071-91009294  | 021-88724227  |

خاطرات زندگی در قطر

خاطرات زندگی در قطر

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

شاید برای خیلی از شما این سوال پیش بیاید که زندگی در قطر چگونه است؟ قطر ممکن است به دلیل کوچک بودن باشد و به دلیل اینکه از بسیاری از آشفتگی های اقتصادی و سیاسی منطقه مصون مانده است، به خوبی برخی از همسایگان خاورمیانه شناخته نشده باشد. با این حال ، برخلاف اندازه ، ذخایر پتروشیمی قطر بسیار گسترده است و ثروت مالی زیادی را برای این کشور به ارمغان آورده است و می توان گفت کشور قطر برای زندگی گزینه مناسبی است. به تازگی ، کشور کوچک و نسبتاً جوان توجه مثبت جهانی را به خود جلب کرده است و به داشتن اقتصادی که دارد و تمایل به صرف ثروت خود برای بهبود زندگی مردم خود و ایجاد موسسات آموزشی و فرهنگی، به خود می بالد.به همین دلیل افراد زیادی تمایل به مهاجرت و زندگی در این کشور دارند . در ادامه خاطرات زندگی در قطر از زبان یکی از مهاجران این کشور توسط تیم مجرب موسسه مهاجرتی میرداماد بازنویسی شده است.آنچه در این مقاله می خوانید:

  • فرهنگ مردم قطر
  • نوع پوشش افراد در قطر
  • تقویم و روزهای مقدس در قطر
  • آب و هوای کشور قطر
  • ترافیک، رانندگی و رانندگان در قطر
  • صرف غذا در رستون در قطر
  • سیستم بانکداری در قطر
  • زندگی زنان در قطر
  • شرایط مسکن در قطر
  • میزان امنیت در قطر
  • فروشگاه های کشور در قطر
  • اجتماعات مهاجران در قطر

افرادی که تجربه زندگی در قطر را دارند می دانند که اکثریت جمعیت قطر در دوحه و باقی در حوالی دوحه ساکن هستند که در آن چادرهای بادیه نشینی و شترها با جرثقیل های ساختمانی، آسمان خراش های بی نظیر، مراکز خرید، رستوران ها و برخی از اتومبیل های بسیار گران قیمت جایگزین شده اند. زندگی در دوجه شاید به دنبال زیادی جمعیت در این کشور برای برخی افراد هیجان انگیر باشد.  در این کشور معمولاً به زبان انگلیسی قابل درکی تقریباً در همه جا صحبت می شود.اگر می خواهید یک قطر بدوی تر را ببینید، فقط 45 دقیقه از دوحه و به سمت بیابان رانندگی کنید. در راه ، بدون شک مجبور خواهید بود برای یک دسته شتر در حال عبور از بزرگراه متوقف شوید. در کویر دیدن شترهای وحشی و خانگی غیر عادی نیست.اگرچه قطر برای یک کشور خاورمیانه کاملاً غربی شده است، اما انتظار برخی فرهنگ های اولیه شوکه کننده را باید داشته باشید.اغلب اوقات روزمره در قطر می تواند بسیار شبیه به زندگی در هر شهر اروپایی یا آمریکایی باشد. البته تفاوت هایی نیز دارد که راجع به آن ها نوشته ام. اما نگران نباشید اگر قصد مهاجرت به قطر را دارید، خیلی زود به تمام این ها عادت خواهید کرد.

فرهنگ مردم قطر

مدرن و پیشرفت از بسیاری جهات، قطر هنوز هم یک کشور مسلمان بسیار سنتی است. زندگی در قطر برای ایرانیان به این شکل است که افراد محلی رفتار دوستانه ای دارند، اما انتظار دارند مهاجران به هنجارهای فرهنگی و مذهبی آن ها احترام بگذارند، لباس بپوشند و محافظه کارانه در خارج از کشور رفتار کنند. وقتی در خانه یا منزل شخصی دیگری هستید، می توانید برهنه بروید و به دلخواه خود عمل کنید!فرهنگ و تقویم اسلامی زندگی روزمره را نشان می دهد. محصولات گوشت خوک ممنوع است و مصرف الکل محدودیت های دقیقی دارد. هفته از یکشنبه تا پنجشنبه ادامه دارد. روز جمعه، روز مقدس اسلا ، بیشتر فروشگاه ها و مشاغل تا اواخر بعد از ظهر یا عصر تعطیل می شوند. کلیساهای مسیحی در دوحه نیز خدمات خود را در روز جمعه ارائه می دهند.باید با عبارت”انشالله” آشنا شوید زیرا کاملاً آن را خواهید شنید. از نظر فنی ، این بدان معنی است که “انشاءالله” یا فقط به لطف خدا اتفاقاتی خواهد افتاد. به عنوان مثال ، “من شما را فردا خواهم دید ، انشاالله” ، به این معنی که فقط خدا می داند که گوینده روز دیگر زنده خواهد بود یا نه. با این وجود اغلب از “انشاءالله”توسط کسی استفاده می شود که مطلقاً قصد انجام کاری را که از آنها می خواهید، ندارد، سپس ادعا می کند که این کار از دست توان آن ها بالاتر است.یک گفتگوی معمولی ممکن اینگونه باشد:مهاجر: ” تشک های من کی تحویل داده می شوند؟” ترجمه: من صبورانه برای تشک هایم را که قرار بود سه هفته پیش تحویل داده شود منتظر ماندم. فروشنده: “آنها فردا تحویل می شوند ، انشالله.” ترجمه: من هیچ ایده ای ندارم که تشک های شما کی تحویل داده شود ، اما نمی خواهم شما را ناامید کنم ، بنابراین آنچه را که می خواهید بشنوید به شما خواهم گفت. از این رو برای کار در این کشور و مهاجرت کاری به قطر باید با فرهنگ مردم این کشور آشنا شوید.

فرهنگ مردم قطر
فرهنگ مردم قطر

نوع پوشش افراد و حجاب در قطر

اگر بخواهیم راجع به زندگی در قطر برای ایرانیان بگوییم باید به پوشش افراد در این کشور نیز اشاره کنیم. پوشش مردم قطر به این شکل است که معمولاً در منطقه خلیج فارس، بسیاری از مردان محلی قطری لباسهای سفید سنتی را می پوشند (گرچه در زمستان برخی از رنگهای تیره را مشاهده خواهید کرد) و از روسری سفید یا قرمز (غوره یا شماق) و ایگال (طناب سیاه) استفاده می کنند. حجاب در قطر برای یانوان این گونه است که بیشتر خانم های قطری رنگ های سیاه پوشیده اند که می تواند به طور ساده یا کاملاً پیچیده با کریستال های سواروسکی، مهره یا گلدوزی تزئین شود با حجاب (روسری) یا روبنده که به طور کامل یا جزئی صورتشان را پوشش می دهد، دیده می شوند.

در مورد پوشش مردم قطر در افراد غیر مسلمان باید بگوییم که زنان غیر مسلمان مجبور نیستند سر و صورت خود را بپوشانند، اما شانه ها، زانوها یا بدن خود را باید بپوشانند. شما هنوز شورت کوتاه یا دامن کوتاه را مشاهده خواهید کرد . اگر تجربه زندگی در قطر را داسته باشبد باید بدانید که بیشتر زنان مهاجران از قوانین پیروی می کنند تا از شایعه ” سکوب پلیس فرهنگی” ترک فروشگاه یا كلاب و جریمه یا حتی دستگیر می شود، جلوگیری کنند. در صورتی که قصد تحصیل در قطر را دارید، باید موارد مختلف زندگی در این کشور را مد نظر داشته باشید که یکی از این مسائل نیز نوع پوشش افراد می باشد.

نوع پوشش افراد در قطر
نوع پوشش افراد در قطر

تقویم و روزهای مقدس در قطر

ماه مبارک اسلامی، ماه رمضان محدودیت های بیشتری را به همراه دارد و نیاز به آگاهی فرهنگی بیشتر دارد. در این ماه روال روزمره تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، اما ماه رمضان فرصتی برای تجربه طعم واقعی فرهنگ و ادبیات منطقه ایجاد می کند. در این مدت ، مسلمانان از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب روزه می گیرند. جهت احترام، اکثر غیر مسلمانان نیز در این ساعات از خوردن و آشامیدن در ملاء عام خودداری می کنند. (بنابراین ، بهترین کار این است که حتی آن بطری آب یا فنجان قهوه یا چای را در ماشین خود قرار ندهید.). بسیاری از رستوران ها در طول روز بسته می شوند. دفاتر ، فروشگاه ها و مشاغل دیگر غالباً ساعت کاری روز را کاهش می دهند تا به کارمندان روزه اجازه استراحت داده شود، سپس تا اواخر عصر دوباره باز شود. به یاد داشته باشید که ساعات کاری را قبل از عزیمت به آنجا بررسی کنید. در دوحه ، در غروب آفتاب، یک توپ از مرکز شهر شلیک می شود و مردم برای خوردن یا انجام کارهای خود به خیابان ها می روند. رستوران ها معمولاً افطار سحری می دهند..

آب و هوای کشور قطر

اگر بخواهیم در مورد کشور قطر برای زندگی صحبت کنیم باید بگوییم آب و هوا یکی از مهم ترین فاکتور ها برای زندگی در ایت کشور می باشد. بین دو ماه آوریل و اکتبر اولین چیزی که به محض پیاده شدن از هواپیما متوجه خواهید شد، گرما است. دماسنج ها می توانند در ماه های تابستان به 50 درجه سانتیگراد برسند و بیشتر فعالیت های در فضای باز را غیرقابل تصور جلوه دهند. شاید بتوان این مورد را جزو یکی از معایب و مشکلات زندگی در قطر برای ایرانیان به حساب آورد. به محض اتمام دوره مدرسه، بیشتر مادران و کودکان مهاجران با اولین هواپیما از قطر خارج می شوند تا از گرما فرار کنند. اواخر پاییز و زمستان ماه های دلپذیر هستند، اما دمای “خنک تر” می تواند مگس های بیشتری و طوفان های ماسه ای مکرر به همراه آورد. مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، گرد و غبار به خانه شما نفوذ می کند.

ترافیک، رانندگی و رانندگان در قطر

رانندگی در قطر به اندازه دمای هوا در تابستان غیرقابل تحمل است و ترافیک دوحه می تواند دیوانه کننده، تهدید کننده زندگی، اغراق آمیز و طنز توصیف شود (اما فقط زمانی که سالم به مقصد خود می رسید). می توان گفت این مورد یکی از اصلی ترین مشکلات زندگی در قطر به شمار می رود و می تواند شرایط زندگی در قطر را سخت کند. زنده ماندن در پشت چرخ نیاز به پیش بینی سایر رانندگان در حال انجام احمقانه ترین یا مضحک ترین کار ممکن و آماده شدن برای عکس العمل سریع دارد. شما همچنین باید به یاد داشته باشید که در حالی که به یک کامیون بار شتر یا بز که با سرعت در حرکت هستند یا کنار جاده واژگون شدند، خیره می شوید به اتومبیل های دیگر توجه کنید و تا قربانی دیگری در خیابان های دوحه نباشید.تخلفات راهنمایی و رانندگی معمول است و جریمه های آن بسیار سنگین است. اکثر مهاجران به سایت وب سایت وزارت ترافیک لینک می شوند و مرتباً تخلفات را بررسی می کنند تا ببینند جریمه ای دارند یا خیر. قبل از خرید یک ماشین استفاده شده، حتماً تخلفات موجود در وب سایت را بررسی کنید تا ببینید جریمه های قابل توجهی وجود دارد یا خیر ، زیرا آنها به همراه مالکیت خودرو منتقل می شوند.
رسیدن به شهر مستلزم مدیریت حوادث بی شمار، گردش در جاده ها، ساعات شلوغی متعدد، دست اندازهای سرعتی زیاد و بخش های تصادفی از جاده های آسفالت نشده است. همیشه سعی کنید وقت اضافی بگذارید زیرا سفری که یک روز 10 دقیقه طول می کشد ممکن است دفعه بعدی 45 دقیقه طول بکشد.اکیپ های ساختمانی متوقف شده برای به روز رسانی و بهبود جاده ها و زیرساخت های قطر تلاش می کنند ، تلاش های خیرخواهانه می تواند الگوهای ترافیکی روزانه را تغییر دهد و بیشتر سیستم های GPS را برای رانندگی در شهر بی فایده کند.تابلوهای جاده به زبان های عربی و انگلیسی است ، اما تابلوها کامل نیستند. یک نکته خوب در مورد رانندگی در دوحه این است که بنزین با قیمت باورنکردنی ارزان است. بنابراین، ممکن است مدتی طول بکشد تا به جایی بروید ، اما هزینه آن زیاد نیست.

صرف غذا در خارج از منزل در قطر

اگر پای خاطرات زندگی در قطر افراد بنشینید قطعا به شما از غذاهای این کشور خواهند گفت. شما می توانید رستوران هایی از هر نوع غذا، در هر محدوده قیمت و کیفیت از کمتر از متوسط تا بسیار گران را پیدا کنید. فست فود را به قصد مکان های خوب و ارزان شاورما دور بزنید، اما به جای تست قدرت گوارشی خود، به توصیه ها توجه کنید. اگر می خواهید بدانید که رستوران های خوب کدام ها هستند، به دنبال پارکینگ های شلوغ با لندکروز های سفید و سفره های پر از غذا باشید. اکثر هتل ها دارای رستوران های متوسط تا گران قیمت هستند.

سیستم بانکداری در قطر

در قطر تعدادی بانک با شعب و دستگاه های خودپرداز واقع در مکان های در دسترس وجود دارد. تا زمان اقامت، نمی توانید حساب جاری باز کنید. حساب ها باید به نام همسر مرد شاغل باشد. اما پس از افتتاح حساب ، مهم است که در اسرع وقت نام همسر را برای اطمینان از دسترسی به منابع مالی اضافه کنید.

زندگی زنان در قطر

شرایط زندگی در قطر برای زنان به این صورت است که زنان در این کشور در قطر از حقوق و آزادی های بیشماری برخوردار هستند ، اما هنوز هم جامعه ای مردسالار است. همسر مذكور سرپرست خانوار است و كليه اسناد رسمي از قبيل حساب بانكي، اجاره نامه، ثبت نام اتومبيل، حساب هاي كاربري و غيره بايد به اسم مرد باشد و علاوه بر آن مستندات مجوز از كارفرما حامي را نيز بخواهد. برخی از بانک ها یک اتاق باز برای مشتریان مرد و یک اتاق بسته با کارمندان محجبه برای خانم ها دارند. برای مهاجران زن بی خبر، این می تواند کمی شوک باشد.

وضعیت مسکن در قطر

بیشتر مهاجرانی که تجربه زندگی در قطر را دارند، در ویلاها در یک مجتمع 10 تا 100 واحدی یا بیشتر زندگی می کنند. مجتمع ها مانند محله هستند و بعضی بسیار مطلوب تر از سایرین. گزینه های دیگر ویلاهای “مستقل” و آپارتمان هستند.برخی از شرکت ها کارمندان خود را درترکیبات خاصی قرار می دهند که در دسترس عموم نیست. برای کسانی که باید اقامتگاه خود را بیابند، رونق ساخت و ساز گزینه های مسکونی جدیدی را ایجاد کرده است و بازار از نظر مهاجران بسیار مطلوب تر است.

وضعیت مسکن در قطر
وضعیت مسکن در قطر

میزان امنیت در قطر

به طور کلی، کشور قطر برای زندگی مکانی بسیار امن است (به جز جاده ها). علاوه بر امنیت در بیشتر ترکیبات ، نگهبانان بی شماری در هر مکان عمومی وجود دارد. عواقب جرم در اینجا بسیار شدید است و به عنوان یک عامل بازدارنده به خوبی عمل می کند. عقل سلیم هنوز باید غالب باشد ، اما به طور کلی قدم زدن در شبانه روز بی خطر است. اگر وسایل شخصی را در اتومبیل یا ویلا بدون قفل بگذارید ، هنگام بازگشت باید در آنجا باشد.در مورد ایمنی فردی در برابر آسیب دیدگی، اولویت یکسانی وجود ندارد و شما روزانه شاهد مناظر دلهره آور خواهید بود. صندلی اتومبیل نوزاد و کودک نادر است و دیدن رانندگانی که نوزادان را در دامان خود در آغوش گرفته اند (اغلب هنگام ارسال پیام کوتاه و / یا سیگار کشیدن) و همچنین کودکان ایستاده در صندلی های جلو و عقب اتومبیل ها یا به معنای واقعی کلمه از شیشه های ماشین آویزان شده بسیار عادی است..

فروشگاه های کشور قطر

با مراکز خرید متعدد دوحه ، شما قادر خواهید بود تمام نیازهای خرید خود را برآورده کنید ، اما شاید نه همه خواسته هایتان را. انتظار نداشته باشید که سلیقه یا کیفیت آن با کشورتان شما مطابقت داشته باشد. پیدا کردن بعضی از کالاها می تواند دشوار باشد (همانطور که در بالا ذکر شد) و گران تمام شد.تکمیل لیست خرید مواد غذایی شما معمولاً به چند توقف نیاز دارد زیرا هیچ فروشگاهی تمام موارد مورد نظر خود را نمی فروشند. به هیچ محصولی خیلی وابسته نشوید زیرا موجودی فروشگاه به طور مداوم متناقض است و اغلب هفته به هفته تغییر می کند.مگامارت بیشترین کالاهای وارداتی آمریکایی و غربی را دارد که برای آنها حق بیمه پرداخت خواهید کرد

اجتماعات مهاجران در قطر

فرصت های بیشماری برای اختلاط و مشارکت در جامعه بزرگ مهاجران قطر وجود دارد. برخی از مجتمع های بزرگ اجتماعاتی را برای ساکنان خود ترتیب می دهند و برخی از هتل ها میهمانی برگزار می کنند. برخی از بهترین راهها برای دیدار با خانواده های دیگر، برنامه های مدرسه و فعالیت های ورزشی بیشمار از جمله شنا، فوتبال، راگبی، بیس بال، سافت بال، هاکی روی یخ، پیشاهنگی است که توسط مدرسه و سازمان های خارج از کشور برگزار می شود. در حالی که کودکان در مدرسه هستند ، مادران می توانند در گروه های اجتماعی شرکت کنند.

همانطور که در این مقاله خواندید کشور قطر کشوری کوچک و ناشناخته با منابع نفتی سرشار و اقتصادی عالی است. این کشور گرم امروز به مقصد کاری مهاجران متعددی مخصوصا در بخش ساخت و ساز ، جهت کار در قطر تبدیل شده است که همین امر موجب گردیده بسیاری از ساکنین آن با زبان انگلیسی آشنا باشند و مشکلی در برقراری ارتباط بدون یادگیری زبان عربی نداشته باشند. مردم این کشور اگرچه مردمانی خونگرم هستند اما در عین حال سنتی نیز می باشند و از مهاجران این توقع را دارند که به فرهنگ و پوشش آن ها احترام بگذارند. بیشترین نگرانی مهاجران خانم به کشور قطر مربوط به حقوق زنان در این کشور است. در این باره باید گفت هرچند زنان از آزادی های متعددی برخوردار هستند اما مرد سالاری همچنان در قطر رواج دارد و کليه اسناد رسمي از قبيل حساب بانكي، اجاره نامه، ثبت نام اتومبيل، حساب هاي كاربري و غيره بايد به اسم مرد باشد. از بزرگترین معضل های کشور قطر، رانندگی و رانندگان می باشد. چرا که با وجود جریمه های سنگین رانندگی، رانندگان قوانین را در نظر نمی گیرند و بسیار پر خطر رانندگی می کنند. در عوض به دلیل وجود مجازات های بدون رحم در برابر جرایم، امنیت در قطر بسیار بالا می باشد و میزان دزدی ناچیز است . در کل می توان گفت کشور قطر برای کار ایرانیان کشوری ایده آل محسوب می شود. چرا که علاوه بر حقوق بالا و نزدیکی به کشور ایران، با فرهنگ آن ها تا حدودی آشنا هستند و مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. چنانچه همچنان به اطلاعات بیشتری درباره زندگی در خطر احتیاج دارید با مشاورین مجرب ما در موسسه مهاجرتی میرداماد تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد خاطرات زندگی در قطر

1- مردم قطر چگونه افرادی هستند؟

در قطر افراد محلی رفتار دوستانه ای دارند، اما انتظار دارند مهاجران به هنجارهای فرهنگی و مذهبی آن ها احترام بگذارند، لباس بپوشند و محافظه کارانه در خارج از کشور رفتار کنند.

2- نوع پوشش در قطر چگونه است؟

در قطر مردان با لباس های سفید و زنان با پوشش کامل و چادر های عربی پر زرق و برق دیده می شوند.

3- آیا حجاب در قطر آزاد است؟

در قطر مسلمانان حجاب کامل دارند اما برای افراد غیر مسلمان محدودیت چندانی وجود ندارد. با این حال انتظار می رود که به فرهنگ این کشور احترام بگذارند.

4- آب و هوای قطر چگونه است؟

کشور قطر آب و هوایی بسیار گرم و مربوط با زمستان هایی همراه با هجوم حشرات و طوفان های شنی دارد.

5- وضعیت رانندگی در قطر چگونه است؟

رانندگی در کشور قطر با چالش های بسیاری همراه است و بسیار پر خطر می باشد.

6- آیا امکان افتتاح حساب در بانک های قطر برای مهاجران وجود دارد؟

بدون دریافت اجازه اقامت در قطر امکان افتتاح حساب بانکی در این کشور وجود ندارد.

7- زندگی زنان در قطر چگونه است؟

اگرچه زنان در قطر از امکانات بسیاری برخوردار است اما این کشور همچنان رویکردی مردسالارانه دارد.

8- آیا می توان در قطر به راحتی محلی برای زندگی به عنوان یک مهاجر پیدا کرد؟

به دلیل ساخت و ساز های جدید در کشور قطر گزینه های اقامتی بسیاری برای مهاجران در این کشور وجود دارد.

9- وضعیت امنیت در قطر چگونه است؟

قطر کشوری بسیار امن است علاوه بر امنیت در بیشتر ترکیبات ، نگهبانان بی شماری در هر مکان عمومی وجود دارد

10- تنوع کالا ها در قطر چگونه است؟

در قطر فروشگاه ها معمولا از تنوع مکی برخوردارند و تمام آنچه که شما لازم دارید ممکن است در یک فروشگاه یافت نشود.

11- آیا امکان برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در قطر وجود دارد؟

بله در اکثر نقاط قطر به خوبی به زبان انگلیسی می توانند صحبت کنند.

نظرات کاربران

  • توسط ز.ابراهیمی
    تاریخ: خرداد 23, 1399
    نفر
    نفر

    سلام من ۳ سال سابقه کار خوب در زمینه مهندسی پزشکی دارم لیسانس مهندسی پزشکی و فوق لیسانس ام بی ای شریف و ایلس ۷ می خواستم برای کار در قطر اقدام کنم باید از کجا و چه جوری شروع کنم

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: خرداد 26, 1399
      نفر
      نفر

      سلام روزتون بخیر
      در ابتدا از طریق کار فرما یک قرارداد کاری تنظیم می نمایید و سپس قرارداد کاری خود را به سفارت ارائه می دهید و ویزای کاری را دریافت می نمایید.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا