071-91009294  | 021-88724227  |

خرید ملک در لیتوانی

خرید ملک در لیتوانی

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

املاک در لیتوانی کمترین قیمت را در اروپا دارد. اگرچه پس از بحران اقتصادی پیش آماده در این کشور، قیمت ها به شدت کاهش یافتند اما به تازگی قیمت ملک در لیتوانی رو به افزایش می باشد که این اتفاق موجب افزایش تقاضا برای خرید املاک و مستغلات و در نتیجه افزایش ساخت و ساز در شهرهای بزرگ این کشور به ویژه در پایتخت لیتوانی، ویلنیوس، شده است. در این مقاله که به کوشش تیم مجرب موسسه مهاجرتی میرداماد تهیه شده است اطلاعات بیشتری در رابطه با خرید ملک در لیتوانی کسب خواهید کرد. آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • افراد واجد شرایط خرید ملک و زمین در لیتوانی
  • روند خرید ملک در لیتوانی
  • مدارک مورد نیاز برای خرید ملک در لیتوانی
  • هزینه های خرید و نگهداری ملک در لیتوانی
  • هزینه خدمات دفتر اسناد رسمی در لیتوانی
  • هزینه ثبت ملک در لیتوانی
  • وضعیت ملک در بازار املاک لیتوانی
  • قیمت ملک در مناطق مختلف لیتوانی
  • سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در لیتوانی

همانطور که گفته شد نرخ املاک در لیتوانی بسیار پایین است. به طوری که حتی در پایتخت لیتوانی نیز قیمت ها بسیار مناسب هستند. به عنوان مثال قیمت آپارتمانی جدید با 2 اتاق خواب در منطقه ای خوب بین 50 تا 60 هزار یورو می باشد و در برخی از شهرهای کوچک حتی با 10 هزار یورو هم می توانید یک آپارتمان بخرید.

افراد واجد شرایط خرید ملک و زمین در لیتوانی

لیتوانی مشابه با همسایگان خود در بالتیک، قوانینی آسانی برای مالکیت املاک و مستغلات توسط افراد خارجی، تعیین کرده است. هم شهروندان اتحادیه اروپا و هم شهروندان خارج از اتحادیه می توانند آزادانه و با محدودیت هایی كه فقط مربوط به ساختمان هایی با اهمیت ملی یا استراتژیک است، ملک مورد نظر خود را در این کشور خریداری كنند.علاوه بر این امکان خرید ملک بدون اقامت لیتوانی وجود دارد.

روند خرید ملک در لیتوانی

به استثنای اراضی کشاورزی، هیچ گونه محدودیتی در مالکیت زمین در لیتوانی برای فرد خارجی وجود ندارد.در مرحله اولیه معامله ملک، دفتر اسناد رسمی موظف به صدور دستور تأیید و اصلاح کاداستری و ثبت اطلاعات اموال غیر منقول می باشد. این سند برای اجرای قرارداد فروش ضروری است و روند مربوط به آن معمولاً هفت روز زمان می برد اما خریدار می تواند با پرداخت هزینه های بیشتر، پردازش سریع 1 روزه را انتخاب کند.توافق فروش هر ملکی باید توسط دفتر اسناد رسمی ثبت شود. در صورت رسمی نشدن توافق نامه موجب ابطال آن می شود. انتقال املاک و مستغلات با امضای توافق انتقال توسط فروشنده و خریدار رسمی می شود. تایید قرارداد فروش معمولاً دو روز زمان می برد.ثبت قرارداد خرید و فروش اجباری نیست. اما جهت حفظ منافع هر دو طرف ثبت ملک در ثبت املاک بسیار توصیه می شود. این ثبت ملک به طور معمول 10 روز زمان می برد اما می توان با پرداخت هزینه اضافی آن را تسریع بخشید. البته شایان ذکر است که ثبت توافقنامه در املاک و مستغلات پیش شرط اعتبار آن نیست.به طور متوسط 12 روز زمان می برد تا سه مرحله لازم برای ثبت ملک در لیتوانی تکمیل شود.

روند خرید ملک در لیتوانی
روند خرید ملک در لیتوانی

مدارک مورد نیاز برای خرید ملک در لیتوانی

مدارک زیر طی مراحل تملک زمین مورد نیاز است:

  • وضعیت املاک و مستغلات- عنوان رسمی مربوط به ملک که جزئیات مربوط به بدهی های معوقه یا تعهدات قانونی ناشی از آن را ذکر کرده است.
  • کاربری اراضی – گواهی هایی که طی آن صاحب ملک از حق قانونی برخوردار می شود و به همین ترتیب حق خریدار را برای زمینی که ملک در آن قرار گرفته است فراهم میکند.
  • توافقنامه خرید و فروش – توافق هر دو طرف در زمینه قیمت و پرداخت.
  • گواهی خرید و فروش از سوی دفتر اسناد رسمی – این گواهی که توسط همه طرفین قرارداد امضا شده است، به متقاضی سرمایه گذاری اجازه می دهد تا عنوان جدید را به همراه ثبت زمین، ثبت كند.

هزینه های خرید و نگهداری ملک در لیتوانی

هنگام ثبت معامله باید هزینه های مربوط به موارد زیر را بپردازید:

  • خدمات دفتر اسناد رسمی،
  • خدمات ترجمه،
  • وظیفه دولت برای ثبت مجدد حق مالکیت،
  • هزینه آپوستیل،
  • کمیسیون آژانس املاک (گاهی فروشنده می پردازد)،
  • در صورتی که خانه ای شخصی خریداری کرده اید ، باید سالانه مالیات بر اراضی مربوط به این ملک را به اداره املاک و مستغلات لیتوانی پرداخت کنید. نرخ این مالیات بین 0.01 تا 4 درصد از قیمت تخمینی منطقه است. در بیشتر موارد مراکز ثبت، این قیمت را کمتر ارزش بازار تعیین می کند.
  • فردی خارجی که خانه ای آجری در لیتوانی خریداری کرده و در یک آپارتمان اقامت دارد از این مالیات معاف است. در عوض ، وی مبلغ 1٪ از ارزش كاداستر املاک را پرداخت می كند.
  • در موارد نادر ، توسعه دهنده، صاحبان آپارتمان را موظف به پرداخت مالیات بر زمین می کند. بیشتر اوقات این اتفاق در استراحتگاه ها به ویژه در پالانگا و دروسکینکای روی می دهد. ساکنان شهرهای بزرگ نیازی به نگرانی در مورد لزوم پرداخت مالیات اضافی ندارند.
  • هزینه ساکنان آپارتمانهای 1 خوابه در لیتوانی ماهانه 100 یورو بابت شارژ آپارتمان می پردازند. صاحبان آپارتمان های 3 اتاق خوابه و بیشتر و همچنین خانه های خصوصی هزینه 150 هزار یوروی بابت خدمات شهری پرداخت می کنند.
هزینه های خرید و نگهداری ملک در لیتوانی
هزینه های خرید و نگهداری ملک در لیتوانی

هزینه خدمات دفتر اسناد رسمی در لیتوانی

هزینه های دفاتر اسناد رسمی به طور کلی برابر با 0.45٪ از ارزش ملک است که این هزینه ها به شرح زیر است:

ارزش ملک هزینه ثبت در اسناد رسمی
تا 8688.60 یورو 1٪ از ارزش ملک، اما کمتر از 14.48 یورو نشود

 

از 8688.61  یورو تا 28962 یورو 86.89 یورو  به همراه 0.7 درصد از ارزش ملک های بیشتر از 8688.60 یورو

 

بالاتر از 28962 یور

 

228.80 یورو  به همراه  0.5  درصد از  ارزش ملک های بیش از 28962  یورو

هزینه ثبت ملک در لیتوانی

ثبت املاک خریده شده به طور معمول 10 روز کاری طول می کشد اما می توان آن را با پرداخت هزینه اضافی بر اساس جدول زیر تسریع کرد. برای تسریع این روند شما باید 30 درصد هزینه بیشتر برای انجام ثبت نام طی 3 روز کاری، 50٪ درصد هزینه بیشتر برای انجام ثبت نام طی 2 روز کاری ، و 100٪ درصد هزینه بیشتر برای انجام ثبت نام طی 3 روز کاری پرداخت کنید.
1448.10 یورو برای ثبت ملک اعمال می شود. این هزینه برای ساختمان و زمین به طور جداگانه دریافت می شود ، بنابراین برای املاک متشکل از ساختمان و زمین در کل 2896.20 یورو گرفته خواهد شد

ارزش ساختمان در بازار املاک هزینه
حداکثر 14481 یورو 37.65 یورو

 

14481  یورو تا 231696 یورو

 

0.05٪ درصد برای قیمت های بیش از 14481 یورو
231696 یورو تا 868860 یورو

بیش از 868،860 یورو

0.055٪ درصد برای ساختمان های بیش از 231،696 یورو

0.05٪ درصد برای تمام ساختمان های بیش از 289،620 یورو ،

– حداکثر 1،448.10 یورو

وضعیت ملک در بازار املاک لیتوانی

به دنبال کاهش رشد قابل توجه بازار املاک و مستغلات لیتوانی در طی چند سال گذشته، نشانه هایی از پیشرفت و رشد مجدد این بازار وجود دارد و قیمت ها در تمام شهرهای بزرگ رو به افزایش است.به نظر می رسد بیشتر تغییرات بازار در لیتوانی در پایتخت آن و در شهر ویلنیوس رخ می دهد. داده های مربوط به املاک در مرکز و حومه های اطراف حاکی از آن است که میانگین قیمت خانه های مستقل و نیمه مستقل 5 درصد در سال گذشته افزایش یافته است. همچنین به دلیل افزایش آپارتمان های فروخته شده در این منطقه بر قیمت خانه های کوچک تر نیز افزوده شده است.ارزش آپارتمان های کاملاً بازسازی شده در مرکز و منطقه تاریخی قدیمی ویلنیوس بین 1800 یورو تا 2400 یورو در هر متر مربع است. در مناطق محبوب آنتاکالنیس، زوریانا و والاکامپیا چنین آپارتمان های قدیمی حدود 1600 یورو تا 1800 یورو در هر متر مربع ارزش دارند.

قیمت ملک در مناطق مختلف لیتوانی

قلمرو لیتوانی را می توان به سه منطقه کلی تقسیم کرد. که درادامه قیمت ملک در هریک از این مناطق ذکر شده است.

قیمت ملک در مناطق مختلف لیتوانی
قیمت ملک در مناطق مختلف لیتوانی

اوکستیتیا:

این منطقه بزرگترین منطقه در کشور لیتوانی محسوب می شود. گردشگران کمی به این شهر می آیند و تقریباً در همه خانه ها، مردم بومی سکونت دارند. که این ویژگی بر تعرفه های املاک و مستغلات تأثیر می گذارد به گونه ای که هزینه هر متر مربع از یک ملک در این شهر از 650 یورو شروع می شود.

دزوکیا:

در این منطقه ویلنیوس، پایتخت و بزرگترین شهر کشور، واقع شده است. در حومه آن قیمت یک متر مربع از 1000 یورو شروع می شود، در بخش تاریخی تعرفه های زیر 2000 یورو یافت نمی شود. در دزوکیا بزرگترین استراحتگاه لیتوانیایی، دروسکینینکا، واقع شده است. که قیمت های آنجا با قیمت های پایتخت برابر است. در هر دو شهر ، یک آپارتمان کوچک برای خریداران حدود 45000 یورو هزینه دارد.

لییزر لیتوانی و زیمیتیا:

این مناطق توسط به دریا نزدیک هستند و بنابراین گردشگران خارجی را به خود جذب می کنند. هزینه هر متر مربع املاک و مستغلات واقع در ساحل از 1100 یورو شروع می شود. در اوکارینا می توانید آپارتمان هایی با حداقل 900 یورو در هر متر مربع پیدا کنید.

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در لیتوانی

خرید املاک و مستغلات در لیتوانی نوع خوبی از سرمایه گذاری برای شهروندان خارجی به حساب می آید. با خریدن یک آپارتمان در لیتوانی امکان دریافت ویزای یک ساله چند بار ورود برایتان فراهم می شود و فرد خارجی به طور خودکار حق مسافرت به تمام کشورهای اتحادیه اروپا را کسب می کند. همچنین با خرید ملکی در لیتوانی می توانید آن را اجاره دهید و سود خوبی به دست آورید.علاوه بر این قیمت ملک در این کشور به تدریج رو به افزایش است و بنابراین نوع خوبی از سرمایه گذاری به حساب می آید.لازم به ذکر است که خرید آپارتمان موجب صدور اجازه اقامت لیتوانی نمی شود اما گزینه ای برای خرید املاک و مستغلات در لیتوانی، ثبت شرکت در لیتوانی و ثبت آپارتمانی برای این شرکت، وجود دارد. در نتیجه شخص اجازه اقامت در لیتوانی را دریافت می کند و می تواند با پرداخت حداقل مالیات این آپارتمان را اجاره دهد.

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در لیتوانی
سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در لیتوانی

اصطلاحات خرید ملک در لیتوانی

هزینه های معاملات رفت و برگشت شامل کلیه هزینه های خرید و فروش مجدد یک ملک – حق الزحمه وکلا، هزینه اسناد رسمی، هزینه ثبت نام، مالیات، کارگزاران و غیره است.

  • مالیات بر ارزش افزوده: املاک نوساز،املاکی که طی 24 ماه از تکمیل و بازسازی ملک، فروخته می شوند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده (VAT) به مبلغ 21 درصد از ارزش ملک می شوند.
  • هزینه آژانس املاک: هزینه های آژانس املاک و مستغلات قابل مذاکره است و به طور کلی بین 1.5٪ تا 3٪ از قیمت خرید متغیر است.

همانطور که در این مقاله گفته شد قیمت املاک در کشور لیتوانی در مقایسه با سایر کشور های اروپا بسیار پایین و مقرون به صرفه می باشد. از طرفی با خرید ملک در این کشور شما می توانید ویزای یک ساله چند بار ورود به این کشور را به دست آورید و از طرفی امکان سفر به سایر کشور های اروپا را داشته باشید. از دیگر مزایای خرید ملک در کشور لیتوانی می توان به این نکته اشاره کرد که این کشور قوانین محدود کننده ای برای خرید ملک توسط افراد خارجی، تعیین نکرده است که همین امر موجب جذب سرمایه گذاران به لیتوانی شده است.بنابراین با توجه به قیمت مناسب املاک در این کشور و همچنین رشد آن در سال های اخیر می توان گفت سرمایه گذاری از طریق ملک انتخابی هوشمندانه و مفید برای افرادیست که مایل به زندگی در اروپا هستند. چنانچه به اطلاعات بیشتری در زمینه خرید ملک در لیتوانی احتیاج دارید می توانید با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی میرداماد تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد خرید ملک در لیتوانی

1- آیا امکان خرید ملک توسط افراد خارجی در لیتوانی وجود دارد؟

بله افراد خارجی می توانند به راحتی به خرید ملک در لیوانی بپردازند.

2- چه محدودیتی برای خرید ملک در لیتوانی توسط افراد خارجی وجود دارد؟

به استثنای اراضی کشاورزی، هیچ گونه محدودیتی در مالکیت زمین در لیتوانی برای فرد خارجی وجود ندارد.

3- مزایای خرید ملک در لیتوانی چیست؟

با خرید ملک در لیتوانی شما می توانید به ویزای چندبار ورود لیتوانی دسترسی پیدا کنید و آزادانه در کشور های عضو اتحادیه اروپا سفر کنید.

4- آیا با خرید ملک در لیتوانی امکان دریافت ویزای شینگن وجود دارد؟

بله با خرید ملک در کشور لیتوانی امکان دریافت ویزای شینگن وجود دارد.

5- چه ویزایی در صورت خرید ملک در لیتوانی برای خریدار صادر می شود؟

در صورت خرید ملک در لیتوانی ویزای یک ساله چندبار ورود برای خریدار صادر می شود.

6- متوسط هزینه خرید ملک در پایتخت لیوانی در منطقه ای خوب چقدر است؟

متوسط قیمت ملک در لیتوانی در منطقه ای خوب 50 تا 60 هزار یورو می باشد.

7- برای خرید ملک در لیتوانی چه هزینه هایی باید پرداخت شود؟

برای خرید ملک در لیتوانی باید هزینه خدمات دفتر اسناد رسمی،خدمات ترجمه، خدمات دولت برای ثبت مجدد حق مالکیت، هزینه آپوستیل و کمیسیون آژانس املاک را بپردازید.

8- آیا برای خرید ملک در لیتوانی به حضور خریدار در لیتوانی احتیاج است؟

خیر برای خرید ملک به حضور خریدار در لیتوانی احتیاجی نمی باشد.

9- آیا برای خرید ملک در لیتوانی باید حتما از نمایندگان املاک اقدام کرد؟

خیر برای خرید ملک استفاده از خدمات نمایندگان املاک احتیاجی نمی باشد.

10- وضعیت ملک در بازار املاک لیتوانی چگونه است؟

قیمت ملک در بازار املاک در لیتوانی بسیار کم است اما به تدریج در حال افزایش است.

11- مالیات بر ارزش افزوده برای خرید ملک چقدر است؟

مالیا بر ارزش افزوده برای ملکی نوساز معادل 21 درصد از ارزش ملک می باشد.

اسکرول به بالا