071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل دکتری در ترکیه | مدارک و شرایط لازم به جهت اخذ پذیرش

تحصیل دکتری در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تحصیل دکتری در ترکیه، به دلیل بالا بودن سطح علمی دانشگاه های این کشور، گزینه ای برای بسیاری از افرادی است که به دنبال تحصیل در یک موسسه علمی با کیفیت در یک کشور خوب هستند. چندین رشته ی تحصیلی محبوب برای دکتری در ترکیه وجود دارد که قابل توجه بسیاری از دانشجویان ایرانی است. مؤسسه ی مهاجرتی توسعه گران عدالت و مهر میرداماد، نکات مورد نیاز دانشجویان در مورد تحصیل دکتری در ترکیه را اختیار متقاضیان قرار می دهد.

مطالعه بیشتر:

تحصیل رایگان در ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

ترکیه

ترکیه کشوری پویا و جالب است که در موقعیت منحصر به فردی به عنوان نقطه ی تلاقی بین شرق و غرب قرار دارد و دارای تاریخی طولانی و غنی است. ترکیه دارای هزاران فرهنگ مختلف و همچنین ترکیبی از فرهنگ مدرنیته و باستانی در شهرهای خود است. دانشگاه های این کشور دارای امکانات عالی و مدرن هستند. همچنین بسیاری از مدارک تحصیلی در ترکیه در سراسر جهان معتبر هستند.

هزینه زندگی و تحصیل در کشور ترکیه از بسیاری از کشورهای اروپایی پایین تر است و همین امر باعث می شود تحصیل دکتری در ترکیه برای دانشجویان بین المللی بسیار محبوب باشد. ترکیه به دلیل همسایگی و نزدیکی با کشور ایران، انتخاب بسیار مناسب برای تحصیل دانشجویان ایرانی می باشد.

ادامه تحصیل دکترا در ترکیه

افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، دکترا (PhD) بالاترین درجه تحصیلات تکمیلی است که می توان در دانشگاه ها به دست آورد. افرادی که دارای مدرک دکترا هستند به طور معمول مجاز به داشتن موقعیت تدریس در دانشگاه هستند. مقطع دکترا، یک دوره ی علمی پژوهشی و یا دوره ی مطالعاتی است که بین سه تا پنج سال زمان می برد.

دکترا (PhD) با وجود نامش، محدود به مطالعات مرتبط با فلسفه نیست بلکه به اکثر رشته ها تعلق دارد. به طور معمول، دانشجویان مقطع دکترا پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، پذیرفته می شوند. با این حال، در برخی موارد پذیرش در مقطع دکترا پس از اتمام دوره ی کارشناسی امکان پذیر است. دانشگاه ها فرصت های فراوانی برای تحصیل دکتری در ترکیه را ارائه می دهند.

شرایط پذیرش در مقطع دکتری

دانشجویان متقاضی تحصیل دکتری در ترکیه، به منظور اثبات تجربه و بار علمی خود، باید در آزمون‎ های ورودی دانشگاه های ترکیه شرکت کنند. آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه در مقطع دکتری عبارتند از:

  • آزمون ورودیALES: حداقل نمره ی مورد نیاز برای قبولی در این آزمون 50 تا 70 می باشد. این آزمون سه بار در سال برگزار می شود.
  • آزمون ورودیGMAT: حداقل نمره مورد نیاز برای قبولی ۵۰۰ می باشد و پنج سال هم اعتبار دارد.
  • آزمون ورودی GRE: حداقل نمره مورد نیاز برای قبولی ۶۸۵ می باشد و پنج سال هم اعتبار دارد.

دانشجویان مقطع دکترا، اوایل تحصیل در این دوره، در آزمون صلاحیت ارزیابی می ‌شوند. این آزمون به صورت کتبی و شفاهی برگزار می شود و موضوع رساله دکتری توسط دانشجو اعلام می شود. دانشجویان می توانند برای انتخاب و بررسی موضوع رساله خود از استاد راهنما و مشاور نیز راهنمایی بگیرند. نتیجه ی این آزمون توسط کمیته صلاحیت بررسی می ‌شود.

پس از پذیرش در آزمون صلاحیت، دانشجویان می‌ توانند تحصیل دکتری در ترکیه را آغاز کنند. کمیته صلاحیت، هر شش ماه به طور مرتب تحقیقات، مطالعات و برنامه های دانشجویان را ارزیابی می کند. هنگامی که دانشجویان پژوهش خود را به اتمام برسانند، رساله نهایی آنها توسط هیئت داوران در کمیته بررسی خواهد شد و دانشجویان از رساله خود دفاع می کنند.

زبان مورد نیاز برای تحصیل دکتری در ترکیه

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی می باشد و زبان تدریس در بسیاری از مقاطع دکتری در دانشگاه های ترکیه انگلیسی است و دانشجویان ایرانی به منظور ادامه تحصیل دکترا در ترکیه، باید در یکی از آزمون های زبان انگلیسی شرکت نمایند و حداقل نمره ی قبولی در یکی از این آزمون ها را دریافت نمایند. آزمون های معتبر زبان انگلیسی عبارتند از:

  • آزمون تافل: حداقل نمره مورد نیاز آزمون تافل در مقطع دکتری 79 می باشد و اعتبار مدرک آن دو ساله است.
  • آزمون آیلتس: حداقل نمره مورد نیاز آزمون آیلتس در مقطع دکتری 7 می باشد و اعتبار مدرک آن دو ساله است.

جا دارد به این نکته اشاره کنیم که تحصیل پزشکی در ترکیه از محبوب ترین رشته ها بین دانشحویان بین المللی می باشد.

زبان مورد نیاز برای تحصیل دکتری در ترکیه

رشته های تحصیل دکتری در ترکیه

برخی از رشته های دکترا در ترکیه عبارتند از:

امور مالی و بانکی، مدیریت کسب و کار، معماری، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، ، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی مکانیک و علوم مواد، مطالعات طراحی، بیوانفورماتیک و ژنتیک، روابط بین المللی و …

دانشگاه های مقطع دکتری در ترکیه

تحصیل دکتری در ترکیه در 166 دانشگاه امکان پذیر می باشد. قدیمی ترین دانشگاه ترکیه، دانشگاه استانبول می باشد. مدت زمان تحصیل در مقطع دکتری معمولاً چهار ساله است. دانشگاه ها در ترکیه به موسسات دولتی و خصوصی تقسیم می شوند:

  • دانشگاه های دولتی(Delvet Universiteleri): این دانشگاه ها توسط دولت ترکیه اداره می شوند و شهریه های نسبتاً کمی دریافت می کنند. زبان آموزش این دانشگاه ها ترکی و انگلیسی است.
  • دانشگاه های خصوصی(Ozel / Vakif Universiteleri): معمولاً شهریه بالایی می گیرند اما تمایل دارند که در سطح بین المللی فعالیت بیشتری داشته باشند، با صنعت مشارکت کنند و معمولاً برای اکثر دوره ها و برنامه ها از انگلیسی استفاده می کنند.

کلیه دانشگاههای ترکیه توسط شورای آموزش عالی ترکیه (YOK) اداره می شوند و این موضوع خاطر نشان می کند که دانشگاه های ترکیه در سطح بین المللی رقابت می کنند و از استانداردهای بالایی برای آموزش پیروی می کنند. شهرهای دانشگاه های معتبر در ترکیه در مقطع دکتری عبارتند از:

  • استانبول: Bogazici University، Sabanci University، Koc University، Istanbul Aydin University، Okan University و…
  • آنکارا: Bilkent University
  • مرسین: Near East University
  • ازمیر: Izmir University of Economics، Yasar University
  • کایسری: Abdullah Gül University

ترکیه دارای چندین دانشگاه برتر است که در هر سه جدول مهم رتبه بندی دانشگاه های بین المللی وجود دارد. برخی از این دانشگاه ها در میان 800 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. این دانشگاه ها عبارتند از:

  1. دانشگاه جانکایا (Cankaya University) با رتبه ی بین 401-500
  2. دانشگاه کوچ (Koç University) با رتبه ی بین 401-500
  3. دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) با رتبه ی بین 501-600
  4. دانشگاه سابانجی (Sabanci University) با رتبه ی بین 501-600
  5. دانشگاه بیلکنت (Bilkent University) با رتبه ی بین 601-800
  6. دانشگاه بغازیچی( Boğaziçi University) با رتبه ی بین 601-800
  7. دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University) با رتبه ی بین 651-700

هزینه ی تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

هزینه ی تحصیل دکتری در ترکیه از 2000 دلار تا 19000 دلار است. این هزینه بسته به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه متقاضیان است. البته دانشجویان دکترا در ترکیه می توانند بورسیه ی تحصیلی نیز دریافت کنند.

از آنجا که شهریه دکترا در دانشگاه های دولتی ترکیه نسبتاً کم است، بودجه دکترا به طور معمول برای دانشجویان کشورهای دارای اقتصاد ضعیف تر در نظر گرفته می شود. برخی از منابع مالی موجود برای بورسیه دکترا در ترکیه:

  • بورسیه ی دولتی ترکیه: بورسیه تحصیلی متنوعی که از طریق دولت ترکیه تأمین می شود و با هدف حمایت از دانشجویان آسیای میانه، آفریقا، خاورمیانه و شرق اروپا راه اندازی شده است.
  • بورسیه Tübitak: شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه، بورسیه های تحقیقاتی برای دانشجویان فراهم می کند، اما اکثرا متعلق به دانشجویان ترک است.
  • بانک توسعه اسلامی (IsDB): بودجه برنامه های تحقیقاتی دکترا در علوم پایداری برای دانشجویان کشورهای عضو ISDB و جوامع مسلمان

به علاوه، دانشگاه های مستقل معمولاً بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی مناسبی را برای دانشجویان شایسته ی بین المللی دکترا ارائه می دهند. دانشجویان متقاضی تحصیل دکتری در ترکیه می توانند از طریق این مؤسسه ها اقدام به درخواست بورسیه ترکیه کنند.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه
هزینه تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

شرایط لازم برای تحصیل دکتری در ترکیه

تحصیل دکتری در ترکیه شامل شرایط سنی خاصی نمی باشد، اما شرط سنی جهت اخذ بورسیه ی دانشجویی در مقطع دکتری زیر 35 سال می باشد.

همچنین؛ دانشجویان باید حداقل نمره کافی در آزمون ورودی دانشگاه و آزمون زبان انگلیسی را کسب نمایند و در صورت لزوم مدرک زبان ترکی با مهارت C1 یا C2 نیز داشته باشند. متقاضیان بورسیه ی ترکیه در مقطع دکتری نیز باید معدل بالای 15 در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشند.

شرایط کار در حین تحصیل در مقطع دکتری

دانشجویان در حال تحصیل دکتری در ترکیه اجازه ندارند کارهای دولتی و اداری بگیرند، اما می توانند شغل های پاره وقت پیدا کنند و یا در دانشگاه خود به عنوان استاد یار، کتابدار، ویراستار یا نوسینده نشریات دانشگاه مشغول به کار شوند.

از آنجا که دانشجویان تمام وقت اجازه کار در شغل های تمام وقت را ندارند، می توانند شغل های پاره وقت نیز پیدا کنند. بعضی از شغل های پاره وقت مثل:

  • پیشخدمت کافه ها یا رستوران ها
  • فروشنده فروشگاه ها یا سوپر مارکت ها
  • معلم خصوصی دروس مدارس
  • تبلیغات انلاین و …

شرایط دریافت ویزای تحصیلی و ویزای همراه

به دلیل همسایگی کشور ترکیه و ایران، ایرانیان می توانند تا سقف سه ماه در کشور ترکیه بدون ویزا تردد نمایند. اما برای تحصیل دکتری در ترکیه، متقاضیان نیازمند ویزای تحصیلی می باشند. دانشجویان مقطع دکتری برای دریافت ویزای تحصیلی، نیازمند پذیرش دانشگاه ترکیه دارند. با دریافت نامه ی پذیرش از سمت دانشگاه ترکیه، متقاضیان می توانند از طریف سفارت ویزای تحصیلی خود را دریافت نمایند.

همراه دانشجو شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال می باشد. دانشجویان مشغول به تحصیل دکتری در ترکیه می توانند برای ویزای همراه درخواست دهند که بشترین مدت زمان اعتبار ویزای همراه دو ساله است و البته قابل تمدید می باشد.

شرایط پیش رو پس از اتمام تحصیل دکتری در ترکیه

دانشجویان مقطع دکتری پس از اتمام دوره دکتری، می توانند توسط دانشگاه خود استخدام شوند و یا می توانند ویزای کاری دریافت کنند و اقامت ترکیه را کسب کنند، همچنین؛ با خرید یک ملک شخصی می توانند اقامت کشور ترکیه را دریافت کنند.

شرایط پیش رو پس از اتمام تحصیل دکتری در ترکیه
شرایط پیش رو پس از اتمام تحصیل دکتری در ترکیه

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در مقطع دکتری

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در مقطع دکتری عبارتند از:

  • مدرک دیپلم
  • مدرک کارشناسی
  • مدرک کارشناسی ارشد
  • ریز نمرات تمام دوره های دبیرستان، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • پایان نامه ی مقطع کارشناسی ارشد
  • اسکن پاسپورت
  • اسکن عکس گذرنامه
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه

سخن آخر

کشور ترکیه دارای دانشگاه های بین المللی است که با بهترین متد های روز دنیا برنامه ریزی می شوند. تحصیل دکتری در ترکیه فرصت بسیار مناسبی برای دانشجویان ایرانی است تا بتوانند به راحتی و بدون محدودیت به تحقیق و پژوهش بپردازند. همچنین؛ زبان تدریس در مقطع دکتری انگلیسی می باشد. مؤسسه ی مهاجرتی میرداماد، با داشتن سال ها تجربه در زمینه مهاجرت تحصیلی، به دانشجویان ایرانی عزیز در زمینه تحصیل دکتری در ترکیه مشاوره می دهد.

سؤالات متداول در ارتباط با تحصیل دکتری در ترکیه

  1. چرا ادامه تحصیل دکترا در ترکیه انتخاب مناسبی برای دانشجویان ایرانی می باشد؟

به دلیل همسایگی ایران و ترکیه، و کم هزینه بودن هزینه ی تحصیل و زندگی نسبت به سایر کشور ها

  1. طول مدت دوره تحصیل دکتری در ترکیه چقدر است؟

بین سه تا پنج سال زمان می برد.

  1. آزمون های ورودی مقطع دکتری در ترکیه کدامند؟

آزمون ورودیALES، آزمون ورودیGMAT، آزمون ورودی GRE

  1. آزمون صلاحیت مقطع دکتری در ترکیه چیست؟

این آزمون به صورت کتبی و شفاهی برگزار می شود و موضوع رساله دکتری دانشجویان بررسی می شود.

  1. دانشگاه های مقطع دکتری در ترکیه فقط دولتی هستند؟

دانشگاه های مقطع دکتری در ترکیه هم دولتی و هم خصوصی می باشند.

  1. استاندارد دانشگاه های ترکیه در مقطع دکتری چقدر است؟

دانشگاه های ترکیه در سطح بین المللی رقابت می کنند و از استانداردهای بالایی برای آموزش پیروی می کنند.

  1. شهرهای دانشگاه های معتبر در ترکیه در مقطع دکتری کدامند؟

استانبول، ازمیر، آنکارا، مرسین، کایسری

  1. هزینه تحصیل مقطع دکتری در ترکیه چقدر است؟

هزینه ی سالانه تحصیل در ترکیه از 2000 دلار به بالا می باشد.

  1. آیا دانشجویان دکترا در ترکیه می توانند بورسیه ی تحصیلی دریافت کنند؟

بله، مؤسسه های بورسیه دولتی ترکیه، بانک توسعه ی اسلامی، و برخی از دانشگاه ها، برای دانشجویان دکتری بورسیه در نظر می گیرند.

  1. آیا دانشجویان در حال تحصیل دکتری در ترکیه اجازه کار در حین تحصیل را دارند؟

دانشجویان اجازه داشتن شغل دولتی را ندارند، اما می توانند شغل های متفرقه پیدا کنند.

  1. شرایط دریافت ویزای همراه چیست؟

اگر همراه، همسر یا فرزند زیر 18 ساله دانشجو باشد، ویزای همراه پذیرفته می شود.

  1. چه زمانی می توان ویزای همراه را دریافت کرد؟

زمانی ک دانشجو در حال تحصیل در ترکیه باشد. 

  1. آیا بدون ویزا می توان به ترکیه سفر کرد؟

بله، به دلیل همسایگی ایران و ترکیه، ایرانیان می توانند به مدت سه ماه در ترکیه تردد داشته باشند.

  1. مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در مقطع دکتری چیست؟

داشتن مدارک دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد، اسکن گذرنامه، رزومه، پایان نامه ی کارشناسی ارشد

اسکرول به بالا