071-91009294  | 021-88724227  |

دانشگاه های ازمیر ترکیه | لیست دانشگاه + شرایط پذیرش

دانشگاه های ازمیر

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

تحصیل در دانشگاه های ازمیر سومین شهر پرجمعیت ترکیه تجربه ای لذت بخش به همراه دارد. این شهر علاوه بر اینکه یک شهر بندری است، یکی از مراکز نمایشگاهی کشور است. افراد بسیاری علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های ازمیر می باشند. شما در این مطلب از موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد می توانید از شرایط تحصیل در دانشگاه ازمیر ترکیه آگاه شوید.

دانشگاه های ازمیر

برای مهاجرت به ترکیه باید بدانید که براساس آخرین آمار از لیست دانشگاه های ترکیه در سال 2021، تعداد دانشگاه های ازمیر به 9 دانشگاه می رسد که شش مورد از آن دانشگاه های دولتی و سه مورد دیگر دانشگاه های بنیاد هستند، دانشکده حمل و نقل هوایی، انجمن هوانوردی ترکیه، که دفتر مرکزی آن در آنکارا است و دانشکده حرفه ای دفاع ملی و دانشگاه نیرو هوایی نیز در ازمیر مستقر هستند. علاوه بر این ها، چهار دانشگاه دیگر در ازمیر وجود داشته که امروز فعال نیستند.

دانشگاههای دولتی ازمیر

لیست دانشگاه های دولتی ازمیر به شرح زیر می باشد:

  • دانشگاه اژه
  • دانشگاه دوکوز ایلول
  • موسسه فناوری ازمیر
  • دانشگاه mirzmir Kâtip Çlebi
  • دانشگاه باکرچای
  • دانشگاه دموکراسی ازمیر
  • دانشگاه دفاع ملی
  • دانشگاه نیروی هوایی

دانشگاههای ازمیر (خصوصی)

لیست دانشگاههای ازمیر که خصوصی هستند به شرح زیر است:

  • دانشگاه اقتصاد ازمیر
  • İzmir Concept Vocational School
  • دانشگاه یاشار
  • دانشگاه انجمن هواپیمایی ترکیه
  • دانشگاه حمل و نقل هوایی
  • دانشگاه تینازتپه ازمیر

دانشگاههای ازمیر تعطیل شده

لیست دانشگاه های تعطیل شده در ازمیر به شرح زیر می باشد:

  • دانشگاه دولتی یون ازمیر
  • دانشگاه خصوصی ازمیر
  • دانشگاه خصوصی Gediz
  • دانشگاه خصوصی هیلینگ

شرایط تحصیل در دانشگاههای ازمیر

شرایط تحصیل در دانشگاههای ازمیر، مشابه دانشگاه های دولتی و خصوصی دیگر شهر های ترکیه است. دانشگاههای خصوصی به طور کلی شرایط ورودی یکسانی دارند، البته ترکیه شرایط خاصی را برای دریافت آموزش دانشجویان خارجی تعیین کرده است.

شرایط تحصیل در دانشگاههای ازمیر
شرایط تحصیل در دانشگاههای ازمیر

شرایط تحصیل برای برنامه های کارشناسی

برای تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه های ازمیر، برخی از مدارک تعیین شده توسط دانشگاه های ازمیر باید به طور کامل به واحدهای دانشگاه ارسال شود تا مورد ارزیابی قرار گیرد. شرایط تحصیل در دانشگاه ازمیر ترکیه و اسناد درخواستی دانشگاه های ازمیر به شرح زیر لیست شده است.

فرم پذیرش دانشجو

هر دانشگاه فرم خاصی برای پذیرش دانشجو دارد که طبق قوانین و پیش نویس های املایی خاص خود تهیه شده است. دانشجویان خارجی که در نظر دارند، درخواست دهند، می توانند فرم های پذیرش دانشجو خود را از وب سایت دانشگاه های ازمیر دریافت کنند.

دیپلم دبیرستان یا مدرسه معادل آن

دانشجویان ایرانی ملزم به ارسال دیپلم دبیرستان و مدرک پیش دانشگاهی خود برای پذیرش از دانشگاه های ازمیر هستند. دانش آموزانی که قبل از سال تحصیلی 2018-2019 از دبیرستان فارغ التحصیل شده اند باید هم دیپلم دبیرستان و هم پیشدانشگاهی را با حداقل معدل 12 ارسال کنند.

دانش آموزان فارغ التحصیل دبیرستان پس از سال تحصیلی 2018-2019 باید دیپلم دبیرستان را با حداقل معدل 12 ارسال کنند. مدارک ذکر شده باید به صورت رسمی ترجمه شوند و توسط کنسولگری ترکیه یا دفتر اسناد رسمی تایید شوند.

آزمون مهارت زبان خارجی برای پذیرش دانشگاههای ازمیر ترکیه

دانشجویان خارجی برای ثبت نام در دانشگاههای ازمیر ترکیه لازم است تقویم علمی دانشگاه مربوطه را دنبال کنند. تقویم های دانشگاههای ازمیر ترکیه ممکن است متفاوت باشند. درخواست ها باید با مدارک مورد نیاز تعیین شده توسط دانشگاه ها در تاریخ ثبت نام انجام شوند.

دانشجویان خارجی برای آموزش در دانشگاههای ازمیر ترکیه لازم است مهارت زبان خارجی فرا بگیرند. دانشجویانی که نمره کافی زبان را کسب نمی کنند، لازم است یک دوره مقدماتی آموزش زبان خارجی را برای یک سال بگذرانند. دانشجویانی که در آزمون مهارت زبان خارجی موفق هستند و کسانی که یک سال تحصیلات مقدماتی را در دانشگاه های ازمیر گذرانده اند، دوره های آکادمیک گروه های دانشگاه مربوطه را شروع می کنند.

مطالعه بیشتر:

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه

آزمون ورودی دانشگاه ازمیر ترکیه برای دانشجویان خارجی

آزمون ورودی دانشجویان خارجی برای پذیرش در دانشگاه ازمیر ترکیه تا سال 2011 توسط کنکور دانشگاه YSYM انجام می شد. پس از سال 2011، آزمون های ورودی دانشجویان خارجی دانشگاه ازمیر ترکیه توسط کمیسیون های تأسیس شده توسط دانشگاه ها انجام می شود. دانشجویانی که می خواهند در آزمون دانشجویان خارجی (YÖS) شرکت کنند، باید به واحدهای دانشگاهی که در آن درخواست می دهند مراجعه کنند.

دانشجویان خارجی می توانند جزئیات آزمون ورودی دانشگاه های ازمیر و تاریخ های مربوطه را از صفحات وب دانشگاه هایی که درخواست می دهند، مشاهده کنند.

بهترین دانشگاه ازمیر ترکیه

قبل از انتخاب دانشگاه های ازمیر برای تحصیل در ترکیه، پیگیری رتبه دانشگاه ها و کسب اطلاعات در مورد دانشگاه کار شما را آسان می کند. هنگام انتخاب دانشگاه های ازمیر ترکیه، مهمترین عاملی که تحصیلات مناسب را در دانشگاه ازمیر ترکیه تضمین می کند، نگاه به صلاحیت علمی به جای محیط فیزیکی است.

طبق رتبه بندی منتشر شده توسط انستیتوی انفورماتیک، دانشگاه اژه بهترین دانشگاه ازمیر ترکیه است و پس از آن بهترین دانشگاه های ازمیر، دانشگاه دوکوز ایلول و موسسه فناوری عالی ازمیر قرار دارند.

بهترین دانشگاه ازمیر ترکیه
بهترین دانشگاه ازمیر ترکیه

وقتی به رتبه بندی بهترین دانشگاه های خصوصی در ازمیر نگاه می کنیم، دانشگاه اقتصاد ازمیر مقام اول و پس از آن دانشگاه یاشار قرار دارد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های ازمیر ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ازمیر حداکثر 20000 دلار می باشد و در دانشگاه های دولتی ازمیر، هزینه های تحصیل برای برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی گران تر است و در حدود600 تا1500 دلار در سال متغیر است، در حالی که دوره های مشابه به زبان ترکی در حدود 240-750 دلار است. افراد می توانند برای تقویت زبان انگلیسی خود به تحصیل زبان انگلیسی در ترکیه بپردازند.

تحصیل در دانشگاه اژه

دانشگاه اژه یکی از دانشگاه های دولتی ازمیر است که به عنوان نقطه کانونی برای آموزش، تحقیق، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در شهر ازمیر و منطقه اژه عمل می کند. دانشگاه اژه در سال 1955 تأسیس شد. امروزه دانشگاه اژه که از مسئولیت اولین دانشگاه در منطقه آگاهی دارد، پیشگام سیستم عامل های همکاری ازمیر و دانشگاه های منطقه ای در مناطق مختلف است.

دانشگاه اژه یک موسسه تحقیقاتی، مبتنی بر آموزش دانشجویان تا سطح دکترا است. در کل 70000 دانشجو در دانشگاه اژه ثبت نام کرده اند و تعداد کارکنان دانشگاهی تا سال 2020 تقریباً 3000 نفر بوده است. دانشگاه اژه با توجه به ماموریت خود برای تبدیل شدن به یک دانشگاه بین المللی در بین دانشگاه های ازمیر و ترکیه، بیش از 100 پروتکل همکاری علمی با بسیاری از موسسات خارجی در سراسر جهان برای تقویت غنی سازی برنامه های آموزشی و پژوهشی دارد.

 دانشگاه اژه در بین دانشگاههای ازمیر دارای مجموعه گسترده ای از واحدهای دانشگاهی، گروه های تحقیقاتی مشهور در سطح ملی و آزمایشگاه های مدرن مناسب برای پروژه های بین رشته ای و بین بخشی با همکاری ذینفعان مختلف است. امروز، دانشگاه اژه دارای 17 دانشکده، 4 مدرسه با برنامه های ویژه است که به طور مشترک در همکاری با صنعت، 9 موسسه، 37 مرکز تحقیقاتی و کاربردی توسعه یافته است.

برای تحصیل در دانشگاه اژه متقاضیان باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کنند. EGEYÖS یک آزمون پذیرش برای دانشجویان خارجی احتمالی است که مایل به تحصیل در دانشگاه اژه یا دانشگاه دیگری در ترکیه هستند که نتایج این آزمون را قبول می کنند.

تحصیل در دانشگاه دوکوز ایلول

DEU در 20 جولای 1982 توسط “قانون بنیاد نهادهای آموزش عالی” بعنوان دومین دانشگاه های دولتی ازمیر، بعد از دانشگاه اژه تاسیس شد. دانشگاه دوکوز ایلول با مجموع 24 مرکز کار خود را آغاز کرد.

دانشگاه دوکوز ایلول روند رشد شدیدی را پشت سر گذاشته. از سال 2019، دانشگاه دوکوز ایلول شامل 17 دانشکده، 10 موسسه و دانشکده تحصیلات تکمیلی، 3 مدرسه، 1 هنرستان، 6 آموزشگاه حرفه ای، 60 مرکز تحقیقاتی، 1 بیمارستان تحقیقی و کاربردی شده است.

DEU به اهمیت آموزش، تحقیق (از جمله انتقال دانش) و نوآوری در برابر افزایش رقابت جهانی اذعان دارد. مأموریت DEU پرورش ارتقا کیفیت، تعالی نوآوری و بین المللی سازی آموزش عالی و تحقیقات از طریق افزایش همکاری فراملی بین موسسات آموزشی، مشاغل و سایر سهامداران است. بنابراین، DEU قصد دارد به بهزیستی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه کمک کند.

تحصیل در دانشگاه دوکوز ایلول
تحصیل در دانشگاه دوکوز ایلول

دانشگاه دوکوز ایلول به طور کلی دارای 72.540 دانشجو با 3294 کادر علمی و 3223 کادر اداری است.

دانشگاه دوکوز ایلول یک مرکز تحقیق و توسعه جهانی ایجاد کرده است. برخی از فعالیت های برنامه ریزی شده مرکز تحقیق و توسعه انجام تحقیقات در مورد “درمان های سلولی”، “زیست شناسی سرطان” و “زیست مولکولی اختلالات ژنتیکی” است.

این دانشگاه دارای یک کتابخانه مرکزی و 14 کتابخانه متصل به کتابخانه مرکزی با ظرفیت 2،336 در کل 19،637 متر مربع مساحت خود است.

کمیسیون اروپا به DEU برچسب مکمل دیپلم و برچسب سیستم انتقال اعتبار اروپا (ECTS) را اعطا کرده است.

تحصیل در موسسه فناوری

موسسه فناوری ازمیر، که معمولاً به آن İYTE گفته می شود یکی از دانشگاههای ازمیر ترکیه است. İYTE تأکید زیادی بر علوم طبیعی و مهندسی دارد و تنها موسسه در نوع خود در ترکیه با تمرکز ویژه بر تحقیقات علمی است. نام موسسه فناوری ازمیر اغلب در میان دانشگاه های برتر ترکیه ذکر می شود. زبان آموزش در این دانشگاه به انگلیسی است. این موضوع بدین معنی است که کلیه فعالیت های آموزشی و پژوهشی مطابق با هنجارهای بین المللی است.

این موسسه به عنوان یکی از دانشگاه های ازمیر با زیبایی های طبیعی در خط ساحلی دریای اژه واقع شده است. منطقه توسعه فناوری با نزدیک به 150 شرکت در دانشگاه فعال است. IZTECH به عنوان یك موسسه تحقیق محور در بین دانشگاه های ازمیر و ترکیه، دانشجویان را قادر می سازد تا توانایی های نوآوری و خلاقیت و همچنین كارآفرینی خود را افزایش دهند، كه توجیه كننده وجود مركز نوآوری در دانشگاه است.

IZTECH به تعداد زیادی از دانشجویان خود این فرصت را می دهد که در چارچوب برنامه تبادل دانشجویی اراسموس به دانشگاه های برتر خارج از کشور بروند. به همین دلیل، بسیاری از دانشجویان خارجی تحصیل در IZTECH را انتخاب می کنند.

درباره شهر ازمیر

دومین بندر بزرگ ترکیه یعنی ازمیر دارای تجارت عمده، گردشگری و یکی از مراکز هنری این کشور است و از قرن ها پیش که میزبان تمدن های زیادی بوده است، دارای شهر باستانی افسس، حمام ها و چشمه های تاریخی، مساجد و کلیساها است. این شهر مانند یک کلان شهر معاصر به نظر می رسد که تحت سلطه معماری مدرن و همچنین بسیاری از بناها و آثار تاریخی است. این شهر تا سال 1945 پرجمعیت ترین شهر ترکیه و همچنین دومین شهر متمایز از ملیت ها و اعتقادات مختلف به عنوان یک جهان وطنی که مردم در آن زندگی می کنند، است. این شهر علاوه بر اینکه یک شهر ساحلی گرم و سرزنده برای دانشجویان است که تازه وارد این شهر شده اند، دارای ساختاری غنی با سبک های زندگی و فرهنگ های مختلف است.

شهر ازمیر
شهر ازمیر

جشنواره بین المللی هنر در ازمیر، جامع ترین و باسابقه ترین نمایشگاه ترکیه در نمایشگاه بین المللی ازمیر برگزار می شود. یک زندگی اجتماعی پر جنب و جوش و رنگارنگ در شهر حاکم است. دانشجویان می توانند در طول روز به مکان های تاریخی، روستاهای دیدنی مانند Çeşme و Foça بروند. علاوه بر این ها ازمیر فرصت های زیادی برای ورزش های آبی و ورزش های طبیعی دارد.

ازمیر همچنین به عنوان یک شهر پر جنب و جوش و سرزنده، یکی از شهرهایی است که بالاترین میزان سواد را در ترکیه دارد. علاوه بر این ازمیر به عنوان یک شهر آموزشی با دانشجویان بسیار، نیاز به اسکان در بسیاری از خوابگاه های دولتی، خوابگاه های خصوصی و امکانات مسکن را فراهم می کند که به دانشجویان امکان زندگی راحت را می دهد. علاوه بر میزبانی از بیش از 120،000 دانشجوی دانشگاه، سالانه بیش از 30،000 دانشجو در ازمیر مستقر می شوند.

سخن آخر

شهر زیبای ازمیر با داشتن چندین دانشگاه بین المللی در خود، توجه دانشجویان بین المللی را به خود جذب نموده است و دانشگاه های ازمیر نیز از کیفیت بالای آموزشی برخوردار هستند. در صورت تمایل به تحصیل در هر یک از دانشگاه های ازمیر، مشاوران موسسه حقوقی توسعه گستران عدالت و مهر میرداماد می توانند به شما در اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی ترکیه کمک شایانی نمایند.

سوالات متداول در خصوص دانشگاه های ازمیر

  1. تعداد دانشگاه های ازمیر چقدر است؟

    9 دانشگاه در شهر ازمیر وجود دارد.

  2. تعداد دانشگاههای دولتی و خصوصی ازمیر چقدر است؟

    6 دانشگاه دولتی و 3 دانشگاه خصوصی در این شهر وجود دارد.

  3. برترین دانشگاههای ازمیر کدام است؟

    دانشگاه اژه، دانشگاه دوکوز ایلول و موسسه فناوری ازمیر

  4. شرایط تحصیل در دانشگاههای ازمیر چیست؟

    شرکت در آزمون بین المللی داوطلبان خارجی و تسلط به زبان ترکی شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه های اژه است.

  5. آیا دانشگاه های ازمیر دارای دوره های زبان برای دانشجویان بین المللی هستند؟

    بله، در صورت عدم تسلط به زبان ترکی یا انگلیسی می توان در دوره های آمادگی زبان به مدت یک سال شرکن کرد.

  6. آیا هر یک از دانشگاه های ازمیر دارای آزمون جداگانه ای است؟

    بله، هر کدام آزمون جداگانه ای دارند، البته برای مثال آزمون دانشگاه اژه در دیگر دانشگاه ها نیز مورد قبول است.

  7. بهترین دانشگاههای خصوصی ازمیر کدام هستند؟

    دانشگاه اقتصاد ازمیر و دانشگاه یاشار دو دانشگاه برتر خصوصی در بین دانشگاههای ازمیر می باشند.

  8. دانشجویان ایرانی برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاههای ازمیر چه مدارکی باید ارائه دهند؟

    مدرک دیپلم متوسطه و مدرک پیش دانشگاهی با حداقل معدل 12

  9. چه دروسی در دوره های آمادگی دانشگاههای ازمیر تدریس می شود؟

    کلاسهای فشرده انگلیسی، زبان خارجی دوم، ترکی، علوم، ریاضیات ، هنرهای تجسمی، تربیت بدنی، موسیقی، فن آوری اطلاعات و راهنمایی در کلاس مقدماتی ارائه می شود.

  10. هزینه تحصیل در برنامه های انگلیسی دانشگاههای ازمیر ترکیه چقدر است؟

    هزینه تحصیل در برنامه های انگلیسی زبان حدود 600 تا 1500 دلار در سال می باشد.

  11. هزینه تحصیل در برنامه های ترکی زبان دانشگاههای ازمیر ترکیه چقدر است؟

    250هزینه تحصیل در برنامه های ترکی زبان بین 240 تا 700 دلار در سال می باشد.

نظرات کاربران

  • توسط Jafar
    تاریخ: آذر 27, 1400
    نفر
    نفر

    سلام عرضی ادب دارم خدمت تون جعفر استم از کشوری افغانستا دانشجو درریشته موسیقی هستم حالادیگه دانشکده مون تعطیل شده خاهانی تحصیل هستم
    اگه همکاری کنین ممنون میشم

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: دی 7, 1400
      نفر
      نفر

      با سلام و احترام
      تحصیل در ترکیه یکی از گزینه های مناسب می باشد. با توجه به شرایط پیش آمده برای متقاضیان کشور افغانستان این شرایط مهیا شده است که بتوانند در ترکیه ادامه تحصیل دهند.

  • توسط Saba
    تاریخ: مرداد 21, 1401
    نفر
    نفر

    سلام میخواستم بدونم در چه صورت دانشگاه هزینه تحصیل رو میپردازه

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: مرداد 25, 1401
      نفر
      نفر

      سلام وقتتون بخیر
      برای تحصیل رایگان میتوانید بورسیه دولتی ترکیه را دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا