071-91009294  | 021-88724227  |

دانشگاه بوغازایچی ترکیه | مراحل ثبت نام + دانشکده ها و رشته ها

دانشگاه بوغازایچی ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

دانشگاه بوغازایچی ترکیه برترین دانشگاه ترکیه در رده بندی دانشگاه های ملی با داشتن امکانات علمی و رفاهی بسیار عالی برای تحصیل در ترکیه قرار گرفته است. با توجه به دانشکده ها و تنوع رشته های دانشگاه بوغازایچی، تعداد زیادی از دانشجویان قصد دریافت پذیرش در این دانشگاه را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط پذیرش و شهریه دانشگاه بغازیچی به موسسه میرداماد مراجعه کنید.

مهاجرت به ترکیه

تحصیل در ترکیه

معرفی دانشگاه بوغازایچی ترکیه

دانشگاه بوغازایچی ترکیه (به ترکی: Boğaziçi Üniversitesi) یک دانشگاه تحقیقاتی بزرگ در استانبول، ترکیه است. پردیس اصلی آن در ضلع اروپایی تنگه بسفر واقع شده است. این دانشگاه چهار دانشکده و دو مدرسه دارد. زبان آموزشی در این دانشگاه انگلیسی است. علیرغم اینکه هیچ بیانیه رسمی وجود ندارد، از این دانشگاه همچنین بعنوان “دانشگاه بسفر” یاد می شود.

دانشگاه بوغازایچی استانبول به عنوان رابرت کالج در سال 1863 تأسیس شد. این دانشگاه اولین موسسه آموزش عالی آمریکایی است که در خارج از ایالات متحده تاسیس شده است. اگرچه امروزه تحت مدیریت کاملاً ترکیه است، اما این دانشگاه هنوز ارتباطات خود را با سیستم آموزشی آمریکا حفظ کرده است.

دانشگاه بغازایچی با داشتن بیشترین تعداد متقاضی از طریق کنکور دانشگاه ترکیه، بالاترین رتبه را در ترکیه دارد و این دانشگاه را به منتخب دانشگاه دولتی ترکیه تبدیل می کند. دوره های معروف مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع است و همچنین دارای بهترین برنامه های علمی کاربردی، آموزشی، مهندسی و علوم اجتماعی در ترکیه است.

فقط 800 نفر برتر از حدود 1.8 میلیون شرکت کننده در آزمون ورودی سالانه دانشگاه ترکیه (TYT-AYT) برای ثبت نام در این رشته ها در دانشگاه پذیرفته می شوند. برای پذیرش در سایر دوره های تحصیلی، معمولاً باید در 1٪ برتر کنکور دانشگاه نیز قرار داشته باشید. این به دانشگاه بغازاچی اجازه می دهد تا بسیاری از دانشجویان با بالاترین امتیاز را جذب کند.

پردیس های دانشگاه بوغازایچی ترکیه

دانشگاه بوغازایچی ترکیه با شش پردیس دانشگاهی در استانبول فعالیت می کند. چهار پردیس از این پردیس ها (پردیس جنوبی، پردیس شمالی، پردیس هیسار و پردیس اوچاکساوار) نزدیک به یکدیگر هستند و بر روی تپه ای در منطقه مرفه ببک در سمت اروپایی استانبول واقع شده اند و مشرف به تنگه بسفر واقع شده اند. کندی لژ، به نام جان اف کندی، در پردیس جنوبی واقع شده است و به عنوان یک مرکز استقبال برای بازدید از اساتید و کارمندان عمل می کند. پردیس Kandilli درست روبروی ساحل واقع در سمت آسیایی استانبول (در Çengelköy) واقع شده است و میزبان رصدخانه Kandilli و موسسه تحقیقات زلزله (KOERI) است. جدیدترین پردیس دانشگاه در کیلیوس در ساحل دریای سیاه است و یک ساحل خصوصی در آن وجود دارد. پردیس جنوبی محبوب ترین پردیس در بین دانشجویان و بازدیدکنندگان است.

پردیس های دانشگاه بوغازایچی ترکیه
پردیس های دانشگاه بوغازایچی ترکیه

خوابگاه های دانشگاه 

این دانشگاه در دانشکده های مختلف خود ده خوابگاه دارد. خوابگاه های مردانه و خوابگاه های زنان در پردیس جنوبی واقع شده اند و از قدیمی ترین ساختمان های این مدرسه هستند. نام دیگر ساختمان خوابگاه مردان هملین هال است و خوابگاه زنان نیز با نام Zeynep-Ayşe Birkan Domitory Women معروف است.

با اقامت در این دو ساختمان تاریخی، دانشجویان این فرصت را پیدا می کنند که در زندگی اجتماعی و تاریخی فعال دانشگاه بوغازایچی استانبول شرکت کنند. در پردیس شمال چهار خوابگاه وجود دارد.

رتبه و رنکینگ دانشگاه بوغازایچی ترکیه

دانشگاه بوغازایچی استانبول رتبه 1 را در ترکیه و 197 را در سطح بین المللی بر اساس US News & World Report 2021 بهترین رتبه بندی دانشگاه های جهانی  و رتبه 5 را در میان دانشگاه های ترکیه با توجه به رتبه بندی دانشگاه جهانی آموزش عالی تایمز در سال 2021 کسب کرده است.

دانشکده ها و رشته های دانشگاه بوغازایچی

در ادامه به بررسی دانشکده ها و رشته های دانشگاه بوغازایچی خواهیم پرداخت:

دانشکده هنر و علوم

  1. شیمی
  2. تاریخ
  3. زبانشناسی
  4. ریاضیات
  5. زیست شناسی مولکولی و ژنتیک
  6. فلسفه
  7. فیزیک
  8. روانشناسی
  9. جامعه شناسی
  10. مطالعات ترجمه و تفسیر
  11. زبان و ادبیات ترکی
  12. زبان ها و ادبیات غربی

دانشکده اقتصاد و علوم اداری

  1. اقتصاد
  2. مدیریت
  3. علوم سیاسی و روابط بین الملل

دانشکده آموزش

  1. آموزش کامپیوتر و فناوری آموزشی
  2. علوم تربیتی
  3. آموزش زبان خارجی
  4. آموزش ابتدایی
  5. آموزش علوم و ریاضیات دبیرستان

دانشکده مهندسی

  1. مهندسی شیمی
  2. مهندسی عمران
  3. مهندسی رایانه
  4. مهندسی برق و الکترونیک
  5. مهندسی صنایع
  6. مهندسی مکانیک

دانشکده رشته های کاربردی

  1. سیستم های مدیریت اطلاعات
  2. تجارت بین المللی
  3. اداره گردشگری

دانشکده زبان های خارجی

  1. انگلیسی پیشرفته
  2. بخش آمادگی انگلیسی
  3. واحد زبانهای مدرن

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه بوغازایچی ترکیه

در اینجا به بررسی مدارکی که برای پذیرش در دانشگاه بوغازایچی استانبول مورد نیاز است خواهیم پرداخت:

  1. تکمیل و ارسال فرم پذیرش (فرم پذیرش در سایت دانشگاه بوغازایچی موجود می باشد)
  2. اصل مدارک دبیرستان
  3. دیپلم دبیرستان یا نامه رسمی تایید فارغ التحصیلی
  4. نمرات آزمون YSYS (برای شهروندان خارجی که تست های YSYS را شرکت کرده اند)
  5. نمرات آزمون SAT
  6. مستندات مهارت انگلیسی
  7. بیانیه هدف
  8. فتوکپی گذرنامه
  9. رسید هزینه درخواست
مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه بوغازایچی ترکیه
مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه بوغازایچی ترکیه

نمره آزمون SAT دانشگاه بوغازایچی ترکیه

داوطلبان دوره های کارشناسی باید نمرات خود را از SAT در زمینه های ریاضی و خواندن ارائه دهند. داوطلب باید حداقل نمره 35.5 از 40 را در آزمون “ریاضی” و نمره کل 65 را از 80 در “خواندن” SAT کسب کرده باشد.

نمره SAT دو سال معتبر است و می تواند برای اعمال حداکثر در سه بخش یا برنامه استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد SAT، لطفاً سایت دانشگاه بوغازایچی مراجعه کنید.

مهارت زبان برای پذیرش در دانشگاه بوغازایچی استانبول

مدرک آموزشی در دانشگاه بوغازایچی استانبول انگلیسی است. همه متقاضیان باید مستندات اثبات مهارت به زبان انگلیسی را ارائه دهند. دانشگاه بوغازایچی استانبول تعدادی از آزمون های استاندارد را برای این منظور به رسمیت می شناسد که به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

  • BUEPT

آزمون مهارت انگلیسی دانشگاه بوغازایچی ترکیه؛ اطلاعات مربوط به BUEPT و TWE را می توان در وب سایت دانشگاه بوغازایچی را دریافت نمود.

  • تافل

نمره تافل برای پذیرش در دانشگاه بوغازایچی ترکیه به شرح زیر است:

  • TOEFL (PBT) 550 ، TWE 4.5
  • TOEFL (CBT) 213 ، TWE 4.5
  • TOEFL (IBT) 79 ، TWE 22
  • آیلتس

نمره آیلتس برای پذیرش در دانشگاه بوغازایچی ترکیه به شرح زیر است:

آیلتس آکادمیک: 6.5

اعتبار نمرات برای دو سال پس از تاریخ آزمون معتبر است.

شهریه دانشگاه بغازیچی

هر سال تحصیلی، شورای اجرایی دانشگاه شهریه و هزینه هایی را که دانشجویان باید پس از تصویب مصوبه مربوطه توسط شورای وزیران، در هزینه های فعلی خدمات موسسات آموزش عالی پرداخت کنند، اعلام می کند.

شهریه دانشگاه برای برنامه های کارشناسی

شهریه دانشگاه بغازیچی برای هر ترم برنامه های کارشناسی به صورت زیر می باشد:

  • دانشکده آموزش: 154.50 لیر ترکیه
  • دانشکده هنر و علوم: 154.50 لیر ترکیه
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری: 170.00 لیر ترکیه
  • دانشکده مهندسی: 210.50 لیر ترکیه
  • دانشکده رشته های کاربردی: 103.00 لیر ترکیه

شهریه دانشگاه برای دوره تحصیلات تکمیلی

شهریه دانشگاه بغازیچی برای هر ترم دوره تحصیلات تکمیلی به صورت زیر می باشد:

برنامه های کارشناسی ارشد: 140.00 لیر ترکیه

برنامه های دکترا:  140.00 لیر ترکیه

پست دکترا: 140.00 لیر ترکیه

مراحل ثبت نام در دانشگاه بوغازایچی ترکیه

دانشجویانی که مشمول شهریه و هزینه نیستند، در تاریخ اعلام شده در تقویم دانشگاهی به سیستم ثبت نام دسترسی خواهند داشت. این دانشجویان می توانند در ترم مربوطه ثبت نام کرده و از حقوقی که به کلیه دانشجویان اعطا می شود، در صورت تأیید مشاور علمی برنامه درسی که در دوره ثبت نام مشخص شده در تقویم دانشگاهی تهیه و ارسال کرده اند، بهره مند شوند.

دانشجویانی که مشمول شهریه و هزینه می شوند، پس از انجام تعهدات مالی خود، می توانند به سیستم ثبت نام دسترسی پیدا کنند. آنها می توانند برای ترم مربوطه ثبت نام کرده و از حقوقی که به همه دانشجویان پس از تأیید مشاور علمی برنامه درسی که تهیه کرده اند و در دوره ثبت نام مشخص شده در تقویم دانشگاهی ارائه داده اند ، بهره مند شوند.

اگر دانشجویانی که مشمول شهریه هستند قبل از پرداخت شهریه سعی در دسترسی به سیستم BUIS/ OBIKAS داشته باشند، سیستم پیام خطای “پرداخت ناقص” را نمایش می دهد.

مراحل ثبت نام در دانشگاه بوغازایچی ترکیه
مراحل ثبت نام در دانشگاه بوغازایچی ترکیه

پرداخت ها را می توان از طریق دستگاه های خودپرداز، دفاتر بانکی یا بانکداری اینترنتی به بانک Garanti با استفاده از شماره دانشجویی، در دوره مشخص شده در تقویم دانشگاهی انجام داد. پرداخت ها نباید توسط EFT (انتقال الکترونیکی صندوق) یا هر نوع انتقال پول انجام شود. اگر در شرایط خاص توسط مقامات دانشگاه به غیر از این توصیه شده باشد، رسید پرداخت مربوطه باید تا زمان فارغ التحصیلی نگهداری شود.

هنگام پرداخت شهریه بصورت آنلاین (که می توان در پرداخت های جزئی انجام شوند)، گزینه شهریه (HRC) باید انتخاب شود. هیچ پرداختی غیر از HRC (شهریه) نباید انجام شود.

بورسیه تحصیلی دانشگاه بوغازایچی ترکیه

کمک هزینه محققان جوان شبکه اوترخت برای ارتقا و تقویت بیشتر پشتیبانی شبکه از دانشجویان و کارمندان و همچنین گسترش تحرک بین موسسات شبکه طراحی شده است.

در چارچوب کمک هزینه محققان جوان ، 1000 یورو (در کل) به هر دانشجو که ممکن است دیگر برنامه های بورس تحصیلی مانند ERASMUS + را نداشته باشد (به عنوان مثال مدت اقامت زیر 2 ماه است) ارائه می شود.

کمک هزینه تحصیلی محدود به تحقیقات تز در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا است. دانشجویان مجاز به گذراندن دوره ها نیز هستند. اما اولویت با دانشجویان دکتری “فقط تحقیق” خواهد بود.

از آنجا که دوره تحقیق از جمله برنامه های سازماندهی شده است، از دانشجویان انتظار می رود که زمینه های تحقیقاتی احتمالی دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کرده و استاد راهنما را خودشان پیدا کنند. دفتر روابط بین الملل ممکن است در یافتن استاد راهنما کمک کند اما در نظر گرفته می شود که این کار بخشی از پروژه دانشجو است و باید توسط دانشجو انجام شود.

پیش نیازها برای بورسیه تحصیلی

  • کارشناسی ارشد 6 ماه

مدارک لازم درخواست بورسیه

  • فرم درخواست
  • توصیه نامه توسط سرپرست و استاد
  • نامه پذیرش (توسط یک ناظر علمی/ هماهنگ کننده در موسسه میزبان)

سخن پایانی

دانشگاه بوغازایچی ترکیه با توجه به سابقه درخشان و رنکینگ بسیار عالی داخلی و خارجی، یکی از دانشگاه های منتخب کشور ترکیه برای دانشجویان خارجی می باشد. ما در این مقاله به بررسی دانشگاه بوغازایچی استانبول، شرایط و مدارک لازم برای پذیرش و شهریه دانشگاه بغازیچی پرداختیم.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در دانشگاه بوغازایچی ترکیه با موسسه میرداماد ارتباط برقرار کنید تا بتوانید بهترین راهنمایی ها را از مشاوران حرفه ای دریافت نمایید.

سوالات متداول دانشگاه بوغازیچی استانبول

  1. دانشگاه بوغازایچی استانبول چند دانشکده دارد؟

این دانشگاه چهار دانشکده و دو مدرسه دارای مدرک کارشناسی و شش انستیتو دارای مدرک تحصیلات تکمیلی دارد.

  1. مهمترین دوره های دانشگاه بوغازایچی چه می باشد؟

مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع، برنامه های علمی کاربردی، آموزشی، مهندسی و علوم اجتماعی

  1. دانشگاه بوغازایچی استانبول چند پردیس دارد؟

دانشگاه بوغازایچی ترکیه با شش پردیس دانشگاهی در استانبول فعالیت می کند.

  1. دانشگاه بوغازایچی استانبول چند خوابگاه دارد؟

این دانشگاه در دانشکده های مختلف خود ده خوابگاه دارد.

  1. زبان آموزشی در دانشگاه بوغازایچی استانبول چه می باشد؟

زبان آموزشی در این دانشگاه انگلیسی است.

  1. رتبه و رنکینگ دانشگاه بوغازایچی ترکیه چند می باشد؟

دانشگاه بوغازایچی استانبول رتبه 1 را در ترکیه و 197 را در سطح بین المللی بر اساس US News & World Report 2021 کسب کرده است.

  1. نمرات آزمون SAT برای پذیرش در دانشگاه بوغازایچی استانبول چند می باشد؟

حداقل نمره 35.5 از 40 را در آزمون “ریاضی” و نمره کل 65 را از 80 در آزمون “خواندن” SAT کسب کرده باشد.

  1. نمره آیلتس برای پذیرش در دانشگاه بوغازایچی استانبول چند می باشد؟

نمره آیلتس آکادمیک 6.5  نیاز می باشد.

  1. هزینه تحصیل در رشته های مهندسی برای هر ترم در دانشگاه بوغازایچی استانبول چقدر می باشد؟

210.50 لیر ترکیه

  1. هزینه تحصیل در برنامه های کارشناسی ارشد برای هر ترم در دانشگاه بوغازایچی استانبول چقدر می باشد؟

140.00 لیر ترکیه

  1. نرخ پذیرش در دانشگاه بوغازایچی استانبول چقدر می باشد؟

فقط 800 نفر برتر از حدود 1.8 میلیون شرکت کننده در آزمون ورودی سالانه دانشگاه ترکیه (TYT-AYT) برای ثبت نام در این رشته ها در دانشگاه پذیرفته می شوند.

اسکرول به بالا