071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل در مقطع دکترا در اتریش | بررسی شرایط و قوانین

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور اتریش دارای جمعیتی در حدود ۹ میلیون نفر بوده و در مرکز اروپا قرار گرفته است و با توجه به اینکه عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن است به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته از نظر اقتصادی در اروپا محسوب خواهد شد، بنابراین بسیاری از افرادی که می‌خواهند به تحصیل در اتریش بپردازند، تمایل دارند تا اقامت دائم این کشور را بعد از پایان تحصیلاتشان به دست آورند. می‌توان گفت تحصیل در مقطع دکترا در اتریش موجب اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی می‌گردد که تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های تحصیل و زندگی آنها خواهد داشت. از آنجایی که دانشجویان اجازه کار همزمان با تحصیل نیز دارند، به راحتی می‌توانند، هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین المللی خواهان تحصیل در مقطع دکترا در اتریش هستند تا بتوانند در کشوری پیشرفته با تجهیزات و امکانات آموزشی بسیار باکیفیت تحصیل کرده و به درجات بالایی علمی و شغلی دست یابند. بنابراین اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا در اتریش را دارید، این مقاله به بررسی شرایط و قوانین تحصیل در مقطع دکترا در اتریش می‌پردازد تا دانشجویان پاسخ سوال‌های خود را در این باره به دست آورند.

شرایط پذیرش دوره دکترا در اتریش

معمولاً تحصیل در مقطع دکترا در اتریش نیازمند یک استاد راهنما هستند، که با دانشجویی بین المللی و متقاضی تحصیل در مقطع دکتری مصاحبه کند و در پروژه‌های علمی از او دعوت نماید تا آنها را انجام دهد و در صورتی که از طرف استاد راهنما تایید گردد، می‌تواند برای اخذ پذیرش در دانشگاه های اتریش اقدام نمایند.

‌ بنابراین کسانی که می‌خواهند در دانشگاه های اتریش و در ماه سپتامبر پذیرش بگیرند، باید برای ورود به دانشگاه درخواست خود را در دسامبر یا ژانویه ارسال نمایند و برای آنکه بتوانند از بورس تحصیلی به طور کامل استفاده کند یا بودجه پژوهشی بگیرند، باید در مصاحبه‌ها شرکت نمایند که بخشی از روند گزینش آنها نیز خواهد بود.

معمولاً افراد برای اینکه بتوانند به تحصیل دکترا در اتریش می‌پردازند باید مدرک دیپلم و انواع گواهی نامه‌های تحصیلی خود را در پرونده خود قرار دهند که دارای مهر رسمی دانشگاه محل تحصیل آنها خواهد بود و تمامی مدارک آنها نیز باید دارای ترجمه زبان آلمانی باشند و از طرف یک وکیل حرفه‌ای مورد تایید قرار گیرد تا روند اداری ثبت نام آنها در دانشگاه های اتریش به راحتی صورت پذیرد.

همچنین در دانشگاه‌های دولتی اتریش افراد می‌توانند به تحصیل رایگان در مقطع دکترا بپردازند، لازم به ذکر است که تحصیل آنها به زبان آلمانی خواهد بود، اما دولتی بودن این دانشگاه‌ها به این معنی نیست که هیچ هزینه تحصیلی از آنها گرفته نمی‌شود، بلکه به طور سالیانه باید مبلغی جهت تحصیل به دانشگاه ارائه دهند،  اما دانشجویان بین المللی عضو اتحادیه اروپا از پرداخت هرگونه شهریه تحصیلی معاف هستند و به صورت کاملا رایگان به آموزش در مقطع دکترا در این کشور مشغول می‌گردند.

به طور کلی تحصیل در این مقطع چهار سال به طول می‌انجامد و دانشجویان اتحادیه اروپا در صورتی که بیشتر از این محدوده تحصیل کنند، باید هزینه‌ی به ازای هر ترم 363 یورو پرداخت نمایید و افرادی هم که متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش در مقطع دکترا هستند، باید شهریه لازم را برای هر ترم پرداخت نمایند. به طور کلی لازمه آن که متقاضیان در مقطع دکترا در این کشور تحصیل کنند ارائه مدرک زبان خواهد بود و دانشجویان باید دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره ۷ یا مدرک زبان آلمانی در سطح B2 یاc1 باشند.

بنابراین می‌توان گفت با توجه به اینکه شرایط تحصیل کردن در اتریش بویژه در مقطع دکترا نسبت به سایر کشورها آسان‌تر است، از این رو توجه بسیاری از افراد را جهت تحصیل به این کشور معطوف نموده که می‌توان به طور کلی برخی از شرایط و قوانین تحصیل در مقطع دکترا را به صورت زیر بررسی کرد:

  • تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های اتریش نسبت به جاهای دیگر تقریبا رایگان است.
  • متقاضی تحصیل در این مقطع امکان بردن همسر و فرزند زیر 18 سال خود را نیز خواهد داشت.
  • شرط سنی ندارد.
  • پس از اتمام تحصیل شرایط آسان‌تری برای کار، زندگی و اقامت دارید.
  • اجازه کار پس از تحصیل دارند.
  • دانشجویان در این مقطع و در حین تحصیل در اتریش می‌توانند پروژه‌های از استادها بگیرید و کسب درآمد کنند.
  • دانشگاه اتریش مدرک دانشگاه آزاد را قبول نمی‌کند.
  • اگر مدارک خواسته شده کامل باشد، زمانی که نیاز است تا مراحل پذیرش انجام گردد بسیار کوتاه می‌شود.

تحصیل دکترا در اتریش

مدارک مورد نیاز برای پذیرش و تحصیل دکترا در اتریش

از آنجایی که اتریش دارای دانشگاه‌های بسیار معتبر در جهان می‌باشد، به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال مهاجرت به اتریش برای تحصیل هستند تا بتوانند در کنار تحصیل در این دانشگاه‌های این کشور، از زندگی مناسبی نیز برخوردار گردند و پیشرفت زیادی در آینده تحصیلی و شغلی خود داشته باشند.

همچنین در صورتی دانشجویان بین المللی می‌توانند در مقطع دکترا در دانشگاه‌های اتریش تحصیل کنند که در کشور خود در دانشگاه‌های دولتی دارای قبولی بوده یا در حال تحصیل باشند. لازم به ذکر است داشتن یک استاد راهنما از شرایط واجب و ضروری جهت پذیرش در این دانشگاه‌ها خواهد بود. دانشجویان باید دارای مدارک زبان آلمانی یا انگلیسی با نمرات قابل قبول باشند و از سطح علمی بالا و مقالات و پژوهش‌های بین المللی مناسبی نیز برخوردار باشند چرا که داشتن این موارد به آنها کمک زیادی در یافتن استاد راهنما نیز خواهد کرد.

می‌توان گفت رشته‌های دانشگاهی اتریش در مقطع دکترا بسیار گسترده می‌باشند که از جمله آنها می‌توان به تحصیل علوم انسانی، تحصیل مهندسی در اتریش، تحصیل هنر در اتریش و … اشاره کرد، معمولا در بسیاری از این رشته‌ها پذیرش دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا به صورت مستقیم و قطعی می‌باشد، اما تحصیل در برخی از رشته‌های دیگر همچون تحصیل پزشکی در اتریش در مقطع دکترا، تحصیل داروسازی در مقطع دکترا، تحصیل پیراپزشکی در اتریش، تحصیل روانشناسی در مقطع دکترا و … دارای آزمون ورودی هستند، به طوری که افراد بعد از اینکه ویزای اتریش را دریافت کردند باید جهت آزمون و مصاحبه شرکت کنند و بعد از آن که نمره قبولی را کسب کردند، به تحصیل دکترا در اتریش بپردازند. به طور کلی برخی از مدارک جهت اخذ پذیرش و تحصیل دکترا در اتریش به قرار زیر هستند:

  1. کپی تمام صفحات پاسپورت با اعتبار بیش از شش ماه
  2. دوازده قطعه عکس رنگی
  3. ترجمه رسمی شناسنامه و کارت ملی
  4. ترجمه رسمی و تایید شده مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد
  5. ترجمه رسمی و تایید شده ریز نمرات کارشناسی و کارشناسی ارشد
  6. دو عدد توصیه نامه از اساتید قبلی
  7. رزومه قوی
  8. بیانیه هدف (SOP)
  9. گواهی اشتغال به تحصیل (در صورت وجود)
  10. در برخی رشته‌ها مدرک آیلتس حداقل 6.5 آکادمیک

تحصیل دکترا در اتریش

تحصیل دکترا در اتریش و کار بعد از تحصیل

از مواردی که دانشجویان جهت تحصیل در رشته‌های مختلف در مقطع دکترا در اتریش در نظر می‌گیرند، امکان انجام کار دانشجویی به هنگام تحصیل و امکان اقامت پس از تحصیل در اتریش است. معمولاً دانشجویان بین المللی دکترا بعد از اتمام  تحصیل خود تا یک سال می‌توانند در اتریش به دنبال کار باشند و در صورتی که کار مورد نظر خود را جهت تامین هزینه زندگی در اتریش یافتند، می‌توانند برای دریافت کارت قرمز سفید قرمز که تا دو سال دارای اعتبار است اقدامات لازم را انجام دهند.

البته این دانشجویان با توجه به تحصیلات و رشته تخصصی که در آن درس خوانده‌اند و همچنین مدارک زبان انگلیسی و آلمانی با نمرات مناسب دارای امکان کاریابی زیادی در اتریش هستند. لازم به ذکر است کارفرمایان در اتریش علاوه بر مدرک و رتبه  فارغ التحصیلان دکترا، به مدت زمانی که طول کشیده است تا توانسته‌اند مدرک تحصیلی خود را را دریافت نمایند، توجه زیادی می‌کنند و سپس به استخدام فارغ التحصیلان دکترا می‌پردازند.

نرخ بیکاری در کشور اتریش در سال ۲۰۲۱ در حدود ۱۱ درصد می‌باشد و به همین دلیل می‌توان گفت این کشور در همه زمینه‌ها همچون آی تی، پزشکی، مکانیک، برق و … نیاز به نیروهای متخصص خواهد داشت و با کمبود نیرو مواجه است، بنابراین متقاضیان تحصیل دکترا و فارغ‌التحصیلان دکترا در اتریش فرصت‌های شغلی بسیاری در این کشور خواهند داشت و می‌توانند با اقامت پس از تحصیل در اتریش به آینده شغلی مناسبی دست یابند.

جمع بندی

اتریش یکی از بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی دکترا به شمار می‌آید، چرا که در این کشور اساتید برجسته وجود دارد که امکان انتخاب آنها به عنوان استاد راهنما به راحتی میسر است که یکی از گزینه‌های ارزشمند جهت تحصیل در این مقطع محسوب می‌گردد. همچنین در این کشور دانشگاه‌های معتبر با سیستم آموزشی باکیفیت و خدمات رفاهی زیادی برای متقاضیان وجود دارد و به همین دلیل امروزه اتریش به یکی از بزرگ‌ترین مقاصد دانشجویان بین المللی جهت تحصیل دکترا تبدیل گردیده است، از این رو در این مقاله تمامی قوانین و شرایط تحصیلی اخذ دکترا در این کشور را مورد بررسی قرار دادیم تا متقاضیان بتوانند اطلاعات لازم را در این خصوص با خواندن این مقاله به دست آورند.

 

اسکرول به بالا