071-91009294  | 021-88724227  |

دانشگاه های دولتی استانبول | شرایط اخذ پذیرش + هزینه های تحصیل 2023

دانشگاه های دولتی استانبول

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

چرا باید برای تحصیل دانشگاه های استانبول را انتخاب کنیم؟ اگر میزان مخارج برای شما حائز اهمیت است، موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد تحصیل در استانبول را به شما پیشنهاد می کند. هزینه زندگی و تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر است. به علاوه دانشگاه های این کشور از سطح علمی مطلوبی برخوردارند و مدارک معتبری ارائه می دهند. در ادامه به معرفی دانشگاه های دولتی استانبول، شهریه دانشگاه های استانبول، مخارج زندگی دانشجویی، شرایط کار حین تحصیل و پس از فارغ التحصیلی و سایر موارد مرتبط می پردازیم.

لیست دانشگاه های دولتی استانبول به همراه رتبه بندی

نام دانشگاه/رتبه در کشور رتبه بندی دانشگاه بر اساس عملکرد تحصیلی
1)دانشگاه استانبول (Istanbul University) 632
2)دانشگاه بوغازیچی (Bogaziçi University) 1096
3)دانشگاه فنی (Teknik Istanbul university) 725
4)دانشگاه مرمره(Marmara university) 1070
7)دانشگاه ییلدیز(Yilduz Teknik University) 1090
14)دانشگاه گالاتاسرای(Galatasaray University) _

 بهترین دانشگاه های استانبول کدامند؟

در اینجا لیست دانشگاه های دولتی استانبول آورده شده است:

دانشگاه بوغازیچی (Boğaziçi)

دانشگاه بوغازیچی که یکی از دانشگاه های دولتی استانبول است در چندین دهه متوالی به عنوان یکی از سه دانشگاه برتر ترکیه برگزیده شده است. بوغازیچی هر ساله دانشجویانی که موفق به کسب بالاترین امتیازات در آزمون های ورودی دانشگاه شوند را پذیرش می کند.

دانشگاه بوغازیچی (Boğaziçi)
دانشگاه بوغازیچی (Boğaziçi)

دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical university)

دانشگاه فنی استانبول (ITÜ) تنها دانشگاه فنی در لیست بهترین دانشگاه های دولتی استانبول است. این دانشگاه میزبان 360 آزمایشگاه تحقیق و توسعه و 13 مرکز تحقیقاتی است. اولین آزمایشگاه میکروالکترونیک ترکیه، اولین ابر رایانه، اولین ماهواره ارتباطی و اولین قایق مجهز به هیدروژن در این دانشگاه ساخته شد.

دانشگاه استانبول(Istanbul university)

دانشگاه دولتی استانبول به عنوان قدیمی ترین، بزرگترین و پرجمعیت ترین دانشگاه ترکیه شناخته شده است. دانشگاه استانبول دارای 15 دانشکده، 12 موسسه تحصیلات تکمیلی، 1 هنرستان و 11 مرکز تحقیقاتی است. شهریه تحصیل در دانشگاه دولتی استانبول حداقل 3000 دلار در سال است.

دانشگاه سابانچی( Sabançi university)

دانشگاه سابانچی یکی از سه دانشگاه برتر استانبول است. این دانشگاه برخلاف سایر دانشگاه های ترکیه با سیستم میان رشته ای اداره می شود. دانشگاه سابانچی میزبان سه مرکز تحقیقاتی منحصر به فرد به نام های”مرکز تحقیقات فناوری نانو”، “مرکز سیاست استانبول” و “مرکز بین المللی انرژی و آب و هوا” است. بر اساس ارزیابی اخبار ایالات متحده و گزارش جهانی، دانشگاه سابانچی سیزدهمین دانشگاه برتر ترکیه است و در رتبه 850 جهانی قرار دارد.

دانشگاه سابانچی( Sabançi university)
دانشگاه سابانچی( Sabançi university)

دانشگاه کوچ (Koç university)

این دانشگاه تحصیلات عالی را در 7 دانشکده، 4 موسسه تحصیلات تکمیلی، 21 مرکز تحقیقاتی و 72 آزمایشگاه ارائه می دهد. دانشگاه کوچ به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های ترکیه شناخته شده است. طبق ارزیابی اخبار ایالات متحده و گزارش جهانی، دانشگاه کوچ نهمین دانشگاه برتر ترکیه است و در رتبه 747 جهان قرار دارد.

دانشگاه گالاتاسرای(Galatasaray university)

دانشگاه گالاتاسرای تنها دانشگاه دولتی استانبول است که برای آموزش از زبان فرانسوی استفاده می کند. در حالی که همه دانشگاه ها موظف به پذیرش دانشجو با آزمون ورودی هستند، دانشگاه گالاتاسرای  50٪ دانشجویان خود را از طریق یک آزمون عمومی و 50٪ دانشجویان دیگر را از طریق یک آزمون اختصاصی پذیرش می کند. این آزمون فقط مختص کسانی است که از دبیرستان های فرانسوی زبان  فارغ التحصیل شده اند. از آنجا که تمام تدریس ها در این دانشگاه به زبان فرانسوی است، دانشگاه گالاتاسرای برای کسانی که با زبان فرانسه آشنایی ندارند دوسال کارگاه آموزشی ارائه می دهد. دانشگاه گالاتاسرای هر ساله فقط 480 دانشجو پذیرش می کند.

دانشگاه گالاتاسرای(Galatasaray university)
دانشگاه گالاتاسرای(Galatasaray university)

دانشگاه مرمره (Marmara university)

دانشگاه مرمره که از دانشگاه های دولتی استانبول است، در حال حاضر دارای 17 دانشکده، 12 موسسه تحصیلات تکمیلی، 4 آموزشگاه حرفه ای و 27 مرکز تحقیقاتی است. طبق ارزیابی اخبار ایالت متحده و گزارش جهانی، دانشگاه مرمره پانزدهمین دانشگاه برتر ترکیه است و در رتبه 875 جهان قرار دارد.

دانشگاه بیلگی ( Bilgi university)

در حال حاضر دانشگاه بیلگی دارای 7 دانشکده، 3 موسسه تحصیلات تکمیلی 3 آموزشگاه حرفه ای و 20 مرکز تحقیقاتی است. تدریس و مشاوره در دانشگاه بیلگی برگرفته از تدریس اروپا است.

نحوه اخذ پذیرش در دانشگاه های دولتی استانبول

اگرچه شرایط ورود به هر دانشگاه متفاوت است اما این شرایط در برخی موارد مشترک است. یکی از این موارد نمره دبیرستان است. به طور کلی هرچه نمرات پایانی شما در سال آخر دبیرستان بالاتر باشد، شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه های دولتی استانبول دارید. مورد دیگری که باید به آن بپردازیم آزمون SAT است. آزمون SAT  یک آزمون جهانی است و مختص به کشور ترکیه نیست. دانشجویانی که به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند راحت تر می تواند این دوره را بگذراند. مورد آخر آزمون YÖS  می باشد.

آزمون ورودی YÖS  در برخی دانشگاه های دولتی استانبول ارائه می شود. دانش آموزان برای اخذ پذیرش در کنار ارائه مدارک، موظف به ارائه گواهی شرکت در این آزمون هستند. کسب نمرات بالا در آزمون YÖS  امکان پذیرش به دانش آموزانی که موفق به کسب نمرات بالا در دبیرستان نشدند را می دهد. تاریخ برگزاری این آزمون در هر دانشگاه متنفاوت است اما عموماً در مارس آغاز می شود و آخرین مهلت آن در جولای است.

روند اخذ ویزای دانشجویی در استانبول

روند اخذ ویزای دانشجویی در استانبول به صورت زیر است:

.1تنها در صورت اخذ نامه پذیرش از طرف یکی از دانشگاه های استانبول که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش باشد، می توانید برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام نمایید.

.2درخواست اخذ ویزای دانشجویی را شخصا به سفارت ترکیه ببرید.

.3فرم درخواست ویزای دانشجویی را تکمیل کنید و مدارک لازم را ارائه دهید.

.4حدود 3 تا 15 روز طول می کشد تا درخواست ویزای دانشجویی شما بررسی و تایید شود. شما می توانید روند پرونده خود را از طریق وبسایت کنسولگری ترکیه بررسی کنید.

.5 پس از آنکه به ترکیه رسیدید برای یک ماه مجوز اقامت بگیرید.

شهریه دانشگاه در استانبول

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی استانبول

دانشگاههای دولتی استانبول، به خصوص در مقایسه با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده شهریه ای بسیار مقرون به صرفه دارند. دانشجویان بین المللی معمولاً بین 100 تا 4000 یورو در هر سال تحصیلی پرداخت می کنند. هرچند رشته هایی مانند پزشکی یا مهندسی از  شهریه بیشتری  برخوردارند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی استانبول
هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی استانبول

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی

با وجود اینکه شهریه دانشگاه های خصوصی بیشتر از دانشگاه های دولتی است اما شما می توانید دوره های آکادمیک با شهریه معقول و منطقی پیدا کنید. گرچه مقاطعی نیز وجود دارد که هزینه آن بیش از 20000 یورو در سال است.

هزینه های زندگی دانشجویی در استانبول

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، شما می توانید با بودجه 400-650 یورو در ماه در استانبول زندگی کنید. این قیمت در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در جهان بسیار مقرون به صرفه است. متوسط ​​مخارج زندگی شما بسته به سبک زندگی و عادت های شما متغیر است. واحد پول رایج در ترکیه لیر است و هم اکنون 1 یورو معادل 9 لیر ترکیه است.

هزینه های اسکان دانشجویان

شما می توانید با توجه به نوع نیاز و بودجه خود، هزینه های اسکان خود را در دوران دانشحویی مشخص کنید:

  • خوابگاه های دولتی: در صورتی که برای اقامت خوابگاه های دولتی را انتخاب کنید، ملزم به پرداخت 24-38 یورو در ماه هستید.
  • خوابگاه های خصوصی: هزینه خوابگاه های خصوصی بسته به امکانات و موقعیت به مراتب بالاتر از خوابگاه های دولتی است.
  • اجاره آپارتمان: بسته به موقعیت و متراژ آپارتمان شما ملزم به پرداخت 68-283 یورو در ماه هستید. به علاوه حدود 50تا 75 یورو هزینه قبوض آب و برق که موظفید ماهانه پرداخت کنید.

 هزینه خورد و خوراک در استانبول چگونه است؟ 

دانشجویان می توانند از کافه تریای دانشگاه که هر روز 2 یا 3 وعده غذایی بسیار مقرون به صرفه ارائه می دهد، استفاده کنند. این وعده های غذایی حدود 0.30-1.15 یورو قیمت دارند. البته در اطراف دانشگاه رستوران ها، غذاخوری ها یا کافه هایی برای سفارش غذا وجود دارد.

در ادامه قیمت تقریبی برخی اقلام غذایی را ذکر کرده ایم:

1 قرص نان: 0.30 یورو

1 لیتر شیر: 0.58 یورو

12 تخم مرغ: 1.23 یورو

1 کیلوگرم پنیگر سفید: 4.48 یورو

1 کیلوگرم سیب: 0.65 یورو

1 وعده در رستوران های مقرون به صرفه: 2.50 یورو

هزینه تردد

هزینه خرید کارت حمل و نقل ماهانه (برای اتوبوس، مترو) حدود 27 یورو است و برای دانشجویانی که فاصله محل اسکان آنها از دانشگاه زیاد است، گزینه ای مناسب می باشد.

همچنین هزینه تردد برای یک نفر و بدون کارت به شرح زیر است:

تاکسی: 2.85 یورو برای یک سفر 5 کیلومتری

اتوبوس/ مترو: 0.20-0.40 یورو برای هر بلیط

سایر هزینه ها

کتاب و سایر ملزومات درسی: 80 یورو

قبض تلفن ماهانه: 6.50–11.50 یورو

سرگرمی (سینما ، کنسرت ، تئاتر): 10-15 یورو در ماه

بیمه پزشکی خصوصی: 34-57 یورو در سال

ویزای تحصیلی در ترکیه

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه برای اتباع خارجی فقط از طریق موسساتی که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش است، امکان پذیر می باشد.

ویزای تحصیلی در ترکیه
ویزای تحصیلی در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی:

  • گذرنامه ای با حداقل 60 روز اعتبار و دو صفحه خالی
  • ویزای الکترونیکی
  • اجازه اقامت
  • یک عکس به سبک گذرنامه
  • نامه پذیرش
  • ریز گردش حساب بانکی در دو ماه اخیر(میزان پس انداز شما می بایست حداقل 3000 یورو برای شش ماه اقامت باشد)

اگر زیر 18 سال هستید علاوه بر مدارک فوق، رضایت نامه، گردش مالی حامی و یک کپی از گذرنامه وی مورد نیاز است.

شرایط کار پس از فارغ التحصیلی

اگر می خواهید بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه کار کنید، همایش های شغلی برگزار شده در پردیس های دانشگاه را از دست ندهید. در این همایش ها، مقامات منابع انسانی از بسیاری از شرکت های مهم در ترکیه شرکت می کنند. آنها اطلاعاتی در مورد فرصت های کاری و کارآموزی خود ارائه می دهند و از فارغ التحصیلانی که تمایل دارند رزومه می گیرند. این همایش ها موقعیتی عالی برای فرصت های شغلی و کارآموزی است. علاوه بر این، بسیاری از مراکز شغلی دانشگاه خدمات مشاوره ای مختلفی از جمله اعلام فرصت های شغلی برای مراحل شغلی پس از فارغ التحصیلی؟ شبیه سازی مصاحبه و ایجاد رزومه را به دانشجویان ارائه می دهند.

شرایط کار در حین تحصیل

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد یا دکترا در ترکیه می توانند به عنوان محقق در پروژه های علمی مربوط به کار خود برای تأمین هزینه تحصیلات تکمیلی مشغول به کار شوند. آنچه حائز اهمیت است این است که مجوز اقامت تحصیلی کاملا با مجوز شغلی متفاوت است. بنابراین ، اگر قصد دارید در حین تحصیل کار کنید، ابتدا باید مجوز کار بگیرید. دانشجویان خارجی که در دوره های کارشناسی یا دو سال کاردانی ثبت نام می کنند تنها پس از اتمام سال اول تحصیل خود می توانند در ترکیه مشغول به کار شوند. دانشجویانی که در دوره های کاردانی دو ساله ثبت نام می کنند اجازه کار بیش از 24 ساعت در هفته را ندارند.

سخن آخر

هزینه تحصیل، اسکان و زندگی اعم از خوردوخوراک، تردد و شهریه خوابگاه یا اجاره منزل در استانبول نسبت به سایر کشورها بسیار مقرون به صرفه است و همچنین امکان کار کردن حین تحصیل و پس از فارغ التحصیلی به منظور گذران زندگی وجود دارد. همچنین دانشگاههای دولتی استانبول از سطح علمی بالایی برخوردارند و مدارک معتبری ارائه می دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره دانشگاه های دولتی استانبول

  1. میزان شهریه دانشگاههای دولتی استانبول چقدر است؟

    میزان شهریه در دانشگاه های دولتی استاتبول، برای دانشجویان اتباع خارجی ، سالانه حدود 100 تا 4000 یورو است.

  2. شرایط پذیرش در دانشگاه های دولتی استانبول به چه صورت است؟

    دانش آموزانی که توانسته اند نمرات بالایی در سال آخر دبیرستان کسب کنند، شانس قبولی بیشتری در دانشگاه دارند. همچنین تمام دانش آموزان موظف به کسب نمره بالا در آزمون YÖS هستند.

  3. مخارج زندگی دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه های دولتی استانبول چگونه است؟

    به طور متوسط جدا از شهریه دانشگاه، برای یک زندگی معمولی دانشجویی ماهانه حدود 400تا 650 یورو نیاز است.

  1. تأیید پذیرش دانشگاه های دولتی استانبول چه مدت طول می کشد؟

    تایید درخواست پذیرش 3تا 15 روز به طول می انجامد. انجام تمامی مراحل از طریق  موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد به راحتی امکان پذیر است.

  2. شرایط کار حین تحصیل در دانشگاه های دولتی استانبول به چه صورت است؟

    دانشجویان می توانند پس از اخذ مجوز کار و نیز گذراندن یک سال تحصیلی در دانشگاه، مشغول به کار شوند.

  3. سطح علمی دانشگاه های دولتی استانبول به چه صورت است؟

    دانشگاه های دولتی استانبول از سطح علمی بالایی در سطح جهان برخوردارند و مدارک معتبری ارائه می دهند.

  4. آیا اخذ ویزای تحصیلی دانشگاه های دولتی استانبول از طرف هر موسسه ای امکان پذیر است؟

    خیر، موسسه مد نظر حتما می بایست مورد تأیید آموزش و پرورش باشد.

  5. معتبر ترین دانشگاه های دولتی استانبول کدامند؟

    دانشگاه دولتی استانبول و دانشگاه فنی استانبول از معتبرترین دانشگاه های دولتی استانبول هستند و از رتبه جهانی مطلوبی برخوردارند.

  6. به منظور اخذ ویزای تحصیلی دانشگاه های دولتی استانبول پس انداز بانکی باید به چه صورت باشد؟

    پرینت گردش حساب در دوماه اخیر برای اخذ ویزای تحصیلی ضروری است. این کار به منظور اطمینان حاصل کردن از توانایی دانشجو در پرداخت مخارج است. به این منظورمیبایست موجودی حساب بانکی موردنظر حداقل 3000یورو باشد.

  7. اسکان دانشجویان دانشگاه های دولتی استانبول به چه صورت است؟

    دانشجویان می توانند از خوابگاه های دولتی یا خصوصی استفاده کنند. خوابگاه های دولتی ماهانه 24 تا 38 یورو هزینه در پی دارند.

  8. دانشجویانی که موفق به کسب نمرات بالا در دبیرستان نشدند چگونه می توانند از دانشگاه های دولتی استانبول پذیرش بگیرند؟

    آزمون های ورودی YÖS به همین منظور طراحی شده اند. دانش آموزان می توانند با شرکت در این آزمون و کسب بهترین نمرات از دانشگاه مدنظر خود پذیرش بگیرند.

اسکرول به بالا