071-91009294  | 021-88724227  |

ثبت شرکت در کشور ایتالیا

ثبت شرکت در کشور ایتالیا

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

یکی از انواع شرکت که در کشور ایتالیا وجود دارد و بیزینس من های خارجی میتوانند از آن بهره ببرند و چنین شرکتی را در ایتالیا ثبت کنند، شرکت سهام مشترک است (Societa per Azioni، SPA). این نوع ثبت شرکت در کشور ایتالیا به یک سرمایه بزرگ به ارزش 120،000 یورو نیاز خواهد داشت و به طور کلی بیشتر مناسب شرکت های بزرگ است که طبق قوانین ویزای کار ایتالیا  عمل می کند. اما نگران نباشید، این تنها راه نیست و پیشنهاد میکنیم تا ادامه مقاله را از طریق همین درگاه موسسه حقوقی میرداماد برای کسب اطلاعات دقیق تر مطالعه کنید.

شما میتوانید با مراجعه به لینک های زیر به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید:

  1. مهاجرت تحصیلی به ایتالیا
  2. تحصیل پزشکی در ایتالیا
  3. تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا
  4. تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

ثبت شرکت در کشور ایتالیا

به طور کلی، بیشتر سرمایه گذاران خارجی و بومی برای مهاجرت به ایتالیا ترجیح می دهند که شرکتی با مسئولیت محدود تاسیس کند. این فرم از کسب و کار، محبوب ترین نوع خود برای تاسیس یک شرکت در کشور های عضو اتحادیه اروپا و کشور ایتالیا به شمار میرود.

علاوه بر ثبت شرکت، افراد می توانند از روش های مختلفی همچون تحصیل در ایتالیا، کار در ایتالیا و … به این کشور مهاجرت کنند. از آنجایی که بیشتر کارآفرینان خارجی تمایل به ایجاد شرکت های کوچک و یا متوسط در کشور ایتالیا دارند، انواع تجارت هایی که می توانند راه اندازی کنند عبارتند از:

  1. شرکت با مسئولیت محدود (Societa a responsabilita limitata، SRL). تاسیس این نوع شرکت به سهامی به ارزش 1 یورو نیاز دارد
  2. شراکت سهامی محدود (Societa in Accomandita per Azioni، SAPA) این نوع شرکت به حداقل دو نفر نیاز خواهد داشت – که یکی از این دو نفر مسئولیت نامحدود و دیگری مسئولیت محدود دارد. حداقل یکی از دو شریک می بایست به عنوان عضو اصلی عمل کند.
  3. شراکت کلی (Societa in Nome Collettivo، SNC) این شرکت میتواند توسط 2 نفر تاسیس شود که این دو شخص میتوانند اشخاص حقیقی و یا اشخاص حقوقی باشند. در این موارد، شریکان می توانند مسئولیت کامل هزینه های شرکت را بر عهده بگیرد.
  4. شرکت غیر سهامی با مسئولیت محدود (Societa in Accomandita Semplice، SAS) این نوع شرکت توسط حداقل 2 شریک ( یک شخص اصلی و یک نفر با مسئولیت محدود) اداره می شود.
  5. شرکت تعاونی (Societa Cooperativa). این نوع شرکت تحت قوانین و مقررات کشور ایتالیا و بر اساس مصوبه 381 میتواند به ثبت برسد.
  6. مالکیت انفرادی (Imprenitore Individuale) این نوع شرکت مناسب افرادیست که قصد دارند کسب و کاری کوچک در این کشور راه اندازی کنند. لازم به ذکر است که هیچ تفاوت قانونی ای بین شرکت و سرمایه گذار آن وجود نخواهد داشت.

هر یک از انواع شرکت می بایست با توجه به نیاز ها و شرایط مختص به خود به ثبت برسد. در این میان می توان به میزان سهام و شرایط حسابداری اشاره کرد. در این خصوص می توانید از کمک وکلای کشور ایتالیا بهره ببرید.

بسته به ساختاری که برای شرکت خود انتخاب کرده اید، وکلای این شرکت می توانند به سرمایه گذاران در اخذ گواهی و پروانه های شرکتی کمک کنند. اگر قصد دارید شرکتی را در کشوری دیگر، مانند لوکزامبورگ به ثبت برسانید، وکیلان می توانند به شما کمک کنند تا با شرکای بومی ارتباط برقرار کنید.

مراحل ثبت شرکت در ایتالیا
مراحل ثبت شرکت در ایتالیا

مراحل ثبت شرکت در ایتالیا

با کسب ویزای مهاجرت سرمایه گذاری به ایتالیا می توان با یک سهامدار و یا یک مدیر از هر ملیت و محل اقامت، کسب و کار راه انداخت. در زیر یک مرور کلی از 10 مرحله استاندارد با جزئیات A تا Z یک فرایند راه اندازی کسب کار برای S.R.L آورده شده است:

مراحل مقدمه:

  1. مشاوره: قبل از ادغام شرکت ایتالیا، مشتری یاید پ هزینه های مشارکت مشاوران را پرداخت کند و ه نامه قرار داد مشتریان را امضا کند و اسناد قانونی را ارائه دهد
  2. برنامه ریزی زنجیره تامین: بعد، ما به ساختار شرکت بهینه، از جمله سهامداران و مدیران، توافق می کنیم. Healy Consultants سپس یک طرح پروژه دقیق را برای نقشه برداری، هفته ای به هفته، هر مرحله را برای تکمیل تعامل، بهینه سازی شفافیت و تنظیم انتظارات مشتری، طراحی می کند.
  3. رزرو اسم: طبق قوانین، تیم وکیل محلی نام شرکت را با دفتر ثبت کسب و کار ایتالیا چک میکند

مراحل حقوقی:

مقامات دولتی: در اغلب موارد، برای جلوگیری از سفر به ایتالیا، مشتریان به نمایندگان ایتالیایی را به عنوان وکیل مدافع برای تکمیل اسناد اداری، ثبت مالیات و بازپرداخت بانکی از طرف آنها انتخاب میکنند. امضاهای امضا شده باید توسط سفارت ایتالیا قانونی شود و سپس به ایتالیا ارسال شود.

اجرای اصول: پس از انتخاب نام شرکت، وکیل اقدام عمومی عمران از جمله قانون اساسی و مقررات شرکت پیش نویس را پیش میگرد. پس از تأمین سرمایه، این همان باید در جلوی دفتر اسناد رسمی امضا شود.

سهم سرمایه: به مشتریان کمک می کنیم یک حساب بانکی سرمایه را با یکی از بانک های ایتالیایی سطح بالا باز کنند. مشتری ما پس از آن حداقل 25٪ از سهام شرکت (2500 €) را به حساب بانکی سپرده خواهد شد. مبلغ سرمایه 100 درصد (10،000 یورو) خواهد بود اگر شرکت ثبت شده یک شرکت خصوصی که صاحبش یک نفر است بود. در صورت دریافت وجه، بانک گواهی سپرده را صادر می کند

ثبت نام شرکت: برای تکمیل ثبت نام شرکت، وکیل ما برای اولین بار ثبت نام و فعال سازی یک شرکت رسمی شرکت ایمیل و سپس ارائه عمومی عمومی شرکت و گواهی سپرده سرمایه در برابر عمومی دفتر اسناد رسمی. اسناد محکوم به شرکت هایی که شماره ثبت شرکت را صادر می کنند، ارائه می شود.

مراحل بعد از ایجاد کسب و کار:

ثبت مالیات: در طول 15 روز ثبت نام شرکت، تیم انطباق ما پس از اخذ شماره های مالیات بر ارزش افزوده و شناسایی مالیات و شرکت گواهینامه و کتاب های حسابداری از اداره مالیات بر درآمد ثبت شرکت با تامین اجتماعی اعلامیه شروع عملیات میکند در شهرداری محلی و مشترک با مسئولیت مدنی و بیمه حوادث

ثبت نام کارکنان: قبل از استخدام کارکنان، همه شرکت ها باید کارمندان خود را با اداره کار ولايت اعلام کنند و ثبت نام کنند. هر شرکت ایتالیایی نیز باید به یک برنامه بازنشستگی کارکنان احتیاج داشته باشد. در صورت لزوم، تیم تطبیق ما برای کمک به مشتری ما حضور خواهند داشت

اتمام قرارداد: یک پرونده کامل کیت شرکت را به آدرس بین المللی منتخب مشتری که حاوی اسناد شرکتی است، شامل اسناد اصلی، پروانه عمومی شرکت و مکاتبات بانکی باز نشده و بررسی بازخورد مشتری، ارسال میشود.

قوانین ثبت شرکت در ایتالیا

قبل از رفتن به دفتر اسناد رسمی، ضروری است که پیش نویس و اجرای قراردادهای عمومی شرکت از جمله آیین نامه و مقررات داخلی شرکت را مشخص کنید. بنابراین مدارک باید شامل اطلاعاتی مثل نام شرکت و آدرس آن باشد. این مدارک می تواند توسط سهامداران یا نمایندگان مجاز شرکت به دفتر اسناد رسمی منتقل شود. این اقدامات شامل هزینه های دفتر اسناد رسمی و مالیات ثبت است که باید در مدت 20 روز پرداخت شود.

دفاتر شرکت و دفاتر حساب

قوانین مربوط به دفاتر شرکت و دفاتر حساب توسط ITALIAN CIVIL CODE تنظیم می شود و ثبت از طریق دفتر اسناد رسمی یا مرکز ثبت شرکت(REGISTER OF ENTERPRISES) انجام می شود. شرکت های با التزامات محدود(LIMITED LIABILITY COMPANIES(SRL-S) باید دفاتر شرکت مثل دفتر خلاصه مذاکرات جلسات هیات مدیره و دفتر خلاصه کارهای حسابداران قانونی را نگه دارند. هر دو دفاتر باید برای تعیین اعتبار و صحت اسناد معتبر باشد. دیگر شرکت ها باید دو دفتر حسابرسی- دفتر گزارش روزانه و دفتر صورت اموال داشته باشند. شما می توانید این دفاتر را از فروشگاه های خاص یا از طریق دفتر اسناد رسمی( بدون نیاز به ارائه سند) خریداری کنید.

مالیات دولتی

هر شرکت باید سالانه مالیات دولتی پرداخت کند. میزان مالیات بستگی به میزان سرمایه اجتماعی شرکت دارد. اگر سرمایه اجتماعی شرکت زیر 516.456.090 یورو باشد مالیات دولت تقریبا 516.46 یورو است. این پرداخت ها توسط موسسه درآمد مالیاتی (AGENZIA DELLE ENTRATE) مدیریت می شود.

ثبت از طریق COMUNICAZIONE UNICO

شرکت ها ملزم هستند به صورت الکتریکی ملاحظات را در مرکز ثبت شرکت ها بایگانی کنند. مستندات باید شامل فرم های درخواست شده توسط سازمان های زیر باشد

  • REGISTRO IMPERESO
  • AGENZIA DELLE ENTRANTE
  • INPS-INAIL

علاوه بر این شرکت باید آدرس ایمیل معتبر به همراه مدارک ثبت ارائه کنند. بعد از ثبت شرکت مستندات در مدت 7 روز دریافت خواهد شد. این مدارک شامل شماره شناسه مالیاتی، شماره مالیات بر ارزش افزوده و مدارک ثبت از دفتر خدمات اجتماعی( INPS) و دفتر بیمه حوادث(INAIL) می شود. قبل از استخدام پرسنل دفتر کار حرفه ای(PPLMO) را مطلع کنید. شرکت باید به اداره استان اطلاع دهد. این کار باید حداقل یک روز قبل از شروع کار کارکنان انجام شود.

هزینه های ثبت شرکت در ایتالیا

  1. هزینه انجام روند کار و ثبت نام 2750.00 یورو
  2. هزینه ابقاء سالانه شرکت 1250.00 یورو در سال
  3. هزینه انجام روند قانونی و دریافت مجوز 1240 یورو در سال
  4. هزینه حفظ اسناد دولتی 375.00 یورو
  5. مالیات ( برای هر 10000 یورو سهام شرکت ) 100.00 یورو
  6. هزینه دیوان در حدود 570 یورو
  7. هزینه دفتر اسناد رسمی 1400.00 یورو
  8. ثبت ایتالیایی شرکت 520.00 یورو
  9. هزینه ثبت به همراه تبلیغات 450.00 یورو در سال
  10. عمومی سازی ژورنال رسمی 450.00 یورو
  11. گواهی تجارتی 425.00 یورو
  12. هزینه قانونی تقاضای گواهی تجارتی 1250.00 یورو
  13. دیگر هزینه های ثبت 200.00 یورو
  14. ثبت نام VAT 550.00 یورو
  15. گشایش حساب بانکی در ایتالیا 870.00 یورو
  16. سری دوم گواهی و مدارک گشایش حساب بانکی 325.00 یورو
  17. هزینه های داخلی 200.00 یورو
  18. مهر شرکت 75.00 یورو
  19. ارسال مدارک DHL 70.00 یورو

هزینه های سال اول را می توان به همراه دیگر هزینه های الحاقی پرداخت نمود.

هزینه های ثبت شرکت در ایتالیا
هزینه های ثبت شرکت در ایتالیا

مزایا و معایب ثبت شرکت در ایتالیا

مزیت اصلی یک شرکت سهامی خاص با مسئولیت سهام محدود؛ مسئولیت محدود سهامداران آن است. در طی بحران اقتصادی اخیر، بسیاری از شرکت های تجاری با محدودیت های مالی مواجه بودند که بر عملکرد و توانایی پرداخت آنها تأثیر گذاشت. یکی از مزایای شرکتهای سهامی خاص با مسئولیت محدود در این دوره این است که مسئولیت مالی سهامداران چنین شرکت هایی محدود به تعداد سهامی است که در شرکت دارند. بنابراین، اگر یک شرکت سهامی خاص با مشکلات مالی مواجه شود و کارش رو به پایان باشد، سهامداران در معرض خطر از دست دادن دارایی های شخصی خود نیستند.

هرچند مرتکب کلاهبرداری شدن در شرکت های مسئولیت محدود، محافظت مسئولیت محدود سهامداران را رد می کند. در چنین مواردی، حجاب شرکتی این شرکت برداشته خواهد شد تا عاملان کلاهبرداری شخصا مسئول باشند. به همین ترتیب، بخش 290 CAMA تعیین می کند که یک مدیر و سایر مسئولین زمانی که یک شرکت پولی به عنوان وام برای هدف خاصی دریافت می کند، یا اینکه دریافت پول یا اموال دیگر را از طریق پیش پرداخت برای اجرای قرارداد یا پروژه دریافت کند، باید شخصا مسئول باشد. تا به قصد فریب دادن، نتواند پول یا سایر اموال را برای هدف مورد استفاده قرار دهد.

  • محدودیت تجارت سهام

این مزیت برای برخی از سهامداران است، زیرا سهامدارانی که می خواهند سهام خود را به فروش برسانند نمی توانند آنها را به خریداران خارجی بفروشند. سهامداران نیز باید با فروش یا انتقال سهام موافقت کنند و خطر جذب سهام به صورت خصمانه کم است.

  • شخصیت جداگانه

همانطور که در مورد برجسته Salomon v Salomon مطرح شده است، هنگامی که یک شرکت خصوصی بنا شود، به یک نهاد حقوقی مستقل تبدیل می شود که قادر به شکایت کردن و شکایت شدن است و دارایی های خود را جدا از صاحبان شرکت جدا می سازد.

  • حضور پیوسته

یکی دیگر از مزایای یک شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود، ادامه آن است. حتی پس از اینکه صاحبان شرکت فوت کنند یا از شرکت خارج شوند. از این رو یک شرکت سهامی خاص با یک مالکیت شخصی متفاوت است، چرا که یک مالکیت شخصی متعلق به فردی است که شخصا مسئول بدهی های تجاری است و حضور پیوسته شخص برای ادامه کار ضروری است.

معایب شرکت خصوصی محدود شده توسط سهام

ثبت نام شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود مدت زمان بیشتری طول میکشد و شامل فرایند و هزینه است که برای شرکت هایی با مالکیت یگانه و نام تجاری استفاده نمی شود. با این حال. هنگامی که یک شرکت محدود ثبت شود از طیف گسترده ای از قدرت و حقوق برخوردار می گردد.

یک شرکت خصوصی محدود نیاز به طیف وسیعی از پیوست های قابل قبول از اداره پست را دارد، که لازم است جلسات هیئت مدیره برگزار شود. در جلسات عمومی حساب ها حسابرسی شود، ثبت نام قانونی انجام شودو هر ساله با ثبت فهرست های شرکت ها،فایل های سالانه وارد شود. علاوه بر ضوابط مربوط به انطباق شرکت ها، یک شرکت همچنین باید به تطابق با قوانین مالیاتی و قوانین کار که قابل اجرا هستند، بپردازد.

یک عیب عمده شرکت خصوصی محدود این است که حداقل 2 (دو) نفر باید به عنوان مدیر و سهامدار عمل کنند. در نیجریه هیچ شرکت تک نفره ای تا بحال وجود نداشته است. لایحه اصلاح CAMA برای ارائه یک شرکت یک نفره، هنوز توسط مجلس ملی تصویب نشده است.

این ممکن است یک عیب باشد زیرا محدودیت هایی در فروش سهام ایجاد میشود که سهامداران باید سهام خود را برای ارتقا سرمایشان، برای تلاش های دیگر که ممکن است سهامداران جذب ان شوند را تسویه کنند. یک شرکت خصوصی از افزایش سرمایه برای کسب و کار خود، از طریق دعوت از مردم برای اشتراک سهام خود جلوگیری می کند. این ممکن است منجر به محدود شدن چشم انداز و رشد شرکت باشد. برای آگاهی بیشتر از ثبت شرکت در کشور ایتالیا و شرایط زندگی در ایتالیا می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی میرداماد مشورت کنید.

سوالات متداول در مورد ثبت شرکت در کشور ایتالیا

1- ثبت شرکت در کشور ایتالیا چگونه است ؟

یکی از انواع شرکت که در کشور ایتالیا وجود دارد و بیزینس من های خارجی میتوانند از آن بهره ببرند و چنین شرکتی را در ایتالیا ثبت کنند، شرکت سهام مشترک است (Societa per Azioni، SPA). این نوع ثبت شرکت در کشور ایتالیا به یک سرمایه بزرگ به ارزش 120،000 یورو نیاز خواهد داشت و به طور کلی بیشتر مناسب شرکت های بزرگ است که طبق قوانین ویزای کار ایتالیا 2019 عمل می کند.

2- انواع تجارت هایی که می توانند جهت ثبت شرکت در ایتالیا راه اندازی کنند کدامند ؟

  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شراکت سهامی محدود
  • شراکت کلی
  • شرکت غیر سهامی با مسئولیت محدود
  • شرکت تعاونی
  • مالکیت انفرادی

3- قوانین ثبت شرکت در ایتالیا چگونه است ؟

قبل از رفتن به دفتر اسناد رسمی، ضروری است که پیش نویس و اجرای قراردادهای عمومی شرکت از جمله آیین نامه و مقررات داخلی شرکت را مشخص کنید. بنابراین مدارک باید شامل اطلاعاتی مثل نام شرکت و آدرس آن باشد. این مدارک می تواند توسط سهامداران یا نمایندگان مجاز شرکت به دفتر اسناد رسمی منتقل شود. این اقدامات شامل هزینه های دفتر اسناد رسمی و مالیات ثبت است که باید در مدت 20 روز پرداخت شود.

4- مالیات دولتی جهت ثبت شرکت در ایتالیا چگونه است ؟

هر شرکت باید سالانه مالیات دولتی پرداخت کند. میزان مالیات بستگی به میزان سرمایه اجتماعی شرکت دارد. اگر سرمایه اجتماعی شرکت زیر 516.456.090 یورو باشد مالیات دولت تقریبا 516.46 یورو است. این پرداخت ها توسط موسسه درآمد مالیاتی (AGENZIA DELLE ENTRATE) مدیریت می شود.

5- مزایای ثبت شرکت در ایتالیا کدامند ؟

مزیت اصلی یک شرکت سهامی خاص با مسئولیت سهام محدود؛ مسئولیت محدود سهامداران آن است. در طی بحران اقتصادی اخیر، بسیاری از شرکت های تجاری با محدودیت های مالی مواجه بودند که بر عملکرد و توانایی پرداخت آنها تأثیر گذاشت. یکی از مزایای شرکتهای سهامی خاص با مسئولیت محدود در این دوره این است که مسئولیت مالی سهامداران چنین شرکت هایی محدود به تعداد سهامی است که در شرکت دارند. بنابراین، اگر یک شرکت سهامی خاص با مشکلات مالی مواجه شود و کارش رو به پایان باشد، سهامداران در معرض خطر از دست دادن دارایی های شخصی خود نیستند.

6- معایب شرکت خصوصی محدود شده توسط سهام در ایتالیا کدامند ؟

یک عیب عمده شرکت خصوصی محدود این است که حداقل 2 (دو) نفر باید به عنوان مدیر و سهامدار عمل کنند. در نیجریه هیچ شرکت تک نفره ای تا بحال وجود نداشته است. لایحه اصلاح CAMA برای ارائه یک شرکت یک نفره، هنوز توسط مجلس ملی تصویب نشده است.این ممکن است یک عیب باشد زیرا محدودیت هایی در فروش سهام ایجاد میشود که سهامداران باید سهام خود را برای ارتقا سرمایشان، برای تلاش های دیگر که ممکن است سهامداران جذب ان شوند را تسویه کنند. یک شرکت خصوصی از افزایش سرمایه برای کسب و کار خود، از طریق دعوت از مردم برای اشتراک سهام خود جلوگیری می کند. این ممکن است منجر به محدود شدن چشم انداز و رشد شرکت باشد.

7- ثبت نام شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود در ایتالیا چه مدت زمان طول میکشد ؟

ثبت نام شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود مدت زمان بیشتری طول میکشد و شامل فرایند و هزینه است که برای شرکت هایی با مالکیت یگانه و نام تجاری استفاده نمی شود. با این حال. هنگامی که یک شرکت محدود ثبت شود از طیف گسترده ای از قدرت و حقوق برخوردار می گردد

8- مالکیت انفرادی در ایتالیا جهت ثبت شرکت مناسب چه افرادی میباشد ؟

مالکیت انفرادی (Imprenitore Individuale) این نوع شرکت مناسب افرادیست که قصد دارند کسب و کاری کوچک در این کشور راه اندازی کنند. لازم به ذکر است که هیچ تفاوت قانونی ای بین شرکت و سرمایه گذار آن وجود نخواهد داشت.

اسکرول به بالا