یک آزمون مهارت یا طراحی عملی است. در این آزمون دانشجویان از لحاظ داشتن خلاقیت هنری برای ورود به این عرصه بررسی می کنند که شرط اول دانشگاهی است که می خواهند در آن تحصیل کنند. ملاک ورودی دانشگاههای مختلف متفاوت است. یک دانشگاه ملاک خود را آزمون پرسپکتیو، دیگری بر اساس نمونه کارها و رزومه و دیگری بر مبنای اصول رنگ شناسی قرار می دهد. در حالت کلی می توان گفت در دو بخش آزمون مهارت عملی از متقاضیان رشته طراحی لباس در ترکیه گرفته می شود.

در مرحله ی اول که تست طراحی است قدرت دست و ترسیم دانشجو اندازه گرفته می شود و بدین صورت است که آیا دانشجو آنچه که می بیند را می تواند به درستی روی کاغذ بیارود.

در مرحله دوم که طراحی ذهنی نام دارد به داوطلب یک موضوع داده می شود و از وی می خواهند تا واقعه یا مفهومی را در ارتباط با آن به تصویر بکشد. مسلما این مرحله قدرت تخیل و خلاقیت دانشجوها را نشان می دهد، برای همین مقداری پیچیده تر است و تا حدودی می توان گفت که مهمتر نیز هست.

مدارک لازک برای اخذ پذیرش دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه

مدارک لازک برای اخذ پذیرش دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه به شرح زیر می باشند:

  • دیپلم دبیرستان یا تحصیلات متوسطه (معدل 14 به بالا)
  • فتوکپی گذرنامه
  • 6 عکس پاسپورتی رنگی
  • اصل گواهی معادل سازی (که باید از وزارت آموزش ترکیه یا سفارت ترکیه در کشور متقاضی اخذ شود، که نشان می دهد مدرک دبیرستان آنها معادل دیپلم دبیرستان های ترکیه است)
  • کارت شناسایی
  • مدارک تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی (برای مثال تافل یا آیلتس)

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های طراحی لباس

دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های طراحی لباس ترکیه بر اساس نتایج آزمون کتبی و عملی خود می توانند از مزایای بورسیه تحصیلی از 25% تا پرداخت کل شهریه تحصیل برخوردار شوند.

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های طراحی لباس
بورسیه تحصیلی در دانشگاه های طراحی لباس

هزینه تحصیل در رشته های طراحی لباس در ترکیه

این برنامه چهار ساله است و برای سال تحصیلی 2021 – 2022، شهریه در دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه 12000 لیر برای سال اول ( ترم پاییز و بهار ) ، 6000 لیر برای سال دوم ( ترم پاییز ) و 12000 لیر برای سال سوم است (ترم پاییز و بهار).

این هزینه ها متشکل از شهریه دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه و هزینه های پایه و هزینه ثبت نام در ترکیه است و تخمین زده می شود که هزینه دانشجویی برای خوابگاه، غذا، کتاب و لوازم التحریر و نیازهای شخصی در طول مدت تحصیل تقریبا 10000 لیر در هر دوره تحصیلی باشد.

هزینه های تحصیل سالانه که در بالا ذکر شد، شامل تحصیلات دوره کارشناسی است. هزینه تحصیل دانشجویان برای کالج در دوره مقدماتی انگلیسی در ترکیه برای سال تحصیلی 2021 – 2022، 90000 لیر خواهد بود.

نتایج آزمون TOEFL iBT که در ترکیه گرفته می شود فقط در صورتی معتبر است که از دانشگاه های دولتی و مراکز آزمون TOEFL دانشگاه های خصوصی دریافت شده باشد.

فرصت های تحصیلی در مقطع فوق لیسانس و دکترا طراحی لباس

فارغ التحصیلان می توانند پس از تحصیل در مقطع کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را دنبال کنند، دستیار تحقیق شوند و حرفه آکادمیک داشته باشند.

دانشجویان بسته به رشته تحصیلی یا شاخه صنعت می توانند مطالعات خود را روی یک موضوع خاص متمرکز کند. به عنوان مثال، طراحی لباس (لباس کودکانه، لباس مردانه، لباس زنانه، لباس چرمی و غیره)، طراحی پارچه و طراحی لوازم اکسسوری مد.

شرایط اخذ اقامت برای تحصیل در ترکیه

دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه را دارند، به ویزای دانشجویی احتیاج دارند و تنها دانشجویان زیر از داشتن ویزای تحصیلی ترکیه معاف هستند:

  • دانشجویان از جمهوری شمالی قبرس؛
  • دانشجویانی که والدین آنها با ویزای کار و اجازه اقامت در ترکیه زندگی می کنند؛
  • دارندگان بلو کارت؛

برای دریافت ویزای دانشجویی ترکیه به منظور تحصیل در دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه، فرد باید شخصاً به نزدیکترین سفارت ترکیه یا کنسولگری ترکیه در کشور خود درخواست دهد. متقاضی قبل از ورود به ترکیه باید ویزای دانشجویی خود را دریافت کند.

شرایط اخذ اقامت برای تحصیل در ترکیه
شرایط اخذ اقامت برای تحصیل در ترکیه

متقاضی پس از ورود به ترکیه، باید درخواست اجازه اقامت کند که به او اجازه می دهد بیش از 90 روز در این کشور اقامت داشته باشد. فرد در روز حضور در کنسولگری یا سفارت ترکیه، در یک مصاحبه کوتاه با یک افسر کنسولی شرکت خواهد کرد. آنها در مورد برنامه های تحصیلی و سفر به ترکیه چند سوال از او خواهند پرسید.

این مصاحبه بر روی گرفتن ویزا تأثیر می گذارد، بنابراین مهم است که احساس خوبی ایجاد شود. همچنین قبل از گرفتن وقت سفارت ترکیه باید اطمینان حاصل شود که فرد تمام مدارک مورد نیاز را دارد؛ زیرا نداشتن یک مدرک هم، به معنای رد درخواست است.

سخن آخر

آموزش طراحی لباس که شامل بسیاری از رشته های علمی و هنری است، با هدف آموزش هنرمندان حرفه ای در زمینه بافت، چاپ، مد و طراحی اکسسوری طراحی شده است. این برنامه در دانشگاه های طراحی لباس به مدت چهار سال، علاوه بر دوره های آموزش مقدماتی و طراحی حرفه ای، آموزش های پشتیبانی شده توسط دوره های فرهنگ هنر، کنفرانس های مختلف علوم هنری، سمینارها، سفرهای فنی و کارآموزی با کار تکمیل می شود.

در دانشگاه های طراحی لباس کارگاه بافندگی، کارگاه الگو، کارگاه مد و کارگاه رایانه نیز وجود دارد. فارغ التحصیلان دانشگاه های طراحی لباس می توانند به عنوان طراحان نساجی و مد در کارخانه های نساجی بخش دولتی یا خصوصی یا استودیوهای الگوی مستقل یا به عنوان کارکنان آموزش در بخش های طراحی پارچه و مد دانشگاه ها استخدام شوند.

چنانچه شما نیز علاقه مند به تحصیل در این رشته در دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه می باشید، مشاوران موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد می توانند تمام اطلاعات مورد نیاز برای تحصیل در رشته طراحی لباس در ترکیه و نیز اطلاعات جامع در خصوص ویزای تحصیلی ترکیه را در اختیارتان قرار دهند.

سوالات متداول در خصوص دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه

  1. مدت زمان تحصیل در دانشگاه های طراحی اباس در ترکیه چقدر زمان می برد؟

    در مقطع کاردانی دو سال و در مقطع کارشناسی چهار سال زمان می برد.

  2. بهترین دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه کدام ها هستند؟

    دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه مرمره، دانشگاه استانبول بیلیگی، یدتپه و آتیلیم از بهارین دانشگاه های طراحی لباس می باشند.

  3. آیا امکان شرکت در دوره های آمادگی زبان قبل از تحصیل رشته طراحی لباس در ترکیه وجود دارد؟

    بله، دانشجویان می توانند ابتدا در دوره های آمادگی زبان شرکت کنند.

  4. آیا امکان کار پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه وجود دارد؟

    بله، پس از فارغ التحصیلی می توان در این کشور به عنوان طراح کار کرد.

  5. ساختار آموزشی طراحی لباس در ترکیه درباره چه موضوعاتی است؟

    ساختار آموزش در زمینه بافت، چاپ، مد و طراحی اکسسوری می باشد.

  6. هزینه تحصیل در رشته های طراحی لباس در ترکیه چقدر است؟

    هزینه تحصیل رد دانشگاه های طراحی لباس حدود 12000 لیر در سال (6000 لیر در ترم) می باشد.

  7. بهترین و بیتشرین دانشگاه های طراحی لباس در ترکیه در کدام شهر یافت می شود؟

    بهترین و بیشترین دانشگاه های طراحی لباس در شهر استانبول آن یافت می شود.

  8. میزان درآمد طراحان لباس پس از فارغ التحصیلی از رشته طراحی لباس در ترکیه چقدر است؟

    میزان درآمد فارغ التحصیلان دانشگاه های طراحی لباس بین 3300 تا 3800 لیر و در شرکت های خصوصی معروف تا 10000 لیر می باشد.

  9. آیا امکان ادامه تحصیل فوق لیسانس و دکترا در طراحی لباس ترکیه وجود دارد؟

    بله، امکان ادامه تحصیل در این مقاطع نیز در دانشگاه های طراحی لباس وجود دارد.

  10. آیا آزمون ورودی طراحی لباس در ترکیه دارای قسمت عملی است؟

    بله، آزمون ورودی دانشگاه های طراحی لباس دارای قسمت عملی نیز است.

  11. آیا تحصیل طراحی لباس در ترکیه دارای دوره کارآموزی است؟

    بله، دانشگاه های طراحی لباس دارای کارآموزی دوره تابستان می باشند.

اسکرول به بالا