071-91009294  | 021-88724227  |

ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

چندین گزینه بعنوان فرصت های سرمایه گذاری در عمان و همچنین ایجاد یک کسب و کار وجود دارند که ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان یکی از آنها می باشد. مناسب ترین نهاد ارزآور و سرمایه گذاری به طور کلی به اندازه کسب و کار، نیازهای فردی طرفین درگیر و میزان کار اداری که کسب و کار آماده انجام آن است، بستگی دارد. در این مقاله مشاور سرمایه گذاری موسسه حقوقی میرداماد، اطلاعات کافی را در این زمینه در اختیار شما می گذارد تا بهترین تصمیم را بگیرید.

ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

عمان دارای چهار منطقه آزاد است: المزیونه، صحار، صلاله و دوقم سز (Al Mazunah, Sohar, Salalah and Duqm SEZ)؛ مزایای مناطق آزاد خاص عبارتند از: مالکیت خارجی 100% – 10 سال معافیت مالیاتی – شرایط سهمیه ای کمتر برای کارگران عمانی و عدم عوارض گمرکی؛

مناطق آزاد عمان مناسب شرکت های خارجی است که به دنبال استفاده از عمان به عنوان تولید منطقه ای و پایگاه پخش هستند. مناطق آزاد عمدتا برای شرکت های صادراتی و وارداتی است که تنها نیاز به یک دفتر در عمان دارند؛ عمان همچنین دارای هشت “مستغلات صنعتی” است که مزایایی را ارائه می دهند، از قبیل: قیمت های کم انرژی و کرایه – معافیت های عوارض گمرکی – و پنج سال معافیت مالیاتی شرکتی. Knowledge Oasis Muscat به شرکت های تکنولوژی اجازه مالکیت 100% خارجی را می دهد.

مزایا

  • شرکت های FZ می توانند دارای مالکیت 100% خارجی باشند؛
  • نیازی به حداقل سرمایه سهمی برای تجارت در مناطق آزاد وجود ندارد؛
  • هیچ نوع مالیات بر شرکتی در شرکت های مناطق آزاد برای ده سال، به دلیل تشویق تعطیلات مالیاتی وجود ندارد؛
  • هیچ تعرفه ای برای کالا های وارداتی و صادراتی از مناطق آزاد وجود ندارد؛
  • شرکت های منطقه آزاد تجاری عمان اجازه تجارت در عمان بدون یک وکیل محلی را دارند. عوارض گمرکی 5% برای این موارد اعمال می شود.

معایب

  • اجاره ملک در منطقه آزاد اجباری است؛
  • حداقل 10% نیروی کار شرکت منطقه آزاد باید از افراد محلی باشند؛
  • مجوز های شرکت پس از رعایت قوانین FZ، از جمله ارسال صورت های مالی حسابرسی شده سالانه به مقامات منطقه آزاد به صورت سالانه قابل تمدید هستند؛
  • مناطق آزاد در عمان هنوز تحت ساخت و ساز هستند و دارای کمبود امکانات رفاهی موجود در مناطق آزاد امارات متحده عربی هستند. خدمات مشتری همچنین ضعیف است.

ملاحظات تجاری:

فعالیت های مجاز مناطق آزاد شامل: واردات مواد خام – پردازش، سوار کردن و بسته بندی – صادرات محصولات تمام شده – ذخیره یا انبار کردن محصولات.

مناطق آزاد صنعتی در عمان

سلطنت عمان دارای چهار منطقه آزاد است که تمرکز آنها بر رشد بخش ها و فعالیت های تجاری گوناگونی است. منطقه اجازه واردات مواد خام، پردازش، سوار کردن و بسته بندی، صادرات محصولات تمام شده، ذخیره یا انبار کردن محصولات را می دهد. مناطق آزاد بر اساس بخش های تجاری که حمایت می کنند، طبقه بندی شده اند. فرد باید منطقه ای را انتخاب کند که بر اساس صنعت و نیاز های تجاری او است.

مناطق آزاد صنعتی در عمان
مناطق آزاد صنعتی در عمان

انواع ثبت شرکت و فواید آن در مناطق آزاد عمان

تاسیس LLC ( شرکت با مسئولیت محدود )

یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) شرکتی است که در آن مسئولیت هر سهامدار محدود به میزان سهم سرمایه او می باشد. شرکت LLC در عمان ملزم به داشتن حداقل 2 سهامدار (حداقل یکی از آنها باید شهروند عمان، ایالت شورای همکاری خلیج (GCC) یا آمریکا باشد. و باید بیش از 30٪ سهام شرکت را داشته باشد) و 1 مدیر است. حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک شرکت LLC در عمان 150.000 ریال عمان (تقریبا 390.000 دلار) تعیین شده است. شرکت مسئولیت محدود عمان رایج ترین نوع شرکتی است که توسط خارجی ها مایل به ایجاد یک تجارت در عمان، تاسیس می شود.

مشارکت محدود

مشارکت محدودی در عمان توسط 2 عضو یا بیشتر ایجاد می شود. برای ثبت این نوع شرکت حداقل به 1 شریک عمومی و 1 شریک محدود نیاز است. شریک عمومی که تبعه ای عمانی باید باشد، مسئول بدهی ها و تعهدات شرکت است. شریک محدود، مسئولیت محدودی را به عهده دارد و تنها به میزان سهامی که دارد مسئول بدهی ها و تعهدات شرکت می باشد.

مزایای استقرار تجاری در عمان

عمان که در دهانه خلیج فارس قرار دارد، موقعیت جغرافیایی استراتژیکی را تصرف کرده است. خط ساحلی آن به طول 1700 کیلومتر آن را به یک کشور دریایی مهم تبدیل کرده است که به عنوان دروازه ای برای خلیج عرب عمل می کند. عمان از سال 1970 با تمرکز ویژه بر توسعه زیرساخت ها و گردشگری، اقتصاد خود را به سرعت تنوع بخشیده است. امكاناتي مانند حمل و نقل جاده اي، مؤسسات آموزشي و بيمارستان ها با سرعت قابل توجهي ظهور کرده اند.

از آنجایی این کشور غنی از ذخایر نفتی است، تا مدتی نفت بستر اقتصاد عمان بوده است. با این وجود، عمان از چند دهه گذشته با استقبال از سرمایه گذاری در عمان و سرمایه گذار های خارجی، به طور فزاینده وابستگی خود را به صادرات نفت کاهش داده است. دولت عمان برای تشویق به گسترش داخلی و خارجی مشوق هایی مانند دریافت وام آسان،معافیت مالیاتی و مزایای مناطق ویژه اقتصادی ارائه می دهد.

 منطقه آزاد دارای مزایای تجاری خود است. مجوزهای حرفه ای و صنعتی در مناطق آزاد:

  • معافیت از کلیه عوارض واردات و صادرات
  • آزادی در جذب مهاجران
  • دفاتر اسناد رایگان جهت فروش یا اجاره
  • کارخانه ها، انبارها و دفاتر آماده
  • معافیت مالیات بر درآمد
  • انتقال رایگان وجه، بدون کنترل ارز
  • مناطق آزاد عمان

آل مازونا ( Al Mazunah ):

در سال 1999 تأسیس شد، ال مازونا 100 درصد مالکیت خارجی و 30 سال عملیات عاری از مالیات را ارائه می دهد. اگر تعداد زیادی از اتباع عمان استخدام شوند، این معافیت مالیاتی ممکن است به طور نامحدود تمدید شود. برخلاف بقیه عمان، جایی که 30 درصد از کارمندان باید تبعه عمان باشند، یک شرکت در ال مازونا فقط باید 10 درصد از افراد محلی را استخدام کند. صنایع مناسب شامل صنایع دستی سبک، فروش تجاری و خدمات می باشد.

شهروندان یمنی که برای شرکت های ال مازونا مشغول به کار هستند احتیاجی به مجوز کار ندارند، با توجه به اینکه منطقه آزاد در 4 کیلومتری مرز یمن در جنوب غربی عمان، صلاله واقع شده است، و این مزیت بزرگی می باشد. صلاله در سال 2005 افتتاح شد و هنوز در حال توسعه فعال می باشد. پس از اتمام هر چهار مرحله از توسعه، مساحت 19 کیلومتر مربع را در بر می گیرد.

  • منطقه آزاد در مجاورت مسیر های اصلی تجارت استوایی با بندر فوق العاده صلاله قرار دارد.
  • منطقه آزاد به ویژه برای فرآوری مواد شیمیایی و مواد، ساخت و مونتاژ و تدارکات و توزیع مناسب می باشد.

مجوز های ارائه شده برای تجارت عمومی است که به دارنده امکان واردات، صادرات، توزیع و ذخیره کالا ها را می دهد. تجارت تخصصی محصولات تعریف شده، خدمات و کاربرد های صنعتی، برای واردات مواد اولیه، تولید محصولات مشخص شده و صادرات محصولات تمام شده را شامل می شود. مزایای این منطقه شامل 30 سال معافیت مالیاتی در سود و سود سهام، 0 درصد مالیات شرکت ها و 0 درصد مالیات بر درآمد شخصی بدون گمرک می شود.

صحار ( Sohar ):

منطقه آزاد بندر صحار هنوز در دست توسعه می باشد. پس از اتمام آن 4500 هکتار در بندر صحار واقع خواهد شد. این بندر مشاغل را به صورت زیر در صنایع قرار می دهد: تولید و فرآوری فولاد، تجارت و لجستیک، نفت و گاز، پتروشیمی، مواد معدنی و سنگدانه ها، سرامیک، تدارکات مواد غذایی و فرآوری مواد غذایی.

مجوز ها می توانند برای مجوز های صنعتی، تولید و مونتاژ سبک، تدارکات و تجارت عمومی باشند. این بندر 100 درصد مالکیت خارجی و 10 سال فعالیت بدون مالیات را ارائه می دهد. اگر تعداد زیادی از اتباع عمان استخدام شوند، این معافیت مالیاتی ممکن است به طور نامحدود تمدید شود. مقامات منطقه آزاد با ادغام روش های ” یک فروشگاه ” به افتخار می پردازند و راه اندازی مشاغل را به کمتر از سه هفته می رسانند و ثبت نام شرکت صحار را در نظر می گیرند.

دقم ( Duqm ):

پس از اتمام، دقم یکی از بزرگترین مناطق اقتصادی خاورمیانه با مساحت 1745 کیلومتر مربع خواهد بود. مساحت منطقه به هشت زیر مجموعه با هدف انواع مختلف سرمایه گذاری از جمله بندر دریایی، صنعت و تدارکات، ماهیگیری، گردشگری، حوضچه خشک و غیره تقسیم می شود. این منطقه با یک بندر و یک فرودگاه در نظر گرفته می شود و شرکت های صادر کننده که در منطقه سرمایه گذاری می کنند، سود خواهند برد.

نحوه ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

  1. ارسال فرم درخواست قطعه
  2. به توافق رسیدن در موارد شرایط تجاری
  3. ارسال نامه عدم اعتراض، به وزارت محیط زیست و امور آب و هوا
  4. شفاف سازی فرایند مراقبت دقیق
  5. انتخاب یک قطعه و ارائه درخواست برای تایید آن
  6. پرداخت هزینه اجاره، ثبت شرکت و مجوز
  7. دریافت گواهی ثبت شرکت
  8. امضای قرارداد اجاره نامه
  9. اسناد مورد نیاز برای راه اندازی تجارت در منطقه آزاد عمان
  10. نام سرمایه گذاران به همراه کشور مبداء آنها
  11. اندازه قطعه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار
  12. برنامه تجاری به همراه مبلغ سرمایه گذاری
  13. ارائه آماری از تعداد کل مشاغلی که ایجاد می شود
  14. کل برق و آب مورد نیاز
  15. اطلاعات تماس با سرمایه گذار
  16. حجم محموله پیش بینی شده
نحوه ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان
نحوه ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان

هزینه های مورد نیاز برای راه اندازی یک شرکت در منطقه آزاد در عمان

  •  ثبت نام مشاغل 1،050-1.550 ریال عمان ( 2470 تا 3650 یورو )
  • مجوز تجاری و لجستیک 385 ریال عمان (سالانه) ( 907 یورو )
  • مجوز صنعتی / تولید 385 ریال عمان (سالانه) ( 907 یورو )
  • ویزای دو ساله: 201 ریال عمان ( 474 یورو )

با جمع بندی اطلاعات کلی می توان گفت مناطق آزاد عمان به سمت پیشرفت پیش می رود و همچنین بستر مناسبی برای سرمایه گذاران تجارت فراهم می کند. این مکان پتانسیل بسیار خوبی برای سرمایه گذاری های مستقر و همچنین استارتاپ ها در اختیار دارد و همچنین فرصتی را برای سرمایه گذاران فراهم می کند که تجارت خود را به کشورهای همسایه گسترش دهند. برای شروع این فرآیند، توصیه می شود که با مشاوری تجاری که به خوبی از قوانین و مقررات قانونی عمان و فرآیندهای راه اندازی تجارت راه اندازی نمایید. پیشنهاد می کنیم که ثبت شرکت در مناطق آزاد عمان را در دستور کار سرمایه گذاری در خارج کشور برای خود قرار دهید چرا که امتیازات زیادی را به شما می دهد، و در صورتی که انتخاب خود را کرده اید و اطلاعات بیشتر احتیاج دارید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی میرداماد در تماس باشید.

اسکرول به بالا