071-91009294  | 021-88724227  |

تاسیس رستوران در ترکیه

ثبت شرکت و رستوران در ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

صاحبان کسب و کار در ترکیه که می خواهند برای تاسیس رستوران در ترکیه اقدام کنند، باید بدانند که این نوع کسب و کار نیاز به مجوز ویژه ای برای کار کردن دارد. تیم تشکیلاتی موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد می توانند به شما جزئیات کامل در مورد شرایط قانونی تاسیس رستوران در ترکیه و اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری را بدهند.

شرایط تاسیس رستوران در ترکیه

آن دسته از سرمایه گذاران خارجی که می خواهند شاخه های مختلفی از صنعت گردشگری را کشف کنند، می توانند رستوران توزیع مواد غذایی را در کشور ترکیه تأسیس کنند و اقامت ترکیه را کسب کنند. شهرهای بزرگی مانند استانبول، آنکارا یا ازمیر مکان های خوبی برای افتتاح رستوران در ترکیه هستند.

در حالی که بعضی از این سرمایه گذاران خارجی که در همکاری با هتل هایی که در استراحتگاه های معروف مستقر هستند، فعالیت می کنند.

تاسیس رستوران یکی از انواع کار در ترکیه می باشد. تصمیم گیری در مورد تأسیس رستوران ها، کاملاً به عهده صاحب آینده آن رستوران است که می تواند جنبه های مرتبط با رستوران، مانند نوع غذایی را که رستوران ارائه خواهد داد و یا اینکه یک بخش مربوط به تهیه غذا نیز داشته باشد یا خیر، را در نظر بگیرد.

مشخصات یک رستوران در ترکیه و مراحل افتتاح رستوران حائز اهمیت نمی باشد، زیرا قوانینی که باید در مورد رستوران ها از آن پیروی کرد، در مورد همه رستوران ها یکسان است.

اگر تأسیس رستوران برای شما ساده تر و ارزشمندتر باشد، می توانید رستوران را همراه با یک شرکت مدیریت نمایید. باید توجه داشت که فرایند کامل انتقال یک رستوران، تنها یک روز طول می کشد .در عین حال شما می توانید یک شرکت جدید در رابطه با این رستوران راه اندازی نمایید.

فرایند انتقال رستوران در ترکیه

امروزه تاسیس رستوران در ترکیه مورد توجه گردشگران و سرمایه گذاران زیادی قرار گرفته است. در این مقاله برای شما مراحل انتقال رستوران در ترکیه را توضیح داده ایم. این مراحل شامل:

منتقل کردن یک عنوان تجاری به نام شما (مانند رستوران های کوچک، فروشگاه های محلی، مشاغل کوچک، که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند)، 4/51 دلار آمریکا هزینه در بر دارد و فرایند انجام این انتقال 2 روز کاری به طول می انجامد، و مالیات بر درآمد کمتری نیز از فروش ماهانه خود به دولت پرداخت می کنید.

انتقال عنوان یک شرکت (شرکت با مسئولیت محدود) با یک نام تجاری یا علامت تجاری، 257 دلار آمریکا هزینه در بر دارد و انجام این فرایند تأسیس 4 روز کاری طول می کشد، و ضمناً یک درصد معینی از فروش ناخالص این کسب و کار باید به دولت پرداخت شود.

توجه داشته باشید که برای انجام این نوع کارها نیاز به یک وکیل و یا پرداخت مبلغ قابل توجهی ندارید. تمام کاری که شما باید انجام دهید، این است که یک حسابدار معتبر پیدا کنید و به او وکالت بدهید تا کارهای مربوط به درخواست انتقال (دفتر اسناد رسمی و اداره امور مالیاتی) را برای شما انجام دهد.

یک حسابدار برای شما هزینه معینی به میزان چند دلار در بر دارد، و همچنین شما می توانید هزینه اظهارنامه مالیاتی خودتان را به صورت ماهانه پرداخت کنید، تا در نتیجه مجبور به پرداخت جریمه در این مورد نشوید (اگر هزینه های خود را به طور مرتب و به صورت ماهانه پرداخت نمایید، جریمه نخواهید شد).

قوانین مربوط به تاسیس رستوران در ترکیه
قوانین مربوط به تاسیس رستوران در ترکیه

قوانین مربوط به تاسیس رستوران در ترکیه

یکی از مهم ترین جنبه هایی که در زمان تاسیس رستوران در ترکیه باید در نظر گرفته شود، قوانین مربوط به تاسیس رستوران است. چندین قانون وجود دارد که صاحبان کسب و کار رستوران باید در ترکیه رعایت کنند، مهم ترین آنها عبارتند از:

  • قوانین مرتبط با محل رستوران است که شرایط بهداشتی را ارائه می کند، که هر نوع رستوران باید با آنها مطابقت داشته باشد.
  • قوانین مواد غذایی و خوراکی، مجوزهایی را که برای تاسیس رستوران باید دریافت شود، را ارائه می کند.
  • قوانین پروانه کار که مجوز فعالیت یک رستوران در ترکیه را ارائه می کند.
  • قوانین شرکت ترکیه ای که صاحب رستوران باید کسب و کاری را به منظور تکمیل فعالیت خود ثبت کند.
  • قوانین جدید مربوط به برچسب های مواد غذایی و نوشیدنی که به ترکیه ضربه زده است. عباراتی مثل “اصلی ” یا ” خالص ” ممنوع شده است. تولید کننده ها اجازه ندارند ادعاهایی مثل بدون افزودنی های خاص مثل ” بدون روغن پالم ” داشته باشند.

این ها بعد از اینکه ترکیه به برچسب و اطلاعات مواد غذایی برای مصرف کنندگان (FIC) با دستورالعمل های برچسب مواد غذایی در اروپا پیوست اتفاق افتاد. آخرین نسخه FIC ترکیه در ژانویه سال 2017 منتشر شد.

وزارت غذا، کشاورزی و دام ترکیه بیش از سه سال است که همکاری نزدیکی با انجمن ها، و کسب و کارهای مواد غذایی مختلف برای راهنمایی در مورد قوانین جدید دارد. در اواخر ژوئیه سال 2017، نکات جدیدی در FIC منتشر شد که شامل خلاصه ای از مقررات در مورد مواد افزودنی بود.

هدف نهایی این مقررات جدید حمایت از مصرف کنندگان در ترکیه در مقابل رویه های فریب دهنده، مخصوصا برای شرکت های صادر کننده به ترکیه است، تا از زدن برچسب های نامناسب به مواد غذایی خودداری شود.

ثبت شرکت و رستوران در ترکیه

اولین گام به منظور تاسیس رستوران در ترکیه، ثبت آن می باشد. سرمایه گذار خارجی یا محلی باید ابتدا یکی از مدل های ساختار تصدیق شده توسط قوانین تجاری را انتخاب و ثبت کند. در میان تمام موارد، شرکت خصوصی با مسئولیت محدود یکی از مناسب ترین گزینه ها است.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی این شرکت 10.000 لیر ترکیه (نزدیک به 3.000 یورو) است. هر چند که صاحب رستوران باید هزینه های مربوط به مجوزها، لوازم اشپزخانه و مواد اولیه مورد استفاده برای آشپزی و غذا را نیز در نظر بگیرد.

کارآفرینان خارجی که می خواهند شرکتی در ترکیه تاسیس کنند، باید شرکت را در اداره ثبت شرکت ها که دارای دفاتری در تمام شهرهای ترکیه هستند، ثبت کنند. پروسه ثبت شرکت باید در اداره محلی ثبت تجاری تکمیل شود.

این کار برای تمام شرکت ها در ترکیه چه کارآفرین خارجی باشد، چه محلی اجباری است. ثبت تجاری شرکت در ترکیه توسط اتاق بازرگانی مدیریت می شود.

ثبت شرکت، وضعیت به روزی را برای هر شرکت ثبت شده حفظ می کند. تغییر در ساختار مدیریتی شرکت و تغییر در موارد قانونی اساسنامه، باید به اداره ثبت ارسال شود. پایگاه داده ای که می توان تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد شرکت های ثبت شده در ترکیه را پیدا کرد برای عموم در دسترس است.

اطلاعات عمومی که در پایگاه داده وجود دارد عبارتند از:

  • نام تجاری شرکت و اطلاعات مربوط به زمان ثبت شرکت
  • اطلاعاتی در مورد آدرس ثبت شده شرکت در ترکیه
  • اطلاعات شخصی صاحبان شرکت مانند نام و آدرس آنها
  • اطلاعاتی در مورد سرمایه اجتماعی و پخش سهام در شرکت
  • اخذ مجوز برای محل تاسیس رستوران در ترکیه

زمانی که ساختار کسب و کار انتخابی را ثبت کردید، صاحب شرکت باید الزامات مربوط به قوانین محل تاسیس رستوران را رعایت کند و تاییدیه محل رستوران را از وزارت غذا، کشاورزی و دام دریافت کند.

به این نکته توجه داشته باشید که آدرس رستوران باید در وزارت ثبت شود و تاییدیه بر اساس نظارت و بازرسی هئیت های کنترل صادر می شود.

وزارت، گواهی ثبت را صادر خواهد کرد و یک شماره منحصر به فرد به رستوران ترکیه ای اختصاص می دهد. سرمایه گذارانی که می خواهند رستورانی در ترکیه تاسیس کنند، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به موسسه ما مراجعه کنند.

مجوز های لازم برای تاسیس رستوران در ترکیه

برای تاسیس شرکت ترکیه ای که غذا و نوشیدنی آماده می کند، نیاز به دریافت پروانه کار می باشد. در ابتدا طبق قانون مواد غذایی در ترکیه، محل رستوران باید توسط اداره کل مواد غذایی در وزارت غذا، کشاورزی و دام بررسی شود تا مطمئن شوند تمام جنبه های مربوط به نگهداری و پخت مواد اولیه رعایت می شود.

علاوه بر این، کارکنانی که توسط رستوران های ترکی استخدام می شوند باید تخصص های خاصی داشته باشند که مستقیما به کاری که انجام می دهند، مرتبط باشد.

اخذ مجوز بهره برداری برای شروع فعالیت رستوران در ترکیه زمانی که محل اقامت رستوران ثبت شد، صاحب رستوران می تواند به پروسه پروانه کار برود. چندین جنبه وجود دارد که زمان درخواست برای مجوز های خاص باید در نظر گرفته شوند، مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • مجوز بهره برداری تنها برای رستوران هایی که بیش از 50 کارمند دارند، مورد نیاز است.
  • مجوز بهره برداری برای چنین رستوران هایی توسط اداره محلی که رستوران در آن واقع شده است، صادر می شود.
  • مجوز بهره برداری برای فعالیت اصلی شرکت که در اساسنامه آن ذکر شده است، صادر می شود. هر چند که رستوران ها می توانند فعالیت های دیگری نیز انجام دهند.
  • دیگر مجوز ها باید قبل از صدور مجوز بهره برداری که توسط اداره کل صادر می شود، کسب شده باشد.

دیگر مجوزهایی که باید قبل از درخواست برای مجوز بهره برداری رستوران در ترکیه کسب شوند عبارتند از:

  • جواز محیط زیست
  • مجوز تملک اموال
  • گزارش بازده انرژی
  • مجوز انتشار امواج
  • جواز ایمنی آتش سوزی
  • مجوز زباله های پر خطر

این مجوز ها توسط شهرداری منطقه ای، که رستوران در آن قرار دارد، صادر می شود.

نکات مهم درباره تاسیس رستوران در ترکیه
نکات مهم درباره تاسیس رستوران در ترکیه

نکات مهم درباره تاسیس رستوران در ترکیه

برخی افراد ممکن است برای تاسیس رستوران اقدام به مهاجرت به ترکیه کنند. به طور کلی، هنگامی که تصمیم به تاسیس یک رستوران در کشور ترکیه می گیرید، چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. در بین تمامی نکات، چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، مربوط به ثبت درخواست اخذ مجوزها و پروانه های لازم است که ممکن است صدور هریک از آنها چند ماه طول بکشد. به عنوان مثال، صدور گواهی ثبت می تواند 3 ماه طول بکشد.

مجوز فعالیت 5 روز پس از ثبت مدارک و گزارشات لازم صادر می شود و زمانی را هم می بایست برای اخذ مجوزهایی که باید از طریق شهرداری اخذ کنید، اختصاص دهید.

در صورتی که در تحقیقات وزارت کشاورزی، مشکل یا بی نظمی ای مشاهده شد، 15 روز به صاحب این کسب و کار مهلت داده می شود تا اشکالات موجود را رفع کند و در راستای قوانین و مقررات به فعالیت بپردازد.

ترکیه (به خصوص استانبول) هزاران سال محل تلاقی فرهنگ های متفاوت بوده است و تفکرات، فرهنگ ها و غذاهای کشورهای مختلف را با هم درآمیخته است. به همین علت پالت های ترکی هیجان انگیز و پیچیده هستند و این مساله در وفور طعم ها و غذاهای متنوع در رستوران های این کشور خود را نشان می دهد.

غذاهای تایلندی، تکس مکس (غذاهای ترکیبی مکزیکی و آمریکای جنوبی)، چینی و ژاپنی در کشور ترکیه بسیار دیده می شود. این بدان معناست که وارد کننده های غذا می بایست مواد لازم برای طبخ این غذاها را به کشور ترکیه وارد کنند و این موضوع باعث رونق بازارهای وارداتی می شود.

اینکه محصولات خود را به صنایع خدمات غذایی برسانید بستگی به ماهیت شرکت شما خواهد داشت. اما ورود به بازار عمومی بستگی به این خواهد داشت که بتوانید به طور مستقیم با یک وارد کننده یا واسطه قرارداد ببندید.

این افراد، به عنوان نمایندگان خرده فروشان یا توزیع کنندگان عمل خواهند کرد که محصولات غذایی یا نوشیدنی های این افراد را به بخش HRI وارد می کنند.

انجمن وارد کنندگان غذا TUGIDER)) و انجمن روابط اقتصادی خارجی ((DEIK در خدمات تجارت بین المللی دخیل هستند. TUGIDER، نماینده 148 شرکت، که اکثریت آنها شرکت های وارد کننده هستند، برای شرکت های خارجی ای که قصد ورود به بازار کشور ترکیه را دارند، می بایست اولین گزینه برقراری تماس برای انجام امور مربوط باشد.

شرایط زندگی در ترکیه و تحصیل در ترکیه را از مشاورین ما در موسسه میرداماد در تهران و شیراز بخواهید تا برای شما به صورت کامل جزئیات را توضیح دهند.

 

اسکرول به بالا