071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل رشته مهندسی مواد در ایتالیا

تحصیل رشته مهندسی مواد در ایتالیا

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

رشته مهندسی مواد از جمله رشته هایی است که جایگاه خاصی در زمینه های علمی دارد و از رشته های مهم و کاربردی در دنیای امروز به شمار می آید. برای علاقمندان این رشته امکان ادامه تحصیل در کشورهای مختلف وجود دارد. ایتالیا از کشورهایی است که این رشته تحصیلی را در دانشگاه های متعددی به دانشجویان ارائه می دهد. تیم تولید محتوای موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد در این مقاله به شرح توضیحات مربوط به تحصیل رشته مهندسی مواد در ایتالیا پرداخته اند.

شما میتوانید با مراجعه به لینک های زیر به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید:

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

تحصیل مهندسی مواد دانشگاه های ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا در رشته مهندسی مواد باید بدانید که علم مواد با تجزیه و تحلیل ساختاری مواد، کشف مواد جدید و کاربرد آنها در صنایع مختلف سروکار دارد و رشته مهندسی مواد به روابط بین ویژگی های مواد و ساختار مکانیکی آنها در سطح اتمی بستگی دارد. دانشمندان و مهندسان حرفه ای، موادی مانند فلزات، سرامیک و نیمه رساناها، کامپوزیت های پلیمری و مواد بیولوژیکی را توسعه می دهند تا مهندسین دیگر که برای طراحی هایشان به آن نیاز دارند، از آنها استفاده کنند. مواد مناسب به تجهیزات پزشکی در نوآوری محصول در کلیه صنایع کمک می کند، همچنین در ساخت ابزارهای موسیقی و فن آوری های سازگار با محیط زیست.

مهندسی مواد در امور حمایتی مانند ترمودینامیک، مکانیک آماری و فناوری نانو استوار است. برنامه های مطالعاتی در علوم مواد، ترکیبی از دانش عمیق از خصوصیات شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی مواد با آموزش در تکنیک های تولید و انتخاب مواد مناسب برای طیف گسترده ای از برنامه ها است. دانشگاه ها طیف گسترده ای از تخصص های مختلف را از جمله مواد مغناطیسی و مواد نانو، مواد و ساختارهای الکترونیکی مواد ساختاری، مواد انرژی و مواد زیستی کاربردی و موارد دیگر در این زمینه را ارائه می دهند.

رشته علوم مواد، شامل رشته های مهندسی، شیمی، و فن آوری های دیگر، به منظور تحقیق و توسعه مواد جدید برای استفاده در تولید می باشد. این زمینه روبه رشد، دانشجویان را برای کار در جهت حل مشکلات در مقیاس جهانی به عنوان منابع طبیعی آماده می کند. مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مواد می تواند ابداع و مدیریت نوآوری در صنعت مواد را به دنبال داشته باشد.

چندین نکته که باید برای مهاجرت به ایتالیا و تحصیل رشته مهندسی مواد در این کشور در نظر داشته باشید:

  • تحصیل در مقطع کارشناسی

به منظور برآورده کردن شرایط ورود جهت تحصیل در یک دوره دانشگاهی در یک دانشگاه ایتالیایی، شما باید با موفقیت مقطع متوسطه را به پایان رسانیده و یک مدرک تحصیلی معتبر داشته باشید و واجد شرایط تحصیل بیشتر در کشور خود باشید. به خاطر داشته باشید که از شما تقاضا می شود که سطح دانش خود را به زبان ایتالیایی ثابت کنید.

  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یک دانشگاه ایتالیایی، باید مدرک کارشناسی و یا مدرک معادل کارشناسی مربوطه را داشته باشید. به عنوان بخشی از شرایط ورود به دانشگاه، شما باید هنگام درخواست رشته مورد نظر خود مدارک زیر را ارسال کنید:

  1. مدارک شناسایی
  2. پرونده و سوابق تحصیلی
  3. تکمیل شده فرم درخواست دانشگاه
  4. توصیه نامه
  5. انگیزه نامه
  6. مدرک زبان(انگلیسی یا ایتالیایی بسته به رشته تحصیلی)
  7. اظهارنامه
هزینه تحصیل رشته مواد در دانشگاه های ایتالیا
هزینه تحصیل رشته مواد در دانشگاه های ایتالیا

هزینه تحصیل رشته مواد در دانشگاه های ایتالیا

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارند توجه داشته باشند که شهریه در موسسات ایتالیایی متفاوت است، اما به طور کلی در مناطق دیگر اروپا یا آمریکای شمالی کم است و این باعث می شود که دانشگاه های ایتالیا یک پیشنهاد فریبنده برای دانشجویان خارجی باشند. دانشجویان بین المللی در ایتالیا شانس دریافت یک آموزش عالی با کیفیت را با هزینه ای مناسب دارند.

هزینه شهریه در هر موسسه متفاوت خواهد بود و اگر قصد دارید که در دانشگاه خصوصی تحصیل کنید، باید مبلغ بیشتری بپردازید. تحصیل در یک موسسه عمومی در مقطع کارشناسی، به طور متوسط هزینه تحصیل 900 یورو تا 4,000 یورو در سال را خواهد داشت.

هزینه های یک موسسه خصوصی، معمولا به طور متوسط از 6,000 یورو تا 20,000 یورو در سال می باشد. اگر اهل اتحادیه اروپا باشید، بیشتر از شهروندان ایتالیایی مبلغی پرداخت نخواهید کرد، اما سایر دانشجویان بین المللی باید انتظار هزینه های بالاتری را داشته باشند.

البته گزینه هایی برای کمک به شما جهت تامین هزینه های تحصیل وجود دارد. همه دانشجویان (ایتالیایی و بین المللی) می توانند برای کمک هزینه مالی درخواست دهند. بودجه با توجه به وضعیت مالی و شایستگی تحصیلی متقاضیان توزیع می شود و در صورت دریافت می تواند به شهریه، هزینه اقامت و سایر هزینه های زندگی کمک کند. برای اطلاع از پشتیبانی های مالی بورسیه های تحصیلی، می توانید با دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرید.

در ایتالیا موسسات و دانشگاهها معمولا خوابگاه و سالن های اقامتی ندارند. با این حال آنها خدماتی را ارائه می دهند تا به شما در یافتن مکانی برای زندگی کمک کند که می تواند شامل مسکن متعلق به دانشگاه و یا کمک به شما در یافتن مسکن مناسب خصوصی باشد. اجاره مسکن خصوصی در ایتالیا گزینه ای گرانتر است، بنابراین مطمئن شوید که برای اینکار بودجه کافی دارید.

شغل پاره وقت، راهی عالی برای کمک به تامین بودجه مالی تحصیل شما در ایتالیا خواهد بود. اگر مجاز به انجام کار حین تحصیل باشید، احتمالا فقط تا 20 ساعت در هفته خواهد بود و این بدان معنی است که برای تامین بودجه تحصیل خود نباید به این امر بسنده کنید. اگر می خواهید شغلی پیدا کنید، مهارت های زبان ایتالیایی، ممکن است مفید باشد.

تحصیل دکترای رشته مواد در ایتالیا

رشته علوم مواد ترکیبی از رشته هایی چون مهندسی و شیمی است. بیوشیمی و فن آوری های دیگر، به منظور تحقیق و توسعه مواد جدید برای استفاده در ساخت است. این زمینه رو به رشد دانشجویان را آماده می کند تا در جهت حل مشکلات در مقیاس جهانی تلاش کنند. ایتالیا، صاحب قدیمی ترین دانشگاه جهان یعنی دانشگاه بولونیا است و از زمان شروع به کارش، سیستم آموزشی آن هرگز از رشد و پیشرفت متوقف نشده است. با تخفیف های دانشجویی، امکان اخذ هزاران مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و محیطی زیبا و متنوع، جای تعجب نیست که دانشجویان، ایتالیا را به عنوان مقصد خود برگزینند. 

دانشجویان بین المللی می توانند برای یکی از موقعیت هایی که منحصرا در اختیار دانشجویان خارجی است و از طریق ارزیابی برنامه درسی دانشجویی و کلیه مدارکی که در موارد خاص توسط مصاحبه اسکایپ یا برای یکی از مکان های در دسترس برای همه دانشجویان (ملی یا بین المللی) ارائه می شود، درخواست کنند. جهت استفاده از این موقعیت ها، یک امتحان کتبی و به دنبال آن مصاحبه شفاهی حضوری انجام خواهد شد. پس از آن باید درخواست خود را در سفارت یا کنسولگری ایتالیا ارائه دهند. سپس در پایان ماه آگوست، دانشجویان در صفحه سفارت کنسولگری لیست متقاضیان پذیرفته شده را مشاهده خواهند کرد.

برخی از مدارکی که باید با درخواست خود تحول دهید عبارتند از:

  • شناسه 
  • یک عکس پاسپورتی
  • پرونده و مدارک دانشگاهی
  • تکمیل شده فرم درخواست دانشگاه
  • برنامه تحصیلی دقیق یا توضیحات دوره که باید شامل تعداد ساعات دوره ها یا فعالیت های آموزشی باشد. (رزومه می بایست مطابق با برنامه درسی دانشگاهی تکمیل شود.)
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)
شرایط کار رشته مهندسی مواد در ایتالیا
شرایط کار رشته مهندسی مواد در ایتالیا

شرایط کار رشته مهندسی مواد در ایتالیا

  • استخراج، توسعه، پردازش و آزمایش مواد مورد استفاده برای ایجاد محصولات متنوع.
  • کار با فلزات، پلاستیک ها، نیمه سرامیک ها و کامپوزیت ها جهت تولید مواد جدید که برخی از نیازهای شیمیایی، برقی، مکانیکی و غیره را برآورده می کند. به طور معمول برای کار در این رشته نیاز به مدرک مهندسی در زمینه تخصص می باشد.
  • ویژگی جایگاه های شغلی تحت پوشش این رشته، با گنجاندن کاری که مستلزم درک تئوری ها و اصول است، شکل می گیرد، به استثنای جایگاه های از پیش تعیین شده.

حقوق مهندس مواد در ایتالیا بین 1,597 یورو در ماه (حداقل حقوق) تا 5,030 یورو در ماه (حداکثر حقوق) است. درآمد متوسط 3,331 یورو در ماه می باشد، بدین معنی که نیمی از (50 درصد) افرادی که به عنوان مهندس مواد مشغول به کار هستند، کمتر از 3,331 یورو درآمد دارند و نیمی دیگر بیش از این میزان را دریافت می کنند. مبلغ متوسط حقوق، دستمزد را نشان می دهد.

از لحاظ نزدیکی با میانه نیز دو ارزش وجود دارد: صدک های 25 و 75. همچنین 25 درصد از افرادی که به عنوان مهندس مواد مشغول به کار هستند کمتر از 2,218 یورو درآمد دارند در حالی که 75 آنها بیش از مبلغ را دریافت می کنند. همچنین از نمودار می توان دریافت که 75٪ افرادی که به عنوان مهندس مواد مشغول به کار هستند کمتر از 4,013 EUR درآمد کسب می کنند، در حالی که 25٪ بیش از 4,01 یورو درآمد دارند.

سطح تجربه مهمترین عامل در تعیین حقوق شما است. طبیعتا هرچه تجربه بیشتری داشته باشید، دستمزد شما بیشتر می شود. در آنجا حقوق مهندس مواد را با سطح تجربه تعیین می کنند. یک مهندس مواد با تجربه کمتر از دو سال، تقریباً 1,837 یورو در ماه درآمد دارد. در حالی که انتظار می رود شخصی با سطح تجربه بین دو تا پنج سال، 2,524 یورو در ماه کسب کند، یعنی 37٪ بیشتر از کسی که تجربه کمتر از دو سال داشته باشد. پیشروی تجربه بین پنج تا ده سال، به دستمزد 2,833 یورو در هر ماه ختم می شود، 12 درصد بیشتر از یک شخص با دو تا پنج سال سابقه.

به علاوه مهندس مواد که تخصص وی در هر مکانی بین ده تا پانزده سال است، حقوق معادل 3,451 یورو در ماه دریافت می کنند و این 22 درصد بیشتر از یک فرد با پنج تا ده سال تجربه است. اگر سطح تجربه بین پانزده تا بیست سال باشد، دستمزد مورد انتظار 4,069 یورو در ماه است، یعنی 18 برابر بیشتر از یک فرد با ده تا پانزده سال تجربه. در آخر کارمندان با بیش از بیست سال سابقه کار حرفه ای، حقوقی برابر با 4,704 یورو در ماه و 16 برابر بیشتر از افرادی که پانزده تا بیست سال سابقه کار دارند، دریافت می کنند.

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای رشته مواد

  1. دانشگاه پلی تکنیک میلان
  2. دانشگاه پلی تکنیک تورین
  3. دانشگاه پادوا
  4. دانشگاه ساپینزای رم
  5. دانشگاه بولونیا
  6. دانشگاه ناپل فدریکو دوم
  7. دانشگاه تورنتو
  8. دانشگاه پیزا
  9. دانشگاه پروجا
  10. دانشگاه سالرنو
  11. دانشگاه پاویا
  12. دانشگاه دی پلی تکنیک باری
  13. دانشگاه فلورانس
  14. دانشگاه تورورگاتا رم
  15. دانشگاه پالرمو
  16. دانشگاه جنوا
  17. دانشگاه سکولا سوپریور سنت آنا
  18. دانشگاه کالابریا
  19. دانشگاه کلگری
  20. دانشگاه لاکویا 

حال که با شرایط تحصیل، دانشگاه ها و زمینه کاری رشته مهندسی مواد در ایتالیا آشنا شدید، اگر تمایل دارید که جهت ادامه تحصیل در این رشته به کشور ایتالیا مهاجرت کنید، همکاران ما در موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد آماده ارائه به روز ترین اطلاعات و خدمات مربوط به شرایط پذیرش دانشگاه های ایتالیا به شما عزیزان می باشند.

سوالات متداول در مورد تحصیل رشته مهندسی مواد در ایتالیا

1- آیا دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل رشته نهندسی مواد گزینه مناسبی است؟

دانشگاه های ایتالیا دارای رتبه و رنکینگ خوبی هستند و هزینه های تحصیل نسبت به بسیاری از کشور های دیگر بسیار پایین می باشد.

2- برای تحصیل رشته مهندسی مواد در ایتالیا به چه میزان پول نیاز دارم؟

دانشجویان باید ماهانه بین 700 تا 800 یورو هزینه کنند. در شهرهای دیگر ایتالیا مانند تورین، پادوا، پیزا یا بولونیا یک دانش آموز به طور متوسط بین 550 یورو در هر ماه تا 750 یورو در ماه خرج می کند.

3- آیا ایتالیا برای دانشجویان امن است؟

کشور ایتالیا کشور امنی برای دانشجویان به شمار می آید.

4- آیا برای تحصیل رشته مهندسی مواد در ایتالیا می توانم بورسیه تحصیلی دریافت نمایم؟

بله، شما می توانید برای تحصیل رشته مهندسی مواد در ایتالیا با توجه به شرایط زندگیتان برای دریافت بورسیه تحصیلی اقدام نمایید.

5- آیا دانشگاه های ایتالیا رشته مهندسی مواد را به زبان انگلیسی تدریس می کنند؟

دانشگاه های ایتالیا رشته مهندسی مواد را ارائه می دهند که به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی تدریس می شوند. با این وجود، بیشتر برنامه های تحصیل انگلیسی برای مقاطع تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا است.

6- آیا دانشجویان رشته مهندسی مواد در ایتالیا می توانند با خود همراه ببرند؟

خیر، کشور ایتالیا ویزای همراه ارائه نمی دهد.

7- آیا دانشجویان رشته مهندسی مواد در ایتالیا اجازه کار دانشجویی دارند؟

بله، دانشجویان رشته مهندسی مواد در ایتالیا اجازه کار دانشجویی دارند.

8- آیا بعد از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مواد ایتالیا می توانم در این کشور بمانم؟

بله، فارغ التحصیلان رشته مهندسی مواد در ایتالیا در صورت پیدا کردن کار می توانند ویزای خود را تمدید کرده و در این کشور بمانند.

9- هزینه تحصیل مهندسی مواد در ایتالیا چقدر است؟

هزینه تحصیل مهندسی مواد در ایتالیا بسته به موسسه و مقطع تحصیلی متقاضی دارد.

10- آیا ایرانیان برای تحصیل مهندسی مواد در ایتالیا باید ویزا دریافت نمایند؟

ایرانیان برای ورود به ایتالیا و تحصیل در رشته مهندسی مواد در ایتالیا باید ویزای دانشجویی دریافت نمایند.

11- آیا می توانم پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مواد در سایر کشور های اروپایی کار کنم؟

بله، کشور ایتالیا عضو اتحادیه اروپا و شینگن است و مدارک ارائه شده دانشگاه های ایتالیا مورد تایید کشور های دیگر اروپایی است و شما می توانید در سایر کشور ها شروع به کار کنید.

اسکرول به بالا