071-91009294  | 021-88724227  |

آشنایی با فرهنگ ترکیه

Turkish culture

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

اگر قصد سفر به ترکیه دارید بهتر است با فرهنگ ترکیه در مورد آداب و رسوم این کشور آشنا باشید. کشور ترکیه که دارای آداب و رسوم خاص خود است. که هر کشوری دارای آداب و رسومی مخصوص خود آن کشور است. چیزی که آداب و رسوم هر کشور را منحصر به فرد می کند. و چیزی که بین مردم هر کشور پر رنگ است رسوم مردم کشور هست. در اینجا می‌خواهیم شما را با رسوم کشور ترکیه آشنا کنیم.

کشور ترکیه با مساحتی بالغ بر 779 هزار کیلومتر مربع و با جمعیتی نزدیک به 70 میلیون نفر است. کشور ترکیه در شمال غربی کشور ایران قرار دارد. زبان مردم ترکیه «ترکی استانبول» است. که 99 درصد مسلمان و 1 درصد دیگر ادیان مانند یهودیها را تشکیل می‌دهد.

مطالعه بیشتر:

تحصیل در ترکیه

 آداب و رسومی اجتماعی ترکیه

  • موقع ملاقات با مردم کشور ترکیه باید با آنها دست داد ولی موقع خداحافظی چنین رسمی نمی‌باشد.
  • برای روبوسی دوستان و اقوام هر گونه را یک بار بوسیده و دست راست بزرگان را بوسیدن و چسباندن به پیشانی به آن از رسوم احترام گذاشتن محسوب می‌شود.
  • اگر داخل اتاقی وارد شوید و کسی مستقیماٌ جهت احوالپرسی جلو نیامد، از بزرگترها و مسن‌ترین فرد شروع کنید. در دیدارهای دوستانه و اجتماعی از نزدیک ترین فرد شروع به احوالپرسی می‌کنید، و در جهت خلاف عقربه ساعت احوالپرسی می‌کنند.
  • برای برقراری بهتر ارتباط با مردم از جملات صبح بخیر، روز بخیر و خوشبختم را به زبان ترکی یاد بگیرید و بگویید.

خوش آمد گویی در فرهنگ ترکیه

کلمه ای که در کشور ترکیه بسیار می‌شنوید Hos Geldiniz به معنای «خوش آمدید» است، شما این کله را در ورودی های اماکن عمومی می‌شنوید.

پوشش مردم ترکیه

  • مردم شرق ترکیه از لباس های پوشیده استفاده می‌کنند.
  • مردم ترکیه لباس های بخصوصی دارند برای هر یک از مراسم و نباید با آن لباس ها بجاهای دیگر حضور داشته باشید. مانند لباس های لب ساحل را نباید در فضاهای خارج استفاده کرد.
  • شاید رعایت نکردن این نکات باعث نگاه‌های مردم محلی بشود اما به طور کل ترک‌ها بسیار محترم و مؤدب هستند.

ورود زن ها ممنوع

تنها جایی که خانومها از رفتن به آن باید خودداری کنید، «چایخانه های ترکی» است. خانم ها در فرهنگ و سنت ترکیه به چایخانه نمی‌روند. اگر خانمی هوس چای خوردن در بیرون کرد می تواند به باغ یا کافه هایی که در آن خانواده هستند بروند. اگر جایی تعداد زیاد میز دیدین و روی آنها مردان هستند جای مناسبی برای خانم ها نیست. برای اینکه خانمی متوجه شود در آن مکان میتواند حضور داشته باشد باید به افراد داخل آن توجه کند.

دورهمی های اجتماعی

در کشور ترکیه این احتمال است که ناگهان به یک مهمانی یا عروسی دعوت شوید از طرف شخصی که فقط چند روز است آشنا شده‌اید. اعتقاد مردم ترکیه بر این است که باید شاد بود و در این کشور غریبه مفهومی ندارد. چیزی که مردم آنجا می‌خواهند این است که شما احساس غریبی نکنید و از آنجا بودن لذت ببرید. اگر شما خواستید به عنوان تشکر به آنها هدیه یا کادو در نظر بگیرید کادوهایی مثل پیراهن های خاص، طلا و حتی پول مرسوم است.

چانه زنی مردم کشور ترکیه

ترک ها در مسائل مالی خیلی چانه زنی می‌کنند، و این یک چیز عادی بین آنها است. مردم ترکیه عادت دارند تا در تمامی خریدهای خود چانه زنی کنند. و هیچ فرقی ندارد که مورد معامله بزرک یا کوچک باشد.

فرهنگ مردم ترکیه در کار چگونه هستند

در مورد کار در ترکیه باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • ترک ‌ها با کسانی که می شناسند و قبولش دارند کار می‌کنند. اگر شما قصد کار با مردم ترکیه دارید باید اول روابط شخصی خوبی با آن‌ها بسازید.
  • در معاملات کاری ادب و خوشرویی  شما با طرف مقابل بسیار مهم است.
  • یکی از چیزهایی که ترک‌ها در موقع صحبت کردن انجام می‌دهند این است که نزدیک به شما می‌ایستند.
  • ترک‌ها اغلب برای بهتر شدن روابط کاری بین آن‌ها با وعده های غذایی طولانی و دور همی‌های پایدار می شود.
  • مردم ترکیه برای اینکه در موقع صحبت کردن به طرف مقابل صداقت خود را نشان دهند ارتباط چشمی با طرف مقابل برقرار می‌کنند.
  • بیشتر مردم ترکیه به فوتبال علاقه دارند و اگر شما درباره فوتبال صحبت کنید با سخن‌های گرمی روبرو می شوید.
  • ترک‌ها مردمانی وطن پرست هستند و اگر شما از تاریخ و فرهنگشان سوال بپرسید به گرمی به شما پاسخ داده می‌شود. ولی هیچ موقع نباید در مورد سیاستشان پرسید.
  • اگر شما از یک ترک درباره خانواده وفرزندانشان بپرسید در صورتی که فوضولی نباشد امری خوشایند خواهد بود.

رسوم هدیه دادن در فرهنگ مردم ترکیه

  • در فرهنگ ترکیه دادن هدیه در روابط کاری در حقیقت جایی ندارد. معمولاٌ در فرهنگ کشور ترکیه برای ساختن روابط، قرارهای شام یا سفرهای گردشی ترتیب می دهند تا هدیه های مجلل.
  • چون درصد بالایی از مردم کشور ترکیه مسلمان هستند در انتخاب هدیه خود دقت کنید.
  • اگر شما به کسی کادویی بدهید آن را قبول خواهد کرد. بهترین ایده برای دادن کادو، هدایایی از کشور خودتان مثل صنایع دستی یا خوراکی های مرسوم کشورتان خواهد بود.
  • اکثر جاهایی که باید به فکر دادن هدیه خوب وعالی باشید، زمانی است که یک ترک شما را به خانه دعوت می کند برای شام است. هدیه ای که بین ترک‌ها رایج است شیرینی و به ویژه باقلوا است وگاهی برای میزبان گلدان نیز می‌برند. اگر شما خواستید گل ببرید برای میزبان از گل فروشی برای راهنمایی کمک بگیرید. اگر میزبان شما فرزند داشت بهتر است با آبنبات گران فراهم کنید و با خودتان داشته باشید.

در بخش بالایی سعی کردیم برای افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه دارند از رسم و فرهنگ مردم ترکیه صحبت کنیم تا بدانند در صورت حضور در این کشور بتواند به صورت مطلوب با مردم ترکیه ارتباط برقرار کنند.

5 غذای سنتی کشور ترکیه

میدیه دلما

میدیه دلما یک نوعی دلمه است که با صدف دو کفه ای درست میشود که طعم خوشمزه ای دارد. برای تهیه این غذا از برنج معطر، مواد تند و معطر و ترشی جات به همراه مواد دیگر پر می‌شود. برای سرو این غذا از یک کفه صدف که خالی است بعنوان قاشق استفاده می‌کنیم.

نخود پلو(پیلاو)

نخود پلو که از غذاهای محبوب و پر طرفدار در این کشور محسوب می‌شود. این غذا یکی از خوشمزه ترین غذاها محسوب می‌شود. طرز تهیه این نوع غذا بسیار ساده می‌باشد و برای تهیه آن از برنج و نخود و تکه های مرغ سرخ شده استفاده می‌شود. که به صورت لایه به لایه روی همدیگر ریخته و در آخر برای طعم بهتر آن از ادویه های مخصوص استفاده می‌کنند.

 منمن

این نوع غذا یک املت ترکیه ای خوش طعم است که برای صبحانه درست می‌شود. در تهیه منمن از پیاز، گوجه، فلفل قرمز، فلفل سبز و سبزیجات در روغن سرخ می‌کنند سپس تخم مرغ را به آن اضافه می‌کنند.

 بورک

یکی از صبحانه های خوشمزه ترکیه بورک است. این غذا بعنوان صبحانه و میان وعده سرو می‌شود. برای تهیه این غذا از خمیر یوفکا استفاده می‌شود. طرز تهیه این غذای خوشمزه باید اول خمیر را به شکل های دلخواه در آورید. سپس با مواد مختلف مانند گوشت چرخکرده، پنیر و سبزیجات پر می کنید. این غذا را باید داغ وتازه میل کنید تا طعم لذیذ آن را بچشید.

کوزو تَندیر

کوزو تندیر یکی از غذاهای محلی ترکیه است وبرای تهیه آن بره درسته را داخل تنور آویزان می‌کنند تا به خوبی پخته شود. غذای کوزو تندیر با گوشت بسیار لطیف تهیه می‌شود؛ که به همراه برنج، تکه‌های جگر، آجیل و کشمش درست می‌شود. این غذا را با سیب زمینی و ماست سرو می‌کنند.

4 جشن سنتی در فرهنگ ترکیه

Turkish culture

 معجون مسیر

فستیوال معجون مسیر (Mesir) رویدادی است برای گرامیداشت درمان حفصه سلطان، مادر سلطان سلیمان کبیر، که او از یک بیماری با استفاده از نوعی شیرینی موسوم به معجون جان به در می‌برد. از آن پس سلطان دستور می دهد تا این شیرینی برای سلامت همه بین عموم توزیع شود. این فستیوال که بین 21 تا 24 مارس، یک آشپز اقدام به تهیه این معجون جادویی از 41 گیاه می‌نماید. گروهی متشکل از 14 زن این شیرینی را در قالب بسته های کوچک تقسیم کرده و پس از متبرک کردن آن توسط روحانیون، از بالای مناره و گنبدهای مسجد سلطان بر سر مردم می‌ریزند.

  کشتی روغن

فستیوال کشتی روغن در فرهنگ ترکیه قدمت 600 ساله دارد، در شهر ادرنه ترکیه و در یک ماه خواست برگزار می‌شود. مردانی از فرهنگ ها، مذاهب وسنین مختلف در این مسابقه شرکت می‌کنند. و بدون در نظر گرفتن زبان و مذهبی ونژادی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. کشتی گیران، موسوم به پهلوان ها، به رقابت یکدیگر می‌روند.

این رویداد بسیار جذاب که با حضور 40 طبل زن و سورنا زن حال وهوایی مسحور کننده به خود می‌گیرد. در پایان مسابقه، کمربند طلایی در قالب مراسمی گردانده می‌شود. و در آخر عبادت کنندگان برای نیایش راهی مسجد سلیمیه می‌شوند.

کشتی شترها

کشتی شترها که در شهر اِفِسوس ترکیه، هم مانند گاوبازی در اسپانیا و جنگ خروس ها در هند می‌باشد. شاید این کشتی به جذابیت کشتی روغن با حضور مردانی با بدن‌های چرب و روغنی نمی‌رسد. ولی به نوبه خود یک فستیوال سرگرم کننده است و می تواند برای چندین ساعت خانواده ها را شاد کند. در این جشن یک جفت شتر نر، موسوم به گاوهای وحشی، شانس رقابت با یک شتر ماده زیبا، موسوم به گاو، را پیدا می‌نمایند. آن ها واقعاً باهم نمی‌جنگند، اما وقتی که یکدیگر را دنبال می نمایند و به سوی تماشاگران می آیند، صحنه های جذابی را پدید می‌آورند.

مسابقه دو ماراتن استانبول

در ماراتن بین‌المللی استانبول افراد بسیاری شرکت می کنند و تنها مسابقه‌ای است که در دو قاره جریان دارد. این ماراتن از سواحل آسیایی استانبول آغاز شده و تا بخش اروپایی شهر در کنار تنگه‌ی بوسفور ادامه دارد. این مسابقه باحضور پر شور مردم برگزا می‎‌شود.

هر کشور و هر منطقه از کره زمین برای خود یک فرهنگ و آداب خواستی دارد. ترکیه به نوبه خود فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارد. ما شما را با قسمتی از جشن ها، غذا ها و فستیوال ها و فرهنگ کشور ترکیه آشنا کردیم که اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه یا مهاجرت کاری و تفریح داشتید از قبل اطلاع داشته باشید. تا بتوانید اوقات خوبی را در کشور ترکیه داشته باشید.

ما در موسسه مهاجرتی میرداماد سعی کردیم تا در این مقاله به شما اطلاعات مفید و مختصری درباره این کشور زیبا بدهیم و امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

اسکرول به بالا