071-91009294  | 021-88724227  |

بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه | ساختار آموزشی + شرایط تحصیل

بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه گزینه ای است که دانشجویان یا والدین در اولویتهای خود در نظر می گیرند، بنابراین اگر به دنبال تحصیل پزشکی در برترین دانشگاه پزشکی ترکیه هستید، در این مطلب از وبسایت موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد می توانید اطلاعات لازم را کسب کنید.

 بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

در کشور ترکیه دانشگاه های پزشکی زیادی وجود دارند. در حالی که برخی از این دانشگاه ها دولتی هستند، برخی دیگر از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه نیز موسسات خصوصی هستند. دانشگاه های پزشکی هر ساله رتبه بندی می شوند و تقریباً در بین همه دانشگاه های کشور ترکیه، بالاترین امتیازات مربوط به گروه های دانشکده های پزشکی است. به همین دلیل سالیانه متقاضیان زیادی برای مهاجرت به ترکیه وجود دارند.

برخی از دانشگاه های ذکر شده در لیست “بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه” در زیر، دارای سهمیه برای دانشجویان به منظور بورسیه کامل دارند. این تعداد بسته به سهمیه عمومی دانشجو متفاوت است. برای اینکه متقاضیان بتوانند به عنوان دانشجوی بورسیه کامل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه تحصیل کنند، نمره آن ها از آزمون دانشگاه نسبت به بقیه باید بالاتر باشد. نا گفته نماند که متقاضیان می توانند برای ورود به دانشگاه های این کشور اقدام به تحصیل در کالج های ترکیه نمایند.

لیست برترین دانشگاه پزشکی ترکیه

لیست برترین دانشگاه پزشکی ترکیه برای تحصیل پزشکی در ترکیه به شرح زیر می باشد:

  1. دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه
  2. دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول
  3. دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا
  4. دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ
  5. دانشکده پزشکی دانشگاه قاضی
  6. دانشکده پزشکی دانشگاه اژه
  7. دانشکده پزشکی دانشگاه Bezm-İlem Vakıf
  8. دانشکده پزشکی دانشگاه آتاتورک
  9. دانشکده پزشکی دانشگاه ارسیس
  10. دانشکده پزشکی دانشگاه مرمره
  11. دانشکده پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول
  12. دانشکده پزشکی دانشگاه سلجوق
  13. دانشکده پزشکی دانشگاه اسکی شهیر عثمانگازی
  14. دانشکده پزشکی دانشگاه فنی کارادنیز
  15. دانشکده پزشکی دانشگاه آکدنیز
  16. دانشکده پزشکی دانشگاه Çukurova
  17. دانشکده پزشکی دانشگاه فرات
  18. دانشکده پزشکی دانشگاه بورسا اولوداگ
  19. دانشکده پزشکی دانشگاه Ondokuz Mayıs
  20. دانشکده پزشکی دانشگاه سلیمان دمیرل
  21. دانشکده پزشکی دانشگاه ساکاریا
  22. دانشکده پزشکی دانشگاه Başkent
  23. دانشکده پزشکی دانشگاه Gaziantep
  24. دانشکده پزشکی دانشگاه Universitynönü
  25. دانشکده پزشکی دانشگاه دیکل

لازم به ذکر است برای دانشجویانی که علاقمند به تحصیل انگلیسی هستند، امکان تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

لیست برترین دانشگاه پزشکی ترکیه
لیست برترین دانشگاه پزشکی ترکیه

 دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه

دانشکده پزشکی دانشگاه هاجت تپه به عنوان اولین دانشکده پزشکی در ترکیه تاسیس شد و بر اساس فلسفه و روش جدید استفاده از سیستم آموزشی مدرن، اصلاح آموزش پزشکی در ترکیه را ایجاد کرده و نقش اصلی را ایفا کرده است. با توجه به شاخص های استنادی بین المللی، دانشکده پزشکی جاجت تپه مرتباً در انتشارات بین المللی رتبه اول را دارد و برترین دانشگاه پزشکی ترکیه محسوب می شود.

دانشکده پزشکی جاجت تپه از زمان برگزاری امتحانات تخصصی پزشکی (TUS) هر ساله موفق ترین دانشکده است و بنابراین برترین دانشگاه پزشکی ترکیه می باشد.

از سوی دیگر آنچه باعث برجسته شدن دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه در میان رقبا شده است، این است که آنها بسیاری از رشته ها را در یک موضوع ادغام می کنند، که این باعث کوتاه شدن سالهای پیش بالینی و بالینی می شود. آنها همچنین 30٪ از برنامه خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، که باعث می شود برنامه پزشکی آنها بین المللی شود.

دانشگاه هاجت تپه به عنوان برترین دانشگاه پزشکی ترکیه دارای رتبه 501 تا 600 در Times Higher Education برای سال 2021 است و در رتبه بندی موضوعات بالینی و بهداشتی بین 301 تا 400 ام قرار دارد. در همین حال، رتبه بندی موضوعی آن در جایگاه 320 ام قرار دارد و دانشگاه بین 801 تا 1000 مکان در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS قرار دارد. این دانشگاه همچنین تنها دانشگاه ترکیه در 500 رتبه برتر دانشگاهی جهان برای پزشکی بالینی در سال 2020 بود.

دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول

دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول اولین دانشکده پزشکی ترکیه به حساب می آید که از سال 1453 شروع به کار کرد. این دانشکده به عنوان اولین دانشکده پزشکی و از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه است. این دانشگاه علوم پزشکی مدرن را با آخرین فن آوری ها ارائه می دهد.

در سال 1967، به دلیل تعارضات مدیریتی و آموزشی، دانشکده پزشکی به دو قسمت دانشکده پزشکی استانبول و دانشکده پزشکی جراح پاشا تقسیم شد. مجله پزشکی جراح پاشا یکی از بسترهای برتر برای انتشارات پزشکی در ترکیه است. آنها برنامه های پزشکی خود را به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می دهند.

دانشکده پزشکی جراح پاشا برخلاف اکثر دانشکده های پزشکی در استانبول، در آزمون تخصصی پزشکی موفقیت چشمگیری داشته است. این دانشگاه مطرح دانشجویان خود را با دانش نظری و عملی عالی فارغ التحصیل می کند.

این دانشکده به عنوان یکی از بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه به دلیل آوردن بسیاری از نوآوری های فناوری پزشکی در کشور شناخته شده است.

دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا

پس از تبدیل ترکیه به جمهوری، دانشجویان پزشکی افزایش یافتند. دانشکده پزشکی استانبول دیگر نمی توانست آنها را پذیرا باشد.  در نتیجه، نیاز شدید به دانشکده های پزشکی جدید منجر به تًسیس دانشکده پزشکی آنکارا در سال 1945 شد. بنابراین دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول اولین دانشکده پزشکی در ترکیه است، اما دانشگاه آنکارا اولین دانشکده پزشکی ساخته شده در جمهوری ترکیه است.

دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا تنها پس از چند سال، به سرعت به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه مطرح شد. در سال 2018، آنها یک برنامه پزشکی را به طور کامل به زبان انگلیسی برای فارغ التحصیلان خود تدریس کردند تا بتوانند در سطح بین المللی کار کنند و دانشجویان بین المللی را نیز جذب کنند.

دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا
دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا

دانشکده پزشکی دانشگاه اژه

برخلاف سه دانشگاه قبلی در برنامه پزشکی دانشگاه اژه فقط از زبان ترکی به عنوان زبان آموزش استفاده می شود. دانشگاه اژه همچنین یکی از اولین دانشکده های پزشکی در ترکیه است که توسط شورای ملی اعتباربخشی آموزش پزشکی (TEBDAD) معتبر شناخته شده است. این دانشگاه مجهز به زیرساخت ها و برنامه های پزشکی برای ارائه آموزش های پزشکی عالی مانند آزمایشگاه شبیه سازی شده بیمار، ماژول های مطالعه خاص، برنامه های آموزشی پژوهشی و موارد دیگر است و از اینرو یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه می باشد.

این دانشگاه نیز به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه همیشه از دانشجویان بین المللی استقبال کرده است. اولین سال تحصیلی در این دانشگاه در سال 1955 حتی شامل 20 نفر دانشجو بین المللی  از 90 دانشجو بود. با این حال، آنها دانشجویان غیر ترکی را پذیرش می کنند که در آزمون مهارت زبان ترکی قبول شوند. عدم موفقیت به این معناست که دانشجویان باید بر اساس ظرفیت زبان خود، یک دوره مقدماتی را بگذرانند.

دانشکده پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول

دانشکده پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول به عنوان یکی دیگر از بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه به سرعت در حال توسعه است و با ارائه خدمات بهداشتی واجد شرایط به مردم منطقه با یک بیمارستان عملی و تحقیقاتی، موفق به تبدیل شدن به یک موسسه پیشگام با روش های نوین آموزش در دوره های تحصیلی خود شده است و بیمارستان آن با 1001 تخت و داشتن کارکنان پویا در تحقیقات علمی، در تعداد نشریات بین المللی در کشور ترکیه در جایگاه نخست قرار گرفته است و بدین ترتیب در لیست بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه قرار گرفته است.

دانشگاه اژه به یک موسسه عظیم با امکانات و دانشکده های فراوان در استان های مختلف تبدیل شد. هم اکنون دانشگاه دوکوز ایلول، هم تراز با دانشگاه اژه، یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه است و دقیقا مانند دانشگاه اژه، دانشجویان بین المللی را می پذیرند که بخواهند به زبان ترکی تحصیل کنند.

دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ

دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ، سه سال اول برنامه پزشکی را در پردیس Rumeli Feneri خود آموزش می دهند. در حالی که دوره های بالینی در بیمارستان آموزشی و پژوهشی دانشگاه کوچ مستقر در Topkapi برگزار می شود. تحصیلات پزشکی این دانشگاه به زبان انگلیسی است و این دانشکده به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه شناخته می شود.

دانشکده پزشکی دانشگاه قاضی

مشابه دیگر دانشگاه های ترکیه، دانشگاه قاضی نیز از امکانات مختلف و از دانشکده های مختلف تشکیل شده است. دانشکده پزشکی دانشگاه قاضی، یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه معرفی شده است که خیلی از افراد این دانشگاه را به عنوان مقصد تحصیل در ترکیه انتخاب میکنند. این دانشکده در گذشته بخشی از آکادمی علوم اقتصادی و بازرگانی آنکارا بود که در سال 1979 در بیمارستان اورژانس و تروماشناسی سابق ساخته شد. دانشگاه قاضی به عنوان یکی از موسسات برجسته پزشکی و اولین دانشگاه دولتی معتبر توسط موسسه استاندارد کیفیت ترکیه (TQSI) تأسیس شد.

دانشکده پزشکی دانشگاه مرمره

دانشگاه مرمره یکی از موسسات دولتی شناخته و گزینه ای دیگر از لیست بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه است. این دانشگاه همچنین یکی از قدیمی ترین دانشکده های ترکیه محسوب می شود؛ زیرا در سال 1883 تأسیس شده است.

مانند اکثر دانشکده های پزشکی کشور، دانشگاه مرمره دوره های تحصیل پزشکی خود را به دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می دهد.

دانشکده پزشکی دانشگاه مرمره
دانشکده پزشکی دانشگاه مرمره

دانشکده پزشکی مرمره به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه از نظر علوم بهداشتی و زندگی، رتبه بندی دانشگاه های جهان و همچنین درآمد صنعت و استنادات تحقیقاتی، رتبه بالایی دارد. این دانشکده همچنین به دلیل تحقیقات پزشکی بالینی با رتبه 65 در منطقه، مشهور است.

ساختار آموزش پزشکی در بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه

تحصیل پزشکی عمومی در بهترین دانشگاه پزشکی ترکیه یک برنامه شش ساله است که ساختار آموزشی آن نیز به شرح زیر می باشد:

سال اول و دوم: همانند سایر کشورها، دو سال اول با علوم پایه پر شده است.

سال سوم: از سال سوم دانشجویان می توانند به صورت تئوری و عملی با بیماری ها آشنا شوند.

سال چهارم و پنجم: از کارآموزی بالینی تشکیل شده است.

سال ششم: آخرین سال تحصیل پزشکی بعنوان پزشک آینده در بیمارستان دانشگاه سپری می شود. دانشجویان در سال ششم با عنوان “انترن” نامیده می شوند. این مرحله مقدماتی آموزش دستیار پزشکی در ترکیه است.

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه ترکیه در رشته پزشکی

متقاضیان برای تحصیل رشته پزشکی در ترکیه باید دیپلم دبیرستان داشته باشند. افراد می توانند مستقیم از دبیرستان وارد یکی از بهترین دانشگاه ترکیه در رشته پزشکی شوند. بسته به سوابق تحصیلی افراد (نوع دیپلم دبیرستان) شرایط مختلفی وجود دارد. برای پذیرش در رشته پزشکی بهترین دانشگاه ترکیه، توصیه می شود متقاضیان با موسسات مهاجرت مشورت کنند.

در زیر مدارکی که متقاضیان برای اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های پزشکی را دارند، آورده شده اند:

  • دیپلم دبیرستان (حداقل متوسط 70٪)
  • نمرات خوب در زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات
  • انگیزه نامه
  • پاسپورت معتبر
  • نمره قبولی در آزمون ورودی

دانشگاه پزشکی ترکیه مورد تأیید ایران

لیست دانشگاه پزشکی ترکیه مورد تایید ایران در سال تحصیلی 2021-2022 به شرح زیر است. متقاضیان تحصیل در دانشگاه پزشکی ترکیه مورد تایید ایران باید دقت داشته باشند که این لیست هر سال به روز می شود.

  1. Acıbadem University
  2. Ataturk University
  3. Ankara University
  4. Bahçeşehir University
  5. Başkent University
  6. Dokuz Eylül University
  7. Ege university
  8. Gazi University
  9. Hacettepe university
  10. Istanbul University
  11. Izmir Katip Celebi University
  12. Koc University
  13. Marmara University
  14. Ondokuz Mayis University
  15. Yeditepe University

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه 2021

متوسط هزینه زندگی دانشجویان خارجی در ترکیه بین 300 تا 400 دلار ماهانه است. با این حال، همه چیز به سبک زندگی فرد برمی گردد؛ زیرا برخی ممکن است بتوانند با مبلغ کمتر یا خیلی بالاتر از آن زندگی کنند.

شهریه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه بین 500 تا 2000 دلار است، در صورتی که این شهریه در دانشگاه های خصوصی به 26000 دلار نیز می رسد.

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه 2021
هزینه تحصیل در بهترین دانشگاههای پزشکی ترکیه 2021

سخن آخر

مشاوران موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد می توانند به متقاضیان عزیز در برآوره ساختن الزامات و شرایط ورود بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه یاری رسانند و اخذ پذیرش از این دانشگاه ها را تسهیل نمایند.

سوالات متداول در خصوص بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

  1. بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه کدام هستند؟

    دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه، دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول، دانشکده پزشکی دانشگاه آنکارا، دانشکده پزشکی دانشگاه کوچ ودانشکده پزشکی دانشگاه قاضی.

  2. ززبان تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه چیست؟

    زبان آموزش در دانشگاه های پزشکی ترکیه، ترکی و انگلیسی است.

  3. آیا بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه دوره های پریمدیکال را ارئه می دهند؟

    بله، در دانشگاه های پزشکی ترکیه دوره های پریمدیکال به مدت یک سال ارائه می شوند.

  4. آیا دانشگاه های پزشکی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد؟

    بله 15 دانشگاه در لیست دانشگاه های وزارت بهداشت در سال تحصیلی 221-2022 می باشد.

  5. هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های خصوصی پزشکی ترکیه چقدر است؟

    هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی پزشکی ترکیه در حدود 26000 دلار است.

  6. آیا بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه دارای بیمارستان های آموزشی هستند؟

    بله، همه این دانشگاه ها دارای بیمارستان های آموزی هستند.

  7. آیا برای تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه نیازی به تسلط زبان ترکی است؟

    بله، چرا که از سال سوم برای تعامل با بیماران در دوره های بالینی دانشجویان باید به زبان ترکی مسلط باشند.

  8. آیا برای تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه شرکت در آزمون های بین المللی انگلیسی نیاز است؟

    بله، با ارئه مدارکی مانند تافل و آیلتس می توان پذیرش گرفت.

  9. در صورت عدم داشتن مدارک زبان برای پذیرش بهترین دانشگاه های پزشکی ترکیه چه باید کرد؟

    می توان با ثبت نام در دوره های مقدماتی به مدت یک سال صلاحیت لازم را کسب کرد.

  10. آیا دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی ترکیه نیاز به ویزا دارند؟

    بله، دانشجویان ایرانی پس از دریافت نامه پذیرش باید برای ویزای تحصیلی ترکیه اقدام نمایند.

  11. آیا دانشگاه کوچ تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی را ارائه می دهد؟

    بله، این دانشگاه دوره پزشکی خود را کاملا به زبان انگلیسی ارائه می دهد.

اسکرول به بالا