071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه + دانشگاه ها +شرایط 2023

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

پزشکی و دندانپزشکی جزو محبوب ترین رشته ها هستند و بسیاری از ایرانیان تمایل دارند تا تحصیلات خود را در این رشته ها به اتمام برسانند. یکی از مهمترین موارد برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی، انتخاب دانشگاه معتبر و با سطح علمی خوب می باشد. دانشگاه های کشور ترکیه از سطح علمی بسیار خوبی برخوردار بوده و رتبه علمی بالایی دارند.

از این رو اگر قصد تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی را دارید می توانید، کشور ترکیه را نیز به عنوان یکی از گزینه های موجود بررسی کنید. ما در این مقاله از وبلاگ گروه مهاجرتی میرداماد به شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه، هزینه ها و آزمون ورودی آن می پردازیم.

در این مطلب میخوانید

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه در سال 2023

افرادی که علاقه مند به تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه یا پزشکی در این کشور هستند، باید ابتدا شرایط و الزامات آن را محقق کرده باشند. یکی از مهمترین شروط برای ورود به رشته دندانپزشکی، داشتن مدرک دیپلم ۱۲ ساله و مدرک پیش دانشگاهی می باشد.

به این ترتیب متقاضیانی که می خواهند به تحصیل پزشکی در ترکیه یا دندانپزشکی یا پرستاری در ترکیه بپردازند، باید در وهله اول مقطع دبیرستان را به اتمام رسانده باشند. همچنین لازم به ذکر است که مدرک دیپلم اخذ شده باید در یکی از رشته های تجربی یا ریاضی فیزیک بوده باشد.

ویزاهای اخذ شده

از دیگر شرایط پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه، موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه است. در ادامه این مطلب درباره آزمون ورودی دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه، توضیحات بیشتری را ارائه می کنیم. در جدول زیر مهمترین شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در استانبول و دیگر شهرهای این کشور را مشاهده می کنید.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

·         مدرک دیپلم تجربی یا ریاضی و فیزیک

·         مدرک پیش دانشگاهی با نمره قبولی بالا

·         مدرک زبان انگلیسی یا ترکی

·         قبولی در آزمون ورودی دانشگاه

·         احراز شرط سنی

برنامه های رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

افرادی که متقاضی تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه هستند و می خواهند مدرک خود را از دانشگاه های علوم پزشکی این کشور دریافت کنند. باید اطلاعات گسترده ای درباره رویکرد آموزشی و ساختار دوره های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه، داشته باشند. ساختار آموزشی دندانپزشکی و پزشکی ترکیه شامل دو مرحله می باشد.

در مرحله اول دروس نظری و عملی تدریس شده و در مرحله دوم دانشجویان در بیمارستان ها و کلینیک ها حضور پیدا می کنند. به طور کلی سال تحصیلی دندانپزشکی و پزشکی در کشور ترکیه، به دوره های ۳ ماه تقسیم می شود. البته ممکن است زمان شروع سال تحصیلی در دانشگاه های مختلف با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند؛ اما معمولا اکثر دانشگاه های این کشور ترم اول خود را در ماه سپتامبر یا شهریور آغاز کرده و ترم دوم خود را در ماه فوریه استارت می زنند.

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه معمولاً ۶ سال به طول می انجامد. همانطور که در بخش قبل نیز گفتیم این مدت زمان به دو دوره علوم پایه و بالینی تبدیل می شود. دانشجویان پزشکی در دوران علوم پایه، دروسی همچون فیزیولوژی، و فارماکولوژی، آناتومی، بافت شناسی، زیست پزشکی و غیره را سپری می کنند. تا برای تشخیص انواع بیماری ها و اختلالات در دوران بالینی آماده شوند.

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه نیز همچون دیگر کشورها ۵ سال به طول می انجامد که عموما در دو سال اول دانشجویان مطالب تئوری و علوم پایه را یاد گرفته و در سه سال پایانی نیز وارد محیط های آموزشی بیمارستان شده و آموزش های عملی را یاد می گیرند. همچنین لازم به ذکر است که سایر رشته ها مرتبط از جمله رشته پروتز دندان در ترکیه نیز ارائه می شود. فارغ التحصیلان این رشته در ادامه می توانند در کنار دندانپزشکان کار کرده یا به صورت مستقل اقدام به تاسیس مراکز ساخت پروتز های دندانی نمایند.

شرایط سنی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

یکی از موارد بسیار مهم برای افرادی که به دنبال تخصص پزشکی در ترکیه یا تحصیل در مقطع عمومی هستند، رعایت شرایط سنی می باشد. سوالی که متقاضیان می پرسند این است که آیا دانشگاه های کشور ترکیه برای تحصیل در ترکیه پزشکی یا دندانپزشکی محدودیت سنی اعمال می کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اغلب کشورهای دنیا برای پذیرش در رشته های علوم پزشکی محدودیت سنی اعمال می کنند.

خوشبختانه دانشگاه های کشور ترکیه برای پذیرش دانشجویان در این رشته ها، محدودیت سنی خاصی تعیین نکرده اند. به این ترتیب دانشجویان در هر سنی که باشند می توانند برای ورود به رشته های پزشکی و دندانپزشکی اقدام کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که چنانچه داوطلبان در آزمون های ورودی دانشگاه های کشور ترکیه نمره های یکسانی کسب کنند، در نهایت فردی که سن کمتری داشته باشد پذیرفته می شود.

 بنابراین گرچه دانشگاه های کشور ترکیه شرط سنی تعیین کرده اند اما هرچه فرد سن کمتری داشته باشد شانس وی برای اخذ پذیرش بالاتر می رود. به طور کلی دانشجویانی که کمتر از ۲۵ سال سن داشته باشد بیشترین امتیاز را برای ورود به دانشگاه های ترکیه و تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی دریافت می کنند. اگر می خواهید برای ورود به رشته دندانپزشکی در ترکیه یا رشته پزشکی تا حدودی از محدودیت های سنی در امان باشید، می توانید دانشگاه های خصوصی این کشور را انتخاب کنید.

آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

همانطور که گفتیم یکی از شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه، قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور است. متقاضیان بسته به زبانی که به آن تسلط دارند می توانند در یکی از آزمون های یس یا ست شرکت کرده و میزان توانایی ها و دانش خود را ارزیابی کنند.

دانشگاه های برتر و برجسته کشور ترکیه، برای اعطای پذیرش تحصیلی، به نمره های متقاضی در یکی از این دو آزمون تکیه می کنند. آزمون YOS برای ورود به دانشگاه های دولتی و آزمون sat جهت ورود به دانشگاه های خصوصی این کشور برگزار می شود. در ادامه توضیحات بیشتری درباره این آزمون ها ارائه می دهیم.

آزمون YOS کشور ترکیه

همان طور که گفتیم آزمون یوس برای قبولی و ورود به دانشگاه های دولتی کشور ترکیه است. این آزمون به زبان ترکی استانبولی برگزار می شود و توانایی ها و استعدادهای آموزشی شخص را در دروس ریاضی، فیزیک، هوش و غیره را ارزیابی می کند. این آزمون شامل ۸۰ سوال تستی بوده و داوطلبان برای پاسخ به سوالات آن ۹۰ دقیقه وقت دارند؛ بنابراین اگر شما می خواهید به تحصیل دندانپزشکی یا پزشکی در ترکیه به زبان ترکی بپردازید، باید در آزمون یوس شرکت کنید.

آزمون sat کشور ترکیه

آزمون ست یک آزمون بین المللی بوده که در تمامی کشورهای دنیا برگزار می شود و دانشگاه های مختلف نمره آن را برای اعطای پذیرش تحصیلی مورد توجه قرار می دهند. این آزمون در کشور ترکیه به زبان انگلیسی برگزار شده و برای افرادی که حداقل سن ۱۷ یا ۱۸ سال دارند مناسب می باشد.

آزمون SAT

بخش اول این آزمون ضریب هوشی و زبان انگلیسی متقاضی را ارزیابی کرده و بخش دوم، معلومات علوم پایه شخص و ارزیابی می کند. میانگین نمره آزمون ست برای تحصیل رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه ۱۰۶۸ می باشد. این میانگین هر ساله در حال تغییر است. معمولا حد نصاب برای قبولی در هر دانشگاه متفاوت است. متقاضی باید بتواند نمره حد نصاب دانشگاه مورد نظر خود را کسب کند. آزمون ست در ماه های اکتبر، نوامبر، دسامبر، ژانویه، مارس، می و ژوئن برگزار می شود و متقاضیان می توانند شانس خود را در این آزمون امتحان کنند.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون

این روزها بسیاری از افراد به دنبال راهی برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون هستند. سوالی که پیش می آید این است که آیا امکان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون وجود دارد؟ پاسخ مثبت است، گرچه شرکت در آزمون های ورودی رشته های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه اهمیت زیادی دارد، متقاضیان می توانند بدون نیاز به شرکت در آزمون های ورودی از برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه پذیرش تحصیلی دریافت کنند.

البته صدور پذیرش تحصیلی در این روش با توجه به سوابق تحصیلی دانشجو انجام خواهد شد. به این منظور متقاضی باید معدل بالاتر از ۱۷ را در دوران دبیرستان و پیش دانشگاهی خود کسب نموده باشد. علاوه بر معدل، نمره زبان شخص نیز اهمیت زیادی پیدا می کند. متقاضیان برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون باید آیلتس با نمره حداقل ۶ یا تافل با نمره حداقل ۸۰ را ارائه دهند.

به این ترتیب متقاضی می تواند با داشتن شرط معدل ۱۷ و تسلط بر زبان انگلیسی از دانشگاه های خصوصی ترکیه بدون آزمون ورودی در رشته های پزشکی و دندانپزشکی پذیرش تحصیلی دریافت نماید. اگر شما هم علاقمند به تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی هستید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی میرداماد تماس حاصل کرده و سوالات خود را مطرح کنید. ما صفر تا صد اخذ پذیرش تحصیلی را برای شما انجام می دهیم.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی

متقاضیان این امکان را دارند تا در کشور ترکیه به تحصیل به زبان انگلیسی بپردازند. البته دوره های آموزشی به زبان ترکی نیز برگزار می شود. چنانچه متقاضی قصد داشته باشد که در دوره های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی شرکت کند، باید مهارت زبان خود را با ارائه آزمون های تافل یا آیلتس اثبات کند.

ارائه دروس به زبان انگلیسی

برخی از دانشگاه ها نیز یک آزمون اختصاصی در زمینه زبان انگلیسی برگزار کرده و به این ترتیب توانایی و مهارت فرد را در زبان انگلیسی ارزیابی می کنند. البته آشنایی با زبان ترکی برای دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند نیز اهمیت دارد. افرادی که متقاضی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه هستند، باید برای ارتباط برقرار کردن با بیماران، آشنایی نسبی با زبان ترکی نیز داشته باشند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی نسبت به زبان ترکی گران تر می باشد. در واقع شهریه دانشگاه هایی که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند بالاتر است. در برخی دانشگاه ها نیز تفاوتی بین تحصیل به زبان انگلیسی یا ترکی از نظر هزینه ها وجود ندارد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به زبان ترکی

دیگر گزینه پیش روی افرادی که متقاضی تحصیل پزشکی در ترکیه هستند، زبان ترکی است. متقاضیان در صورت تسلط به زبان ترکی می توانند در دانشکده هایی که این رشته ها را به زبان ترکی ارائه می دهند به تحصیل بپردازند. به این منظور متقاضی باید در آزمون TÖMER شرکت کرده و نمره حد نصاب را کسب کند.

همچون زبان انگلیسی، برخی از دانشگاه های ترکیه برای سنجش مهارت زبان ترکی متقاضی، آزمونی را برگزار می کنند. چنانچه شخص در این آزمون موفق شود می تواند تحصیلات خود را به زبان ترکی ادامه دهد. همانطور که گفتیم یکی از مزایای تسلط بر زبان ترکی و تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان این کشور، کاهش هزینه ها و شهریه دانشگاه می باشد.

بورسیه پزشکی و دندانپزشکی ترکیه

یکی از روش های کاهش هزینه پزشکی در ترکیه، بهره مندی از بورسیه های موجود در این کشور است. بورسیه کمک هزینه ای است که معمولاً از سوی دولت ها دانشگاه ها یا نهادهای خصوصی به دانشجویان ارائه می شود. در کشور ترکیه نیز بورسیه های پزشکی و دندانپزشکی وجود دارد که متقاضیان می توانند در صورت داشتن شرایط لازم از آنها بهره مند شوند. گرچه تحصیل در دانشگاه های این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است؛ اما بازهم چنانچه متقاضی بخواهد هزینه های تحصیل خود را کاهش دهد می تواند از بورسیه ها استفاده کند.

 یکی از معروف ترین بورسیه هایی که در کشور ترکیه به دانشجویان بین المللی پرداخت می شود، بورس تحصیلی CoHE می باشد. این بورسیه به دانشجویانی که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند یا با هدف تحصیل پزشکی و دندانپزشکی به ترکیه آمده اند تعلق می گیرد. یکی از مزایای این نوع بورسیه این است که چنانچه دانشجویان بین المللی به زبان ترکی مسلط نباشند دوره یکساله رایگان زبان ترکی برای آنها برگزار می کند.

یکی از نکات مثبت در زمینه بورسیه های تحصیلی کشور ترکیه این است که علاوه بر ارائه تسهیلات و کمک های مالی به دانشجویان، متقاضی این امکان را دارد تا از دانشگاه مورد نظر خود برای شرکت در برنامه های درخواستی کمک بگیرد. بورسیه های تحصیلی با هدف ارائه فرصت هایی برای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و تحصیلات دانشگاهی در کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی طراحی شده است. از طرفی این بورسیه ها نیازهای دانشجویان از جمله خوابگاه و بیمه درمانی را نیز پوشش می دهند.

یکی از بورسیه های معروف در کشور ترکیه بورس تحصیلی علوم پزشکی ابن سینا می باشد. بودجه این بورسیه توسط دولت ترکیه تامین شده و به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد. افرادی که علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه هستند، می توانند از این بورسیه نیز بهره مند شود.

این بورسیه هزینه ای معادل ۶۰۰ لیر در ماه به دانشجوی عطا می کند. همچنین دانشجو را از پرداخت شهریه معاف خواهد کرد. از دیگر مزایای بورسیه تحصیلی ابن سینا، می توان به محل اقامت رایگان، بیمه سلامت و دوره آموزش زبان ترکی رایگان اشاره کرد. حداکثر طول دوره این بورسیه ۸۴ ماه است که میزان پوشش دهی آن را برای رشته های مختلف در جدول زیر مشاهده می کنید.

Column1

پزشک عمومی: ۱ سال زبان ترکی و ۶ دوره سال تحصیل پزشکی

دندانپزشکی: ۱ سال زبان ترکی و ۵ سال تحصیل در دندانپزشکی

داروسازی: ۱ سال زبان ترکی و ۵ سال تحصیل در داروسازی

  • اما شرایط دریافت بورسیه ابن سینا چیست؟ افرادی که متقاضی دریافت این بورسیه هستند باید شروط زیر را داشته باشند: شهروند ترکیه نباشند
  • سن زیر ۲۱ سال داشته باشند
  • از معیارهای علمی مناسب برخوردار باشند

معیارهای علمی شامل مواردی همچون مدرک دیپلم، میانگین نمرات خوب، نمره بالا در آزمون ورودی دانشگاه، نمرات بالا در آزمون فارغ التحصیلی دبیرستان، نمره آزمون بین المللی بالا و داشتن نمرات بالا در سایر ارزیابی های تحصیلی.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

یکی از مهمترین موارد برای دانشجویان و خانواده های آنان، هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه می باشد. هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه و به طور کلی رشته های علوم پزشکی در این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه تر است. از این رو افرادی که می خواهند تحصیلات خود را با هزینه ای کم به پایان برسانند می تواند دانشگاه های کشور ترکیه را انتخاب کنند.

 هزینه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی این کشور با توجه به رشته انتخابی و دانشگاه مقصد متفاوت می باشد. از سوی دیگر هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون، تفاوت زیادی با رشته های با آزمون ورودی دارد. در جدول زیر شهریه برخی از دانشگاه های معتبر کشور ترکیه را برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی مشاهده می کنید.

نام دانشگاه

شهریه به لیر

شهریه به دلار

دانشگاه حاجت تپه

۱۸۲۸۵ TRY

۲۱۸۶ $

دانشگاه استانبول

TRY ۲۰۰۰۰

۲۵۲۰ $

دانشگاه باشکنت

۱۰۰۰۰۰ TRY

۱۱۶۸۱/۰۲ $

دانشگاه استانبول آیدین

۱۵۰۰۰ TRY

۱۷۳۷ $

دانشگاه یدی تپه

۲۳۵۴۳۵/۸۹ TRY

۲۷۵۰۰ $

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور هزینه های بیشتری را در پی خواهد داشت؛ بنابراین اگر تمایل دارید که هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه را کاهش دهید، می توانید با تسلط بر زبان ترکی یا تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور به این هدف دست پیدا کنید. اگر علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های معتبر جهانی با هزینه ای بسیار کم هستید، حتما این مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان را نیز مطالعه نمایید

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

از دیگر موارد مهم برای افرادی که با هدف تحصیل پزشکی و دندانپزشکی وارد کشور ترکیه می شوند، موضوع هزینه های زندگی در این کشور است. جدا از هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه، متقاضی باید اطلاعات کافی از میزان هزینه های ماهانه در این کشور داشته باشد تا به این ترتیب بتواند از نظر مالی برنامه ریزی کند.

میانگین هزینه های زندگی برای یک دانشجو در ترکیه ۵۰۰ الی ۶۰۰ دلار در ماه می باشد. خوشبختانه هزینه اجاره خانه در این کشور پایین و مقرون به صرفه است. از طرفی دانشجویان می توانند برای کنترل هزینه های خود از خوابگاه ها و اقامتگاه های دانشجویی استفاده کنند. بخش زیادی از هزینه ها نیز با توجه به سبک زندگی افراد متفاوت است. در جدول زیر لیستی از میزان هزینه ها در کشور ترکیه مشاهده می کنید.

نوع هزینه

هزینه به دلار

خوراک

140

پوشاک

80

حمل و نفل

60

قبوض

50

سایر

40

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه

برای این که متقاضی بتواند به تحصیل در رشته های پزشکی بدون کنکور در ترکیه یا رشته های با آزمون ورودی در این کشور بپردازد باید مدارک خود را بر اساس استاندارد های خواسته شده تهیه کرده و برای دانشگاه مقصد ارسال نماید. مهمترین مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه عبارت اند از:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش دانشگاه مورد نظر
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان به همراه ترجمه آن به زبان ترکی یا انگلیسی
  • ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی به همراه ترجمه آن به زبان ترکی یا انگلیسی
  • مدرک اثبات مهارت زبان از جمله آیلتس یا تافل یا مدرک زبان ترکی
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • گواهی تمکن مالی
  • انگیزه نامه
  • پرداخت هزینه های ثبت نام

معرفی بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه

از جمله سوالاتی که متقاضیان تخصص دندانپزشکی در ترکیه و افرادی که می خواهند در مقطع عمومی پزشکی شرکت کنند می پرسند این است که بهترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی این کشور کدام اند؟ در این بخش ما لیستی از برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه را به شما معرفی می کنیم.

نام دانشگاه

رنکینگ جهانی

دانشگاه  Hacettepe

۲۹۰

دانشگاه استانبول

۳۱۸

دانشگاه آنکارا

۴۸۸

دانشگاه Ege

۵۵۹

دانشگاه Marmara

۶۲۰

دانشگاه Dokuz Eylül

۶۴۵

دانشگاه Koc

۸۷۸

دانشگاه Gazi

۶۷۲

دانشگاه Akdeniz

۸۰۶

دانشگاه Erciyes

۷۶۸

معرفی دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

در جدول زیر لیست بهترین دانشگاه دندانپزشکی ترکیه را مشاهده می کنید. شما می توانید برای تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه از یکی از این دانشگاه ها پذیرش تحصیلی دریافت کنید.  

Column1

Column2

دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه

رتبه جهانی

Cankaya University

401-500

Sabanci University

501-600

Bilkent University

601-700

Hacettepe University

501-600

Koc University

401-500

Bogazici University

601-700

Atilim University

1000+

Istanbul University

801-1000

Akdeniz University

1000+

Ankara University

1000+

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه

یکی از دغدغه های مهم افرادی که قصد تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در خارج از کشور را دارند مورد تایید بودن دانشگاه مقصد است. در کشور ترکیه نیز برخی از دانشگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیستند. به این ترتیب اگر قصد دارید بعد از پایان تحصیلات خود به ایران بازگشته و در اینجا طبابت خود را ادامه دهید، توصیه می کنیم تحصیلات خود را در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در ترکیه انجام دهید. لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت ایران عبارت اند از:

  • دانشگاه آجی بادم (Acıbadem)
  • دانشگاه آتاتورک (Ataturk)
  • دانشگاه آنکارا (Ankara)
  • دانشگاه باهچه شهیر (Bahçeşehir)
  • دانشگاه باشکنت (Başkent)
  • دانشگاه دوکوز ایلول (Dokuz Eylül)
  • دانشگاه اژه (Ege)
  • دانشگاه غازی (Gazi)
  • دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe)
  • دانشگاه استانبول (Istanbul)
  • دانشگاه کاتب چلبی ازمیر (Izmir Katip Celebi)
  • دانشگاه کوچ (Koc)
  • دانشگاه مرمره (Marmara)
  • دانشگاه اندوکوز مایس (Ondokuz Mayis)
  • دانشگاه یدی تپه (Yeditepe)

تخصص پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

علاوه بر دوره عمومی پزشکی و دندانپزشکی، تحصیل در مقطع تخصص نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. بسیاری از دانشجویان بعد از پایان تحصیلات خود در دوره عمومی و گذراندن طرح تمایل دارند تا برای دریافت تخصص پزشکی و دندانپزشکی به یک کشور دیگر مهاجرت کنند. دانشگاه های کشور ترکیه در مقطع تخصص نیز سطح علمی بسیار بالایی دارند و فارغ التحصیلان این دانشگاه ها می توانند در تمامی کشورهای دنیا به طبابت بپردازند.

متقاضیان می توانند با تسلط بر یکی از زبان های انگلیسی یا ترکی در دوره های تخصص پزشکی و دندانپزشکی در کشور ترکیه شرکت کنند. این دوره ها معمولاً ۳ تا ۴ سال به طول می انجامد. لازم به ذکر است که دانشجویان رشته پزشکی می توانند در تمامی تخصص های موجود از جمله زنان و زایمان، ارتوپدی، چشم پزشکی، ای ان تی، اورولوژی، مغز و اعصاب، قلب، سرطان شناسی و غیره نیز به تحصیل بپردازند.

 دانشجویان رشته دندانپزشکی نیز امکان تحصیل در زمینه تخصص های ارتودنسی، دندانپزشکی، کودکان، جراحی صورت و فک، بهداشت عمومی دندان، کانال ریشه و پزشکی دندان پزشکی مشغول شوند. اگر علاقه مند به تحصیل در مقطع تخصص دندانپزشکی یا پزشکی در کشور ترکیه هستید، می توانید در تمامی مراحل اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت ویزای ترکیه با کارشناسان و وکلای برجسته ما در موسسه مهاجرتی میرداماد مشورت نمایید.

درآمد پزشک و دندانپزشک در ترکیه

پزشکان و دندانپزشکان در کشور ترکیه جایگاه بسیار خوبی دارند و از درآمدهای بالایی نیز برخوردار هستند، البته میزان درآمدهای شخص تا حدودی به تخصص و حتی شهر و منطقه ای که زندگی می کند بستگی دارد. متوسط حقوق یک پزشک یا دندانپزشک در کشور ترکیه ۹۴۳۰ تا ۲۷ هزار لیر می باشد.

میزان درآمد افراد از جمله پزشکان و دندانپزشکان رابطه مستقیمی با میزان تخصص، مهارت و تجربه ی آنها دارد. طبیعتا هرچه شخص در زمینه کاری خود سابقه بیشتری داشته باشد درآمد بالاتری نیز کسب می کند. گروه های پزشکی و دندانپزشکی که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند درآمد حدود ۲۶ هزار لیر در ماه خواهند داشت.

این در حالی است که دندانپزشکان کم تجربه تر با تجربه های بین ۱۵ تا ۲۰ سال حدود ۲۴ هزار لیر درآمد دارند. پزشکان و دندانپزشکانی که کمتر از ۲ سال تجربه دارند نیز ماهانه حدود ۱۰ هزار لیر درآمد خواهند داشت. همچنین ناگفته نماند که دندانپزشکان و پزشکان متخصص نیز سطح درآمدی بسیار بالاتری دارند و میزان درآمد آنها بسته به نوع تخصص آنها متفاوت می باشد.

دریافت ویزای همراه از طریق تحصیل در ترکیه

یکی از دغدغه های دانشجویانی که در کشور ترکیه مشغول به تحصیل هستند، همراه بردن خانواده می باشد. خوشبختانه دانشجویان بین المللی می توانند برای دریافت ویزای همراه از طریق تحصیل در این کشور، درخواست دهند.

ویزای همراه ترکیه

اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل پزشکی و دندانپزشکی

یکی از سوالاتی که معمولاً مهاجران می پرسند این است که آیا می توان از طریق تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه اقامت این کشور را دریافت کرد؟ متقاضیان می توانند بعد از فراغت از تحصیل در یک بازه ۶ ماهه در ترکیه به کاریابی بپردازند. چنانچه شخص بتواند در کشور ترکیه مشغول به کار شود ویزای او از تحصیلی به ویزای کاری تبدیل می شود.

شخص بعد از مدت ۵ سال کار در ترکیه و پرداخت منظم مالیات و در صورت نداشتن سوء سابقه کیفری، واجد شرایط دریافت اقامت ترکیه خواهد بود. با توجه به این که بازار کار رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه بسیار خوب می باشد، دانشجویان می توانند بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در این کشور مشغول به کار شده و بعد از پنج سال نیز اقامت ترکیه را دریافت کنند با این تفاسیر دریافت اقامت ترکیه از طریق تحصیل پزشکی و دندانپزشکی کار چندان سختی نخواهد بود.

سخن پایانی

ما در این نوشتار تلاش کردیم تا به همه سوالات شما درباره شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه و میزان درامد پزشک و دندانپزشک در ترکیه پاسخ دهیم. همچنین شما را با لیستی از بهترین دانشگاه های دندانپزشکی و پزشکی در این کشور آشنا کردیم. اگر علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در کشور ترکیه هستید، می توانید تمامی مراحل اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت ویزا را به کارشناسان و وکلای برجسته میرداماد محول کنید. ما صفر تا صد مراحل دریافت پذیرش تحصیلی ترکیه را در سریع ترین زمان ممکن برای شما انجام می  دهیم. به این منظور می توانید با کارشناسان ما، تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

متقاضی ضمن داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی باید به یکی از زبان های ترکی یا انگلیسی مسلط بوده و در آزمون ورودی دانشگاه نیز پذیرفته شود.

بله متقاضی می تواند در برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه بدون آزمون ورودی به تحصیل در رشته های پزشکی یا دندانپزشکی بپردازد.

بله دانشگاه های ترکیه رشته های علوم پزشکی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند.

خیلی از دانشگاه های علوم پزشکی این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد.

اخبار مرتبط

تخصص پزشکی در ترکیه

تخصص پزشکی در ترکیه

اعتباربخشی تخصص پزشکی در ترکیه فرآیندی است که توسط موسسه اعتباربخشی خارجی مورد بررسی قرار گرفته و برای حمایت از

مشاهده

اسکرول به بالا