071-91009294  | 021-88724227  |

ادامه تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

ادامه تحصیل در آلمان مقطع فوق لیسانس

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

متقاضیان بسیاری به دنبال ادامه تحصیل مقطع فوق لیسانس در خارج از کشور هستند. آلمان از جمله کشورهایی است که هر ساله میزبان تعداد بسیاری از دانشجویان بین المللی در مقطع فوق لیسانس می باشد که از دلایل آن می توان به رشته های متنوع تحصیلی در این مقطع در دانشگاه های آلمان، اشاره کرد. در این مقاله که توسط کارشناسان ما در موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد نگارش شده است، تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه مقاله مطالب زیر شرح داده شده است:¬

  • تحصیل در آلمان
  • شرایط تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس
  • مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس
  • انواع دوره های مقطع فوق لیسانس در آلمان
  • هزینه های تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس
  • مزایای تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس
  • کار حین تحصیل مقطع فوق لیسانس در آلمان

تحصیل در آلمان

کشور ثروتمند آلمان با داشتن بیش از 400 مرکز آموزش عالی که بالغ بر دو میلیون دانشجوی داخلی و بین المللی در آن مشغول به تحصیل می باشند، یکی از اصلی ترین مقاصد جهت علاقمندان تحصیل در خارج از کشور می باشد. نکته قابل توجه درباره تحصیل در آلمان، رایگان بودن تحصیل در این کشور است و همین مسئله باعث به وجود آمدن حجم زیادی از تقاضا جهت تحصیل در آلمان شده است. در کشور آلمان امکان تحصیل در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برای متقاضیان وجود دارد.از دیگر دلایلی که باعث شده است متقاضیان بسیاری به دنبال تحصیل در این کشور باشند، کیفیت بسیار بالای سیستم آموزشی، مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی می باشد. همچنین با توجه به فرصت های شغلی بسیار و بازار کار بسیار خوب در آلمان، فارغ التحصیلان دانشگاه های این کشور می توانند پس از پایان دوره تحصیلی، به جستجوی کار بپردازند و با تبدیل ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری، مدت زمان اقامت خود در این این کشور را تمدید نمایند.

در نظر داشته باشید، در صورتی که افراد قبل از ورود به دانشگاه افدام به تحصیل در مدارس آلمان نموده باشند راحت تر می توانند وارد دانشگاه شوند و در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنند.

تحصیل در آلمان
تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

طول دوره تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس، معمولا چهار ترم، یعنی دو سال می باشد و ابتدایی ترین شرط لازم، داشتن یک مدرک کارشناسی معتبر است که می بایست مورد تایید دانشگاه های آلمان باشد. به این نکته دقت داشته باشید به آن دلیل که اخذ پذیرش و ورود به دانشگاه های آلمان در مقطع فوق لیسانس، بسیار رقابتی می باشد، مسئله ای که شانس شما را در در زمینه اخذ پذیرش به صورت قابل ملاحظه ای بالا خواهد برد، داشتن سوابق عالی تحصیلی شما خواهد بود. البته این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که حتی با داشتن شرایط لازم و همچنین سوابق تحصیلی خوب، این دانشگاه است که در مورد پذیرش شما تصمیم گیری می کند و ممکن است به هر دلیل درخواست شما مورد قبول واقع نشود.از دیگر شرایط لازم، داشتن مدرک زبان است. شما در آلمان و جهت تحصیل در مقطع فوق لیسانس این امکان را خواهید داشت که هم به زبان آلمانی و هم به زبان انگلیسی تحصیل نمایید. بنابر این پس از انتخاب رشته و دوره مورد نظر، اطمینان حاصل کنید که آن رشته به کدام زبان ارائه می شود. سپس نسبت به اخذ مدرک زبان مورد نظر اقدام نمایید.در مورد شرایط سنی جهت تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان نیز باید گفت که متقاضیان تا سن 34 ال 35 سال این امکان را خواهند داشت که جهت اخذ پذیرش درخواست دهند، اما متقاضیان زیر 30 سال از شانس بیشتری برخوردار خواهند بود.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

جهت تحصیل در آلمان و در مقطع فوق لیسانس می بایست مدارک زیر را ارائه دهید:

  • رزومه کامل تحصیلی
  • مدرک پایان دوره دیپلم به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی
  • مدرک پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی
  • اصل مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات و ترجمه رسمی
  • کپی از پاسپورت متقاضی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه(جهت ارائه به برخی دانشگاه ها)
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل جهت تحصیل به زبان انگلیسی و مدرک زبان B1 و یا B2(بسته به رشته تحصیلی) جهت تحصیل به
  • زبان آلمانی
  • گواهی تمکن مالی به مبلغ 10,236 یورو

انواع دوره های مقطع فوق لیسانس در آلمان

در کشور آلمان، مقطع فوق لیسانس در قالب دوره هایی مختلف ارائه می شود:

  • دوره های Master of Sciences یا فوق لیسانس علوم که مخصوص رشته های علوم و پایه می باشد.
  • دوره های Master of Engineering یا فوق لیسانس مهندسی که مخصوص رشته های مهندسی می باشد.
  • دوره های Master of Arts یا فوق لیسانس هنر که مخصوص رشته های هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی می باشد.
  • دوره های Consecutive یا پیوسته که جهت تحصیل در این دوره ها نیاز است که رشته مقطع لیسانس فرد متقاضی، کاملا با رشته انتخابی وی جهت مقطع فوق لیسانس، تطابق داشته باشد.
  • دوره های Non-Consesutive یا نا پیوسته که به دوره هایی اطلاق می شود که تمرکز آن ها بر روی رشته هایی خاص است. جهت تحصیل در این دوره ها، علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی، به داشتن سابقه کار عملی و تجربی نیز احتیاج است.
انواع دوره های فوق لیسانس در آلمان
انواع دوره های فوق لیسانس در آلمان

هزینه های تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، هزینه تحصیل در آلمان رایگان است. در مورد مقطع فوق لیسانس نیز به همین صورت خواهد بود و دانشجویان بین المللی تنها موظف به پرداخت هزینه ای بسیار اندک جهت هزینه های کمک مردمی و یا هزینه های مربوط به حمل و نقل می باشند که به صورت میانگین مبلغی در حدود 500 یورو جهت هر ترم است و ممکن است بسته به رشته مورد نظر اندکی متفاوت باشد.مورد دیگری که دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در آلمان، باید به آن توجه داشته باشند، این است باید سه الی چهار ماه قبل از اخذ ویزای تحصیلی آلمان، نسبت به افتتاح یک حساب بانکی کوتاه مدت، معادل مبلغ 10,236 یورو اقدام کنند. پس از اخذ موفق ویزا و سفر به آلمان، آنها از این مبلغ که در برخی از ایالت های آلمان در بانک های مربوطه بلوکه می شود، به عنوان هزینه های زندگی دانشجویی به مدت یک سال استفاده خواهند کرد. در واقع این مبلغ همان تمکن مالی مورد نیاز جهت تحصیل در آلمان می باشد.هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان به طور میانگین مبلغی مابین 800 تا 900 یورو در ماه خواهد بود که شامل مواردی از قبیل هزینه خوابگاه، خورد و خوراک، خرید پوشاک و غیره می شود.

مزایای تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

تحصیل در آلمان و در مقطع فوق لیسانس برای دانشجویان بین المللی مزایایی را به دنبال خواهد داشت که در این قسمت از مقاله به بخشی از آن ها اشاره شده است:

  • ارائه طیف وسیعی از رشته های تحصیلی مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های آلمان
  • امنیت بالا در کشور آلمان و زندگی به دور از تشنج و نگرانی برای دانشجویان بین المللی
  • امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی کشور آلمان
  • امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه های معتبر آلمان و یا سایر کشورهای اروپایی
  • امکان تحصیل به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی
  • امکان برخورداری از پیشرفته ترین امکانات آموزشی مطابق با استانداردهای روز دنیا
  • امکان اقامت و زندگی در کشوری با امکانات بسیار خوب رفاهی
  • امکان همکاری حین تحصیل با محققان مطرح در سطح بین المللی
  • امکان کار حین تحصیل
  • امکان کار پس از تحصیل و اخذ اقامت کشور آلمان
مزایای تحصیل در آلمان مقطع فوق لیسانس
مزایای تحصیل در آلمان مقطع فوق لیسانس

کار حین تحصیل مقطع فوق لیسانس در آلمان

کار حین تحصیل از مسائل بسیار مهم برای دانشجویان بین المللی است، زیرا به کمک آن می توانند راحت تر هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی خود را فراهم کنند. در آلمان و در مقطع فوق لیسانس، دانشجویان این امکان را خواهند داشت که به مدت 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوند و به ازای هر ساعت کار، به طور میانگین، 9 یورو دریافت نمایند. این یک قانون کلی درباره کار حین تحصیل در آلمان و در مقطع فوق لیسانس می باشد. اما می بایست دقت داشته باشید که قوانین هر ایالت و دانشگاه با سایر ایالت ها ودانشگاه ها متفاوت است. ممکن است برخی ایالت ها میزان ساعات کمتر و یا بیشتری را جهت کار حین تحصیل مورد قبول داشته باشند. برخی دانشگاه ها نیز ممکن است به دانشجویان اجازه کار تمام وقت و یا پاره وقت بدهند. نکته دیگر آن است که برخی ایالت ها با کار دانشجویان، تنها در زمان تعطیلات بین دو ترم موافقت خواهند کرد. بنابراین اگر قصد دارید که هنگام تحصیل مقطع فوق لیسانس در آلمان به کار مشغول شوید، قوانین ایالت و دانشگاه مورد نظر خود را در این باره مورد بررسی قرار دهید.

اگر شما نیزاز متقاضیان تحصیل درآلمان درمقطع فوق لیسانس هستید، با مشاوران مجرب ما درشعب رسمی موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد در شهرهای شیراز و تهران در ارتباط باشید تا آن ها علاوه بر در اختیار گذاشتن جدیدترین اطلاعات به شما، در این مسیر از ابتدا تا حضور در کشور آلمان، در کنار شما باشند.

سوالات متداول در مورد تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

1- شرایط تحصیل مقطع فوق لیسانس در آلمان چیست؟

داشتن دیپلم 12 ساله، داشتن مدرک کارشناسی معتبر، داشتن مدرک زبان آلمانی و یا انگلیسی، داشتن حداکثر 35 سال سن.

2- تا چه سنی می توان جهت اخذ پذیرش مقطع فوق لیسانس در آلمان اقدام کرد؟

تا سن 34 ال 35 سال، اما شانس متقاضیان زیر 30 سال بیشتر است.

3- مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش مقطع فوق لیسانس در آلمان چیست؟

مدارک کامل شناسایی، رزومه تحصیلی، مدارک مقاطع پیشین همراه با ریز نمرات و ترجمه رسمی، انگیزه نامه، توصیه نامه، مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی، گواهی تمکن مالی.

4- مزایای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان چیست؟

امکان تحصیل به زبان انگلیسی، امنیت کشور آلمان برای دانشجویان بین المللی، رایگان بودن تحصیل، امکانات آموزشی پیشرفته، امکان کار حین تحصیل، تنوع رشته های ارائه شده در دانشگاه های آلمان و غیره.

5- آیا امکان کار حین تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آلمان وجود دارد؟

بله، دانشجویان می توانند تا 20 ساعت در هفته در حین تحصیل خود، به کار مشغول شوند.

6- هزینه تحصیل مقطع فوق لیسانس در آلمان چیست؟

تحصیل در آلمان رایگان است و دانشجویان مقطع فوق لیسانس به طور میانگین تنها موظف به پرداخت 500 یورو در هر ترم می باشند که این مبلغ با توجه به رشته و دانشگاه مورد نظر متفاوت است.

7- آیا جهت تحصیل مقطع فوق لیسانس درآلمان به مدرک زبان نیاز است؟

بله، جهت تحصیل به زبان انگلیسی به مدرک آیلتس و یا تافل و جهت تحصیل به زبان آلمانی به مدرک زبان B1 یا B2 با توجه به رشته و دانشگاه مورد نظر نیاز است.

8- آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع فوق لیسانس در آلمان وجود دارد؟

بله، در آلمان و در مقطع فوق لیسانس امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد. اما حتما قبل از اخذ پذیرش از اینکه رشته مورد نظر شما در دانشگاه مقصد به زبان انگلیسی ارائه می شود، مطمئن شوید.

9- آیا می توان با تحصیل در مقطع فوق لیسانس به اخذ اقامت آلمان رسید؟

بله، در ابتدا شما با ویزای تحصیلی در آلمان اقامت خواهید داشت و پس ار فارغ التحصیلی نیز از طریق راه های مختلف از جمله ادامه تحصیل و یا کار، می توانید اقامت خود را تمدید نمایید.

10- دانشجویان مقطع فوق لیسانس در آلمان پس از فارغ التحصیلی چه راه هایی پیش رو دارند؟

ادامه تحصیل در آلمان و یا سایر کشورهای اروپایی، یافتن کار پس از تحصیل و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری، ازدواج با یک شهروند آلمانی و اخذ اقامت و سپس تابعیت آلمان و غیره.

11- آیا دانشجویان مقطع فوق لیسانس در آلمان امکان اخذ ویزای همراه را خواهند داشت؟

بله، فرد متقاضی پس از اخذ ویزای تحصیلی و حضور در کشور آلمان، این امکان را خواهد داشت که جهت ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 17 سال خود اقدام کند.

12- هزینه زندگی دانشجویی جهت تحصیل مقطع فوق لیسانس در آلمان چقدر است؟

بسته به شهر مورد نظر، به طور میانگین در حدود 800 تا 900 یورو در ماه خواهد بود.

نظرات کاربران

  • توسط شیدا
    تاریخ: اردیبهشت 16, 1398
    نفر
    نفر

    سلام برای ویزای پذیرش دکترا برای آلمان، سفارت اصل دانشنامه ی فوق لیسانس رو میخواهد؟ یا مدرک موقت کفایت میکنه؟؟

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: اردیبهشت 18, 1398
      نفر
      نفر

      سلام علاوه بر دریافت پذیرش مدارک شما باید کامل ارائه گردد و علاوه بر این می بایست مدارک اصلی برای تاییدیه ارائه شود چون ممکن است نواقص مدارک برایتان لحاظ گردد.

  • توسط حسین بیاتی
    تاریخ: خرداد 23, 1399
    نفر
    نفر

    با سلام و احترام
    بنده 24 ساله دانشجوی ترم 3 مقطع ارشد رشته مهندسی مواد گرایش سرامیک در دانشگاه سراسری شهرکرد با معدل 5/16 هستم . قصد ادامه تحصیل در المان را دارم. از انجایی که پذیرش در مقطع فوق لیسانس مجدد به مراتب شانس بیشتری دارد وامادگی برای اخذ دکتری افرایش می یابد،و با توجه به اینکه مقطع ارشد مجدد را باید در رشته ای به جز رشته ارشدم در ایران، پذیرش بگیرم تا مورد قبول سفارت واقع شود،لطفا بفرمایید چه دانشگاه های رایگانی در المان و چه رشته هایی در این زمینه در مقطع فوق وجود دارد؟بنده زبان المانی تا سطح A1 پیش رفتم و تا سال دیگه B2 رو میگیرم.زبان انگلسی هم بلدم ولی مدرک هنوز نگرفتم؟همچنین در خصوص تمکین مالی ،فرد حامی برای اریه ی مدارک تضمین مالی باید فقط در ایران باشد یا در المان؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: خرداد 26, 1399
      نفر
      نفر

      سلام روزتون بخیر
      شما می توانید برای پذیرش رشته های مرتبط برای آلمان اقدام نمایید.بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه ممکن است بتوانید به زبان انگلیسی و یا آلمانی اقدام نمایید. شما می توانید تمکن خود را در آلمان ارائه دهید.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا