071-91009294  | 021-88724227  |

تحصیل در روسیه + شرایط و هزینه ها (راهنمای جامع 2023)

تحصیل-در-روسیه

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

روسیه را می توان از کشورهای فرهیخته در جهان به شمار آورد که از مهم ترین دلایل این ادعا، داشتن مدرک دانشگاهی نیمی از جمعیت این کشور است. روسیه دانشگاه های معتبری دارد که در سطح استانداردهای جهانی می باشند و دانشجویان با تحصیل در آن ها می توانند از داشتن یک آینده شغلی خوب، آسوده خاطر باشند. یکی از گزینه هایی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، مهاجرت تحصیلی به روسیه است. بدیهی است برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آگاهی دقیق از چگونگی اقدام سریع و مؤثر، مشورت با صاحب‌ نظران و متخصصان ضروری است. وکلای مجرب موسسه میرداماد در دفاتر تهران و شیراز جهت راهنمایی دقیق مراحل تحصیل در روسیه و اخذ پذیرش دانشگاهی و یا مدارس، در کنار شما هستند.

ویدیو مزایای تحصیل در روسیه

در ویدیو زیر مزایای تحصیل در روسیه نسبت به سایر کشورها مانند: هزینه کم تحصیل در روسیه و امکان دریافت سریع ویزای تحصیلی روسیه و … بیان شده است.

شرایط تحصیل در روسیه

آموزش و پرورش در روسیه به خاطر دستاوردهای آن در زمینه علوم و تحقیقات در سطح پس از متوسطه مشهور است. نفوذ وسیع کشور در این نظریه اینقدر بزرگ است که تقریبا یک چهارم کل ادبیات علمی جهان به زبان روسی نوشته شده است. دانشگاه های روسی چندین نوع آموزش را ارائه می دهند. اولا حضور تمام وقت، زمانی که شما باید در کلاس های دانشگاه در طول روز حضور داشته باشید. در مرحله دوم، زمانی که در کلاس های روز هفته و روزهای آخر هفته شرکت می کنید، گزینه شبانه وجود دارد. سوم اینکه شما می توانید ثبت نام نیمه وقت را انتخاب کنید، جایی که دانشجویان به سخنرانی های مقدماتی گوش فرا می دهند و پس از آن در یک برنامه درسی خاص در منزل شرکت می کنند و سپس برای پذیرش در آزمون ها و امتحانات دانشگاه شرکت کنید.

سطوح مختلف تحصیلات عالی در روسیه وجود دارد: شما می توانید در برنامه تحصیلی که مدرک لیسانس، تخصصی، یا مدرک کارشناسی ارشد و همچنین برنامه آموزش حرفه ای یا برنامه شغلی را در اختیار شما قرار می دهد، تحصیل کنید. متقاضیان درخواست برای دانشگاه های مختلف در روسیه، رعایت این شرط بسیار مهم است که مدارک مورد نیاز که به درستی تهیه شده اند را به دانشگاه مورد نظر ارائه کنند. مشاوران ما می‌توانند درباره شرایط تحصیل در روسیه 2021 شما را به خوبی راهنمایی کنند.

هزینه تحصیل در روسیه
هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه

تحصیل در دانشگاه های روسیه هر چند که از لحاظ کیفیت نزدیک به اروپا است ولی از لحاظ هزینه، هزینه تحصیل در روسیه برای دانشجو های خارجی معمولا به نسبت اروپا کمتر است و با توجه به نوع رشته و دانشگاه سالانه از حدود 2000 دلار تا 10000 دلار متفاوت است. به عنوان مثال هزینه های رشته پزشکی (5 سال) به طور متوسط سالانه حدود 300000 روبل معادل تقریبا 5000 دلار، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی(4 سال) و کارشناسی ارشد (2 سال) سالانه حدود 200000 روبل معادل تقریبا 3000 دلار می باشد. شما باید فرم درخواست جهت تحصیل در کشور روسیه را پر کنید که شامل موارد زیر است:

  • نام کامل شما
  • شهروندی
  • تاریخ و محل تولد
  • جنسیت
  • شماره پاسپورت
  • تاریخ صدور پاسپورت
  • آدرس دائم
  • شماره تلفن، آدرس ایمیل
  • کپی رنگی گذرنامه شما
  • گواهی تحصیلات تکمیلی دبیرستان
ویزاهای اخذ شده

هنگامی که دعوت نامه خود را دریافت کردید، باید با سفارت روسیه در کشور خود برای دریافت ویزای دانشجویی تماس بگیرید. قبل از ورود به قلمرو روسیه و پذیرش در دانشگاه مدارک زیر مورد نیاز است:

  • گذرنامه شما با حداقل مدت اعتبار 1 ساله
  • ویزای دانشجویی
  • کارت مهاجرت

تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی

اکثر دوره هایی که به زبان انگلیسی آموزش داده می شوند در مقطع کارشناسی ارشد هستند، اما تعداد کمی هم درجه کارشناسی وجود دارد. الزامات دقیق پذیرش در برنامه تحصیلی انگلیسی در یک دانشگاه روسی با دانشگاه دیگر متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی شما باید یک مدرک دیپلم یا گواهی مدرک قبلی، یک نامه همراه و مدارک زبان انگلیسی خود را (IELTS یا TOEFL) ارائه دهید. دانشگاه هایی مانند دانشگاه ایالتی اورال جنوبی، دانشگاه ملی علوم و فناوری MISiS و دانشگاه تکنولوژی Tyumen با دوره هایی مانند تجارت بین الملل، اقتصاد، فیزیک و مهندسی مکانیک ارائه دهنده دوره کارشناسی به زبان انگلیسی هستند.

هزینه‌های زندگی در روسیه

هزینه‌های زندگی در روسیه

قبل از مهاجرت به یک کشور باید از هزینه‌های زندگی و مسکن در آن کشور مطلع باشید. هزینه زندگی و مسکن در شهرهای مختلف آن می‌تواند متغییر باشند. در جدول زیر هزینه‌های زندگی در روسیه را به صورت میانگین مورد بررسی قرار داده ایم.

نوع خدمت یا کالا        هزینه به روبل             هزینه به دلار
           رستوران ارزان قیمت          500.00            6.84
           بطری آب          40.23            0.55
           1 کیلوگرم پیاز          32.85            0.45
           1 کیلوگرم پرتغال          98.42            1.35
           1 کیلوگرم مرغ          274.97            3.76
           12 عدد تخم مرغ          86.66            1.18
           1 لیتر شیر          64.68            0.88
           1 کیلوگرم برنج          81.98            1.12

با هزینه زندگی در پنج شهر برتر روسیه آشنا شوید.

انواع هزینه ها در شهرهای مختلف کشور روسیه به شرح زیر می باشد:

نام شهرهزینه زندگی
مسکواین شهر جذاب و پر مخاطب دارای پارک های شهری، تئاتر، موسیقی و کلاب های متعددی ست که دانشجویان می توانند برای گذراندن اوقات‌ فراغت خود به ان ها مراجعه کنند. ۱۵ تا ۲۰ هزار روبل در ماه، میانگین هزینه های زندگی دانشجویان در این شهر تخمین زده شده است. البته توجه داشتید که هزینه های مربوط به اجاره در این شهر از ۱۴ هزار روبل ماه شروع می شود.
سن پترزبورگاین شهر دارای موز های محلی، رودخانه های تماشایی و معماری چشم گیری ست که می تواند اوقات فراغت شما را به خوبی پوشش دهد. ۸۰ تا ۱۲۰ دلار در هفته هزینه زندگی دانشجویان و ۱۰ هزار روبل هزینه اجاره در این شهر تخمین زده شده است.
نووسیبریسککلیسای جامع الکساندر، پارک لافت و باغ گیاه شناسی از جمله مناطق تفریحی در این شهر به شمار می روند.
میانگین هزینه های زندگی در این شهر حدود ۴۸۰.۱۱ دلار در ماه و میانگین هزینه ی مربوط به اجاره حدود ۷ هزار روبل در ماه اعلام شده است.
کازانامکانات تفریحی مثل دریاچه کازان، مسجد کول شریف، مراکز فرهنگی متعدد و… شهر کازان را به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل کرده است. برای زندگی در شهر کازان به طور ماهانه حدود ۴۷۵.۵۰ دلار نیاز دارید. این در حالی ست که باید حدود ۹ هزار روبل در ماه را برای مسکن خود کنار بگذارید.
تومسکباغ گیاه شناسی، ساحل دریاچه سفید و مراکز تاریخی متعدد، گزینه هایی ست که برا سپری کردن اوقات فراغت در این شهر پیش رو دارید. ۵۰.۳۴۰ روبل در ماه هزینه ی زندگی دانشجویی و ۷ هزار روبل در ماه هزینه ای ست که باید برای اجاره مسکن در نظر داشته باشید.

تجربه تحصیل در روسیه

عبدالقدیر کایس از سوریه؛ من دانشجوی دکترا در موسسه حقوق دانشگاه رودن مسکو روسیه هستم. در طول دوره تحصیلی در موسسه حقوق، من نه تنها به کسب دانش پرداختم بلکه تجربه یک زندگی دانشجویی بسیار جالب را داشتم، جایی که دوستی با دانشجویان از 150 کشور جهان داشتیم و ما به عنوان یک خانواده چند قومی وقت زیادی برای انجام فعالیت های مختلف و کشف مسکو صرف کردیم. در موسسه حقوق، ما استادان بسیار واجد شرایط داشتیم که تجربه خود را به ما انتقال دادند و نه تنها در موسسه حقوق، بلکه در پارلمان روسیه و در سازمان های بین المللی، شرکت های حقوقی همکاری می کردند.

تجربه تحصیل در روسیه
تجربه تحصیل در روسیه

مهم‌ترین مزایای تحصیل در روسیه چیست؟

مهاجرت تحصیلی به روسیه دارای مزیت‌های بسیار زیادی است، به همین علت افراد زیادی برای تحصیل در روسیه اقدام می‌کنند. کشور روسیه دارای جمعیتی تحصیل کرده است. در واقع بیش از نیمی از جمعیت این کشور دارای تحصیلات عالی هستند. همچنین درصد افراد مهاجر به این کشور برای تحصیل در روسیه بسیار زیاد است. بر اساس آمار‌های رسمی تقریبا جمعیتی بالغ بر 200000 نفر از سراسر جهان برای مهاجرت تحصیلی به روسیه به این کشور سفر می‌کنند. توصیه می‌شود پیش از هر گونه اقدامی درباره مزایا و معایب تحصیل در روسیه اطلاعاتی کسب کنید.

تحصیل در روسیه

رشته‌های پرطرفدار و موفق دانشگاهی در کشور روسیه

یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در روسیه دست یافتن به دانش و تخصصی عمیق و ارزشمند در رشته تحصیلی مورد نظر است. افراد بسیار زیادی بر اساس رتبه‌های علمی بسیار بالای دانشگاه‌های روسیه به این کشور مهاجرت می‌کنند و یا قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه را دارند. کشور روسیه در رشته‌های فیزیک، ریاضیات و علوم طبیعی دارای رتبه علمی بسیار بالا است. به همین علت در روسیه متخصصان بسیار زیادی به صورت زیر وجود دارد:

  • ریاضیدان
  • فیزیکدان
  • شیمیدان
  • زمین‌شناس
  • مهندس
  • برنامه نویس
  • پزشک
  • متخصص علوم انسانی

رتبه علمی دانشگاه‌های کشور روسیه

در روسیه حدودا 25 دانشگاه وجود دارند که رتبه علمی بسیار بالایی دارند. بنابراین در صورتی که قصد تحصیل در روسیه را دارید باید از رتبه علمی دانشگاه اطمینان کافی داشته باشید. بر اساس رتبه QS، 13 مورد از دانشگاه‌های کشور روسیه جزو دانشگاه‌هایی با رتبه علمی بسیار بالا هستند. در رتبه بندی دیگری که رقابت میان دانشگاه‌های اروپا و آسیای مرکزی است، 300 دانشگاه برتر وجود دارند. 95 دانشگاه روسیه نیز در این لیست و در بین این دانشگاه‌ها حضور دارند.

در ده سال گذشته دانشگاه‌های روسیه برای تحصیلات تکمیلی ارزش بسیار ویژه‌ای قائل بوده‌اند. به همین علت میزان سرمایه گذاری در سال‌های 2011 تا 2015 در دانشگاه‌های کشور روسیه مبلغی در حدود 390 میلیارد روبل(7.6 میلیارد دلار) بوده است. این هزینه صرف ارتقاء امکانات و تجهیزات دانشگاه شده است.

همچنین کشور روسیه در سال 2003 به عضویت فرایند بلونیا درآمده است. بر اساس این فرایند، نظام آموزشی کشور روسیه باید مطابق با نظام آموزشی در کشور‌های اروپایی باشد. در واقع شما می‌توانید تحصیل در روسیه را به دو صورت زیر پشت سر بگذارید:

  • تحصیلات لیسانس 4 ساله
  • دوره تخصصی 5 ساله

با توجه به این هزینه‌ها و پیشرفت‌های کشور روسیه، نظام آموزش عالی این کشور در رتبه 26 رتبه بندی QS قرار دارد. در جدول زیر می‌توانید برترین دانشگاه های کشور روسیه را ببینید!

     10 دانشگاه برتر روسیه          رتبه کشوری          رتبه جهانی
  دانشگاه دولتی مسکو(Moscow State University)          1          123
دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه تحقیقات ملی          2          264
دانشگاه ایالتی سن‌پترزبورگ(Petersburg State University)          3          304
آکادمی اقتصاد ملی و اداره عمومی ریاست جمهوری روسیه          4          397
دانشگاه فدرال کازان(Kazan Federal University)          5          423
 دانشگاه فدرال اورال(Ural Federal University)          6          486
دانشگاه دولتی تومسک(Tomsk State University)          7          547
دانشگاه پلی‌تکنیک تومسک          8          615
دانشگاه ITMO (ITMO University)          9          679
دانشگاه فدرال سیبری          10          736

دانشگاه لومونسوف مسکو

این دانشگاه به عنوان یک موسسه عالی در کشور روسیه شناخته شده است که در رده بندی QS کشور روسیه در سه سال متوالی توانسته است رتبه 1 را کسب کند. تعداد دانشجویان دانشگاه دولتی لومونسوف مسکو 47000 نفر است. از این تعداد، 7000 نفر دانشجوی مقطع لیسانس و 4000 نفر به عنوان دانشجوی بین المللی هستند. این دانشگاه دارای رشته‌های دانشگاهی بسیار زیاد و همچنین ساختمان‌ها و فعالیت‌های بسیار گسترده است.

  • دپارتمان: 380 عدد
  • دانشکده: 39 عدد
  • موسسه تحقیقاتی: 15 عدد
  • موزه: 4 عدد
  • پردیس دانشگاهی: 6 عدد در داخل و خارج از روسیه

این دانشگاه به عنوان دانشگاهی برتر و پیشتاز در کشور روسیه به شمار می‌آید، که دارای یک پردیس دانشگاهی در داخل کشور است. این پردیس دانشگاهی از نظر فرهنگی بسیار شبیه به پایتخت کشور روسیه است. همچنین پردیس دانشگاهی مذکور به عنوان بزرگ‌ترین پردیس دانشگاهی است. به صورتی که ساختمان دانشگاه به عنوان مرتفع‌ترین ساختمان آموزشی در جهان به شمار می‌آید.

در ادامه ویدیو معرفی یکی از دانشگاه های روسیه را می‌توانید ببینید. در این ویدیو سعی شده نسبت به شایعاتی که در مورد تحصیل در روسیه وجود دارد و واقعیت ندارد پایان دهد.

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک

قدمت دانشگاه دولتی نووسیبیرسک، کمتر از صد سال است. سال تاسیس این دانشگاه 1959 است، دانشگاه نووسیبیرسک توانسته است در رتبه بندی EECA، رتبه دوم را کسب کند. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما این دانشگاه با وجود معروفیت بسیار زیاد در کشور روسیه جمعیت دانشجویی بسیار کمی دارد. تعداد دانشجویان این دانشگاه حدود 6000 نفر است. شهر ووسیبیرسک پس از شهر مسکو و سن پترز بورگ به عنوان سومین شهر بزرگ در کشور روسیه است. در واقع دانشگاه مذکور در نزدیکی یکی از مهم‌ترین شهر‌های کشور روسیه قرار دارد.

البته درصد شناخت افراد از شهر نووسیبیرسک نسبت به دو شهر مسکو و سن پترزبورگ بسیار کمتر است؛ اما این شهر جاذبه‌های زیادی برای افراد دارد. به عنوان مثال خیلی از افراد به ویژه دانشجویان به علت وجود صحنه‌های فرهنگی و گردشگری در شب در شهر نووسیبیرسک از تحصیل در روسیه بسیار لذت می‌برند.

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ

این دانشگاه در رده قدیمی‌ترین و معتبر‌ترین دانشگاه‌های کشور روسیه قرار دارد. بر اساس رتبه بندی EEAC در سال 2018، دانشگاه سن پترزبورگ روسیه در جایگاه چهارم قرار دارد. موسس این دانشگاه پتر کبیر بوده که در سال 1724 این دانشگاه را تاسیس کرده است.

تعداد دانشجویان دانشگاه سنت پترزبورگ 30000 نفر است که از این جمعیت، تعداد 3000 نفر دانشجوی بین المللی هستند. تعداد ساختمان‌های دانشگاه سنت پترزبورگ روسیه، بیش از چهارصد ساختمان است که تعداد 25 دانشکده در آن وجود دارند. در این دانشگاه تعداد زیادی موزه، آثار تاریخی و آثار هنری وجود دارد.

تحصیل در روسیه
تحصیل در روسیه

معرفی دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران

در صورتی که قصد تحصیل در روسیه را دارید، لازم است که با دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران در کشور روسیه آشنا شوید. در ادامه نام این دانشگاه‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • لومونوسوف
  • سن پترزبورگ
  • نووسیبیرسک
  • تومسک
  • باومان
  • مسکو
  • دانشگاه اقتصاد روسیه
  • رودن
  • دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای
  • اورال

آیا تحصیل در روسیه محدودیت سنی دارد؟

بر اساس شرایط، قوانین و سیاست‌های کشور روسیه همه افراد می‌توانند در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل بپزدازند. در واقع هیچ گونه محدودیت سنی برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید با هر سنی برای تحصیل در روسیه تقاضا دهید.

حداقل معدل لازم برای تحصیل در روسیه چقدر است؟

در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی به روسیه دارید، به احتمال خیلی زیاد یکی از دغدغه‌های شما شرط معدل برای حضور در دانشگاه‌های این کشور است. شما برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه می‌توانید با هر معدلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور اقدام کنید.

آیا تحصیل در روسیه بدون ارائه مدرک زبان امکان پذیر است؟

یکی از مزایای تحصیل در روسیه، عدم نیاز به مدرک زبان برای پذیرش و تحصیل در دانشگاه است. افراد متقاضی می‌توانند در همه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی در روسیه بدون ارائه مدرک زبان به تحصیل بپردازند. البته شما باید به زبان انگلیسی و روسی تسلط داشته باشید. در دانشگاه‌های روسیه، دوره‌ای یک ساله برای آموزش زبان روسی به دانشجویان برگزار می‌شود.

تحصیل دکترا در روسیه

متقاضیان تحصیل مقطع دکترا در روسیه با داشتن مدرک کارشناسی ارشد می توانند وارد این مقطع تحصیلی شوند. البته استثناء هایی نیز وجود دارد که با داشتن مدارک افتخاری نیز بتوان از مقطع کارشناسی هم به مقطع دکترا وارد شد. این مقطع در کشور روسیه در دوره های تمام وقت سه سال و در دوره های پاره وقت چهار سال به طول می انجامد.

مقطع دکترا در روسیه به زبان روسی ارائه می شود و دانشجویان می بایست به این زبان تسلط کافی داشته باشند. البته جهت متقاضیانی که با زبان روسی آشنایی ندارند، دوره های یک ساله پادفک در نظر گرفته شده است تا در طول این دوره به آن ها زبان روسی آموزش داده شود.

هزینه تحصیل مقطع دکترا در روسیه به طور میانگین 200,000 تا 220,000 روبل، معادل 3,440 تا 3,800 دلار آمریکا می باشد. در این مقطع حداقل هزینه 72,000 و حداکثر هزینه 250,000 روبل عنوان شده است.(معادل 1,240 و 4,300 دلار آمریکا)
در ادامه به دانشگاه های برتر جهت تحصیل مقطع دکترا در سال 2020 اشاره شده است:

  • دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو
  • موسسه فیزیک و فناوری مسکو
  • دانشکده عالی اقتصاد
  • دانشگاه ITMO
  • دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای MEPhI
  • دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک
  • دانشگاه پلی تکنیک پیتر بزرگ سنت پترزبورگ
  • دانشگاه ایالتی تامسک
  • دانشگاه فدرال کازان
  • دانشگاه ملی علوم و فناوری (MISiS)

تحصیل پزشکی در روسیه

در روسیه دانش آموزان پس از اتمام دوره ی مدرسه می توانند وارد دانشگاه پزشکی شوند و در آنجا به زبان روسی یا انگلیسی ادامه تحصیل بدهند زیرا در دانشگاه ها برنامه های درسی به این دو زبان برگزار می شود. اگر شما به زبان روسی تسلط ندارید می توانید در یک دوره پیش دانشگاهی آن را یاد بگیرید یا با شرکت در دوره زبان در دانشگاه های پزشکی زبان روسی را فراگیرید.

کشور روسیه به دلیل فراهم کردن امکانات مناسب برای دانشجویان و اخذ هزینه های مناسب جهت تحصیل و از طرف دیگر بالا بودن سطح علمی، سالانه نظر علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می کند. جالب است بدانید که دانشگاه‌های کشور روسیه دارای تایید سازمان بهداشت جهانی و یونسکو هستند بنابراین مدرک دریافتی فارغ التحصیلان این کشور دارای اعتبار جهانی می باشد. دانشگاه علوم پزشکی سیچنوا، دانشگاه پاولوف، دانشگاه نووسیبریسک، دانشگاه کاران و دانشگاه روند در شمار برترین دانشگاه های پزشکی کشور روسیه به شمار می رود.

تحصیل در رشته دندانپزشکی روسیه

دندانپزشکی یکی از رشته های محبوب و پر متقاضی برای تحصیل در روسیه به شمار می رود. یکی از عمده دلایل این انتخاب، هزینه تحصیل مقرون به صرفه تر این رشته در مقایسه با سایر کشور های جهان می باشد. دانشگاه فدرال کازان و دانشگاه رودن به عنوان دانشگاه های برتر در این زمینه به شمار می‌روند.

تحصیل در رشته داروسازی

یکی از عمده دلایلی که افراد تحصیل در رشته داروسازی را انتخاب می کنند، بازار کار فوق العاده در کشور روسیه است. علاوه بر آن هزینه تحصیل در این رشته در مقایسه با سایر کشورهای جهان مقرون به صرفه است و دانشجویان با سطح بالایی آموزش های لازم را دریافت می کنند.

تحصیل در رشته مدیریت

از آنجایی که کشور روسیه اقتصادی وابسته به تجارت داخلی و بین المللی دارد، در صدد پرورش نیروهای خبره و توانمند و پذیرش نیروهای کارآمد در رشته مدیریت از سراسر جهان می باشد. چنانچه شما در رشته‌هایی مثل مدیریت، بازاریابی، تجارت بین المللی، اقتصاد و MBA تحصیل کنید، احتمال اشتغال تان را در کشور روسیه دو چندان کرده اید.

تحصیل در رشته حقوق روسیه

کشور روسیه از جمله کشورهایی است که برای شاغلین در رشته حقوق امکانات و مزایای فراوانی را فراهم می کند و رشته حقوق در این کشور جزو پر درآمد ترین ها مشاغل به حساب می آید. عموماً فارغ التحصیلان این رشته از بازار کار بسیار خوبی به خصوص در کلان شهرها بهره مند خواهد شد.

تحصیل مهندسی در روسیه

مهندسان در روسیه از آینده روشنی برخوردارند و عموماً به راحتی جذب بازار کار می‌شوند. دانشگاه های مهندسی کشور روسیه از سطح علمی خوبی برخوردار بوده و سالانه با خیل عظیمی از درخواست دانشجویان مواجه می شوند.
به عنوان مثال مهندسی نفت و گاز یکی از محبوب ترین و مناسب ترین رشته هایی که می توانید در آن تحصیل کنید. از آن جایی که کشور روسیه بزرگترین صادر کننده گاز جهان است تحصیل در این رشته میتواند آینده شغلی مناسبی را برای شما به ارمغان بیاورد.
تحصیل در زیر شاخه های پرطرفدار رشته های مهندسی مثل مهندسی نفت، مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوا فضا، مهندسی نرم افزار؟ مهندسی معدن،  مهندسی برق و… نیز می تواند شما را به اشتغال در کشور روسیه نزدیک کند.

تحصیل در رشته خلبانی روسیه

در کشور روسیه دانشگاه های معتبر و سطح بالایی وجود دارند که مطالب مربوط به رشته خلبانی را به دانشجویان علاقمند ارائه می‌دهند. یکی از دانشگاه‌های برتر کشور روسیه که به ارائه رشته خلبانی می پردازد، دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ است که یک فرصت بی نظیر برای تحصیل علاقمندان در این رشته به شمار می‌رود.

تحصیل در رشته آی تی

امروزه افراد زیادی تمایل دارند تا در زمینه رسانه، کامپیوتر و موارد مربوط به آن فعالیت داشته باشند. کشور روسیه یک گزینه طلایی برای علاقه مندان به این سبک از رشته های تحصیلی به شمار می رود. این کشور به عنوان یکی از قدرتمند ترین کشورهای جهان در خصوص رشته آی تی و رسانه ها بوده و دانشگاه های فراوانی را برای تدریس این رشته ها اختصاص داده است. دانشگاه لومونوسوف و دانشگاه ملی فناوری اطلاعات ایتمو، از شاخص ترین دانشگاه های مربوط به این رشته ها می باشند.

تحصیل در رشته فناوری هسته‌ای

کشور روسیه یکی از کشورهایی است که در زمینه انرژی هسته‌ای فعالیت های فراوانی انجام می‌دهد و سالانه پذیرای علاقمندان زیادی در سراسر جهان برای ادامه فرآیند تحصیل در این رشته می باشد.
دانشگاه ملی پلی تکنیک در سنت پترزبورگ و دانشگاه بائومان در مسکو، از جمله دانشگاه هایی هستند که این رشته تحصیلی را به دانشجویان ارائه می دهند.

تحصیل به زبان انگلیسی یا روسی؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بسیاری از دانشگاه‌های کشور روسیه با برگزاری دوره پادفک مسئله آموزش زبان روسی را به میزان قابل توجهی حل کرده اند. توصیه می شود که اگر قصد اشتغال پس از تحصیل در این کشور را دارید به زبان روسی مسلط شوید تا در برقراری ارتباطات روزمره دچار مشکل نشوید. بسیاری از رشته‌های تحصیلی در کشور روسیه با زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می شوند. تعداد این رشته‌ها سالانه رو به افزایش است و طیف وسیع‌تری را پوشش می‌دهد. چنانچه قصد دارید از لیست رشته هایی که با زبان انگلیسی ارائه می‌شوند مطلع شوید، به سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و از آخرین تغییرات اعمال شده در این خصوص باخبر شوید.

چه رشته هایی به زبان انگلیسی ارائه می شوند؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، توصیه می‌شود تا برای کسب اطلاع از آخرین تغییرات اعمال شده به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید. ما در این قسمت به تعدادی از رشته های پرمخاطب و محبوب در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا که با زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می شود اشاره خواهیم کرد.
رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی با زبان انگلیسی:

  • جامعه شناسی
  • تجارت بین المللی
  • علوم سیاسی
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی هوا و فضا

رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا با زبان انگلیسی

  • مهندسی کامپیوتر
  • پزشکی هسته ای
  • حقوق
  • فیزیک کوانتوم
  • ریاضیات کاربردی

معرفی بهترین شهر های دانشجویی کشور روسیه

شهر های مسکو، سنت پترزبورگ، کازان، نووسیبریسک، سامارا، تومسک در شمار بهترین شهر های دانشجویی کشور روسیه قرار دارند و دانشگاه های فراوانی را در خود جای داده اند.

تحصیل در پایتخت روسیه

شهر مسکو به عنوان بزرگترین شهر کشور روسیه شناخته می‌شود. این شهر با داشتن بیش از ۵۰۰ دانشگاه دولتی و خصوصی، سالانه به عنوان یکی از مقاصد اصلی دانشجویان سراسر جهان انتخاب می‌شود. شهر مسکو علاوه بر اینکه به عنوان یکی از مراکز علمی معتبر کشور روسیه محسوب می‌شود، دارای امکانات و خدمات تفریحی فراوانی نیز می‌باشد‌ و برای دانشجویان این فرصت را فراهم می‌کند تا اوقات فراغت خود را به بهترین شکل سپری کنند.
از جمله دانشگاه های برتر شهر مسکو می توان به

  • دانشگاه لومونوسوف مسکو
  • دانشگاه هسته ای مسکو
  • دانشگاه فنی باومان مسکو
  • دانشگاه اقتصاد مسکو
  • دانشگاه امور مالی مسکو و… اشاره کرد.

سن پترزبورگ یک شهر بی نظیر برای تحصیل

شهر فوق العاده زیبای سن‌پترزبورگ به عنوان پایتخت فرهنگی کشور روسیه شناخته می شود. این شهر جذاب با داشتن بیش از ۱۵۰ مرکز آموزشی دولتی و خصوصی در جایگاه دوم، پس از شهر مسکو قرار گرفته است. سن پترزبورگ دارای یک کتابخانه قدیمی و بزرگ است که بیش از ۷ میلیون کتاب را در خود جای داده است. از جمله دانشگاه های این شهر می توان به

  • دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ
  • دانشگاه ایالتی هوا فضا
  • دانشگاه ایتمو سن پترزبورگ
  • دانشگاه معماری و مهندسی سن پترزبورگ
  • دانشگاه فرهنگی و هنری سن پترزبورگ و… اشاره کرد.

تحصیل در روسیه

تحصیل در نووسیبریسک

این شهر در حال توسعه به عنوان قدرت اقتصادی منطقه سیبری نام‌گذاری شده است. اگر دوست دارید تا در یک شهر پویا و فعال فرآیند ادامه تحصیل خود را بگذرانید تحصیل در نووسیبریسک یک فرصت فوق العاده برای شما به شمار می‌رود. این شهر دارای بیش از ۳۴ دانشگاه دولتی و خصوصی میباشد و سالانه نظر دانشجویان زیادی را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند. از جمله مزیت های تحصیل در این دانشگاه می توان به هزینه مقرون به صرفه آن اشاره کرد.

  • دانشگاه فنی نووسیبریسک
  • دانشگاه حمل و نقل سیبری
  • دانشگاه اقتصاد و مدیریت نووسیبریسک
  • دانشگاه ایالتی نووسیبریسک و… در شمار بهترین دانشگاه های این شهر قرار دارند.

کلام آخر در تحصیل در روسیه

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به روسیه، اعزام دانشجو به روسیه و… با کارشناسان مجرب مجموعه مهاجرتی میرداماد تماس حاصل فرمائید و پاسخ سوالات خود را از متخصصین این تیم توانمند جویا شوید. قابل ذکر است که به جز یادگیری زبان روسی گروه های آموزشی، دانش آموزان بین المللی را در زمینه های دیگر آموزش می دهند، تا آن ها بتوانند برای مطالعه بهتر در آینده آماده شوند. امید است که اطلاعات لازم را کسب کرده باشید با این حال می توانید برای اطلاع دقیق تر از تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه با مشاورین ما در موسسه حقوقی میرداماد صحبت کنید.

سوالات متداول در زمینه تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

دوره ای است یک ساله که دانشجویانی که قصد دارند در روسیه به زبان روسی تحصیل کنند، موظف به گذراندن آن می باشند. این دوره متشکل از دو ترم است که در ترم دوم دروس پایه مربوط به رشته تحصیلی مورد نظر آموزش داده می شود که جهت رشته های پزشکی، این دروس شامل ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست شناسی می باشد.  

بهترین زمان اردیبهشت ماه تا اواسط تیر ماه می باشد.

صفحات مربوط به مشخصات شناسنامه صفحات مربوط به مشخصات پاسپورت
ارائه مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی همراه با ریز نمرات
آخرین مدرک دانشگاهی اخذ شده همراه با ریز نمرات

روسی و انگلیسی که با توجه به دانشگاه، رشته و مقطع مورد نظر متفاوت است.

به طور میانگین تا 600 دلار در ماه می باشد که شامل هزینه های مربوط به محل اقامت، رفت و آمد و خورد و خوراک می باشد.

در مورد همسر و فرزندان متقاضی، این امکان وجود دارد و در صورت وجود بعضی محدودیت ها، امکان اخذ ویزای توریستی جهت متقاضیان وجود دارد.

بله، البته در صورتی که فرد متقاضی، در آن دانشگاه، یک مقطع تحصیلی را سپری کرده باشد. 

اخبار مرتبط

شرایط تحصیل در روسیه 2021

شرایط تحصیل در روسیه 2023

تحصیلات یکی از اصلی‌ترین راه‌های موجود برای علاقه‌مندان به مطالعه می‌باشد. هر دانشجو و دانش‌آموزی برای ادامه روند مطالعاتی خود

مشاهده

نظرات کاربران

  • توسط ژن برتر
    تاریخ: بهمن 5, 1397
    نفر
    نفر

    سلام
    شرط معدل ندارد؟!
    من مدرک پیش دانشگاهی دارم
    و میخواهم در رشته پزشکی در یکی از دانشگاه های خارجی به تحصیل بپردازم
    زبانم هم خوب نیست
    راهی دارم یا نه!؟

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: بهمن 6, 1397
      نفر
      نفر

      با سلام
      در خصوص تحصیل در دانشگاه های روسیه شرط معدل و همچنین سن فرد در بعضی از دانشگاه ها ملاک نمی باشد.

  • توسط shadman
    تاریخ: بهمن 5, 1397
    نفر
    نفر

    درضمن هزینه ثبت نام در داشگاه روسیه به طور متوسط چقدره!؟

    • توسط مشاور مهاجرت و اعزام دانشجو
      تاریخ: بهمن 6, 1397
      نفر
      نفر

      با سلام
      هزینه های تحصیل بسته به دانشگاه انتخابی شما متغیر می باشد.

  • توسط امید رضا بهادری
    تاریخ: خرداد 18, 1399
    نفر
    نفر

    با سلام میخواستم بدونم برای کسی که میخواد یه مدت بمونه در روسیه برای تحصیل و بعد برای ادامه تحصیل میخواد بیاد ایران چه مدت باید اونجا بمونه تا بتونه برگرده ایران؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: خرداد 22, 1399
      نفر
      نفر

      با سلام و عرض ادب
      متاسفانه در حال حاضر امکان انتقال دانشجویان از کشور های دیگر به ایران وجود ندارد.

  • توسط هستی
    تاریخ: خرداد 18, 1399
    نفر
    نفر

    سلام .من کارشناسی شیمی خوندم دانشگاه دولتی، ترم ۶هستم و سال اینده درسم تموم میشه،ولی میخوام برای ارشد مدیریت mbaبخونم توی دانشگاه های روسیه،و همچنین کار تو رشته ای ک خوندم در دوران تحصیلم؟؟؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: خرداد 22, 1399
      نفر
      نفر

      با سلام و عرض ادب
      شما می توانید برای تحصیل رشته mba در روسیه اقدام نمایید و همچنین با دریافت مجوز مربوطه کار نیز انجام دهید.

  • توسط علی
    تاریخ: خرداد 20, 1399
    نفر
    نفر

    سلام
    برای تحصیل در رشته رادیولوژی در روسیه به زبان روسی میشه بدون آزمون ورودی یا همون کنکور هم تحصیل کرد؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: خرداد 22, 1399
      نفر
      نفر

      با سلام
      با توجه به دانشگاه انتخابی می توانید بدون آزمون ورودی برای تحصیل رشته رادیولوژی روسیه اقدام نمایید.

  • توسط فاطمه
    تاریخ: خرداد 29, 1399
    نفر
    نفر

    سلام وقت بخیر من 19 سال دارم و معدل دیپلم تجربی 19/36 هست می خواستم ببینم می تونم بورسیه پزشکی دانشگاه لومونوسف رو بگیرم؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: تیر 1, 1399
      نفر
      نفر

      سلام روزتون بخیر
      متاسفانه امسال شانس دریاف بورسیه تحصیلی روسیه بسیار کمتر شده است.

  • توسط نازنین
    تاریخ: دی 27, 1400
    نفر
    نفر

    تحصیل در روسیه رایگان است ؟

    • توسط رضا الطافی
      تاریخ: دی 28, 1400
      نفر
      نفر

      نه کاملا ولی اگ موفق به دریافت بورسیه تحصیلی روسیه بشید بله تحصیل در روسیه رایگان خواهد بود

  • توسط رضا الطافی
    تاریخ: دی 28, 1400
    نفر
    نفر

    تحصیل در روسیه بهتره یا مجارستان ؟

    • توسط مهدی کیوانی
      تاریخ: دی 28, 1400
      نفر
      نفر

      سلام وقتتون بخیر
      انتخاب کشور برای تحصیل بستگی به هدف شما دارد.

دیدگاهتان را با ما در میان بزارید

اسکرول به بالا