071-91009294  | 021-88724227  |

دانشگاه بیلکنت ترکیه | شرایط تحصیل در رشته های مختلف

دانشگاه بیلکنت ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

دانشگاه بیلکنت ترکیه یکی از دانشگاه های مشهور ترکیه با سابقه علمی درخشان و رنکینگ بسیار عالی در بین دانشگاه های آسیا و ترکیه می باشد. دانشگاه بیکنت با توجه به امکانات علمی و رفاهی و بورسیه های بسیار عالی، مورد توجه بسیاری از دانشجویان خارجی در سراسر دنیا قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت به سایت موسسه میرداماد مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر:

تحصیل در ترکیه

پیشینه تاریخی دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت ترکیه در تاریخ 20 اکتبر 1984 توسط İhsan Doğramacı (1915 – 2010) از طریق قطعنامه مشترک بنیاد آموزش و پرورش، بنیاد علوم و تحقیقات و بنیاد بهداشت تاسیس شد. هدف این دانشگاه ایجاد یک مرکز تعالی در آموزش عالی و تحقیقات بود. نام “Bilkent” هدف بنیانگذار را نشان می دهد؛ زیرا نام اختصاری bilim kenti ترکی برای “شهر علم و دانش” است.

کتابخانه دانشگاه بیکنت گسترده ترین کتابخانه دانشگاهی کشور است. ساخت اقامتگاه برای کادر علمی، سفره خانه ها، خوابگاه های دانشجویی، ساختمان اتحادیه دانشجویی و ساختمان های مختلف دانشگاهی در این دانشگاه بنا نهاده شده اند.

دانشگاه بیلکنت استانبول اولین دانشجویان خود را در سال 1986 پذیرفت. در آن سال 386 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود داشت. در حال حاضر بیش از 12000 دانشجو در 9 دانشکده، دو مدرسه کاربردی چهار ساله، دانشکده زبان انگلیسی و سه دانشکده تحصیلات تکمیلی وجود دارند. در این میان دانشجویان بین المللی و دانشجویان تبادل از 73 کشور جهان هستند. حدود 64٪ از دانشجویان از انواع بورسیه ها بهره مند می شوند.

از همان ابتدا، ساختار دانشگاه برای اعضای اتحادیه دانشجویی به عنوان اعضای رأی دهنده در کمیته های اداری مدارس مختلف و همچنین سنا دانشگاه پیش بینی شده بود. رویه ارزیابی دانشجویان از دوره ها و مدرسان، در آن زمان که در ترکیه معمول نبود، ایجاد شد.

در تلاش برای ارتقا غنی سازی برنامه های آموزشی و پژوهشی، دانشگاه بیکنت استانبول وارد پروژه های مشترک و برنامه های تبادل با بسیاری از دانشگاه ها شده است.

در صورتی که علاقمند به تحصیل پزشکی در ترکیه هستید می توانید با مشاوران ما در این موسسه تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

امکانات دانشگاه بیلکنت ترکیه

برای تأمین نیازهای رو به گسترش دانشگاه، ساخت و ساز در طول سال های پذیرش دانشجویان ادامه داشته است. امروزه ساختمان ها و تسهیلات شامل دانشکده ها و دپارتمان ها، مراکز تحقیقاتی، کلاس های مدرن، آزمایشگاه های پیشرفته علوم و مهندسی، استودیوهای هنری، مرکز رایانه، مرکز بهداشت، سالن های ورزشی و استخر سرپوشیده المپیک، خوابگاه ها، مسکن اساتید، کافه ها و رستوران ها، سالن کنسرت بیلکنت برای ارکستر سمفونیک بیلکنت، سالن شنای آزاد اودئون که میزبان 4000 نفر است.

رنکینگ دانشگاه بیلکنت ترکیه

دانشگاه بیلکنت استانبول در رتبه بندی شانزدهم در QS Emerging Europe and Asia Central Rankings (2020) و رتبه 82 در Times Higher Education Asia Rankings University (2019) قرار گرفت. دانشگاه بیکنت استانبول همچنین به عنوان یکی از بالاترین دانشگاه های ترکیه در رتبه بندی اشتغال به کار فارغ التحصیلان QS (2020) نامگذاری شده است.

دانشگاه بیکنت رتبه 54 دانشگاه های آسیا را در رتبه بندی دانشگاه Times Higher Education Asia به دست آورده است و در میان سه دانشگاه برتر ترکیه در این لیست قرار گرفته است.

رتبه بندی دانشگاه های THE Asia 2018، که لیستی از 359 دانشگاه برتر آسیا را تهیه می کند، بر اساس همان معیارهای رتبه بندی دانشگاه های جهانی است، اما با تغییراتی برای بهتر نشان دادن ویژگی های دانشگاه های آسیا است. آنها با به کارگیری 13 شاخص عملکرد مجزا، دانشگاه های کلاس جهانی قاره را در تمام ماموریت های اصلی خود قضاوت می کنند. معیار هایی که شامل آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی می باشند.

رنکینگ دانشگاه بیلکنت ترکیه
رنکینگ دانشگاه بیلکنت ترکیه

پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه بیلکنت

کلیه دانشجویان بین المللی که می خواهند برای یک دوره کارشناسی به دانشگاه بیلکنت مراجعه کنند، باید مستقیماً به دفتر دانشجویان بین المللی بیلکنت بروند. امتحانات و دیپلم های مختلف بین المللی و ملی برای ارزیابی متقاضیان استفاده می شود. پذیرش های تحصیلی ترم پاییز از 3 فوریه تا 19 ژوئیه می باشد. دانشگاه بیلکنت مدارک بین المللی را که در ادامه ذکر شده است را می پذیرد:

SAT

آزمون استدلال: حداقل نمره 900 از 1600 در بخش “ریاضی” و “مطالعه انتقادی”

آزمون موضوعی: حداقل 500 از 800 نمره در حداقل دو بخش مربوط به رشته مورد نظر

دیپلم بین المللی (IB)

حداقل نمره دیپلم 28 از 45. حداکثر یک موضوع HL مربوط به برنامه مورد درخواست.

المپیادهای بین المللی علمی

دارندگان مدال طلا، نقره یا برنز در المپیادهای بین المللی علمی شناخته شده توسط TÜBİTAK (شورای تحقیقات علمی و فنی ترکیه) شرایط پذیرش در دانشگاه بیلکنت ترکیه را دارند.

از دانشجویانی که در دانشگاه پذیرفته شده اند خواسته می شود نسخه اصلی کلیه اسناد ارسالی را همراه با درخواست خود ارسال کنند. دانشگاه بیلکنت حق تأیید صحت نمرات امتحانی را دارد.

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیلکنت ترکیه

متقاضیانی که مدارک لازم را دارند، می توانند در برنامه های کارشناسی ارشد دانشگاه بیلکنت پذیرفته شوند. هر بخش از این دانشگاه معیارهای خاص خود را برای پذیرش تعیین می کند. در ادامه برخی از شرایط پذیرش یکسان برای همه بخش ها ذکر شده است:

  • تمامی متقاضیان باید در آزمون ALES ( آزمون ورودی پرسنل دانشگاهی و کارشناسی) شرکت کنند یا نمرات GRE را ارائه دهند. نمرات GMAT برای ورود به برنامه های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی مورد نیاز است.
  • تسلط به نوشتار و گفتار در زبان انگلیسی. هر بخش لیست آزمون های پذیرفته شده مخصوص به خود را دارد.
  • کپی برابر با اصل مدارک باید ارسال شوند.
  • توصیه نامه از سوی مدرسان یا سایر افراد واجد شرایط برای ارزیابی توانایی دانشگاه باید ارائه شوند.

شهریه دانشگاه بیلکنت ترکیه مقطع کارشناسی ارشد

شهریه دانشگاه بیلکنت ترکیه سالانه برای دانشجویان بین المللی 14500 دلار (شامل مالیات بر ارزش افزوده) می باشد.

کمک هزینه مالی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیلکنت

در حال حاضر حدود 90 درصد از دانشجویان کارشناسی ارشد پشتیبانی مالی دریافت می کنند. کمک های مالی به صورت شهریه یا شهریه به همراه کمک هزینه ماهیانه ارائه می شود. مبلغ کمک هزینه زندگی به صورت سالانه مشخص می شود.

پذیرش در دانشگاه و کمک های مالی، بر اساس پیشرفت تحصیلی و عملکرد علمی، بدون توجه به جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب، سن، منشأ ملی یا ناتوانی جسمی، ارائه می شود.

مهارت در زبان انگلیسی برای دانشگاه بیلکنت ترکیه

ساختار آموزش در دانشگاه بیلکنت به زبان انگلیسی است. دانشجویانی ممکن است نتایج حاصل از یکی از امتحانات بین المللی شناخته شده را ارائه دهند یا پس از ورود و ثبت نام در آزمون Bilicent’s Proficiency in Academic English (PAE) در دانشگاه انگلیسی شرکت کنند. دانشجویانی که نمی توانند شرایط لازم را کسب کنند باید در برنامه آمادگی زبان انگلیسی شرکت کنند.

مهارت در زبان انگلیسی برای دانشگاه بیلکنت ترکیه
مهارت در زبان انگلیسی برای دانشگاه بیلکنت ترکیه

امتحانات خارجی شناخته شده و نمرات مورد نیاز عبارتند از:

  • آیلتس – به طور کلی 6.5 ، با حداقل 5.5 در هر بخش(برگه نمره آیلتس باید مستقیماً از مرکز آزمون به دانشگاه بیلکنت ارسال شود)
  • TOEFL iBT – در کل 87 (صفحه نمره تافل باید مستقیماً از ETS به دانشگاه بیلکنت ارسال شود)
  • نتایج امتحانات خارجی باید در زمان اعتبار دو ساله آنها هنگام ثبت نام باشد.
  • دانشکده زبان انگلیسی دانشگاه بیلکنت حق بررسی اعتبار نتایج آزمون و عدم پذیرش نتیجه را برای خود محفوظ می داند.

اسناد مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه بیلکنت ترکیه

پس از قبولی در دانشگاه بیکنت استانبول، مدارک زیر برای تکمیل ثبت نام لازم می باشد:

  • فتوکپی از صفحات گذرنامه شامل: الف) اطلاعات شناسایی ، ب) مهر آخرین تاریخ ورود به ترکیه و برای دانشجویان از کشورهایی که از ورود ویزا به ترکیه معاف نیستند  ج) ویزای صادر شده توسط کنسولگری ترکیه در کشور مبدأ؛
  • دانشجویانی که در ترکیه زندگی می کنند، باید فتوکپی اجازه اقامت خود را ارسال کنند؛
  • دانشجویانی که هنگام ثبت نام در دانشگاه زیر 18 سال سن دارند ملزم به ارائه “نامه رضایت والدین” (“Muvaffakatname” به زبان ترکی) هستند. والدین باید رضایت نامه و شناسنامه را در کشور خود صادر کنند. آنها موظفند اظهار کنند که در نامه رضایت نامه اجازه می دهند فرزندشان به ترکیه سفر کند و در ترکیه اقامت و تحصیل کند. رضایت نامه و گواهی تولد باید دارای ضمانت نامه و ترجمه ترکی باشد که توسط یک دفاتر اسناد رسمی تأیید شده باشد؛
  • پنج عکس بیومتریک (گرفته شده در 6 ماه گذشته، با زمینه سفید ساده)؛
  • اصل مدارک دبیرستان؛
  • دانشجویانی که دیپلم دبیرستان ندارند، نمی توانند در دانشگاه بیلکنت ثبت نام کنند؛
  • “گواهی معادل سازی” دیپلم دبیرستان، این گواهی یک شرط قانونی است که تأیید می کند دیپلم دبیرستان معادل دیپلم دبیرستان ترکیه است؛
  • قبل از عزیمت به ترکیه، دانشجو می تواند این گواهی را از کنسولگری ترکیه در کشور خود یا پس از ورود دانشجو، از وزارت آموزش ملی جمهوری ترکیه به آدرس زیر دریافت کند؛
  • برای درخواست مدارک معادل سازی دانش آموزان باید مدرک اصلی دبیرستان و کارنامه ای را ارائه دهند که در آن تمام دوره های تحصیل شده در دبیرستان شامل نمرات و ساعت اعتبار برای هر یک همراه با ترجمه به زبان انگلیسی یا ترکی باشد؛
  • در صورت بارگذاری در طول برنامه، برگه های اصلی نمره امتحان (SAT ، سطح پیشرفته GCE ، IB و غیره) لازم است؛
  • نمرات رسمی SAT قبل از ثبت نام در ماه سپتامبر باید مستقیماً از هیئت کالج به دانشگاه بیکنت ارسال شود؛
  • برگه های نمره آزمون مهارت زبان انگلیسی (IELTS / TOEFL) باید قبل از ثبت نام در ماه سپتامبر، مستقیماً از موسسات مرتبط به دانشگاه بیلکنت ارسال شود؛
  • فتوکپی گزارش نمره امتحان نیز باید هنگام ثبت نام ارسال شود؛
  • رسید پرداخت شهریه. دانشجویان باید قبل از ثبت نام شهریه ترم پاییز خود را پرداخت کنند؛
  • پرینت از “نامه پذیرش” رسمی که توسط دانشگاه برای شما ارسال شده است؛

شهریه دانشگاه بیلکنت ترکیه

با تصمیم ریاست جمهوری جمهوری ترکیه در تاریخ 30 آگوست 2020، مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده) اعمال شده برای خدمات آموزشی از 8٪ به 1% کاهش می یابد. بر این اساس، هزینه های تحصیل در ترم های پاییز و بهار دانشگاه بیلکنت ترکیه 2020-21 به شرح زیر است:

هزینه تحصیل برای سال تحصیلی 2020 – 2021 (شامل 1٪ مالیات بر ارزش افزوده):

  • پذیرفته شده قبل از سال 2016، 13،046 دلار است.
  • پذیرفته شده از سال 2016 به بعد از آن 13،560 دلار است.

شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت

در ادامه به بررسی شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت به دانشجویان متقاضی بورسیه خواهیم گفت:

دانشجویان متقاضی کمک مالی با توجه به نمرات دبیرستان، نمرات امتحانات ملی /بین المللی، انتخاب برنامه و سایر معیارهای علمی مربوطه ارزیابی می شوند.

متقاضیان واجد شرایط بورسیه از پرداخت شهریه جزئی یا کامل مستثنی می شوند. بورسیه های معافیت از پرداخت شهریه در پنج سطح اعطا می شود. بورسیه های اسکان برای تعداد محدودی از دانشجویان برتر که بورسیه کامل معافیت از تحصیل هستند، در دسترس است.

دانشجویان می توانند برای حداکثر 4 ترم در برنامه آمادگی انگلیسی و حداکثر برای 10 ترم در برنامه های کارشناسی 4 ساله از بورسیه تحصیلی معافیت از شهریه بهره مند شوند. بورسیه های اسکان حداکثر تا 8 ترم ارائه می شود.

دانشجویان دارای بورسیه تحصیلی محل اقامت موظفند، حداقل معدل سالانه 2.50 از 4.00 را حفظ کنند. دانشجویانی که نتوانند این شرط را برآورده کنند، بورسیه تحصیلی ترکیه خود را از دست می دهند. اگر معدل سالانه آنها کمتر از 2.00 باشد، بورس تحصیلی آنها دو سطح کاهش می یابد.

شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت
شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت

حضور در کلیه سخنرانی ها و فعالیت های دانشگاهی برای همه دانشجویان بورسیه اجباری است، حتی اگر مدرس دوره حضوری رسمی نداشته باشد یا حداقل سطح حضور را مشخص نکند. در صورت حضور ضعیف، بورسیه ها می توانند هر زمان موقتاً به حالت تعلیق درآیند.

اگر دانشجوی بورسیه مشمول قرار انضباطی شود، بسته به تخلف انضباطی و مجازات اعمال شده، ممکن است بورسیه تحصیلی فعلی وی کاهش داده شود یا لغو شود.

سخن آخر

ما در این مقاله به بررسی شرایط دانشگاه بیلکنت ترکیه یکی از دانشگاه های بسیار قوی در ترکیه و آسیا پرداختیم و از امکانات و شرایط پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صحبت کردیم. همچنینی از مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه بیلکنت و همچنین شهریه و شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت نیز مطالبی را ارائه کردیم.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به ترکیه یا تحصیل در دانشگاه بیلکنت ترکیه و شهریه این دانشگاه با موسسه میرداماد ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول در ارتباط با دانشگاه بیلکنت ترکیه

  1. دانشگاه بیلکنت چند دانشکده و موسسه وابسته دارد؟

نه دانشکده، دو مدرسه کاربردی چهار ساله، دانشکده زبان انگلیسی و سه دانشکده تحصیلات تکمیلی

  1. رنکینگ دانشگاه بیلکنت ترکیه چند می باشد؟

دانشگاه بیلکنت استانبول در رتبه بندی QS Emerging Europe and Asia Central Rankings 16 ام شد.

  1. ددلاین پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در دانشگاه بیکنت کی می باشد؟

پذیرش های تحصیلی ترم پاییز از 3 فوریه تا 19 ژوئیه می باشد.

  1. نمره آزمونSAT برای پذیرش در در دانشگاه بیکنت چند می باشد؟

آزمون استدلال حداقل نمره 900 از 1600 و آزمون موضوعی حداقل 500 از 800 نمره

  1. متقاضیان ورود به دوره کارشناسی ارشد دانشگاه بیکنت استانبول باید چه آزمونی را قبول شوند؟

تمامی متقاضیان باید در آزمون ALES (آزمون ورودی پرسنل دانشگاهی و کارشناسی) شرکت کنند یا نمرات GRE را ارائه دهند.

  1. دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در دانشگاه بیکنت استانبول چه آزمونی را باید پشت سر بگذارند؟

نمرات GMAT برای ورود به برنامه های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی مورد نیاز است.

  1. شهریه دانشگاه بیلکنت ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد چقدر می باشد؟

شهریه دانشگاه بیلکنت ترکیه سالانه برای دانشجویان بین المللی14500 دلار (شامل مالیات بر ارزش افزوده) می باشد.

  1. نمره زبان برای پذیرش در دانشگاه بیلکنت ترکیه چند می باشد؟

آیلتس به طور کلی 6.5 ، با حداقل 5.5 در هر بخش و تافل در کل 87

  1. شرایط بورسیه دانشگاه بیلکنت ترکیه برای دانشجویان چه می باشد؟

    دانشجویان متقاضی کمک مالی با توجه به نمرات دبیرستان، نمرات امتحانات ملی یا بین المللی، انتخاب برنامه و سایر معیارهای علمی مربوطه ارزیابی می شوند.

  2. مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه بیکنت استانبول چه می باشد؟

    مدارک شناسایی، دیپلم دبیرستان، نتیجه آزمون زبان، رسید پرداخت شهریه و…

  3. هزینه کلی تحصیل برای سال تحصیلی 2020 – 2021 در دانشگاه بیکنت استانبول چقدر می باشد؟

13600 دلار در سال هزینه کلی است.

اسکرول به بالا