071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا + شرایط و مدارک 2023

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تحصیل پزشکی در ایتالیا و هم چنین دندانپزشکی می تواند یک فرصت عالی برای افرادی باشد که قصد دارند تحصیلات خود را در یکی از بهترین دانشگاه های دنیا سپری کنند. کشور ایتالیا برنامه های بسیار عالی را برای رشته های پزشکی در نظر گرفته است که افراد مختلف می توانند در آن ها شرکت کرده و مدرک معتبر خود را دریافت کنند.

 آیا شما هم به دنبال تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا هستید یا علاقه دارید مدرک پزشکی خود را از معتبرترین دانشگاه های دنیا دریافت کنید؟ با موسسه مهاجرتی میرداماد در این مطلب همراه باشید تا صفر تا صد تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا را بررسی کرده و تمامی اطلاعات لازم و مهم در این زمینه را بیان کنیم.

در این مطلب میخوانید

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

در قدم اول از راهنمای تحصیل دندانپزشکی و تحصیل پزشکی در ایتالیا بهتر است بدانیم که شرایط تحصیل این دو رشته به چه صورت است. عده ای از افراد بر این تصور هستند که پزشکی و دندان پزشکی شرایط یکسان تحصیل در دانشگاه را دارند‌. اما در این قسمت دو رشته را به صورت جدا بررسی می کنیم تا با ضوابط متفاوت هر کدام به خوبی آشنا شوید.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در ایتالیا

برای تبدیل شدن به یک پزشک مجاز در ایتالیا، دانشجویان باید یک دوره شش ساله پزشکی را در یکی از دانشگاه های این کشور بگذرانند. پس از اتمام تحصیلات خود، دانشجویان می توانند در یک دوره آموزش بالینی شش ماهه پزشکی ایتالیا ثبت نام کنند که در صورت گذراندن این دوره، به آن ها اجازه طبابت در ایتالیا داده خواهد شد. با این حال، گذراندن این دوره تنها شرط لازم برای تبدیل شدن به یک پزشک مجاز در ایتالیا نیست.

 دانشجویان پزشکی برای قبولی در یک برنامه پزشکی در ایتالیا باید در آزمون IMAT را شرکت کنند. حداقل نمره قبولی برای این آزمون سالانه تعیین می شود و می تواند از سالی به سال دیگر متفاوت باشد. این آزمون تنها یک بار در سال در ایتالیا برگزار می شود، بنابراین اگر دانش آموزی موفق به قبولی در امتحان نشد، باید تا سال بعد صبر کند تا دوباره در آزمون شرکت کند. درباره این آزمون در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

با وجود شرایط سخت برای تحصیل پزشکی در ایتالیا، قبولی در آزمون IMAT مزایایی دارد. برای مثال قبولی در آزمون تاثیری بر نمره دیپلم دانشجو نداشته و نیازی به مصاحبه و معرفی نامه برای او نیست. شایان ذکر است که پذیرش در برنامه های پزشکی در ایتالیا می تواند بسیار رقابتی باشد. پس بهتر است هم از نمرات بالای دیپلم و هم نمره بالای آزمون برخوردار باشیم.

ویزاهای اخذ شده

شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا یک گزینه جذاب برای علاقمندان به دندانپزشکی از سراسر جهان است. با این حال، تبدیل شدن به یک دندانپزشک دارای مجوز در ایتالیا مستلزم داشتن شرایط و الزامات خاصی است. شرایط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا تقریبا شبیه به پزشکی است.

برای شروع، دانشجویان آینده نگر باید تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانده باشند و دیپلم متوسطه خود را دریافت کرده باشند که به آن ها اجازه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا را می دهد. علاوه بر این، دانشجویان برای پذیرش در یک برنامه دندانپزشکی در ایتالیا باید پایه قوی در زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات داشته باشند. برنامه دندانپزشکی در ایتالیا به طور معمول پنج سال طول می کشد و در طی آن دانشجویان ملزم به تکمیل دوره های نظری و عملی و هم چنین آموزش بالینی هستند. البته مانند پزشکی نیز باید در آزمون IMAT شرکت کنند.

این آزمون موضوعات مختلفی از جمله زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات را پوشش می دهد. حداقل نمره قبولی برای آزمون پذیرش دندانپزشکی سالانه تعیین می شود و پذیرش در برنامه های دندانپزشکی در ایتالیا می تواند بسیار رقابتی باشد.

نمره این آزمون برای هر دانشگاه متفاوت است و می تواند بین 30 تا 90 متغیر باشد. هم چنین دانشجویان نیاز به یک مدرک زبان معتبر انگلیسی یا ایتالیایی دارند که باید تافل 80 به بالا یا آیلتس 6 به بالا باشد.

هزینه تحصیل دندانپزشکی و پزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا می تواند بالا باشد، به خصوص برای دانشجویان بین المللی که واجد شرایط برنامه های دولتی قرار نگیرند. هزینه‌ های تحصیل، هزینه ‌های زندگی و سایر هزینه ‌های مرتبط با تحصیل در خارج از کشور می ‌تواند به علت قیمت ارز به سرعت افزایش یابد و استطاعت مالی را برای برخی از دانشجویان دشوار کند.

 با این حال، راه هایی برای مقرون به صرفه تر کردن تحصیل پزشکی در ایتالیا و دندانپزشکی وجود دارد. یکی از گزینه ها درخواست برای بورسیه یا کمک هزینه است که می تواند به پوشش بخشی یا تمام هزینه های مرتبط با تحصیل در ایتالیا کمک کند. بسیاری از سازمان ها و موسسات بورسیه های تحصیلی را به طور خاص برای دانشجویان پزشکی ارائه می دهند و دانشجویان هم چنین می توانند فرصت هایی را برای کمک هزینه های تحقیقاتی یا دستیار بررسی کنند.

 یکی دیگر از راه‌ های مقرون ‌به‌ صرفه ‌تر کردن تحصیل دندانپزشکی ایتالیا و پزشکی، تحصیل در دانشگاه دولتی است. دانشگاه ‌های دولتی ایتالیا معمولا شهریه ‌های کمتری نسبت به دانشگاه ‌های خصوصی دارند و دانشجویان بین‌المللی ممکن است واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی یا سایر اشکال کمک مالی برای کمک به پوشش هزینه ‌های تحصیل باشند.

 دانشجویان هم چنین می توانند به دنبال راه هایی برای صرفه جویی در هزینه های زندگی در حین تحصیل در ایتالیا باشند. این ممکن است شامل یافتن مسکن ارزان، پختن غذا در خانه به جای غذا خوردن در بیرون و استفاده از حمل و نقل عمومی به جای تکیه بر تاکسی یا سایر اشکال گران قیمت حمل و نقل باشد. در نهایت، هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا و دندانپزشکی به عوامل مختلفی از جمله وضعیت مالی دانشجو، دانشگاهی که در آن تحصیل می کند و کشوری که از آن آمده اند، بستگی دارد.

 با این حال، با بررسی همه گزینه‌ های موجود برای بورسیه‌ ها و کمک‌ های مالی، دانشجویان می ‌توانند رویای تحصیل پزشکی در ایتالیا را ارزان تر و در دسترس ‌تر کنند. حال برای آشنایی بیشتر با هزینه ها، به صورت جدا بررسی می کنیم که تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا چقدر می تواند هزینه داشته باشد.

هزینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا بسته به موسسه، سطح تحصیل و نوع برنامه متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه های تحصیل برای مدرک لیسانس پزشکی در یک دانشگاه دولتی می تواند از 1000 تا 3500 یورو در سال متغیر باشد، در حالی که هزینه های تحصیل در مقطع بالاتر می تواند بین 2000 تا 6000 یورو در سال در نظر گرفته شود.

دانشگاه های خصوصی به طور کلی شهریه های بالاتری را دریافت می کنند و هزینه های آن بین 12000 تا 18000 یورو در سال است. علاوه بر شهریه، دانشجویان باید هزینه های دیگری مانند خوابگاه، غذا، حمل و نقل، کتاب های درسی و سایر لوازم را نیز در نظر بگیرند. هزینه زندگی در ایتالیا بسته به موقعیت مکانی متفاوت است، شهرهای بزرگی مانند رم، میلان و فلورانس نسبت به شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی گرانتر هستند. به طور متوسط، دانشجویان باید حداقل 800 تا 1200 یورو در ماه برای هزینه های زندگی بودجه داشته باشند.

 همان طور که در بالا بیان کردیم برای مقرون به صرفه کردن هزینه ها می توان از گزینه هایی مانند بورسیه استفاده کرد. این بورسیه ها می توانند هزینه های تحصیل، هزینه های زندگی و سایر هزینه های مرتبط با تحصیل در خارج از کشور را پوشش دهند. دانشجویان باید در مورد بورسیه های مختلف موجود تحقیق کنند و قبل از تاریخ شروع برنامه ریزی شده خود درخواست دهند.

 یکی دیگر از گزینه های کاهش هزینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا، کار پاره وقت در حین تحصیل است. دانشجویان بین المللی مجاز به کار تا 20 ساعت در هفته در طول سال تحصیلی و تمام وقت در زمان استراحت هستند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که یافتن کار پاره وقت ممکن است دشوار باشد، به خصوص برای افراد غیر ایتالیایی زبان.

هزینه های تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا نیز همان طور که پیش تر بیان کردیم، می تواند بسیار گران باشد. اما هزینه ها ممکن است بسته به دانشگاه و منطقه متفاوت در نظر گرفته شوند. همانند پزشکی، دانشگاه‌ های دولتی در مقایسه با دانشگاه ‌های خصوصی شهریه کمتری ارائه می‌ دهند. به طور متوسط، شهریه برای برنامه های دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی می تواند از 700 یورو تا 3000 یورو در سال باشد.

در حالی که دانشگاه های خصوصی می توانند تا 20،000 یورو در سال دریافت کنند. برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا علاوه بر شهریه هزینه های دیگری نیز وجود دارد. دانشجویان ممکن است نیاز به خرید کتاب ‌های درسی و سایر مواد آموزشی، پرداخت هزینه ‌های اقامت و زندگی و پوشش هزینه ‌های تجهیزات پزشکی و آموزش بالینی داشته باشند.

 این هزینه‌ های اضافی می ‌تواند به سرعت افزایش یابد و پرداخت هزینه تحصیل را برای دانشجویان دشوارتر کند. با این حال، مانند تحصیل پزشکی راه هایی نیز وجود دارند که هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا را مقرون به صرفه تر خواهد کرد. یکی از گزینه ها درخواست برای بورسیه ها و کمک هزینه های ارائه شده توسط دانشگاه یا سازمان های دیگر است.

 گزینه دیگر کار پاره وقت در حین تحصیل برای کمک به تامین هزینه ها است. برخی از دانشگاه ها هم چنین ممکن است برنامه های کمک مالی یا طرح های پرداخت به صورت وام را برای کمک به دانشجویان در مدیریت هزینه های خود ارائه دهند. دانشجویان هم چنین می توانند در مناطقی با هزینه های زندگی کمتر تحصیل کنند. علاوه بر این، دانشجویان می توانند برای صرفه جویی در هزینه ها، اجاره مسکن مشترک را انتخاب کنند یا برای کاهش هزینه های مسکن دورتر از محوطه دانشگاه زندگی کنند.

طول دوره تحصیل دندانپزشکی و پزشکی در ایتالیا

یکی دیگر از موارد مهمی که باید برای تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا در نظر گرفته شود، طول دوره تحصیل است. هر دانشجو قبل از اینکه درخواست برای تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی را بدهد باید از این زمان آگاه بوده و هم چنین درباره دروسی که باید در دوران تحصیل بگذراند هم باید آگاهی داشته باشد.

در بالا بیان کردیم که طول دوره تحصیلی می تواند بین ۵ تا ۶ سال برای هر رشته متفاوت باشد. یک مشاور مجرب مهاجرت تحصیلی در این زمینه می تواند اطلاعات به روز را در اختیار شما قرار دهد که می توانید از طریق موسسه مهاجرتی میرداماد این مشاوره ها دریافت کنید. با این حال در این قسمت به صورت کلی بیان می کنیم که چقدر زمان می برد تا طول دوره های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا به پایان برسد و چه دروسی برای این رشته ها در نظر گرفته شده است.

طول دوره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

طول دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا معمولا شش سال طول می کشد که به دو دوره تقسیم می شود. دوره اول که سه سال زمان می برد، موضوعات نظری و علمی مانند آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی و فارماکولوژی را پوشش می دهد. در طول این دوره، دانشجویان از طریق آموزش های بالینی و کارآموزی نیز تجربه عملی کسب می کنند. دوره دوم سه سال طول می کشد و بر آموزش بالینی در بیمارستان ها و مراکز مراقبت های بهداشتی متمرکز است.

دانش آموزان تجربه عملی در تخصص های مختلف پزشکی مانند قلب و عروق، انکولوژی، اطفال و جراحی به دست می آورند. علاوه بر این، آن ها می توانند دروس انتخابی را برای تعمیق دانش خود در زمینه های خاص مورد علاقه انتخاب کنند. در طول هر دو دوره تحصیل پزشکی در ایتالیا، دانشجویان باید امتحانات سختی را برای نشان دادن دانش و مهارت های خود بگذرانند.

این امتحانات در پایان هر سال تحصیلی برگزار می شود و برای ارزیابی درک دانشجویان از مطالب تحت پوشش در برنامه درسی طراحی شده است. علاوه بر دروس اصلی پزشکی، دانشجویان ممکن است فرصت گذراندن دوره هایی در زمینه های مرتبط مانند حقوق پزشکی، اخلاق و ارتباطات را نیز داشته باشند.

 این دوره ها می توانند آموزش جامعی را ارائه دهند و دانشجویان را با مهارت های لازم برای هدایت سیستم پیچیده مراقبت های بهداشتی مجهز کنند. به طور کلی، تحصیل پزشکی در ایتالیا سخت و پیچیده است و به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. با این حال، فارغ التحصیلان برای ورود به حرفه پزشکی و ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت بالا به بیماران خود آمادگی خوبی دارند.

طول دوره تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا به طور معمول 5 سال به طول می انجامد و شامل طیف وسیعی از دوره ها در زمینه های مختلف مرتبط با دندانپزشکی است. در طول دو سال اول تحصیل، دانشجویان دروس پایه در علوم پایه پزشکی مانند آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی و میکروبیولوژی و هم چنین دروس متمرکز بر آناتومی و فیزیولوژی دهان، مواد دندانپزشکی و رادیولوژی دندان را می گذرانند.

این دوره ها دانش و مهارت های پیش زمینه لازم را برای بقیه برنامه فراهم می کند. در سال سوم و چهارم دانشجویان تخصص دندانپزشکی در ایتالیا را شروع می کنند که دارای دروسی مانند پریودنتولوژی، ریشه دندان، پروتزهای دندانی، ارتودنسی و جراحی دهان است. آن ها هم چنین فرصت شرکت در دوره بالینی و کسب تجربه عملی کار با بیماران در یک محیط تحت نظارت را خواهند داشت.

 در طول سال پنجم، دانشجویان یک دوره کارآموزی بالینی را می گذرانند که این فرصت را برای آن ها فراهم می کند تا در یک کلینیک دندانپزشکی واقعی کار کنند و مهارت های خود را بیشتر توسعه دهند. انتظار می رود دانشجویان دندانپزشکی در ایتالیا در طول تحصیل خود در امتحانات و ارزیابی های منظم شرکت کنند تا پیشرفت خود را ارزیابی کنند و از رعایت استانداردهای علمی برنامه اطمینان حاصل کنند.

علاوه بر این، دانشجویان باید یک پایان نامه یا پروژه پایان نامه را در طول سال آخر تحصیل خود تکمیل کنند که به آن ها امکان می دهد یک فیلد خاص مورد علاقه را بیشتر بررسی کنند و مهارت های تحقیقاتی خود را نشان دهند. به طور خلاصه، تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا شامل ترکیبی از دوره های پایه در علوم پایه پزشکی و دوره های تخصصی دندانپزشکی و هم چنین بالینی و کارآموزی برای ارائه تجربیات عملی کار با بیماران به دانشجویان است.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا

هر ساله، دانشگاه های ایتالیا درهای خود را به روی دانشجویانی که مایل به تحصیل پزشکی در ایتالیا هستند باز می کنند. پروسه پذیرش معمولا از ماه های ابتدایی سال شروع شده و چند ماه طول زمان می برد.

برای پذیرش در یک برنامه پزشکی در ایتالیا، متقاضیان باید شرایط خاصی را داشته باشند. یکی از این شرایط همان طور که پیش تر نیز بیان کردیم، قبولی در آزمون آیمت ایتالیا است. علاوه بر این، مدارک تحصیلی آن ها باید توسط کشور تأیید شده باشد و باید مدرک DV (اعلام ارزش) را دریافت کنند.

متقاضیان می توانند DV را از طریق سفارت ایتالیا دریافت کنند که صحت و معادل بودن مدرک آن ها را تأیید می کند. توجه به این نکته ضروری است که فرآیند دریافت DV ممکن است مدتی زمان ببرد و باید قبل از مهلت درخواست این مدرک را دریافت کنیم.

 با انجام این شرایط، متقاضیان می توانند شانس خود را برای پذیرش در یک برنامه پزشکی در دانشگاه ایتالیا افزایش دهند. اخذ پذیرش تحصیلی برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا روندی مشابه با تحصیل در رشته پزشکی دارد. طبق شرایط تعیین شده توسط دانشگاه های ایتالیا، متقاضیان باید در آزمون IMAT یا MAT (آزمون پذیرش پزشکی) شرکت کرده و امتیاز لازم را کسب کنند.

 ذکر این نکته ضروری است که حداقل نمره قبولی در این آزمون در دانشگاه ها متفاوت است. به عنوان مثال، در حالی که یک دانشگاه ممکن است به حداقل نمره قبولی بالای 50 نیاز داشته باشد، دانشگاه دیگری ممکن است به حداقل نمره قبولی بالای 30 نیاز داشته باشد.

 علاوه بر این، دانشجویان باید گواهی زبان انگلیسی خود را در طول فرآیند پذیرش به دانشگاه ارائه دهند. حداقل سطح یا نمره مورد نیاز برای مدرک زبان انگلیسی، نمره آیلتس 6 یا بالاتر یا تافل بالای 78 است. شما می توانید از یک وکیل مهاجرت در این زمینه نیز کمک بگیرید که موسسه مهاجرتی میرداماد می تواند یک گزینه مناسب باشد.

ورود به رشته های مربوط به پزشکی در ایتالیا بدون کنکور

در ایتالیا ورود به رشته های پزشکی بدون آزمون ورودی IMAT امکان پذیر نیست. آزمون IMAT یک آزمون اجباری است که تمام دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در رشته پزشکی در ایتالیا هستند، باید آن را بگذرانند. هیچ راه جایگزینی برای ورود به رشته های پزشکی بدون شرکت در این آزمون وجود ندارد، صرف نظر از اینکه دانشجو شهروند ایتالیایی یا دانشجوی بین المللی باشد.

شایان ذکر است که رقابت برای تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بسیار شدید است و پذیرش افراد معمولا محدود است؛ بنابراین قبولی در آزمون IMAT با نمره بالا برای پذیرش در دانشکده پزشکی در ایتالیا بسیار مهم است. علاوه بر این داشتن پیشینه تحصیلی قوی و هم چنین تجربه در زمینه پزشکی، مانند کار داوطلبانه در بیمارستان ها یا کلینیک ها ضروری است.

 این تجربیات می تواند علاقه یک دانشجو به پزشکی را نشان داده و او را نسبت به سایر کاندیداها بهتر نشان دهد. البته در گذشته برنامه ای به نام “concorsi per titoli” وجود داشت که “مسابقه برای کسب صلاحیت” ترجمه می شود. در این برنامه بر اساس سوابق تحصیلی برای بعضی از دانشگاه های خاص دانشجو پذیرش می شد. البته شرایط آن بسیار سخت و پیچیده بود و معمولا تعداد بسیار کمی از افراد می توانستند به این صورت درس بخوانند.

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

از دیگر اطلاعات مهمی که دانشجویان علاقمند به تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا باید به آن توجه کنند، انتخاب یک دانشگاه مناسب است. اینکه دانشگاه در کدام شهر قرار گرفته و چه شرایط پذیرشی را برای دانشجو فراهم کرده باشد بسیار مهم است.

به همین خاطر باید برای انتخاب یک دانشگاه درست بسیار تحقیق کرد و از این موسسه مهاجرتی معتبر در این زمینه مانند موسسه میرداماد کمک گرفت. با این حال در این قسمت بهترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی را معرفی می کنیم.

بهترین دانشگاه های پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا بهترین دانشگاه های این کشور را در این جدول مشخص می کنیم تا بتوانید یک انتخاب عالی داشته باشید.

شرایط پذیرش

مدت زمان تحصیل

شهریه (در سال)

موقعیت مکانی

نام دانشگاه

قبولی در آزمون IMAT، دیپلم دبیرستان، گواهی DV

6 سال

3500 یورو

بولونیا

دانشگاه بولونیا

قبولی در آزمون IMAT، دیپلم دبیرستان، گواهی DV

6 سال

3500 یورو

میلان

دانشگاه میلان

قبولی در آزمون IMAT، دیپلم دبیرستان، گواهی DV

6 سال

3000 یورو

پادوآ

دانشگاه پادوآ

قبولی در آزمون IMAT، دیپلم دبیرستان، گواهی DV

6 سال

3500 یورو

پاویا

دانشگاه پاویا

قبولی در آزمون IMAT، دیپلم دبیرستان، گواهی DV

6 سال

4000 یورو

رم

دانشگاه رم لا ساپینزا

قبولی در آزمون IMAT، دیپلم دبیرستان، گواهی DV

6 سال

3500 یورو

ناپل

دانشگاه ناپل فدریکو دوم

باید درباره این جدول بیان کنیم که هزینه ها به صورت تخمینی بیان شده است و ممکن است برای هر سال تحصیلی متفاوت در نظر گرفته شود؛ بنابراین باید به صورت آپدیت شده استعلام شوند.

بهترین دانشگاه های دندانپزشکی در ایتالیا

در زیر برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بهترین دانشگاه ها به همراه ویژگی های قابل توجه برای آن ها را معرفی می کنیم و اطلاعات مفید درباره آن ها را بیان خواهیم کرد. برای این جدول نیز باید خاطر نشان کرد که مبالغ ارائه شده برای شهریه تخمینی بوده و نیاز است تا به صورت آپدیت شده استعلام شوند.

ویژگی های قابل توجه

شهریه

مدت زمان تحصیل

موقعیت مکانی

نام دانشگاه

یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا که به دلیل امکانات تحقیقاتی و مشارکت های بین المللی مشهور است.

2200 یورو در سال برای دانشجویان اتحادیه اروپا، 6000 یورو در سال برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا

5 سال

بولونیا

دانشگاه بولونیا

یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های ایتالیا، با تمرکز قوی بر تحقیق و نوآوری.

2000 یورو در سال برای دانشجویان اتحادیه اروپا، 4000 یورو در سال برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا

5 سال

ناپل

دانشگاه ناپل فدریکو دوم

یک دانشگاه مدرن با امکانات پیشرفته، تمرکز تحقیقاتی قوی و تعهد به آموزش بین رشته ای.

3500 یورو در سال برای دانشجویان اتحادیه اروپا، 6000 یورو در سال برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا

5 سال

رم

دانشگاه رم تور ورگاتا

به دلیل برتری خود در آموزش و تحقیقات دندانپزشکی، با تمرکز بر آموزش عملی و تجربه بالینی شناخته شده است.

2200 یورو در سال برای دانشجویان اتحادیه اروپا، 6000 یورو در سال برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا

5 سال

تورین

دانشگاه تورین

یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های ایتالیا، با تمرکز قوی بر تحقیق و آموزش بین رشته ای.

2200 یورو در سال برای دانشجویان اتحادیه اروپا، 6000 یورو در سال برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا

5 سال

پادوآ

دانشگاه پادوآ

به دلیل برتری خود در آموزش و تحقیقات دندانپزشکی، با تمرکز بر مراقبت های بهداشتی مبتنی بر جامعه و ابتکارات بهداشت عمومی.

2000 یورو در سال برای دانشجویان اتحادیه اروپا، 4000 یورو در سال برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا

5 سال

ساساری

دانشگاه ساساری

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان

تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان امکان پذیر نیست. وزارت آموزش ایتالیا از تمامی دانشجویان بین المللی می خواهد که برای پذیرش در دانشگاه ها مهارت خود را در زبان ایتالیایی یا انگلیسی نشان دهند.

تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا

دانش زبان برای اطمینان از این است که دانش آموزان قادر به درک و برقراری ارتباط مؤثر در زبان آموزشی هستند که معمولا ایتالیایی یا انگلیسی است.

علاوه بر این، برخی از دانشگاه ‌های ایتالیا ممکن است الزامات زبان خود را برای دانشجویان بین‌المللی داشته باشند؛ بنابراین مهم است که قبل از انتخاب دانشگاه درباره وضعیت زبان آن با موسسه مهاجرتی میرداماد مشورت کنید.

تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی مستلزم سطح بالایی از اصطلاحات فنی و پزشکی است و این امر باعث می‌شود که دانشجویان قبل از شروع تحصیل، پایه زبانی قوی داشته باشند. بدون مدرک زبان، دانشجویان ممکن است برای هماهنگی با خواسته ‌های علمی تحصیلی خود دچار مشکل شوند و ممکن است برای قبولی در امتحانات و تکمیل دوره‌ های درسی مشکل پیدا کنند.

آزمون‌های ورود به دانشکده‌های پزشکی در ایتالیا

علاوه بر آزمون imat ایتالیا که رایج ترین آزمون ورودی دانشکده های پزشکی در ایتالیا است، آزمون های دیگری نیز وجود برای تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا وجود دارند که برخی از دانشگاه ها ممکن است آن ها را بپذیرند. در اینجا به چند نمونه می پردازیم:

TOLC-Med

این یک آزمون آنلاین است که توسط کنسرسیوم CISIA که گروهی از دانشگاه های ایتالیا است، ارائه می شود. این آزمون استعداد دانشجو را برای موضوعات علمی و استدلال منطقی ارزیابی می کند و برخی از دانشگاه ها ممکن است آن را به عنوان جایگزینی برای IMAT بپذیرند.

TOLC-B

این یکی دیگر از آزمون های آنلاین ارائه شده توسط CISIA است که استعداد دانشجویان را برای موضوعات علمی و استدلال منطقی ارزیابی می کند. اما به طور خاص برای رشته دندانپزشکی طراحی شده است.

آزمون پذیرش دانشگاه میلان

این آزمونی است که توسط دانشگاه میلان برای دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشکده های پزشکی یا دندانپزشکی ارائه می شود. آزمون شامل سوالات چند گزینه ای در زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات است.

آزمون پذیرش دانشگاه پاویا

این آزمونی است که توسط دانشگاه پاویا برای دانشجویان که قصد تحصیل در دانشکده های پزشکی یا دندانپزشکی را دارند، ارائه می شود. آزمون این دانشگاه هم شامل سوالات چند گزینه ای در زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات است.

 ذکر این نکته ضروری است که پذیرش این آزمون ها ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد و برخی از دانشگاه ها ممکن است متقاضیان را ملزم به شرکت در آزمون IMAT بدون توجه به اینکه آیا در آزمون ورودی دیگری شرکت کرده اند یا خیر کنند؛ بنابراین، همیشه بهترین کار این است که با دانشگاه های خاصی که برای آن درخواست می دهید را بررسی کنید تا ببینید آن ها چه کنکوری را قبول می کنند.

شرایط آزمون IMAT در ایتالیا

حال به بررسی ازمون ایمت ایتالیا به صورت تخصصی خواهیم پرداخت. آزمون بین المللی پذیرش پزشکی (IMAT) یک آزمون ورودی استاندارد برای دانشکده های پزشکی در ایتالیا است. این آزمون برای آزمایش دانش متقاضی در تفکر انتقادی، حل مسئله و استدلال علمی طراحی شده است که همه این ها مهارت های حیاتی در زمینه پزشکی هستند. آزمون IMAT شامل 60 سوال چند گزینه ای است که در چهار بخش زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات و استدلال منطقی تقسیم می شوند.

 بخش زیست شناسی بر موضوعاتی مانند ژنتیک، میکروبیولوژی و فیزیولوژی تمرکز دارد. در حالی که بخش شیمی موضوعاتی مانند شیمی آلی، بیوشیمی و شیمی عمومی را پوشش می دهد. بخش فیزیک و ریاضی موضوعاتی مانند مکانیک، سینماتیک و حساب دیفرانسیل و انتگرال را پوشش داده و بخش استدلال منطقی توانایی متقاضی در تفسیر داده های پیچیده و حل مسائل را ارزیابی می کند. حداقل نمره قبولی برای آزمون IMAT هر سال متفاوت است و توسط هر دانشگاه در ایتالیا تعیین می شود.

متقاضیانی که نمره کمتر از حداقل نمره قبولی را دریافت کنند در رشته پزشکی پذیرفته نمی شوند. این آزمون یک بار در سال و معمولا در ماه سپتامبر برگزار می شود و نتایج آن در ماه اکتبر منتشر می شود. متقاضیان فقط سالی یک بار مجاز به شرکت در آزمون هستند و در صورت عدم قبولی باید تا سال بعد برای شرکت مجدد صبر کنند.

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی و پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا و تحصیل پزشکی در ایتالیا شرط سنی خاصی وجود ندارد. با این حال، متقاضیان باید تحصیلات متوسطه خود را به پایان رسانده و دیپلم دبیرستان یا معادل آن را دریافت کرده باشند.

به همین خاطر معمولا توصیه می شود که متقاضیان باید بالای 17 سال سن داشته باشند و تا سنی که امکان تحصیل برای آن ها وجود داشته باشد، می توانند در دانشگاه های ایتالیا درس بخوانند. معمولا مدرک زبان و نمره پذیرش در آزمون، بسیار مهم تر از سن در نظر گرفته می شود.

بورسیه پزشکی و دندانپزشکی ایتالیا

پیش تر نیز در این باره بیان کردیم که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا یا تحصیل دندانپزشکی در این کشور می توانیم با استفاده از بورسیه تحصیلی هزینه های خود را کاهش دهیم. با این حال باید با انواع بورسیه ها و شرایط آن آگاه باشیم تا بتوانیم نوع درست را انتخاب کنیم. برخی از رایج ترین انواع بورس تحصیلی عبارتند از:

بورسیه های دولتی

بورسیه ایتالیا این بورسیه ها معمولا هزینه های تحصیل، خوابگاه و کمک هزینه ماهانه را پوشش می دهند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه

دانشگاه های ایتالیا نیز به دانشجویان بین المللی بورسیه می دهند. این بورسیه ها ممکن است بخشی یا تمام هزینه های تحصیل را پوشش دهند و برخی نیز ممکن است کمک هزینه ماهانه ارائه دهند.

بورسیه های خصوصی

سازمان ها، بنیادها و شرکت های خصوصی نیز به دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در ایتالیا هستند بورسیه تحصیلی ارائه می دهند. این بورسیه ها ممکن است مبتنی بر شایستگی یا نیاز باشد و ممکن است هزینه های مختلفی مانند هزینه های تحصیل، مسکن و هزینه های زندگی را پوشش دهد.

Erasmus+ program

 Erasmus+ program یک ابتکار اتحادیه اروپا است که به دانشجویانی که مایل به تحصیل در اروپا از جمله ایتالیا هستند بورسیه تحصیلی ارائه می کند. این بورسیه ها هزینه های تحصیل، هزینه های سفر و کمک هزینه ماهانه را پوشش می دهند.

کمک هزینه های تحقیقاتی

بسیاری از دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در ایتالیا به دانشجویان بین المللی که مایل به انجام تحقیقات در زمینه های پزشکی و دندانپزشکی هستند، کمک هزینه های تحقیقاتی ارائه می دهند. این کمک‌ ها معمولا هزینه تحقیق را پوشش می‌ دهند و ممکن است شامل کمک برای هزینه ‌های زندگی نیز باشند.

تحصیل دندانپزشکی و پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

چندین دانشگاه در ایتالیا تحصیل پزشکی در ایتالیا و دندانپزشکی را به زبان انگلیسی برای جذب دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. برخی از دانشگاه هایی که این دوره ها را ارائه می دهند عبارتند از:

  1. دانشگاه رم تور ورگاتا: این دانشگاه یک دوره شش ساله در رشته پزشکی و جراحی ارائه می دهد که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود. این برنامه برای دانشجویان بین المللی و ایتالیایی که می خواهند پزشکی را به زبان انگلیسی تحصیل کنند طراحی شده است.
  2. دانشگاه میلان: دانشگاه میلان یک برنامه پزشکی شش ساله ارائه می دهد که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود. این برنامه برای دانشجویان ایتالیایی و بین المللی آزاد است.
  3. دانشگاه پاویا: دانشگاه پاویا یک برنامه مدرک پزشکی شش ساله ارائه می دهد که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود. این برنامه برای دانشجویان بین المللی و دانشجویان ایتالیایی که تسلط عالی به زبان انگلیسی دارند طراحی شده است.
  4. دانشگاه Vita-Salute San Raffaele: این دانشگاه در میلان یک برنامه تحصیلی شش ساله در رشته پزشکی و جراحی ارائه می دهد که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود. این برنامه برای دانشجویان ایتالیایی و بین المللی مناسب در نظر گرفته می شود.
  5. دانشگاه تورین: دانشگاه تورین یک برنامه پزشکی شش ساله ارائه می دهد که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود. این برنامه برای دانشجویان ایتالیایی و بین المللی آزاد است.

این دانشگاه ها به تسلط خوب به زبان انگلیسی نیاز دارند و هم چنین ممکن است دانشجویان بین المللی را ملزم به قبولی در آزمون مهارت انگلیسی مانند آیلتس یا تافل کنند.

شرایط تحصیل در سایر رشته های پیراپزشکی در ایتالیا

به غیر ازتحصیل پزشکی در ایتالیا و دندانپزشکی، این کشور هم چنین رشته های پیراپزشکی مختلفی را برای دانشجویان ارائه می دهد تا بتوانند شغل مورد علاقه خود را دنبال کنند. شرایط تحصیل برای سایر رشته های پیراپزشکی در ایتالیا تا حدودی مشابه شرایط پزشکی و دندانپزشکی است.

 برای مثال، شرایط پذیرش در دانشگاه های ایتالیا برای فیزیوتراپی و پرستاری مشابه شرایط پزشکی و دندانپزشکی است. دانشجویان ملزم به قبولی در آزمون ‌های ورودی مانند IMAT یا آزمون ‌های مشابه هستند و هم چنین باید دارای مدرک تحصیلی معتبر، دیپلم تایید شده و مدرک زبان باشند.

علاوه بر این، مانند پزشکی و دندانپزشکی، مدت زمان تحصیل برای رشته های پیراپزشکی در ایتالیا از سه تا شش سال متغیر است. با این حال، هزینه های تحصیل در این رشته ها نسبتا کمتر از هزینه های پزشکی و دندانپزشکی است. دانشگاه‌های ایتالیایی که برنامه‌های پیراپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، شامل دانشگاه پیزا و دانشگاه میلان هستند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

فرآیند دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا می تواند بر اساس کشور مبدا متفاوت باشد، بنابراین مهم است که برای شرایط خاص با سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود مشورت کنید. هم چنین می توانید از موسسه مهاجرتی میرداماد برای مشاوره در این کار استفاده کنید. اما به طور کلی مراحل اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا به شرح زیر است:

  1. درخواست برای دانشگاه ایتالیا: قبل از درخواست ویزا، باید در دانشگاه های ایتالیا پذیرفته شوید.
  2. مدارک لازم را به آماده کنید: باید پاسپورت معتبر، عکس هایی در اندازه پاسپورت، مدرکی مبنی بر تمکن مالی برای حمایت از خود در طول اقامت و مدرک بیمه درمانی ارائه دهید.
  3. درخواست وقت ویزا: باید وقت سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود را تعیین کنید. توصیه می شود این کار را از قبل انجام دهید، زیرا گرفتن قرارها ممکن است چند هفته طول بکشد.
  4. در قرار ملاقات ویزا شرکت کنید: باید تمام مدارک مورد نیاز را در قرار ملاقات خود به همراه داشته باشید و هزینه های لازم را پرداخت کنید. هم چنین ممکن است از شما خواسته شود که داده های بیومتریک مانند اثر انگشت را ارائه دهید.
  5. منتظر تصمیم ویزا باشید: پس از قرار ملاقات، باید منتظر تصمیم ویزا باشید که ممکن است چندین هفته طول بکشد. اگر ویزای شما تایید شود، روی پاسپورت شما چسبانده می شود.
  6. سفر به ایتالیا: پس از دریافت ویزای خود، می توانید به ایتالیا سفر کرده و در دانشگاه خود ثبت نام کنید. لازم به ذکر است که شما هم چنین باید ظرف 8 روز پس از ورود به ایتالیا برای اجازه اقامت اقدام کنید.

به طور کلی، اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا می تواند یک فرآیند طولانی باشد، بنابراین مهم است که از قبل برنامه ریزی کنید و با تمام مدارک لازم آماده باشید.

کار پس از تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

دانشجویان خارجی که تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی خود را در ایتالیا به پایان رسانده اند، در صورت داشتن شرایط خاص، امکان اقامت و کار در این کشور را دارند. در مرحله اول، آن ها باید ویزای کار دریافت کنند که می تواند از طریق سفارت ایتالیا در کشور خود درخواست شود.

 آن ها هم چنین باید یک آزمون را بگذرانند که که به آن ها اجازه کار در زمینه پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا داده شود. پس از قبولی در آزمون، می توانند برای اقامت و مجوز فعالیت در ایتالیا اقدام کنند. توجه به این نکته ضروری است که دانش زبان ایتالیایی برای طبابت در ایتالیا ضروری است.

 دانشجویان خارجی ممکن است در هنگام جستجوی شغل با رقابت فارغ التحصیلان ایتالیایی روبرو شوند، اما فرصت هایی برای کسانی که واجد شرایط هستند و درک خوبی از سیستم مراقبت های بهداشتی ایتالیا دارند، وجود خواهد داشت.

مشاوره با وکیل جهت تحصیل دندانپزشکی و پزشکی در ایتالیا

مشاوره با یک وکیل می تواند برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در رشته دندانپزشکی یا پزشکی در ایتالیا هستند بسیار مفید باشد. به همین دلیل است که موسسه مهاجرتی میرداماد پیشنهاد می شود. وکلای مجرب این موسسه می توانند در مورد الزامات و مقررات قانونی برای دریافت ویزای تحصیلی و اجازه اقامت و هم چنین مدارک لازم و مراحل درخواست شما را راهنمایی کنند.

آن ها هم چنین می توانند در مورد پیامد های قانونی هر موضوعی که ممکن است در طول دوره تحصیلی دانشجو ایجاد شود، مانند مسائل مهاجرت یا اقامت، مقررات استخدامی و هرگونه اختلاف حقوقی که ممکن است ایجاد شود، مشاوره مفید را ارائه دهند. علاوه بر این، وکلای میرداماد هم چنین می توانند در مورد سیستم مراقبت های بهداشتی ایتالیا و روند اخذ مجوز برای طبابت یا دندانپزشکی در ایتالیا شما راهنمایی کند.

 آن ها می توانند به دانشجویان کمک کنند تا مسئولیت های قانونی و اخلاقی پزشکی یا دندانپزشکی در ایتالیا و هم چنین شرایط لازم برای دریافت بیمه مسئولیت حرفه ای را درک کنند. به همین دلیل است که قبل از اقدام برای تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا باید با مشاوران این موسسه صحبت کنید و یک مهاجرت هوشمندانه را انجام دهید.

سخن پایانی

تحصیل پزشکی در ایتالیا و تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا می تواند فرصتی عالی برای کسانی باشد که به دنبال تحصیل با کیفیت در یک محیط فرهنگی غنی هستند. دانشگاه های ایتالیا آموزش های نظری و عملی بسیار خوبی را برای دانشجویان ارائه می دهند و آن ها می توانند توسط سیستم مراقبت های بهداشتی نوین این کشور آموزش های بالینی و آینده شغلی بسیار عالی داشته باشند.

با این حال، روند پذیرش می تواند چالش برانگیز باشد و دانشجویان باید شرایط مختلفی از جمله مهارت زبان و امتحانات ورودی را ارائه دهند. از نظر مالی، تحصیل در ایتالیا می تواند گران باشد، اما بورسیه ها و سایر گزینه های کمک مالی برای دانشجویان بین المللی در دسترس هستند. کمک از این موسسه مهاجرتی مانند میرداماد می تواند بسیاری از چالش ها را در فرآیند مهاجرت تحصیلی حذف کند.

سوالات متداول درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

آزمون آیمت ایتالیا مانند کنکور سراسری برای دانشگاه های پزشکی است که دانشجویان برای پذیرش باید نمره قبولی در آن کسب کنند.

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا تقریبا شبیه به شرایط تحصیل دندانپزشکی در این کشور است. با این تفاوت که ممکن است مدت زمان تحصیل و شهریه دانشگاه در آن متفاوت باشد.

 هزینه تحصیل پزشکی در این کشور بالا است و به همین خاطر برنامه های بورسیه وجود دارند که می توانند کمک هزینه تحصیل باشند.

در صورتی که با تبدیل ویزای تحصیلی به کاری موافقت شود و فرد در آزمون های مخصوص شرکت کرده و قبول شود، می تواند اقامت کاری و دائم این کشور را دریافت کند.

شرایط تحصیل در رشته های پیراپزشکی در ایتالیا نیز وجود دارد که شبیه به پزشکی و دندانپزشکی اما ارزان تر است.

اخبار مرتبط

آزمون آیمت ایتالیا

آزمون آیمت ایتالیا

[vc_row][vc_column width=”3/4″][vc_column_text font_size=”18″] جالب است بدانید که شما برای آزمون آیمت ایتالیا  نیازی به درخواست برای اعلامیه ارزش ندارید که

مشاهده
آمادگی آزمون IMAT

آمادگی آزمون IMAT

دانشگاه های ایتالیا از باری، میلان، پاویا، روم لا اسپینزا، روم تور ورگاتا و دانشگاه دوم نپال اکنون دوره های

مشاهده

نظرات کاربران

  • توسط محمد ساجدی
    تاریخ: اسفند 13, 1397
    نفر
    نفر

    با سلام و احترام
    دیپلم فنی حرفه ای(11ساله) هم برای تحصیل پزشکی و داروسازی در ایتالیا مورد قبوله یا باید دیپلم تجربی داشته باشیم؟
    لیسانس حسابداری داشته باشم میتونم بدون دیپلم نظری و پیش دانشگاهی برای پزشکی ایتالیا اقدام کنم؟
    ممنون

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: اسفند 16, 1397
      نفر
      نفر

      سلام وقت بخیر در خصوص پذیرش شما بایستی دیپلم و پیش تجربی یا ریاضی داشته باشید.

  • توسط سیاوش
    تاریخ: آذر 7, 1399
    نفر
    نفر

    سلام ببخشید من 19 سالمه و معدل دیپلمم هم 18.5 هست….اما وضعیت نمره های سال دهم و یازدهم زیاد جالب نیست
    ایلتس 7.5 هم دارم….به نظرتون شانس دریافت بورسیه رو دارم؟! در رشته پزشکی!؟
    با توجه به سطح خودم به نظرم ازمون ایمت خیلی سادست و به راحتی نمره 60 رو میارم…

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: آذر 11, 1399
      نفر
      نفر

      سلام وقتتون بخیر
      کشور ایتالیا بورسیه های تحصیلی متفاوتی دارد که بسته به شرایط خود اقدام می نمایید. مشهورترین بورس تحصیلی ایتالیا dsu یا استانی است که بر اساس شرایط اقتصادی متقاضی ارائه می گردد.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا