071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل در لبنان

تحصیل در لبنان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

لبنان می تواند یکی از گزینه های انتخابی دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور به شمار برود. اگر بخواهیم در رابطه با شرایط تحصیل در لبنان صحبت کنیم می توان گفت که تحصیلات دانشگاهی در تمامی رشته ها به متقاضیان ارائه می شود. با این حال، بسیاری از دانشجویان بین المللی نیز به از سراسر جهان به دانشگاه های معتبر در لبنان علاقه مند هستند.

شرایط تحصیل در لبنان و اعزام دانشجو

لبنان، به طور رسمی، یک کشور کوچک خاورمیانه با تاریخچه غنی و هویت فرهنگی متنوع است. اگرچه این کشور سهم عادلانه ای از درگیری و ناآرامی را تجربه کرده است، اما لبنان از رونق افزایش یافته این کشور لذت برده است. پایتخت این کشور، بیروت، به طور فزاینده ای با بازدیدکنندگان خارجی که مجذوب فرهنگ جذاب و زندگی شبانه عالی آن شده اند، محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده است.

با این حال، بسیاری از دانشجویان بین المللی نیز به از سراسر جهان به دانشگاه های معتبر در لبنان علاقه مند هستند. آموزش عالی در لبنان توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی اداره می شود و همه آن ها جز یکی از ۴۱ دانشگاه لبنان خصوصی هستند. هر چند زبان رسمی لبنان عربی است، زبان آموزش در دانشگاه ها در لبنان انگلیسی یا فرانسوی (دومی به دلیل گذشته استعماری این کشور)است.

تحصیلات عالی در لبنان توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی اداره می شود و همه دانشگاه های لبنانی تنها یکی از 41 دانشگاه خصوصی هستند. گرچه زبان رسمی لبنان عربی است، زبان آموزش در دانشگاه های لبنان به زبان انگلیسی یا فرانسوی است (این به دلیل گذشته استعماری کشور است). در مجموع 10 دانشگاه لبنان در رتبه بندی دانشگاه QS قرار دارند: (منطقه عربی 2016، رتبه بندی اختصاص یافته به این منطقه جهان). سه دانشگاه از دانشگاه های لبنان در رتبه بندی دانشگاه جهانی QS در 2016/17 انتخاب شده است. اینها هستند:

  • American University of Beirut
  • University Saint-Joseph DE Beyrouth
  • Lebanese American University

شما باید مستقیما به دانشگاه منتخب خود مراجعه کنید و اسنادی مانند سابقه تحصیلی تان ارائه کنید. اگر در سطح لیسانس تحصیل می کنید، به مدرک دبیرستان یا معادل نیاز خواهید داشت، و در صورت درخواست برای تحصیل در سطح کارشناسی ارشد به مدرک لیسانس نیاز خواهید داشت.

ویزاهای اخذ شده

همچنین باید مهارت خود را در زبان ، که ممکن است بسته به دانشگاه به زبان انگلیسی یا فرانسوی باشد، ثابت کنید. اگر یک بومی هستید، نیازی نیست این کار را انجام دهید، و ممکن است نیازی نباشد که قبلا به زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط بوده باشید.

مدارک مورد نیاز پذیرش از دانشگاه های لبنان

هر ساله دانشجویان بسیاری از سراسر جهان به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور لبنان می باشند. دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند می توانند به صورت آنلاین از وب سایت های Universities and Colleges Admissions service یا the common Application اقدام نمایند. لازم به ذکر است که دانشجویان تنها باید از طریق یکی از این وب سایت ها جهت اخذ پذیرش اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز پذیرش از دانشگاه های لبنان

دانشجویان علاقه مند به تحصیل در کشور لبنان و اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور باید چند مرحله را با دقت مد نظر قرار دهند. به استثنای برخی جزئیات ، به طور کلی اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور یک دستوالعمل کلی دارد که هر دانشجو باید با توجه به رشته و مقطع و دانشگاه مورد نظر خود آن را دنبال نماید.

دانشجویان بین المللی که دارای مدرک دیپلم می باشند به صورت مستقیم برای مقطع کارشناسی دانشگاه های این کشور پذیرش می شوند. مدارک مورد نیاز هر دانشگاه متفاوت می باشد که می توان از طریق وب سایت Undergraduate Prospectus با این مدارک آشنا شد. مدارک مورد نیاز دانشجویانی که دوره تحصیلی خود را در کشور آمریکا گذرانده باشند و مدرک دیپلم خود را نیز از این کشور گرفته باشند ، در وب سایت USA country page آورده شده است.

این دانشجویان قبل از ورود به مقطع کارشناسی در دانشگاه های لبنان ملزم به گذراندن دوره های اصلی و بنیادی می باشند. دانشجویان باید جهت اخذ پذیرش ، مدرک این دوره را با به طور متوسط 80% قبولی یا نمره حداقل 16 از 20 کسب نمایند. این دانشجویان ملزم به ارائه مدرک دیپلم خود و همچنین کلیه ریزنمرات دوره دبیرستان خود می باشند. کلیه مدارک باید هم به زبان عربی و هم ترجمه شده اداری به زبان انگلیسی، فرانسه یا سوئد ارائه شود.

دانشجویان علاقه مند به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد نیز می توانند به صورت آنلاین جهت پذیرش در دانشگاه های این کشور اقدام نمایند. اولین مدرک مورد نیاز این دانشجویان جهت اخذ پذیرش، مدرک کارشناسی معتبر می باشد. در این مورد نیز چنانچه مدارک به زبان بیگانه ای باشد، باید هم به زبان عربی ارائه شود و هم دارای ترجه معتبر به زبان انگلیسی یا فرانسه باشد.

چنانچه دانشجو به صورت آنلاین جهت اخذ پذیرش اقدام می نماید باید مدارک اصلی خود را از هر دوسمت (پشت و رو) اسکن نماید. اسکن کپی مدارک مورد تایید مقامات دانشگاه نمی باشد. اما چنانچه مدارک به دانشگاه پست می شود باید کپی معتبر و مورد تایید دفترخانه اسناد رسمی ارائه شود.

به طور کلی مدارک مورد نیاز پذیرش در دانشگاه های کشور لبنان بسته به دانشگاه متفاوت می باشد. مثلا در مورد دانشگاه Cambridge به علت رقابت بسیار بالای دانشجویان برای ورود به این دانشگاه ، تنها داشتن مدرک دیپلم برای ورود به این دانشگاه کافی نمی باشد بلکه اولویت با دانشجویانیست که مدارکی همچون سطح A ، دیپلم بین المللی ، تعداد چهار یا بیشتر دوره های پیشرفته یا گذراندن یک سال در کالج قبل از کارشناسی را دارند. چنانچه زبان انگلیسی ، زبان اول دانشجو نباشد ؛ دانشجو ملزم به ارائه مدرک زبان مورد نظر و تایید دانشگاه می باشد.

شرایط پذیرش و تحصیل در لبنان لیسانس و کارشناسی ارشد

کشور لبنان پنجمین رتبه را در رشته ی علوم و ریاضیات کسب کرده است. این کشور رتبه ی دهم را در سیستم اموزشی و رتبه ی سیزدهم را در کیفیت مدیریت و برنامه ریزی آموزشی در جهان کسب کرده است و سالانه پذیرای عده ی بیشماری از دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس می باشد. مطالعه بر روی زبان، مقوله ی فرهنگ، مذهب، روابط خارجی و تجارتهای بین المللی در دانشگاه های این کشور برای هر دو مقطع تحصیلی رایج است. در حدود 41 دانشگاه در این کشور وجود دارد که اعتبار ملی دارند.

3 دانشگاه این کشور در مقطع فوق لیسانس رتبه ی جهانی دارند. برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس باید درخواست شرکت در آزمون ورودی یکی از این دانشگاه ها را دهید و پس از اخذ نمره ی قبولی و دریافت نامه ی پذیرش از دانشگاه، اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کنید. شرایط لازم برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس، داشتن آخرین مدرک تحصیلی معتبر است که معمولا لیسانس می باشد و اصل آن را باید ارائه دهید. نمره ی قبولی باید بالا باشد و باید به زبان انگلیسی مسلط باشید زیرا تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می شوند. سعی کنید پژوهش یا مقاله ای را به نام خود ثبت کرده باشید تا امتیاز بگیرید.

دوره ی تحصیلی فوق لیسانس معمولا در اکتبر شروع می شود و به زبان انگلیسی تدریس می شوند. دانشجویان پس از دفاع از پایان نامه ی خود، میتوانند مدرک فوق لیسانس ملی بگیرند. برای گرفتن مجوز تحصیل در هر دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس باید شهریه ی تمامی دوره ی تحصیل و هزینه ی اقامت را بپردازید و رسید واریزی را ضمیمه ی پرونده ی خود کنید. برای تحصیل در مقطع لیسانس باید به صورت آنلاین تقاضای ثبت نام کنید. برای اینکه در یکی از دانشگاه های برتر لبنان در مقطع لیسانس تحصیل کنید، باید ویزای تحصیلی نوع آنرا بگیرید.

دوره ی 4 ساله ی درسی را سپری کنید. دانشگاه های لبنان بهترین روشهای آموزشی برای دانشجویان لیسانس ارائه می دهند. دانشجویانی که در این کشور مقطع تحصیلی لیسانس را انتخاب میکنند با توجه به نوع شهروندی، هزینه ی تحصیلشان متفاوت می شود. نامه ای که هدف تحصیل شما در آن نوشته شده باشد باید به دولت لبنان ارائه دهید و ضمانت حمایت مالی از خود در طی دوره ی تحصیلی و اقامت در کشور الزامیست چه در مقطع لیسانس چه در مقطع فوق لیسانس. نامه ی قبولی از دانشگاه لبنان مبنی بر اینکه صلاحیت تحصیل در این کشور را دارید را باید به سفارت تحویل دهید تا ویزای تحصیلی لیسانس بگیرید.

پذیرش و تحصیل در لبنان دکتری

برای آنکه واجد شرایط تحصیل در مقطع دکتری در کشور لبنان باشید ، می بایست مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده باشید. این مدارک باید مورد تایید دانشگاه و مرتبط با رشته ای باشند که قصد تحصیل در آن را دارید. همچنین متقاضی باید به طور کلی نمرات و معدل خوبی داشته باشد در حدی که مورد قبول کمیته پذیرش دانشجویان در کشور لبنان واقع شود.

لازم است بدانید که دانشجویان مقطع دکتری در برخی از دانشگاه ها پولی تحت عنوان شهریه نمی پردازند و به جای آن دانشجویان قراردادی را با دانشگاه امضا می کنند که طبق آن مبلغی ماهیانه به آنها پرداخت می شود ولی دانشجو متعهد میگردد که در زمینه تحقیقات و تدریس به این کشور خدمات ارائه دهد. برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری ارائه ریز نمرات و مدارک و سوابق تحصیلی تمام دوره های پیشین تحصیلی نیز لازم است.

همچنین فرد متقاضی باید 3 نامه ی ارجاع داشته باشد و از جانب اساتید و یا کارمندان دانشگاه معرفی نامه داشته باشد. برای تحصیل در تمامی رشته ها شرکت در آزمون ورودی GRE اجباری است. اگر متقاضی تحصیل در یکی از رشته های زیست شناسی سلولی مولکولی و یا فیزیک نظری باشید علاوه بر آزمون کلی GRE باید در آزمون GRE مختص به رشته خودتان نیز شرکت کنید.

پذیرش و تحصیل در لبنان دکتری

فرد متقاضی باید نامه ای بنویسد و در آن علت و انگیزه خود را از تحصیل توضیح دهد. پیشنهاد می شود که در صورتی که امکان ، رزومه ای از سوابق تحصیلی و کاری خود تهیه کنید و به دانشگاه تحویل دهید. از آنجایی که زبان تدریس در بسیاری از دانشگاه های لبنان انگلیسی می باشد داشتن مدرک زبان انگلیسی و تسلط به آن امری ضروریست. دانشجویان باید حداقل نمره 5.5 آیلتس و یا نمره 68 آزمون اینترنتی تافل را کسب کرده باشند.

ممکن است قبل از اینکه دانشگاه تصمیم نهایی را در مورد پذیرش یا عدم پذیرش دانشجویان اعلام کند، از آنها بخواهد که در مصاحبه حضوری شرکت کنند. روند اخذ پذیرش در مقطع دکتری به این صورت هست که متقاضی فرم درخواست آنلاین را دریافت میکند و بعد از پر کردن آن و جمع آوری مدارک مورد نیاز و مبلغی را بابت هزینه درخواست پرداخت کرده، آنها را به دفتر تحصیلات بیروت میفرستد یا ایمیل می کند.

کالج ها و دانشگاه های معتبر و برتر لبنان

معروف ترین داشگاه های لبنان کدام دانشگاه ها می باشند؟ Uni Rank  سعی در پاسخ به این سوال دارد. با توجه به بررسی دانشگاه های این کشور در سال 2018 تعداد 35 دانشگاه به عنوان بهترین ، برترین و معتبر ترین دانشگاه های این کشور معرفی شده است. در ادامه فهرستی از اسامی این دانشگاه ها ارائه شده است.

  • دانشگاه آمریکایی بیروت
  • دانشگاه آمریکایی-لبنانی در شهر بیروت
  • دانشگاه Saint-Joseph de Beyrouth در شهر بیروت
  • دانشگاه Libanaise در شهر بیروت
  • دانشگاه عربی بیروت
  • دانشگاه Notre Dame در شهر ذوق مصبح
  • دانشگاه Balamand در شهر الکوره
  • دانشگاه Saint-Esprit de Kaslik در شهر جونیه
  • دانشگاه بین المللی لبنانی در شهر بیروت
  • دانشگاه علم و فناوری آمریکایی در شهر بیروت
  • دانشگاه Haigazian در شهر بیروت
  • دانشگاه فناوری آمریکایی در شهر حالات
  • دانشگاه لبنانی Jinan در شهر طرابلس
  • دانشگاه Ecole Superieure des affairs در شهر بیروت
  • دانشگاه علوم تجاری مدرن در شهر بیروت
  • دانشگاه Antonine در شهر بعبدا
  • دانشگاه شرق میانه در بیروت
  • دانشگاه لبنانی عرب در شهر بیروت
  • دانشگاه جهانی در شهر بیروت
  • دانشگاه la Sagesse در شهر بیروت
  • دانشگاه Rafik Hariri در شهر الدامور
  • دانشگاه Al-Manar در شهر طرابلس
  • دانشگاه Al-Imam Al-Quzai در شهر بیروت
  • دانشگاه هنر ، علم و فناوری در شهر بیروت
  • دانشگاه اسلامی لبنانی در شهر خالد
  • دانشگاه آمریکایی آموزش و فرهنگ در شهر بیروت
  • دانشگاه Libano-Canadienne در شهر عینطوره
  • دانشگاه فناوری Matn در شهر بیروت
  • دانشگاه Libano-Francaise de technologie et de Sciences Appliquees در شهر طرابلس
  • دانشگاه لبنانی آلمانی در شهر جونیه
  • دانشگاه اسلامی بیروت در شهر بیروت
  • دانشگاه du Tripoli در شهر طرابلس
  • دانشگاه Al-Kafaat در شهر عین سعاده
  • دانشگاه Sainte Famille در شهر البترون
  • دانشگاه Makassed در شهر بیروت

هزینه تحصیل در لبنان

متوسط هزینه سالیانه تحصیل در کالج های کشور لبنان در سال 2017/ 2018 ، 6450 دلار برآورد شده است. این مبلغ 56% ارزان تر از متوسط هزینه ملی کالج که 14817 دلار است ، می باشد. همچنین این مبلغ 22% ارزان تر از متوسط هزینه کالج های ایالت همپشایر در جنوب انگلستان که 8248 دلار برای دو سال تحصیل می باشد ، برآورد شده است. هزینه تحصیل در کشور لبنان مانند هر کشور دیگری بسته به رشته و دانشگاه مورد نظر متفاوت می باشد.

دانشجویان در هر ترم هزینه 12 تا 18 واحد تحصیلی را پرداخت می نمایند. چنانچه دانشجویی تعداد واحدی کمتر یا بیشتر از این مقدار داشته باشد هزینه ی پرداختی وی محاسبه می شود. همچنین دانشجویانی که ترم تابستانه می گذرانند نیز ملزم به پرداخت هزینه با توجه به تعداد واحد هایی که دارند، می باشند.

هزینه تحصیل در لبنان

لازم به ذکر است که دانشجویان کلیه رشته ها با توجه به تعداد واحد هایشان هزینه دانشگاه را در هر ترم پرداخت می نمایند به استثناء رشته های پزشکی و داروساری که مبلغ شهریه به صورت سالیانه پرداخت می شود. در ادامه هزینه تحصیل در برخی رشته ها در کشور لبنان آورده شده است.

  • کارشناسی معماری 9897 دلار به ازای هر ترم و 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی طراحی مد 9897 دلار به ازای هر ترم و 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی هنرهای زیبا 9897 دلار به ازای هر ترم و 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی طراحی گرافیک 9897 دلار به ازای هر ترم و 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی معماری داخلی 9897 دلار به ازای هر ترم و 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی ارشد معماری و هنرهای اسلامی 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی ادبیات و زبان عربی 8138 دلار به ازای هر ترم و 678 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی ارتباطات 9048 دلار به ازای هر ترم و 756 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی آموزش 8138 دلار به ازای هر ترم و 678 دلار به ازای هر واحد

بورسیه تحصیل در لبنان

بورسیه تحصیلی به افراد با استعداد و متخصصی که مهارت خود را اثبات نموده اند تعلق می گیرد. این افراد می توانند با کسب بورسیه تحصیلی این موقعیت را کسب نمایند که در زمینه تحصیلی خود به دانش بیشتری دست یابند و تحقیقات گسترده تری انجام دهند. درخواست جهت اخذ بورسیه تحصیلی می تواند به صورت آنلاین انجام گیرد. دانشجویان باید قبل از ارسال درخواست بورسیه تحصیلی خود از واجد شرایط بودن خود مطمئن شوند. در ادامه به برخی از این شرایط اشاره شده است.

  • دو منبع معتبر جهت درخواست در قالب یک نامه و به زبان انگلیسی نوشته شده است.
  • گذرنامه معتبر/ کارت شناسایی ملی
  • رونوشت دانشگاه ( دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • لازم به ذکر است که کلیه مدارک باید به صورت PDF و در حجم کمتر از 5 MB ارائه شود.

دانشجویان می توانند در صورت وجود ، مدرک زبان انگلیسی خود را نیز به عنوان مدرک اختیاری ضمیمه مدارک نمایند. اما بهتر است که مدارک اختیاری هم زمان با مدارک اصلی ارسال نشود و پس از گذشت مدت زمانی از ارسال مدارک اصلی ، فرستاده شوند. در کشور لبنان هر بورسیه تحصیلی شامل هزینه های کامل مربوط به دانشگاه ، هزینه های زندگی در مدت زمان بورسیه تحصیلی و هزینه بازگشت از لبنان به کشور بومی دانشجو می باشد.

یکی از راه های دریافت بورسیه تحصیلی این است که دانشجویان همزمان با ارسال درخواست پذیرش خود ، درخواست بورسیه تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود را نیز ارسال نمایند. در این موارد مقامات دانشگاه پس از بررسی مدارک دانشجو و بررسی میزان نیاز دانشجو به بورسیه تحصیلی ، در راستای صدور بورسیه تحصیلی و میزان مبلغ آن تصمیم گیری می نمایند.

در بسیاری موارد بورسیه تحصیلی به گونه ایست که دانشجو می تواند همراه/ همسر خود را نیز همراه خود به لبنان ببرد که این مهم با توجه به نوع بورسیه و دانشگاه انتخابی از راه های بسیار متفاوتی ممکن می شود. اداره خدمات پیشرفته و اداره کمک هزینه های مالی با مشارکت یکدیگر ، براساس معیارها و نیاز هر دانشجو به کمک هزینه ، در راستای ارائه خدمات به دانشجویان فعالیت می نمایند. هر دانشجو جهت دریافت بورسیه تحصیلی باید:

  • دانشجوی تمام وقت باشد. بدین معنی که ثبت نام وی به صورت تحصیل تمام وقت باشد.
  • به طور متوسط حداقل 70% از ترم را گذرانده باشد.
  • بر اساس شاخص های دانشگاه جهت دریافت بورسیه تحصیلی خاصی اقدام نموده باشد.
  • درخواست کمک هزینه مالی جهت تحصیل را به صورت کامل ارائه نماید.
  • روند پذیرش بدین صورت میباشد که درخواست بورسیه تحصیلی باید قبل از فرجه در نظر گرفته شده ، ارائه شود.

چنانچه قصد تحصیل در لبنان را دارید می توانید به کارشناسان ما در موسسه میرداماد مراجعه کنید، تا در این راستا شما عزیزان را به صورت کامل راهنمایی کنند.

سوالات متداول در مورد تحصیل در لبنان

1- هزینه تحصیل در برخی رشته ها در کشور لبنان چقدر میباشد ؟

  • کارشناسی معماری 9897 دلار به ازای هر ترم و 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی طراحی مد 9897 دلار به ازای هر ترم و 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی هنرهای زیبا 9897 دلار به ازای هر ترم و 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی طراحی گرافیک 9897 دلار به ازای هر ترم و 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی معماری داخلی 9897 دلار به ازای هر ترم و 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی ارشد معماری و هنرهای اسلامی 829 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی ادبیات و زبان عربی 8138 دلار به ازای هر ترم و 678 دلار به ازای هر واحد
  • کارشناسی ارتباطات 9048 دلار به ازای هر ترم و 756 دلار به ازای هر واحد

2- چگونه میتوانم بورسیه لبنان را دریافت کنم ؟

بورسیه تحصیلی به افراد با استعداد و متخصصی که مهارت خود را اثبات نموده اند تعلق می گیرد. این افراد می توانند با کسب بورسیه تحصیلی این موقعیت را کسب نمایند که در زمینه تحصیلی خود به دانش بیشتری دست یابند و تحقیقات گسترده تری انجام دهند. درخواست جهت اخذ بورسیه تحصیلی می تواند به صورت آنلاین انجام گیرد. دانشجویان باید قبل از ارسال درخواست بورسیه تحصیلی خود از واجد شرایط بودن خود مطمئن شوند.

3- شرایط دریافت بورسیه لبان چیست ؟

  • دو منبع معتبر جهت درخواست در قالب یک نامه و به زبان انگلیسی نوشته شده است.
  • گذرنامه معتبر/ کارت شناسایی ملی
  • رونوشت دانشگاه ( دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • لازم به ذکر است که کلیه مدارک باید به صورت PDF و در حجم کمتر از 5 MB ارائه شود.

4- شرایط زبان برای دریافت بورسیه لبنان برای دانشجویان چگونه است ؟

دانشجویان می توانند در صورت وجود ، مدرک زبان انگلیسی خود را نیز به عنوان مدرک اختیاری ضمیمه مدارک نمایند. اما بهتر است که مدارک اختیاری هم زمان با مدارک اصلی ارسال نشود و پس از گذشت مدت زمانی از ارسال مدارک اصلی ، فرستاده شوند. در کشور لبنان هر بورسیه تحصیلی شامل هزینه های کامل مربوط به دانشگاه ، هزینه های زندگی در مدت زمان بورسیه تحصیلی و هزینه بازگشت از لبنان به کشور بومی دانشجو می باشد.

5- یکی از راه های دریافت بورسیه تحصیلی لبنان چیست ؟

این است که دانشجویان همزمان با ارسال درخواست پذیرش خود ، درخواست بورسیه تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود را نیز ارسال نمایند. در این موارد مقامات دانشگاه پس از بررسی مدارک دانشجو و بررسی میزان نیاز دانشجو به بورسیه تحصیلی ، در راستای صدور بورسیه تحصیلی و میزان مبلغ آن تصمیم گیری می نمایند.

6- شرایط هر دانشجو جهت دریافت بورسیه تحصیلی لبنان چیست ؟

هر دانشجو جهت دریافت بورسیه تحصیلی باید:

  • دانشجوی تمام وقت باشد. بدین معنی که ثبت نام وی به صورت تحصیل تمام وقت باشد.
  • به طور متوسط حداقل 70% از ترم را گذرانده باشد.
  • بر اساس شاخص های دانشگاه جهت دریافت بورسیه تحصیلی خاصی اقدام نموده باشد.
  • درخواست کمک هزینه مالی جهت تحصیل را به صورت کامل ارائه نماید.
  • روند پذیرش بدین صورت میباشد که درخواست بورسیه تحصیلی باید قبل از فرجه در نظر گرفته شده ، ارائه شود.

7- پذیرش و تحصیل در لبنان دکتری چگونه است ؟

برای آنکه واجد شرایط تحصیل در مقطع دکتری در کشور لبنان باشید ، می بایست مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده باشید. این مدارک باید مورد تایید دانشگاه و مرتبط با رشته ای باشند که قصد تحصیل در آن را دارید. همچنین متقاضی باید به طور کلی نمرات و معدل خوبی داشته باشد در حدی که مورد قبول کمیته پذیرش دانشجویان در کشور لبنان واقع شود. همچنین فرد متقاضی باید 3 نامه ی ارجاع داشته باشد و از جانب اساتید و یا کارمندان دانشگاه معرفی نامه داشته باشد. برای تحصیل در تمامی رشته ها شرکت در آزمون ورودی GRE اجباری است. اگر متقاضی تحصیل در یکی از رشته های زیست شناسی سلولی مولکولی و یا فیزیک نظری باشید علاوه بر آزمون کلی GRE باید در آزمون GRE مختص به رشته خودتان نیز شرکت کنید.

8- نقش زبان انگلیسی در دریافت بورسیه لبنان چگونه است ؟

از آنجایی که زبان تدریس در بسیاری از دانشگاه های لبنان انگلیسی می باشد داشتن مدرک زبان انگلیسی و تسلط به آن امری ضروریست. دانشجویان باید حداقل نمره 5.5 آیلتس و یا نمره 68 آزمون اینترنتی تافل را کسب کرده باشند.

9- مدارک مورد نیاز پذیرش از دانشگاه های لبنان کدامند ؟

هر ساله دانشجویان بسیاری از سراسر جهان به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور لبنان می باشند. دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند می توانند به صورت آنلاین از وب سایت های Universities and Colleges Admissions service یا the common Application اقدام نمایند. لازم به ذکر است که دانشجویان تنها باید از طریق یکی از این وب سایت ها جهت اخذ پذیرش اقدام نمایند.

اسکرول به بالا