071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کانادا دومین مقصد محبوب از نظر تحصیل در خارج از کشور در کل جهان است. تعداد دانشجویانی که تحصیل خود را nv کانادا دنبال می کنند هر ساله افزایش می یابد. این کشور تحصیل در سطح جهانی را همراه با استانداردهای خوب زندگی و ویزای کار آسان فراهم می کند که همین امر موجب شده است رتبه بالایی در بین مقاصد تحصیل در خارج از کشور، دریافت کند. کانادا تحصیل کرده ترین کشور جهان است و بیش از نیمی از شهروندان این کشور دارای مدرک دانشگاهی هستند. دانشگاه تورنتو و دانشگاه مک گیل به دلیل پرورش متخصصان توانمند در زمینه های مختلف، در سراسر جهان مشهور هستند. در صورت انتخاب تحصیل دکتری در کانادا، می توانید از بین مجموعه وسیعی از رشته ها، رشته مورد نیاز خود را انتخاب کنید.دوره ها دکتری در دانشگاه های کشور کانادا به صورت بین المللی شناخته شده می باشند و مبتنی بر تحقیق هستند. دکتری یا PhD یکی از پرکاربردترین مقاطعی است که دانشجویان در این کشور دنبال می کنند و طی این دوره دانشجویان منابع فراوان برای انجام کارهای تحقیقاتی خود به دست می آورند. تکمیل دوره دکتری در کانادا به طور متوسط 3-6 سال زمان می برد. این مقاله که توسط تیم مجرب موسسه مهاجرتی میرداماد گردآوری شده است، اطلاعاتی را که در رابطه با تحصیل در مقطع دکترا در کشور کانادا باید بدانید، در بر می گیرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • مزایای تحصیل دکترا در کانادا
  • سیستم آموزشی مقطع دکترا در کانادا
  • دانشگاه های کشور کانادا برای تحصیل در مقطع دکترا
  • 10 استان کانادا که دارای دانشگاه های ارائه دهنده دوره دکترا هستند
  • رتبه و رنکینگ دانشگاه های کانادا در مقطع دکترا
  • ساختار دوره دکترا در کشور کانادا
  • هزینه ها تحصیل دکترا در کانادا
  • کمک هزینه کانادایی جهت تحصیل دکترا
  • دستیاری تدریس حین تحصیل دکترا در کانادا
  • تقاضای تحصیل در مقطع دکترا در کانادا
  • الزامات زبان جهت پذیرش در مقطع دکترا در کانادا
  • ویزای دانشجویی جهت تحصیل در مقطع دکترا در کانادا
  • کار حین تحصیل در مقطع دکترا در کانادا
  • کار در کانادا پس از تحصیل در این کشور

مزایای تحصیل دکترا در کانادا

کانادا همیشه در بین دانشجویان بین المللی محبوب بوده است همچنین دانشجویان بین المللی نیز همیشه در کانادا محبوب بوده اند، اما امروزه این محبوبیت به بیشترین حد خود نسبت به گذشته رسیده است. تعداد افرادی که در خارج از کشور در کانادا تحصیل می کنند ، اخیراً حدود 30٪ افزایش یافته است. زیرا بیشتر دانشجویان از چشم انداز زندگی و تحصیل در یک جامعه دوستانه و لیبرال حمایت می کنند. ناگفته نماند که تحصیل در کانادا با فرصتی برای تجربه و کاوش در سرزمینی متنوع ازنظر مناظر طبیعی و زیستگاههای خیره کننده، همراه است. چندین مورد وجود دارد که کانادا را برای انتخاب به عنوان مقصد تحصیل در مقطع دکترا در سال 2020 و اقامت بعد از آن به انتخابی عالی تبدیل می کند و سبب می شود دانشجویان زیادی مهاجرت به کانادا را انتخاب کنند:

مزایای تحصیل دکترا در کانادا
مزایای تحصیل دکترا در کانادا

دانشگاههای مشهور بین المللی

قدیمی ترین دانشگاههای کانادا به قرن هفدهم برمیگردد ، اما تحقیقات انجام شده آنها همچنان جهانی است و شش موسسه آن در بین 150 دانشگاه برتر در هر سه رتبه بندی جهانی اصلی قرار دارند.

هزینه های بین المللی جذاب

تحصیل در مقطع دکترا در کانادا ارزان تر از کشورهای همسایه، ایالات متحده است ، در حالی که برخی دانشگاه ها در واقع هزینه های بین المللی را کاهش می دهند یا حتی از آن چشم پوشی می کنند.

فرصت های پس از تحصیل

اتمام موفقیت آمیز دوره دکترا به شما این امکان را می دهد که تا سه سال در کانادا زندگی و کار کنید و شاید راهی برای اقامت دائم یا حتی شهروندی در پیش بگیرید.

فضای طبیعی عالی

از دریاچه های بزرگ انتاریو و کبک و کوه های راکی کانادا و جادوگران آلبرتا گرفته تا بیابان بی نظیر سرزمینهای وسیع شمال غربی چیزهای زیادی برای کشف و شاید تحقیقات حتی در طول دوره دکتری وجود دارد.

سیستم آموزشی مقطع دکترا در کانادا

کانادا مانند همسایه نزدیک خود ، ایالات متحده ، کشور بزرگی است. با این حال ، برخلاف ایالات متحده، محدوده نسبتاً کوچکی از کانادا واقعاً قابل سکونت است. این بدان معنی است که سیستم دانشگاهی کانادا آنقدر که انتظار دارید گسترده نیست و در هنگام تحصیل در مقطع دکترا، درک آن بسیار ساده است. ناگفته نماند که تحصیل پزشکی در کانادا نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است و طرغداران خاص خود را دارد.

دانشگاه های کشور کانادا برای تحصیل در مقطع دکترا

غالبا سه نوع موسسه آموزشی برای مقطع دکترا در کانادا وجود دارد:

دانشگاه های دولتی:

این دانشگاه ها توسط دولت اداره می شود و ممکن است استانی ، قلمرویی یا فدرالی باشد. همچنین آنها از دانشجویان شهریه دریافت می کنند. این دانشگاه ها فرصت های تحصیلی جامع تری از جمله برنامه های دکترا، ارائه دهند.

دانشگاه های خصوصی:

این دانشگاه ها بیشتر توسط کمک های مالی و کمک هزینه های تحقیقاتی اداره می شوند. آنها هیچ بودجه ای از دولت دریافت نمی کنند و به نظر می رسد کوچکتر و تخصصی تر باشند

کالج هنرهای لیبرال:

این دانشکده ها به صورت دولتی یا خصوصی هستند و تأکید اصلیشان بر دوره های هنرهای لیبرال است.

دانشگاه های تحقیقاتی جهت تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند، باید بدانند که حدود 100 دانشگاه تحقیقاتی در کانادا وجود دارد (موسسات دیگری مانند دانشکده های هنرهای لیبرال و کالج های جامعه نیز وجود دارند ، اما تمایل به ارائه دوره دکتری ندارند). این دانشگاه ها معمولاً برنامه های دکتری خود را در مدارس تحصیلات تکمیلی اختصاص داده شده ارائه می دهند که تمام امکانات و تخصصات لازم برای حمایت از دانشجویان از طریق دوره دکترا را دارد.

بهترین استان های کانادا جهت تحصیل در مقطع دکترا

این کشور ساختاری فدرالی دارد که از 10 استان و سه قلمرو تشکیل شده است. استانها یک نهاد مستقل هستند (مشابه ایالات متحده) در حالیکه قلمرو ها اختیارات خود را به دولت مرکزی فدرال واگذار کرده اند. مهمترین تفاوت بین استان های کانادا و قلمرو ها برای دانشجویان بین المللی دکتری در این است که فقط استان ها دارای دانشگاه های تحقیقاتی (با امکان ارائه برنامه های دکترا) هستند.اکثر استانها نسبت به ارائه دوره دکترا و استخدام بین المللی رویکرد مشابهی دارند ، اما سیاست های محلی می تواند گاهی بر میزان (و نوع) بودجه موجود تأثیر بگذارد. بخشی از کانادا که برای تحصیل انتخاب کرده اید مشخص می کند که دانشگاه شما به کدام یک از زبان های انگلیسی ، فرانسوی یا هر دو، دوره دکترا را ارائه می دهد. 10 استان برتر کانادا که دارای دانشگاه ارائه دهنده دوره دکترا هستند، به شرح زیر است:

آلبرتا

استانی محصور در غرب کانادا که به دلیل جنگل های وسیع ، دهیاری ها و کوهستان های خود مشهور است و زبان رسمی این استان انگلیسی است. هشت دانشگاه در آلبرتا فرصت تحصیل در مقطع دکترا را ارائه می دهد.

بریتیش کلمبیا

غربی ترین استان کشور کانادا که با مناظر ناهموار، جنگلهای بارانی معتدل و برج های قابل توجه ساحلی همراه است و زبان رسمی آن انگلیسی است. 11 دانشگاه وجود دارد که فرصت دکترا را در بریتیش کلمبیا ارائه می دهند.

مانیتوبا

یک استان مرکزی که محل استقرار دشت های وسیع و برخی از دریاچه های بزرگ کانادا است دهند و زبان رسمی آن انگلیسی است. شش دانشگاه در این استان وجود دارد که فرصت دکترا را ارائه می دهد.

نیوبرانزو

استانی کوچکی در ساحل شرقی کانادا که دارای جنگل ها ، کوه ها و برخی از قدیمی ترین شهرک های اروپایی در آمریکای شمالی است و زبانهای رسمی آن انگلیسی و فرانسوی است. چهار دانشگاه در نیوبرانزویک وجود دارد که امکان تحصیل در مقطع دکترا را ارائه می دهد.

نوا اسکوشیا

استانی دریایی در آتلانتیک کانادا که از شبه جزیره و جزایر مجاور تشکیل شده است و زبان رسمی آن انگلیسی است. 9 دانشگاه در نوا اسکوشیا فرصت دکترا ارائه می دهند.

نیوفاندلند و لابرادور

شرقی ترین استان کانادا که از جزیره نیوفاندلند و منطقه اصلی لابرادور تشکیل شده است و از لحاظ جغرافیایی توسط تندرا و کوه های قابل توجهی پوشیده شده است و زبان رسمی آن انگلیسی است. در آنجا یک دانشگاه وجود دارد که فرصت تحصیل در مقطع دکترا در نیوفاندلند و لابرادور ارائه می دهد.

انتاریو

پرجمعیت ترین استان کانادا که در شرق این کشور واقع شده است. پایتخت کانادا ، اتاوا و همچنین دریاچه های معروف انتاریو و آبشارهای نیاگارا در این استان واقع شده است و زبان رسمی آن انگلیسی است. 31 دانشگاه در انتاریو فرصت تحصیل در مقطع دکترا را ارائه می دهند.

جزیره پرنس ادوارد

کوچکترین استان و منطقه ای دریایی در سواحل شرقی کانادا که از شبکه ای از جزایر کوچکتر ساخته شده است و زبان رسمی آن انگلیسی است. در جزیره پرنس ادوارد یک دانشگاه وجود دارد که فرصت تحصیل در مقطع دکترا را ارائه می دهد.

کبک

بزرگترین استان کانادا که در شرق کشور واقع شده است. این شهر دارای فرهنگی غنی و مستقل کبکی است و به دلیل رودخانه ها، دریاچه ها و خلیج هایی که دارد مشهور است و زبان رسمی آن فرانسه است. 19 دانشگاه در این استان وجود دارد که فرصت تحصیل در مقطع دکترا را در کبک ارائه می دهند.

ساسکاچوان

استانی بزرگ در مرکز کانادا است که توسط چاله ها و دریاچه محاصره شده است و زبان رسمی آن انگلیسی است. 6 دانشگاه در دانشگاه ساسکاچوان فرصت تحصیل در مقطع دکترا را ارائه می دهند.

برترین شهرهای دانشگاهی کانادا جهت تحصیل در مقطع دکترا

چندین شهر در کانادا با یک یا چند دانشگاه و تعداد زیادی دانشجویان وجود دارد که از این میان دو شهر مونترال و شهر کبک جهت ارائه دوره های مقطع دکترا شناخته شده تر می باشند.

رتبه و رنکینگ دانشگاه های کانادا جهت تحصیل در مقطع دکترا

دانشگاه های کانادا که از همسای خود، آمریکای شمالی، فراتر نیستند ، در طیف وسیعی از رشته های جهان پیشرو هستند و این موفقیت در رتبه بندی های بین المللی منعکس شده است.

20 دانشگاه برتر کانادا در سال 2020
دانشگاه THE 2020 QS 2020 ARWU 2019
دانشگاه تورنتو 18 29 24
دانشگاه بریتیش کلمبیا 34 51 35
دانشگاه مک گیل 42 35 90
دانشگاه مک مستر 72 140 90
دانشگاه مونترال 85 137 151-200
دانشگاه آلبرتا 136 113 101-150
دانشگاه اتاوا 141 281 151-200
دانشگاه کلگری 201-250 233 151-200
201-250 173 151-200
دانشگاه واترلو 201-250 31 29
دانشگاه غربی
251-300 280 201-300
دانشگاه دالوشی 251-300 201-300
دانشگاه لاوال 251-300 173 301-400
دانشگاه کویین 251-300 314 301-400
دانشگاه سیمون فریزر 351-400 601-650 301-400
دانشگاه منیتوبا 401-500 439 301-400
401-500 364 301-400
دانشگاه ساسکاچوان 401-500 511-520 501-600
دانشگاه ویکتوریا 501-600 651-700 701-800
دانشگاه یورک 501-600 571-580 301-400

اطلاعات موجود در این جدول بر اساس آخرین رتبه بندی دانشگاه های آموزش عالی تایمز ، رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS و رتبه علمی دانشگاه های جهانی می باشد.این رتبه بندی های دانشگاهی می تواند به شما در انتخاب یک پروژه یا یک دوره دکترا کمک کند ، مشروط بر اینکه بدانید چه چیزی را باید جستجو کنید. مشاورین ما نحوه استفاده ازاین رتبه بندی ها جهت تحصیلات در مقطع دکترا را به شما ارائه می دهند.

ساختار دوره های دکترا در کشور کانادا:

مانند سایر کشورها ، دکترا کانادایی به طور معمول به عنوان “مدرک نهایی” اعطا می شود و بالاترین سطح علمی تحصیلی که یک دانشجو میتواند پس از مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد کسب کند، می باشد.

طول دوره دکترا در کانادا

بیشتر دوره ها حداقل به سه سال تحصیل تمام وقت و تحقیق نیاز دارند ، اما برخی از دانشجویان به مدت طولانی تر حداکثر شش سال، به تحصیل می پردازند.در بیشتر موارد، برای دریافت پذیرش در یک برنامه دکتری استاندارد کانادایی ، باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید. با این حال ، برخی از دانشگاه ها مسیرهای جریان کارشناسی ارشد دکتری را ارائه می دهند که با یک یا دو سال کارشناسی ارشد شروع می شود. این موارد برای دانشجویانی که مستقیم از یک مقطع کارشناسی می خواهند وارد دوره دکترا شوند مناسب است ، اما برای تکمیل آن زمان بیشتر لازم است .

روند آموزشی مقطع دکترا در کانادا

تحصیل دکترا در کانادا بیشتر مشابه کشور انگلستان است. در حالی که دوره دکترای در ایالات متحده به طور معمول با یک یا دو سال کلاس درس و امتحانات قبل از معرفی موضوع پایان نامه توسط دانشجو، شروع می شود ، یک دوره دکترا کانادایی از ابتدا اغلب با محوریت تحقیقاتی است. این دوره های تحصیلی اغلب بر مهارت های کلیدی مانند تکنیک های تحقیق کاربردی و اصول روش شناختی یا آموزش های اضافی مفید در زمینه هایی مانند تدریس ، ارائه یا انتشار مقاله تمرکز دارند. همچنین برخی از برنامه های دکترا دوره های کارآموزی و جایگذاری های حرفه ای را ترتیب می دهند.معمولاً دانشجویان این دوره ها را در سال اول دکتری قبل از آنکه به فعالیت تحقیق و نوشتن پایان نامه دکتری خود بپردازند، پشت سرمی گذارند.در بعضی موارد ،دانشگاه ممکن است دانشجویان دکتری را ملزم به شرکت در امتحان جامع در پایان سال اول یا دوم خود کند. این آزمون دانش عمومی دانشجو را در زمینه رشته خود پیش از دریافت اجازه تحقیقات بسیار تخصصی تر، می سنجد.

سال تحصیلی مقطع دکترا در کانادا

سال تحصیلی مقطع دکترا در کانادا عموماً از سپتامبر تا آوریل زمان می برد ، اما تاریخ دقیق هر ترم بین هر استان و دانشگاه های آنها، متفاوت است.

پایان نامه و پژوهشات مقطع دکترا

شما دکترا خود را با راهنمایی حداقل یک استاد راهنمای آکادمیک، تکمیل خواهید کرد. این اشخاص اگرچه قبلاً در مورد موضوع خاص شما تحقیق نکرده اند اما در موضوع کلی و رشته شما متخصص هستند. همچنین اعضای دانشکده مقطع دکترا ممکن است در نظارت و آموزش شما مشارکت داشته باشند ، به ویژه اگر برنامه تحصیلی شما شامل کلاس ها و دوره های اضافی باشد.معیار اصلی برای دریافت مدرک تحصیلی تکمیل پایان نامه قابل توجه دکتری است. مانند سایر کشورها این پایان نامه باید نمایانگر یک تحقیق عالی و تحقیقاتی باشد که نقش مهمی در دانش دارد.اگر مقطع تحصیلی شما دکتری حرفه ای مانند DBA یا EdD است ، به جای تحقیقات دانشگاهی بر کار عملی و مطالعات موردی تمرکز خواهید کرد. اگرچه هنوز لازم است که پایان نامه ارائه دهید ، اما ممکن است کوتاه تر باشد و توسط سایر ابزار تکمیل شود.

ارزیابی و آزمون ها در مقطع دکترا در کانادا

معیارهای اصلی ارزیابی دانشجویان دکترا کانادا اصالت و کیفیت پایان نامه دکتری می باشد. شما قبل از نوشتن نسخه نهایی بر اساس بازخورد استاد راهنمای خود ، به طور معمول پیش نویس نسخه نهایی را در میانه دوره دکترا آغاز خواهید کرد. پس از ارائه پایان نامه، کمیته ای (از جمله حداقل یک متخصص خارجی) برای مطالعه و بررسی پایان نامه دکترا منصوب می شوند. سپس وارد مرحله دفاع شفاهی می شوید. سپس کمیته ارزیابی، جداگانه تصمیم می گیرند که آیا عملکرد شما در امتحان رضایت بخش بوده است یا خیر. اگر چنین بود ، به شما دکتری اهدا می شود!همچنین برخی از برنامه های تحصیلی مقطع دکتری کانادا شامل کار کلاسی و امتحانات قبل از پایان نامه هستند. با این حال ، اینها معمولاً به عنوان مراحلی برای ارزیابی شما هستند و نتیجه نهایی شما را تعیین نمی کنند.

برنامه های Cotutelle

علاوه بر روند متعارف دکتری که در بالا توضیح داده شده است ، برخی از دانشگاه های کانادا با سایر موسسات بین المللی همکاری می کنند تا مسیری مشترک را برای مقطع دکترا ارائه دهند که به “cotutelle” ( واژه فرانسوی به معنای همکار آموزشی) معروف است. این برنامه ها شامل حضور دانشجو در دو دانشگاه مختلف است که هر یک از آنها در نظارت، بررسی و اعطای پروژه دکترای دانشجو نقش دارند. به این معنا که یک کوتوتل تا حدودی شبیه یک دکترا مشترک است. با این حال، برخلاف برخی دیگر از برنامه های تحصیلی دکترا های مشترک، ساختار کوتولت معمولاً مخصوص پروژه دانشجویی است و نه همکاری مداوم بین یک جفت (یا شبکه) دانشگاه ها. بنابراین کوتوتل نوع خاصی از دکترای مشترک است.در دسترس بودن این گزینه بین هریک از دانشگاه های کانادا متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر باید با خود موسسه تماس بگیرید.

شهریه و کمک هزینه های مالی جهت تحصیل دکترا در کانادا

با وجود این که دانشگاه ها به طور معمول هزینه بیشتری از دانشجویان بین المللی دریافت می کنند، تحصیل در خارج از کشور در کانادا مقرون به صرفه تر از آن چیزی است که فکر می کنید .

شهریه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

هزینه  تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین المللی مقطع دکترا در حدود 10000 تا 20000 دلار کانادا (7655 تا 15300 دلار) در سال است. این هزینه بیش از آن مقداری است که دانشجویان داخلی می پردازد، اما با این وجود کمتر از سایر کشورهای محبوب مانند انگلیس و ایالات متحده است.اگر دکتری شما بخشی از یک برنامه ساختار یافته تر است ، هزینه آن ممکن است از سالی به سال دیگر متفاوت باشد. مراحل دوره ای که شامل کلاس های درس و ارزیابی است معمولاً گران تر از مواردی است که بر تحقیقات مستقل متمرکز است.علاوه بر شهریه ممکن است از شما خواسته شود که هزینه های تکمیلی کمتری را نیز برای خدمات دانشجویی و هزینه های اتحادیه پرداخت کنید.

تغییرات اخیر در هزینه دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

با توجه به سیستم آموزش عالی کانادا و مدیریت دانشگاه ها توسط دولت های استانی جداگانه، باید به این نکته توجه داشته باشید که از هزینه های تحصیل دکترا که در اینجا ذکر می شود فقط باید به عنوان یک راهنما استفاده می توان استفاده کرد. با این وجود ، لازم است از برخی ابتکارات جدید برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه های خاص آگاه باشید.

1- دانشگاه تورنتو از سال 2018 شروع به دریافت هزینه های یکسان از دانشجویان دکتری داخلی و بین المللی کرده است. این بدان معنی است که برای تحصیل در مقطع دکترا به عنوان دانشجویی بین المللی در این دانشگاه ها مبلغی مشابه با یک دانشجوی داخلی پرداخت خواهید کرد.

2- دانشگاه بروک پوشش کامل هزینه های بین المللی دکترا را از طریق بورس های تحصیلی خود آغاز کرده است.

کمک هزینه های کانادایی جهت تحصیل دکترا

کانادا از دانشجویان بین المللی استقبال می کند و طیف گسترده ای از بورسیه ها و سایر فرصت های مالی را برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه های خود فراهم می نماید.در اینجا برخی از گزینه های موجود برای دانشجویان بین المللی در کانادا ذکر شده است:

1- بورس های تحصیلی ملکه الیزابت دوم دیاموند جوبلی – کمک هزینه ای برای دانشجویان بین المللی در پروژه های تعیین شده دکترا در دانشگاه های کانادا

2- جوایز تحقیقات دکترا IDRC – پرداخت هزینه تا 20000 دلار کانادا (15300 دلار) به مدت بیش از 3 تا 12 ماه برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه که در کانادا در مقطع دکترا تحصیل می کنند.

3- جوایز تحقیقات IDRC – مربوط به دانشجویان دکترا از کشورهای در حال توسعه برای گذراندن دوره کارآموزی در مرکز بین المللی توسعه تحقیقات ، که با پرداخت حداقل 40000 دلار کانادا (30600 دلار) همراه است.

4- بورسیه های دکترا Trudeau – بودجه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا را برای دانشجویان بین المللی در طیف وسیعی از رشته فراهم می کند

5- بورسیه های تحصیلات تکمیلی ونیر کانادا – سالانه 50000 دلار کانادا (38280 دلار) برای سه سال تحصیلات دکترا در رشته های علوم بهداشتی ، علوم طبیعی ، مهندسی ، علوم اجتماعی یا علوم انسانی ارائه می دهد.

وب سایت دولت کانادا دارای یک بانک اطلاعاتی تعاملی از فرصت های کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است.

کمک هزینه تحصیل در مقطع دکترا از سوی دانشگاه های کانادا

علاوه بر فرصت های بورس تحصیلی عمومی ذکر شده در بالا ، این فرصت نیز ممکن است وجود داشته باشد که دانشگاه آینده شما بتواند بودجه لازم را در اختیار شما بگذارد. بیشتر موسسات کانادایی نوعی پشتیبانی را برای دانشجویان بین المللی دکترا ارائه می دهند.با مرور فهرست های ما در مورد پروژه ها یا برنامه های فعلی دکترا در کانادا ، می توانید جستجو برای بورسیه های تحصیل در مقطع دکترا را آغاز کنید. بسیاری از فرصت های موجود در FindAPhD با کمک هزینه مالی همراه هستند.

دستیاری تدریس حین تحصیل دکترا در کانادا

برخی دانشگاهها در کانادا قرارداد دانشجویان دکترای خود را به عنوان دستیار تدریس تحصیلات تکمیلی ارائه می دهند.همانطور که از نام این عنوان پیداست، این قراردادها شما را ملزم به تکمیل مدت زمان معینی از تدریس (معمولاً به عنوان مدرس کارشناسی ارشد) در دوره دکترا خود می کند. درعوض، به شما حقوق داده می شود و یا برخی از هزینه های دکتری شما توسط دانشگاه حذف می شود.این کار می تواند پاداشی برای شما (و همچنین از نظر مالی) محسوب شود، چرا که باعث تقویت رزومه کاری شما برای شغل های دانشگاهی آینده یا سایر مشاغل مرتبط با تدریس می شود. با این حال، یک موقعیت GTA وقت بیشتری از شما خواهد گرفت.

تقاضای تحصیل در مقطع دکترا در کانادا:

اکثر دانشگاه های کانادا دوره های دکترای خود توسط دانشکده های تحصیلات تکمیلی سازماندهی می کنند و به طور معمول به این دانشکده ها درخواست پذیرش خواهید داد. برخی دانشگاه ها دارای دانشکده های تحصیلات تکمیلی جداگانه برای زمینه های مختلف هستند و بعضی دیگر ممکن است فقط یک دانشکده بزرگ داشته باشند که تمام دوره های پیشرفته و تکمیلی را اداره می کند.

شرایط پذیرش جهت تحصیل دکترا در کانادا

حداقل شرایط لازم برای تحصیل در مقطع دکترا در کانادا به طور معمول داشتن مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط است. برخلاف انگلیس و ایالات متحده ورود مستقیم از مقطع کارشناسی به دکترا نسبتاً نادر است. برخی از دانشگاهها ممکن است به شما اجازه دهند این کار را انجام دهید ، اما به طور معمول در این صورت طول دوره دکترای شما به دلیل گذراندن آموزش های اضافی در سطح کارشناسی ارشد افزایش می یابد. پذیرش در یک برنامه تحصیلی مقطع دکترا در کانادایی می تواند کاملاً رقابتی باشد. دانشجویان اغلب از طریق کلاس ها و ماژول ها پیشرفت می کنند و مدارس تحصیلات تکمیلی ممکن است ظرفیت محدودی در هر سال داشته باشند. این بدان معنی است که موفقیت تحصیلی قبلی شما احتمالاً به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نمرات GPA جهت پذیرش در مقطع دکترا در کانادا

به طور خاص ، معمولاً از شما خواسته می شود به جای اینکه فقط نتیجه نهایی خود را ثبت کنید ، نمره متوسط (GPA) را ارائه دهید. GPA سیستمی است که در ایالات متحده و کانادا (و همچنین برخی از کشورهای دیگر) مورد استفاده قرار می گیرد اما در انگلستان و اروپا کمتر رایج است و یک بازنمایی جزئی تر از عملکرد کلی شما در طی یک دوره تحصیلی را ارائه می دهد. اگر دانشگاههای قبلی شما از سیستم GPA استفاده نمی کردند، نگران نباشید چرا که امکان تبدیل بیشتر نمرات دیگر کشور ها به GPA وجود دارد. برای پذیرش در یک برنامه تحصیلی دکترا در کانادا به طور معمول به GPA 3.0 یا بالاتر احتیاج دارید.

آزمونهای پذیرش در مقطع دکترا در کانادا

همچنین ممکن است به عنوان بخشی از مدارک درخواست پذیرش از شما نتایج آزمون GRE یا GMAT را بخواهند. این امر به دانشگاهها اجازه می دهد تا شایستگی متقاضیان را برای کار تحصیلات تکمیلی پیشرفته ارزیابی کنند و از این طریق از بین داوطلبان مشابه با سوابق تحصیلی خوب بتوانند انتخاب کنند. الزامات خاص (و نمرات مورد انتظار) بین دانشگاه ها و مدارس تحصیلات تکمیلی متفاوت خواهد بود.

الزامات زبان جهت پذیرش در مقطع دکترا در کانادا

بسته به اینکه کدام استان کانادا را برای برای تحصیل در مقطع دکترا انتخاب کنید، می توانید یک دوره دکترا کانادایی را به دو زبان انگلیسی یا فرانسوی انتخاب نمایید. انگلیسی رایج ترین زبان آموزش است ، اما دانشگاه های کبک و نیوبرانزویک به طور معمول به زبان فرانسه نیز تدریس می کنند.هر زبانی که برای تحصیل در مقطع دکترا در کانادا انتخاب کنید ، باید نشان دهید که در آن زبان مهارت کافی جهت تکمیل دوره دکترا را دارید. اگر یک فرد فرانسوی یا انگلیسی زبان هستید یا قبلاً در سطح دانشگاهی به هریک از این زبان ها تحصیل کرده اید به طور عادی نیاز به شواهد اضافه تر نخواهید داشت. در غیر اینصورت باید یک تست زبان را تکمیل کنید و نمره آن را به عنوان بخشی از مدارک درخواست پذیرش خود ارسال کنید.مشاورین ما برخی از تست های متداول زبان انگلیسی و آزمون های زبان فرانسه را که برای تحصیل دکتری مناسب هستند، معرفی می کنند ، اما همیشه باید بررسی کنید که دانشگاه شما کدام سیستم را ترجیح می دهد.

فرآیند ارائه درخواست پذیرش در مقطع دکترا در کانادا

به طور معمول دو روش برای درخواست تحصیل دکترا در کانادا وجود دارد:

1- یک پروژه تبلیغ شده را پیدا کنید و برای آن درخواست دهید. بسیاری از پروژه ها در حال حاضر با بورس تحصیلی یا استعدادیابی همراه هستند و به دنبال کاندیدای ایده آل مس باشند.

2- به واسطه پروژه تحقیقاتی پیشنهادی خود برای پذیرش در مقطع دکترا به دانشگاه کانادایی درخواست دهید. اولین قدم در این مورد معمولاً شناسایی یک استاد راهنما و یا گروه تحقیقاتی مناسب و تماس با آنها برای بحث در مورد زمینه مورد علاقه شماست. ممکن است لازم باشد برای تامین بودجه مورد نیاز جداگانه اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در مقطع دکترا

بسته به نوع فرصتی که برای آن درخواست می کنید ، به طور معمول باید موارد زیر را در اختیار دانشگاه یا دانشکده تحصیلات تکمیلی قرار دهید:

1- جزئیات (و شواهد) تحصیلات و مدارک تحصیلی قبلی خود و همچنین تأیید نتیجه نهایی شما (و GPA). دانشگاه های کانادا ممکن است بخواهند ریزنمرات کارشناسی و کارشناسی ارشد شما، از جمله اطلاعات مربوط به ماژول ها و نمرات خاص را ببینید. دانشگاه های قبلیتان می توانید این موارد را تامین کنند ، اما باید به آنها زمان کافی اختصاص دهید.

2- اطلاعات و جزئیات برنامه ها و پروژه خود. اگر موضوع تحقیقی مورد نظر خود را مطرح می کنید ، به طور معمول باید یک پروپوزال نیز همراه آن ارسال کنید. اگر متقاضی یک فرصت تبلیغ شده هستید ، ممکن است از شما خواسته شود که بیانیه شخصی که علایق و جاه طلبی های دانشگاهی شما را توضیح دهد، ارائه دهید.

3- دو توصیه نامه. این توصیه نامه ها به عنوان مرجع دانشگاهی شما عمل می کنند و بنابراین باید توسط مدرسانی که شما را در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد می شناخته اند، ارائه شود. حتماً بررسی کنید که این افراد خوشحال هستند که به عنوان مرجع شما عمل می کنند و به آنها توجه زیادی کنید.

4- نمرات مربوط به هر آزمون زبان یا امتحانات قبولی در مقطع کارشناسی ارشد که از شما خواسته شده است در آن شرکت کنید.

5- حتماً الزامات مخصوص به دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید (یا از استاد راهنمایی که برای کار با آنها درخواست می کنید ، این اطلاعات را بخواهید).

مدارک لازم جهت پذیرش در مقطع دکترا
مدارک لازم جهت پذیرش در مقطع دکترا

مصاحبه جهت پذیرش در مقطع دکترا در کانادا

دانشگاه های کانادا ممکن است یک مصاحبه دکتری برای ارزیابی تقاضانامه و پتانسیل ها و یا شناخت بهتر شما برایتان ترتیب دهد. در این صورت ، به شما فرصتی داده می شود تا مصاحبه خود را از طریق اسکایپ یا یک پلتفرم مشابه کنفرانس ویدیویی انجام دهید.مصاحبه شما برای مقطع دکترا در کانادا از یک فرمت نسبتاً استاندارد (حتی اگر روند واقعی بصورت آنلاین انجام شود) پیروی می کند. مشاورین ما به شما توضیح می دهند که چه اتفاقی در یک مصاحبه دکتری می افتد و به برخی از سوالاتی که ممکن است از شما بپرسند، می پردازند.

ویزای دانشجویی جهت تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

کانادا کشوری دوستانه است و علاقه زیادی به جذب دانشجویان بین المللی دارد. این امر در ویزای دانشجویی و سیستم مهاجرت آن منعکس شده است. به طور معمول برای ورود به کانادا به عنوان دانشجو دکترا به دو سند نیاز دارید و در طول دوره دکترا در آنجا ماندگار می شوید: اجازه سفر الکترونیکی و اجازه تحصیل.

تقاضای مجوز سفر الکترونیکی (eTA) جهت تحصیل در کانادا

بیشتر دانشجویان بین المللی برای ورود به کانادا به مجوز احتیاج دارند. می توانید با درخواست مجوز سفر الکترونیکی (ETA) این مجوز را دریافت کنید. مجوز الکترونیکی به عنوان ویزای شما عمل می کند و به شما امکان وارد به کانادا را می دهد. مراحل درخواست یک eTA نسبتاً ساده است و به صورت آنلاین انجام می شود. برای این کار باید اطلاعات گذرنامه و اطلاعات پرداخت هزینه 7 دلار کانادا (535 دلار) برا تهیه کنید.توجه داشته باشید كه eTA به شما اجازه ورود به كانادا را می دهد، اما به شما اجازه نمی دهد كه در طول دوره دكترا در آنجا زندگی کنید. برای انجام این کار ، باید برای اجازه تحصیل خود درخواست کنید.

درخواست مجوز تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

همانطور که از نام آن پیداست ، یک مجوز تحصیل به شما این امکان را می دهد که در یک دوره مشخص در کانادا زندگی کنید و تحصیل نمایید. این مجوز طول دوره دکتری شما به علاوه 90 روز اضافه تر را در بر می گیرد . این 90 روز اضافه تر به شما این امکان را می دهد که سفر خود هماهنگ کنید یا پس از اتمام دوره برای ویزای کار در کانادا پس از تحصیل اقدام کنید. شما معمولاً باید پیش از سفر به كانادا در كشور خود برای اجازه تحصیل درخواست دهید. می توانید این روند را بصورت آنلاین آغاز کنید ، اما ممکن است لازم باشد گذرنامه و سایر اطلاعات خود را به یک دفتر ویزای کانادا ارائه دهید. قبل از درخواست ، به نامه پذیرش از سوی دانشگاه خود نیاز دارید (یک دلیل خوب برای شروع زودتر درخواست پذیرش در مقطع دکترا).اطلاعات بیشتری در مورد درخواست زندگی و تحصیل در کانادا در وب سایت رسمی دولت کانادا وجود دارد.

کار حین تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

دانشجویانی که به صورت تمام وقت در مقطع دکترا در کانادا در حال تحصیل هستند می توانند تا 20 ساعت در هفته در طول ترم تحصیلی و به طور تمام وقت در زمان تعطیلات مشغول به کار شوند. اگرچه ممکن است از شرایط بعضی از دوره های دکترا در کانادا عدم فعالیت کاری بیش از 10 ساعت باشد.

شرایط پس از تحصیل در مقطع دکترا در کانادا:

دانشگاه های عالی و فرهنگ بین المللی کشور کانادا، آنجا را به مکانی عالی برای تحصیل دکترا تبدیل می کند ، اما این کشور می تواند به خانه دائم شما نیز تبدیل شود.

کار در کانادا پس از تحصیل دکتر در این کشور

به عنوان فارغ التحصیل دکترا، شما کاندیدای خوبی برای طیف وسیعی از مشاغل در آموزش عالی، تحقیق و سایر زمینه ها خواهید بود. علاوه بر این ، کانادا بسیار علاقه مند به نگه داشتن شما خواهد بود و سیستم ویزای پس از تحصیل آن طراحی شده است تا این گزینه را تا حد ممکن فارغ التحصیلان را جذب کند. مجوز کار پس از فارغ التحصیلی کانادا (PGWP) به فارغ التحصیلان بین المللی از دانشگاه های کانادا اجازه می دهد تا بعد از اتمام دوره دکتری به مدت سه سال در کانادا زندگی و کار کنند.برای دریافت این ویزا لازم است که دوره دکترای خود را به صورت تمام وقت پیگیری کرده باشید و برنامه تحصیلی خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.هزینه درخواست این مجوز به طور معمول 255 دلار کانادا (195 دلار) می باشد و زمان بررسی آن تقریباً 56 روز برای یک درخواست آنلاین است. جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت دولت کانادا مراجعه کنید.پس از کسب PGWP ، می توانید برای اقامت دائم و در نهایت حتی تابعیت کانادا اقدام کنید.برای شروع جستجوی فرصت های فعلی تحصیل دکترا در کانادا آماده هستید؟ شما می توانید به برای تحصیل در مقطع دکترا در کانادا به مشاورین ما در موسسه مهاجرتی میرداماد مراجعه کنید و از کمک های آن ها در این راه بهره بگیرید. این موسسه یا داشتن دفتر مهاجرتی در شیراز، تهران، اصفهان و سایر شهر ها آماده ارائه حدمات مهاجرتی به شما عزیزان می باشد.

سوالات متداول در مورد تحصیل دکترا در کانادا

1- مزایای تحصیل دکترا در کانادا چیست؟

  • دانشگاههای مشهور بین المللی
  • هزینه های بین المللی مناسب
  • وجود فرصت های پس از تحصیل و امکان اقامت دائم
  • فضای طبیعی عالی

2- انواع دانشگاه های کشور کانادا برای تحصیل در مقطع دکترا کدامند؟

  • دانشگاه های دولتی
  • دانشگاه های خصوصی
  • کالج هنرهای لیبرال

3- چه استان هایی در کانادا برای تحصیل دکترا مناسب هستند؟

  • آلبرتا
  • بریتیش کلمبیا
  • مانیتوبا
  • نیوبرانزو
  • نوا اسکوشیا
  • نیوفاند لند و لابرادور
  • انتاریو
  • کبک
  • ساسکاچوان

4- طول دوره دکترا در کانادا چقدر است؟دوره دکترا در کانادا بسته به به دانشگاه و میزان فعالیت شما بین سه تا شش سال زمان می برد.

5- شروع سال تحصیلی در مقطع دکترا در کانادا از چه زمانی است؟شروع سال تحصیلی مقطع دکترا در کانادا معمولا از پاییز آن سال می باشد.

6- هزینه های تحصیل در مقطع دکترا در کانادا چقدر است؟هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی مقطع دکترا در کانادا در حدود 10000 تا 20000 دلار کانادا (7655 تا 15300 دلار) در سال است

7- چه کمک هزینه کانادایی جهت تحصیل دکترا در کانادا وجود دارد؟

  • بورس های تحصیلی ملکه الیزابت دوم دیاموند جوبلی
  • جوایز تحقیقات دکترا IDRC
  • جوایز تحقیقات IDRC
  • بورسیه های دکترا Trudeau
  • بورسیه های تحصیلات تکمیلی ونیر کانادا

8- آیا امکان کار حین تحصیل در مقطع دکترا وجود دارد؟بله، دانشجویان تمام‌وقت دارای اجازه تحصیل قانونی می‌توانند در طول ترم تحصیلی تا 20 ساعت در هفته و در تعطیلات بین دو نیم ترم به‌صورت تمام‌وقت کار کنند.

9- مصاحبه جهت پذیرش در مقطع دکترا در کانادا چگونه انجام می گیرد؟دانشگاه های کانادا ممکن است یک مصاحبه دکتری برای ارزیابی پتانسیل ها و یا شناخت بهتر شما برایتان ترتیب دهد. در این صورت ، از طریق اسکایپ یا یک پلتفرم مشابه کنفرانس ویدیویی انجام خواهید داد.

10- آیا می توانم بعد از دکترا در کانادا کار کنم؟به عنوان فارغ التحصیل دکترا، شما کاندیدای خوبی برای طیف وسیعی از مشاغل در آموزش عالی، تحقیق و سایر زمینه ها خواهید بود. علاوه بر این ، کانادا بسیار علاقه مند به نگه داشتن شما خواهد بود و سیستم ویزای پس از تحصیل آن طراحی شده است تا این گزینه را تا حد ممکن فارغ التحصیلان را جذب کند

11- امکان اقامت دائم در کانادا پس از تحصیل دکترا در این کشور وجود دارد؟پس از کسب PGWP ، می توانید برای اقامت دائم و در نهایت حتی تابعیت کانادا اقدام کنید

نظرات کاربران

  • توسط حکیم
    تاریخ: خرداد 14, 1399
    نفر
    نفر

    سلام میشه برای تحصیل فلسفه در کانادا راهنمایی کنید؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: خرداد 19, 1399
      نفر
      نفر

      سلام روزتون بخیر
      تحصیل فلسفه در کانادا برای مقطع دکترا به عوامل مختلفی مانند سن، مدرک زبان، رزومه علمی و پزوهشی و غیره بستگی دارد.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا