071-91009294  | 021-88724227  |

تولد بچه در ترکیه

تولد بچه در کشور ترکیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

عظمت و شکوه خیره کننده تاریخ کهن و فرهنگ غنی و مناظر باشکوه کشور ترکیه چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت به ویژه اگر قصد اقامت و زندگی و کار در این کشور اروپایی-آسیایی را داشته باشید . مسافت نزدیک و زبان مشترک با بخشی از کشور و فرهنگ و آداب و رسوم تقریبا همانند با ایران این کشور را به مقصد بسیار خوبی برای ایرانیان در آرزوی مهاجرت تبدیل کرده است.اخذ تابعیت این کشور شگفت از طریق تولد نوزاد راه دشوار تابعیت را برای شما هموار می سازد و برای نوزاد تازه پا به این جهان نهاده و خانواده او آینده ای درخشان را نوید می دهد.این مقاله که توسط مشاوران ما در موسسه حقوقی و مهاجرتی میرداماد برای شما تهیه و تدوین شده است به چگونگی هموار کردن این راه سخت و شرایط اخذ اقامت از طریق تولد نوزاد در ترکیه می پردازد.

تولد فرزند در ترکیه

بسیاری از افراد علاقمند به مهاجرت به ترکیه و زایمان در خارج از کشور، ترکیه را به عنوان کشور مقصد انتخاب می کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که بیمارستان برای زایمان باید در اوایل بارداری انتخاب شود. تعداد بسیاری از بیمارستان ها و مراکز زایمان دولتی و خصوصی در ترکیه وجود دارد. هزینه بیمارستان در ترکیه و مراقبت های اساسی پزشکی را می توان تا حدودی یا کاملاً ( بسته به درمان ) توسط بیمه پرداخت کرد، به شرط این که بیمارستانی که مراقبت میکند با موسسه ارائه دهنده خدمات توافق داشته باشد. برخی از معالجات و خدمات منتخب والدین یا مراکز درمانی ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند و هزینه ها توسط والدین پرداخت می شود. زنان ترکیه بدون تأمین اجتماعی و بیمه درمانی خدمات پزشکی رایگان دریافت می کنند و ممکن است در بیمارستان های دولتی فرزند خود را به دنیا بیاورند.

تولد در بیمارستان :

زایمان به صورت سزارین به اندازه تولد طبیعی در بیمارستان های ترکیه معمول می باشد. در سال های اخیر زنان بیشتر زایمان سزارین را نسبت به زایمان طبیعی در ترکیه انتخاب می کنند، گر چه هزینه های بیشتری نیز دارد. با این حال، تعداد تولد طبیعی در حال افزایش می باشد.اگر هیچ خطری برای سلامتی مادر یا نوزاد وجود نداشته باشد، اپیدورال ها بخصوص در مناطق شهری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند .طول مدت بستری در بیمارستان پس از تولد با توجه به نوع تولد انتخابی متفاوت می باشد. یک مادر معمولاً یکی دو روز پس از تولد طبیعی از بیمارستان مرخص میشود.بعدازسزارین،ترشحات معمولاً طی دو تا سه روز به شرط سلامت مادر و نوزاد می باشد.

تولد فرزند در ترکیه
تولد فرزند در ترکیه

زایمان خانگی ، زایمان طبیعی و زایمان در اب در ترکیه :

زایمان طبیعی در خارج از کشور از جمله ترکیه به این صورت است که در مناطق شهری، در موارد بسیار نادر، مادران با کمک مامایی فرزندان خود را به دنیا می آورند. در مناطق روستایی زایمان در خانه هنوز بسیار متداول می باشد. عوامل مختلفی در تصمیم گیری برای زایمان در منازل در مناطق روستایی وجود دارد، از جمله گزینه های محدود برای مراقبت های پزشکی و تمایل به بهره مندی از کمک و مراقبت از همسایگان.

ثبت تولد نوزادان تازه متولد شده خارجی :

در ثبت نام نوزادان تازه متولد شده خارجی چه باید کرد ؟ در ثبت هویت نوزادان متولد ترکیه که والدینشان ( یا هر دو نفر ) تبعه خارجی هستند، چه باید کرد؟ اگر پدر خارجی باشد اما مادر اهل ترکیه است، نوزاد از زمان تولد به عنوان شهروند ترکیه در نظر گرفته می شود. اگر مادر خارجی باشد اماپدراهل ترکیه باشد ، نوزاد متولد ترکیه می تواند در ترکیه کارت شناسایی داشته باشد. در این شرایط، نوزاد متولد ترکیه علاوه بر اخذ تابعیت،به راحتی شناسنامه نیز دریافت می کند. براساس قانون ملیت ماده ی 3 / 7 ، صدور شناسنامه برای نوزاد تازه متولد شده یک مادر خارجی در کشور روابط زناشویی به شرح زیر می باشد: فرزند یک پدر اهل ترکیه و یک مادر غیر ترک در روابط خارج از ازدواج می توانند تابعیت را دریافت کنند، مشروط بر این که اصول و مبنای مربوط به ایجاد نسبیت را انجام داده باشند. تابعیت یک نوزاد متولد شده از ازدواج، تحت این شرط که مطابق با یکی از ” شناخت نسبیت رویکرد های تابعیت ترکیه ” در ارتباط باشد، داده می شود .

هزینه تولد فرزند در ترکیه

شرایط زندگی در ترکیه برای افراد مختلف، متفاوت می باشد. این کشور به اصول روابط خانوادگی ( خونی) اهمیت زیادی می دهد. نوزادان تازه متولد شده ، مادامی که مادر یا پدر او تبعه ترکیه باشند ، صرف نظر از محل تولد نوزاد، می توانند شهروندی ترکیه را کسب کنند. تابعیت دو گانه در ترکیه مجاز است و شهروندان خارجی می توانند در موقیعت های خاص از جمله ازدواج، تولد ، اقامت دائم ، تابعیت ترکیه را بدست آورند. با توجه به شرایط جدید تابعیت ترکیه ، کودک والدین خارجی در ترکیه در صورتی که قادر به اخذ شهروندی کشور والدین خود نباشد، می تواند تابعیت ترکیه را دریافت کند.

هر سفارت خانه یا کنسولگری برای ثبت نام نوزاد تازه متولد شده ، شرایط مختلفی خواهد داشت. مهاجرین برای اخذ شناسنامه و پاسپورت کودک باید به سفارت خانه یا کنسولگری مربوطه مراجعه کنند و هزینه های آن را پرداخت نمایند. پس از صدور شناسنامه و پاسپورت، والدین باید برای مجوز اقامت فرزند خود در دفتر مرکزی پلیس منطقه درخواست دهند. اما کودکی که از بدو تولد تابعیت ترکیه را بدست می آورد ، باید در اداره آمار اصلی ((Nufus Mudurlugu) ثبت شود.

هزینه تولد فرزند در ترکیه
هزینه تولد فرزند در ترکیه

داشتن بیمه درمانی بین المللی در ترکیه اهمیت زیادی دارد که هزینه بیمارستان در ترکیه و هزینه های زایمان از جمله زایمان در بیمارستان خصوصی که بسیار پر هزینه است را پوشش می دهد. هزینه زایمان در ترکیه در بیمارستان عمومی تقریبا 1000 دلار (برای بخش C) و هزینه زایمان در بیمارستان خصوصی حدودا بین 2309 الی 2638 دلار است. معمولا نوزادان تنها تا 30 روز تحت پوشش بیمه درمانی والدین هستند .باید هر چه سریع تر برای کودک خود بیمه درمانی خصوصی مجزا دریافت کنید تا بتوانید از آن برای چک آپ های روتین و واکسیناسیون از هنگام تولد استفاده کنید. با این حال تحصیل در ترکیه نیز یکی از روش های مهاجرت به این کشور می باشد که طرفداران زیادی دارد.

شرایط دریافت اقامت ترکیه از طریق تولد فرزند

اگر شما خارجی هستید و دارای فرزندی هستید که در ترکیه متولد شده است ، گواهی تولد کودک این امکان را می دهد که شش ماه اقامت ترکیه را داشته باشید ، مگر اینکه مجوز اقامت والدین در این مدت زودتر به پایان برسد .

در طول این شش ماه شما باید برای مجوز اقامت فرزند به دفتر منطقه GÖC IDARESI GENEL MUDURLUGU ( اداده کل مدیریت مهاجرت یا DGMM) که در آن زندگی می کنید درخواست دهید . اگر یکی از والدین شهروند ترکیه باشد یا به عنوان فرد خارجی حداقل یک سال در ترکیه زندگی کرده باشد ، فرزند واجد شرایط دریافت مجوز خانوادگی است ، در غیر اینصورت باید برای کودک مجوز اقامت کوتاه مدت درخواست کرد .

خروج و ورود دوباره به ترکیه

اگر کودکی را که مجوز اقامت ترکیه ندارد از این کشور خارج کنید و بخواهید مجددا وارد ترکیه شوید ، گواهی تولد حق ورود دوباره را ارائه نمی کند .زمان بازگشت به ترکیه باید برای کودک خود ویزا دریافت کنید حتی اگر هر دو والدین مجوز اقامت داشته باشند . اگر پروسه مجوز اقامت را تکمیل کردید ،شما می توانید مجوز اقامت موقت برای کودک خود دریافت کنید که بر روی یک برگه A4 چاپ می شود . بامجوز اقامت موقت به همراه رسید پرداخت هزینه ها و کارت اقامت شما می توانید برای 15 روز کودک خود را از ترکیه خارج کنید و بدون ویزا برای ورود مجدد وارد ترکیه شوید. اگر کودک ملیت های خارجی داشته باشد ( نه پدر و نه مادر شهروند ترکیه نباشند ) و در ترکیه زندگی می کنند آنگاه می توانند برای مجوز اقامت درخواست دهند .

قوانین زیر به منظور درخواست مجوز اقامت برای تولد فرزند در ترکیه اعمال می شود :

  •  گواهی تولد که تصدیق می کند کودک برای شش ماه بسته به تاریخ مجوز اقامت والدین در ترکیه ساکن بوده است.
  • در شرایطی که مجوز اقامت والدین کمتر از شش ماه باشد ، حق اقامت در ترکیه به این تاریخ بستگی دارد .
  • برای کودکانی که حق اقامت بواسطه گواهی تولد دارند الزامی است که در مدت شش ماه مجوز اقامت مناسب برای کودک دریافت کنند.
  • گواهی تولد حق خروج و ورود بدون ویزا به ترکیه بدون مجوز اقامت را ارائه نمی کند.
  •  کودکانی که به واسطه گواهی تولد در ترکیه اقامت دارند و در مدت تعیین شده برای مجوز اقامت درخواست نکرده اند باید جریمه پرداخت کنند.

آمار زایمان ها طبیعی و سزارین در ترکیه

زایمان یک اتفاق بسیار مهم است که تحت پروسه های مختلف اجتماعی، محیطی و سازمانی قرار دارد. همچنین عوامل روانشناختی و فیزیولوژیکی مختلفی در آن درگیر است و به هم وابسته هستند . تجربه زایمان یک زن ممکن است تاثیرات طولانی مدتی بر روی سلامت ماد، فرزند و همسرداشته باشد. در ترکیه میزان سزارین در ده سال گذشته 2.5 برابر شده است.

آمار زایمان طبیعی و سزارین در ترکیه
آمار زایمان طبیعی و سزارین در ترکیه

طبق گزارش سالانه وضعیت سلامت وزارت بهداشت ترکیه در سال 2014، میزان سزارین از 21% در سال 2002 به 51% در سال 2014 افزایش پیدا کرده است. این افزایش سریع ممکن است با افزایش تمایل زنان ترکیه برای زایمان در بیمارستان های خصوصی مرتبط باشد جایی که زنان و پزشکان سزارین را ترجیح می دهند. در این دوره بیمارستان های خصوصی ادعا کردند که خدمات درمانی با کیفیت بالا ارائه می کنند. اطلاعات نشان می دهد که 18% از سزارین ها به درخواست مادر انجام شده است و 50 % به خاطر علائم پزشکی و 32% باقی مانده به صلاحدید پزشک انجام شده است.
سیاست های دولت ترکیه بر اساس کاهش نرخ سزارین قرار دارد اما سیاست های اجرا شده برای کاهش نرخ سزارین با موفقعیت همراه نبوده است و باعث افزایش سزارین شده است.

بهترین بیمارستان ها برای تولد فرزند در ترکیه

1- بیمارستان ACIBADEM TAKISM

ACIBADEM TAKISM یک بیمارستان 24.000 متر مربعی است که دارای اعتبار بخشی JCI است. این بیمارستان بخشی از گروه مراقبت های درمانی بزرگ ACIBADEM است. این بیمارستان مدرن دارای 99 تختخواب و 16 اتاق عمل است. تمام اتاق ها به سیستم ماژولار مجهز هستند و بیماران از یک محیط امن و با کیفیت بهره مند هستند.بیماران می توانند تمام خدمات تشخیص و درمان را در بیمارستان انجام دهند و دیگر نیازی نیست بیمارستان را ترک کنند. بیمارستان همچنین دارای هماهنگ کننده بین الملل ویژه بیماران است که کمک برای سفر، اقامت، هماهنگی بیمه ، ویزا و ترجمه را ارائه می کنند. بیمارستان اتاق ها و سوئیت های استانداردی ارائه می کند. تمام اتاق ها دارای WIFI، تلفن، تلوزیون، کیترینگ و مینی بار هستند.

2- بیمارستان AMERIKAN

خدمات ارائه شده در بیمارستان تمام نیازها، حقوق و انتظارات بیماران در تمام مراحل را برآورده می کند. این بیمارستان مطابق با قوانین، مقررات و اصول اخلاق حرفه ای کار می کند و اهمیت ویژه ای به حقوق و حریم شخصی بیماران می دهد. این بیمارستان دارای سیستم یکپارچه هماهنگ از پزشکان، پرستاران، تکنسین ها و مراقبان بیمار است که به صورت مشترک با بیمار کار می کنند.

3- بیمارستان KOC UNIVERSITY

بیمارستان دانشگاه کوچ در سپتامبر 2014 به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی و آموزشی فعالیت خود را شروع کرد. در سال 2016، بیمارستان ظرفیت خود را به 404 اتاق بیمار، 37 واحد مراقبت های ویژه ( 336 بزرگسال و 111 کودک ) افزایش داد. با 13 اتاق عمل و 14 اتاق احیا این بیمارستان بیش از 4000 عمل انجام می دهد.

4- بیمارستان MEDICAL PARK BACILIRVLER

بیمارستان MEDICAL PARK BACILIRVLER یکی از بزرگترین بیمارستان های مجموعه MEDICAL PARK است که در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. در این بیمارستان مردم می توانند تمام خدمات درمان پزشکی را دریافت کنند. بیمارستان از قوانین کیفیت و ایمنی سختی در برنامه های تشخیص و درمان پیروی می کند. عملکرد کارکنان به طور مرتب نظارت می شود و مثل همیشه نیازهای بیمار در اولویت قرار دارد.

5- بیمارستان ISTINYE UNIVERSITY

مرکز تحقیقات و آموزش پزشکی دانشگاه ایستنیه در سال 2016 بر پایه 23 سال دانش و تجربه MLP CARE، شرکت مادر MEDICAL PARK ،UM MEDICAL PARK و بیمارستان LIV در زمینه مراقبت های بهداشتی تاسیس شد. بیمارستان دارای 307 تختخواب، 84 تختخواب مراقبت های ویژه و 12 اتاق عمل ( IVF و چشم پزشکی ) است. مساحت داخلی بیمارستان 62.500 متر مربع است. خدمات در 39 شاخه پزشکی با 11 استاد، 10 استادیار و 52 متخصص ارائه می شود.

مشاوران و همکاران ما در برترین موسسه حقوقی و مهاجرتی کشور, موسسه میرداماد به شما مهاجران آینده و در پی فردایی روشن در آن سوی آب ها نوید خبرهای خوبی را می دهند. این موسسه با دارا بودن دو شعبه در شهرهای تهران و شیراز بهترین و آسان ترین گزینه مناسب برای مهاجرت را به شما ارائه می کنند. اخذ تابعیت ترکیه به واسطه تولد نوزاد در این کشور تابع موارد حقوقی است که وکلا و مشاوران موسسه میرداماد به خوبی به آن واقف هستند. با مشاوران و وکلای ما در تماس باشید.

سوالات متداول در مورد تولد بچه در ترکیه

1- هزینه زایمان در ترکیه چقدر است؟

هزینه زایمان و تولد بچه در بیمارستان های دولتی ترکیه تقریباً 1000 دلار است؛ در حالی که هزینه بیمارستان خصوصی از 2،309 دلار آمریکا تا تقریبا 2،638 دلار متغییر است.

2- آیا ترکیه اجازه تابعیت دوگانه را به بچه متولد شده می دهد؟

قوانین ترکیه هیچ مقرراتی را برای شهروندان متولد شده با تابعیت دوگانه در هنگام بزرگسالی در رابطه با انتخاب یک ملیت بر دیگری ندارد.

3- آیا بچه متولد شده در ترکیه به طور خودکار تابعیت این کشور را به دست می آورد؟

خیر، بچه متولد شده در ترکیه حتی اگر پدر و مادرش شهروند ترکیه باشد، نمی تواند تابعیت این کشور را به دست آورد.

4- آیا بچه متولد شده از پدر مادری که شهروند ترکیه هستند، باید درخواست مجوز اقامت دهد؟

بله، بچه متولد شده از پدر مادری که شهروند ترکیه هستند، باید درخواست مجوز اقامت دهد.

5- والدین پس از تولد فرزند در ترکیه، چه مقدار زمان دارند تا تولد فرزند را ثبت کنند؟

والدین پس از تولد فرزند در ترکیه، 30 روز زمان دارند تا تولد فرزند را ثبت کنند.

6- پس از چند روز تولد بچه در ترکیه از بیمارستان مرخص می کنند؟

زمان ترخیص بچه در ترکیه و مادر بسته به روش زایمان دارد.

7- بچه متولد شده در ترکیه چند روز تحت پوشش بیمع درمانی مادر و پدر است؟

بچه متولد شده در ترکیه 30 روز تحت پوشش بیمه درمانی مادر و پدر است و پس از ان باید برای دریافت بیمع درمانی فرزند اقدام کرد.

8- بچه متولد شده در ترکیه از پدر و مادر غیر ترک، چند روز اجازه اقامت در ترکیه را به والیدین می دهد؟

بچه متولد شده در ترکیه از پدر و مادر غیر ترک، 6 ماه اجازه اقامت در ترکیه را به والیدین می دهد؛ مگر اینکه مجوز اقامت والدین به اتمام رسیده باشد.

9- آیا به بچه متولد شده در ترکیه که بدون دریافت مجوز اقامت از ترکیه خارج شده است، مجدد مجوز اقامت اقدام کرد؟

دولت ترکیه به بچه متولد شده در ترکیه که بدون دریافت مجوز اقامت از ترکیه خارج شده است، مجدد مجوز اقامت اقدام نمی کند.

10- بیمارستان های تولد بچه در ترکیه کدامند؟

تعدادی از بیمارستان های تولد بچه در ترکیه عبارتند از: بیمارستان ACIBADEM TAKISM، بیمارستان MEDICAL PARK BACILIRVLER، بیمارستان دانشگاه استانبول و غیره.

11- چگونه می توانم شناسنامه بچه متولد شده در ترکیه را دریافت کنم؟

شناسنامه بچه متولد شده در ترکیه را می توان از طریق وب سایت دولت الکترونیکی یا شخصاً با مراجعه به اداره کل ثبت احوال و شهروندی (Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü) یا کنسولگری ترکیه در خارج از کشور دریافت کرد.

اسکرول به بالا