071-91009294  | 021-88724227  |

زندگی در جمهوری چک

زندگی در جمهوری چک

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

مهاجران ساکن در جمهوری چک، به ویژه در پایتخت آن پراگ در حال افزایش هستند. اگر شما نیز علاقمند به مهاجرت به جمهوری چک هستید باید بدانید سازماندهی جابجایی بین المللی کاری نیست که به تنهایی انجام دهید. به عنوان مهاجر آنچه شما نیاز دارید را ما درک می کنیم و خدمات ضروری را برای کمک به شما در جا به جایی و زندگی راحت در خارج از کشور به شما ارائه می دهیم. برای شروع مهاجرت خود، امروز با ما تماس بگیرید و مقدمات کارتان را با مشاوره رایگان ما شروع کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد زندگی در قلب اروپای مرکزی، از خدمات درمانی تا آموزش و موارد دیگر ، این راهنما را که توسط موسسه مهاجرتی میرداماد نوشته شده است را بخوانید.آنچه در این مقاله می خوانید:

  • تاریخچه مختصر جمهوری چک
  • مردم و نژاد جمهوری چک
  • فرهنگ، آشپزی در جمهوری چک
  • سیستم بهداشت و درمان جمهوری چک
  • سیستم آموزشی در جمهوری ج چک
  • خرید و اجاره خانه در جمهوری چک
  • نقاط قوت و ضعف زندگی در جمهوری چک

این کشور همانند بسیاری از کشورهای اروپایی، دارای سطح بالایی از مراقبت های بهداشتی است.آموزش دولتی به طورکامل به زبان چکی آموزش داده می شود، بنابراین بسیاری از مهاجران اعزام فرزندان خود به مدارس بین المللی را انتخاب می کنند.تاریخ آشفته جمهوری چک، به ویژه انتقال از دولت کمونیست به لیبرال دموکراسی در نیمه دوم قرن بیستم، این کشور را شکل داده و نشان خود را بر این کشور به جا گذاشته است و آن را به یک مقصد فرهنگی جذاب تبدیل کرده است. مقاله ما مختصراً به تاریخ جمهوری چک می پردازد و اطلاعات فرهنگی کلیدی را برای مهاجران ساکن در آنجا ارائه می دهد.

تاریخچه مختصر جمهوری چک

در فاصله سال های 1620 تا 1989 جمهوری چک دوره کوتاهی از خودمختاری داشت. چک و اسلواکی در پایان جنگ جهانی اول یک کشور مستقل مشترک – چکسلواکی – تشکیل دادند.فشارهای رو به رشد آلمان نازی، که با حمایت اقلیت آلمانی در چکسلواکی تقویت شد، سرانجام به الحاق آلمان با سودوتنلند در سال 1938 و حمله متعاقب آلمان به خاک باقیمانده چک در یک سال بعد منجر شد.تعداد معدودی از 100000 یهودی در بوهمیا و موراویا که امروزه با عنوان جمهوری چک شناخته می شوند از قساوت های جنگ جهانی دوم جان سالم به در بردند. تعداد کمی از آن ها از جنگ برگشتند و جامعه یهودی هنوز در این کشور در اقلیت باقی مانده است.

مردم و نژاد جمهوری چک

از 10.5 میلیون نفر که در جمهوری چک زندگی می کنند، حدود 64٪ از نظر قومی چکی ، 4.5٪ موراویان، 1.5٪ اسلواکی و 30٪ دیگر از سایر اقوان هستند. در سال 2017 حدود نیم میلیون بیگانه در جمهوری چک زندگی می کردند. تقریباً 7٪ از کل جمعیت و 14٪ از کسانی که در پایتخت زندگی می کنند متولد خارج هستند.بزرگترین گروه های ساکنان خارجی در این کشور اوکراین، اسلواکی و ویتنامی هستند. تعداد قابل توجهی از مهاجران روسی ، لهستانی و آلمانی نیز وجود دارد. شهروندان سایر کشورهای اروپای غربی و بالکان نیز سهم قابل توجهی از بیگانگان ساکن در جمهوری چک را تشکیل می دهند.براساس آخرین سرشماری سال 2011، درصد زیادی از مردم جمهوری چک خود را ملحد (34.5٪) توصیف کرده اند. مسیحیان 11.5٪ را تشکیل می دهند ، در حالی که 54٪ خود را “سایر” طبقه بندی کردند یا دین خود را مشخص نکردند.

مردم و نژاد جمهوری چک
مردم و نژاد جمهوری چک

فرهنگ، آشپزی در جمهوری چک

جمهوری چک چندین آهنگساز مشهور جهان از جمله آنتونین دوووک و بوهاوسلاو مارتین را در خود جای داده است. علاوه بر این بسیاری از فیلم های چک، چه قبل از دوره و چه پس از اتحاد جماهیر شوروی ، از محبوبیت زیادی در اروپا برخوردار هستند. یکی از معروف ترین صادرات فرهنگی جمهوری چک “Krtek – خال کوچک” است ، شخصیتی کارتونی که در برنامه های تلویزیونی کودکان در 80 کشور جهان ظاهر شده است.ادبیات یکی دیگر از جنبه های مهم فرهنگ چک است: بیشترین کتاب ترجمه شده رمان این کشور رمان چک “سرباز خوب Švejk” است، رمانی طنز توسط جاروسلاو هاچک در مورد زندگی در جمهوری چک تا پایان امپراتوری هابسبورگ. از دیگر نویسندگان مشهور جهان چک می توان به میلان کوندرا و مرحوم واچلاو هاول اشاره کرد. جمهوری چک همچنین دارای سنت تئاتر عروسکی و (اغلب اوقات طنز) ماریونت است ، گرچه طنز اسلاوی ممکن است به سلیقه همه نباشد.جمهوری چک کشوری مدرن با استانداردهای بالای زندگی ، امنیت اجتماعی گسترده و یک سیستم مراقبت های بهداشتی در دسترس و همچنین فرصت های تحصیلی بسیار خوب است. در زیر خلاصه ای از اسکان، مراقبت های بهداشتی و آموزش مهاجران در جمهوری چک آورده شده است.

سیستم بهداشت و درمان جمهوری چک

خطرات سلامتی خاصی برای مهاجران در جمهوری چک وجود ندارد. اگر بیمار شوید، نیازی به نگرانی نیست زیرا مراکز درمانی معمولاً استانداردهای بسیار بالایی از معالجه و مراقبت را ارائه می دهند. جمهوری چک از زیرساختهای خوبی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی و اقدامات پزشک برخوردار است و همه افراد شاغل در این کشور بطور خودکار عضو سیستم بیمه درمانی عمومی می شوند. برخی از شرکت های بزرگ بین المللی ممکن است به جای ، یا علاوه بر بیمه درمانی عمومی، یک طرح بیمه درمانی خصوصی به شما ارائه دهند.بیماران می توانند پزشکان خود را انتخاب کنند، اگرچه در موارد غیر اضطراری، اگر حجم کار پزشک خیلی زیاد باشد تا بتواند مراقبت کافی را انجام دهد، ممکن است از آن امتناع ورزند. برای مشاوره با متخصصان نیازی به مراجعه ندارید. مهمترین چیزی که باید قبل از انتخاب پزشک خود به خاطر بسپارید این است که فقط می توانید به شخصی که با شرکت بیمه شما قرارداد دارد ، مراجعه کنید.در صورت نیاز به مداخله فوری ، می توانید توسط بخش A&E به نزدیکترین بیمارستان خود بروید. اگر در نزدیکی بیمارستان زندگی نکنید، به احتمال زیاد یک پزشک معالج در محل معین یا مشغول کار در مطب پزشک خاص به شما معرفی می شود. شماره گیری 155 برای تماس با آمبولانس است. همچنین در صورت شماره گیری شماره اضطراری عمومی اتحادیه اروپا، 112 (با اپراتورهای تضمین شده انگلیسی زبان)، به پلیس ، آتش نشانی یا خدمات فوریت های پزشکی وصل می شوید.تجویز پزشک باید ظرف یک هفته از زمان صدور دارو به داروخانه تحویل داده شود، در غیر این صورت آنها معتبر نیستند. نسخه های خدمات اورژانس فقط برای یک روز معتبر است. تجویز آنتی بیوتیک ها طی سه روز قابل دریافت است.

سیستم آموزشی در جمهوری چک

سیستم آموزش و پرورش چک با توجه به رتبه بندی PISA ، از بین تمام کشورهای عضو OECD در رتبه 29 ام قرار دارد. حضور در مدرسه برای همه کودکان بین 6 تا 15 سال اجباری است. افراد خارجی باید پس از ثبت نام مجوز اقامت خود را ارائه دهند. از آنجا که کلاس ها در مدارس دولتی به طور کلی به زبان چک آموزش داده می شود، مهاجران معمولاً ترجیح می دهند فرزندان خود را به یکی از مدارس بین المللی بفرستند.با این وجود، خارجی ها می توانند برای فرزندان خود آموزش رایگان زبان چک را درخواست کنند که در صورت داشتن سن مناسب، ممکن است به خوبی آنها را برای شرکت در آموزش ابتدایی چک آماده کند. دروس زبان خارجی در سال چهارم شروع می شود. زبانهایی که بیشتر در مدارس چک تدریس می شود انگلیسی، آلمانی ، فرانسوی و روسی است.در حالی که آموزش و پرورش دولتی برای هر کسی که می تواند کلاس ها را در چک دنبال کند، رایگان است، مدارس بین المللی هزینه پذیرش و شهریه دریافت می کنند. بیشتر مدارس بین المللی را می توان در پراگ یا اطراف آن یافت.

خرید و اجاره خانه در جمهوری چک

مهاجران در جمهوری چک تمایل به اجاره به جای خرید ملک دارند. این امر عمدتاً به این دلیل است که شهروندان غیر اتحادیه اروپا بدون اجازه اقامت جمهوری چک (یا کشور دیگر اتحادیه اروپا) نمی توانند خانه بخرند.حتی در مورد اجاره آپارتمان برای اتباع خارجی محدودیت هایی وجود دارد. در حالی که مردم چک گزینه اجاره از شهرداری ها که اجاره های کنترل شده ای را ارائه می دهند را دارند، معمولاً مهاجران باید به دنبال آپارتمان های خصوصی باشند . قیمت اجاره در آنجا کنترل نشده است و می تواند با توجه به موقعیت مکانی متفاوت باشد. نیمه پر لیوان این است که این آپارتمان ها معمولاً به خوبی نگهداری می شوند و انواع و اقسام امکانات مدرن را به مستاجران خود ارائه می دهند.جستجو و تأمین امنیت آپارتمان همان مراحل مشابه سایر کشورها را به همراه دارد. می توانید تبلیغات درون روزنامه های محلی یا در وب سایت های مربوطه را مشاهده کنید. استفاده از نماینده املاک و مستغلات می تواند این روند را ساده تر کند اما آن را نیز گرانتر می کند. هزینه واسطه گری استاندارد اجاره حداقل یک ماه معمولاً شامل مشاوره حقوقی و کمک به تهیه اجاره نامه است.

خرید و اجاره خانه در جمهوری چک
خرید و اجاره خانه در جمهوری چک

نقاط قوت و ضعف زندگی در جمهوری چک

هر کشوری دارای نکات مثبت و منفی است و جمهوری چک نیز از این قاعده مستثنی نیست. در زیر جوانب مثبت و منفی مهاجرت به جمهوری چک آورده شده است.

اسکان در جمهوری چک

نقاط مثبت: از زمان پیوستن جمهوری چک به اتحادیه اروپا، به لطف هجوم بیگانگان، طبقه متوسط به سرعت رشد کرد و بازار املاک و مستغلات رونق گرفته است. با وجود تقاضای زیاد، اسکان در پراگ هنوز ارزان تر از سایر پایتخت های اصلی اروپا است. با توجه به اینکه زندگی در پراگ به معنای قرار گرفتن در مرکز فرهنگ غنی و متنوع با جاذبه های در دسترس مانند موزه ها و اماکن تاریخی است ، زندگی در جمهوری چک ارزش بسیار بالاییی در برابر پولی که پرداخت می کنید، دارد.نقاط ضعف: آپارتمان هایی که به افراد خارجی داده می شوند، معمولاً نسبت به افراد محلی گران تر استمسکنی که به طور خاص برای خارجی ها تبلیغ می شود، معمولاً گران تر از مسکن افراد محلی است. این خانه ها را می توان یافت، اما بسیاری از وب سایت هایی که این تبلیغات را انجام می دهند، به زبان چکی است.

سبک زندگی در جمهوری چک

نقاط قوت: به دلیل هجوم گردشگران و مهاجران ، صحنه های اجتماعی در جمهوری چک متنوع است. به ویژه در پراگ، مهاجران طیف گسترده ای از رستوران ها، کافه ها و کلوپ ها را انتخاب می کنند. برای تفریحات طبیعی تر ، جمهوری چک با کوه ها هم مرز است و جنگل های آن به خوبی حفظ می شودکه فرصت های بسیاری از جمله دوچرخه سواری در حومه شهر یا پیاده روی در طول تابستان را ارائه می دهد. در زمستان امکان اسکی متقاطع یا سراشیبی وجود دارد.

سبک زندگی در جمهوری چک
سبک زندگی در جمهوری چک

امنیت در جمهوری چک

جمهوری چک کشوری نسبتاً امن است. میزان جرم و جنایت کم است ، و شماره تلفن اضطراری اروپا برای خارجیانی که به زبان محلی صحبت نمی کنند در دسترس است.نقاط ضعف: افزایش جیب بر ها. بیشتر جیب بر ها فرصت طلبانه در جمهوری چک شروع به کار می کنند. در یک مکان شلوغ به خارجی ها توصیه می شود که از اشیاء با ارزش خود مراقبت کنند.

کار در جمهوری چک

نقاط قوت:بسته های حقوق و مزایای عالی برای مهاجران. بیشتر مهاجران که برای کار به جمهوری چک مهاجرت می کنند، در مقام های ارشد قرار دارند. در مقایسه با افراد محلی، افراد خارجی به طور کلی حقوق خوبی دارند. در اکثر اوقات شرکت ها برای اقامت و سایر هزینه ها در طول اقامت آن شخص در کشور هزینه ای پرداخت می کنند.نقاط ضعف: کاغذ بازی های اداری در ادارات دولتی. در جمهوری چک، وزارت کشور مهاجرت را اداره می کند و این نهاد بسیار بوروکراتیک است. با فرض اینکه کلیه مدارک لازم برای مجوزها و ویزاهای کاری ارسال و تایید شده باشد ، مهاجران پس از ورود به کشور باید به پلیس خارجه گزارش دهند. این روند به خودی خود نیز می تواند دشوار باشد و غالباً مستلزم ارسال اسنادی است که قبلاً برای درخواست اولیه کار به وزارت کشور ارسال شده بودند.

حمل و نقل در جمهوری چک

نقاط قوت:حمل و نقل عمومی ارزان، کارآمد ، آسان برای استفاده ، ایمن و تمیز است. سیستم حمل و نقل عمومی جمهوری چک به خوبی اداره می شود. در پراگ می توان از گذرهای یک ماهه استفاده کرد که برای هر نوع حمل و نقل عمومی (تراموا ، مترو یا اتوبوس) قابل استفاده است. برنامه ها به طور جدی دنبال می شوند تا مسافران اطمینان داشته باشند كه به موقع به قرارهای خود می رسند. اطلاعات مربوط به زمان سفر و اتصالات به راحتی بصورت آنلاین قابل دسترسی است و برنامه های منظم در توقف ها ارسال می شود.نقاط ضعف: تاکسی های محلی ممکن است سعی کنند از خارجی ها کلاهبرداری کنند.رانندگان تاکسی چک از نظر دریافت هزینه بسیار زیاد و رفتن مسافت غیر ضروری به منظور تضمین کرایه های بالاتر بدنام هستند.نقاط ضعف: گرفتن گواهینامه رانندگی داخلی می تواند دشوار باشد. برای مهاجران از کشورهای خاص ، روند تحقق الزامات رانندگی چک می تواند دشوار باشد. آنها می توانند برای سه ماه اول اقامت خود ، مجوز رانندگی بین المللی را بگیرند. پس از این مدت، برای ادامه رانندگی به مجوز چک احتیاج دارند. افراد کشورهای غیر اتحادیه اروپا باید قبل از اتمام آزمون کتبی و عملی برای ارزیابی توانایی رانندگی خود ، برای ساعات مشخصی کلاس رانندگی بگیرند.

شوک فرهنگی در جمهوری چک

نقاط قوت:وجود سازمان های مهاجران بسیار. تعدادی از سازمان های مهاجران در جمهوری چک وجود دارند. بسیاری از این خدمات به طیف گسترده ای از علاقه ها می پردازند. آنها همچنین یک حضور آنلاین قوی دارند که به راحتی می توان آنها را پیدا کرد. مهاجران پس از شرکت در یکی از بسیار برنامه های سازماندهی شده توسط گروه های مهاجران، دوست داشتن جمهوری چک برایشان آسان تر می شود.

خدمات ضعیف به مشتریان در جمهوری چک

نقاط ضعف: شاید به عنوان میراث کمونیسم، خدمات به مشتری در جمهوری چک عالی نباشد. در فروشگاه های مواد غذایی حتی اگر نیروی انسانی کافی برای باز کردن صندوق پول دیگری وجود داشته باشد، مشتریان غالباً خسته می شوند و با صبر و حوصله در صف صبر می کنند، نه اینکه به مدیر فروشگاه نسبت به باز کردن یک لاین دیگر شکایت کنند. در برخی از تعمیرگاه ها، تعویض روغن می تواند کل روز را در پی داشته باشد. به نوعی ، این به عنوان یک هنجار پذیرفته شده است و به نظر نمی رسد کسی شکایت کند.

هزینه زندگی در جمهوری چک

نقاط قوت:کالاها و خدمات مقرون به صرفه. همه چیز از املاک و مستغلات گرفته تا مواد غذایی ، آب و برق و مراقبت های بهداشتی در جمهوری چک قیمت مناسب دارد. غذاهای اساسی مانند نان ، سیب زمینی و گوشت از کیفیت خوبی برخوردار هستند و ارزان قیمت هستند. کالاهای خانگی ، مبلمان و الکترونیک از مارک های آشنای غربی به راحتی در مراکز و فروشگاه های ویژه قابل دسترسی است. مبلمان نیز از نظر قیمت مناسب از آنجا که تعداد زیادی از صنعتگران بسیار ماهر در این کشور وجود دارد.نقاط ضعف: بنزین گران است. همانطور که معمولاً در اروپا اتفاق می افتد ، بنزین در جمهوری چک از بسیاری از کشورهای دیگر دنیا گران تر است.

بهداشت و درمان در جمهوری چک

نقاط قوت:سیستم بهداشتی و درمانی خوب و ارزان است. سیستم مراقبت های بهداشتی در جمهوری چک به طور کلی خوب است و افراد دارای کارت بیمه واجد شرایط برای مراقبت های بهداشتی ملی هستند. در هر منطقه پزشک وجود دارد اما افراد تازه وارد آزاد هستند که پزشک شخصی خود را انتخاب کنند.رویکرد پزشکی در کشور چک، غربی است و در مقایسه با دیگر کشورهای غربی نسبتاً ارزان است. بیماران اغلب برای مشاوره حداقل هزینه کمتری پرداخت می کنند، اما بسیاری از خدمات دیگر از جمله تست های آزمایشگاهی رایگان هستند. اکثر پزشکان حتی در شهرهای خارج از پراگ نیز انگلیسی صحبت می کنند.نقاط ضعف: در حین مراجعه به پزشک به دلیل مدت زمان ناخوشایند و طولانی مدت انتظار در بیمارستان ها ممکن است نتوانید با پزشکتان ملاقات کنید. اگرچه بیشتر پزشکان به زبان انگلیسی صحبت می کنند ، پرستاران و کادر پزشکی ممکن است اینگونه نباشند.

همانطور که در این مقاله خواندید جمهوری چک شاید یکی کشور های کمتر دیده شده از سوی مهاجران اما با محبوبیت رو به رشد است. از شهرهای شلوغ و پر جنب و جوش پراگ و برنو گرفته تا کوچه های آرام و ساکت و شهرهایی مانند پیلسن و استراوا، همه قسمت های چک برای زندگی دوست داشتنی هستند.با این حال ، درست مثل هر کشور دیگر در جهان ، مهاجرت به جمهوری چک نیز موافقان و مخالفان خود را دارد که باید در نظر گرفته شود.صرف نظر از برخی باورهای مشترک مرموز و بدون منشأ واقعی، جمهوری چک یکی از کمترین میزان جرم و جنایت را در کل اروپا دارد و به عنوان یکی از امن ترین ها مشهور است. در صورت نیاز به کمک به خارجی، حتی یک خط سرویس اضطراری اختصاصی نیز در نظر گرفته شده است! سیستم حمل و نقل عمومی جمهوری چک به خوبی مدیریت شده است و از املاک و مستغلات گرفته تا مواد غذایی ، آب و برق و خدمات بهداشتی و درمانی در جمهوری چک قیمت مناسبی دارند. اقلامی مانند نان، سیب زمینی و گوشت از کیفیت خوبی برخوردار هستند و ارزان قیمت هستند. همچنین سیستم بهداشت و درمان در جمهوری چک به طور کلی خوب است و کسانی که کارت بیمه دارند واجد شرایط مراقبت های بهداشتی ملی هستند از خدمات رایگان بهره می برند. در کل می توان گفت زندگی در چک با مزایا و معایب متعددی همراه است که این مزایا و معایب برای هر فرد از درجه ارش متفاوتی برخوردار است. چناچه هنوز به اطلاعات بیشتری درباره زندگی در جمهوری چک نیاز دارید با مشاورین ما در موسسه مهاجرتی میرداماد در تماس باشید.

سوالات متداول در مورد زندگی در جمهوری چک

1- وضعیت مسکن در جمهوری چک چگونه است؟

قیمت املاک در جمهوری چک ارزان تر از بسیار از کشور های اروپایی است.

2- وضعیت اشتغال در جمهوری چک چگونه است؟

بیشتر مهاجرینی که برای کار در جمهوری چک نقل مکان می کنند در سمت های ارشد هستند. در مقایسه با افراد محلی ، خارجی ها معمولاً حقوق خوبی دارند.

3- سیستم درمانی در جمهوری چک چگونه است؟

سیستم بهداشتی و درمانی خوب و ارزان است. البته زمان انتظار برای ملاقات به پزشک طولانی و طاقت فرسا است.

4- جمهوری چک چگونه کشوری است؟

جمهوری چک کشوری مدرن با استانداردهای بالای زندگی، امنیت اجتماعی گسترده و یک سیستم مراقبت های بهداشتی در دسترس و همچنین فرصت های تحصیلی بسیار خوب است.

5- هزینه زندگی در جمهوری چک چگونه است؟

هزینه زندگی در جمهوری چک نسبت به سایر کشور های اروپا مانند فرانسه کمتر است.

6- آیا امکان خرید خانه در جمهوری چک برای مهاجران وجود دارد؟

شهروندان غیر اتحادیه اروپا بدون اجازه اقامت جمهوری چک نمی توانند در این کشور خانه بخرند.

7- سیستم آموزشی در جمهوری جمهوری چک چگونه است؟

سیستم آموزش و پرورش چک در بین تمام کشورهای عضو OECD در رتبه 29 ام قرار دارد.

8- سیستم حمل و نقل در جمهوری چک چگونه است؟

حمل و نقل عمومی در جمهوری چک ارزان، کارآمد ، آسان برای استفاده، ایمن و تمیز است.

9- آموزش در مدارس جمهوری چک به چه زبانی است؟

آموزش در مدارس دولتی چک به زبان چکی است.

10- آیا امکان تحصیل در جمهوری چک به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله دانش آموزان خارجی می توانند در مدارس بین المللی به زبا انگلیسی تحصیل کنند.

11- حقوق افراد خارجی شاغل در جمهوری چک چگونه است؟

نسبت به افراد بومی، خارجیان استخدام شده از حقوق بهتری برخوردار می شوند.

اسکرول به بالا