071-91009294  | 021-88724227  |

اعتبار مدرک پزشکی مجارستان

اعتبار مدرک پزشکی مجارستان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

یکی از علل استقبال بی نظیر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، به تحصیل شاخه های پزشکی در کشور مجارستان، اعتبار مدرک پزشکی اخذ شده از این کشور در نقاط مختلف جهان می باشد. به علاوه دوره های تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان دارای کیفیت بسیار بالا در حد استانداردهای روز اروپا می باشد. با موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد همراه شوید و از جزییات بیشتر درباره اعتبار مدرک پزشکی مجارستان مطلع شوید.

ارزش مدرک پزشکی در کشور مجارستان

الف- رشته پزشکی عمومی، M.D.

تحصیل در رشته پزشکی، شش سال (10 ترم 1 سال کارآموزی) طول می کشد. برای دانشجویان خارجی، تدریس در این رشته به زبان انگلیسی است. با این حال، دانشجویان خارجی ملزم به یادگیری زبان مجارستانی نیز می باشند تا بتوانند از سال سوم به بعد با بیماران ارتباط برقرار کنند. دانشجویانی که به زبان مجارستانی مسلط می باشند، می توانند در دانشکده پزشکی که دروس تحصیلی را به زبان مجارستانی ارائه می شود، تحصیل کنند.

تحصیل در رشته پزشکی در کشور مجارستان، بر اساس استانداردهای اروپایی است و از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. شرایط نسبتاً راحت پذیرش و شهریه تحصیلی منطقی، کشور مجارستان را به گزینه مطلوبی برای بسیاری از دانشجویان به منظور ادامه تحصیل تبدیل کرده است.

کشور مجارستان دانشجویان بین المللی را در چهار دانشگاه که رشته های تحصیلی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند پذیرش می کند. این دانشگاه ها شامل: دانشگاه سملویس (Semmelweis)، دانشگاه دبرسن (Debrecen)، دانشگاه Szeged و دانشگاه Pecc می باشند.

مدرک پزشکی اخذ شده از دانشگاه مجارستان توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا که بسیاری از دانشجویان بین المللی را برای تحصیل در رشته پزشکی به کشور مجارستان اعزام می کنند، به رسمیت شناخته شده است.

ب- شناخت بین المللی مدرک پزشکی

1- حوزه اقتصادی اروپا (EU / EEA): مدارک دانشگاه پزشکی مجارستان در کلیه مناطق اقتصادی اروپا و سوئیس به رسمیت شناخته شده است.

2- ایالات متحده آمریکا: فارغ التحصیلان در رشته پزشکی از کشور مجارستان (به عنوان فارغ التحصیلان خارجی) حق دارند امتحانات صدور مجوز پزشکی ایالات متحده آمریکا (USMLE) را با موفقیت بگذرانند و پس از آن واجد شرایط اقامت در کشور آمریکا می شوند.

3- کشور کانادا: فارغ التحصیلان در رشته پزشکی از کشور مجارستان (به عنوان فارغ التحصیلان خارجی)، واجد شرایط گذراندن آزمون ارزشیابی شورای پزشکی کانادا (MCCEE) و شورای پزشکی کیفی (کیفیتی) کانادا (MCCQE) قبل از ارائه درخواست اقامت در کشور کانادا می باشند.

4- کشور اسرائیل: فارغ التحصیلان در رشته پزشکی از کشور مجارستان (به عنوان فارغ التحصیلان خارجی)، باید یک سال فعالیت در رشته پزشکی را پشت سر بگذارند و قبل از اینکه واجد شرایط برای دریافت مجوز کار در رشته پزشکی شوند، باید آزمون مربوطه را با موفقیت پشت سر بگذارند.

5- کشور هندوستان: مدرک دکترای دندانپزشکی دریافت شده از دانشگاه پزشکی مجارستان، معادل مدرک B.D.S در کشور هندوستان است. کشور مجارستان، یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی، بویژه در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی و بهداشت عمومی است. اکثر دوره های پزشکی به زبان انگلیسی و مجارستانی ارائه می شود، اما برخی از دانشگاه های پزشکی در کشور مجارستان، دوره های پزشکی را به زبان آلمانی نیز ارائه می نمایند.

پ- آموزش مداوم پزشکی (CME)

شرکت در آموزش دوره CME، یک نیاز اجباری برای پزشکان فارغ التحصیل در رشته پزشکی در مجارستان است که موظف می باشند هر 5 سال یکبار در یک برنامه آموزش مداوم پزشکی (CME) شرکت کنند تا بتوانند صلاحیت خود را در اداره پزشکی کشور مجارستان ثبت کنند.

این دانشکده با برگزاری دوره ها و برنامه هایی که شامل فعالیت های نظری و عملی است، به ادامه تحصیل پزشکان فارغ التحصیل از رشته پزشکی که در مجارستان مشغول به کار هستند کمک می کند. در مجموع، پزشکان در طی گذراندن یک دوره آموزشی به مدت 5 سال، باید 250 نمره کسب کنند.

آموزش تخصصی پزشکی مجارستان

سیستم اقامتی جدید آموزش کارشناسی ارشد برای متخصصان مراقبت های بهداشتی که در سال 1999 در مجارستان معرفی شد، بر اساس الزامات (اساسنامه های دولت و وزیران) اتحادیه اروپا برای متخصصان پزشکی (UEMS) است. زمینه های تخصص و مدت زمان برنامه توسط UEMS نیز تعریف شده است. وزارت بهداشت، مطابق با پیش بینی های ملی برنامه ریزی نیروی انسانی، سالانه تعداد داوطلبان پذیرفته شده توسط دانشکده را برای هر یک از حوزه های مختلف تخصصی تعیین می کند.

آموزش شامل دو بخش است: یک برنامه آموزشی مشترک که به مدت 26 ماه ادامه دارد. و دوره آموزشی ویژه ای که بسته به موضوع خاص رشته از سه تا هفت سال طول می کشد.

آموزش تخصصی پزشکی مجارستان
آموزش تخصصی پزشکی مجارستان

بخش های دانشگاه مانند سایر موسسات مراقبت های بهداشتی که توسط دانشکده اعتبار بخشی شده است، آموزش های تئوری و عملی را ارائه می دهند. عملکرد متقاضیان توسط مربیان و استادان آنها نظارت و تایید می شود. پس از اتمام برنامه، داوطلبان ملزم به شرکت در جلسه آزمون تخصصی تحت نظر شورای ملی آموزش تخصصی و ادامه تحصیل بهداشتی هستند. گواهینامه نیز توسط شورای ملی صادر می شود.

تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان دارای تاریخی دیرینه می باشد. دانشجویان دانشگاه پزشکی بین المللی به سبب تنوع رشته های شاخه پزشکی مانند دندان پزشکی، داروسازی و سلامت عمومی در زبان های مختلف ( مجارستانی، انگلیسی و آلمانی )، کیفیت تحصیل و دوره های اولیه جهت بهبود انگلیسی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی برای کسانی که نیازمند دوره های آموزشی بیشتر هستند و همچنین هزینه شهریه معقول نسبت به آمریکا، کانادا و انگلستان به آن جذب می شوند.

الزامات اصلی پذیرش در دانشگاه پزشکی دیپلم دوره دبیرستان، دانش کافی در زبان آلمانی، انگلیسی یا مجارستانی و کسب رتبه قابل قبول در آزمون ورودی دانشگاه می باشد. حدود هزینه شهریه 12000 الی 15000 یورو در سال می باشد و می توانید طی 2 قسط آن را پرداخت نمایید. این هزینه نسبت به بیشتر کشورهای غربی چون آمریکا، انگلستان و کانادا بسیار کمتر می باشد.

امروزه، پزشکان مجارستان در بسیاری از کشور های غربی از موقعیت والایی برخوردارند و دانشگاه های مجارستان هر سال هزاران دانشجوی بین المللی در رشته پزشکی می پذیرد. آموزش در رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در بسیاری از دانشگاه های پزشکی مجارستان توسط سازمان جهانی سلامت، پارلمان آموزشی US، پارلمان آموزشی دولتی، برد پزشکی کالیفرنیا، کنسول پزشکی عمومی، کنسول پزشکی اسرائیل ایران و نروژ اعتبار یافته است. در بسیاری از کشور های اروپایی که در بالا ذکر نشده است، و همچنین در هند دیپلم دانشگاه دبرسن، مرکز علوم سلامت و پزشکی به هدف ثبت نام پذیرفته می شوند اگرچه آزمون تعیین صلاحیت نیز اجباریست.

دوره مقدماتی پزشکی در مجارستان

دوره مقدماتی پزشکی در دانشگاه برنامه یک ساله است ( علوم پایه ) و مختص دانشجویانی است که دارای اطلاعات و دانش کافی در زمینه زیست شناسی، فیزیک و شیمی مورد نیاز رشته پزشکی نیستند.

پذیرش در رشته پزشکی بسیار رقابت برانگیز است. بنابراین، الزام موضوعات مقدماتی مانند زیست شناسی، فیزیک و شیمی سخت گیرانه هستند. دوره مقدماتی در دانشگاه شامل 165 ساعت مطالعه زیست شناسی، 180 ساعت شیمی، 180 ساعت فیزیک و 60 ساعت آموزش زبان مجارستانی می باشد. زبان دوره مقدماتی در دو ترم به زبان انگلیسی می باشد. الزامات پذیرش شامل ارائه گواهی پایان دوره دبیرستان و کسب رتبه قابل قبول در آزمون ورودی می باشد.

دانشجویانی که دوره مقدماتی را با موفقیت طی کرده اند، می توانند به انتخاب خود وارد یکی از دوره های پزشکی، دندان پزشکی یا داروسازی می شوند.

دوره مقدماتی پزشکی در مجارستان
دوره مقدماتی پزشکی در مجارستان

طول دوره مدارس پزشکی:

  • پزشکی عمومی: 4 الی 6 سال
  • دام پزشکی: 6 سال
  • دندانپزشکی: 5 الی 6 سال
  • داروسازی: 5 الی 6 سال
  • پرستاری: 3 الی 4 سال
  • فیزیوتراپی 3 الی 4 سال
  •  تخصص پزشکی: 3 الی 6 سال

برنامه لیسانس ( مدرک M.D)

تعداد دانشجویانی که در دانشکده پزشکی پذیرفته شده اند توسط وزارت فرهنگ و آموزش بر یک اساس سالانه تعیین می گردد. از آنجایی که تعداد متقاضیان این امر 2 الی 4 برابر بیشتر از ظرفیت دانشگاه هاست، گزینش دانشجویان بر اساس سوابق آکادمیک پیشین آنان می باشد.

دوره آموزشی 12 ترمی شامل حداقل 6000 ساعت آموزش دو بخشی می باشد. بخش اول شامل دوره آموزش بالینی بر پایه علوم طبیعی است و بخش دوم بر مطالعات بالینی متمرکز بوده و 4 سال به طول می انجامد. دوره کارآموزی در ترم 11 و 12 است و کارآموز در بیمارستان دانشگاه و یا کلینیک ها مشغول به کار می گردد.

پس از تکمیل دوره 6 ساله، دانشجویان می بایست تز خود را ثبت و از آن دفاع نمایند و پس از آزمون بورد پزشکی، نمرات قابل قبول در امتحانات کتبی و شفاهی کسب نمایند. موفقیت در تمامی آزمون ها اخذ مدرک و عنوان پزشک را برای دانشجو در پی دارد. دانشکده این برنامه را به 3 زبان مجارستانی، انگلیسی و آلمانی برگزار می نماید.

مجارستان از کشورهای عضو شینگن است، آب و هوایی معتدل دارد و از از لحاظ فرهنگی از کشورهای مطرح در اروپا به شمار می آید. این کشور طی سال های اخیر شرایط مناسبی را جهت تحصیل در رشته های مختلف جهت متقاضیان فراهم کرده است. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت به مجارستان جهت تحصیل را دارید، با مشاورین مجرب موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد در ارتباط باشید.

سوالات متداول در مورد اعتبار مدرک پزشکی مجارستان

1- پزشکی در مجارستان چند سال است؟

دوره پزشکی در مجارستان شش سال به طول می انجامد و دندانپزشکی و فارماکولوژی هر کدام 5 ساله است.

2- آیا مجارستان برای دانشجویان بین المللی ایمن است؟

مجارستان مقصدی مهیج، متنوع و ایمن برای دانشجویان بین المللی است. مجارستان با داشتن دانشگاه های عالی، کیفیت بالای زندگی و هزینه های پایین، چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

3- آیا مدارک اعطا شده توسط دانشگاه های مجارستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران است؟

بله، بعضی از دانشگاه های مجارستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران است و مدارک این دانشگاه ها در ایران به رسمیت شناخته شده است.

4- آیا دانشگاه های مجارستان مورد تایید کشور های اروپایی است؟

بله، اکثر دانشگاه های مجارستان مورد تایید کشور های اروپایی است.

5- آیا مدارک پزشکی مجارستان مورد تایید کشور کانادا است؟

کسانی که مدرک پزشکی مجارستان را دریافت کرده اند، برای ادامه تحصیل و یا کار در مجارستان باید در آزمون های معادل سازی کانادا شرکت نمایند.

6- دلیل انتخاب مجارستان برای تحصیل پزشکی چیست؟

سیستم اموزشی دانشگاه های پزشکی مجارستان با سیستم اموزشی کشور های اروپایی مطابقت دارد. به همین علت انتخاب می شود.

7- آیا مدارک پزشکی مجارستان مورد تایید ایالت متحده می باشد؟

برای تایید مدارک پزشکی مجارستان در ایالت متحده متقاضیان باید در آزمون USLME شرکت نمایند.

8- آیا مدرک پزشکی دانشگاه سگد مجارستان مورد تایید ایران است؟

بله، مدرک پزشکی دانشگاه سگد مجارستان مورد تایید ایران است.

9- آیا می توانم حین تحصیل پزشکی در مجارستان، برای ادامه تحصیل در آلمان اقدام نمایم؟

بله، شما می توانید در صورت داشتن مدرک زبان آلمانی حین تحصیل پزشکی در مجارستان، به دانشگاه های پزشکی در آلمان انتقال یابید.

10- آیا مدارک پزشکی دانشگاه سملویس مجارستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران است؟

خیر، مدارک پزشکی دانشگاه سملویس مجارستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران نمی باشد.

11- دانشگاه های پزشکی مجارستان که مورد تایید وزارت بهداشت ایران است، کدامند؟

دانشگاه های پزشکی مجارستان که مورد تایید وزارت بهداشت ایران در سال 2020-2021 است، عبارتند از:

  • دانشگاه دبرسن
  • دانشگاه بوداپست
  • دانشگاه پچ
  • دانشگاه سگد

اسکرول به بالا