071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل دکترا در چین

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور چین گزینه مناسبی برای افرادی است، که قصد تحصیل در دانشگاه های معتبر جهانی و یک کشور پیشرفته دارند. در این مقاله کارشناسان مجرب موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد اطلاعاتی در رابطه با شرایط تحصیل در چین و تحصیل دکترا در چین را برای شما آورده اند.

بیشتر بدانید:

مهاجرت تحصیلی به چین

تحصیل پزشکی در چین

تحصیل دندانپزشکی در چین

تحصیل دکترا در چین

چین بطور فعال به دنبال موقعیتی است که پیش قدم در تحقیقات بین المللی و آموزش در تحصیلات تکمیلی باشد. کلید این هدف، دو استراتژی در حال انجام دولت می باشد:

  1. پروژه 958: در ابتدا این ابتکار عمل برای تأمین بودجه و توسعه 9 موسسه عالی رتبه در سطح جهان بود (لیگ C9، در سال 2011 این طرح شامل 39 موسسه بود).
  2. طرح دانشگاهی اولین گروه: موفقیت پروژه 958 منجر به این شد که دولت ابتکار جدیدی را برای ایجاد 42 دانشگاه در رتبه جهانی و 140 رشته در رده جهانی تا سال 2050 آغاز کند.

چین فرهنگ و تاریخی 5000 ساله دارد و آن را به یکی از محبوب ترین مقصد برای مسافران جهان تبدیل کرده است. فرهنگ استقبال آن، اقامت طولانی مدت دانشجویان بین المللی را آسان می کند.

مؤلفه اصلی یک برنامه دکترا در چین مشابه انگلیس و سایر کشورها است. شما با پشتیبانی از سرپرست انتخابی خود، موضوع جدیدی را به طور دقیق در رشته مورد نظر مورد تحقیق قرار خواهید داد. پس از اتمام تحصیل، شما پایان نامه ای را ارائه می دهید که جزئیات یافته های مهم شما در این پایان نامه می باشد.

شرایط تحصیل دکترا در چین

 سیستم تحصیلات عالی چین به سرعت در حال پیشرفت است و میزان ورودی دانشجویان این کشور از سال 1998 تا 2010، 170 درصد افزایش یافته است.

به همین دلیل، دولت چین بر آن شده است تا از طریق مختلف هزینه بیشتری در دانشگاه ها صرف و سرمایه گذاری نماید. این ابتکار عمل باعث شده تا دانشگاه هایی با کلاس های جهانی ترتیب دهد و سطح دانشگاه های چین را افزایش دهد و کلید این کار پذیرش دانشجویان سخت کوش مقاطع دکترا می باشد.

به علاوه، شما شانس این را خواهید داشت تا در فعالیت های فوق برنامه مانند طی نمودن مسیر دیوار بزرگ چین و یا تمرین رقص برای فستیوال سال جدید این کشور شرکت نمایید.

بعضی از دانشگاه ها به منظور بررسی فرم تقاضای شما، از شما درخواست می نمایند تا جهت مصاحبه به آنان رجوع نمایید. بنابراین نگران نباشید، آنان انتظار ندارند که جهت این امر به کشور چین سفر نمایید. این مصاحبه ها معمولا از طریق اینترنت یا کانال کنفرانس ویدیویی صورت می گیرد.

چنانچه در فرم شما پروپوزال نیز باشد، آنان مایل اند تا در رابطه با هدف و ایده آن با شما صحبتی داشته باشند. چنانچه پروپوزال خود را جداگانه ارسال نموده باشید، مصاحبه کنندگان مایل خواهند بود تا بدانند چه مهارتی برای انجام دادن دارید.

شرایط ورود دکترا به دانشگاه های چین
شرایط ورود دکترا به دانشگاه های چین

شرایط اخذ پذیرش دکترا در چین

از آن جایی که تعداد دانشگاه ها در چین بسیار است، دولت کشور چین دو برنامه متمرکز جهت تقاضا برای مقاطع دکترا در این کشور در نظر گرفته است. در مقاله زیر مطالبی را مشاهده می کنید که شما را جهت ارسال تقاضای تحصیل در مقطع دکترا در کشور چین کمک می نمایند.

  • مرکز تقاضای دانشگاهی چین: این مرکز به دانشجویان بین المللی کمک می نماید تا دانشگاه متناسب شرایط خود را پیدا کنند.
  • سیستم پذیرشی دانشگاه ها و کالج های چین: پرتابل اینترنتی که به دانشجویان جهت ارسال تقاضا کمک می نماید.
  • همچنین، می توانید مستقیما به دانشگاه مورد نظر خود تقاضا ارسال نمایید.

مدت زمان دوره تحصیلی دکترا در چین

در صورت ثبت نام تمام وقت در دوره های دکترا در چین، سه یا چهار سال برای تحقیقات زمان لازم است. دوره های نیمه وقت برای دانشجویان دکترا نیز در دسترس می باشد، اما این موارد برای دانشجویان بین المللی قابل اجرا نیست. این امر به این دلیل است که X1-Visa فقط برای پنج سال اعتبار دارد. برخی از موسسات تکمیل دفاع پایان نامه را در یک بازه زمانی 5 ساله ارائه می دهند، و برخی دیگر خواهان تکمیل آن در چهار سال می باشند.

سال تحصیلی تمام وقت شامل دو ترم است: بهار (ماه مارس-اواسط ژوئیه) و پاییز (اواسط سپتامبر-ژانویه). تعدادی از موسسات به دانشجویان بین المللی فرصت می دهند تا تاریخ شروع خود را تا پایان ماه سپتامبر مطابق با تاریخ در انگلستان به تعویق بیندازند.

ارزیابی و آزمون پذیرش دکترا در چین

الزامات مقطع دکترا در چین بسته به موسسه و حوزه انتخابی ممکن است متفاوت باشد. با این حال، بسیاری از دوره های تحصیلی شامل آموزش و ارزیابی رسمی تر از آنچه در کشورهایی مانند انگلیس معمول است، می باشند.

به عنوان یک دانشجوی دکترا ممکن است شما را ملزم به تکمیل برنامه آموزش و تحصیل در طی دو یا سه سال اول یک مدرک تحقیقاتی، با رعایت برنامه تدریس تعیین شده توسط سرپرست خود کند. این برنامه شامل کنفرانس های کلاس می باشد و شما باید در امتحانات مربوط به دوره ها برای تکمیل مدرک دکترای خود قبول شوید.

در کنار این امر شما باید پروژه تحقیقاتی خود را نیز انجام دهید. یک پایان نامه کامل دکترا باید براساس یک تحقیق نوشته شود. همچنین شما باید در آزمون شفاهی در حضور متخصصان در رابطه با موضوع تحقیقتان از پایان نامه خود دفاع کنید (دفاع فارغ التحصیلی).

الزامات پذیرش دکترا در چین

هر موسسه الزامات مخصوص به خود را جهت پذیرش دانشجویان دارد، اما ما در مطلب زیر به مواردی که بین تمامی آنان تقریبا مشترک می باشد، اشاره نموده ایم:

  • مدرک مقطع فوق لیسانس (متقاضی می بایست در رشته مورد نظر دارای مدرک فوق لیسانس یا معادل آن باشد).
  • آزمون ها: ممکن است لازم باشد تا در آزمون ورودی دانشگاه و همچنین آزمون تعیین سطح زبان آن شرکت کنید.
  • مسئول پروژه: متقاضی می بایست در رابطه با پروژه خود و کفایت لازم جهت ارائه آن پروژه با مسولین پروژه جلسه ای داشته باشد.
  • منبع آکادمیک: هر دانشجو می بایست دارای 2 معرفی نامه از سوی استادان خود باشد.
  • اثبات مهارت زبان مورد نیاز

چناچه مایل به شرکت در دوره های انگلیسی زبان هستید، می بایست نمرات قابل قبول در دو آزمون آیلتس و تافل کسب نموده باشید.

همچنین جهت شرکت در دوره های زبان چینی، آزمون HSK مد نظر است:

  • HSK ابتدایی برای رشته های شاخه علوم، مهندسی و پزشکی
  • HSK متوسط برای دیگر رشته ها مانند هنرهای برتر، اقتصاد، مدیریت و غیره.
  • عکس گذرنامه
  • فتوکپی گذر نامه معتبر
  • فتوکپی روادید معتبر
  • کارت شناسایی شخصی
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • گواهی مهارت در زبان چینی یا انگلیسی
  • نامه گارانتی (نامه ای که توسط دانشجو مبنی بر پایبند بودن به قوانین دانشگاه و کشور امضاء می گردد)
  • اثبات تمکن مالی در حین تحصیل
  • گواهی آخرین مقطع تحصیلی
  • رونوشت آکادمیک مدرک آخرین مقطع تحصیلی

توجه داشته باشید که هر موسسه الزامات خود را جهت پذیرش دارد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های چین
هزینه تحصیل در دانشگاه های چین

هزینه تحصیل دکترا در چین

سیستم تحصیلات عالی در کشور چین از نظر آن که پیش از ورود به مقاطع بالاتر می بایست مدرک پیشین را اخذ کرده باشد، مانند انگلستان است.

دانشگاه های بسیاری در چین مشغول به فعالیت هستند، اما تنها تعداد 100 دانشگاه، مرکز تحقیقات به حساب می آید. این دانشگاه ها با حمایتی که از سوی دولت دریافت می نمایند، در تمامی رشته ها به انجام امور تحقیقی می پردازند. هر دو نوع دانشگاه در کشور چین پذیرای دانشجویان بین المللی متقاضی مقاطع دکترا می باشند.

موسسات تحصیلات عالی به سبب نوع مدیریت و هزینه به دو دسته موسسات خصوصی و عمومی تقسیم می شوند. سیستم تحصیلات عالی در کشور چین از جهاتی نیز با انگلستان متفاوت است. دانشگاه های دولتی چین به جای ارائه برنامه موازی، از مسیر صلاحیت جایگزین استفاده می نمایند.

دانشگاه ها در کشور چین آزادند تا نرخ خود را تعیین نمایند؛ اما شیوه ای مشابه انتخاب می کنند. رشته های هنر و انسان شناسی معمولا ارزان تر از سایر رشته ها هستند. همچنین اکثر دانشگاه ها هزینه های زیر را سالانه از دانشجویان دریافت می کنند:

  • هنر های لیبرال: 1700 الی 4100 دلار آمریکا
  • علوم و مهندسی: 2900 الی 5300 دلار آمریکا
  • پزشکی، علوم ورزشی و هنر: 4000 الی 8200 دلار آمریکا

شما می توانید در FindAPHD هزینه مقطع دکترا رشته های مختلف را بررسی نمایید. این مقاطع ممکن است پروژه های پیش پرداختی باشند و یا دانشجو را ملزم به پرداخت هزینه مازاد نماید.

کمک هزینه تحصیلی دکترا در چین

  • برنامه بورسیه دولت چین

دولت چین برنامه ای جهت بورسیه دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است. این برنامه برای دانشجویان بین المللی متقاضی مقطع دکترا که بیش از 3 سال در این کشور ساکن هستند، مقرر شده است. متقاضیان می بایست دارای مدرک فوق لیسانس و پیشینه تحصیلی قابل قبولی باشند. آنان نباید تحت پوشش هیچ بورسیه دیگری نیز قرار داشته باشند.

علاوه بر آن دو نوع بورسیه جزئی و کامل وجود دارد. بورسیه کامل به قرار زیر و شامل هزینه شهریه، ثبت نام، آزمون، اقامت و هزینه های مصرفی می باشند. همانند دانشجویان چینی، دانشجویان بورسیه نیز از خدمات بهداشتی و بیمه سالانه 95 دلار آمریکا بهره مند خواهند بود.

هزینه سفر به کشور چین از شهر مبداء دانشجو تحت این پوشش قرار دارد. همچنین اسکان مجدد دانشجویان در زمان گشایش دانشگاه ها نیز وجود دارد.

متقاضی این بورسیه می بایست در کشور خود و از طریق سفارت کشور چین، به تقاضا جهت دریافت این بورسیه اقدام نماید. مهلت ارسال تقاضا از فوریه تا آپریل می باشد.

  • برنامه بورسیه دانشگاه

چنانچه موفق به دریافت بورسیه دولت نشدید، شانس این را خواهید داشت تا از بورسیه دانشگاهی بهره مند گردید. پس از دریافت پاسخ نهایی بورسیه دولتی در ماه جولای، در صورتی که موفق به اخذ آن نشدید، می توانید در ماه مارچ جهت دریافت بورسیه دانشگاهی اقدام نمایید. همچنین می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و تاریخ مهلت ها، به وب سایت دانشگاه مورد نظر خود رجوع نمایید. در نظر داشته باشید که مدارک جهت دریافت بورسیه دولتی و دانشگاهی یکسان می باشد.

مزایای تحصیل دکترا در چین

  • کشوری با بالاترین رتبه BRICS

 دو دانشگاه برتر رتبه بندی دانشگاهی تایمز در سال 2017 متعلق به چین می باشد و 6 دانشگاه این کشور در لیست 10 دانشگاه برتر قرار دارد.

  • سیستم آموزشی در حال رشد و دارای رتبه جهانی

دانشگاه های این کشور به سبب ابتکار عمل خود به سرعت پیشرفت می نمایند.

  • دولت این کشور به دنبال جذب دانشجویان بین المللی مقاطع بالاتر می باشد

دولت چین برای جذب دانشجویان مقاطع بالاتر از طریق ارائه خدمات بورسیه ارزش بسیاری قائل است.

  • رشد جمعیت به سبب افزایش دانشجویان بین المللی

کشور چین تبدیل به دومین کشور پر جمعیت جهان به سبب تعداد بالای دانشجویان بین المللی شده است و انتظار می رود که تا سال 2020 پذیرای بیش از 500000 دانشجوی بین المللی باشد.

  • فرصت تماشای چند گانه

اگر موفق به پذیرش از سوی دانشگاه های چین شدید، قادرید تا از زیباترین مناظر و مکان ها از جمله قلعه پوتالا، ارتش تراکوتا، دیوار بزرگ چین، شهر ممنوعه و پاندای غول پیکر دیدن نمایید.

  • تقویم آکادمیک

سال تحصیلی در چین به دو ورودی پاییز (اواسط سپتامبر، ژانویه و اوایل فوریه) و بهار (فوریه، اوایل مارچ و اواسط جولای) تقسیم می گردد؛ اما توجه داشته باشید تقویم تحصیلی بعضی از دانشگاه ها متفاوت است. دانشگاه هایی که در مقاطع دکترا دانشجو می پذیرند از پایان سپتامبر تا اواسط اکتبر مشغول به کار هستند. این مساله برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چین، مهندسی و مدیریت معمول تر می باشد.

دانشگاه های چین
دانشگاه های چین

دانشگاه های معتبر برای تحصیل دکترا در چین

دانشگاه های معتبر برای تحصیل دکترا در چین عبارتند از:

  • دانشگاه چینهوا پکن
  • دانشگاه شانگهای جیو تانگ شانگهای
  • دانشگاه پکن
  • دانشگاه فودان شانگهای
  • دانشگاه علم و صنعت چین هیفای
  • دانشگاه ججیانگ چین
  • دانشگاه ووهان
  • دانشگاه نانجینگ نانجینگ
  • دانشگاه هواجنگ علم و فناوری ووهان
  • دانشگاه شیان چین
  • دانشگاه بیهانگ پکن
  • دانشگاه رنمین چین پکن
  • دانشگاه تانگلی شانگهای
  • دانشگاه شاندونگ چینان
  • دانشگاه شیامین شیان
  • دانشگاه عادی پکن
  • موسسه فناوری هاربین هاربین
  • شنژن دانشگاه شنژن
  • دانشگاه تیانجین
  • موسسه فناوری پکن
  • دانشگاه صنعتی دالیان
  • دانشگاه شیان جیاوتونگ
  • دانشگاه شمال شرقی چین شنگیانگ
  •  دانشگاه مرکزی جنوبی چانگشا
  • دانشگاه نانجینگ دانشگاه جنوب شرقی
  • دانشگاه عادی چین شرقی شانگهای
  • دانشگاه سان یات سن گوانگژو
  • دانشگاه صنعتی چین جنوبی گوانگژو
  • پکن دانشگاه جیاوتونگ پکن
  • دانشگاه جیلین چانگچون
  • دانشگاه شانگهای شانگهای
  • دانشگاه نانکای تیانجین
  • دانشگاه چونگ کینگ
  • دانشگاه کشاورزی چین پکن
  • دانشگاه پلی تکنیک شمال غربی شیان
  • دانشگاه پیام و ارتباطات پکن
  • دانشگاه طبیعی چین گوانگژو
  • دانشگاه لانژو
  • دانشگاه آکادمی علوم چین پکن
  • دانشگاه جنوب غربی جیاوتونگ چنگدو
  • دانشگاه مطالعات خارجی پکن
  • دانشگاه سوچو سوژو
  • دانشگاه سیچوان چنگدو
  • دانشگاه جینان گوانگژو
  • دانشگاه هوانوردی و فضانوردی نانجینگ باکسبکا
  • نانجینگ دانشگاه هوایی
  • دانشگاه صنعتی هیفای
  • دانشگاه شان تو
  • دانشگاه صنعتی ووهان
  • دانشگاه مرکزی چین معمولی ووهان
  • دانشگاه هونان چانگشا
  • دانشگاه علم و فناوری پکن
  • دانشگاه پترولیوم چین پکن
  • دانشگاه ژنگژو ژنگژو
  • دانشگاه نانجینگ نانجینگ عادی
  • چانگ دانشگاه شیان
  • دانشگاه علوم و فناوری نانجینگ
  • دانشگاه پترولیوم چینگدائو چین
  • دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای
  • دانشگاه جنوب غربی چونگ کینگ
  • دانشگاه معدن و فناوری چین
  • دانشگاه کشاورزی نانجینگ نانجینگ
  • دانشگاه علوم و فن آوری شرق چین شانگهای
  • دانشگاه ارتباطات چین پکن
  • دانشگاه جیانگ سو ژجیانگ
  • دانشگاه یانگلینگ ای و اف شمال غربی
  • دانشگاه دونگوا شانگهای
  • دانشگاه فوژو
  • دانشگاه علم و فناوری الکترونیک چین چنگدو
  • دانشگاه صنعتی گوانگدونگ گوانگژو

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مهاجرت به چین و دریافت اقامت چین به صورت حضوری به دفاتر ما در تهران و شیراز مراجعه نمایید.

اسکرول به بالا