071-91009294  | 021-88724227  |

آشنایی با فرهنگ مردم آذربایجان

فرهنگ مردم آذربایجان

مشاوره فوری و کاملا رایگان با برترین و مجرب ترین مشاوران در ایران

مشاوره رایگان فوری

مشاوره رایگان تهران

مشاوره رایگان شیراز

فرم ارزیابی رایگان

آذربایجان به دلیل نزدیکی از لحاظ جغرافیایی به کشور ایران‌ و شباهت فرهنگی، مذهبی‌، اعتقادی و غیره نظر افراد زیادی را برای مهاجرت به خود جلب می‌کند. این کشور دارای فرهنگ و پیشینه غنی بوده و آداب و رسوم‌های فراوانی را در گنجینه فرهنگی خود نگه داشته است. این مقاله قصد دارد تا فرهنگ مردم آذربایجان را از جنبه‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهد تا متقاضیان مهاجرت به این کشور، با زمینه و آگاهی بهتری دست به انتخاب بزنند.

مذاهب مختلف کشور آذربایجان

 مهاجرت به آذربایجان از چندین راه امکان پذیر است. کشور آذربایجان تنوع مذهبی فراوانی دارد و مردمان این کشور پیروان زرتشت، اسلام، مسیحی، ارتودوکس یهودی و غیره هستند. این تنوع مذهبی نشان می‌دهد که در کشور آذربایجان آزادی مذهب و عقیده وجود دارد و افراد می‌توانند بر عقاید مختلفی پایبند باشند. طبق آمار دریافت شده از جمعیت ۹ میلیون نفری این کشور، بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

فرهنگ مردم آذربایجان

آتش، سمبل کشور آذربایجان

آذربایجان را سرزمین آتش نیز می‌نامند چرا که عنصر آتش در این کشور از قداست و اهمیت خاصی برخوردار بوده و یک نماد مقدس به شمار می‌رود. برج‌های شعله ور شهر باکو پایتخت آذربایجان، آتشکده‌های زردشتی و موارد دیگر نشان از اهمیت این عنصر برای شهروندان این کشور دارد.

آذربایجانی‌ها مهمان نوازند

تحصیل در باکو و تحصیل در آذربایجان یک فرصت طلایی محسوب می شود. در برخورد با شهروندان این کشور به خوبی متوجه ارتباط گرم و صمیمانه آنان خواهید شد. در بسیاری از شهرهای کشور آذربایجان هنوز شیوه سنتی برقرار بوده و رفت و آمد و ارتباطات به شکل قوی همچنان ادامه دارد. عموماً مردمان آذربایجان افرادی ساده و به دور از تجمّلات هستند و خانه‌هایی کوچک و زندگی‌های ساده‌ای دارند. سلام و احوالپرسی در همه ارتباطات و در آغوش کشیدن در ارتباطات صمیمانه‌تر به چشم می‌خورد. بانوان در برخوردهای دیگر گونه چپ را می‌بوسند ولی در برخورد با آقایان بسته به مذهب و اعتقادات خود دست می‌دهند.

موسیقی و رقص در آذربایجان

برای کسب اقامت آذربایجان میتوانید با موسسه میرداماد در ارتباط باشید. جالب است بدانید که در رقص‌های عمومی و سنتی مردمان کشور آذربایجان برابری و مساوات به چشم می‌خورد چرا که در انجام حرکات زن و مرد در کنار هم و با حرکاتی یکسان و هماهنگ مشغول به رقصیدن هستند. یالی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین رقص‌های کشور آذربایجان به شمار می‌رود. این رقص جذاب به صورت دایره مانند انجام شده و اتحاد و برابری را به تصویر می‌کشد. عموم مردم آذربایجان به رقص و حرکات نمایشی علاقه‌مند هستند و در این زمینه فعالیت دارد. آموزش و فراگیری رقص با لباس محلی و یا رقص‌های مدرن در میان مردمان این کشور طرفداران زیادی دارد. کشور آذربایجان دارای ادبیات غنی، شاعران و بزرگان مشهوری می‌باشد که در این میان خاقانی و نظامی گنجوی از شاعران مشهور این کشور به شمار می‌روند. موسیقی مقامی و موسیقی عاشقی به عنوان دو نوع از موسیقی‌های سنتی و کهن این سرزمین محسوب می‌شوند. به طور کلی آذربایجانی‌ها به شعر و موسیقی علاقه وافری دارند و برای آن اهمیت فراوانی قائل‌اند.

نقش خانواده در میان مردم آذربایجان

خانواده در میان شهروندان کشور آذربایجان به عنوان یک رکن اصلی اجتماعی شناخته می‌شود. مسئله ارتباط و اتحاد عمیق در بین اعضای خانواده‌های این کشور به چشم می‌خورد افراد بزرگسال و سالمندان در میان خانواده از جایگاه و احترام خاصی برخوردار هستند. بروز عاطفه و ابراز احساس به خصوص به بزرگترها، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به وفور دیده می‌شود. جالب است بدانید که بانوان تا پیش از ازدواج در کشور آذربایجان همراه با خانواده خود زندگی می‌کنند و زندگی مستقل را تنها پس از ازدواج کردن تجربه می‌کند. اکثریت قریب به اتفاق زنان در این کشور خانه‌دار بوده و یا به مشاغلی مثل پرستاری و معلمی مشغول هستند.

فرهنگ غذایی مردم آذربایجان

کشور آذربایجان دارای استان‌های متعددی است که در هر کدام از آن‌ها غذاهای سنتی و محلی خاصی سرو می‌شود. بسیاری از غذاهای کشور آذربایجان تا حد زیادی به کشور ایران شباهت دارد و شما برای مسئله خورد و خوراک در این کشور دچار مشکل نخواهید شد‌. مردمان آذربایجان دست پخت‌های خوبی دارند و غذاهای متنوعی را در اختیار توریستان و مهاجران قرار می‌دهند‌. با توجه به مزایا و معایب زندگی در آذربایجان ، زندگی در کشور مقرون به صرفه می باشد.

خرافات در آذربایجان

کشور آذربایجان همانند سایر کشورهای جهان از گزند خرافه‌ها در امان نیست و خرافات فرهنگی زیادی دارد. در ادامه به ۵ مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • جالب است بدانید که اگر یک گربه از مقابل شما رد شود نشان از بد شانسی شماست و احتمالا این پیغام را دارد که روز خوبی نخواهید داشت.
  • اگر در مقابل شما نمک بریزند تصور می‌شود که شما در آن روز دعوا خواهید کرد و جالب‌تر آن است که برای دفع این اتفاق بر روی نمک، شکر می‌ریزند.
  • اگر شما کسی را ملاقات کنید که با دستانی پر از خوراکی و مواد غذایی باشد، احتمالا شما روزی پر برکت و سرشار از شانس خواهید داشت.
  • شاید شگفت زده شوید اما آذربایجانی‌ها با پول و نان قرض دادن در شب مخالفند!
  • برای خرید گل در مراسمات شادی و یا مهمانی‌ها از تعداد فرد استفاده کنید چرا که شاخه‌های گل به تعداد زوج برای مراسمات عزاداری و ختم استفاده می‌شود.

با فرهنگ غذا در آذربایجان آشنا شوید.

مردمان کشور آذربایجان بر خلاف آلمان و سوئد چندان به آن تایم بودن مقید نیستند و از تاخیرات کوتاه‌مدت شما چشم‌پوشی می‌کنند. عموما هنگام وارد شدن به خانه میزبان برای شما صندل گذاشته می‌شود و اگر با کفش وارد خانه شوید به نوعی بی‌احترامی کرده‌اید. انتظار می‌رود تا با همه افراد حاضر در جمع دست بدهید و سلام و احوالپرسی کنید؛ بنابراین از گفتن یک سلام کلی بپرهیزید تا ارتباط صمیمانه میان شما و سایرین شکل بگیرد.

فرهنگ مردم آذربایجان

آداب هدیه دادن

اداب و رسوم آذربایجان در خصوص هدیه دادن چندان پیچیده و سخت نیست. شهروندان آذربایجانی عموماً برای مراسمات تولد، سالگرد عروسی و غیره هدیه تهیه می‌کنند. جالب است بدانید عمدتا هدیه دریافت شده در مقابل شخص باز نمی‌شود بنابراین چنانچه با این رفتار مواجه شدید ناراحت نشوید و ان را به عنوان‌ بخشی از فرهنگ آذربایجان بپذیرید‌. توجه داشته باشید که گل یا شیرینی برای ورود به مهمانی‌های رسمی بهترین گزینه است. البته تعداد فرد بودن شاخه‌های گل را فراموش نکنید.

آداب کسب و کار در آذربایجان

توصیه می‌شود تا در آغاز روابط کاری خود کمی محتاط باشید و محافظه‌کارانه عمل کنید. شهروندان آذربایجانی و بی‌پرده سخن می‌گویند و از مقدمه چینی و حاشیه زیاد اجتناب می‌کنند. بنابراین زودتر مسائل اصلی را مطرح کنید تا حوصله طرف مقابل‌تان سر نرود. آذربایجانی‌ها در ابتدای روابط کاری کمی رسمی هستند اما پس از آن می‌توانید روی یک رابطه گرم و صمیمانه حساب باز کنید. برای اطلاع از اعتبار و ارزش پاسپورت آذربایجان روی لینک کلیک کنید.

جمع بندی

در طول این مقاله سعی شده تا فرهنگ مردم آذربایجان در موارد مختلف مورد نقد و بررسی قرار گیرد. کشور آذربایجان از لحاظ فرهنگی شباهت‌های بسیار زیادی به کشور ایران دارد و همین مسئله باعث می‌شود تا افراد زیادی آن را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کنند. جهت کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص انواع روش‌های مهاجرت به این کشور، با کارشناسان مجرب و متخصص موسسه مهاجرتی میرداماد تماس حاصل کرده و یا به شعبه حضوری این مجموعه مراجعه کنید.
کارشناسان این مجموعه پاسخگوی سوالات شما عزیزان در خصوص مقوله مهاجرت بوده و از ۰ تا ۱۰۰ این مسیر پیچیده در کنار شما خواهند بود.

اسکرول به بالا