071-91009294  | 021-88724227  |

بهترین کشور برای تحصیل در رشته پزشکی( ۱۱ کشور برتر)

بهترین کشور برای تحصیل رشته پزشکی( ۱۱ کشور برتر)

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

موانع و مشکلات متقاضیان ایرانی برای پذیرش در رشته پزشکی ایران موجب مهاجرت تحصیلی آن ها به کشورهای دیگر برای تحصیل در رشته پزشکی شده است. بر این اساس در این مقاله به بررسی بهترین کشور جهان برای تحصیل در رشته پزشکی می پردازیم. در این مقاله می خوانید:

  • شرایط تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور
  • بهترین دانشگاه های پزشکی جهان
  • ارزان ترین کشورهای جهان برای تحصیل پزشکی
  • ارزان ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی
  • بهترین کشورهای آسیایی برای تحصیل پزشکی
  • شرایط تحصیل رایگان پزشکی در بهترین کشورهای جهان
  • تحصیل پزشکی در کشور انگلستان
  • تحصیل پزشکی در کشور هلند
  • تحصیل پزشکی در کشور آمریکا
  • تحصیل پزشکی در کشور اتریش
  • تحصیل پزشکی در کشور استرالیا
  • تحصیل پزشکی در کشور بلژیک
  • تحصیل پزشکی در کشور کانادا
  • تحصیل پزشکی در کشور سوئیس
  • تحصیل پزشکی در کشور فرانسه
  • تحصیل پزشکی در کشور سوئد
  • تحصیل پزشکی در کشور دانمارک
  • شاخص های انتخاب کشور مناسب برای تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی
  • سخن آخر
  • سوال های متداول در مورد بهترین کشور برای تحصیل در رشته پزشکی

شرایط تحصیل در رشته پزشکی در خارج از کشور

متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های خارج از کشور باید دارای شرایط خاصی باشند. از جمله شرایط مهم در تحصیل پزشکی در دانشگاه های برتر اروپایی و آسیایی موارد زیر را می توان نام برد:

  • یکی از مهم ترین شرایط تحصیل در دانشگاه های دولتی بیشتر کشورهای اروپایی، پذیرش در آزمون های ورودی پزشکی آن کشور می باشد که در بیشتر موارد زبان این آزمون ورودی زبان رسمی آن کشور می باشد.
  • بیشتر کشورها شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در رشته پزشکی را برای متقاضیان فراهم کرده اند که البته با پرداخت شهریه و در دانشگاه های خصوصی امکان پذیر است.
  • متقاضیان برای تحصیل در رشته پزشکی باید دارای دیپلم دبیرستان و نمره های خوب در دروس شیمی، زیست شناسی و فیزیک و ریاضیات باشند.

در این راستا مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد( توسعه گران عدالت و مهر) به تهیه این مقاله پرداختند تا بهترین کشور جهان برای تحصیل در رشته پزشکی برای متقاضیان ایرانی و موارد مهم در اشتغال و کار و طبابت در کشورهای برتر جهان را مورد بررسی قرار دهند. اگر قصد تحصیل پزشکی در کشورهای برتر جهان را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

بهترین دانشگاه های پزشکی جهان

برخی از کشورهای جهان شرایط تحصیل رایگان و یا امکانات ویژه ای را برای تحصیل پزشکی متقاضیان فراهم کرد اند. برخی از دانشگاه های پزشکی جهان نیز در رتبه بندی ها و رنکینگ های جهانی دارای رتبه های زیر ۲۰ جهانی می باشند. از مهم ترین دانشگاه های پزشکی جهان دانشگاه های زیر را می توان نام برد:

  1. دانشگاه پزشکی هاروارد در کشور آمریکا با رتبه و رنکینگ جهانی یک
  2. دانشگاه پزشکی آکسفورد در کشور انگلستان با رتبه و رنکینگ جهانی۲
  3. دانشگاه پزشکی کمبریج در کشور انگلستان با رتبه و رنکینگ جهانی ۳
  4. دانشگاه پزشکی استنفورد در کشور آمریکا با رتبه و رنکینگ جهانی ۴
  5. دانشگاه پزشکی جان هاپکینز در کشور آمریکا با رتبه و رنکینگ جهانی ۵
  6. دانشگاه پزشکی کارولینسکا در کشور سوئد با رتبه و رنکینگ جهانی ۶
  7. دانشگاه پزشکی کالیفرنیا، لس آنجلس در کشور آمریکا با رتبه و رنکینگ جهانی ۷
  8. کالج پزشکی لندن در کشور انگلستان با رتبه و رنکینگ جهانی ۸
  9. دانشگاه پزشکی ییل در کشور آمریکا با رتبه و رنکینگ جهانی ۹
  10. امپریال کالج لندن در کشور انگلستان با رتبه و رنکینگ جهانی ۱۰
  11. دانشگاه پزشکی سانفرانسیسکو کالیفرنیا با رتبه و رنکینگ جهانی ۱۱
  12. موسسه تکنولوژی ماساچوست در کشور آمریکا با رتبه و رنکینگ جهانی ۱۲
  13. دانشگاه پزشکی کلمبیا در کشور آمریکا با رتبه و رنکینگ جهانی ۱۳
  14. دانشگاه پزشکی تورنتو در کشور کانادا با رتبه و رنکینگ جهانی ۱۴
  15. دانشگاه پزشکی پنسیلوانیا در کشور آمریکا با رتبه و رنکینگ جهانی ۱۵
  16. دانشگاه پزشکی دوک در کشور آمریکا با رتبه و رنکینگ جهانی ۱۶
  17. دانشگاه پزشکی ملبورن در کشور استرالیا با رتبه و رنکینگ جهانی ۱۷
  18. دانشگاه پزشکی سیدنی در کشور استرالیا با رتبه و رنکینگ جهانی ۱۸
  19. دانشگاه پزشکی ادینبورگ در کشور انگلستان با رتبه و رنکینگ جهانی ۱۹
  20. کینگز کالج لندن در کشور انگلستان با رتبه و رنکینگ جهانی ۲۰
بهترین دانشگاه های پزشکی جهان
بهترین دانشگاه های پزشکی جهان

ارزان ترین کشورهای جهان برای تحصیل پزشکی

متقاضیانی که فاقد تمکن مالی کافی می باشند و قصد تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های برتر جهان را دارند، در صورتی که واجد شرایط باشند، می توانند در بهترین دانشگاه های فرانسه، اتریش و آلمان به رایگان تحصیل کنند. از شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه های این کشورها دارا بودن مدرک زبان رسمی این کشورها و پذیرش در آزمون های ورودی پزشکی می باشد. متقاضیان با پرداخت هزینه های کمتر می توانند در کشورهای جمهوری چک، مجارستان و ایرلند به تحصیل پزشکی بپردازند. این کشورها با کاهش هزینه های تحصیل پزشکی، متقاضیان فراوانی را جذب می کنند.

ارزان ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی

متقاضیان تحصیل در کشورهای اروپایی می توانند در برخی کشورهای اروپایی به رایگان تحصیل کنند و یا شهریه کمتری در مقایسه با دیگر کشورها بپردازند. متقاضیان ایرانی با تحصیل پزشکی در کشورهای اتریش، اسپانیا و آلمان می توانند با پرداخت هزینه های کمتر رویای خود در پوشیدن لباس سفید پزشکان را محقق کنند. هزینه های تحصیل پزشکی در کشورهای اتریش، اسپانیا و آلمان سالانه در حدود ۷۰۰ یورو تا ۳۰۰۰ یورو می باشد. هزینه های تحصیل پزشکی در کشورهای مجارستان و جمهوری چک سالانه در حدود ۹۰۰۰ یورو تا ۲۲.۰۰۰ یورو می باشد. ذکر این نکته ضروری است که در میان کشورهای برتر اروپایی تحصیل پزشکی در کشور فرانسه کاملا رایگان است و متقاضی با دارا بودن مدرک مهارت زبان فرانسه می تواند به طور رایگان در رشته پزشکی این کشور تحصیل کند.

بهترین کشورهای آسیایی برای تحصیل پزشکی

در میان کشورهای برتر برای تحصیل پزشکی برای متقاضیان ایرانی کشورهای آسیایی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی و فراهم نمودن شرایط تحصیل رایگان و نزدیکی جغرافیایی و تا حدودی شباهت های فرهنگی و تاریخی موجب شده است تا متقاضیان ایرانی تحصیل در کشورهای آسیایی را به کشورهای اروپایی ترجیح دهند. از جمله کشورهای برتر آسیایی برای تحصیل پزشکی کشور ترکیه و روسیه و چین را می توان نام برد.

  • شهریه تحصیل پزشکی در روسیه به زبان روسی سالانه در حدود ۲۵۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو می باشد.
  • متقاضیان ایرانی که قصد تحصیل پزشکی در روسیه را دارند، در صورتی که در دانشگاه های زبان روسی تحصیل کنند، مدرک پزشکی آن ها مورد تائید و پذیرش وزارت بهداشت ایران قرار می گیرد. مدرک تحصیل پزشکی در دانشگاه های زبان انگلیسی روسیه مورد تائید وزارت بهداشت ایران نمی باشد.
  • شهریه تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی سالانه در حدود ۴۰۰۰ یورو تا ۵۰۰۰ یورو می باشد.
  • برخی از دانشگاه های ترکیه با اعطای بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های دانشجویی شرایط تحصیل رایگان را برای متقاضیان فراهم کرده اند و متقاضیان با برخورداری از این بورسیه های تحصیلی می توانند بخش زیادی از هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین کنند.
  • برخی از دانشگاه های ترکیه مورد تائید وزارت بهداشت ایران می باشند و متقاضیان پس از فارغ تحصیلی مشکلی در کار و طبابت در ایران ندارند.
  • متقاضیان ایرانی می توانند بدون شرکت در آزمون ورودی و یا بدون مدرک مهارت زبان در رشته پزشکی چین تحصیل کنند.
  • از مزیت های مهم تحصیل پزشکی در چین می توان به پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی، زبان تحصیل انگلیسی و مورد تائید یودن بیشتر دانشگاه های پزشکی چین از نظر وزارت بهداشت ایران اشاره کرد.
  • هزینه های تحصیل پزشکی در کشور چین سالانه در حدود ۳۰۰۰ دلار تا ۸۰۰۰ دلار می باشد.
بهترین کشورهای آسیایی برای تحصیل پزشکی
بهترین کشورهای آسیایی برای تحصیل پزشکی

شرایط تحصیل رایگان پزشکی در بهترین کشورهای جهان

متقاضیانی که فاقد تمکن مالی کافی برای تحصیل پزشکی در برترین دانشگاه های جهان می باشند، می توانند با برخورداری از بورسیه های تحصیلی بخش زیادی از هزینه های تحصیل و زندگی خود در کشور مقصد را تامین کنند و شرایط تحصیل رایگان را فراهم کنند. متقاضیان به منظور برخورداری از بورسیه های تحصیلی پزشکی باید دارای شرایط زیر باشند:

  • دارا بودن مدال های جهانی در زمینه های علمی و هنری و ورزشی
  • دارا بودن مقام های جهانی در المپیادهای بین المللی
  • دارا بودن ثبت جهانی اختراع
  • دارا بودن توانایی و استعداد خاص در زمینه های علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی

تحصیل پزشکی در کشور انگلستان

کشور انگلستان از برترین کشورهای جهان برای تحصیل پزشکی محسوب می شود. متقاضیان برای تحصیل پزشکی در انگلستان نیازمند دارا بودن نمره های عالی در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی دبیرستان و مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۷ می باشند. متقاضیان به منظور پذیرش پزشکی انگلستان باید در آزمون ورودی پزشکی این کشور نمره لازم را اخذ کنند. مدت زمان تحصیل پزشکی در انگلستان در مقطع کارشناسی در حدود ۴ سال، در مقطع کارشناسی ارشد در حدود ۲ سال و در دوره دکترا در حدود ۳ سال می باشد. کشور انگلستان که یکی از بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت پزشکان ایرانی می باشد، دارای ساعات کاری بسیار طولانی برای پزشکان می باشد، اما برای این ساعت های کاری طولانی حقوق و درآمد بالا پرداخت می کنند.پزشکان ایرانی و یا پزشکان از هر جای جهان برای کار و طبابت در انگلستان باید در آزمون Professional and Linguistic Assessment Board( PLAB) نمره لازم را کسب کنند. این مهم ترین شرط مهاجرت پزشکان به کشور انگلستان و کار و طبابت در این کشور است. کشور انگلستان با ارائه تسهیلات و امکانات مالی و همچنین حمایت های مالی زمینه لازم در جهت جذب نیروی متخصص و حرفه ای را فراهم می کند. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در انگلستان سالانه در حدود ۱۱۸.۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی در کشور انگلستان
تحصیل پزشکی در کشور انگلستان

تحصیل پزشکی در کشور هلند

کشور هلند را می توان از محبوب ترین و بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی و همچنین مهاجرت پزشکان ایرانی محسوب کرد. متقاضیان برای تحصیل پزشکی در هلند باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۶، نمره های عالی در دروس ریاضیات، شیمی، فیزیک و زیست شناسی دبیرستان و اخذ نمره لازم در آزمون ورودی پزشکی هلند باشند. هزینه تحصیل پزشکی در هلند سالانه از ۸۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو می باشد. از مهم ترین دلایل انتخاب کشور هلند می توان بالا بودن درآمد پزشکان و کم بودن ساعت های کاری برای پزشکان در این کشور را نام برد. برخورداری از امکانات پیشرفته پزشکی و ارائه به روزترین تجهیزات پزشکی از دیگر دلایل انتخاب کشور هلند و سوئد در زمره برترین کشورها برای مهاجرت پزشکان می باشد. شرایط کاری مناسب و به دور از استرس پزشکان و همچنین عدم انتظار طولانی مدت برای پذیرش بیماران در هلند موجب شده است تا پزشکان از کار در این کشور بسیار راضی و خرسند باشند. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در هلند سالانه در حدود ۱۲۰.۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی در کشور آمریکا

کشور آمریکا را می توان بهترین کشور جهان برای تحصیل و کار در رشته پزشکی محسوب کرد. متقاضیان برای تحصیل پزشکی در آمریکا باید در آزمون MCAT پذیرفته شوند. مدت تحصیل پزشکی در این کشور در حدود ۱۱ سال می باشد. دوره کارشناسی پزشکی آمریکا ۴ سال می باشد و پس از آن دوره ۴ ساله آموزش تئوری و ۳ تا ۷ سال نیز دوره انترنی یا کارآموزی می باشد. پزشکان ایرانی و یا از هر جای جهان برای ادامه تحصیل در آمریکا و مهاجرت به این کشور باید در ۲ آزمون USMAL نمره لازم را کسب کنند.پزشکان مهاجر می توانند با ادامه تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی مدرک تخصص پزشکی خود را در آمریکا دریافت کنند و با همین مدرک تخصصی در این کشور مشغول کار و طبابت شوند. کشور آمریکا مقصد بسیار مناسبی برای مهاجرت پزشکان است زیرا دارای شرایط زندگی عالی و امکانات پزشکی پیشرفته می باشد. پزشکان با مهاجرت به آمریکا و ادامه تحصیل در رشته های تخصصی پزشکی و سپس کار و طبابت می توانند درآمد بسیار عالی داشته باشند. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در آمریکا سالانه در حدود ۱۶۰.۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی در کشور اتریش

کشور اتریش یکی از برترین مقاصد تحصیل پزشکی برای متقاضیان ایرانی است. متقاضیان ایرانی در صورتی که در آزمون سراسری کشور ایران در رشته پزشکی پذیرفته شده باشند، می توانند به طور مستقیم برای تحصیل پزشکی اتریش اقدام کنند. دارا بودن مدرک مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی نیز از شرایط مهم اخذ پذیرش پزشکی اتریش می باشد. در صورتی که متقاضی فاقد مدرک مهارت زبان آلمانی باشد، می تواند با پذیرش مشروط، زبان آلمانی را در کالج های این کشور فراگیرد و پس از کسب نمره لازم تحصیل پزشکی در اتریش را شروع کند. شهریه تحصیل پزشکی اتریش در حدود ۵۰۰ یورو برای هر ترم می باشد.کشور اتریش از جمله کشورهایی است که مدرک پزشکی ایران را پذیرش می کند. پزشکان می توانند با تحصیل ۳ ساله در دوره PHD کلینیکال و کسب نمره لازم در آزمون زبان آلمانی شرکت کنند و در این کشور مشغول طبابت و کار شوند. از مهم ترین مزیت های تحصیل دوره های تخصصی پزشکی در اتریش، تحصیل رایگان می باشد. از آن جا که دوره های تخصصی پزشکی اتریش به زبان انگلیسی تدریس می شود، پزشکان می توانند با ارائه مدرک زبان انگلیسی در این دوره ها تحصیل کنند.
متقاضیان تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی اتریش می توانند در حدود ۴ سال در رشته های تخصصی پزشکی به زبان انگلیسی تحصیل کنند و از مزایای تحصیل و کار در این کشور بهره مند شوند. از آن جا که دارا بودن مدرک مهارت زبان از شرایط پذیرش تحصیلی پزشکی اتریش نمی باشد، این کشور یک مقصد عالی برای مهاجرت پزشکان محسوب می شود. پزشکان ایرانی که در رشته های تخصصی پزشکی در دانشگاه های اتریش تحصیل می کنند، می توانند برای ادامه تحصیل به کشورهای آمریکا، انگلستان و آلمان منتقل شوند.کشور اتریش امکان همراهی همسر و فرزندان پزشکان مشغول تحصیل در این کشور را فراهم کرده است و متقاضی می تواند همسر و فرزندان خود را در مدت تحصیل در این کشور همراه خود داشته باشد.

تحصیل پزشکی در کشور اتریش
تحصیل پزشکی در کشور اتریش

تحصیل پزشکی در کشور استرالیا

متقاضیان تحصیل پزشکی در کشور پهناور استرالیا باید در دوره های آمادگی پیشپزشکی این کشور شرکت کنند. متقاضیان برای اخذ پذیرش پزشکی استرالیا باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۷ و نمره لازم از دوره های آمادگی پیشپزشکی و نمره های عالی در دروس اصلی دوره دبیرستان باشند. متقاضیان برای تائید صلاحیت تحصیل در دوره پزشکی این کشور باید در آزمون Health Admission Test شرکت کنند که توسط AQF برگزار می شود. متقاضیان با شرکت در آزمون GAMSAT و یاآزمون MCAT و اخذ نمره حداقل ۵۰ می توانند در رشته پزشکی استرالیا تحصیل کنند.مدت زمان تحصیل پزشکی در استرالیا در حدود ۶ سال می باشد. کشور استرالیا از بهترین مقاصد مهاجرت برای پزشکان ایرانی می باشد. کشور استرالیا در سال های اخیر نیروهای متخصص کاری را از برترین کشورهای جهان جذب کرده است. پزشکان در استرالیا باید با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات دانش خود را به روز کنند و در دوره های تخصصی پیشرفته شرکت کنند. پزشکان ایرانی به منظور مهاجرت به استرالیا این کشور پهناور باید مدارک پزشکی خود را معادل سازی کنند.بنا به دلایل فراوانی مانند سالمند بودن جمعیت این کشور، نیاز به تخصص پزشکی، شرایط مناسب تر اخذ اقامت استرالیا در مقایسه با کشورهای آمریکا و کانادا و همچنین زبان رسمی انگلیسی استرالیا موجب شده است تا این کشور در زمره برترین کشورهای غیر اروپایی برای تحصیل و مهاجرت پزشکان ایرانی محسوب شود. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در استرالیا سالانه در حدود ۱۹۰.۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی در کشور بلژیک

کشور بلژیک از برترین مقاصد تحصیل پزشکی می باشد. متقاضیان برای تحصیل پزشکی در این کشور باید دارای مدرک دیپلم دبیرستان، نمره های عالی در دروس شیمی، فیزیک، زیست شناسی و ریاضیات باشند. کسب نمره لازم در آزمون ورودی پزشکی این کشور و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۶ نیز الزامی می باشد. هزینه تحصیل پزشکی در بلژیک سالانه در حدود ۱۰۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو می باشد. این کشور با دارا بودن بالاترین سطح رفاه و کیفیت زندگی یکی از بهترین کشورهای جهان برای کار و زندگی محسوب می شود. گرچه پزشکان ناچار به کار در ساعت های طولانی می باشند، اما امکانات رفاهی و زندگی در این کشور بسیار مناسب می باشد. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در بلژیک سالانه در حدود ۶۵.۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی در کشور کانادا

تحصیل رشته پزشکی در کشور کانادا که از برترین کشورهای جهان برای متقاضیان ایرانی است، کمی دشوار است که این امر به دلیل رقابت بسیار زیاد و همچنین سطح بالای سیستم آموزشی این کشور می باشد. دارا بودن نمره های عالی دردروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک دبیرستان و اخذ نمره لازم در آزمون Medical College Admission Test برای اخذ پذیرش پزشکی کانادا الزامی می باشد. کشور کانادا از بهترین کشورهای جهان نه تنها برای تحصیل پزشکی و تخصص پزشکی بلکه برای کار و طبابت پزشکان مهاجر می باشد. البته این کشور پهناور مدرک پزشکی پزشکان ایرانی را پذیرش نمی کند و پزشکان مهاجر ایرانی پس از معادل سازی و چند سال تحصیل در این کشور می توانند به کار و طبابت بپردازند.روند معادل سازی مدارک پزشکان در کانادا به مراتب سخت تر از استرالیا می باشد. علاوه بر معادل سازی، پزشکان ایرانی باید دارای مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس ۷ و یا نمره معادل تافل آن باشند. پزشکان ایرانی برای کار در ایالت کبک باید دارای مدرک مهارت زبان فرانسوی باشند.پایین بودن درآمد پزشکان عمومی و متخصص در این کشور در مقایسه با کشور آمریکا موجب شده است تا بسیاری از پزشکان کانادا برای کسب درآمد بیشتر راهی آمریکا شوند. کشور کانادا که در سال های اخیر با کمبود نیروی متخصص پزشکی روبه رو شده است، با تسهیل شرایط مهاجرت روند مهاجرت پزشکان مهاجر را امکان پذیر کرده است و با افزایش میزان درآمد پزشکان و ارائه امکانات لازم شرایط مناسب را برای کار و طبابت آن ها فراهم کرده است. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در کانادا سالانه در حدود ۱۱۰.۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی در کشور کانادا
تحصیل پزشکی در کشور کانادا

تحصیل پزشکی در کشور سوئیس

کشور مرفه و آرام سوئیس از برترین کشورهای جهان برای مهاجرت پزشکان عمومی و متخصص می باشد. شرایط اخذ پذیرش پزشکی سوئیس دارا بودن مدرک مهارت زبان آلمانی B2، دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان و کسب نمره لازم در آزمون ورودی پزشکی سوئیس می باشد. هزینه های تحصیل در دوره پزشکی سوئیس سالانه در حدود ۲۶۰۰ یورو تا ۵۲۰۰ یورو می باشد. بالا بودن سطح رفاه اجتماعی و ثبات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و همچنین بالا بودن استانداردهای زندگی در این کشور موجب شده است تا هر ساله خیل عظیمی از مهاجران روانه این کشور برتر اروپایی شوند. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در سوئیس سالانه در حدود ۱۱۵.۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی در کشور فرانسه

کشور فرانسه برای تحصیل پزشکی از برترین کشورهای جهان می باشد. متقاضیان در این کشور برخلاف کشور ایران نیاز به شرکت در آزمون ورودی ندارند، بلکه یک سال پس از تحصیل پزشکی در این کشور ملزم به شرکت در آزمون PACES و کسب نمره لازم برای تحصیل در سال دوم پزشکی می باشند. دارا بودن حداقل معدل ۶۲ از دورس شیمی، فیزیک، زیست شناسی و ریاضیات دوره دبیرستان و دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان از مهم ترین مدارک لازم اخذ پذیرش پزشکی فرانسه است. هزینه های تحصیل پزشکی در فرانسه بسیار کم و تاحدودی رایگان می باشد.دانشجویان ممتاز پزشکی می توانند با برخورداری از بورسیه های تحصیلی که گاهی چندین برابر شهریه پزشکی است، هزینه های تحصیل و زندگی خود در این کشور را تامین کنند. کشور صنعتی و پیشرفته فرانسه از برترین مقاصد پزشکان مهاجر می باشد. بالا بودن درآمد پزشکان، بالا بودن کیفیت زندگی و بالا بودن سیستم آموزشی در این کشور موجب شده است تا پزشکان فراوانی برای کار و اشتغال جذب این کشور اروپایی برتر شوند. البته پزشکان ایرانی برای طبابت و کار در این کشور باید مدارک خود را معادل سازی کنند. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در فرانسه سالانه در حدود ۹۵.۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی در کشور فرانسه
تحصیل پزشکی در کشور فرانسه

تحصیل پزشکی در کشور سوئد

کشور سوئد به عنوان صنعتی ترین کشور اسکاندیناوی دارای بالاترین کیفیت زندگی در میان کشورهای اروپایی است. متقاضیان برای تحصیل پزشکی در این کشور نیازمند مدرک مهارت زبان سوئدی TISUS و مدرک دیپلم دبیرستان می باشند. هزینه تحصیل پزشکی در سوئد سالانه در حدود ۴۰۰۰ یورو تا ۱۰.۰۰۰ یورو می باشد. سالمند بودن مردم این کشور نیاز به نیروی متخصص پزشکی را در این کشور چند برابر کرده است. بالا بودن کیفیت زندگی و بالا بودن درآمد و حقوق پزشکان در این کشور موجب شده است تا متقاضیان فراوانی از سرتاسر جهان برای تحصیل و کار و طبابت به این کشور مهاجرت کنند.پزشکان ایرانی برای مهاجرت به کشور سوئد باید مدارک پزشکی خود را معادل سازی کنند و در آزمون زبان سوئدی نمره لازم را کسب کنند تا بتوانند مجوز کار و طبابت در این کشور را دریافت کنند.

تحصیل پزشکی در کشور دانمارک

کشور دانمارک را می توان برترین کشور اسکاندیناوی از لحاظ کیفیت و استانداردهای زندگی نامید. کشور دانمارک دارای بالاترین امکانات زندگی می باشد. متقاضیان برای اخذ پذیرش پزشکی دانمارک نیازمند مدرک مهارت زبان دانمارکی و مدرک زبان انگلیسی آیلتس ۶.۵ می باشند. کسب نمره لازم در آزمون ورودی و همچنین دارا بودن نمره های عالی در دروس شیمی. فیزیک، زیست شناسی و ریاضیات دبیرستان برای پذیرش پزشکی دانمارک الزامی است. هزینه شهریه تحصیل پزشکی دانمارک سالانه از ۶۰۰۰ یورو تا ۳۵.۰۰۰ یورو می باشد. این کشور مرفه با دارا بودن سالمندان فراوان و همچنین توجه به موضوع سلامت و بهداشت جامعه تسهیلاتی را برای جذب نیروی کار پزشکی متخصص از کشورهای دیگر فراهم کرده است و با افزایش میزان درآمد پزشکان شرایط مناسب را برای کار و طبابت آن ها در این کشور فراهم کرده است. حقوق و درآمد پزشکان عمومی در دانمارک سالانه در حدود ۹۵.۰۰۰ دلار می باشد.

تحصیل پزشکی در کشور دانمارک
تحصیل پزشکی در کشور دانمارک

شاخص های انتخاب کشور مناسب برای تحصیل در دوره های تخصصی پزشکی

به منظور انتخاب کشور مناسب برای تحصیل تخصصی پزشکی باید موارد فراوانی را مورد بررسی قرار داد. از مهم ترین این موارد می توان معادل سازی را نام برد. برخی از کشورها به منظور پذیرش مدرک پزشکان شرط این مدارک را معادل سازی می کنند. معادل سازی شامل شرکت در آزمون ها و دوره های تخصصی و ارزیابی مدرک تحصیلی می باشد. دیگر موارد مهم در انتخاب مقصد مناسب برای مهاجرت پزشکان عبارت است از:

  • کشور مقصد نیازمند تخصص پزشکی پزشکان مهاجر باشد.
  • شرایط ادامه تحصیل پزشکان مهاجر در آن کشور فراهم باشد و پزشکان بتوانند با اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور در رشته های تخصصی مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند.
  • شرایط کار و اشتغال و طبابت پزشکان مهاجر در آن کشور امکان پذیر باشد و پزشکان مهاجر بتوانند با اخذ مجوز کار در آن کشور مشغول کار و طبابت شوند.
  • امکان همراهی خانواده پزشکان مهاجر در آن کشور وجود داشته باشد. پزشکان متاهل با همراهی همسر و خانواده خود بهتر می توانند به ادامه تحصیل و کار بپردازند.
  • کشور مقصد برای کار و طبابت پزشکان دارای شرایط سنی نباشد. برخی کشورها دارای محدودیت سنی برای کار پزشکان می باشند.
  • کشور مقصد دارای همه رشته های تخصصی پزشکی برای ادامه تحصیل پزشکان عمومی مهاجر باشد.

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در بهترین دانشگاه‌های جهان

شما باید پیش از مهاجرت به هر کشوری برای تحصیل از مدارک لازم برای تحصیل در آن کشور اطلاعاتی کسب کنید. برخی از این مدارک به صورت اختصاصی برای هر دانشگاه است؛ اما برخی از مدارک بین همه دانشگاه‌ها مشترک است. اینکه یک دانشگاه چه مدارکی از شما درخواست کند کاملا به سیاست‌های آن دانشگاه بستگی دارد.

قوانین، شرایط و سیاست‌های برخی از دانشگاه‌ها برای اخذ مدرک از دانشجویان بسیار سختگیرانه است. معیار و نقطه مشترک همه دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در رشته پزشکی رعایت شرایط سنی است. مدارک مشترک همه دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشگاه‌ها در رشته پزشکی شامل موارد زیر است:

  • گذرنامه
  • عکس
  • ارائه همه مدارک تحصیلی شامل مدارک 12 ساله دیپلم+ ریز نمراتی که به صورت رسمی ترجمه شده‌اند
  • داشتن مدرک زبان(مدرک زبان برای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متفاوت است)
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • داشتن گواهی سلامتی

تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در بهترین کشور‌های جهان

برخی از رشته‌های علوم پزشکی اعم از داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری مانند رشته پزشکی بسیار پر طرفدار هستند. بنابراین افراد زیادی از سراسر جهان تمایل دارند در این رشته‌ها به تحصیل بپردازند. در این قسمت قصد داریم درباره تحصیل در سه رشته پرطرفدار علوم پزشکی شامل داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری صحبت کنیم.

داروسازی

رشته داروسازی یکی از رشته‌های پر متقاضی علوم پزشکی در جهان است. شما برای تحصیل در رشته داروسازی در همه کشور‌های جهان نیازمند گذراندن یک دوره چهار ساله است. پس از گذراندن این دوره می‌توانید در مقاطع بالا‌تر در رشته داروسازی به تحصیل بپردازید.

شما برای تحصیل داروسازی برخی از کشور‌ها موظف به شرکت در آزمون ورودی هستید؛ اما در برخی از کشور‌ها شما می‌توانید بدون آزمون ورودی در رشته داروسازی درس بخوانید. کشور‌هایی مانند جمهوری چک و آذربایجان برای پذیرش دانشجو در رشته داروسازی شرط آزمون ورودی ندارند. برعکس در کشور‌هایی مانند آلمان و اتریش شما باید برای تحصیل در رشته داروسازی در آزمون ورودی شرکت کنید.

دندانپزشکی

افراد متقاضی برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در هر کشوری باید در آزمون ورودی شرکت کنند. تسلط و آگاهی کامل به دانش زبان نیز یکی از ضروریات و الزامات تحصیل در رشته دندانپزشکی در کلیه کشور‌ها است. مدت تحصیل در رشته‌ دندانپزشکی در کلیه کشور‌ها 5 الی 6 سال است. همه افراد باید قبل از ورود به دانشکده دندانپزشکی در دوره فاندیشن شرکت کنند. البته کسب نمره‌ای عالی در این دوره نیاز برای تحصیل در رشته دندانپزشکی ضروری است.

پرستاری

دوره کارشناسی پرستاری در همه کشور‌ها 4 ساله است. شما همچنین می‌توانید در مقاطع بالا‌تر در رشته پرستاری به تحصیل بپردازید. مهم‌ترین شرایط تحصیل در رشته پرستاری در همه کشور‌ها داشتن مدرک زبان، شرکت در آزمون ورودی و همچنین شرکت در آزمون ورودی است.

سخن آخر

در این مقاله بهترین کشور برای تحصیل پزشکی مورد بررسی دقیق و علمی قرار گرفت. از مجموع موارد شرح داده شده می توان نتیجه گیری کرد که متقاضیان ایرانی برای تحصیل پزشکی در دیگر کشورها باید معیارهایی چون سطح نمره دروس اصلی دبیرستان( شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات)، مدرک مهارت زبان انگلیسی و یا مدرک مهارت زبان رسمی کشور مقصد و همچنین تمکن مالی را در نظر بگیرند. متقاضیان ایرانی می توانند در برخی از کشورها مانند فرانسه و آلمان و ترکیه و روسیه به رایگان در رشته پزشکی تحصیل کنند و در برخی کشورها مانند جمهوری چک و مجارستان با پرداخت شهریه کمتر در رشته پزشکی تحصیل کنند.

اگر نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین کشور جهان برای تحصیل پزشکی می باشید، می توانید از خدمات مشاوره مهاجرتی موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد( توسعه گران عدالت و مهر) برخوردار شوید. مشاوران برجسته و مجرب موسسه ما در شعبه های تهران و شیراز با سابقه صدها پرونده مهاجرت تحصیلی و شغلی بهترین گزینه مهاجرتی را به متقاضیان ارائه می دهند و با پیگیری های مکرر و دقیق موارد مهم در اخذ پذیرش دانشگاه، اخذ ویزای تحصیلی، اخذ اقامت کاری و شغلی و اخذ مجوز کاری و تحصیلی را برای متقاضیان شرح می دهند و شرایط لازم برای مهاجرت مهاجران را فراهم می کنند.این مقاله به بررسی بهترین کشور برای تحصیل پزشکی پرداخت. یکی از مهم ترین شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی بیشتر کشورهای اروپایی، پذیرش در آزمون های ورودی پزشکی آن کشور می باشد که در بیشتر موارد زبان این آزمون ورودی زبان رسمی آن کشور می باشد. بیشتر کشورها شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در رشته پزشکی را برای متقاضیان فراهم کرده اند که البته با پرداخت شهریه و در دانشگاه های خصوصی امکان پذیر است. متقاضیان برای تحصیل در رشته پزشکی باید دارای دیپلم دبیرستان و نمره های خوب در دروس شیمی، زیست شناسی و فیزیک و ریاضیات باشند.اگر می خواهید با چگونگی تحصیل پزشکی در کشورهای اروپایی و آسیایی و آمریکا و کانادا آشنا شوید، مقاله های موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد( توسعه گران عدالت و مهر) را دنبال کنید تا بدون پرداخت هزینه از خدمات مشاوره ای این موسسه برتر در سطح کشور برخوردار شوید.

سوالات متداول در مورد بهترین کشور برای تحصیل در رشته پزشکی

1- سه دانشگاه برتر پزشکی جهان در رتبه بندی های جهانی کدامند؟

دانشگاه پزشکی هاروارد در آمریکا با رتبه و رنکینگ جهانی یکدانشگاه پزشکی آکسفورد در انگلستان با رتبه و رنکینگ جهانی۲ دانشگاه پزشکی کمبریج در انگلستان با رتبه جهانی ۳

2- ارزان ترین کشورهای جهان برای تحصیل پزشکی چیست؟

کشورهای فرانسه، اتریش و آلمان، جمهوری چک، مجارستان و ایرلند

3- معیارهای کشور مناسب برای تحصیل تخصصی پزشکی کدامند؟

کشور مقصد نیازمند تخصص پزشکی پزشکان مهاجر باشد.شرایط ادامه تحصیل پزشکان مهاجر در آن کشور فراهم باشد شرایط کار و اشتغال و طبابت پزشکان مهاجر در آن کشور امکان پذیر باشد.

4- شرایط تحصیل پزشکی در ارزان ترین کشورهای جهان چیست؟

شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه های این کشورها دارا بودن مدرک زبان رسمی این کشورها و پذیرش در آزمون های ورودی پزشکی می باشد.

5- هزینه تحصیل پزشکی در ارزان ترین کشورهای اروپایی چقدر است؟

هزینه های تحصیل پزشکی در کشورهای اتریش، اسپانیا و آلمان سالانه در حدود ۷۰۰ یورو تا ۳۰۰۰ یورو و در مجارستان و جمهوری چک سالانه در حدود ۹۰۰۰ یورو تا ۲۲.۰۰۰ یورو می باشد.

6- بهترین کشورهای آسیایی برای تحصیل پزشکی کدامند؟

کشورهای برتر آسیایی برای تحصیل پزشکی کشور ترکیه و روسیه و چین می باشند.

7- شهریه تحصیل پزشکی در روسیه به زبان روسی چقدر است؟

سالانه در حدود ۲۵۰۰ یورو تا ۴۰۰۰ یورو

8- شهریه تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی چقدر است؟

سالانه در حدود ۴۰۰۰ یورو تا ۵۰۰۰ یورو

9- شرایط تحصیل رایگان پزشکی در بهترین کشورهای جهان چیست؟

دارا بودن مدال های جهانی در زمینه های علمی و هنری و ورزشیدارا بودن مقام های جهانی در المپیادهای بین المللیدارا بودن ثبت جهانی اختراعدارا بودن توانایی و استعداد خاص

10- مزیت های مهم تحصیل پزشکی در چین کدامند؟

پایین بودن هزینه های تحصیل پزشکی، زبان تحصیل انگلیسی و مورد تائید یودن بیشتر دانشگاه های پزشکی چین از نظر وزارت بهداشت ایران

11- هزینه های تحصیل پزشکی در کشور چین چقدر است؟

سالانه در حدود ۳۰۰۰ دلار تا ۸۰۰۰ دلار

اسکرول به بالا