071-91009294  | 021-88724227  |

خوابگاه دانشجویی در آلمان

خوابگاه دانشجویی در آلمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

چندین گزینه برای دانشجویان در آلمان در مورد محل اقامت وجود دارد، با این حال انتخاب اصلی شما باید بین اقامت دانشجویی یا اجاره یک محل اقامت خصوصی باشد. خوابگاه دانشجویی در آلمان به طور خودکار برای دانشجویان در دسترس نمی باشد، بنابراین شما باید تحقیقات مربوطه را برای پیدا کردن یک مکان برای خودتان انجام دهید. در این مقاله کارشناسان مجرب دفتر حقوقی مهاجرتی میرداماد اطلاعاتی در رابطه با شرایط خوابگاه های دانشجویی آلمان و شرایط زندگی در آلمان را در اختیار شما قرار داده است.

شرایط خوابگاه دانشجویی در آلمان

سالن های اقامت، ارزان ترین گزینه برای اقامت دانشجویان در آلمان است. این نوع از اقامتگاه ها مورد توجه دانشجویان سال اول و همچنین دانشجویان بین المللی قرار می گیرد. هزینه کم ماهانه، تنها ویژگی جذاب برای اسکان در خوابگاه های اقامتی نمی باشد؛ دلیل استقبال دانشجویان بین المللی از این نوع اقامتگاه ها، می تواند تلاش برای کاهش هزینه ها و به همان اندازه کسب فرصتی برای برقراری روابط اجتماعی بیشتر باشد.

سالن های دانشجویی معمولاً در نزدیکی محوطه دانشگاه واقع شده اند و نوید تعامل اجتماعی بیشتری را در مقایسه با اسکان خصوصی می دهند. اسکان در یک خوابگاه به معنای موافقت با قوانین خاص و تعامل با دیگران است. دانشجویان یک کمیته خودگردان دارند که محل برقراری ارتباط بین اتحادیه دانشجویی و دانشجویان ساکن در آن محل می باشد. این اداره با مربیان دانشجویان جهت سازماندهی فعالیت های ورزشی، اجتماعی و فرهنگی با هدف ادغام دانشجویان بین المللی همکاری می کند.

انواع اسکان در یک خوابگاه یکسان نمی باشد و با توجه به آنچه اتحادیه دانشجویی شهر ارائه می دهد، می تواند متفاوت باشند. گزینه ها می توانند اتاق های انفرادی، آپارتمان مشترک، آپارتمان مجردی، آپارتمان متاهلی، آپارتمان والدین خانه دار مجرد،آپارتمان برای افراد معلول در خوابگاه باشد. همچنین وسعت و مبلمان فضای زندگی در سالن های اقامتی یکسان نیست.

علاوه بر این، همه دانشجویان به طور یکسان واجد شرایط درخواست اسکان در یک خوابگاه نیستند، وهمواره برای ارائه درخواست اسکان در سالن اقامتی مهلت درخواست تعیین می شود. به متقاضیان توصیه می شود به محض دریافت نامه پذیرش تحصیلی، درخواست اسکان خود را ارسال کنند؛ زیرا ظرفیت موجود خیلی سریع تکمیل می شود.

دانشجویان به صورت آنلاین درخواست اسکان در خوابگاه های اقامتی می دهند، در حالی که اجاره بهاء به صورت ماهانه و به صورت مستقیم پرداخت می شود. هنگامی که ظرفیت خوابگاه ها خالی می شود، اعلامیه لحظه آخری از طریق ایمیل به طور همزمان برای کلیه افراد موجود در لیست انتظار، بر اساس محل اقامت در دسترس، ارسال می شود. در چنین شرایطی اولین فردی که مستقیم هزینه این اتاق را پرداخت کند، برای دریافت اتاق انتخاب می شود.

خوابگاه دانشجویی در آلمان

بدون شک هزینه خوابگاه دانشجویی بسیار ارزان تر از اجاره سوئیت برای دانشجویان است. کیفیت این خوابگاه ها متفاوت و بستگی به سال ساخت آنها دارد. خوابگاه های قدیمی دلگیر و افسرده کننده هستند، اما ساختمان های جدید یا بازسازی شده از استانداردهای زندگی بسیار بالایی برخوردارند.

متأسفانه تعداد خوابگاه های دانشجویی کم است. برای این کار می توانید از طریق سازمان خدمات محلی دانشجویی Studentenwerk درخواست دهید. در اسرع وقت (حتی قبل از ورود) اقدام کنید، زیرا بسیاری از سازمان های خدمات دانشجویی دارای لیست انتظار هستند. بسته به منطقه و نیازهای دانشجو، مدت زمان انتظار تا یک سال طول می کشد.

انواع خوابگاه دانشجویی در آلمان
انواع خوابگاه دانشجویی در آلمان

انواع خوابگاه دانشجویی در آلمان

در آلمان دو نوع خوابگاه وجود دارد. خوابگاه های اتحادیه دانشجویی، بسیار مقرون به صرفه تر از خوابگاه های خصوصی است. به گفته Deutsches Studentenwerk، 10 درصد از دانشجویان از خوابگاه های دانشجویی آلمان استفاده می کنند، 29 درصد از کل دانشجویان آلمانی در آپارتمان مشترک هستند، 17 درصد تنها در یک سوئیت زندگی می کنند و 20 درصد با یک شریک در حال زندگی می باشند.

این واقعیت که بیشتر دانشجویان در اماکن خصوصی زندگی می کنند، بخاطر قیمت پایین خوابگاه دانشجویی است که خیلی زود ظرفیت تمام می شود، با این وجود عوامل دیگری نیز دخیل اند. با این حال Studentenwerk آلمانی به این نتیجه رسیدند که تقاضای خوابگاه های دانشجویی نسبت به مکان های موجود بیشتر است. به همین دلیل با حمایت دولت آلمان 45 خوابگاه دانشجویی در حال ساخت است.

خوابگاه خصوصی در آلمان برای دانشجویان

بیشتر دانشجویان بین المللی در آلمان زندگی انفرادی را از میان انواع اقامت ها انتخاب می کنند. زندگی در یک آپارتمان اختصاصی به معنای حفظ حریم خصوصی بیشتر و قوانین و مراحل کمتر و متأسفانه سطح پایین تری از جامعه پذیری می باشد.

قیمت اجاره به احتمال زیاد در شهرهایی مانند برلین، مونیخ، فرانکفورت، کلن و هامبورگ در مقایسه با سایر نقاط آلمان بیشتر خواهد بود. جستجو برای یک مکان اختصاصی، به این معنی است که شما باید به تنهایی این مکان را پیدا کنید. با این حال ممکن است خود برای یافتن محل مورد نظرتان از سوی اداره بین المللی یا اتحادیه دانشجویی در شهرتان به حمایت نیاز داشته باشید.

اگر می خواهید خودتان به جستجو بپردازید، باید تبلیغات آپارتمان های دانشجویی موجود در محله، شهر، یا روزنامه ها و مجلات دانشجویی را بررسی کنید. روزنامه های محلی معمولاً چهارشنبه ها و شنبه ها آپارتمان های اجاره ای را تبلیغ می کنند. علاوه بر این، دانشگاه ها در پردیس خود جایی دارند که چنین تبلیغاتی را چاپ می نمایند که در آن دانشجویان نیز برای به اشتراک گذاشتن آپارتمان خود با افراد دیگر اعلام آمادگی می نمایند.

روش دیگر ارسال آگهی خود در پورتال نیازمندی آپارتمان در پورتال های مختلف و در گروه های رسانه های اجتماعی شهری که در آن تحصیل می کنید به ویژه فیس بوک می باشد. توصیه می شود در هنگام جستجوی از عبارت Studenten-WG و Studentenwohnung استفاده کنید، و مطمئن شوید که جستجویتان برای شهری که در آن تحصیل می کنید، شخصی سازی شده است.

در طی تلاشتان در راستای اجاره آپارتمان یا اتاق اختصاصی خود، باید اختصارهای مورد استفاده در تبلیغات رسانه ها را یاد بگیرید؛ در این صورت دچار سردرگمی نخواهید شد. تعدادی از این اختصار ها بصورت زیر می باشد:

  • Zi-Whg: یک آپارتمان با دو اتاق
  • ZKDB: یک آپارتمان با دو اتاق، سالن، حمام و آشپزخانه
  • KT: سپرده
  • NK+: شامل هزینه آب، دفع زباله، آسانسور، نظافت منزل و همچنین می تواند شامل هزینه گرمایشی های بنزین و مصرف و برق باشد.
  • WBS: ارائه گواهی حقوقی تضمینی مورد نیاز است.

اجاره یک محل، معمولاً شامل پرداخت مبلغ سه ماه اجاره اولیه به عنوان سپرده بابت ضمانت این امر که به زودی محل را ترک نمی کنید، می باشد. در صورت عدم صدمه دیدن آپارتمان و مبلمان توسط مستاجر، این مبلغ توسط صاحب خانه برگردانده می شود. اجاره ماهانه به دو بخش تقسیم می شود:

  • کالتیمه: اجاره پایه بدون هزینه های دیگر.
  • وارمیته: تمام هزینه های موجود به اجاره نهایی اضافه می شود.
محل اقامت برای دانشجویان جدیدالورود
محل اقامت برای دانشجویان جدیدالورود

محل اقامت برای دانشجویان جدیدالورود

اسکان به صورت موقت، به این معنی است که تا زمان پیدا کردن محل دائمی اقامت خود، در آلمان در جایی اسکان داشته باشید و این موضوع در بین دانشجویان خارجی بسیار معمول است.

گزینه های اقامت موقت در آلمان برای دانشجویان، عبارتند از:

  • هتل های ارزان
  • هاستل هایی با هزینه پایین
  • هتل های جوانان؛ اما شما بایستی با پرداخت هزینه ای اندک عضو انجمن ملی فدراسیون بین المللی هاستل های جوانان باشید.
  • تخت و صبحانه های خصوصی؛ اتاق های شخصی افرادی که اتاق انفرادی را به صورت آنلاین تحت عنوان Privatzimmer تبلیغ می کنند.
  • مهمان خانه (پانسیون)

نکته مهم این است که رزرواسیون را پیش از ورود به آلمان و به صورت آنلاین انجام دهید. به طور خلاصه کارهایی که به عنوان یک دانشجو خارجی، باید برای یافتن محل اقامت در آلمان انجام دهید، عبارتند از:

جستجو و یافتن یک گزینه اسکان موقت، پیش از سفر به آلمان می باشد. بدین ترتیب شما می توانید تا زمان پیدا کردن محل دائمی مناسب برای خود در آن جا اقامت داشته باشید (از اطلاعات ارائه شده توسط آژانس های آنلاین و رسانه های اجتماعی استفاده کنید و یا با دفتر دانشگاهی که قصد تحصیل در آن جا را دارید، مکاتبه نمایید).

فراموش نکنید که برای دریافت اقامت آلمان و پیش از رسیدن به آلمان، حمل و نقل خود از فرودگاه یا ایستگاه راه آهن، به محل اقامت موقت خود را هماهنگ نمایید و حتما به یاد داشته باشید که نام و آدرس محلی که قصد رفتن به آن جا را دارید، روی یک کاغذ یادداشت کرده باشید.

هنگام رسیدن به آلمان زمانی را برای رفتن به دفتر بین المللی اختصاص دهید؛ چرا که آن ها می توانند در خصوص اطلاعاتی در مورد محل های دانشجو پسند در نزدیکی دانشگاه، به شما کمک کنند. زمانی که در آلمان هستید و مکان های مورد نظرتان برای اجاره را جستجو و پیدا کرده اید، قرار ملاقات با صاحب خانه را تعیین کنید، تا از آپارتمان ها بازدید کرده و به دقت آن ها را بررسی نمایید؛ این موضوع فقط در مورد اسکان به صورت خصوصی است.

پس از ورود به آلمان شما می خواهید تا به ارزان ترین حالت ممکن محل اسکان خود را بیابید. برای این کار می توانید از طریق درخواست آنلاین در اتحادیه دانشجویی (studierendenwerk)، شهری که در آن مشغول به تحصیل هستید، برای خوابگاه دانشجویی درخواست خود را ثبت کنید.

به محض این که محل اسکان مطلوب خود را پیدا کردید به اداره ثبت اقامت محل خود مراجعه کنید تا آدرس خانه را به عنوان محل رسمی اقامت خود به ثبت برسانید. در این باره می توانید از اداره بین المللی کمک هایی نظیر یافتن اداره یا دریافت اطلاعاتی در باره وجود شرایط مورد نظر، را درخواست نمایید.

نحوه پیدا کردن خوابگاه در آلمان

زمانی که شما مهاجرت تحصیلی به آلمان را انتخاب می کنید، به احتمال زیاد باید محلی را برای زندگی خود بیابید، زیرا برخلاف سایر کشور ها، دانشگاه های آلمان هنگام ثبت نام به طور خودکار اتاق را به دانشجویان اختصاص نمی دهند.

بسته به جایی که تحصیل می کنید و این که وضعیت مالی شما چگونه است، یافتن محل اقامت کار ساده ای نیست؛ بنابراین، هرچه سریع تر به دنبال آن باشید. دفتر بین المللی دانشگاه می تواند برای یافتن مکانی برای زندگی، مشاوره و اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهد.

نحوه دریافت خوابگاه های دانشجویی در آلمان

در هر پردیس دانشگاهی چندین خوابگاه دانشجویی وجود دارد. اتاق در یک خوابگاه اغلب مقرون به صرفه ترین محل برای اقامت شما می باشد. با این حال در برخی دانشگاه ها، خوابگاه هایی که در سالن های اقامتی دانشجویان قرار دارند، تقاضا زیادی دارند.

اما اگر به اندازه کافی زود درخواست بدهید، شانس زیادی برای گرفتن اتاق دارید. شما باید به محض دریافت اعلان پذیرش خود، از دانشگاه آلمان اقدام کنید. برنامه های کاربردی توسط سازمان خدمات دانشجویی Studentenwerk))، که مسئول خوابگاه ها و اختصاص اتاق ها است، پردازش می شوند.

اسکان یاب (Accommodation Finder)، ابزاری بسیار مفید برای یافتن اطلاعات در مورد اقامتگاه های مختلف دانشجویی در شهر دانشگاهی شما است. فقط با چند کلیک در Studentenwerk، می توانید درخواست برای یک اتاق در خوابگاه های دانشجویی را ارسال نمایید.

در برخی از دانشگاه ها، دفتر بین المللی مسئولیت اتاق در خوابگاه های دانشجویی محل سکونت را برعهده دارد. اگر این مورد در مورد شما صادق است، از دفتر بین المللی سؤال کنید که چطور می توانید یک اتاق در یک خوابگاه به دست آورید.

اقامت خصوصی؛ مانند سایر نقاط جهان، اقامت خصوصی می تواند متفاوت باشد. در آلمان همه چیز از اتاق های خالی گرفته تا آپارتمان های کاملا مبله را می توانید پیدا کنید. شما می توانید یک اتاق یا یک آپارتمان کامل را اجاره کنید.

اتاق های در یک طبقه یا Wohngemeinschaft (WG)؛ به صورتی است که چندین نفر در یک آپارتمان زندگی می کنند. هر فرد اتاق خواب خود را دارد، اما آشپزخانه، حمام، احتمالاً یک اتاق نشیمن و بعضی اوقات هزینه تلفن و اینترنت را به اشتراک می گذارد. این نوع اتاق ها در بین دانشجویان بسیار محبوب می باشند.

خانه دانشجویی؛ تقریباً تمام دانشگاه های آلمان به ویژه برای دانشجویان سال اول مسکن دانشجویی را ارائه می دهند. دانشجویان محلی و بین المللی، این شانس را دارند که برای محل اقامت دانشجویی درخواست کنند و برخی از دانش جویان سال دوم و سوم نیز بسته به میزان اسکان موجود در دانشگاه خاص، ممکن است این فرصت را داشته باشند. به طور کلی دانش جویان سال دوم و سوم اقامت مشترک (خصوصی) را به همراه سایر دانشجویان پیدا می کنند.

هزینه خوابگاه ها در آلمان
هزینه خوابگاه ها در آلمان

هزینه خوابگاه ها در آلمان

دانشجویانی که برای تحصیل در آلمان اقدام کرده اند، به طور معمول حدود 350 یورو در ماه، برای خوابگاه های دانشگاه هزینه می کنند و برای یک اتاق در یک خانه مشترک، به حدود 500 یورو می رسد.

در گران ترین شهر های فرانکفورت و مونیخ، دانشجویان ممکن است برای اتاقی در یک خانه مشترک یا آپارتمان در منطقه 700 یورویی، مبلغ 400 تا 500 یورو برای اقامت دانشجویی بپردازند.

فقط در یک سال گذشته، قیمت اجاره بها در گرایفسوالد (Griefswald)2.2 درصد و در برلین 9.8 درصد افزایش یافته است.

مایکل ویگتلندر، مدیر مطالعات گفت: “نیاز به ساخت و ساز بیشتری وجود دارد، اما این کار به تنهایی نمی تواند جلوی رشد سریع قیمت های شهر های بزرگ را بگیرد”.

دانشجویان مونیخ در بین هزینه تحصیل در آلمان، بیشترین پرداخت هزینه را دارند، به طور متوسط 600 یورو در ماه، و پس از آن فرانکفورت با 488 یورو در ماه قرار دارد. ارزان ترین آپارتمان ها، در شهر شرقی ماگدبورگ در آلمان است که قیمت های آن ها در هر ماه 200 یورو تعیین شده است.

بهترین دانشگاه ها با قیمت مناسب، که در آن دانشجویان هنوز هم می توانند با پرداخت هزینه کمتر از 300 یورو در ماه اقامت کنند، لایپزیگ، جنا، گریفسوالد، کیل، گوتینگن و آخن می باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان و تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان مشاورین ما در موسسه میرداماد در تهران و شیراز می توانند شما را به صورت کامل راهنمایی کنند، با ما در ارتباط باشید.

اسکرول به بالا