071-91009294  | 021-88724227  |

مزایا و معایب تحصیل در روسیه

مزایا و معایب تحصیل در روسیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

یکی از گزینه هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، مهاجرت به روسیه با هدف ادامه‌ تحصیل است. تحصیل در روسیه به دلیل هزینه نسبتا کم و وجود دانشگاه‌های برتر جهان در این کشور بسیار محبوب است. بدیهی است برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مزایا و معایب تحصیل در روسیه مشورت با صاحب‌نظران و متخصصان ضروری است. وکلای مجرب موسسه‌ میرداماد در دفاتر تهران و شیراز جهت راهنمایی دقیق در کنار شما هستند.

تحصیل در روسیه

مزایا و معایب تحصیل در روسیه شامل سیستم آموزش عالی در روسیه و دستاوردها و تأکیدات خود در زمینه علم و فناوری است. بسیاری از دوره های ارائه شده در مؤسسات دارای بودجه دولتی در سراسر علوم متمرکز هستند، اما طیف گسترده‌ای از برنامه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز ارائه می‌شود. در سال‌های اخیر، مؤسسات آموزش عالی خصوصی برای تکمیل این مؤسسات سنتی روسیه ظاهر شده‌اند و برنامه‌هایی را در زمینه‌های دیگر مانند اقتصاد، تجارت و قانون ارائه می‌دهند.

پس از اتمام تحصیلات متوسطه دانشجویان می‌توانند لیسانس یا لیسانس تخصصی را دنبال کنند، هر دو دانشجو با مدارک گفته شده، واجد شرایط برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند. مدارک لیسانس پس از چهار سال تحصیل تمام وقت در یک دانشگاه داده می‌شود. مدرک‌های تخصصی پس از حداقل پنج سال تحصیل اعطا می‌شود و بیشتر در زمینه آموزش عملی در زمینه انتخاب شده دانشجو متمرکز می‌شوند.

مزایای تحصیل در روسیه

مزایا و معایب تحصیل در روسیهمطابق گزارش ها، روس ها تحصیل کرده ترین مردم در تمامی جهان هستند. بیش از نیمی از روس ها تحصیلات عالیه دارند و بیش از 200000 هزار خارجی از 168 کشور جهان در روسیه تحصیل می کنند. مزایای تحصیل در روسیه بی شمار است که به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد. از جمله مزایا و معایب تحصیل در روسیه تحصیلات دانشگاهی جامع در روسیه است که می تواند باعث ایجاد دانشی عمیق و اساسی در همه ی زمینه ها به دست آورد، منتها شهرت این کشور بیشتر به لطف آموزش قوی در فیزیک، ریاضیات و علوم طبیعی است. روسیه به عنوان سرآمد در آموزش ریاضیات، فیزیک، شیمی، زمین شناسی، مهندسی، برنامه نویسی، پزشکی و تخصص در علوم طبیعی شناخته می شود.

محدوده وسیعی از دانشگاه ها و رشته ها، در روسیه بیش از 766 دانشگاه در82 استان مختلف وجود دارد که بیش از 205 حوزه ی گوناگون از ریاضیات و علوم طبیعی، تا هنرهای دراماتیک را در بر می گیرند. در این کشور 657 رشته ی مختلف در مقاطع مختلف ارائه می شوند. دانشگاه های روسیه همچنین دوره های مختلفی نظیر آموزش زبان روسی، دوره های کارآموزی و دوره های کوتاه تابستانه نیز ارائه می دهند. تحصیل با هزینه شخصی در روسیه بسیار ارزان تر از کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا و انگلستان خواهد بود و از لحاظ سطح آموزش ارائه شده دانشگاه های برتر روسیه با موسسات آموزشی غربی رقابت نزدیکی دارند.

در سال 2018 شهریه دوره های کارشناسی دانشگاه های روسیه از 1500 دلار آغاز شده و حداکثر شهریه ی دریافتی توسط دانشگاه های این کشور چیزی در حدود 8800 دلار آمریکاست. همچنین در روسیه امکان بهره مندی دانشجویان خارجی از بورس های تحصیلی وجود دارد که از طرف دولت روسیه پرداخت می شوند. در روسیه بسیاری از دانشگاه ها دوره هایی به زبان انگلیسی ارائه می دهند که تعداد آنها رو به افزایش است. مدارک اعطا شده از سوی دانشگاه های روسیه در بیشتر کشورها معتبرند. این فرایند از طریق توافقات بین دولتی روسیه با بیش از 60 کشور شامل فنلاند، اسپانیا، کوبا، هند، ویتنام، چین، ونزوئلا و نامیبیا، فرانسه و غیره، تسهیل شده است.

به علاوه بسیاری از دانشگاه های روسیه دوره های تلفیقی با دانشگاه های خارجی اجرا می کنند و به فارغ التحصیلان خود دو مدرک اعطا می کنند. به عبارت دیگر، از طریق تحصیل در روسیه شما می توانید یک مدرک روسی و یک مدرک از یک دانشگاه اروپایی دریافت کنید. در زمینه ی تسهیلات دانشگاهی، دانشگاه های روسیه رقیبی برای بسیاری از دانشگاه های غربی به شمار می روند. آزمایشگاه های بسیار مجهز، تسهیلات مطالعاتی و مراکز علمی اکنون بخشی جدایی ناپذیر از زندگی دانشجویی اند. در روسیه بیشتر دانشگاه ها خوابگاه های مختص به خود با هزینه ی اقامتی نسبتا پایین دارند.

بورسیه های دانشگاه های روسیه

یکی دیگر از مزایا تحصیل در روسیه وجود بورسیه‌های تحصیلی روسیه است. این بورسیه ها رقابتی است و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد موجود می‌باشند. وزارت آموزش پرورش و علوم فدراسیون روسیه بورسیه‌های Russian State برای ادامه تحصیل به دانشجویان خارجی ارائه می‌دهد. این نوع بورسیه ها رقابتی است. هدف این بورسیه‌ها استحکام اتحاد دانشجویان بین المللی و روسی است.

  • موسسه سوئدی بورسیه‌هایی Visibly Program Scholarship برای تحصیل در مقطع دکترا و تحقیق و پژوهش های فوق دکترا برای حداکثر 12 ماه ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها برای دانشجویان کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، مولداوی، فدراسیون روسیه و اوکراین موجود می‌باشد.
  • بورسیه های postdoctoral fellowships in humanities در موسسه روسیه برای مطالعات پیشرفته در روسیه موجود می‌باشند.
  • بورسیه جدید Russian Institute for Advanced Study برای ادامه تحصیل در مسکو موجود می‌باشد. این یک برنامه تحقیقاتی بین المللی برای تبادل دانشجویان است که برای اقامت به مدت 3 ،6 و یا 8 ماه در R.I.A.S _M.P.S.U( مسکو_ روسیه) ارائه می‌شود.

تحصیل در روسیه در رشته‌های داروسازی، مامایی، پرستاری و خلبانی بسیار محبوب است. برا آشنایی با هزینه‌های تحصیل داروسازی در روسیه و هزینه زندگی و تحصیل در کشور روسیه به مقاله‌های مربوطه مراجعه کنید. براش آشنایی با دو دانشگاه برتر روسیه و بهترین رشته تحصیلی در این دانشگاه‌ها به مقاله معرفی کامل دانشگاه سنت پترزبوک و معرفی کامل دانشگاه ایتمو روسیه مراجعه کنید.

هزینه تحصیل در روسیه

شهریه دانشجویان بین المللی در روسیه می‌تواند از یک موسسه به موسسه دیگر متفاوت باشد اما نسبت به کشورهای آمریكای شمالی یا اروپا به ویژه در رابطه با كیفیت بالای آموزش، ارزان قیمت‌تر هستند. حداقل شهریه که توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است، نمی تواند کمتر از مبلغ سرمایه گذاری شده در آموزش و پرورش برای هر دانشجو توسط دولت روسیه باشد. محدوده شهریه در روسیه به شرح زیر است:

  • مدرک لیسانس در روسیه می تواند از 220،000 تا 240،000 روبل(3،385 دلار تا 3،690 دلار) در سال هزینه داشته باشد.
  • مدرک برای یک متخصص می تواند از 220،00 تا 240،000 روبل(3،385 تا 3،690 دلار) در سال هزینه داشته باشد.
  • مدرک کارشناسی ارشد می تواند از 240،000 تا 260،000 روبل(3746 دلار تا 4058 دلار) تا 450،000 روبل (8082 دلار در سال) هزینه داشته باشد.
  • دوره تحصیلات تکمیلی می تواند از 72،000 روبل(1293 دلار) تا 250،000(4490 دلار) در هر سال هزینه داشته باشد.

سازگاری آسان برای دانشجویان بین المللی

روسیه یک کشور چند ملیتی است که نمایندگان متنوع‌ترین کشورها و فرهنگ‌ها می‌توانند به راحتی با زندگی در اینجا سازگار شوند. روسیه دارای بیش از 200 گروه قومی است که بیش از 100 زبان و گویش مختلف صحبت می کنند. قانون اساسی روسیه آزادی وجدان را تضمین می‌کند به طوری که مسیحیان، مسلمانان، بودایی‌ها، یهودیت‌ها و نمایندگان سایر ادیان در این کشور با همزیستی مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.

معایب تحصیل در کشور روسیه

درمورد مزایا و معایب تحصیل در روسیه تا الان مزایا تحصیل در روسیه را بررسی کردیم در ادامه معایب تحصیل در روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. دانشگاه های روسیه بر خلاف دانشگاه های آمریکا تلاش چندانی برای پشتیبانی دانشجویان خارج از کلاس درس انجام نمی دهند. برای مثال در آمریکا درسترسی دانشجویان به وسائط تفریحی، اینترنت رایگان، سیستم های پشتیبانی قوی دانشجویی و فعالیت های فوق برنامه امری عادی است که در روسیه مشاهده نمی شود. سازمان های دانشجو نهاد در کشوری نظیر آمریکا به فراوانی مشاهده می شود در حالی که این موضوع در روسیه چندان معمول نیست. در روسیه تمرکز اصلی بر روی کیفیت آموزش است و دانشگاه های این کشور چندان به دنبال تقویت کیفیت زندگی دانشجویی نیستند.

معایب تحصیل در کشور روسیه

غذاهای تدارک دیده شده در دانشگاه های روسیه تنوع چندانی نداشته و قیمت به نسبت بالایی دارند. خوابگاه ها، علی رغم اینکه حداقل های زندگی دانشجویی را فراهم می آورند، کوچک و قدیمی اند و بروکراسی حاکم بر این کشور حتی ساده ترین فعالیت ها را هم کند می کند. سیستم نمره دهی در دانشگاه های روسیه عموما بر مبنای امتحان پایانی است که در آن دانشجو می بایست دانش کافی در مورد کل مطالب دوره را داشته باشد که بسیار طاقت فرساست. در سیستم نمره دهی این کشور توجه کمتر به حضور در کلاس، تکالیف و پروژه ها و فعالیت های کلاسی می شود. این سیستم غالبا بر پایه شیوه خود آموز بنا شده است که می تواند برای دانشجویان خارجی چالش برانگیز باشد، در حالی که برای بیشتر دانشجویان روس ایده آل است.

رابطه بین استاد و دانشجو جهت تحصیل در روسیه نیز متفاوت است. موضوعات بسیاری نظیر حریم خصوصی، برابری اجتماعی و عدالت دانشجویی که در برخی کشورهای غربی جزو حقوق دانشجو به حساب می آیند، در روسیه چندان محلی از اعراب ندارند و اگر استاد در جمع شما را به دلیل عملکرد ضعیف تحقیر کرد نباید چندان متعجب شوید. رشوه دهی نیز به عنوان مشکلی در دانشگاه های روسیه شناخته می شود و رابطه ی شخصی شما با استاد اهمیت بسیار زیادی دارد. از آنجایی که امتحان های پایانی عموما به صورت شفاهی برگزار می شوند، اگر با استادتان رابطه ی خوبی نداشته باشید انتظار نتیجه ی چندانی را نداشته باشید. شرایط مهاجرت برای تحصیل در روسیه را بهتر است که از مشاورین موسسه میرداماد بخواهید.

اسکرول به بالا