071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل در چک به زبان انگلیسی

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

کشور چک در اروپای مرکزی واقع شده است و یکی از کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. همچنین دانشگاه های این کشور رنکینگ و رتبه علمی خوبی را کسب کرده اند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل در چک به زبان انگلیسی و شرایط تحصیل در چک به دفاتر موسسه حقوقی مهاجرتی میرداماد در تهران و شیراز به صورت حضوری مراجعه نمایید.

تحصیل در چک به زبان انگلیسی

اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه های اروپایی بی نظیر در خارج از کشور هستید، دانشگاه های جمهوری چک برای شما گزینه مناسبی می باشد. جمهوری چک به دلیل قلعه های چشمگیر خود، نوشیدنی های محلی بسیار متنوع، شهر قدیمی و مناظر زیبایش ترکیبی از بهترین های اروپای شرقی و غربی را به وجود آورده است و زندگی در جمهوری چک را به عنوان گزینه مناسبی قرار داده است.

شهرهای معروف جمهوری چک برای تحصیل در خارج از کشور عبارتند از پایتخت جمهوری چک، پراگ، لیبرک، برنو و الموک می باشد. با این حال، مکان های جذاب بسیاری دیگری نیز وجود دارد که می توانید آن ها را برای بازدید انتخاب کنید.

دانشجویان به دلیل میراث فرهنگی غنی، تاریخ جذاب و غذاهای استثنایی که این کشور دارد، جذل جمهوری چک می شوند. تصور کنید که پس از کلاس به همراه دوستان بین المللی خود از غذاهای خوش طعم کشور چک مانند کولاجدا یا اسویکوا لذت می برید. پس از آن در خیابان های قدیمی سنگ فرشی قدم می زنید و از قلعه ها و کلیساهای باستانی بازدید می کنید تا آنچه جمهوری چک در گذشته بوده است را حس کنید.

از زمان سقوط کمونیسم در سال 1989 جمهوری چک دستخوش تحولاتی شده است که آن را به یکی از محبوب ترین مقاصد اروپا برای دانشجویان سایر کشور ها و متخصصین تبدیل کرده است. به این جنبش بپیوندید و جمهوری چک را برای تحصیل در خارج از کشور در اروپا در نظر بگیرید.

ده ها هزار دانشجوی بین المللی (دقیقا 43،000 نفر) که در یکی از شصت و هشت موسسه آموزش عالی پراکنده در کشور در حال تحصیل هستند، به این جنبش ملحق می شوند.

بسیاری از برنامه های تحصیلی به زبان چک ارائه می شوند، با این وجود برنامه های زیادی نیز به زبان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز تدریس می گردند. در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، جمهوری چک نیز یکی از مقرون به صرفه ترین ها می باشد. تحصیلات عالی در مؤسسات دولتی برای همه ملیت ها رایگان است، اگرچه ممکن است هزینه های خاصی بابت مراحل اداری و تحصیل به زبانی غیر از زبان چک وجود داشته باشد.

 در این کشور نزدیک به 11 میلیون نفربه زبان بومی (زبان چکی) صحبت می کنند. چکی به عنوان بخشی از شاخه اسلاویایی زبان های هندواروپایی طبقه بندی می شود. با اینکه بعضی از افراد در جمهوری چک دانش پایه ای از زبان انگلیسی دارند، دانستن چند عبارت کلیدی به زبان چکی، شما را بسیار جلو خواهد برد. در نظر داشته باشید که چه با داشتن مدرک آیلتس یا بدون آن می توانید در جمهوری چک تحصیل کنید. با داشتن پذیرش از دانشگاه های معتبر چک می توانید برای ویزای تحصیلی چک اقدام نمایید.

هزینه تحصیل در جمهوری چک
هزینه تحصیل در جمهوری چک

هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های چک

هزینه تحصیل در چک در دانشگاه های مختلف برای شما در زیر آورده شده است:

  • دانشگاه چارلز

دانشگاه چارلز یکی از بزرگ ترین دانشگاه های پراگ کشور چک می باشد. این دانشگاه همچنین اولین دانشگاه کشور بوده و در سال 1348 تاسیس شده است و همچنین در رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان از نظر QS رتبه 291 را به خود اختصاص داده است.

هزینه تحصیل دوره های آموزشی به زبان انگلیسی تا 15700 دلار بوده و دوره های ارزان تر نیز در این دانشگاه یافت می شود. به عنوان مثال، هزینه شهریه رشته فیزیوتراپی 9700 دلار در سال، هنر لیبرال و جامعه شناسی 2300 دلار در سال، علوم رایانه 6200 دلار در سال و ارتباطات بین الملل 6800 دلار در سال می باشد.

  • دانشگاه پلاکی در اولوموک

این دانشگاه که در سال 1573 تاسیس شده است، در جمهوری چک شهرت بسیاری داشته و به آکسفورد چک معروف است. این دانشگاه محل تحصیل گرگور مندل و نقطه عطف و آغاز کشفیات ژنتیکی وی می باشد. دانشگاه پلاکی طبق گزارشات جهانی آمریکا دارای رتبه 489 می باشد.

هزینه تحصیل دانشجو به دانشکده انتخابی بستگی دارد. به عنوان مثال، هزینه دانشکده حقوق 2800 دلار در سال، دانشکده علوم 3400 دلار در سال و هزینه تحصیل پزشکی در جمهوری چک در این دانشگاه  10500 دلار در سال می باشد. همچنین در این دانشگاه بورسیه تحصیلی و خوابگاه برای دانشجویان بین المللی نیز در نظر گرفته شده است.

  • دانشگاه فنی چک در پراگ

این دانشگاه برترین و قدیمی ترین دانشگاه جمهوری چک می باشد. دانشگاه فنی چک در رتبه بندی QS در حوزه مهندسی و فنی دارای رتبه 220 و در رتبه بندی جهانی آمریکا دارای رتبه 427 می باشد. همچنین این دانشگاه یکی از دانشگاه های ارزان چک به حساب می آید.

روند پذیرش و هزینه شهریه به دانشکده و رشته بستگی دارد. به عنوان مثال، رشته مهندسی مکانیک 4400 دلار در سال، رشته معماری 4850 دلار در سال و رشته تکنولوژی اطلاعات 5650 دلار در سال هزینه دارد.

  • دانشگاه مزاریک

به غیر از دانشگاه پالاکی، دانشگاه مزاریک نیز یکی دیگر از دانشگاه هایی است که محل انجام تحقیقات مندل بوده است، و این دانشگاه در سال 1919 تاسیس، به عنوان یکی از بزرگ ترین دانشگاه های جمهوری چک شناخته شده است. دانشگاه مزاریک در گزارشات جهانی آمریکا دارای رتبه 517 می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه مزاریک از 2500 الی 3400 دلار در سال می باشد. دانشکده پزشکی از این قاعده مستثنی است و هزینه شهریه این دانشکده 8600 الی 15000 دلار در سال است. در نظر داشته باشید که آموزش هایی که به زبان چک می باشند، کاملا رایگان می باشد. بنابراین این دانشگاه نیز یکی از دانشگاه های تقریبا رایگان چک به حساب می آید.

  • دانشگاه تکنولوژی برنو

این دانشگاه که به مهم ترین دانشگاه دولتی تکنولوژی چک شهرت دارد، در سال 1899 تاسیس شد. این دانشگاه ارزان در رتبه بندی جهانی QS در سال 2019 رتبه 651 را به خود اختصاص داده است.

هزینه شهریه به کشور مبداء متقاضی و دانشکده انتخابی بستگی دارد. هزینه شهریه برای شهروندان کشورهای اروپایی 1700 الی 4500 دلار در سال و برای غیر اروپاییان هزینه شهریه 2800 الی 9000 دلار در سال می باشد.

  • دانشگاه بوهمی جنوبی در جمهوری چک

این دانشگاه یکی از مقرون به صرفه ترین دانشگاه هایی است که به زبان انگلیسی آموزش می دهند. هزینه شهریه این دانشگاه از 23 دلار در سال تا 5200 دلار در سال متفاوت است (اکثر رشته 1000 دلار در سال هزینه دارند).

  • دانشگاه بوهمی غربی

این دانشگاه ارزان در جمهوری چک دارای 6 خوابگاه برای بیش از 2800 دانشجو می باشد. شما می توانید اتاق تک نفره، دو یا سه نفره انتخاب کنید. هزینه خوابگاه از 85 الی 120 دلار متفاوت بوده و بهتر است به سبب تقاضای بالا هر چه زودتر اقدام به رزرو تخت نمایید.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی در چک

  • دانشگاه چارلز

دانشگاه چارلز که در پراگ واقع شده است، بزرگترین دانشگاه کشور چک محسوب می شود. همچنین به عنوان اولین دانشگاه این کشور نیز شناخته می شود، زیرا در سال 1348 میلادی تاسیس شده است. طبق رنکینگ جهانی QS، رتبه این دانشگاه 291 می باشد.

دانشگاه چارلز دارای 17 دانشکده، یک موسسه و 6 مرکز تحقیقاتی است. علاوه بر دوره های ارائه شده به زبان چک و انگلیسی، برخی از رشته ها به زبان های روسی، آلمانی و فرانسوی نیز ارائه داده می شوند. 372 رشته به زبان انگلیسی نیز در دسترس می باشد.

  • دانشگاه پالاکی اولوموک

دانشگاه پالاکی اولوموک در سال 1573 تاسیس شده و شهرت زیادی در کشور جمهوری چک دارد و اصطلاحا به آن “آکسفورد چک” گفته می شود. دانشمند گریگور مندل در این دانشگاه تحصیلات و تحقیقات ژنتیکی خود را انجام داده است. این دانشگاه دولتی است و طبق رنکینگ US نیوز و گزارش جهانی رتبه 489 را کسب نموده است.

  • دانشگاه فنی چک در پراگ (CTU)

دانشگاه فنی چک قدیمی ترین و بهترین دانشگاه این کشور است. طبق رنکینگ US نیوز و گزارش جهانی رتبه 427 را کسب کرده و طبق رنکینگ جهانی QS رتبه 220 را در حوزه مهندسی و فنی بدست آورده است. این دانشگاه به عنوان یکی از ارزان ترین دانشگاه های چک شناخته شده است.

  • دانشگاه ماساریک

اگر گریگور مندل بخشی از تحصیلات خود را در دانشگاه پلاکی تکمیل کرده است، باید گفت که برخی از مهمترین آزمایشات و اکتشافات خود را در دانشگاه ماساریک انجام داده است. این دانشگاه در سال 1919 تاسیس شده و یکی از بزرگترین دانشگاه های چک می باشد. طبق رنکینگ US نیوز و گزارش جهانی رتبه 517 را کسب نموده است.

دانشگاه ماساریک دارای 9 دانشکده است که بیش از 900 رشته در سه مقطع عالی ارائه می شود. این رشته ها به زبان های چک، انگلیسی و آلمانی موجود هستند. هر ساله 32.500 دانشجو در این دانشگاه پذیرش می شوند و 929 پروژه تحقیقاتی در حال پیشرفت است.

  • دانشگاه فنی برنو

دانشگاه فنی برنو در سال 1899 تاسیس شده است و یکی از مهمترین دانشگاه های دولتی فنی کشور چک می باشد. این دانشگاه ارزان طبق رنکینگ جهانی QS رتبه 651 را در سال 2019 کسب کرده است.

در حال حاضر این دانشگاه دارای 8 دانشکده است و بیش از 70 رشته که برخی از آنها به زبان انگلیسی است، ارائه می شود. دانشگاه دارای دو موسسه تحقیقاتی و پنج مرکز تخصصی ورزشی است، که دانشجویان می توانند از بین 40 رشته تربیت بدنی مختلف، یکی را انتخاب کنند.

  • دانشگاه بوهمیا جنوبی (Budějovice) در چک

دانشگاه بوهمیا جنوبی در سال 1991 در چک تاسیس شده است و یکی از معدود دانشگاه های تازه تاسیس جمهوری چک است که در بین دانشگاه های بین المللی قرار گرفته است. طبق رنکینگ US نیوز و گزارش جهانی رتبه 816 را در سال 2018، رتبه کسب کرده است.

این دانشگاه دارای هشت دانشکده انتشارات و انجمن های مختلف دانشجویی است که شامل باشگاه دانشجویی بین المللی نیز می شود. همچنین حدود 10000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و بیش از 220 رشته وجود دارد.

  • دانشگاه غرب بوهمیا (UWB)

دانشگاه غرب بوهمیا در سال 1991 با ادغام دانشکده آموزش و کالج مهندسی مکانیک و برق تاسیس شد. از آن زمان تاکنون دانشگاه گسترش یافته است و در حال حاضر رشته هایی در حوزه بهداشت، هنر، علوم انسانی، علوم و مهندسی ارائه می دهد. این دانشگاه دارای 9 دانشکده و 130 رشته است. همچنین دارای 4 مرکز تحقیقاتی در زمینه های علمی و فنی می باشد. سالیانه حدود 11000 دانشجو در این دانشگاه پذیرش می شوند.

روند اخذ پذیرش دانشگاه غرب بوهمیا به هر دانشکده بستگی دارد. علاوه بر ارسال مدارک مورد نیاز، دانشجویان باید در آزمون ورودی و مصاحبه نیز قبول شوند.

مدرک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های چک
مدرک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های چک

مدارک و شرایط پذیرش برای تحصیل در چک به زبان انگلیسی

هر دانشگاه چک برای درخواست و ثبت نام دانشجویان در هر رشته در وب سایت خود دارای سیستم منحصر به فردی است. بنابراین پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر، می توانید وارد قسمت درخواست ها شوید و مدارک مورد نیاز را ارسال نمایید.

برخی از مدارک کلی مورد نیاز برای درخواست به هر دانشگاه:

  • اسکن مدارک تحصیلی سابق (دیپلم دبیرستان یا مدرک کارشناسی)
  • رونوشت و ریز نمرات دروس گذرانده شده
  • رزومه علمی
  • نمرات آزمون ها
  • مدارک بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی (در صورت وجود)
  • نمونه کار یا مقاله های کتبی

دستورالعمل های مفید برای واجد شرایط بودن تحصیل در دانشگاه های جمهوری چک به صورت زیر می باشد:

  • شرکت در دوره های مقدماتی

این دوره ها مختص دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و یا بالاتر را دارند و برای آماده شدن دانشجو پیش از شروع دوره تحصیلی و کورس اصلی در دانشگاه های جمهوری چک بسیار کارآمد است. توصیه می شود پیش از ثبت نام در کورس اصلی بهتر است در دوره های مقدماتی از جمله دوره مقدماتی بیزنس و مدیریت بازرگانی، حقوق، پزشکی و یا سایر دوره های مقدماتی شرکت کنید.

  • تقویت مهارت زبان انگیسی با شرکت در دوره های مقدماتی زبان

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته ای در دانشگاه های چک را داشته باشید، باید مهارت زبان شما اثبات شود تا بتوانید به خوبی از کلاس ها و سخنرانی ها بهره ببرید. برخی از دانشگاه ها به مهارت زبان چک و برخی دیگر به اثبات مهارت زبان انگلیسی نیاز دارند. دوره های زبان دانشگاه های چک، شما را برای هر آزمون انگلیسی مورد نیاز دانشگاه ها آماده می کند.

  • آزمون های زبان انگلیسی

برای تحصیل در دانشگاه های چک به اثبات مهارت زبان انگلیسی نیاز دارید، یا اینکه مدارک بین المللی زبان انگلیسی را ارائه دهید.

مدارک بین المللی زبان انگلیسی مورد قبول دانشگاه های این کشور عبارتند از:

  • تافل
  • آیلتس
  • C1 پیشرفته یا C2 Proficiency

در نظر داشته باشید که باید همواره وب سایت دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید تا از شرایط دقیق مطلع شوید.

دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی در چک
دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی در چک

رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی در چک

برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در کشور چک را داشته، اما تمایل به یادگیری زبان چک را ندارند، رشته های متعددی به زبان انگلیسی موجود است. بر خلاف رشته های به زبان چک، آموزش به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور مشمول هزینه می شود.

می توانید در حین تحصیل در سال آخر مدرسه، برای رشته تخصصی خود به زبان انگلیسی اقدام کنید، اما ارائه تمام مدارک مورد نیاز نیم سال اول پیش از پذیرش (در ژانویه همان سال) الزامی است.

رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی در چک عبارتند از:

  • تربیت معلم
  • علوم انسانی و هنر
  • علوم اجتماعی، روزنامه نگاری و اطلاعات
  • بیزینس، مدیریت و حقوق
  • علوم طبیعی، ریاضیات و آمار
  • اطلاعات و ارتباطات
  • فناوری (ICT)
  • مهندسی، تولید، معماری وساخت و ساز
  • کشاورزی و دامپزشکی
  • بهداشت و رفاه

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زندگی در جمهوری چک و مهاجرت به جمهوری چک با مشاورین عمومی رایگان ما از طریق شماره های ذکر شده در سایت تماس برقرار نمایید.

سوالات متداول در مورد تحصیل در چک به زبان انگلیسی

1- هزینه تحصیل در دانشگاه چارلز در جمهوری چک به زبان انگلیسی چقدر است ؟

هزینه تحصیل دوره های آموزشی به زبان انگلیسی تا 15700 دلار بوده و دوره های ارزان تر نیز در این دانشگاه یافت می شود. به عنوان مثال، هزینه شهریه رشته فیزیوتراپی 9700 دلار در سال، هنر لیبرال و جامعه شناسی 2300 دلار در سال، علوم رایانه 6200 دلار در سال و ارتباطات بین الملل 6800 دلار در سال می باشد.

2- دانشگاه پلاکی در اولوموک در جمهوری چک در چه سالی تاسیس شد ؟ و در رتبه ی چندم قرار دارد ؟

این دانشگاه که در سال 1573 تاسیس شده است، در جمهوری چک شهرت بسیاری داشته و به آکسفورد چک معروف است. این دانشگاه محل تحصیل گرگور مندل و نقطه عطف و آغاز کشفیات ژنتیکی وی می باشد. دانشگاه پلاکی طبق گزارشات جهانی آمریکا دارای رتبه 489 می باشد.

3- دانشگاه فنی چک در پراگ جهت تحصیل به زبان انگلیسی چگونه دانشگاهی است ؟

این دانشگاه برترین و قدیمی ترین دانشگاه جمهوری چک می باشد. دانشگاه فنی چک در رتبه بندی QS در حوزه مهندسی و فنی دارای رتبه 220 و در رتبه بندی جهانی آمریکا دارای رتبه 427 می باشد. همچنین این دانشگاه یکی از دانشگاه های ارزان چک به حساب می آید.

4- هزینه تحصیل در دانشگاه دانشگاه بوهمی جنوبی در جمهوری چک چقدر است ؟

این دانشگاه یکی از مقرون به صرفه ترین دانشگاه هایی است که به زبان انگلیسی آموزش می دهند. هزینه شهریه این دانشگاه از 23 دلار در سال تا 5200 دلار در سال متفاوت است (اکثر رشته 1000 دلار در سال هزینه دارند)

5- تقویت مهارت زبان انگیسی با شرکت در دوره های مقدماتی زبان در جمهوری چک چگونه است ؟

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته ای در دانشگاه های چک را داشته باشید، باید مهارت زبان شما اثبات شود تا بتوانید به خوبی از کلاس ها و سخنرانی ها بهره ببرید. برخی از دانشگاه ها به مهارت زبان چک و برخی دیگر به اثبات مهارت زبان انگلیسی نیاز دارند. دوره های زبان دانشگاه های چک، شما را برای هر آزمون انگلیسی مورد نیاز دانشگاه ها آماده می کند.

6- رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی در چک کدامند ؟

  • تربیت معلم
  • علوم انسانی و هنر
  • علوم اجتماعی، روزنامه نگاری و اطلاعات
  • بیزینس، مدیریت و حقوق
  • علوم طبیعی، ریاضیات و آمار
  • اطلاعات و ارتباطات
  • فناوری (ICT)
  • مهندسی، تولید، معماری وساخت و ساز
  • کشاورزی و دامپزشکی
  • بهداشت و رفاه

7- شرایط برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در کشور چک را داشته، اما تمایل به یادگیری زبان چک را ندارند چگونه است ؟

رشته های متعددی به زبان انگلیسی موجود است. بر خلاف رشته های به زبان چک، آموزش به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور مشمول هزینه می شود.می توانید در حین تحصیل در سال آخر مدرسه، برای رشته تخصصی خود به زبان انگلیسی اقدام کنید، اما ارائه تمام مدارک مورد نیاز نیم سال اول پیش از پذیرش (در ژانویه همان سال) الزامی است

8- شرکت در دوره های مقدماتی تحصیل در دانشگاه جمهوری چک چگونه است ؟

این دوره ها مختص دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و یا بالاتر را دارند و برای آماده شدن دانشجو پیش از شروع دوره تحصیلی و کورس اصلی در دانشگاه های جمهوری چک بسیار کارآمد است. توصیه می شود پیش از ثبت نام در کورس اصلی بهتر است در دوره های مقدماتی از جمله دوره مقدماتی بیزنس و مدیریت بازرگانی، حقوق، پزشکی و یا سایر دوره های مقدماتی شرکت کنید.

9- مدارک کلی مورد نیاز برای درخواست به دانشگاه جمهوری چک چگونه است ؟

  • اسکن مدارک تحصیلی سابق (دیپلم دبیرستان یا مدرک کارشناسی))
  • رونوشت و ریز نمرات دروس گذرانده شده
    رزومه علمی
  • نمرات آزمون ها
  • مدارک بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی (در صورت وجود)
  • نمونه کار یا مقاله های کتبی

10- دانشگاه فنی برنو در جمهوری چک به زبان انگلیسی چگونه است ؟

در حال حاضر این دانشگاه دارای 8 دانشکده است و بیش از 70 رشته که برخی از آنها به زبان انگلیسی است، ارائه می شود. دانشگاه دارای دو موسسه تحقیقاتی و پنج مرکز تخصصی ورزشی است، که دانشجویان می توانند از بین 40 رشته تربیت بدنی مختلف، یکی را انتخاب کنند .

11- دانشگاه ماساریک در جمهوری چک به زبان انگلیسی چگونه است ؟

دانشگاه ماساریک دارای 9 دانشکده است که بیش از 900 رشته در سه مقطع عالی ارائه می شود. این رشته ها به زبان های چک، انگلیسی و آلمانی موجود هستند. هر ساله 32.500 دانشجو در این دانشگاه پذیرش می شوند و 929 پروژه تحقیقاتی در حال پیشرفت است.

اسکرول به بالا