071-91009294  | 021-88724227  |

آموزش ابتدایی در فنلاند

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

آموزش ابتدایی در فنلاند و سطح های آموزشی تحصیل در فنلاند یکی از گزینه هایی می باشد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی دقیق از مراحل انجام، می توانید با کارشناسان مجرب دفتر مهاجرتی میرداماد در تهران و شیراز به صورت حضوری ارتباط برقرار نمایید.

آموزش ابتدایی در فنلاند

سیستم آموزشی خوب، کلید موفقیت کشور فنلاند پس از جنگ جهانی دوم بوده است. آموزش در اوایل دهه 1960 به یک مشکل بزرگ سیاسی تبدیل شد و سوال اصلی این بود : ” آیا به طور کلی می توان همه کودکان را به اهداف یادگیری مشابهی رساند “. پاسخ، پس از درگیری های سیاسی امکان انجام این امر در کشور فنلاند وجود داشت و سیستم تحصیلی برابر سنگ بنای آموزش در فنلاند است. سیستم برابر در فنلاند به معنای سیستم آموزشی ” یکنواخت ” یا ” یکسان ” نیست، بلکه به معنای دسترسی برابر به آموزش با کیفیت است که به عنوان یک حق یکسان برای آموزش فردی، مسیر های یادگیری شخصی و کل آموزش متمرکز بر مهارت های حل مسئله و مهارت های زندگی، به جای تکرار واقعیت ها شناخته می شود.

دوره مراقبت روزانه برای تحصیل ابتدایی در فنلاند

سن کودک برای شرکت در دوره مراقبت روزانه، 7 تا 3 سال می باشد. همانطور که نام” مراقبت روزانه” نشان می دهد، تحصیلات اولیه کودک در فنلاند دارای یک برنامه درسی رسمی نمی باشد. به کودکان به حروف یا اعداد آموزش داده نمی شود، مگر اینکه فردی علاقه خاصی به یادگیری خواندن و نوشتن نشان دهد.

در این دوره تأکید بر تعامل و بازی می شود که کودکان از طریق آن ها از خود و دیگران می آموزند. هدف این است که از رشد، پیشرفت و یادگیری متعادل کودکان حمایت شود و آن ها در این دوره اهمیت ایجاد روابط را یاد می گیرند و مهارت های اجتماعی، رهبری و بین فردی را توسعه می دهند. همچنین یادگیری از طریق بازی، کشف و تعامل با دیگران نیز اتفاق می افتد. پایه ریزی مناسب برای دانش فردی و مهارت های اجتماعی در نظر گرفته شده است که در صورت عدم وجود چنین مهارت هایی مانع از یادگیری می شود که بعداً در مقاطع تحصیلی بالاتر و زندگی مشکل ایجاد می کند.

دوره آمادگی ابتدایی در فنلاند

سن فرد برای شرکت در دوره پیش دبستانی، 6 تا 7 سال می باشد. کلاس آمادگی یا پیش دبستانی مقدمه ای برای یادگیری ساختاری تر می باشد. بیشتر مدارس پیش دبستانی، حروف و اعداد را از طریق بازی به کودکان معرفی می کنند و تمرکز اصلی این دوره بر مهارت های تفکر و حل مسئله می باشد. توجه داشته باشید که آموزش و یادگیری متفاوت است، زیرا برخی از کودکان نسبت به دیگران ممکن است خوانندگان نسبتاً مطمئن تری باشند. با این حال، شرکت افراد در دوره پیش دبستانی اجباری نمی باشد.

دوره آموزش ابتدایی در فنلاند

مدرسه ابتدایی برای متقاضیان از سنین، 7 تا 13 سال شروع می شود و شامل کلاس های اول تا ششم می باشد. بر خلاف انگلستان، کودکان در فنلاند به مدرسه نزدیک خود می روند. از این رو احساس تعامل و همکاری بین دانش آموزان، والدین و معلمان وجود دارد. با این شرایط بسیاری از کودکان می توانند از هفت سالگی با پیاده روی یا دوچرخه سواری به مدرسه بروند.

در کشور فنلاند هیچ رقابتی بین دانش آموزان پذیرفته نمی شود و هیچ تفاوتی بین دانش آموزان مدارس خصوصی یا دولتی وجود ندارد. در کل در فنلاند، 2800 مدرسه وجود دارد که آموزش مناسب را به کودکان (سنین 9 تا 1) ارائه می دهند. همچنین 75 مدرسه خصوصی در فنلاند وجود دارد که به دلایلی که به گذشته بر میگردد، این 75 مدرسه دارای هیئت مدیره می باشند؛ اما تأثیر بسیار کمی در اداره مدرسه دارند. این مدارس اکثراً عملکردشان مشابه PTA می باشد.

هیئت ملی آموزش فنلاند برنامه درسی کشوری را تعیین می کند، که اهداف گسترده ای را برای آموزش در نظر می گیرند. این سیستم مبتنی بر ارتقاء ارزش های مترقی برای ایجاد یادگیرنده های واگرا و مبتکر است که کنجکاو، خلاق، با درایت و محترم هستند.

دلایل موفقیت سیستم آموزشی مدارس فنلاند
دلایل موفقیت سیستم آموزشی مدارس فنلاند

دلایل موفقیت سیستم آموزش ابتدایی فنلاند

10 دلیل برتر بودن سیستم آموزش فنلاند عبارتند از:

1.حذف گوشت از منو

فنلاند کشوری سرشار از اصلاحات فکری و آموزشی است و در طی سال های متمادی تعدادی از تغییرات جدید و ساده را آغاز کرده است، که این تغییرات کاملاً انقلابی در سیستم آموزشی آنها ایجاد نموده است. این کشور از ایالات متحده پیشی گرفته است و در کشورهای آسیای شرقی نیز شهرت یافته اند.

2.بدون آزمون استاندارد

آزمایش استاندارد شیوه ای کورکورانه است که برای سنجش درک مطلب از آن استفاده می شود. پر کردن حباب های کوچک روی یک صفحه و پاسخ به سوالات از پیش آماده شده به نوعی قرار است راهی برای تعیین تسلط یا حداقل شایستگی در یک رشته باشد. آنچه اغلب اتفاق می افتد این است که دانش آموزان فقط برای قبولی در آزمون درس می خوانند و معلمان تنها با هدف موفقیت دانش آموزان در امتحان، تدریس می کنند و در این بین یادگیری از معادله خارج شده است.

3.همکاری نه رقابت

در حالی که بیشتر آمریکایی ها و سایر کشورها سیستم آموزشی را یک رقابت بزرگ داروینی می دانند، فنلاندی ها آن را متفاوت می بینند. سهلبرگ جمله ای از نویسنده ای به نام سامولی پارونن را نقل می کند که می گوید:

” برندگان واقعی رقابت نمی کنند.”

جالب است که این نگرش آنها را در رأس بین المللی قرار داده است. سیستم آموزشی فنلاند نگران سیستم های مبتنی بر شایستگی مصنوعی یا خودسرانه نیست. هیچ لیستی از مدارس برتر و معلمان وجود ندارد. سیستم آموزشی فنلاندیک محیط رقابتی نمی باشد و همکاری یک هنجار محسوب می شود.

4.در اولویت قرار دادن مسائل بنیادی

بسیاری از مدارس توجه زیادی به افزایش نمرات در آزمون ها و درک دروس ریاضی و علوم دارند. آنها تمایل دارند فراموش كنند كه چه چیزی موجب ایجاد دانش آموز و محیطی شاد، هماهنگ و سالم می شود.

سالها پیش، سیستم مدرسه فنلاند به اصلاحات جدی نیاز داشت. برنامه ای که فنلاند در نظر گرفته است، بر بازگشت به اصول اولیه متمرکز شده است. این برنامه بر کسب نمرات عالی تسلط ندارد. در عوض آنها به دنبال این هستند که محیط مدرسه را به مکانی عادلانه تر تبدیل کنند.

5.شروع مدرسه در سنین بالاتر

در اینجا فنلاندی ها دوباره با تغییر دقیق در بسیاری از جزئیات شروع کرده اند. دانش آموزان مدرسه را از سن هفت سالگی شروع می کنند. در سال های رشد کودکی به آنها این آزادی داده می شود که در آموزش اجباری زنجیر نشوند و اینگونه به سادگی به کودک این امکان را می دهند که دوران کودکی خود را سپری کند.

6.ارائه مدارک حرفه ای به جای مدرک دانشگاهی سنتی

روند فعلی تحصیلات در آمریکا بسیار راکد و تغییر ناپذیر است. کودکان در دوره K-12 با تغییر مدام معلمشان ثابت می مانند. هر کلاس یک آمادگی برای دوره های بعدی است که در نهایت به کالج ختم می شود و سپس شما را برای چیز بزرگ بعدی در این روند ادامه دار آماده می کند. در فنلاند بسیاری از دانشجویان نیازی به رفتن به دانشگاه و دریافت مدرکی بی ارزش و یا تلاش بی ثمر برای یافتن هدف و تحمل بدهی های سنگین ندارند.

7.فنلاندی ها برای مدرسه دیرتر بیدار می شوند

بیدار شدن زود هنگام، سوار اتوبوس شدن یا رانندگی، شرکت در برنامه های صبحگاهی و کلاس های فوق برنامه بعد از مدرسه برای دانش آموز زمان بر است. به این واقعیت اضافه کنید که بعضی از کلاس ها بین ساعت 6 صبح تا 8 صبح شروع می شوند و شما نوجوانان بی انگیزه و خواب آلود خود را باید مجبور به رفتن کنید.

8.آموزش مداوم از سوی یک معلم

در مدارس فنلاند تعداد معلمان و دانش آموزان کمتری وجود دارد. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که تعداد زیادی از دانش آموزان و معلمان متعددی در هر سطح مشاهده نمایید.

دانش آموزان در فنلاند اغلب تا شش سال اول تحصیل خود یک معلم دارند. در این مدت معلم می تواند نقش مربی یا حتی یک عضو خانواده را به عهده بگیرد. در طی آن سالها، اعتماد و پیوند متقابل به گونه ای ساخته می شود که هر دو طرف یکدیگر را بشناسند و به هم احترام بگذارند.

9.فضایی آرام تر

در نحوه عملکرد مدارس فنلاند روند کلی استرس کمتر، رژیم غذایی غیر ضروری کمتر و مراقبت بیشتر وجود دارد. دانش آموزان معمولاً روزانه فقط دو کلاس را می گذرانند. آنها چندین بار برای صرف غذا و لذت از فعالیت های تفریحی از کلاس خارج می شوند و به طور کلی فقط استراحت می کنند.

طول روز به فاصله زمانی های 15 تا 20 دقیقه تقسیم می شود که در این زمان ها بچه ها می توانند از خواب برخیزند و هوای تازه استشمام کنند.

10.لزوم کمتر به مشق شب و کارهای خارج از خانه

به گفته OECD، دانش آموزان در فنلاند کمترین میزان کار در خارج از خانه و مشق شب را نسبت به سایر دانش آموزان جهان دارد. آنها فقط نیم ساعت در شب را صرف کار مدرسه می کنند.

دانش آموزان فنلاندی معلم خصوصی ندارند. با این حال آنها نسبت به فرهنگی های که دارای عدم تعادل بین مدرسه و زندگی هستند بسیار بهتر عمل می کنند و استرس غیرضروری یا غیر واجب به آن ها تحمیل نمی شود و تنها نیم ساعت در شب مشغول کارهای مدرسه می شوند.

هزینه مدارس کشور فنلاند
هزینه مدارس کشور فنلاند

هزینه آموزش ابتدایی در فنلاند

وظیفه قانونی هر شهرداری ارائه خدمات آموزشی و پرورشی (ECEC) به افراد از نوزادان تا 7 سال که در شهرها زندگی می کنند، می باشد.

به طور میانگین، تقریبا 26 درصد از کل بودجه شهرداری صرف آموزش و پرورش کودکان تا پیش از مدرسه می شود. بودجه خدمات ECEC توسط دولت، شهرداری ها و هزینه های پرداختی از سوی خانواده ها تامین می شود. سهم متوسط هر گروه طبق زیر محاسبه می شود:

  • انتقال بودجه دولتی برای خدمات اساسی شهرداری: 30%
  • بودجه شهرداری: 56%
  • هزینه های پرداختی خانوداه ها: 14%

مقدار دقیق بودجه دولت به هر شهرداری با توجه به سهم ساکنان بین نوزادان تا 6 سال آن منطقه تعیین می شود. هزینه های پرداختی خانوداه ها با توجه به درآمد و تعداد اعضای هر خانواده تعیین می شود. در سال 2019 حداکثر هزینه کودک در یک مهد کودک روزانه شهرداری به صورت تمام وقت، 290یورو است. این هزینه شامل وعده های غذایی نیز می شود. ممکن است شهرداری ها هزینه کمتری نیز دریافت کنند و خانواده های کم درآمد ازپرداخت شهریه معاف هستند.

هزینه های آموزش پیش از دبستان کودکان در ابتدای سال 2018 کاهش یافت. یکی از اهداف آن بهبود وضعیت مالی خانواده ها و امکان حضور کودکان بیشتر در این سیستم آموزشی می باشد. آخرین سال دوره آموزش پیش از دبستان، آموزش پیش دبستانی نام دارد. پیش دبستانی یک سال پیش از آموزش اجباری (از سال 2015 اجباری شده است) و مناسب کودکان سنین 6 تا 7 سال می باشد.

شهرداری ها موظفند 20 ساعت آموزش پیش دبستانی را در هفته برای کودکان 6 تا 7 سالی که در آن منطقه زندگی می کنند، ارائه دهند. آموزش پیش دبستانی نیمه وقت برای خانواده ها کاملا رایگان است. اگر کودکان بیش از 4 ساعت تعیین شده در مهد کودک حضور داشته باشند، باید هزینه اضافه آن توسط خانواده ها پرداخت شود. پیش دبستانی و آموزش مقدماتی برای دانش آموزان رایگان است.

خدماتی که در دوره پیش دبستانی و مقدماتی ارائه می شود عبارتند از:

  • کتاب های درسی و سایر لوازم مورد نیاز
  • ناهار در مدرسه
  • خدمات بهداشتی
  • خدمات رفاهی
  • حمل و نقل دانش آموزانی که در مناطق دورتر از مدرسه زندگی می کنند.

بودجه پیش دبستانی و آموزش مقدماتی توسط دولت و شهرداری ها تامین می شود. شهرداری موظف است تا 75% از هزینه ها را تامین کند. میزان بودجه دولت بر اساس تعداد افراد 6 تا 15 سال ساکن در هر شهر تعیین می شود. 46% از کل بودجه شهرداری صرف ارائه آموزش مقدماتی می شود.

استقلال مالی مدارس در هر شهرداری متفاوت است. هر بخش آموزشی در یک شهرداری برای بودجه شخصی هر مدرسه تصمیم می گیرد. اغلب شهرداری ها برای هر مدرسه بودجه ای اختصاص می دهند و سپس مدارس به طور مستقل در مورد استفاده از بودجه تصمیم گیری می کنند. به همین علت یکی از بهترین کشور برای تحصیل رایگان فنلاند می باشد.

تحصیل ابتدایی در مدارس بین المللی فنلاند

بهترین راه حل برای دانش آموزان مهاجر (مدیران شرکت های چند ملیتی، فرزندان دیپلمات ها، کارمندان سازمان های غیردولتی) در فنلاند، تحصیل در مدارس بین المللی است. ممکن است شهروندان بومی نیز در این مدارس مشغول به تحصیل باشند، اما به طور کلی این مدارس برای دانش آموزان بین المللی است.

این مدارس ممکن است برنامه درسی ایالات متحده، انگلیس یا فرانسه را دنبال کنند. آموزش ابتدایی ممکن است به هر زبانی ارائه شود (معمولا چندین زبان آموزش داده می شود)، اما اغلب به زبان انگلیسی یا فرانسوی است. مدارس معیارهای مشابه آموزشی در سراسر جهان را ارائه می دهند و انتقال راحت به فرانسه و یا ویتنام و … را فراهم می کند. همچنین مدارس گواهی های بین المللی به رسمیت شناخته شده ای مانند international baccalaureate را نیز ارائه می دهند.

مراحل پذیرش و ثبت نام برای تحصیل ابتدایی در فنلاند

مراحل پذیرش و ثبت نام در هر مدرسه متفاوت است. ظرفیت هر مدرسه محدود است و دانش آموزان بر اساس ملیت خود اولویت بندی می شوند. شهریه براساس استانداردهای منطقه ای بالاست، اما در ازای آن استانداردهای آموزشی بالا، کلاس هایی با تعداد دانش آموزان کمتر، امکانات درجه یک و فوق برنامه ارائه می شود. برخی مدارس شبانه روزی و اکثر آنها روزانه می باشند. همچنین شما می توانید مشغول به تحصیل رایگان در فنلاند بدون مدرک زبان شوید.

اعتباربخشی و عضویت در مدارس ابتدایی فنلاند

CoIS (شورای مدارس بین المللی) یک انجمن غیر انتفاعی مدارس بین المللی و موسسات آموزش عالی است که خدمات اعتباربخشی آموزشی، خدمات استخدام معلمان و مدیران، پیوندهای مربوط به آموزش عالی، کمک های دولتی و کمک به تأسیس مدارس جدید را ارائه می دهد. انجمن NEASC نیز خدمات اعتباربخشی را برای بیش از 2000 موسسه دولتی و خصوصی ارائه می دهد.

مدارس بین المللی برای تحصیل ابتدایی در فنلاند، به صورت زیر می باشد:

  • مدرسه بین المللی هلسینکی (ISH)

ISH یک مدرسه روزانه مختلط است که از دو بخش کودکان (K1-5) و نوجوانان (6-12) تشکیل شده است. برنامه درسی در سطح بین المللی متمرکز و بر اساس دیپلم بین المللی می باشد. همچنین ISH مورد تایید NEASC و CoIS است. میزان شهریه این مدرسه هرساله مشخص می شود و می توانید استعلام بگیرید.

  • مدرسه انگلیسی

این مدرسه از سه بخش پیش دبستانی (5 و 6 سال )، مدرسه جامع (کلاس اول تا نهم) و دبیرستان تشکیل شده است. برنامه درسی از دستورالعمل های ملی پیروی می کند و مبتنی بر ارزش های مسیحیت است، و بر زبان های انگلیسی و فنلاندی تأکید ویژه ای دارد. در دبیرستان، دانشجویان برای امتحان ریاضی فنلاند، آزمون های کمبریج و آزمون های SAT و AP آماده می شوند. میزان شهریه این مدرسه هرساله مشخص می شود و می توانید استعلام بگیرید.

  • دبیرستان اتلا تاپیولان

دبیرستان اتلا تاپیولان یک مدرسه دانشکده محور است که در آن تحصیلات فشرده به زبان انگلیسی ارائه می شود و دانش آموزان برای آزمون های کمبریج آماده می شوند. این مدرسه همچنین برنامه IB را ارائه می دهد. میزان شهریه این مدرسه هرساله مشخص می شود و می توانید استعلام بگیرید.

  • مدرسه جامع رسو

این مدرسه دولتی از 9 کلاس که شامل سنین 7 تا15 سال می شود، تشکیل شده است. دانش آموزان کلاس اول تا چهارم برنامه PYP و دانش آموزان پنجم تا نهم برنامه MYP را دنبال می کنند. برنامه درسی این مدرسه بر اساس برنامه درسی اصلی فنلاند و برنامه درسی دیپلم بین المللی (هر دو برنامه IB بزرگسال و برنامه IB ابتدایی) می باشد. زبان آموزش این مدرسه انگلیسی و فنلاندی می باشد و هزینه شهریه آن رایگان است.

  • مدرسه بین المللی کیلو

کیلو یک مدرسه ابتدایی خصوصی بین المللی برای دانش آموزان کلاس های اول تا ششم می باشد. این مدرسه در مالمی، هلسینکی واقع شده است. این مدرسه برنامه درسی ملی فنلاندی را به زبان انگلیسی دنبال می کند. مدرسه کیلو رویکرد کودک محور برای یادگیری دارد و بر رفاه و پیشرفت دانش آموزان به همراه پیشرفت تحصیلی متمرکز است.میزان شهریه مدرسه کیلو برای یک سال 6000 یورو می باشد. هزینه ثبت نام 100 یورو و غیر قابل استرداد است.

  • اوولو

مدرسه جهانی اولو واقع در شهر اوولو می باشد که برنامه های PYP ابتدایی و MYP دبیرستان را ارائه می دهد.

مدارس فنلاند
مدارس فنلاند

لیست اسامی مدارس ابتدایی در فنلاند

  • مدرسه تیکاکوسکی
  • مدرسه ویتانیمی
  • استروبوتنیای شمالی
  • مدرسه لانیلا
  • مدرسه لیمینگالاهدن
  • مدرسه لیمینگا
  • مدرسه بین المللی اوولو
  • مدرسه لیسون اوولو
  • مدرسه مختلط اوولو فنلاند
  • ساونیا شمالی
  • مدرسه لیسون کوپیو
  • مدرسه موسیقی و رقص کوپیو
  • استروبوتنیا
  • واسا اوونینگسکولا
  • پیرکانما
  • مدرسه نوکیان
  • مدرسه تامپر
  • مدرسه تیتولان
  • ساتاکونتا
  • پورین لیسو
  • مدرسه فنلاند غربی
  • مدرسه کلیسای جامع در تورکو
  • مدرسه سالو
  • مدرسه بین المللی تورکو
  • مدرسه تربیت معلم تورکو
  • یوسیما
  • مدرسه آلپیلا
  • مدرسه آلمانی هلسینکی
  • مدرسه انگلیسی (هلسینکی)
  • مدرسه علوم هلسینکی
  • نرمالیسیو هلسینکی
  • مدرسه مشترک فنلاندی هلسینکی
  • هلسینکی
  • مدرسه بین المللی هلسینکی
  • مدرسه جوکلا
  • مدرسه پوستیپو
  • مدرسه جامع رسو
  • مدرسه رسو
  • مدرسه تیکوریلا

در این مقاله اطلاعات لازم در رابطه با سیستم آموزشی ابتدایی فنلاند را مطالعه نمودید. برای دریافت اقامت فنلاند و مهاجرت به فنلاند می توانید به دفاتر ما در شیراز و تهران مراجعه نمایید.

اسکرول به بالا