071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل مامایی در ترکیه

تحصیل مامایی در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

رشته های زیر شاخه پزشکی عموما جزو پر طرفدار ترین رشته ها در کل دنیا محسوب می شوند. گرایش های بسیار زیاد در زیر شاخه پزشکی وجود دارد. که از جمله آن ها می توان به پزشکی، دنداپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامایی و … اشاره نمود. پذیرش در هر کدام از این رشته معطوف به داشتن شرایطی از جانب شخص متقاضی است. هر نوع رشته و گرایشی و هر دانشگاهی قوانین مخصوص به خود را دارد. در این مقاله هدف ما بررسی تحصیل مامایی در ترکیه است. این رشته یکی از رشته های پر طرفدار میان داوطلبان در کشور ترکیه محسوب می گردد.

برای مهاجرت به ترکیه می توان از روش های بسیار زیادی اقدام نمود. مهاجرت به ترکیه برای ایرانیان راحت تر از مهاجرت به سایر کشور ها است. این کشور دارای شرایطی راحت تر برای زندگی ایرانیان می باشد. از این رو بسیاری از ایرانی ها متقاضی مهاجرت تحصیلی به ترکیه، مهاجرت کاری به ترکیه، مهاجرت سرمایه گذاری به ترکیه، مهاجرت از طریق تولد فرزند در ترکیه، مهاجرت از طریق ازدواج در ترکیه،‌مهاجرت توریستی به ترکیه و … می باشند.

برای مهاجرت به این کشور می بایست ار مشاوران زبده و برگزیده موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد کمک گرفت. موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد در شهر های شیراز و تهران نمایندگی معتبر دارد.

تحصیل مامایی در ترکیه

پذیرش علم مامایی در کل دنیا به عنوان یک حرفه معتبر دارای روندی آهسته بوده است. در گذشته مامایی حرفه ای مبتنی بر تجربه بوده است. در ابتدای راه کمی در ارتباط با تاریخجه رشته مامایی در ترکیه اطلاعات خود را بیشتر می کنیم و سپس در ارتباط با این رشته در شرایط امروزی صحبت می نماییم. توجه داشته باشید که شما می توانید برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه و یا تحصیل پرستاری در ترکیه نیز اقدام نمایید.

تاریخچه رشته مامایی در ترکیه

در قرن نوزدهم در شهر های بزرگ کشور ترکیه مانند استانبول و ازمیر، مامایی توسط زنان معروف صورت می گرفته است. اما اولین دوره مامایی در کشور ترکیه در سال هزار و هشتصد و چهل و شش میلادی آغاز شد. در سال هزار و هشتصد و هشتاد میلادی دکتر بصیم عمر پاشا پزشک متخصص زنان و زایمان در ترکیه، معیار های خاصی را برای این رشته و حرفه تعیین کرد. با تمام این تلاش ها در سال هزار و نهصد و نه میلادی اولین مدرسه مامایی تحت رهبری دکتر بصیم عمر پاشا در این کشور تاسیس شد.

این موسسه دانشجویان دختر زیر سی سال را که فارغ التخصیل مدارس مختلف در ترکیه بودند پذیرش می کرد و برنامه های درسی اصلاح شده ای را برای مامایی ارائه داد.  در این مدرسه یا موسسه برنامه های بالینی هم علاوه بر برنامه های تئوری به دانشجویان آموزش داده می شد. این مدرسه در طول جنگ جهانی اول به عملکرد خود بدون وقفه ادامه داد ، با این حال ماماها که فارغ التحصیل این مدرسه بودند نمی خواستند وظایف خود را در آناتولی (خارج از استانبول) به عهده بگیرند.

در سال 1920 دانش آموزان زن از شهرهای مختلف که فارغ التحصیل دوره دبستان بودند برای دریافت آموزش شبانه روزی به استانبول اعزام شدند هزینه تحصیل در موسسه مامایی و هزینه های سفر آنها تحت پوشش شهرداری های محلی قرار گرفت. این دوره های آموزشی مامایی در ترکیه در ابتدا سه سال و سپس به چهار سال افزایش یافت. در این موسسه دانشآموزان بین پانزده تا بیست و پنج سال پذیرش می شدند.

تحصیلات پیشرفته مامایی در ترکیه

آموزش مامایی در ترکیه ، که قبلاً در سطوح مختلف انجام شده بود ، در شورای عالی بهداشت مورد بحث قرار گرفت و مشخص شد که این آموزش فقط باید در دانشگاه ها و در مقطع کارشناسی انجام شود. این پروتکل در سال 1996 بین وزارت بهداشت و ریاست CHE امضا شد. با توجه به این تصمیم شورا دبیرستان های حرفه ای بهداشت که آموزش مامایی / پرستاری را برعهده داشتند، این روند آموزشی را به دانشگاه ها تحویل داده اند.

تحصیلات پیشرفته مامایی در ترکیه
تحصیلات پیشرفته مامایی در ترکیه

از سال دو هزار و نه میلادی بیست و سه دانشگده بهداشت و شش دانشکده علوم پزشکی در ترکیه به آموزش ماما ها می پردازند. نقش مهم این حرفه در حمایت و بهبود سلامت مادران و شیرخواران در کشورها به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تأکید ویژه و مداوم بر “تقویت آموزش و حرفه مامایی” دارند.

دانش ها و مهارت های کسب شده توسط کارشناس مامایی در ترکیه

همان طور که گفتیم دانشگده ها و دانشگاه های بسیار زیادی در کشور ترکیه به آموزش مامایی در این کشور می پردازند. رشته مامایی در کشور ترکیه در مقاطع مختلف برای دانشجویان و متقاضیان در دسترس است. در این بخش قصد داریم در ارتباط با علم دانشجویان کارشناسی مامایی در ترکیه صحبت کنیم. انتظار می رود که یک دانشجو پس از تحصیل در ترکیه در رشته مامایی با اخذ مدرک لیسانس خود در پایان آموزش مامایی دانش ها و مهارت های زیر را کسب کرده باشد:

  • انجام حداقل 100 معاینه قبل از تولد
  • نظارت بر حداقل 40 بارداری
  • انجام حداقل چهل زایمان طبیعی
  • کمک به یک یا دو زایمان بریک
  • نظارت بر چهل بارداری خطرناک
  • نظارت بر احوالات صد مادر و کودک پس از زایمان طبیعی
  • نظارت بر پنجاه کودک دارای شرایط سخت و خطرناک
  • انجام حداقل بیست و پنج فرایند مربوط به IUD

تمام موارد فوق در آموزش های عملی و بالینی اتحادیه اروپا ذکر شده است. از این رو می بایست تمام این موارد رعایت شود و به انجام برسد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مامایی در کشور ترکیه

مامایی در دانشگاه های بسیاری در ترکیه آموزش داده می شود. برنامه های تحصیلات تکمیلی مامایی در ترکیه نیز از سال دو هزار میلادی شروع شده است. تحصیلات تکمیلی دانشگاهی رشته مامایی در ترکیه طبق قانون صرفا در دانشگاه های ترکیه آموزش داده می شوند. دانشگاه های بسیاری در کشور ترکیه تحصیلات مامایی را در مقاطع مختلف ارائه می دهند. از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه اژه، دانشگاه آنکارا، دانشگاه آتاتورک، دانشگاه حاجی تپه، دانشگاه استانبول، دانشگاه کوچ و موسسه علوم پزشکی و دانشگاه Cumhuriyet ترکیه اشاره نمود.

از این میان برخی از این دانشگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت ایران و هم وزارت علوم ایران هستند. از جمله دانشگاه های ترکیه که برای رشته مامایی مورد تایید وزارت علوم ایران هستند عبارتند از: دانشگاه آنکارا ترکیه، دانشگاه استانبول، دانشگاه اژه ، دانشگاه آتاتورک، دانشگاه حاجی تپه و … . این دانشگاه ها در لیستی مه توسط وزارت بهداشت ایران هر ساله منتشر می شود قرار داشته اند. مدرک دانشگاهی مامایی در کشور ترکیه یک مدرک بین المللی محسوب می شود و در کل دنیا اعتبار بسیار زیادی دارد. در ادامه این که آموزش مامایی در کشور ترکیه با استاندارد های جهانی صورت می گیرد و سنجیده می شود.

البته هزینه های زندگی در کشور ترکیه هم به گونه ای است که ایرانی ها به راختی می توانند در این کشور زندگی کرده و فرق زیادی با هزینه های زندگی در ایران نخواهد داشت. اگر تمایل دارید از مقطع کارشناسی وارد دانشگاه های ترکیه شوید، می بایست حتما در آزمون یوس دانشگاه های ترکیه و یا آزمون سات دانشگاه های ترکیه شرکت نمایید. دقت کنید که هزینه تحصیل در ترکیه برای رشته مامایی با توجه به شرایط دانشگاه ها متفاوت خواهد بود. این شهریه برای دانشکده مامایی دانشگاه های مختلف ترکیه زیر پنج هزار لیر خواهد بود.

برنامه تحصیل مامایی در دانشگاه آنکارا ترکیه

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با تحصیل مامایی در یکی از دانشگاه های ترکیه به نام دانشگاه آنکارا ترکیه صحبت کنیم. با کسب اطلاعات در ارتباط با این رشته می توانید برای اخذپذیرش از دانشگاه آنکارا و دریافت ویزای تحصیلی ترکیه اقدامات لازم را به انجام برسانید. ماموریت دانشگاه برای رشته مامایی آموزش افرادی است که از سلامت مادر ، نوزاد  و خانواده آن ها محافظت می کنند، در دوران بارداری، هنگام تولد و پس از آن مراقبت های لازم را ارائه می کنند و مراقبت های لازم را در زمینه بیماری های جنسی یا مرتبط با بارداری ارائه می دهند.

اهداف اصلی گروه مامایی در این دانشگاه در حقیقت درک ارزش ها و رفتار های انسانی و حفظ روند بهینه روانشناختی و فیزیولوژیکی افراد با احترام بر شرایط اجتماعی آن ها از طریق فرایند پرستاری ویژه و نظارت و پاسخگویی دقیق در تمام موارد بهداشتی، فرهنگی، معنوی و … می باشد. علاوه بر آن در این دانشگده و گروه علوم مامایی افراد و دانشجویان مختلف در پروژه های مدیریتی، آموزشی و تحقیقات بین المللی بهداشتی و مامایی شرکت داده می شوند و برای حفظ مراقبت از زنان در دوران بارداری، زایمان و دوران پس از زایمان تلاش می گنند و آموزش می بینند. افرادی که متقاضی تحصیل در این رشته در دانشگاه آنکارا هستند می بایست، نسبت به زنان ، نوزادان ، کودکان و خانواده حساس باشند.

برنامه تحصیل مامایی در دانشگاه آنکارا ترکیه
برنامه تحصیل مامایی در دانشگاه آنکارا ترکیه

در حوزه مامایی کار خود را با آگاهی از مسئولیت های اجتماعی انجام دهند. در زمینه مامایی مشارکت فعال داشته باشند و بتوانند در لحظه در صورت بروز مشکل سیاست های کاری خود را تغییر دهند. در حوزه مامایی با نوآوری پیش بروند. ارزش ها و منافع اخلاقی را به طور کامل در نظر بگیرند، دانش و مهارت تحقیق داشته باشند و فعال و محقق وارانه پیش روند. دانشجویان اطلاعان بسیاری را در زمینه های علمی کاربردی پزشکی پایه،‌ مامایی، علوم پایه، علوم اجتماعی و رفتاری در این دانشگاه می آموزند. زبان آموزش در این دانشگاه ترکی است.

تحصیلات تکمیلی مامایی در دانشگاه های ترکیه

همان طور که گفتیم در کشور ترکیه علاوه بر تحصیل در مقطع کارشناسی، می توان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مامایی نیز اقدام نمود. در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با تحصیلات تکمیلی مامایی و شرایط اخذ پذیرش در این مقاطع یعنی کارشناسی ارشد و دکتری صحبت کنیم. دوره ارشد مامایی باعث تقویت روند علمی و عملی در رشته مامایی می شود.

دوره ارشد مامایی در دانشگاه های کشور ترکیه هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی در دسترس دانشجویان است. برای تدریس در دانشگاه های ترکی زبان که کورس های تحصیلی مامایی را به زبان ترکی ارائه می دهند هزینه ها بین سیصد تا ششصد دلار در سال خواهد بود. هزینه تحصیل در ترکیه در دانشکاه هایی که کورس های رشته مامایی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند بین ششصد تا نهصد دلار در سال است. برای اخذ پذیرش در کارشناسی ارشد دانشگاه های ترکیه لازم است تا مدرک لیسانس مامایی را از دانشگاه های معتبر ارائه دهید.

حداقل نمره شما در آزمون جی آر ای باید هفتاد باشد. حداقل نمره قبولی برای آزمون آلس باید پنحاه باشد و مدرک زبان تافل یا آیلتس ارائه کردد. در ادامه لازم است تا اسکن ریز نمرات تخصیلی،‌عکس پرسنلی،‌پاسپورت، رزومه تخصیلی و … ارائه شود. برای تحصیل در دکتری مامایی در ترکیه نیز لازم است تا مدارکی تقریبا شبیه به همین مدارک ارائه شود. البته تفاوت در ارائه مدرک کارشناسی ارشد و نمرات قبولی در آزمون های خاص است. شهریه تیز متفاوت از دوره کارشناسی ارشد می باشد. شهریه تحصیل در دوره دکتری از پانصد تا هشتصد دلار در سال متغیر خواهد بود.

سوالات متداول در ارتباط با تحصیل مامایی در ترکیه

  1. آیا رشته مامایی در ترکیه معتبر است؟

    بله مامایی یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های کشور ترکیه است.

  2. تاریخچه رشته مامایی در ترکیه به چه سالی باز می گردد؟

    اولین دوره آموزشی مامایی در کشور ترکیه در سال هزار و هشتصد و چهل و شش میلادی آغاز شد.

  3. رشته مامایی در ترکیه برای اولین بار توسط چه فردی پایه گذاری شد؟

    این رشته برای اولین بار توسط دکتر بصیم عمر پاشا  در کشور ترکیه به صورت پیشرفته پایه گذاری شد.

  4. تحصیل مامایی در کدام دانشگاه های ترکیه امکان پذیر است؟

    تحصیل مامایی در دانشگاه های اژه، آنکارا،  آتاتورک، حاجی تپه، دانشگاه استانبول و … در مقاطع مختلف تحصیلی  امکان پذیر است.

  5. تحصیل مامایی در ترکیه در چه مقاطعی امکان پذیر است؟

    تحصیل مامایی در دانشگاه های این کشور در مقاطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است.

  6. زبان تحصیل در رشته مامایی در ترکیه چیست؟

    تحصیل مامایی در این کشور به زبان های ترکی و انگلیسی امکان پذیر می باشد.

  7. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مامایی در ترکیه چقدر است؟

    هزینه برای کورس های به زبان ترکی بین سیصد تا ششصد  دلار در سال و برای زبان انگلیسی بین ششصد تا نهصد دلار در سال می باشد.

  8. آیا دانشگاه های ارائه دهنده مامایی در ترکیه در ایران معتبر هستند؟

    بله اغلب این دانشگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت و درمان کشور ایران هستند.

  9. اهداف اصلی گروه مامایی در دانشگاه آنکارا ترکیه چیست؟

    اهداف اصلی این گروه کمک به شرایط مارد، فرزند و خانوداه قبل از زایمان، در زمان زایمان و بعد از زایمان است.

  10. مهارت های دانشجوی کارشناسی مامایی در ترکیه چه باید باشد؟

    دانشجویان باید بتوانند اقداماتی را در زمینه تولد نوزاد،‌مراقبت از نوزاد های بد حال، تولد در شرایط سخت و … را انجام دهند.

  11. چه مدارکی برای تحصیل در دکتری مامایی ترکیه نیاز است؟

    این مدارک عبارتند از: پاسپورت، مدراک تحصیلی سال های قبل، ریز نمرات، نمرات قبولی بالا در آزمون های خاص، مدارک زبان و … .

اسکرول به بالا