071-91009294  | 021-88724227  |

اطلاعات کامل تحصیل پزشکی در هند

اطلاعات کامل تحصیل پزشکی در هند

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

امروزه تحصیل رشته پزشکی در کشور هندوستان بسیار مورد توجه دانش جویان ایرانی قرار گرفته است. تنوع کالج ها ودانشگاه های پزشکی در این کشور بسیار زیاد می باشد. کیفیت آموزشی ارائه شده در این کالج ها و دانشگاه ها نیز مورد قبول است که باعث شده نه تنها دانش جویان ایرانی، بلکه دانش جویان اروپایی نیز جذب آن ها شوند.در این مقاله که به کوشش موسسه حقوقی برگزیده میرداماد تهیه و تنظیم شده است ، موارد زیر شرح داده خواهند شد :

  • چرا تحصیل پزشکی در کشور هند
  • شرایط تحصیل رشته پزشکی در کشور هند
  • بهترین دانشگاه های پزشکی در کشور هند
  • ارزان ترین دانشگاه های پزشکی در هند
  • هزینه تحصیل رشته پزشکی در هند
  • بورسیه تحصیل رشته پزشکی در هند
  • مزایای تحصیل رشته پزشکی در هند
  • درآمد پزشکان در کشور هند
  • سوالات متداول

چرا تحصیل پزشکی در کشور هند

دانشگاه های علوم پزشکی هندوستان برخی از معروف ترین، بهترین و برجسته ترین ها هستند. با توجه به نتایج عالی، دانشگاه های علوم پزشکی هند به دلیل شهرت بسیار مشهور هستند. مدارک پزشکی به دست آمده از دانشگاه های علوم پزشکی هند بسیار برجسته تلقی شده و در تمام دنیا به رسمیت شناخته می شود. مدرک پزشکی صادر شده توسط دولت هند از اهمیت بالایی برخوردار است. MBBS در هندوستان یک مدرک مشهور و محبوب برای دانش جویان می باشد. برای دانش جویان پزشکی که از هند فارغ التحصیل شده اند، هیچ قانونی و مقرراتی در مورد اجباری بودن فعالیت در این کشور وجود ندارد . هزینه تحصیل رشته پزشکی در کشور هندوستان نسبت به کالج های کشورهای خارجی بسیار کمتر است.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در کشور هند

دانش جویان متقاضی تحصیل پزشکی باید معیارهای سنی را برآورده کنند که به معنای آن است که داوطلبان باید در زمان پذیرش دارای 17 سال سن باشند و سن آن ها از 25 سال تجاوز نکند. در هندوستان، داوطلبان رشته پزشکی باید نمره 50 درصد را در کلاس دوازدهم کسب کنند، و 60 درصد برای AIIMS و 45 درصد برای SC / ST و OBC. در هند امتحانات ورودی متفاوتی وجود دارد که یک داوطلب پزشکی باید واجد شرایط باشد یعنی NEET، JIPMER یا AIIMS . موضوعات اصلی در آزمون ورودی رشته پزشکی کشور هندوستان فیزیک، شیمی و زیست شناسی می باشد . MBBS در هند 5،5 سال طول می کشد که شامل 4.5 سال تحصیل در کلاس و یک سال کارآموزی می باشد . کارآموزی را می توان در هر بیمارستان، مراکز درمانی و کلینیک محلی انجام داد. لازم به یادآوری است که زبان تحصیل در این رشته زبان انگلیسی می باشد. دانشگاه های علوم پزشکی هند توسط نهادهای پزشکی مشهور زیر شناخته شده اند :

  • شورای پزشکی هند (MCI)
  • سازمان بهداشت جهانی (WHO)
  • سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)
شرایط تحصیل رشته پزشکی در کشور هند
شرایط تحصیل رشته پزشکی در کشور هند

متقاضیان تحصیل رشته پزشکی باید کلیه موارد زیر را برای اخذ پذیرش MBBS در هند ارائه دهند :

  • ارائه نمرات کلاس 10 و کلاس 12.
  • امتیاز آزمون NEET یک نیاز اساسی برای پذیرش در MBBS هند است.
  • داوطلب پزشکی باید دارای گواهی حسن رفتار، گواهی پزشکی، گواهی معاینه پزشکی و گواهی عدم سابقه کیفری را ارائه دهد.
  • گذرنامه معتبر
  • گواهی اثبات تمکن مالی

بهترین دانشگاه های پزشکی در کشور هند

تحصیل رشته پزشکی در کشور هند انتخاب بسیاری از دانش جویان است. در کل 335 دانشکده پزشکی در هند وجود دارد که از این تعداد 180 موسسه خصوصی و 155 مؤسسه دولتی هستند. برنامه آموزشی شامل دانش عملی و آموزش روش های بالینی است. MBBS در هند از نظر دوره های آموزشی و تحقیقاتی دارای بالاترین رتبه است. بهترین دانشگاه های پزشکی کشور هند در سال 2020 به سرح زیر می باشند :

  1. کالج پزشکی Index
  2. کالج پزشکی CM
  3. کالج پزشکی Dy Patil
  4. کالج پزشکی Bharati Vidyapeth
  5. دانشکده پزشکی MS Ramaiah
  6. دانشکده پزشکی Vardhman Mahavir
  7. دانشکده پزشکی گوا
  8. دانشکده پزشکی B.J
  9. دانشکده پزشکی بنگلور

کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده میرداماد آماده پاسخگویی به سوالات شما در رابطه با تحصیل رشته پزشکی در کشور هند می باشند.

ارزان ترین دانشگاه های پزشکی در هند

دانش جویانی که می خواهند رشته پزشکی را دنبال کنند ، باید بدانند که این رشته تحصیلی چقدر گران است و مهم نیست در کجای دنیا قصد تحصیل در آن را دارند. دانشکده های دولتی پزشکی در تمام نقاط جهان بسیار ارزان تر از دانشگاه های خصوصی می باشند. خوشبختانه در کشورهایی مانند هند چند دانشگاه و کالج پزشکی خصوصی وجود دارد که مقرون به صرفه هستند. در زیر لیستی از چند موسسه پزشکی وجود دارد که دانش جویان می توانند رشته پزشکی را با قیمت نسبتاً کمتری تحصیل کنند.

کالج پزشکی CCM:

این دانشکده پزشکی یادبود Chandulal Chandrakar است. این کالج بسیار جوان است اما در حال حاضر یکی از مشهورترین دانشگاه های منطقه است. دوره MBBS در این کالج دارای 150 دانشجو است. دانش جویان باید حداقل 17 سال سن داشته باشند و باید در آموزش قبلی حداقل 50 درصد نمره را کسب کرده باشند.

کالج پزشکی Christian :

این یکی از ارزان ترین کالج های پزشکی هند است. این دانشکده در سال 1918 با هدف ایجاد توانایی افراد در ارائه خدمات درمانی به افراد نیازمند ایجاد شده است. این کالج نه تنها یک دوره MBBS بلکه برنامه های دیگری مانند BSc را نیز ارائه می دهد.

موسسه علوم پزشکی Raipur :

موسسه علوم پزشکی Raipur یا RIMS یک کالج نسبتاً جدید است. این موسسه در سال 2012 تأسیس شده است و به افرادی که به دنبال تحصیل در پزشکی هستند، آموزش در سطح جهانی را ارائه می دهد. RIMS مأموریتی به نام ” سلامتی برای همه ” دارد که نشان می دهد کالج چه میزان اهمیت می دهد تا آموزش مراقبت های بهداشتی را برای همه علاقه مندان قابل دسترسی تر کند.

کالج پزشکی ترنا :

تحصیل در کالج پزشکی ترنا یکی از گزینه های مقرون به صرفه در بمبئی است . این موسسه در سال 1991 تأسیس شده است و به دلیل ارائه آموزش با کیفیت و فضای بسیار خوب برای دانش جویان در هند مشهور شده است.

موسسه علوم پزشکی Sri Aurobindo :

SAIMS دیگر کالج پزشکی نسبتاً جوان است که در سال 2003 تأسیس شد و در مادیا پرادش واقع شده است. این موسسه یکی از مشهورترین کالج های پزشکی در منطقه است. این موسسه طیف گسترده ای از دوره ها را ارائه می دهد که دانش جویان می توانند بر اساس علایق خود از میان آن ها انتخاب کنند.

دانشکده پزشکی Kasturba:

کالج پزشکی Kasturba یکی دیگر از دانشگاه های خصوصی برای تحصیل پزشکی در هند است. این یک دانشکده پزشکی جوان مانند سایر دانشکده ها در این لیست نیست و در سال 1953 ایجاد شده است. این کالج در آموزش پزشکان در هند بسیار موفق است.

دانشکده پزشکی Maharaja Agrasen:

دانشکده پزشکی MAMC در سال 1988 تأسیس شد و در هاریانا مستقر شده و دوره های زیادی را در طول سال برای دانش جویانی که علاقه مند به تحصیلدر رشته پزشکی باشند ، ارائه می دهد.

هزینه تحصیل رشته پزشکی در هند

هزینه تحصیل رشته پزشکی در کشور هند سالانه بین 100،000 تا 150،000 روپیه خواهد بود و می توان گفت که این میزان شهریه نسبت به دیگر رشته ها مانند دندان پزشکی و داروسازی زیاد بوده و در حدود سه برابر می باشد. اما برخی از دانشگاه های پزشکی در این کشور وجود دارند که هزینه تحصیل رشته پزشکی در آن ها نسبتا کم تر است.

  • کالج پزشکی CCM: شهریه سالانه این دانشکده در حدود 5،18،500 روپیه (7،279 دلار) می باشد.
  • کالج پزشکی Christian : شهریه سالانه این دانشکده در حدود 1،67،00 روپیه (234 دلار) می باشد.
  • موسسه علوم پزشکی Raipur : شهریه سالانه این دانشکده در حدود 25،52،500 روپیه (35،835 دلار) می باشد.
  • کالج پزشکی ترنا : شهریه سالانه این دانشکده در حدود 30،94،350 روپیه (43،443 دلار) می باشد.
  • موسسه علوم پزشکی Sri Aurobindo : شهریه سالانه این دانشکده در حدود 6،35،600 روپیه (8،924 دلار) می باشد.
  • دانشکده پزشکی Kasturba: شهریه سالانه این دانشکده در حدود 50،00،000 روپیه (70،198 دلار) می باشد.
  • دانشکده پزشکی Maharaja Agrasen: شهریه سالانه این دانشکده در حدود 2،51،820 روپیه (3،535 دلار) می باشد.
هزینه تحصیل رشته پزشکی در هند
هزینه تحصیل رشته پزشکی در هند

هر گونه سوال در رابطه با تحصیل رشته ی پزشکی در کشور هند را با کارشناسان موسسه حقوقی برگزیده میرداماد در میان بگذارید.

بورسیه تحصیل رشته پزشکی در هند

در کشور هند دوره های پزشکی در بین دانش جویان بسیار پر طرفدار است، اما اخذ کمک هزینه تحصیلی برای مدرک MBBS می تواند یک کار چالش برانگیز باشد. بنابراین، جهت ارتقاء کیفیت آموزش در رشته پزشکی ، مؤسسات مختلف دولتی و خصوصی بورسیه های تحصیلی را تضمین می کنند که مسائل مالی و موانع دیگر بر تحصیل دانش جویان تأثیر نگذارد. این بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در هند برای دانش جویان پزشکی بر اساس شایستگی آن ها، نمرات استاندارد قبلی و درآمد سالانه خانواده های آن ها انجام می شود. برخی از ” بورسیه های برتر برای دانش جویان پزشکی در هند ” عبارتند از :

  • طرح مرکزی بورسیه تحصیلی برای دانش جویان :بخش تحصیلات عالی وزارت توسعه منابع انسانی این کمک هزینه تحصیلی را به عنوان یک طرح برای دانشکده های برتر و دانش جویان دانشگاه ها ارائه می دهد.
  • بورس تحصیلی هیئت مشاوره ترکیبی برای دوره های حرفه ای :هیئت مشاوره ترکیبی (CCB) بورسیه پزشکی را ارائه می دهد. داوطلبان متقاضی می توانند به صورت آنلاین در وب سایت CCB ثبت نام کنند. در ماه ژوئیه (به صورت آزمایشی) افتتاح می شود.
  • بورسیه های تحصیلی BHEL – FAEA:کمک هزینه تحصیلی BELEL FAEA به دانش جویانی که دارای سابقه ضعیف اجتماعی و اقتصادی در هستند، ارائه می شود.
  • صلاحیت بورس پزشکی پزشکی بین المللی :ارائه دهنده بورس تحصیلی IM دانشگاه آمریکایی باربادوس (AUB)، دانشکده پزشکی است. AUB آزمایش صلاحیت پزشکی بین المللی را برای آرزوهای پزشکی با منشا هندی انجام می دهد.

مزایای تحصیل رشته پزشکی در هند

تحصیل پزشکی در کشور هند علاوه بر امکان برخورداری از کیفیت بالای آموزشی با مزایای دیگری نیز همراه است که در این بخش به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  1. مدرک MBBS از هند به دلیل تخصص و شهرت بالا در کشورهای خارجی به رسمیت شناخته می شود.
  2. رشته MBBS در کشور هند تقاضای زیادی دارد، زیرا دانشجویی که تحصیلات پزشکی خود را از دانشگاه های برتر هند دنبال می کند و توسط افراد حرفه ای بسیار ماهر آموزش دیده می شود.
  3. فرصت قرار گرفتن در محیط بالینی برای دانش جویانی که MBBS را در هندوستان تحصیل می کنند، وجود دارد.
  4. با توجه به این که سالانه به پزشکان بیشتری نیاز است ، دولت هند در تلاش است تا تعداد کالج های پزشکی در هند را افزایش دهد.
  5. فارغ التحصیلان می توانند پس از اتمام MBBS در هند، در بخش مراقبت های بهداشتی و دارویی معتبر مشغول به کار شوند.
  6. وجود کلاس های عالی، آزمایشگاه های عالی با کلیه امکانات مدرن.
  7. مؤسسات دولتی در هند وابسته به تجهیزات مدرن و مجهز می باشند.
  8. در طول دوره تحصیلی ، دانش جویان پزشکی کاملاً از آناتومی انسانی و جراحی آگاهی پیدا می کنند، که شامل زمینه های مختلفی مانند سیتولوژی انسان، شیمی، آناتومی انسانی، شیمی دارویی و روش های جراحی است.
  9. هند در بین کشورهای برتر MBBS قرار گرفته است.
  10. بسیاری از کالج های عالی دولتی و خصوصی MBBS در هند وجود دارد.
  11. دانش جویان خارجی از تحصیل در هند لذت می برند زیرا این کشور در مقایسه با سایر مناطق جهان نسبتاً ارزان است.
  12. دانشگاه های هند از رتبه های بسیار بالایی برخوردار هستند و قادر به رقابت با بهترین ها در سراسر جهان هستند.
مزایای تحصیل رشته پزشکی در هند
مزایای تحصیل رشته پزشکی در هند

درآمد پزشکان در کشور هند

تحصیل در رشته ی پزشکی چه در کشور هند و چه در دیگر کشورها همواره آرزوی بسیاری از دانش جویان بین المللی بوده است و می توان گفت که داشتن آینده کاری خوب و متعدد برای فارغ التحصیلان در بیمارستان ها ، کلینیک ها و مراکز درمانی و … مهیا می باشد. به طور میانگین می توان گفت که درآمد یک پزشک عمومی تازه کار در کشور هند ماهیانه در حدود 121000 روپیه می باشد و این در حالی است که یک پزشک حرفه ای و با تجربه می تواند با کار در مطب و مراکز درمانی خصوصی ماهیانه درآمدی بالغ بر 2،000،000 روپیه کسب کند.

در نهایت موسسه حقوقی برگزیده میرداماد آماده پاسخ گویی تلفنی و حضوری به هموطنان عزیز و انجام کلیه امور مربوط به پذیرش و اخذ ویزا و اقامت می باشد . هموطنان متقاضی تحصیل در هند، تحصیل رشته ی پزشکی در کشور هند ، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری به دفاتر موسسه حقوقی برگزیده میرداماد در شهرهای تهران، شیراز مراجعه نمایند.

سوالات متداول در مورد تحصیل رشته پزشکی در کشور هند

1- آیا تحصیل رشته پزشکی در کشور هند انتخاب مناسبی است؟

بله . دانشگاه های علوم پزشکی هندوستان برخی از معروف ترین، بهترین و برجسته ترین ها هستند. با توجه به نتایج عالی ، دانشگاه های علوم پزشکی هند به دلیل شهرت بسیار مشهور هستند.

2- شرایط تحصیل رشته پزشکی در هند چیست؟

دانش جویان متقاضی تحصیل پزشکی باید معیارهای سنی را برآورده کنند که به معنای آن است که داوطلبان باید در زمان پذیرش دارای 17 سال سن باشند و سن آن ها از 25 سال تجاوز نکند.

3- مدت زمان تحصیل پزشکی در هند چقدر است؟

MBBS در هند 5،5 سال طول می کشد که شامل 4.5 سال تحصیل در کلاس و یک سال کارآموزی می باشد.

4- زبان تحصیل رشته پزشکی در کشور هند چیست؟

زبان تحصیل رشته پزشکی در کشور هند انگلیسی می باشد.

5- آیا تحصیل پزشکی در هند دارای آزمون ورودی است؟

بله . دانشش جویانی که قصد تحصیل رشته پزشکی در کشور هند را دارند باید در آزمون ورودی شرکت کرده و آن را با موفقیت پشت سر بگذارند.

6- آیا مدرک پزشکی اخذ شده از کشور هند مورد تایید است؟

بله . مدرک پزشکی اخذ شده از کشور هند مورد تایید یونسکو، سازمان بهداشت جهانی و … می باشد.

7- ارزان ترین دانشگاه های پزشکی در هند کدامند؟

ارزان ترین دانشگاه های پزشکی در هند شامل کالج پزشکی ترنا، دانشکده پزشکی Kasturbaو سایر موارد دیگر می شود.

8- هزینه تحصیل رشته پزشکی در هند چقدر است؟

هزینه تحصیل رشته پزشکی در کشور هند سالانه بین 100،000 تا 150،000 روپیه خواهد بود.

9- آیا دانش جویان بین المللی رشته پزشکی در هند امکان دریافت بورسیه تحصیلی را دارند؟

بله . این بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در هند برای دانش جویان پزشکی بر اساس شایستگی آن ها، نمرات استاندارد قبلی و درآمد سالانه خانواده های آن ها انجام می شود.

10- مزایای تصیل پزشکی در هند چیست؟

مزایای تصیل پزشکی در هند شامل مدرک معتبر، کیفیت آموزشی بالا، امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی و … می شود.

11- درآمد پزشکان در هند به چه صورت است؟

به طور میانگین می توان گفت که درآمد یک پزشک عمومی تازه کار در کشور هند ماهیانه در حدود 121000 روپیه می باشد و این در حالی است که یک پزشک حرفه ای و با تجربه می تواند با کار در مطب و مراکز درمانی خصوصی ماهیانه درآمدی بالغ بر 2،000،000 روپیه کسب کند.

اسکرول به بالا